Nieuws van CDA over GroenLinks inzichtelijk

6 documenten

Persverklaring: 'Amsterdamse oppositiepartijen: stel de invoering van omstreden maatregelen Huisvestingsverordening uit'

CDA CDA GroenLinks VVD D66 Amsterdam 07-12-2019 10:13

De fracties van VVD, CDA, CU, FvD en PvdO roepen het Amsterdamse stadsbestuur op om de omstreden maatregelen rondom woningdelen en Bed&Breakfasts uit te stellen zodat zij eerst beter worden uitgewerkt. De maatregelen zijn volgens deze partijen onvoldoende doordacht om per 1 januari 2020 ingevoerd te kunnen worden en zullen zorgen voor grote problemen rondom woningdelen en Bed&Breakfasts (B&B’s). Zo vrezen studenten in de problemen te komen wanneer hun kamerverhuurder niet aan de nieuwe strenge eisen voldoet. Verhuurders vrezen dat zij door de nieuwe regels kamers niet meer rendabel kunnen verhuren waardoor zij aangeven te zullen stoppen met kamerverhuur. Corporaties hebben reeds aangegeven te gaan stoppen met kamerverhuur. En bonafide B&B-ondernemers die veelal al jaren een deel van hun woning als B&B verhuren, vrezen geconfronteerd te worden met gedwongen sluiting. De fracties van VVD, CDA, CU, FvD en PvdO hebben forse kritiek op het stadsbestuur vanwege de getalsmatige onderbouwing waardoor de effecten niet goed te overzien zijn en omdat de Huisvestingsverordening gemene bepalingen bevat die grote gevolgen zullen hebben voor de huurbescherming en inkomenszekerheid. Daarnaast zijn de maatregelen juridisch uiterst kwetsbaar en hebben ze onevenredig veel nadelige effecten voor kamerhuurders, kamerverhuurders en Bed&Breakfasts eigenaren. Daarom moet het stadsbestuur zulke maatregelen met de grootst mogelijke zorgvuldigheid invoeren en mogen de cijfers die de basis vormen voor zulke ingrijpende regels niet ter discussie staan. Sterker de rammelende onderbouwing kan bijvoorbeeld leiden tot meer gedwongen sluitingen van bestaande B&Bs dan nu wordt voorzien terwijl deze B&B's al jaren actief zijn en de Amsterdamse gemeenteraad nooit bestaande B&B’s heeft willen raken cq sluiten. Onbedoelde bijeffecten doen zich bijvoorbeeld voor in Landelijk Noord, waar de voorgestelde regels heel vervelend uitpakken voor B&B-eigenaren. Daarom moet het stadsbestuur terug naar de tekentafel om het beleid beter uit te werken en te onderbouwen. Bestaande B&B’s moeten verzekerd worden van een toekomst zoals eerder beloofd door de gemeente. Hetzelfde geldt voor de uitwerking van de regels rondom woningdelen. Het kan niet zo zijn dat de nieuwe regels dusdanig ingrijpend zijn dat het kameraanbod daardoor drastisch zal verminderen terwijl de schaarste op de woningmarkt al heel groot is. De fracties roepen daarom de Amsterdamse coalitie van o.a. D66 en GroenLinks op om vooral de tijd te nemen en het geheel eerst goed uit te denken, draagvlak te creëren, onrust weg te nemen en gedegen voorlichting op te tuigen. Tijdens een persontbijt op 11 december 2019 (aanvang 7.45u) voorafgaand aan de tweede commissiebehandeling zullen VVD, CDA, CU, FvD en PvdO graag toelichten wat hun bezwaren zijn. Dit persontbijt is toegankelijk voor alle media en wordt aangeboden door een B&B-ondernemer (Zwanenburgwal 258) die met sluiting wordt bedreigd.

Bolle Blogt: Kortsluiting

CDA CDA GroenLinks Groningen 17-03-2019 16:07

Stel je eens voor. Je hebt buiten een stopcontact zitten zodat je dat kunt gebruiken om het gras te maaien. Je hebt er een klepje voor zitten met een slot, zodat niet iedereen er gebruik van kan maken. Op een dag is het klepje eraf gesloopt. Vervelend, maar niet heel erg, want verder werkt het allemaal nog. Als je de volgende dag wakker wordt staat er ineens een rij van mensen die je stopcontact gebruiken om hun telefoons mee op te laden. Op zichzelf ook geen heel groot probleem, maar plezierig is anders. Je vindt het toch een beetje onprettig zo bij je huis. Dus besluit je na een tijdje om de stroom er voorlopig even af te halen totdat je een nieuw klepje met slot hebt gemonteerd. De volgende dag gaat de bel. GroenLinks op de stoep. Waar je denkt dat je mee bezig bent. In Groningen moet iedereen zich welkom kunnen voelen. Waarom sluit je de stroom af? Dat is een eerste levensbehoefte voor mensen. Het zit aan je buitenmuur en heeft dus een sterk openbaar karakter. Als je de stroom er niet terug opzet dan zullen we aan de burgemeester en wethouders vragen of ze met je in gesprek willen gaan. Dan zullen zij je uitleggen hoe het precies zit met gastvrijheid en een boekje opendoen over de rol en toegankelijkheid van jouw stroompunt. Je mond valt open. Ja, natuurlijk, mensen hebben voor sommige dingen stroom nodig, maar dat is toch niet mijn taak om dat aan te bieden? Het klepje is er af gesloopt, waarom vragen jullie dáár eigenlijk niks over? Het was ook nooit bedoeld om allerlei mensen van stroom te voorzien. Het is vooral handig als we een buurtfeest hebben of als ik het gras moet maaien. Ze taaien af. Hier is het laatste woord nog niet over gesproken. De lokale omroep krijgt lucht van de ophef. Ze vragen GroenLinks om te reageren voor de camera. Dezelfde persoon die aan je deur stond, zegt nu dat je natuurlijk het volste recht hebt om je eigen stroompunt af te sluiten. Ze vinden dat je ook heel eerlijk gereageerd hebt. Het is natuurlijk niet jouw taak om stroom te leveren. Het ging ze ook helemaal niet om dat specifieke stroompunt. Ze willen een discussie over voorzieningen voor daklozen. Ze vragen zich af of dat wel goed geregeld is in de gemeente. Je zit vertwijfeld naar het tv-scherm te staren. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal: Klik hier, hier, of hier.

PvdA treedt toe tot coalitie Stichtse Vecht

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Stichtse Vecht 18-02-2019 18:15

VVD, GroenLinks en CDA hebben met de PvdA gesprekken gevoerd over toetreding van de PvdA tot de coalitie. De uitkomst van deze gesprekken is voorgelegd aan de achterban van de partijen. Inmiddels hebben alle partijen hun steun uitgesproken voor de gemaakte afspraken. Daarmee staat niets de nieuwe coalitie meer in de weg. De PvdA zal ook een wethouder leveren. Maarten van Dijk is de beoogde kandidaat hiervoor. Door toetreding van de PvdA tot het college ontstaat er weer een coalitie met een politieke meerderheid. De partijen zullen tijdens de raadsvergadering van 5 maart a.s. een motie indienen met daarin voorstellen tot aanpassing van het Collegewerkprogramma (CWP). Reactie CDA De CDA fractie is tevreden met het bereikte onderhandelingsresultaat, waardoor de PvdA toetreedt tot de coalitie van VVD, GroenLinks en CDA. In de afgelopen jaren werkten we al veel samen op de sociale dossiers met de PvdA. We zien de nieuwe samenwerking daarom met veel vertrouwen tegemoet. De nieuwe bestuursstijl gericht op samenwerking met inwoners en alle partijen in de raad blijft leidend. Door dit akkoord kan het college doorgaan met de belangrijke ontwikkelingen voor onze inwoners, zoals meer betaalbare woningen, duurzaamheid, het vitaal platteland, de plannen voor Bisonspoor en versteviging van de samenwerking met wijk- en dorpsraden. De CDA fractie wenst Maarten van Dijk veel succes toe bij zijn werk als wethouder. Verdere informatie vanuit het persbericht: De vier partijen hebben afgesproken dat het coalitieakkoord overeind blijft. Het CWP wordt op een aantal onderdelen aangepast: Sociaal domeinDe preventieve aanpak om hoge zorgkosten te voorkomen of te beperken wordt verder doorgezet. Omdat de reserves in het sociaal domein inmiddels zijn uitgeput, zet het college zich in om de budgetten en uitgaven in het sociaal domein in balans te brengen. Daarbij ligt de focus op efficiency, minder bureaucratie en effectiviteit. Bovendien wordt gekeken naar het voorzieningenniveau. Eventuele autonome groei wordt gedekt uit de meerjarenbegroting. Sociale woningbouwHet huidige college stuurt al sterk op sociale woningbouwprojecten. Om deze lijn verder door te zetten is afgesproken dat bij nieuwbouwprojecten minimaal 30% sociale huur wordt gerealiseerd. Doel hiervan is de wachtlijsten voor sociale huurwoningen in Stichtse Vecht aan te pakken, doordat er meer betaalbare woningen beschikbaar komen. Werk maken van werkOnder de titel “ Stichtse Vecht WERKT!” wordt tijdens de coalitieperiode 150.000 euro extra geïnvesteerd om mensen uit de bijstand duurzaam aan werk te helpen. Nadruk wordt gelegd op een positieve en motiverende manier van werken, waarbij maatwerk centraal staat. Openbare ruimteEr wordt extra ingezet op de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte. Niet alleen wordt ingezet op een kwaliteitsverbetering van het openbaar groen, maar ook op bestrating, het onderhoud van de parken, en de toegankelijkheid van de openbare ruimte. Bovendien worden particuliere initiatieven op het gebied van vergroening gestimuleerd, door de mogelijkheid van een “ groenbonus” te onderzoeken. Gebiedsgericht werkenEr komt een nieuwe visie om op een moderne manier een impuls te geven aan het gebiedsgericht werken. In overeenstemming met de nieuwe bestuursstijl en de invoering van de Omgevingswet zetten we in op bewonersparticipatie, zichtbaarheid van het bestuur, duidelijke communicatie en een goede ontsluiting van informatie (transparantie). BestuursstijlDe door het college ingeslagen weg met de nieuwe bestuursstijl wordt door alle partijen van harte onderschreven, en zal onverminderd worden voortgezet. Het college werkt aan een stevig democratisch bestuur dat betrouwbaar, verbindend en stabiel samenwerkt en het vertrouwen geniet van de inwoners. Partijen hebben over verschillende dossiers gesproken, waaronder Bisonspoor. Ten aanzien van het parkeren in Bisonspoor is afgesproken dat er een structurele oplossing komt voor de parkeerproblematiek waaronder lang parkeren en parkeren in de wijk. Door de inspanningen van wethouder Van Dort de afgelopen periode om Bisonspoor in goede samenwerking met Wintertrust te ontwikkelen, ontstond er met de komst van de PvdA momentum om voor de korte termijn aanvullende afspraken te maken om de parkeerproblematiek in de wijk aan te pakken. In de nieuwe parkeergarage worden naast de 50 parkeerplaatsen nog 100 extra plaatsen (op kenteken) beschikbaar gesteld voor inwoners. En het braakliggend terrein wordt na de sloop van P2 door Wintertrust tijdelijk om niet ter beschikking gesteld voor P+R doeleinden. Eerder waren door het college al afspraken gemaakt met Wintertrust over het creëren van een sociale ruimte en de realisatie van maximaal 100 zorgwoningen. Deze afspraken zijn aangescherpt in die zin dat de gemeente over de exploitatie van de sociale ruimte gaat en het college een inspanningsverplichting heeft om de genoemde 100 zorgwoningen daadwerkelijk te realiseren. PvdA kon destijds niet instemmen met het CWP. De gemaakte afspraken en wijzigingen die nu voorliggen zijn voor de PvdA aanleiding om nu wel in te stemmen met het CWP. Als de motie wordt aangenomen op 5 maart zal het CWP worden aangepast en wordt de nieuwe versie gepubliceerd op de gemeentelijke website.

CDA: Maatwerk bij armoedebeleid is leidend

CDA CDA GroenLinks Leiden 06-02-2019 05:52

Afgelopen donderdag 31 januari ging de commissie Werk en Middelen in debat over het nieuwe armoedebeleid dat gericht is op maatwerk. Deze visie op armoedebestrijding van het College past goed bij dat van het CDA, omdat de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk ingezet wordt. De verschillende maatschappelijke organisaties, zoals Stichting Leergeld, krijgen meer verantwoordelijkheid. Een toezegging uit het verleden aan het CDA die nu mooi gestalte krijgt. Het CDA is erg te spreken over het nieuwe beleidsplan. Het CDA is verheugd over het maatwerk. "Armoede is namelijk meer dan alleen inkomen. Gezinnen kampen vaak met meer problemen en kunnen straks veel gerichter geholpen worden. Het doel van dit sociaal beleid is om zo veel mogelijk mensen te activeren en te laten participeren waarbij nadrukkelijk armoede onder kinderen en de werkende minima als de prioriteiten worden genoemd. Het CDA zette zich al een tijdje in voor deze twee groepen en in het bijzonder voor het serieus nemen van de adviezen van de Raad van Kinderen" zo zegt CDA duo-Raadslid Sophie Brinkel. Tijdens het debat afgelopen donderdag heeft het CDA wel enkele discussiepunten naar voren gebracht. Het CDA maakte zich o.a. zorgen over de werklast voor de SWT’s (Sociale WijkTeams) en de JGT’s (Jeugd- en GezinsTeams) en deelde de zorg van het Diaconaal Centrum de Bakkerij over de rol van de hulpverleners in het nieuwe beleid. De wethouder heeft toegezegd dit bij de evaluatie van het beleidsplan te laten terugkomen en benadrukte dat de teams een goede begeleiding zullen krijgen. Tot slot gaf het CDA samen met GroenLinks aan dat zij graag zouden zien dat dit plan aanzet geeft tot een intensievere samenwerking met de Leidse scholen. De scholen hebben een belangrijke taak bij de signalering van én begeleiding bij armoede onder kinderen. ‘Hoe mooi zou het zijn als alle kinderen mee kunnen op schoolreisje?’, vroeg het CDA zich tijdens de vergadering af. De wethouder onderstreepte dit en het College zal hier samen met de scholen aan gaan werken. Het CDA kan zich goed vinden in de verschuiving van generieke voorzieningen voor iedereen naar maatwerk waarbij hulpverleners van geval tot geval beoordelen welke ondersteuning (niet alleen financieel) nodig is. Kinderen zullen ook voor het CDA altijd een bijzondere groep vormen die veel aandacht moet krijgen. Het CDA is een groot voorstander van dit maatwerk. Behandeling in de Raad op donderdag 14 februari. Voor meer informatie over het CDA standpunt over armoedebestrijding kunt u gerust contact opnemen met duoraadslid Sophie Brinkel via fractie@cdaleiden.nl

Soest staat voor een betrouwbare overheid en afspraak is afspraak.

CDA CDA GroenLinks PvdA Soest 30-11-2018 19:43

Afgelopen donderdag 29 november hebben de partijen CDA, Soest2002, GroenLinks, PvdA, LAS, POS, en BBS een 'Motie Vreemd' ingediend waarin verzocht wordt toe te lichten waarom dit college een eerder aangenomen amendement -of raadsvoorstel- niet wil uitvoeren. De genoemde partijen hebben bewust voor de woorden gekozen zoals in deze motie is opgenomen. voorafgaand aan de motie heeft Peter Lucas de onderstaande tekst uitgesproken. "Voorzitter dank, Ik wil een toelichting geven op de motie die ik namens een aantal partijen wil indienen; CDA, Soest2002, GroenLinks, PvdA, LAS, POS, BBS. Allereerst: Hij gaat heel duidelijk over een proces en niet over de inhoud van de zaak zelf. Die willen we juist niet nu bespreken maar later. Dat komt ook in de titel tot uiting: Soest staat voor een betrouwbare overheid en afspraak is afspraak. Voorzitter, als toelichting het volgende. En als u mij toestaat, ik wil het onderwerp iets breder trekken om duidelijk te maken waar het om gaat. De raad van Soest bestaat uit 29 personen, 29 raadsleden, verenigd in 12 partijen. We zijn raadslid, van een grote of kleine partij, nieuwe of betrekkelijk oude partij, oppositie of coalitiepartij. Alle raadsleden hebben evenwel dezelfde taken en rollen: We zijn allemaal; Volksvertegenwoordiger, We zijn kaderstellers en we zijn controleurs. Alle 29 moeten in staat zijn die taken goed te vervullen. Dat ligt uiteraard bij onszelf, bij onze rolopvatting. Maar ook bij het college dat het ons wel mogelijk moet maken die rollen te vervullen. Het is de raad die kaders stelt, niet het college. Het is de raad die een besluit neemt, het college voert uit. We moeten kunnen vertrouwen dat het college werkt aan het uitvoeren van amendementen en andere raadsbesluiten. Die democratische regels over continuïteit van bestuur en de regel “afspraak is afspraak” vormen de basis waarop we als raad ons werk doen. En waarop ook onze inwoners moeten kunnen vertrouwen. Gaat daar iets mis, dan wordt de bodem onder het raadswerk gehaald. Denkt een college, ach die raad heeft wel besloten, maar wij vinden iets anders en voeren niet uit: dat is, zacht uitgedrukt geen goede houding, dan wordt de raad niet serieus behandeld. Een aantal gebeurtenissen de afgelopen maanden leiden ertoe dat raadsleden van diverse partijen zich afvragen hoe het zit met die rolverdeling. Met name het volgende geval. Het lijkt dat het college zelf heeft besloten het amendement uit 2013 niet uit gaat uitvoeren, waarin we als raad besloten mede te werken aan verhuizing van een boerderij. Dat kader is niet teruggelegd bij de raad, en dan bedoel ik de gehele raad, dus hier in deze arena, want hier nemen we raadsbesluiten. Welke andere door ons ooit aangenomen raadsbesluiten en amendementen staan op de nominatie van de actielijst te worden afgevoerd? Aanleiding voor deze motie is het amendement uit december 2013 Maar voor alle duidelijkheid: het gaat de indieners van deze motie vooral om het proces dat is en hopelijk nog steeds wordt gevoerd om een raadsbreed amendement tot uitvoering te brengen.   In dit geval gaat het om een besluit: 1 waarvan niet gebleken is dat het medewerken onuitvoerbaar is. 2 de provincie haar medewerking heeft verleend. 3 ons geen onderzoek bekend is dat laat zien dat het niet kan. 4 In het coalitieakkoord staan niet dat een boerenbedrijf niet in de polder mag. 5 en heel simpel, afspraak is afspraak. We denken er als indieners van deze motie misschien onderling inhoudelijk anders over, maar wat ons bindt is dat we vinden dat we op een ordentelijk, zorgvuldige, betrouwbare, faire wijze als raad een besluit nemen en daar naar blijven handelen, als raad en als college uit uitvoerder. Voor onszelf, en voor onze inwoners. Dáár doen we een beroep op, op het belang dat we alle 29 hechten aan beginselen van goed bestuur. Dan staan we ten dienste van onze inwoners Daarom deze motie Waarvan de tekst als volgt luidt:" Motie vreemd aan de orde van de dag Soest is voor een betrouwbare overheid en afspraak is afspraak De raad van de gemeente Soest in vergadering bijeen d.d. 29 november 2018, Constaterende dat, - de gemeenteraad van Soest in haar vergadering van december 2013 heeft besloten medewerking te verlenen aan verhuizing van de boerderij aan de Insingerstraat naar de Peter van de Breemerweg, - de afgelopen 6 jaren door de gemeente Soest consistent gewerkt is aan de uitvoering van dit raadsbesluit, - het huidige college thans kenbaar heeft gemaakt geen uitvoering te willen geven aan dit door de raad van Soest genomen besluit, - niet gebleken is dat het raadsbesluit uit december 2013 onuitvoerbaar is, Dringt er bij het college zeer op aan, - Uiterlijk in februari 2019 de raad een beargumenteerd, volledig en correct raadsvoorstel voor te leggen over uitvoering van het raadsbesluit uit december 2013; - Alert(er) te zijn op de wettelijke bevoegdheden van raad en college en op de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder het vertrouwens-, zorgvuldigheids- motiverings- rechtszekerheidsbeginsel en het beginsel van fair play. De fracties van CDA, Soest2002, BBS, LAS, PvdA, GL. POS.

Coalitie-akkoord 2018- 2022 past op CDA- uitgangspunten!

CDA CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 15-06-2018 08:37

Het coalitieakkoord 2018-2022 bezien vanuit de beginselen van het CDA Het CDA kent een aantal kernbegrippen, of beginselen, die als uitgangspunt dienen voor het politiek handelen van het CDA en voor alle CDA-politici in Europa, ons land, de provincie en de gemeente én voor de inrichting van de samenleving. Het is goed om die regelmatig als leidraad te gebruiken bij het politiek optreden van iedere dag. Daarom ligt het vanuit onze optiek voor de hand om nu ook het coalitieakkoord van CDA, Groen Links, VVD en ChristenUnie voor de nieuwe bestuursperiode 2018- 2022 van Houten te toetsen aan die beginselen. Wij hebben bij ieder van onze vier uitgangspunten tien passages uit het coalitieakkoord 2028- 2022 Duurzaam, ondernemend en dichtbij’ gezocht en gevonden, die passen bij dát uitgangspunt. (N.B.Het paginanummer verwijst naar waar die passage is te vinden in het coalitieakkoord 2018- 2022- te raadplegen op www.houten.nl) In ons CDA- verkiezingsprogramma 2018-2022 staat: “Het CDA is bij uitstek een lokale partij, geworteld in alle lagen van onze Houtense samenleving. De kandidaten op onze lijst zijn ook actief in het verenigingsleven. Zij staan midden in die samenleving. Het zijn allemaal mensen, die vanuit hun eigen geloofs- en levensovertuiging aan politiek doen”. En daarbij gelden de vier CDA-uitgangspunten: Wij zetten in op solidariteit, dat burgers op elkaar betrokken zijn en naar elkaar omzien. Dat gaat niet alleen over geld. Wie geraakt is door het lot van de ander, kan niet anders dan in beweging komen. We hebben specifiek oog voor het verenigingsleven, waar die solidariteit vaak handen en voeten krijgt. In het coalitieakkoord: 1. Uit Toekomstvisie Houten 2025, die mede ten grondslag ligt aan het Collegeprogramma: Wij stellen de mens centraal! (pag. 2) 2. Belangrijkste aandachtspunten: Hoe zorgen we ervoor, op een persoonsgerichte manier, dat iedereen naar vermogen kan meedoen in onze samenleving? Ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, talenten, inkomen en gezondheid? (pag.2) 3. Onder ‘onze sociale omgeving’: We streven naar een inclusieve samenleving, waarin iedereen naar vermogen kan meedoen en een waardevolle bijdrage kan leveren. Het gaat daarbij niet om eenrichtingsverkeer, maar om wederkerigheid. Iedereen voelt zich thuis in Houten en draagt een steentje bij. (pag. 15) 4. Onder onze sociale omgeving: We hebben een aantal minimaregelingen. Die zijn bedoeld om mensen met de laagste inkomens te ondersteunen en een armoedeval te voorkomen. Als criterium voor ondersteuning geldt een percentage van het sociale minimum. Samen met betrokken instellingen evalueren we de effectiviteit van de verschillende minimaregelingen. (pag. 18) 5. De bibliotheek vormt als onderdeel van het Huis van Houten een ontmoetingsplek voor inwoners. De bibliotheek moet laagdrempelig zijn. Het terugdringen van laaggeletterdheid is een belangrijk doel. Ter vergroting van de maatschappelijke waarde wordt er dit jaar een nieuwe opdracht aan de bibliotheek geformuleerd met bijbehorende (financiële) middelen. (pag. 21) 6. Onder ‘persoonlijke en digitale dienstverlening’: Persoonlijk contact staat hoog in het vaandel. Vragen en initiatieven van de samenleving staan centraal en we ondersteunen en handelen naar wat mensen nodig hebben. (pag. 23) 7. Ook onder ‘zorgdoelgroepen’ en mensen met een beperking is een woningbehoefte, waarin we willen voorzien. We zijn groot voorstander van nieuwe woonvormen als alternatief voor intramurale zorg, ook voor jeugdigen. (pag. 7) 8. We willen dat statushouders volwaardig deel uitmaken van de Houtense samenleving. We zoeken naar opties om hen hiervoor al in een eerder stadium naar werk te begeleiden, zodat ook de inburgering en het leren van de taal sneller kunnen gaan. (pag. 17) 9. Bij dit alles hebben we speciale aandacht voor aangepast, begeleid en beschut werk voor mensen met een beperking. De gemeente neemt hier haar verantwoordelijkheid in en gaat hier voortvarend mee aan de slag. Om te ontdekken wat hierbij de beste werkwijze is, zetten we experimenten op, zoals de basisbaan (pag. 17) 10. We zorgen ervoor dat kwetsbare groepen (zoals statushouder, LHBTI’ers en mensen met een beperking hun aanspreekpunt bij de gemeente kennen (pag.16) Ons uitgangspunt van gerechtigheid staat voor eerlijkheid en rechtvaardigheid. Wij willen een eerlijke samenleving, waar onrecht wordt aangepakt. Er zou in oneerlijke situaties meer maatwerk mogelijk moeten zijn. Minder regels, meer verantwoordelijkheid. Een betrouwbare overheid stelt duidelijke grenzen en geeft mensen zekerheid. In het coalitieakkoord: 1. Wij hebben de ambitie om een fors aantal sociale woningen te bouwen (pag. 6) 2. De komende jaren willen we een forse inspanning leveren zodat onze inwoners een geschikt huis kunnen vinden. Te veel inwoners staan te lang op de wachtlijst voor een geschikte woning. Het gat tussen het beschikbare aantal woningen en de woningbehoefte willen we zo veel mogelijk dichten. (pag. 6) 3. We vinden het belangrijk dat ouderen en mensen met een beperking mobiel blijven. We faciliteren hiervoor duurzame oplossingen op maat en zorgen zo voor een passend alternatief voor openbaar vervoer binnen de Rondweg en naar de kleine kernen. (pag. 11) 4. We willen opnieuw naar het hele sociale domein in onderlinge samenhang kijken en daar ook onderwijs en arbeidsparticipatie bij betrekken. Door flexibeler te werken, beleidsterreinen beter op elkaar af te stemmen en de zorgcoördinatie te verbeteren, kunnen we aansluiten bij de leefwereld van de inwoner. We kunnen maatwerk leveren en het beschikbare geld effectiever inzetten. (pag. 16) 5. We onderzoeken hoe we mantelzorgers kunnen ontlasten, bijvoorbeeld door respijtzorg. En we bedenken of en hoe we flexibeler kunnen omgaan met regels voor mantelzorgwoningen. (pag. 16) 6. Werken is één van de manieren om mee te kunnen doen in de samenleving. Werk biedt mensen die in armoede leven de kans om daaruit te komen. Door werk, betaald of onbetaald, krijgen mensen ook structuur en waardering. Arbeidsparticipatie regelen we zoveel mogelijk lokaal, met inzet van de Houtense Werktafel. Deze willen we dan ook in stand houden. (pag. 17) 7. Aanpak van armoede heeft de absolute aandacht. Het is onacceptabel dat zo’n 1.500 gezinnen in Houten leven rond het bijstandsniveau. Werk is daarbij een belangrijke factor, maar ook de terugdringing van laaggeletterdheid. (pag. 18) 8. Samen met jongeren en gezinnen die er op eigen kracht of met hun sociale netwerk niet uitkomen, wordt gezocht naar passende hulp. Preventie en op tijd de juiste hulp krijgen, dichtbij huis of school, zijn belangrijke uitgangspunten. We stimuleren dat lokale instanties en professionals nog beter samenwerken. Zo kunnen we beter maatwerk leveren. (pag. 18) 9. We willen de komende jaren stappen zetten om flexibeler met budgetten om te gaan. We kunnen deze dan makkelijker preventief en lokaal inzetten. (pag. 18) 10. Goede ondersteuning begint bij ‘vinden en gevonden worden’. We leveren zoveel mogelijk maatwerk en handelen vanuit de bedoeling van de regels. (pag. 15) Vanuit het besef van verbondenheid tussen de generaties weet het CDA zich geroepen tot zorg voor natuur en cultuur. Het rentmeesterschap vraagt dat we verder kijken dan ons eigen belang en onze eigen tijd. We beschermen wat van waarde is. Om een betere samenleving achter te laten zijn ook innovatie en ondernemerschap nodig. Dat moedigen we aan en de resultaten geven wij die waardering, die dat nodig heeft. In het coalitieakkoord: 1. Bij duurzaamheid gaat het om een ideaal evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen: we kijken naar de huidige behoeften die mensen hebben en hoe die in de toekomst ontwikkeld kunnen worden zonder dat de mensen, het milieu of de economie in gevaar komen. Het is dus een zeer breed begrip. Het raakt in veel opzichten ons leven en onze omgeving. Het komt daarom ook overal in dit coalitieakkoord terug. (pag. 4) 2. In 2019 komt er een klimaatplan met nieuw beleid op het gebied van duurzaamheid. In dat plan staan thema’s als de energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie centraal. pag.4) 3. De raad heeft eerder de ambitie uitgesproken om in 2040 energieneutraal te zijn. Deze ambitie blijft overeind. Dat betekent dat we niet kunnen volstaan met het tempo waarin de energietransitie tot nu toe is gerealiseerd. Houten neemt haar verantwoordelijkheid in energieopwekking, energiebesparing en voor een circulaire economie. Dit doen we ook in U10-verbandii door gezamenlijk tot een regionale energiestrategie te komen. (pag. 4) 4. We willen het rentmeesterschap van de aarde vormgeven: we zorgen samen voor de wereld waarin we leven. We willen dat er meer ruimte komt voor flora en fauna in onze gemeente, waarmee we recht doen aan de Toekomstvisie Houten 2025. We maken een totaalvisie op flora en fauna. (pag.7) 5. We houden ons buitengebied bewoonbaar, bereikbaar en duurzaam groen. Bij projecten en gebiedsontwikkeling in het buitengebied is het uitgangspunt dat we bij elke activiteit kijken naar de mogelijkheid voor versterking van natuurwaarden. We houden daarbij rekening met de positie van de agrarische ondernemers en de inwoners en wegen de verschillende belangen altijd in samenspraak af. (pag.7) 6. Door klimaatverandering krijgen we te maken met hogere temperaturen, nattere winters, heftigere buien en drogere zomers. We willen onze omgeving klimaatbestendig inrichten zodat dat we de gevolgen van klimaatverandering op kunnen vangen. We werken daarbij samen met gemeenten, provincie, het hoogheemraadschap en de veiligheidsregio. Deze partijen hebben afgesproken aan de slag te gaan met vier klimaatthema’s: veiligheid, hitte, droogte en wateroverlast. (pag. 12) 7. We willen in Houten meer ruimte voor ontplooiing op kunst-, cultuur- en sportgebied. De gemeente draagt eraan bij dat kunst, cultuur en sport laagdrempelig en breed toegankelijk zijn. (pag. 20) 8. We hechten groot belang aan cultureel erfgoed: het zorgt voor historisch besef en maakt dat je trots op Houten bent. We vernieuwen het bestaande beleid. (pag. 21) 9. Onze missie is daarbij: een duurzaam en groen Houten, met ruimte voor experimenten en eigen initiatieven, waar we omzien naar elkaar. Kortom: een Houten waar het goed toeven is en blijft voor onszelf, voor nieuwe inwoners en voor toekomstige generaties. (pag. 2) 10. We zorgen voor een gunstig vestigingsklimaat voor innovatieve ondernemers in Houten. We willen sneller meer duurzame en sociale ondernemers. We verleiden hen en helpen hen actief om zich hier te vestigen en stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. (pag. 12) En tenslotte leggen we niet alle problematiek neer bij de overheid, maar zijn wij als de burgers ook zélf verantwoordelijk voor een goed functionerende samenleving. Vanuit onze optiek van gespreide verantwoordelijkheid erkennen wij het maatschappelijk initiatief. Mensen, buurten, sportclubs, scholen, kerken, zorginstellingen, bedrijven: zij leveren allemaal een unieke bijdrage aan de samenleving en weten vaak zelf heel goed hoe dingen geregeld moeten worden. In het coalitieakkoord: 1. Dit coalitieakkoord beschrijft hoe de coalitiepartijen met deze vraagstukken aan de slag willen gaan. Maar dat willen en kunnen we niet alleen. Daarom vragen we de raad en vertegenwoordigers uit de Houtense samenleving om met ons mee te denken. ….. Een agenda waarin we vastleggen hoe we mét de samenleving gemeentelijk beleid ontwikkelen en uitvoeren. Waarin we afspreken wie wat doet. (pag. 3) 2. Over grote maatschappelijke opgaven, bij de totstandkoming van beleid en bij de uitvoering van beleid, gaan we in gesprek met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. In samenwerking met hen komen we tot concrete en breed gedragen oplossingen voor vraagstukken. Dat leidt tot betere besluiten en effectief bestuur. (pag. 22) 3. Maar we willen meer. Samen met Houtenaren stellen we een zogenaamde samenlevingsagenda op. Hierin leggen we vast hoe we samen vraagstukken oplossen. Daarin spreken we ook af wie wat doet. Jaarlijks bekijken we samen waar we staan, welke nieuwe ontwikkelingen er zijn en wat dit betekent voor het komende jaar. (pag. 22) 4. Initiatievenbudget: Het college krijgt de beschikking over een budget waarmee het snel financieel kan handelen. We kunnen daarmee goede initiatieven uit de samenleving, waarvoor een kleine bijdrage van de gemeente wordt gevraagd, financieren. Het college kan het geld ook inzetten om een proef te starten of een second opinion uit te voeren. (pag. 23) 5. Houten heeft een rijk vrijwilligersleven in de cultuur-, welzijns- en sportsector en bij kerken. Vrijwilligers vormen de ruggengraat van de Houtense samenleving. (pag. 20) 6. We betrekken de Houtense ondernemers nog meer bij de arbeidsparticipatie. Daarbij ontzorgen en ondersteunen we hen zoveel mogelijk. We hebben zo min mogelijk beperkende regelgeving en gaan vanuit de bedoeling met regels om. Zo vergemakkelijken we het ondernemers om mensen in dienst te nemen. (pag. 17) 7. We hebben een digitaal gemeentelijk loket voor bestaande en nieuwe ondernemers, met daaraan gekoppeld één aanspreekpunt. Dit aanspreekpunt willen we ontwikkelen tot een initiatievenmakelaar. Deze makelaar haalt initiatieven op bij ondernemers, begrijpt hen, denkt mee en wijst hen de weg. (pag. 13) 8. De gemeente werkt samen met onderwijs, zorginstellingen, maatschappelijke organisaties, kerken en ondernemers. (pag. 15) 9. We pakken de uitvoering van het burgerinitiatief over cultuureducatie verder op en reserveren daar geld voor. We stellen samen met de scholen een programma op voor cultuureducatie op scholen. Het uitgangspunt daarbij is een flexibel aanbod dat aansluit bij de behoefte van de scholen en de versterking van de deskundigheid op de school. Bij de verdere uitwerking hiervan betrekken we actief de scholen. (pag. 21) 10. We willen op weg naar een nieuw evenwicht tussen expertise uit het gemeentehuis en uit de samenleving…… Zo geven wij samen verder vorm aan ons mooie Houten! Wij hopen dat u deze match van CDA-uitgangspunten en het coalitieakkoord ook herkent. Wij zijn daar heel tevreden over! Om al die idealen te verwezenlijken, is er veel werk te doen in de komende gemeenteraadsperiode 2018-2022. En dat gaan we doen! En dat doen wíj met de intentie, die de leus van ons verkiezingsprogramma was: ‘Groei naar nóg beter’ Daarom is het goed dat u op 21 maart 2018 op het CDA hebt gestemd!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.