Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

189 documenten

De komst van het referendum en de angst voor het volk

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Nederland 18-09-2020 09:43

Het referendum was ooit vooral populair bij hoger opgeleide en politiek betrokken burgers, die meer individuele invloed wilden op de politieke besluitvorming. Na de korte ervaringen met het raadgevend referendum werd het middel ontdekt door andere groepen mensen, vooral door kiezers die lager zijn opgeleid en weinig vertrouwen hebben in de politiek. Mensen die niet de hele dag met de Haagse politiek bezig zijn, maar wél een middel willen om de politici te corrigeren als zij dat nodig vinden. In korte tijd kreeg de discussie over het referendum een heel ander karakter. Lange tijd hadden politici zich verzet tegen het referendum omdat zij meenden dat dit in strijd zou zijn met onze parlementaire democratie. Nu bleek het referendum juist een middel om het parlementaire stelsel te versterken en het vertrouwen in de democratie te herstellen. De nieuwe discussie leidde tot een andere uitkomst.

PvdA en GroenLinks, D66 en ChristenUnie, partijen die tweeënhalf jaar geleden nog tégen waren, lijken komende dinsdag vóór het bindend referendum te stemmen. Daarmee tekent zich nu een brede meerderheid af. Alleen VVD, CDA en SGP zijn nog principieel tégen. Die brede steun is nodig omdat voor invoering van dit bindend referendum ook een wijziging nodig is van de Grondwet. Dat betekent dat na de verkiezingen de wet opnieuw moet worden behandeld en dan de steun nodig heeft van tweederde van het parlement. Een aantal partijen heeft vorige week gebruik gemaakt van de mogelijkheid om flinke ‘drempels’ op te werpen voor het houden van een referendum. D66 wil voorkomen dat referenda kunnen worden gehouden over Europese verdragen. De ChristenUnie heeft een ‘uitkomstdrempel’ vastgelegd, zodat een flinke opkomst nodig is om een wet daadwerkelijk van tafel te halen.

In het Kamerdebat heb ik me tégen deze voorstellen uitgesproken, maar ik vrees dat die het dinsdag tóch zullen halen. Voor veel politici zijn hoge drempels nodig om te voorkomen dat het referendum door mensen ‘gemakkelijk’ zal worden gebruikt. Ik zie hoge drempels vooral als een uiting van angst voor het volk. Maar goed, ook met deze drempels zetten we een grote stap op weg naar een referendum. Dit kan de grootste democratisering worden sinds de invoering van het algemeen kiesrecht. Als de kiezers VVD, CDA en SGP na de verkiezingen van maart niet al te groot maken zit die tweederde meerderheid er straks ook in. Als ik terugkijk naar de afgelopen jaren lijkt de afschaffing van het raadgevend referendum tóch zinvol geweest. Het lijkt erop dat de afschaffing van dit oefenreferendum voor veel partijen alsnog de weg heeft vrijgemaakt om steun te geven aan dit écht bindende referendum.

De PvdA neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid

PvdA PvdA VVD SGP D66 CDA Krimpen aan den IJssel 29-08-2020 15:40

De PvdA heeft in Krimpen aan den IJssel altijd klaar gestaan om bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen. Tot 2018 werd met een actieve fractie in de gemeenteraad en een ervaren wethouder in het college van burgemeester en wethouders (Jaap Blankenberg). In 2018 werd het nieuwe college samengesteld door de partijen VVD, D66, Leefbaar Krimpen en De Stem van Krimpen.

 

Na een roerige tijd in de gemeenteraad en het college besloten Leefbaar Krimpen en De Stem van Krimpen de samenwerking met de VVD en D66 op te zeggen. Vanaf januari 2020 is gezocht naar een nieuwe coalitie en een nieuwe samenstelling van het college. Na een mislukte eerste poging werd in maart begonnen aan een tweede poging. Geheel met digitale overleggen wegens Corona lukte het de partijen SGP, VVD, CDA, CU, Krimpens belang en PvdA een nieuwe coalitie samen te stellen. Op 2 juli 2020 werd het nieuwe college geïnstalleerd. Naast de SGP, VVD en CDA leverde de PvdA een wethouder (Coen Derickx).

 

Sinds kort levert de PvdA dus weer bestuurlijke verantwoordelijkheid in het college van burgemeester en wethouders. De PvdA is mede verantwoordelijk voor het realiseren van het coalitieprogramma. Dit heeft de titel ‘ Evenwichtig door de crisis’.

 

Laat het vooral weten als u ideeën heeft op welke wijze de PvdA de komende 2 jaar de ontwikkelingen in Krimpen in goede banen kan leiden. De fractie in de gemeenteraad (Cornel van Geelen) en de kersverse wethouder ( Coen Derickx) zijn benieuwd.

 

Het bericht De PvdA neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid verscheen eerst op PvdA Krimpen aan den Ijssel.

Veerse Meer

SGP SGP Noord-Beveland 17-07-2020 00:00

 

Gebiedsvisie Veerse Meer  Het Veerse Meer en de omliggende omgeving is een prachtig gebied dat vele functies kent. Jaarlijks komen vele mensen naar dit gebied om er te zeilen, vissen, duiken, zwemmen, kanoën, waterskiën, wandelen of fietsen. Er is voor ieder wat wils en men komt er om van het water, de natuur, het landschap en de cultuurhistorie te genieten. Afgelopen jaren stond het Veerse Meer echter op diverse plaatsen onder druk door grote ontwikkelplannen. Gelukkig zijn niet alle plannen doorgegaan, maar sommige ook wel denk hierbij aan het Waterpark Veerse Meer met meer dan 900 woningen en een uitbreiding van meer dan 100 ha. Het opstellen van een visie voor het gehele gebied met alle betrokken partijen is naar onze mening dan ook een goede zaak. Samen de toekomstrichting bepalen voor het Veerse Meer en zo dit unieke gebied te borgen voor de toekomst.

 

In het najaar van 2019 hebben wij in de gemeenteraad de Startnotitie Gebiedsvisie Veerse Meer vastgesteld. Vervolgens is afgelopen halfjaar een intensief traject doorlopen waar in diverse bijeenkomsten de maatschappelijke gevoelens m.b.t. het Veerse Meer gebied werden gepolst bij zowel de inwoners als andere stakeholders.   Dit heeft geresulteerd in een breed gedragen concept gebiedsvisie die besproken is in de informatieve raad van juni.  De breed gedragen visie gaat uit van  terughoudendheid met het verder bebouwen langs de oevers en in de zichtlijnen vanaf het Veerse Meer. Aandachtspunt is de hoogte en uniciteit van nieuw te bouwen ontwikkelingen passend bij het Veerse Meer. De SGP had graag gezien dat al in deze eerste Fase reeds duidelijkheid zou zijn over de bouwhoogte, waarbij is onze insteek maximaal 5 bouwlagen in bebouwd gebied zoals dat nu ook het geval is. Gedane rechten zullen we moeten respecteren. De aandachtgebieden vragen een integrale afweging bij ingrepen. De beschermingsgebieden zijn het waard met restricties gekoesterd te worden om zo de authentieke uitstraling van het gebied te borgen voor de toekomst. De rechten van bedrijven moeten we zeker respecteren en hen niet blokkeren in hun toekomstperspectief. Dat geldt zeker voor onze agrarische bedrijven. Hun rechten moeten geborgd zijn en blijven als het gaat om hun bedrijfsvoering.

 

Dit alles is verwerkt in het rapport Gebiedsvisie Veerse Meer Fase 1 en is in juli ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd en vastgesteld.

 

Zorgen om uitbreiding zware industrie in de Ambachtstraat | De Bilt

GroenLinks GroenLinks SGP ChristenUnie PvdA De Bilt 30-05-2020 00:00

De fracties van GroenLinks, Bilts Belang en SP maken zich zorgen om de dreiging van een bedrijfsuitbreiding aan de Ambachtstraat in De Bilt. Het gaat om het bedrijf MSD, een grote producent van kippenvaccins. Het beleid van de gemeente was en is erop gericht om dergelijke bedrijven zoveel mogelijk te verplaatsen naar Larenstein en in elk geval uitbreiding tegen te gaan. Deze straat bevindt zich immers midden in een woonwijk en is in de Biltse structuur- en woonvisie aangewezen als plek voor overwegend wonen met lichte bedrijvigheid. Dat betekent kansen op een plek die kan gaan bruisen en de hier gevestigde ‘Ambachtateliers’ vormen daar een mooi voorbeeld van.

De laatste jaren echter koopt MSD meer en meer panden op aan de Ambachtstraat om het bedrijf uit te breiden. Momenteel ligt er een omgevingsvergunningsaanvraag voor bij de Provincie Utrecht. Die vormt in dit geval het bevoegd gezag, omdat het bij de productie van vaccins gaat om een zwaardere milieucategorie. Dat betekent dat er een zwaardere toets plaatsvindt met het oog op de veiligheid van de omwonenden.

Ook wil MSD van de gemeente de grond kopen waarop de voormalige moskee gevestigd was en daarop een parkeerplaats realiseren. GroenLinks, SP en Bilts Belang maken zich zorgen over deze ontwikkelingen en ook bij de andere fracties leeft sterk de wens om dit gebied te blijven ontwikkelen op basis van de eerdergenoemde woonvisie. Dit gebied biedt daarnaast goede kansen ten aanzien van de Biltse woningbouwambitie.

In de raadsvergadering van 28 mei stelde Anne Marie ’t Hart (GroenLinks) namens de drie partijen mondelinge vragen aan wethouder Landwehr, mede uit bezorgdheid dat er in de zomermaanden verdere ontwikkelingen zullen volgen die niet meer terug te draaien zijn op het moment dat de raad in oktober om medewerking zal worden gevraagd. Zij diende om die reden een motie in met de oproep aan het college om de raad een duidelijke visie voor te leggen en geen medewerking te verlenen aan de uitbreiding van MSD. Deze motie werd mede ingediend namens ChristenUnie, Beter de Bilt, PvdA, Fractie Brouwer, Forza en SGP en zal behandeld worden in de uitloopraad van 2 juni a.s.

Oud-Kamerlid Van den Berg overleden

SGP SGP Nederland 22-04-2020 00:00

https://www.sgp.nl/actueel/oud-kamerlid-van-den-berg-overleden/11959

Gisteravond overleed Koos van den Berg. Van 1986 tot 2002 zat hij voor de SGP in de Tweede Kamer. Hij hield zich o.a. bezig met de portefeuilles Binnenlandse Zaken en Buitenlandse Zaken. Bijzondere betrokken was hij op de ministeries van Defensie en Verkeer & Waterstaat. Met name de binnenvaartschippers en de waterschappen hadden zijn hart. Op dat laatste punt was hij een alom erkend expert die ooit namens de hele Tweede Kamer het woord mocht voeren toen in het rivierengebied de dijken het bijna begaven. In 2006 leidde hij op verzoek van minister Kamp van Defensie een commissie die onderzoek deed naar vermeende misstanden tijdens verhoren door Nederlandse militairen in Irak.

Voor de SGP is het overlijden van Koos van den Berg een groot verlies. SGP-voorman van der Staaij is erg aangeslagen door het overlijden van zijn fractiegenoot met wie hij vier jaar lang vrijwel dagelijks intensief optrok op het Binnenhof. “Hij heeft bergen werk verzet in onze kleine SGP-fractie. Dat deed hij wijs en integer. Ook toen hij niet meer in Den Haag werkte, bleef hij achter de schermen een belangrijke steunpilaar voor onze partij en heeft hij zich ingezet voor de positie van vervolgde christenen in China.”

Ook persoonlijk was Van den Berg een vriend en bron van inspiratie voor Van der Staaij. “Zijn scherpe, analytische geest ging gepaard met een warme, persoonlijke betrokkenheid. Heel vaak spraken we met elkaar, niet alleen over de politieke orde van de dag, maar ook over het profetische gedachtengoed van de bekende staatsman en Evangeliebelijder Groen van Prinsterer. Ik heb daar veel aan gehad en zal hem dan ook erg missen. Het geeft troost te weten dat hij nu bij de Heere mag zijn, van Wie hij in zijn leven zo vaak op het spreekgestoelte van de Tweede Kamer heeft mogen getuigen,” aldus Van der Staaij. “Ik hoop en bid dat zijn meelevende vrouw Janneke, hun kinderen, kleinkinderen en andere nabestaanden de kracht en wijsheid krijgen om dit zware verlies te verwerken en dragen.”

GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne naar Vlissingen af te blazen. | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Vlissingen 07-03-2020 00:00

5 maart 2020

Betoog GroenLinks

Vlissingen staat voor “afspraak is afspraak”. Dit geldt ook voor de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen. Vooral omdat de staatssecretaris en het kabinet niet lieten merken daarop terug te willen komen. De afgelopen twee jaar is een delegatie van GroenLinks Vlissingen en GroenLinks statenleden meerdere keren naar Den Haag gegaan. Het rommelde al een tijdje in Den Haag en dat zat ons van het begin af aan niet lekker. Blijkbaar was in de Haagse defensienota toen al opgenomen om af te zien van de aanbesteding van de marinierskazerne in Vlissingen. En in te zetten op een multipurpose kazerne ter compensatie. Dit zou sneller duidelijkheid opleveren voor de betrokken gemeenten, de provincies en de mariniers. Wij bespraken met onze GroenLinks vertegenwoordigers in de tweede kamer over het belang voor Vlissingen en Zeeland van de marinierskazerne in Vlissingen. Dat er door een GL tweede kamerlid anders over werd gedacht, daar hebben wij als GL Vlissingen meteen afstand van genomen.

 

Gelieg en gedraai

Het gelieg en gedraai heeft meer dan een jaar geduurd en de Haagse werkelijkheid is nog erger dan we konden vermoeden. GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen te stationeren.

De manier waarop de voorbereidingen voor het voorgenomen besluit plaatsvonden zijn bestuurlijk onfatsoenlijk. Dit werd op 20 februari 2020 tijdens het Tweede Kamerdebat ook door de meeste politieke partijen in duidelijke taal bevestigd. Staatssecretaris Visser vertelde de bestuurders van Vlissingen niet de waarheid en onderhandelde in het geheim met Gelderland. Dat gaat te ver. Achterkamertjespolitiek is niet meer van deze tijd. En hiermee zijn alle grenzen van vertrouwen en fatsoen overschreden. Ook veegde de staatssecretaris de getekende contracten op een schandalige manier van tafel. GroenLinks vindt dat de staatssecretaris grove fouten maakte en niet integer heeft gehandeld. En GroenLinks ziet dit als onbehoorlijk bestuur.

 

Ruimhartige compensatie voor Vlissingen en Zeeland

Vanaf het begin van de onderhandelingen werd gesteld dat de komst van een marinierskazerne een compensatie is voor het vertrek van rijksdiensten uit Zeeland. GroenLinks ziet dat de situatie nu 180 graden is gedraaid. De marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. En nu worden er op korte termijn afspraken gemaakt over ruimhartige compensatie.

De Vlissingse en Zeeuwse belangen de compensatie die Vlissingen en Zeeland verdient moeten duidelijk worden gemaakt aan Den Haag. Daarom is het ontzettend belangrijk dat de vertegenwoordigers van de gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het Waterschap nu gezamenlijk verder optrekken. GroenLinks wil herstel van het beschadigde vertrouwen. Daarom is het nodig dat de onze onderhandelaars met de Haagse afgevaardigde aan tafel gaan om de mogelijkheden voor een passende oplossing te bespreken.

GroenLinks wil dat Vlissingen niet nog meer tekort wordt gedaan! We vragen het college dan ook om tijdens de besprekingen naast oog voor het Zeeuws belang, het belang van Vlissingen ruimhartig onder de aandacht te houden.

Onze GroenLinks fractie is er, ondanks de meest ongewenste situatie waar we in zijn beland, wel tevreden mee dat de op 3 maart jongstleden ingediende motie Diks namens de GroenLinks fractie in de tweede kamer is aangenomen. Het gaat erom dat de regering in samenspraak met de Zeeuwse bestuurders een compensatiepakket voor Zeeland opstelt en daarin expliciet en rijks breed te kijken naar opties om de bindingskracht van de provincie Zeeland voor jongeren duurzaam te versterken.

Wij willen het college en onze onderhandelaars erop wijzen dat op 7 november 2019 de motie ‘’Groene technologie aan zee” door onze raad is aangenomen. De strekking van deze motie: In Vlissingen is er een topsamenwerking voor offshore windenergie, hierbij wordt samengewerkt met onderwijs o.a. VMBO, Scalda, HZ, universiteit Gent, bedrijven en overheid aan onderzoek en innovatie. Deze beide moties sluiten volgens GroenLinks prima op elkaar aan. We vragen het college om deze mogelijkheid in de overwegingen mee te nemen!

 

Wij bedanken onze Vlissingse en Zeeuwse bestuurders en ambtenaren voor alle reeds geleverde inspanningen en samen gaan we moedig voorwaarts.

 

GroenLinks is mede indiener van de twee aangenomen moties: “ Een betrouwbare overheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie”

en “ Kabinetsbesluit afblazen marinierskazerne naar Vlissingen”

 

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

Jeroen Portier

 

 MOTIE “Een betrouwbare Rijksoverheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie!”

De Raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op donderdag 5 maart 2020

De Raad,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat

er in 2012 een bewuste keuze is gemaakt om de marinierskazerne in Vlissingen te bouwen; er in 2012 een afweging is gemaaktwaarom de kazerne in Vlissingen moet komen; er ten opzichte van de argumenten in 2012 geen verandering is in deze argumenten; de Haagse belofte uit 2012 in 2014 is vastgelegd in de diverse contracten; er nu sprake is van contractbreukdoor de Rijksoverheid; er nooit sprake is geweest van alternatieve locaties; getekende contracten verplichtingen inhouden voor alle contractpartners; de Rijksoverheid, door haar voorgenomen besluit, afstand neemt van haar verplichtingen in het marinierskazerne dossier richting de gemeente Vlissingen en de Provincie Zeelanden het Waterschap Scheldestromen; hierdoor het vertrouwen is omgeslagen in het sterk wantrouwen van de Rijksoverheid; onder andere de Vlissingse programmabegroting 2020, pagina 5/107/108, glashelder weergeeft de volledige medewerking en kennis bij het Rijk van/over de Michiel Adriaanszoon de Ruyter kazerne; de in de Vlissingse begroting opgenomen inkomsten uit de komst van de marinierskazerne niet ten laste mogen komen van de negatieve algemene reserve van de gemeente Vlissingen;

 

van mening dat

de Tweede Kamer, gezien de feiten, een liegende staatssecretaris niet kan laten aanblijven, maar dit aanblijven dankzij de coalitiepartijen wel gebeurde; de “geheime operatie” van de staatssecretaris van Defensie een verbijsterende, bizarre en ongehoorde actie was; de Rijksoverheid daadwerkelijk onverantwoord gedrag toont in de casus marinierskazerne;-er wantrouwen is over de uitvoering van compenserende maatregelen, dit in relatie tot de getekende contracten voor de marinierskazerne; de Tweede Kamer samen met het Kabinet zorgvuldig en betrouwbaar beleid dient vast te stellen; de gemeente Vlissingen op een ongehoorde en ongekende manier wordt benadeeld; er per direct financiële middelen moeten komen voor de in de begroting van gemeente Vlissingen genoemde inkomsten vanuit de MARKAZ; er zo snel mogelijk gewerkt moet worden aan een voor de lange termijn economische spin-off;-een vergoeding voor de imagoschade, bijna niet in geld uitte drukken, overeengekomen wordt; een rechtszaak nog altijd tot de mogelijkheden behoort;

draagt het college op

over te gaan op de in de Kamerbrief van vrijdag 14 februari 2020 genoemde drie sporen en deze sporen door het college zo snel mogelijk te bespreken met de aan te stellen adviseur, in samenspraak met de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen en hierover de gemeenteraad zo snel mogelijk te informeren om nadrukkelijk te borgen dat beide voorgenomen besluiten: de Marinierskazerne niet naar Vlissingen te verhuizen en een ruimhartig compensatiepakket niet los van elkaar definitief genomen kunnen worden; om voldoende zekerheden van de Rijksoverheid te krijgen voor de daadwerkelijke uitvoering van de compensatie maatregelen;

 

en gaat over tot de orde van de dag.

PSR – R.J Suurmond

CU – C van Dalen

SP – J.J. Rijkse

GL – J. Portier 

50PLUS – K van Wezel

LPV – J.C.A. Dooms

D66 – A. Elliot

 

MOTIE volgens art. 28 RvO.

Onderwerp: Kabinetsbesluit afblazen Marinierskazerne naar Vlissingen

 

De gemeenteraad van Vlissingen in vergadering bijeen d.d.5 maart 2020,

 

Overwegende dat:

De politiek een voorbeeldfunctie dient te hebben in de samenleving. Transparantie, een vaste koers en het principe ‘afspraak-is-afspraak’ kernelementen voor de politiek dienen te zijn. De sinds 2012 toegezegde Haagse belofte van de komst van de Marinierskazerne naar Vlissingen/ Zeeland een belangrijke impuls betekende voor de gehele Zeeuwse samenleving en de economie in het bijzonder. 1.800 mariniers met hun gezinnen voor Zeeland een significante groei betekenen in tal van opzichten.

 

Is van oordeel dat:

De wijze waarop dit Kabinetsbesluit tot stand is gekomen het vertrouwen in de politiek als geheel ernstig schaadt en daarmee diepgaand afbreuk wordt gedaan aan het democratisch bestel van ons land tot op regionaal en lokaal niveau. De Zeeuwse politiek hier solidariteit dient te tonen als Zeeuwse overheden en als met één stem haar afkeer uit over de manier waarop door het Kabinet op dit dossier wordt gehandeld. De Zeeuwse gemeenten hiermee tevens de stem van de Zeeuwen die zij vertegenwoordigt richting zowel Kabinet als Parlement dient te laten horen. Een compensatie voor Vlissingen/Zeeland ruimhartig dient te zijn gezien de enorme schade die door dit Kabinetsbesluit ontstaat en minstens eenzelfde omvang en (termijn)effect dient te hebben als wat de komst van de Marinierskazerne voor Vlissingen/Zeeland betekend zou hebben. Het gesprek dat de aan te stellen gezant aangaat met de verschillende overheden, om vertrouwen te herstellen en compensatie te bespreken, volledig transparant en zeer integer gevoerd dient te worden, waarbij Zeeland integraal met één stem spreekt middels vertegenwoordigers van Provincie Zeeland, gemeente Vlissingen en het Waterschap Scheldestromen.

 

Verzoekt het College:

Deze motie te sturen naar het Kabinet met de vraag hierop te reageren en zowel de motie, als ook de reactie van het Kabinet, ter kennisgeving naar het Parlement te sturen.

 

En gaat over tot de orde van de dag

 

SGP fractie - L.E.J. Janse

PvdA fractie - F.E.C. Oreel

VVD fractie - A. vd Giessen

CDA fractie - C. Bertijn

Pov fractie - W.B. Kraan

D66 fractie - J.A. Elliott

GL fractie - J. Portier

PSR fractie - G.H.J. Blom

SP fractie - J.J. Rijkse

50PLUS fractie - K. van Wezel

LPV fractie - J.C.A. Dooms

Peter Schalk: Eerste Kamer moet haar rol pakken

SGP SGP Nederland 05-02-2020 00:00

De Eerste Kamer vergaderde dinsdag over de uitkomsten van het onderzoek van de commissie Remkes naar het parlementaire stelsel. Lees hieronder de bijdrage van SGP-senator Peter Schalk.

Vandaag hebben we het over het klimaat. Niet over de warme januarimaand, waardoor de narcissen in mijn woonplaats al een paar weken bloeien, maar over de verkilling in het maatschappelijke klimaat. Over dat knagende gevoel van mensen dat ze geen grip meer hebben op hun land, hun leven, hun toekomst.

Hoe komt dat? En wat is ons antwoord? Voor die vragen staan we vandaag! Want er verandert wezenlijk iets. De Staatscommissie-Remkes heeft de trends geduid: bevolkingsgroei, toegenomen welvaart, grotere etnische heterogeniteit, massale toetreding vrouwen op de arbeidsmarkt, verminderde betekenis van ideologische verschillen en religie, afscheid van de verzuilde samenleving, toenemende betekenis van identiteit, internationalisering en digitalisering.

Wat een rij! En daar is meer aan toe te voegen. Allerlei ontwikkelingen die iets met ons doen. Ze hebben allen invloed op onze samenleving, en dus op ons parlementaire stelsel. Afhankelijk van onze voorkeuren wrijven we de handen in elkaar of zitten we met onze handen in het haar. Wat voor de een vooruitgang is, betekent voor de ander teloorgang van waarden en normen.

Mijn partij, de SGP, geeft in haar naamgeving de voorkeuren al aan: Staatkundig en Gereformeerd, dat zijn de kernwoorden voor deze partij. Laat ik duiden wat daarmee onder woorden wordt gebracht vanuit de beginselen van de SGP. Allereerst een belijdenis: God de Heere regeert! En, God heeft ons een overheid gegeven, ten goede! Die overheid zien wij als dienares van God, gegeven om chaos en anarchie te voorkomen.

In een democratische rechtsstaat is deze gedachtegang van cruciaal belang. Zonder rechtsstaat geen democratie, en zonder democratie geen rechtsstaat. Dat betekent dat we wel heel zorgvuldig moeten omgaan met die democratische rechtsstaat. Ook de Staatscommissie beklemtoond dat. De naam van het rapport spreekt boekdelen: Lage drempels, zeker, om het zoute water nog door te laten. Oftewel, om de invloeden van de tijd op het stelsel te laten inwerken. Maar ook hoge dijken, ter bescherming van diezelfde rechtsstaat. Een democratische rechtsstaat die haar oorsprong vindt in de Acte van Verlatinghe, getekend in 1581, een onafhankelijkheidsverklaring in reactie op de tirannie van de koning van Spanje.

Helaas heeft ons land vaker gezucht onder tirannie. Niet voor niets is er in de Handelingenkamer van dit Huis een half lege plank, die ons eraan herinnert dat er 5 jaar lang geen democratische rechtsstaat was, maar overheersing. Dit jaar vieren we 75 jaar bevrijding! En daarmee vieren we ook 75 jaar onafgebroken democratie in Nederland. Iets om dankbaar voor te zijn, en iets om te bewaren en te bewaken.

In dat licht kijkt mijn fractie naar het rapport van de Staatscommissie Parlementair Stelsel, en ook naar het eerste deel van de Kabinetsreactie daarop. En we zien uit naar het tweede deel.

Kan de minister aangeven wanneer dat 2e deel wordt verwacht? En kan hij aangeven waarom het zo lang moest duren?

De Staatscommissie heeft een zeer compleet verhaal neergelegd. De waarden van de democratische rechtsstaat, het parlementaire stelsel, de duiding van de maatschappelijke werkelijkheid, de levende democratie door alle mogelijke vormen van inspraak van de burger en van het parlement; complimenten daarvoor! Het is niet alleen een helder overzicht, maar het geeft ook goed weer hoe een en ander werkt, en waar eventueel de schoen wringt. Dat leidt tot conclusies en aanbevelingen.

Voor ons is het nu de kunst om te bezien wat we daarmee moeten doen, maar ook wat we niet moeten doen, selectief winkelen. Want dat lijkt wel het geval te zijn. Immers, terwijl dit rapport nog niet eens was besproken in de Tweede en vervolgens in de Eerste Kamer, was er al wel met verwijzing naar het rapport wetgeving in voorbereiding over een belangrijk onderdeel van de democratische rechtsstaat, namelijk de Eerste Kamer.

Velen in deze Kamer waren op zijn minst onaangenaam verrast toen net na de verkiezingen van de PS en vervolgens van de EK er een wet in consultatie werd gegeven die de verkiezing van de EK terugbrengt naar de vorige eeuw, namelijk naar 1983. Vz, mijn fractie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat dit als een soort anti-Forum-wet moet worden gezien. Een plotselinge opkomst van een nieuwe partij, die op een haar na de grootste werd in de Eerste Kamer.

Symptomatisch: er gebeurt iets in de samenleving, en de regering gaat dat probleem even technocratisch te lijf.

Mijn vraag aan de minister is: waarom kiest de regering voor deze route? Is de minister het met mijn fractie eens dat daarmee eigenlijk een krachtig signaal van de burger half gesmoord wordt?

In ieder geval was de SGP geen voorstander van indienen en behandelen van een wetsvoorstel voordat een gedegen gesprek over het rapport Remkes heeft plaats gevonden. Daarom de motie-Schalk, waar staatsrechtelijk van alles over te zeggen is, maar die desondanks door meer dan 2/3e deel van de Eerste Kamerleden werd ondersteund.

Hoe duidt de regering dit krachtige signaal?

En ik dank de minister en de regering dat zij in ieder geval deels gehandeld heeft naar het dictum van de motie Schalk. In die motie is gevraagd om het wetgevingsproces te stoppen, totdat er een debat over het rapport is geweest. De motie heeft overigens ruimte gelaten voor het afhechtten van de internetconsultatie en van de consultatie die destijds liep onder de Provinciale Staten.

Kan de minister toezeggen dat de beide consultaties inzichtelijk worden voor deze Kamer?

De motie Schalk was niet nodig geweest als de regering gehandeld had naar haar eigen woorden in het eerste deel van de kabinetsreactie, over een gedifferentieerde benadering, en ik citeer: “De inzet van het kabinet is om in de huidige kabinetsperiode concrete stappen te zetten op het pad van deze modernisering. Tegelijkertijd hecht het kabinet ook aan zorgvuldigheid in dit proces. Daarin past het voornemen de dialoog met de samenleving en directbetrokkenen over deze agenda te blijven voeren juist wanneer de voorstellen verder worden uitgewerkt”. (Einde citaat)

Kan de minister aangeven hoe een stap terug naar 1983 recht doet aan modernisering? Hoe kijkt de regering aan tegen de gevolgen voor kleine partijen? Hoe duidt de minister het wetgevingsproces in het licht van de toegezegde zorgvuldigheid in het proces en de dialoog met de samenleving en directbetrokkenen? Op welke wijze wil de regering in zijn algemeenheid de dialoog aangaan met berokkenen op de thema’s die aangereikt zijn vanuit de Staatscommissie?

De fractie van de SGP denkt dat het van belang is om keuzes te gaan maken uit wat de Staatscommissie heeft opgebracht. In de samenvatting van het rapport Lage drempels, hoge dijken staan 36 aanbevelingen voor de verbetering van de Democratie, 23 aanbevelingen om de democratische rechtsstaat weerbaarder te maken, en 24 aanbevelingen om het parlement te versterken. Oftewel, 83 aanbevelingen. Onmogelijk om ze in kort tijdsbestek te bespreken. De Staatscommissie heeft een top 7 geformuleerd.

Kan de minister aangeven welke onderdelen van deze top 7 passen bij wat de regering van plan is te gaan doen? En op welke wijze wil de regering in de toekomst juist in samenspraak met beide Kamers komen tot gerichte keuzes uit de aanbevelingen?

Mijn fractie wil vandaag ook de hand in eigen boezem steken. Een belangrijk element van de werkzaamheden van de Eerste Kamer is de constitutionele toetsing, en het waken over de Grondwet. De Grondwet heeft meer aan hoge dijken dan aan lage drempels. Toch leert de praktijk dat partijpolitiek en of het regeerakkoord af en toe prevaleren boven de rechtstatelijke eis om de Grondwet hoog te houden. Ik kan zomaar enkele voorbeelden noemen waar, alle waarschuwingen van de Raad van State ten spijt, de Grondwet aan de kant werd geschoven.

Vandaag is het debat gericht op de minister, maar deze les zou ik wel willen trekken voor de Eerste Kamer: laten we ons nadrukkelijk bezinnen op de taak van de Eerste Kamer waar het gaat om de constitutionele toetsing. Ik zou graag de mening van andere fracties hierover horen, en ik zou willen voorstellen om een (wellicht tijdelijke) commissie in het leven te roepen die zich over deze specifieke problematiek buigt.

Maar voorzitter, dit debat moet verder gaan dan alleen een reflectie op de Staatscommissie en het handelen van de regering. Er is immers de vinger gelegd bij de zere plek van de tekortschietende inhoudelijke representatie. De Staatscommissie koppelt dat aan de tweedeling in de samenleving. In deze Chambre de reflection past een diepere duiding: het gaat fout met het gevoel van representatie als de regering maar raak regeert, zonder te luisteren naar signalen uit de samenleving. Het gaat fout met de representatie als het parlement bezig is met zichzelf, denk aan de integriteit van ons als Kamerleden.

Het gaat fout als het empatisch vermogen van ministers of staatssecretarissen smoort in de bureaucratie. Ik denk aan zwartgelakte teksten aan burgers die in de kou staan. Het gaat fout als het cement in de samenleving afbrokkelt. En zonder nostalgisch te willen zijn, of een geestelijke dwang op te leggen: maar ook deze Staatscommissie legt de vinger bij de ontzuiling en ontkerkelijking. Daarmee gaan, afgezien van het afhankelijke dienen van God, ook de gezamenlijk gedeelde waarden afbrokkelen. En iedereen die wel eens heeft staan krabbelen aan een oude muur, weet dat daardoor de stenen los komen te liggen van elkaar. Dat leidt tot individualisering, ernstiger, tot bittere eenzaamheid. Wat is ons antwoord?

Op welke wijze gaat de regering, maar ook het parlement, ook deze Eerste Kamer, de signalen opvangen en daadwerkelijk omzetten in gedragen beleid?

Ik begon met het klimaat. Nou, de aarde is misschien aan het opwarmen, de narcissen staan al vroeg in bloei. Maar het maatschappelijk klimaat verkilt. Wel hete hoofden, maar koude harten. De onderlinge samenhang verschrompelt. Onze democratische rechtsstaat staat onder druk als wij, mensen, ons van elkaar afkeren.

Het is prima als we een aantal maatregelen van de Staatscommissie over bijvoorbeeld politieke partijen, zorgvuldiger omgang met decentralisaties, kritischer benadering van Europese besluitvorming, expliciete aandacht voor constitutionele zaken etc, ter hand nemen en ten uitvoer gaan brengen. Maar laten we daarbij in het oog houden dat de menselijke maat niet bereikt wordt door een andere kiesstelsel, door een aangepaste grondwet, door een sterker parlement. Maar wel door de gaven die genoemd worden in een van de weergaloos mooie boeken die Paulus schreef. U kent ze vast wel: het gaat om gaven als barmhartigheid, liefde, vrede, lankmoedigheid of geduld, goedheid. Oftewel, werkelijk oog hebben voor de ander.

Als deze gaven ons sieren, dan zal dat de samenleving verwarmen. Dan ontstaat echte relatie. Daarmee is onze democratische rechtsstaat het meest gediend!

Haagse VVD in de pers: Partijen willen meer aandacht voor Jodenhaat: ‘Het is nog springlevend en dat is verschrikkelijk’

VVD VVD SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 28-01-2020 10:10

Omroepwest.nl, maandag 27 januari 2020

door Maarten Brakema

DEN HAAG – De rijke joodse historie van de stad moet bij meer Hagenaars bekend worden gemaakt. Daarom moet er bijvoorbeeld een joods bezoekerscentrum komen, een plek waar de eeuwenlange historie van deze gemeenschap in Den Haag zichtbaar wordt. Daarvoor pleiten VVD en ChristenUnie/SGP. De partijen hebben samen een plan geschreven met vijftien voorstellen voor het herwaarderen van de joodse cultuur en het joods erfgoed in de stad én het effectiever aanpakken van Jodenhaat met als titel ‘Waardeer Joods erfgoed, weer antisemitisme’.

Vandaag 75 jaar geleden werd vernietigingskamp Auschwitz bevrijd. Daarom is ieder jaar 27 januari de Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust. In de Tweede Wereldoorlog werden ongeveer 1,3 miljoen mensen naar Auschwitz gedeporteerd. Hiervan kwamen ongeveer 1,1 miljoen om het leven. Het grootste deel werd vergast. Ook veel joodse Hagenaars kwamen in het concentratiekamp om het leven. VVD en ChristenUnie/SGP noemen het wegvoeren en de moord op 12.000 joodse Hagenaars ‘zonder twijfel de zwartste bladzijde uit de Haagse geschiedenis’. Een deel van de historie die volgens de partijen ook nooit mag worden vergeten.

De partijen: ‘We hebben een grote verantwoordelijkheid richting de 2.000 joodse stadgenoten die anno 2020 in onze stad wonen. Joodse Hagenaars moeten zich in Den Haag te allen tijde veilig en geaccepteerd weten. De realiteit is echter anders. Helaas is antisemitisme vandaag de dag nog altijd springlevend.’ Levendige joodse wijk VVD-raadslid Judith Oudshoorn-van Ginderen wijst erop dat de joodse gemeenschap al eeuwenlang onderdeel uitmaakt van Den Haag. Wat nu Chinatown is, in het oude centrum van de stad, was voor de Tweede Wereldoorlog een levendige joodse wijk. ‘Maar ook het mooie pand van Maison de Bonnetterie is ooit gebouwd voor een joodse ondernemer. Het is belangrijk dat we dit deel van de joodse geschiedenis niet vergeten, want zoals universitair docent Bart Wallet al zei tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer: ‘Wie Joden louter tot slachtoffer maakt, geeft antisemitisme ruim baan’. Vandaar de oproep van beide partijen om bestaande joodse activiteiten, zoals de digitale joodse stadswandeling van Stichting Joods Erfgoed veel meer te promoten.

Ook doen de partijen voorstellen om antisemitisme steviger en effectiever aan te pakken. Zo moeten scheldpartijen tijdens voetbalwedstrijden met verwijzingen richting Joden harder worden bestreden en willen de partijen dat de politie steviger optreedt tegen Jodenhaat bij demonstraties. Bij uitingen van Jodenhaat tijdens een demonstratie moet de politie optreden en deze beëindigen. ‘Op zo’n moment moet niet het devies “zolang het maar rustig blijft qua openbare orde” gelden, terwijl een hele bevolkingsgroep haatdragend wordt bejegend’, aldus Grinwis.

‘Antisemitisme is springlevend’ Volgens VVD en ChristenUnie/SGP moet de gemeente ook bij het Rijk gaan lobbyen voor een betere registratie van antisemitische incidenten. Verder pleiten ze voor het aanstellen van een ‘stedelijk coördinator antisemitisme’.

Volgens Van Oudshoorn hebben beide partijen intensief contact gehad met de joodse gemeenschap bij het schrijven van het plan. Zij zegt geschrokken te zijn van hoe ‘normaal’ antisemitisme weer lijkt te zijn geworden. ‘Wij zijn al bijna niet meer verbaasd als zoiets gebeurt.’ Grinwis: ‘Het is niet weg. Een paar jaar geleden hoorde je bij demonstraties zowel in het Nederlands als Arabisch teksten die neerkwamen op “Dood aan de Joden”. Het antisemitisme in Den Haag is springlevend. En dat vind ik verschrikkelijk.’

Haagse VVD in de pers: ‘Harde aanpak antisemitisme’

VVD VVD SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 28-01-2020 10:06

Telegraaf, dinsdag 28 januari 2020

door Tanja Verkaik

Politiek wil herwaardering Joods erfgoed

DEN HAAG Een Joods bezoekerscentrum, het aanstellen van een stedelijke coördinator antisemitisme, aanwezigheid van het stadsbestuur bij WOII-herdenkingen en een hardere aanpak tegen Jodenhaat bij demonstraties.

75 jaar na de bevrijding van vernietigingskamp Auschwitz presenteren ChristenUnie/SGP en de VVD in Den Haag een concreet stappenplan om het Joods erfgoed te vieren en een vuist te maken tegen antisemitisme dat ’helaas nog springlevend is’, volgens ChristenUnie/SGP-fractievoorzitter Pieter Grinwis.

„Acties en uitspraken die na de oorlog ondenkbaar waren, zien we nu terugkeren in onze stad”, zegt VVD-raadslid Judith Oudshoorn. „We voelen en zien dat ook terug in de cijfers dat het aantal antisemitische incidenten toeneemt en de collectieve verbazing daarover blijft uit. Dat kan niet en moeten we met hand en tand bestrijden.” „Overigens zonder de ogen te sluiten voor andere vormen van haat”, vult Grinwis aan.

In het rapport Discriminatiecijfers in 2018 rapporteert de landelijke politie dat er in dat jaar 4320 discriminatiemeldingen werden gedaan en werden er 3299 discriminatie-incidenten geregistreerd. Van het totaal aan registraties betrof 8 procent antisemitisme. Mogelijk slechts het topje van de ijsberg. „De aangiftebereidheid is niet hoog”, zegt Grinwis, die samen met Oudshoorn in gesprek ging met diverse vertegenwoordigers uit de Joodse gemeenschap. „We moeten niet alleen aandacht hebben voor herdenken en het aanpakken van Jodenhaat, maar ook de rijke geschiedenis van onze Joodse stadsgenoten die al vier eeuwen deel uitmaken van Den Haag. Bijvoorbeeld door een keer per jaar een tentoonstelling te organiseren in het Atrium van het stadhuis over het Joodse leven in Den Haag en een Joods bezoekerscentrum te openen”, stelt Grinwis.

Daarnaast moet de kennis over WOII en de 12.000 Joden uit Den Haag die niet meer terugkeerden, worden vergroot bij onder meer politie, op scholen en bij nieuwkomers bij de inburgering. „Complottheorieën over dat het feit dat de Holocaust niet heeft plaatsgevonden zijn onacceptabel.” Ook moet antisemitisme bij demonstraties hard worden aangepakt. „Wij verwachten dat het devies ’zolang het maar rustig blijft qua openbare orde’ wordt herzien”, zegt het VVD-raadslid. „Wij sporen de burgemeester aan duidelijke en waar nodig scherpere tolerantiegrenzen te stellen.”

Het valt de raadsleden op dat het college niet altijd of maar deels aanwezig is bij herdenkingen. „Op dit soort momenten hoort het stadsbestuur er gewoon te staan.” Het aanwijzen van een stedelijk coördinator antisemitisme is een ander punt uit het stappenplan. „Dit initiatiefvoorstel mag niet ergens in een lade blijven hangen”, aldus Oudshoorn.

Nieuwe coalitie aan de slag in de Leiderdorpse gemeenteraad.

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Leiderdorp 14-01-2020 10:13

13 januari 2020. Er is weer een nieuw college. D66 is toegetreden en er is een nieuw collegeakkoord met meer aandacht voor het klimaat en solide financiën. Mèt VVD en CDA en CU/SGP. Daarmee laat Geert Schipaanboord zien dat hij met zijn partij eigen keuzes maakt in de Leiderdorpse politiek.

Voor D66 fractievoorzitter Jeroen Hendriks was de start wel een beetje teleurstellend. In het overleg met LPL, PvdA en GroenLinks is op een wezenlijk aantal punten overeenstemming bereikt en hij heeft nog al wat van deze punten in het collegeakkoord kunnen inbrengen. De verwachting op een betere samenwerking en meer consensus in de raad was daardoor gewettigd. De eerste reacties vanuit de oppositie waren niet bemoedigend.

Het was een snelle opeenvolging van gebeurtenissen op initiatief van fractievoorzitter Langenberg van de lokale partij die leidden tot deze kortdurende bestuurscrisis.

8 oktober 2019 werd de eigen wethouder Angelique Beekhuizen buiten de deur gezet tot verbazing van de rest van de raad. 10 november werd er een nieuwe LPL wethouder gekozen: Martine de Bas. 18 november 2019 werd zonder enig overleg het vertrouwen in de coalitiepartners VVD en CDA opgezegd. Vervolgens mislukte de poging een nieuwe coalitie te smeden tussen LPL, D66, PvdA en GroenLinks omdat D66, ook inhoudelijk, te weinig vertrouwen had in die combinatie. Een combinatie met CU/SGP, CDA en VVD lukte vervolgens op 20 december wel. Een nieuw collegeakkoord was een feit. 13 januari zijn de nieuwe wethouders beëdigd. Voor D66 trad Rik van Woudenberg aan. Martine de Bas (LPL) diende haar ontslag in en we hopen maar dat haar fractievoorzitter haar bij haar benoeming vertelde wat hij een week later van plan was.

Jammer dat deze kortdurende bestuurscrisis moest leiden tot het vertrek van de twee LPL wethouders. D66 gaat verder en zal blijven proberen tot meer samenwerking in de raad te komen. Daar is alle aanleiding voor.

Tot slot wat beelden van een verder vrolijke vergadering.

https://leiderdorp.d66.nl/nieuwe-coalitie-aan-de-slag-in-de-leiderdorpse-gemeenteraad/
D66Leiderdorp
https://leiderdorp.d66.nl/nieuwe-coalitie-aan-de-slag-in-de-leiderdorpse-gemeenteraad/
D66Leiderdorp

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.