Nieuws van ChristenUnie over GroenLinks inzichtelijk

18 documenten

Verhuiskostenvergoeding wordt niet gekort

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Heemstede 08-11-2019 20:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281383/48317/2 Euromunt.jpgTijdens de tweede dag van de begrotingsbehandeling zijn een aantal voorstellen van de ChristenUnie overgenomen door de gemeenteraad. Zo gaat dankzij amendementen van de ChristenUnie de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding voor mensen met een lichamelijke beperking niet door en wordt er niet bezuinigd op het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Tenslotte werd een motie aangenomen om een vuurwerkverbod in Haarlem te onderzoeken. Op voorstel van de ChristenUnie werd daarbij wel expliciet opgenomen dat de komende maanden hierover eerst participatie met de stad plaatsvindt. De motie van PvdA GroenLinks ChristenUnie en Actiepartij haalde een meerderheid doordat enkele individuele D66 en VVD raadsleden deze motie ook steunden.

Er was in de gemeenteraad en het college veel waardering voor de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Uiteindelijk dienden de coalitiepartijen een amendement in om een aantal bezuinigingsvoorstellen te schrappen waarbij gebruik gemaakt werd van een financieel dekkingsvoorstel van de ChristenUnie. Onderdeel van het amendement was het terugdraaien van de bezuiniging op de subsidie voor breedtesport, ook een voorstel uit de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Daarnaast werd via dit amendement besloten om ook de eigen bijdrage voor dakloze gezinnen niet te verhogen.

Spannend werd het bij een motie van de ChristenUnie om het mantelzorgcompliment weer te introduceren. Haarlem is een van de weinige gemeenten in Nederland die deze jaarlijkse waardering in de vorm van een cadeaubon of een klein geldbedrag niet meer verstrekt. Coalitiepartij CDA steunde deze motie, maar dit was net niet genoeg voor een  meerderheid. Raadslid Frank Visser: “Ik blijf mij de komende tijd inzetten voor de mantelzorgers in onze stad. Zij verdienen meer waardering!”

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie als enige oppositiepartij voor de begroting gestemd. Dat wil niet zeggen dat we alle bezuinigingsvoorstellen steunen, maar het totale pakket is wel evenwichtig en noodzakelijk om de financiën van de gemeente gezond te houden. Wel heeft de ChristenUnie aangegeven tegen de bezuinigingen op onderhoud te zijn en ook tegen de keuze om te stoppen met extra aflossen van de schuld van Haarlem.

Lees hieronder onze bijdrage in de 2e en 3e termijn, onze stemverklaring en de gewijzigde moties en amendementen. Wil je onze bijdrage in de 1e termijn lezen? Klik dan hier.

2e termijn

Voorzitter, ik begon mijn eerste termijn namens de ChristenUnie met verzoek om een menukaart voor de bezuinigingen zodat we als Raad ook eventuele alternatieven konden kiezen, zoals we vier jaar geleden ook hebben gedaan. Dat is dit keer niet gebeurd maar het is al een paar keer gezegd: volgend jaar volgt de afgesproken herijking. Graag krijgt de ChristenUnie de toezegging dat bij herijking wel zo’n menukaart komt. Daar lijkt mij een motie niet voor nodig.

De vraag van de Actiepartij zojuist over de post onvoorzien vond ik intrigerend. Ik snap dat er een post onvoorzien is, ik steun dan ook niet de motie van de Actiepartij om deze hele post maar te besteden aan het klimaatbeleid. Maar met de Actiepartij wil ik graag horen van het college of er wel eens geld uit deze post wordt overgehouden en vervolgens wordt teruggestort in de reserve. Dan doen we immers aan schuldreductie.

Ik constateer dat de coalitie met een amendement komt om een aantal bezuinigingen terug te draaien zoals die op de breedtesport en daarbij deels dekkingen gebruikt uit mijn alternatieve begrotingen. Ik ben blij met dit voorstel als vind ik het jammer dat het nu zo kort voor dit debat komt zonder overleg met de rest van de raad.

Ik ben wat teleurgesteld in de reactie van het college en coalitiepartijen op veel andere voorstellen. Mevrouw de Raadt zei geloof ik net dat ze niet opgeeft. De ChristenUnie doet dat ook niet en ik hoop dat vanavond meer voorstellen de eindstreep zullen halen dan alleen het terugdraaien van de bezuiniging op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Overigens wel dank voor de steun van de coalitie voor dit amendement van de ChristenUnie!

Ik loop een paar van de andere voorstellen af in de hoop dat een aantal uiteindelijk op uw steun kan rekenen. Wat betreft de ChristenUnie mag de dekking in ieder geval geen reden zijn om ergens tegen te stemmen want wij staan open voor alternatieven.

Amendement 7 Inkomensgrens kwijtschelding gehandicaptenparkeren naar 120%

Amendement 7 heb ik ingetrokken want de SP heeft mij er terecht op gewezen dat hoe graag wij de regels over kwijtschelding ook zouden willen verruimen: op grond van landelijke wetgeving is dit niet toegestaan.

Amendement 8 Mantelzorgcompliment

Ik snap de reactie van het college op het amendement o ver het mantelzorgcompliment niet. Het college vindt dat je lasten niet incidenteel kunt verhogen. Maar dat doe ik helemaal niet. De verhoging van de OZB voor niet woningen is slechts een versnelde invoering van een reeds door het college geplande structurele verhoging waardoor er incidenteel geld beschikbaar komt, dat is iets heel anders!

Ik ben bereid het amendement aan te passen naar eenmalig proef en bedrag te verlagen naar 210.000 euro. Ik hecht zeer aan het aannemen van dit amendement. De ChristenUnie heeft begrepen dat een aantal bezwaren blijven houden tegen de dekking. Het zou wat mij betreft ook uit het cultuurbudget kunnen. Ik zei net tijdens een interruptie dat 20 mln euro per jaar naar cultuur gaat. Ik zei het niet helemaal goed. Naar de grote cultuur instellingen gaat jaarlijks 18 miljoen. Daarnaast zijn er nog wat kleine potjes, het totaal bedrag kon ik net niet zo snel vinden maar zal ongeveer 20 miljoen euro zijn.

Amendement 9 Meer havengeld is meer onderhoud

Ik betreur het dat de coalitie vasthoudt aan een bezuiniging van meer dan een half miljoen op onderhoud. En dat terwijl we nog spijt hebben van een vergelijkbare bezuiniging 4 jaar geleden.

Volgens het college is er geen achterstallig onderhoud want al het werk wat gedaan moet worden kan financieel gezien binnen vier jaar. De wethouder zag het fietspad vol gaten en hobbels op de Rijksstraatweg niet als achterstallig onderhoud omdat het via het IP moet worden opgeknapt gezien het bedrag. Maar ook als het via IP moet dan is dit toch wel achterstallig onderhoud? Anders kan op deze manier het cijfer achterstallig onderhoud kunstmatig laag gehouden worden en dat lijkt mij niet te bedoeling. De wethouder zei dat het om 4,5 miljoen euro gaat om dit knelpunt op te lossen. Daar ben ik echt van geschrokken. Is de wethouder het met mij eens dat onderhoudsprojecten in het IP meegeteld moeten worden bij het achterstallig onderhoud zolang ze niet de komende 4  jaar zijn geprogrammeerd?

Amendement 10 Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

Ook bij amendement 10 is discussie over de dekking. Ik haal het uit de hondenbelasting. Maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld hogere toeristenbelasting voor campings aangevuld met cultuurbudget. Of hogere leges voor verstrekking van gegevens uit de GBA en voor kansspelvergunningen. Wat heeft de voorkeur van coalitiepartijen?

Motie 11 Meer investeren in groei toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

Motie 11 handhaaf ik omdat ik vind dat gemeente sowieso veel sneller facturen moet betalen! Het college heeft mijn voorstel ook verkeerd gelezen. Ik loop helemaal niet vooruit op de besteding van de reserve groei van de stad. Ik zeg alleen maar: als de opbrengst boven een bepaalde drempel komt dan gaat niet 100% meer naar deze reserve maar gaat een deel ook naar toegankelijkheid en fiets.

Voorzitter, gisteren heb ik tijdens het debat digitaal nog twee amendementen ingediend. Amendement 33 beoogd minder te bezuinigen op de subsidie breedtesport. Ik haal dit uit de verhoging van het campingtarief uit de toeristenbelasting. Ik kan inmiddels echter dit amendement weer intrekken nu de coalitie met een eigen voorstel is gekomen.

Daarnaast heb ik amendement 34 ingediend dat beoogd de bezuiniging op de urgente digitale transformatie te voorkomen. Ik dek dit uit hogere leges.

 

Een aantal vragen staat nog open. Ik heb geen antwoord gehoord op mijn vraag over de aanschaft van software die helpt bij de bestrijding van mensenhandel. Ik heb ook geen antwoord gehoord op mijn vragen over de aanpak van vuurwerkoverlast deze weken.

De ChristenUnie heeft besloten de motie over een onderzoek naar een vuurwerkverbod van PvdA en GroenLinks mee te tekenen. Op ons verzoek zijn namelijk wat aanpassingen aan de motie gedaan zodat er eerst een gesprek met de stad plaatsvindt. Ook kan de uitkomst zijn dat er niet in de hele stad een vuurwerkverbod komt maar in een deel van de stad.

 

3e termijn

Voorzitter ik heb zojuist een nieuwe versie van amendement 10 over de verhuiskostenvergoeding ingediend. Dekking komt nu niet meer uit hondenbelasting maar uit verhoging leges GBA en kansspelvergunning en het amendement is nu meegetekend door de Actiepartij.

Het amendement 2 over bewindvoerders heb ik omgezet in een motie die het college oproept naar het voorbeeld van Rotterdam een convenant te sluiten met bewindvoerders.

Er is discussie over amendement 8 over het mantelzorgcompliment gezien de dekking uit OZB niet woningen. Ik heb het amendement daarom vervangen door een motie die oproept tot een voorstel bij de kadernota. Ik noem wat suggesties voor dekking in de motie maar ik laat het verder open.

 

Stemverklaring

Voorzitter, het zijn moeilijke besluiten vanavond. Het gaat immers om 10 miljoen bezuinigingen. Er zijn een paar aanpassingen gedaan waar de ChristenUnie blij mee is. Zo zijn de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding, de eigen bijdrage daklozen, de zelforganisaties, de breedtesport en de ARK teruggedraaid.

Wat wij betreuren is dat de bezuiniging op onderhoud is blijven staan en dat we minder gaan aflossen van de schuld.

De ChristenUnie zal de begroting wel steunen maar tegen deze twee onderdelen stemmen. Verder roep ik u allemaal op om straks de motie te steunen over het mantelzorgcompliment. Laten we tenminste een pilot doen om in termen van Trots Haarlem te spreken.

MOTIE Mantelzorgcompliment

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

 

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In 2018 in Haarlem 4041 mantelzorgers geregistreerd waren en 16% overbelast was; Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1]; Veel gemeenten zoals in onze regio Velsen, Zaanstad en Haarlemmermeer, een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen; Haarlem in het verleden ook een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.”;

Overwegende dat:

Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;

Verzoekt het college

Voor de Kadernota te komen met een voorstel voor het houden van een proef met het mantelzorgcompliment en hiervoor bijvoorbeeld dekking te vinden binnen verhoging kostendekkingsgraad leges, het niet houden van de dag van de mantelzorger of budget participatie en leefbaarheid,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] https://mantelzorg.nl/uploads/content/file/1802%20MEZZO%20-%20gemeenteraadsverkiezing%20Mantelzorgers%20per%20gemeente%20DEF.pdf

MOTIE Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Overwegende dat:

Er voor bewindvoerders momenteel geen prikkel is om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd; Bij de aanvraag reeds een bewindvoerder wordt aanbevolen, ook door de medewerkers van de gemeentelijke Schulddienstverlening, sociale raadslieden, maatschappelijk werkers, etc.[1]. De gemeente op basis van goede ervaringen, of intentieafspraken met bewindvoerders kan komen tot een lijst van bewindvoerders die zij, rechtstreeks dan wel via maatschappelijke partners, aan de kwetsbare inwoners van Haarlem wil aanbevelen; De gemeente Rotterdam met bewindvoerders een ‘samenwerkingsconvenant’ heeft opgesteld gericht op verbetering van de onderlinge werkprocessen, communicatie, integrale kwaliteitsborging en rol- en taakverdeling[2] Er ook winst te boeken is door de tijd te verkorten die zit tussen onderbewindstelling en aanmelding voor schulphulp;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken hoe bewindvoeringstrajecten effectiever en korter gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door bewindvoerders die aantoonbaar werk maken van het verkorten van trajecten, het reduceren van de schuldenlast van hun cliënten, en/of toewerken aan afschaling naar lichtere vormen van inkomensbeheer worden beloond voor goed gedrag middels een financiële prikkel en het werken met ‘preferred supplierschap’” Hierover afspraken te maken in een convenant met bewindvoerders naar het voorbeeld van Rotterdam..

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Zie p.4 van het Verzoek tot onderbewindstelling en/of instelling van mentorschap, onder 5e. Te benoemen tot bewindvoerder(s).

[2] Zie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prikkel-bewindvoerders-om-mensen-daadwerkelijk-uitschulden-te-helpen~bcaf7c6c/ en https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beschermingsbewind/1718_9023-covenant-bewindvoering-0506B.pdf

AMENDEMENT Verhuiskostenvergoeding niet verlagen – dekking 2

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Inwoners die moeten verhuizen om langer zelfstandig te kunnen worden in sommige gevallen een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen van € 3.500 bedoeld als een bijdrage in de kosten voor transport, wand-, vloer- en raambekleding; Het college voorstelt deze vergoeding met € 1.000 te verlagen en daarmee per jaar € 35.000 te besparen; Haarlem deze vergoeding in 2018 juist heeft verhoogd om beter aan te sluiten bij de Nibud normen voor de kosten voor raam-, vloer- en wandbedekking en de transportkosten[1]; Bij verplichte verhuizing bij sloop en renovatie huurders op grond van regels van het Rijk recht hebben op €6.095[2].

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De verhuiskostenvergoeding wordt niet verlaagd. De geraamde opbrengst van circa € 35.000 per jaar wordt gedekt door de kostendekkingsgraad van leges te verhogen: Verstrekking gegevens GBA, huidige kostendekkingsgraad 86%, opbrengst € 31.000 Kansspelvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 75%, opbrengst € 2.000”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

Participatiekoers

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP De Ronde Venen 30-09-2019 12:19

Sinds 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor het brede terrein van werk en inkomen op basis van de zogenaamde Participatiewet. Eind 2014 heeft de raad het beleidsplan daarvoor vastgesteld. Na vier jaar is dat nu herijkt en dus legde het college in de vergadering van 26 september de nieuwe "Participatiekoers" aan de raad voor. Onze inbreng leest u hier.

We mogen ons gelukkig prijzen, dat we in een gunstige arbeidsregio wonen, wat zonder meer invloed heeft op het relatief lage aantal uitkeringsgerechtigden. We zien dat ook in het overschot van de BUIG-gelden, de vergoeding van het rijk voor de uitkering van de bijstand. We houden daar structureel ca 6 ton per jaar aan over. Het college wil de komende jaren 1 ton per jaar hiervan overhevelen naar extra reintegratie-aanpak. Naar ons oordeel is dat nog wat zuinig, maar voor het moment laten we het daarbij. Want iedere inwoner die we aan werk kunnen helpen, is niet alleen fijn voor die inwoner, maar ook voor de gemeentelijke portemonnee.

Over de hele linie kan de ChristenUnie-SGP de voorgelegde koers steunen. Maar op een aantal punten wil ik toch een accent leggen voor een verdere aanscherping.

Terecht spreekt het voorstel meerdere keren van de mismatch tussen vraag en aanbod. Maar als het om maatregelen gaat, vinden wij de koers daar erg vaag over. U heeft het over "in nauwe samenwerking met werkgevers versterken van de arbeidsmarktpositie van de doelgroep", maar nergens lezen we "Hoe" m.u.v. iets over de studiekeuze van jongeren wat geheel buiten de gemeente om gaat? Kennis, competenties en vaardigheden vergroten bijvoorbeeld via omscholing, zou wat ons betreft de aanpak zijn, maar we lezen daar niets over. Waarom hier niet een concreet programma van gemaakt met cofinanciering van diverse partijen (gemeente, werkgevers en werknemers) en gebruikmakend van subsidies?

Uit de Rapportage Participatie blijkt dat er nog een behoorlijke groep mensen is die na 3 of 6 maanden opnieuw instromen. Over de afgelopen twee jaar is die terugval bijna 20%. Dat vinden wij best veel. Een analyse naar oorzaken hiervan en hoe we de uitstroom effectiever kunnen maken, lijkt ons verstandig. Kan de wethouder dat toezeggen?

U geeft aan de instroom te willen stabiliseren (waarom eigenlijk niet verlagen?) en in te willen zetten op preventie. Dan verbaast het ons dat u er kennelijk genoegen mee neemt pas 3 maanden voordat iemand de bijstand instroomt (dus na ruim 1,5 jaar werkloosheid) geïnformeerd te worden. Waarom niet een veel actievere samenwerking met het UWV dan wel actiever mensen op te roepen zo snel mogelijk na het werkloos worden ook met het werkcentrum contact op te nemen?

Tot slot nog bijzondere aandacht voor statushouders. De ervaring leert, dat zij toch wat extra begeleiding nodig hebben, omdat cultuurverschillen een succesvolle re-integratie in de weg kunnen staan. Dus niet alleen taal, maar ook gebruiken kunnen tot misverstanden leiden. Bij een gesprek op het werkcentrum zal de statushouder wellicht al snel zeggen, dat hij het begrijpt omdat hij niet onbeleefd of dom over wil komen. We hopen dat het werkcentrum daar alert op is. Ook vinden wij het belangrijk dat qua werk zo veel mogelijk wordt aangesloten bij de werkervaring uit het land van herkomst. Waarom iemand naar een baan helpen die totaal niet aansluit bij wat iemand in zijn/haar thuisland deed? Dat leidt misschien wel tot snelle successen, maar niet duurzaam en het demotiveert. En we verspillen menselijk kapitaal en talent. Ook daar zou ik nog wel een reactie van de wethouder op willen horen.

Ondanks dat we niet echt tevreden waren met de beantwoording van het college hebben we het voorstel wel gesteund omdat er ook veel goede dingen in de participatiekoers zitten. Het amendement en de motie van PcdA/GroenLinks samen met RVB hebben we niet gesteund omdat we daar ten opzichte van het raadsvoorstel geen echte meerwaarde in zagen. Het raadsvoorstel is vervolgens aangenomen met alleen tegenstemmen van de RVB-raadsleden.

Onzekerheid voedselbank duurt voort

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks PvdA CDA Ede 20-07-2019 05:43

In het voorjaar (februari 2019) luidde de voedselbank de noodklok: de huur van het pand aan de Frankeneng is voor hen steeds moeilijker op te brengen. Reden voor onze fractie om, samen met GroenLinks, CDA en PvdA, raadsvragen te stellen. Kern van onze vragen was: 'Op welke manier wil de gemeente bijdragen aan de voedselbank, zodat de vrijwilligers van de voedselbank hun werk kunnen voortzetten?'

“Wij willen ons gewoon inzetten voor ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Ede 24-05-2019 13:39

“Wij willen ons gewoon inzetten voor onze taak: mensen die dat nodig hebben iedere week voorzien van voedselpakketten, en ons niet bezig hoeven houden met financiën, huur, en alles wat een verhuizing met zich medebrengt”. Dat is in het kort de noodkreet die de vrijwilligers van de voedselbank doen. Namens onze fractie zijn de raadsleden Bram van der Beek, Dirjanne van Drongelen en Cora Otter gaan luisteren naar wat er allemaal speelt rond een eventuele verhuizing. Een paar maanden geleden stelden we (samen met het CDA Ede, GroenLinks Ede en PvdA Ede) raadsvragen over de financiële tekorten van de voedselbank. Het bestuur van de voedselbank is inmiddels in gesprek met de wethouder over de mogelijkheid van een verhuizing naar een goedkoper pand, wat nodig is om dat pand (een oude gymzaal) geschikt te maken en wat daarvan kosten zijn. Ondertussen werken de vrijwilligers op de werkvloer door. Maar alles wat speelt, geeft onrust. Wij hopen dat er zo snel mogelijk een oplossing komt die goed is voor de voedselbank en alle vrijwilligers die zich doorlopend inzetten voor onze samenleving! https://www.gelderlander.nl/ede/bezorgdheid-om-toekomst-voedselbank-mensen-zijn-daadwerkelijk-afhankelijk-van-ons~abbbc188/

Update: Voedselbank in problemen De ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks PvdA CDA Ede 03-04-2019 06:07

Update: Voedselbank in problemen De situatie rond de voedselbank leeft in Ede! Dat merkten we als fractie van de ChristenUnie nadat we een paar weken geleden, samen met de fracties van het CDA, GroenLinks en de PvdA, vragen hebben gesteld aan het college van B en W over de situatie van de voedselbank. Omdat de fractie via de e-mail en de sociale media veel vragen en opmerkingen hierover heeft gekregen, geven we graag een update van de stand van zaken. Fractievoorzitter Cora Otter: “Het college is inmiddels constructief in gesprek met het bestuur van de voedselbank. Omdat de - op zich schappelijke - huurprijs van het pand aan de Frankeneng niet langer is op te brengen door de voedselbank, wordt nu gekeken naar een pand wat eigendom is van de gemeente Ede. Als dat geschikt gemaakt kan worden, kan de gemeente door dat pand aan de voedselbank aan te bieden, structurele steun geven. De voedselbank heeft dan niet langer huurlasten die zwaar op de begroting drukken. Het geschikt maken van een pand vraagt nogal wat: er moet een koel- en vriesruimte komen, de vloer moet zware stellingen kunnen dragen, de buitenruimte moet geschikt zijn voor laden en lossen enz. De verwachting is dat over een paar weken meer duidelijkheid is te geven.” Wat de ChristenUnie betreft komt er z.s.m. duidelijkheid in deze situatie. Cora Otter: “Duidelijkheid is gewenst, zodat het bestuur en de vrijwilligers van de voedselbank zich niet langer zorgen hoeven te maken over het voortbestaan, maar zich kunnen richten op hun doel: inwoners van Ede, die leven onder een bestaansminimum, een steuntje in de rug geven door middel van voedselpakketten!” Zie onze eerder gestelde raadsvragen over de situatie van de voedselbank: https://ede.christenunie.nl/blog/2019/03/12/Voedselbank-in-problemen?originNode=1640&fbclid=IwAR3_1pT_HZnejl9Y7awkwldXrJ8W3mrqmkm-0hN7OIbxEHMWU2Mk9IgN8QI

Voedselbank in ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks PvdA CDA Ede 13-03-2019 07:51

Voedselbank in problemen Vrijwilligers en bedrijven in Ede doen heel waardevol werk voor inwoners die onder bestaansminimum leven. Nu zij zélf in problemen zitten, verwacht Cora Otter dat de gemeente hén steunt! Daarom stelt zij met het CDA Ede, GroenLinks Ede en de PvdA Ede vragen hierover aan het college. ⬇️ De voedselbank is een belangrijke organisatie in Ede. Al 13 jaar worden wekelijks voedselpakketten uitgedeeld aan inwoners die onder het bestaansminimum leven. Bedrijven leveren etenswaren, maar ook worden inzamelingsacties georganiseerd door kerken, winkels, scholen en particulieren. Vrijwilligers zorgen ervoor dat iedere vrijdag weer kratten met eten klaar staan voor inwoners die dat goed kunnen gebruiken. Raadslid Cora Otter: “De ChristenUnie waardeert het waardevolle werk wat de voedselbank doet. We vinden dat de gemeente organisaties die zo’n belangrijke rol vervullen in de samenleving moet ondersteunen”. Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat de voedselbank nu zelf in de problemen zit, omdat de kosten van het pand aan de Frankeneng niet meer op te brengen zijn. Reden voor de ChristenUnie om samen met CDA, GroenLinks en PvdA vragen te stellen aan het college.

Wethouder Marie Thérèse Meijs ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Haarlem 06-02-2019 20:10

Wethouder Marie Thérèse Meijs (GroenLinks Haarlem) op uitnodiging van ChristenUnie Haarlem op bezoek bij Het Open Huis - Haarlem #buurtmaaltijd #voedselbank #inloop Mooie gesprekken over activering, bestrijden eenzaamheid, schuldhulpverlening en vooral over ontmoeten. Ruim 70 vrijwilligers zetten zich hier in. #waardenvol #boerhaavewijk.

Open brief : Onze mooie stad Vlaardingen in bestuurlijke chaos

ChristenUnie ChristenUnie D66 GroenLinks SGP VVD CDA Vlaardingen 17-11-2018 15:16

https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/open-brief-onze-mooie-stad-vlaardingen-bestuurlijke-chaos

De raadsvergadering van donderdag 15 november is een nieuw dieptepunt in de Vlaardingse politieke historie. Raadsbreed wordt geconstateerd dat het werken met het raadsprogramma uiterst moeizaam en traag verloopt. Het verlanglijstje van alle partijen heeft ertoe geleid dat de  begroting voor 2019 nu al tekort heeft van meer dan 2 miljoen. En dan hebben we het nog niet over nieuwe tegenvallers vanuit het rijk en belangrijke zaken zoals de Marathonweg, arbeidsmigratie, onderwijshuisvesting, het Vlaardings Museum etc.

Dit alles vraagt om een zeer krachtig college, dat zich (pro)actief en verantwoordelijk durft op te stellen. Maar daarin worden ze wel belemmerd, want het werken met een raadsprogramma legt het initiatief bij de raad en degradeert de wethouders slechts tot uitvoerders. Dat zou misschien kunnen wanneer de raad initiatiefrijk en voortvarend te werk gaat en niet eindeloos over procedures praat of elkaar onderling dwarszit. En vooral wanneer er voldoende vertrouwen is als basis voor het werken met een raadsprogramma. En aan dit alles ontbreekt het nu juist in onze Vlaardingse raad …….! De CU/SGP heeft dit alles zowel bij het bespreken van het raadsprogramma, de begroting als tijdens de ~vergadering van 15 november naar voren gebracht.

Tijdens deze raadsvergadering heeft de SP via een motie aandacht gevraagd voor de bestuurlijke problemen van onze stad. Daarbij riep deze partij op terug te gaan naar de tekentafel om een duidelijke koers en krachtig bestuur voor onze stad te bepleiten. Immers 8 maanden na de verkiezingen wordt onze stad nog steeds niet echt bestuurd. Dat moest echt beter, anders zouden zij hun wethouder (Arnout Hoekstra van o.a. financiën) terug trekken uit het college. Feitelijk een heel zachte motie, waar geen enkele partij tegen zou kunnen zijn. Was immers de week daarvoor niet een amendement van D66 aangenomen dat eveneens opriep tot een meer (pro)actief beleid van het college? Dan zou toch deze motie raadsbreed gesteund kunnen worden? De fractie van CU/SGP en enkele andere partijen hebben hiervoor gepleit. Maar nee, een meerderheid van de raad dacht daar anders over. Zelfs ‘de collegevormende partijen’ (ONS, CDA, VVD, Groen Links) stemden tegen deze motie, waarbij ze vooraf wisten wat de consequentie zou zijn. Voor de SP restte toen niets anders meer dan de eigen wethouder  terug te trekken. Een blamerende stellingname van deze tegenstemmers, te meer daar deze motie in het vooroverleg met een aantal ‘collegepartijen’ reeds aan hun wensen was aangepast. Voor de partijen die al deel uit maken van het college was het wethouders-pluche blijkbaar veel belangrijker dan de bestuurbaarheid van onze stad…….  Andere partijen zien mogelijk kans een wethouder te gaan leveren, dus waarom zou je deze dan niet inruilen?............

Onze mooie stad Vlaardingen wordt door deze raad zo in bestuurlijke chaos achter gelaten. De meest ervaren wethouder is afgetreden en een aantal mensen met weinig bestuurlijke ervaring moet Vlaardingen nu verder leiden. Volgens de CU/SGP is een fors ingrijpen van buitenaf hard nodig. Daarbij dient het raadsprogramma vervangen te worden door een duidelijk collegeprogramma, waarbij de echte problemen van de stad flink worden aangepakt. En het oeverloze geleuter en gebakkelei over procedures en bijzaken in de raad dient uitgebannen te worden.

Vlaardingen heeft recht op een goed bestuur. Dat vindt u toch ook?

Fractie ChristenUnie-SGP Vlaardingen

Kampen krijgt Energiebank ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP CDA Kampen 11-09-2018 07:15

Kampen krijgt Energiebank Duurzaamheid en armoedebestrijding hand in hand. Een motie van de ChristenUnie in november 2017, gesteund door GroenLinks, CDA en SGP is bekrachtigd door de oprichting van de Energiebank. Afgelopen week werd daarvoor het startsein gegeven. De Energiebank zorgt ervoor dat Armoedebestrijding en duurzaamheid hand in hand gaan.

Bijdrage ChristenUnie programmabegroting 2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD GroenLinks SGP D66 CDA Zaltbommel 28-08-2018 12:07

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1137743/1046610/CU ZaltbommelAlgemene beschouwingen van de fractie van de ChristenUnie over de programmabegroting 2018

Allereerst wil de fractie van de ChristenUnie  het college, en daarmee ook de organisatie, bedanken voor weer een overzichtelijke begroting. Tot onze tevredenheid een sluitende begroting zonder lastenstijging.  Tevens de laatste begroting van het huidige college en samenstelling van gemeenteraad.

Dit geeft ons als fractie van de ChristenUnie ook even de gelegenheid om terug te blikken op de zaken die gerealiseerd zijn in deze periode, of in deze begroting staan om gerealiseerd te worden. En dat is veel..

Op het gebied van verkeer:  de situatie rondom de school in Gameren, de rotonde bij de Jumbo, de rotonde  voor de MaasWaalweg bij Delwijnen, op het gebied van zorg: preventieve relatieondersteuning en meer uren huishoudelijke hulp. op het gebied van voorzieningen: realisatie van een centraal gelegen zwembad op het gebied van milieu en energietransitie: subsidie zonnepanelen, een groot succes op het gebied van handhaving: extra budgetten op het gebied van kosten: geen verhoging OZB over 2017

Ik ga niet alle besluiten en realisaties van de afgelopen jaren door, dat zou slaapverwekkend zijn in het geheel van woorden die hier over u uitgestort worden. Maar wil wel enkele successen naar voren brengen. Soms lijkt raadswerk klachtenafhandeling, en het is een baantje met vooral negatieve input: als het goed gaat hoor je niets of weinig… Ter bemoediging bovenstaande voorbeelden…

Gelukkig blijft er ook werk. Er is nog genoeg te regelen of beter te regelen.  Om een betere gemeente te krijgen…

Ik noem een aantal punten waarop we als ChristenUnie de nadruk willen leggen:

Wonen en Ruimtelijke Ordening

De economische crisis na 2008 heeft grote impact gehad op de woningmarkt, de woningbouw en de capaciteit van de bouwsector. Nu de economie sterk aantrekt, is de vraag naar woningen weer enorm toegenomen. Er zijn meer woningen nodig van goede kwaliteit, passend bij de financiële mogelijkheden en hedendaagse wensen van mensen.

Hoe kunnen we binnen de gemeente sturen op betaalbaar wonen voor iedereen? En hoe kunnen we anticiperen op krimp en groei in onze gemeente? De nieuwe Omgevingswet komt eraan, weliswaar met vertraging, maar omgevingsvisie en maatwerk zijn belangrijke termen voor de komende jaren.

Uitgangspunt in het bestuursakkoord was bouwen in de kernen naar behoefte met keuzevrijheid voor alle generaties. Vergroten van levensloopbestendige woningen door aanpassing van de woningvoorraad en door nieuwbouw. In de afgelopen jaren is in een aantal kernen fors gebouwd. Er moet, zo vindt de ChristenUnie, aandacht blijven voor de woningvoorraad in de toekomst en voor een leefbare woonomgeving met voldoende voorzieningen. Dit heeft met name op korte termijn de aandacht nodig:

400 arbeidsplaatsen wildeman I, 400 op Wildeman II, zoals de wethouder aangaf; minimaal 400 in kassen, naast de vele woningzoekenden die er al zijn.  Inschatting geeft aan dat er in ieder geval al een 600 woningzoekenden bijkomen op korte termijn, en dat is een lage schatting, met name in de sociale huur en goedkopere koopwoningen. En dan nog niet te spreken over de onttrekking van woningen aan de markt door de huidige tendens van opkopen van woningen door bijvoorbeeld tuinders voor huisvesting van medewerkers.  Een betaalbare, leefbare, en toekomstbestendige woningmarkt. Belangrijk daarbij is om hierover in gesprek te blijven met bestuurders van woningbouwcorporaties, de provincie en private partijen.

Initiatieven als Knarrenhof , maar ook het mogelijk maken van innovatieve en duurzame manieren van wonen, ook off grid als bijv. Tiny Houses,  zou wat ons betreft tot de mogelijkheden moeten behoren.

We willen één groep in het bijzonder aanhalen. En dat is de ontwikkeling van de woningmarkt voor de doelgroep senioren. Die blijft in onze beleving achter. Ouderen zijn steeds vitaler, leven langer en willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en is er dus meer behoefte aan geschikte woningen voor ouderen, eventueel met 24 uur per dag zorg op afroep. Daarom roepen we het college op extra aandacht te hebben voor het plegen van nieuwbouw voor deze doelgroep in de diverse kernen en ouderen te stimuleren door te stromen vanuit hun bestaande woning naar deze nieuw te bouwen woningen.

VRAAG: Wellicht kan het college aangeven wat hier op korte termijn aan gaat gebeuren?

En is het mogelijk belemmeringen als verplichte aansluiting op riolering en grootte van woningen , eventueel op uitzonderingsbasis,  weg te nemen?

handhaving en veiligheid;

Het lijkt dat de overlast weer toeneemt. We zijn toch wel geschrokken van het rondje door De Vergt en van de verschillende geluiden op straat. Nu het reclamebeleid vastgesteld is hopen we ook op handhaving van de wildgroei aan reclameborden, met name langs de N322 (Van Heemstraweg), met name bij de verschillende rotondes. Verbeteren van veiligheid en tegengaan van verrommeling van het landschap. Er is 100.000 euro extra ter beschikking gesteld voor handhaving en de raad zou daarover een informatienota ontvangen. Waar blijft die?

VRAAG: Wanneer gaat het college concreet handhaven? En waar blijft dus de informatienota die de raad nog zou ontvangen?

Spoorveste

 

Ook worden we graag geïnformeerd over de ontwikkelingen rondom de Spoorveste (Leisuredome): VRAAG: wat is de status op dit moment?

Er zou inzicht gegeven worden rondom de verkeerssituatie en mogelijke oplossingen (een voorwaarde om daar te kunnen ontwikkelen).

VRAAG: Wanneer kunnen we die informatie verwachten?

 

Er staan  ook nog een aantal andere uitdagingen voor de toekomst op de rol:

 Huisvesting van arbeidsmigranten

VRAAG: Hoe gaan we dat goed vormgeven?  De ChristenUnie staat voor het goed huisvesten van deze mede-inwoners, waarbij integratie bevorderd wordt en de groepen niet te groot worden. Ons uiteindelijke doel is: huisvesten zoals ook voor de andere inwoners van onze gemeente gebeurt, onder dezelfde regels en voorwaarden.  Toch zal er voor de tussentijd een oplossing gevonden moeten worden: er zijn nu simpelweg niet genoeg huizen voor de interne én externe groei. We hebben daar geen pasklaar antwoord op, maar de huidige ontwikkelingen staan niet stil. Dat legt een grote druk op het snel realiseren van een duidelijk beleid. We zullen linksom of rechtsom ook voor deze inwoners een goede huisvesting moeten realiseren, met de nadruk op tijdelijkheid tot er in het normale contingent woningen passende oplossingen zijn. Een eerste aanzet is in ieder geval de motie die het CDA mede namens ons in zal dienen.

Vormgeving Buitenstad 

We zijn blij dat er ontwikkelingen zijn: hoe kunnen we het momentum gebruiken om tot een goede ontwikkeling te komen inclusief wonen? De benadrukking van de oproep hiertoe is verwoord in een motie die mede namens ons wordt ingediend door het CDA.

Gratis parkeren rondom de Binnenstad.

Waar kunnen op korte termijn goede locaties gerealiseerd worden, met een korte loopafstand tot de binnenstad, met name aan de zuidkant.  Uitbreiden van de locatie bij de Wasserij (Rotterdamse bol) en alternatieve voorstellen (Gisbert Schairtweg met brugverbinding?) zijn door het college aangegeven als “in behandeling”.

VRAAG: Wanneer kunnen we hierover voorstellen verwachten?

Programma HSL en goederenspoor

Het wordt tijd hier als raad een uitspraak over te doen via het college. We willen dit graag zeer binnenkort op de agenda plaatsen om als Zaltbommel een geluid te laten horen. Over de aansluitingen die zoveel verslechterd zijn, maar ook over de zorg over de verwachte toename van risico en overlast van het goederenspoor. Vooruitlopend hierop heeft het ZVV, mede namens ons al een motie ingediend.

VRAAG: Heeft het college hierover al wat in voorbereiding?

Duurzaamheidsambitie

In navolging van de landelijke doelstelling heeft gemeente Zaltbommel haar ambitie op het gebied van de lokale duurzame opwekking van energie gesteld op 16 procent. Uit de begroting (6.1) blijkt dat we in 2016 nog maar op 2,3% zitten en de ambitie in 2018 is vastgesteld op 3,6 procent. Hoe verhoudt deze ambitie zich tot de 16 procent? De lat moet echt hoger!

De ChristenUnie wil dat er komend jaar voorstellen gepresenteerd worden met mogelijkheden om de verduurzaming van onze gemeente te versnellen. Nieuwe wijken van het gas af, is een goed begin, maar het mag wel een tandje meer. Ook bij renovaties moet er gestimuleerd worden om hoge energieprestaties te krijgen. We vinden dat we op deze doelstellingen meer moeten sturen als gemeente. Daarbij is het goed om jaarlijks de voortgang en resultaten van onze verduurzaming te rapporteren en daar als raad over te spreken. 

 

VRAAG: Is het college hiertoe bereid?

 

Huishoudelijk afval

De ambitie huishoudelijk restafval 2018 blijft gelijk aan 2016, dat is opvallend ten opzichte van de ambities die er liggen om het restafval terug te brengen. De gemeente zou in kunnen zetten op het verminderen van afval door het creëren van bewustwording en het wijzen op duurzame alternatieven.

Als laatste: de website 

Al meerdere keren is aangegeven dat de digitale bereikbaarheid van de gemeente niet up to date  gevonden wordt door de ChristenUnie. En daar zijn we niet de enige in. We roepen het college op om dit op korte termijn te verbeteren, en hier met een voorstel in te komen.  Ook de doorkoppeling op WMO gebied, en andere voorzieningen werkt voor geen meter. Bij doorbladeren kom je niet op de mogelijkheden terecht voor inwoners van onze gemeente, maar op een algemene website, en uiteindelijk is altijd het antwoord: “neem contact op met de gemeente”.  In deze tijd moeten mensen toch vooruit kunnen zien welke mogelijkheden er zijn, en wat er naast de gemeente nog meer mogelijk is? We noemen alleen maar de Brede beweging tegen armoede als verwijzingsmogelijkheid. Maar ook MEE bijvoorbeeld. Of meldpunt geweld. Of het kunnen invullen van een vraagformulier. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden, bijvoorbeeld in Tubbergen/Dinkelland (www.socialekaartdinkellandtubbergen.nl) , Haarlemmermeer ( www.socialekaarthaarlemmermeer.nl)  en Spijkenisse.. Omdat wij toch wat vraagtekens hebben, mede gezien de ontwikkelingen op de uitgaven op het sociaal domein ( die lijken een lagere vraag aan te geven: dat kan een goed teken zijn dat er minder vraag is, maar het kan ook zijn dat het bereiken van de mogelijkheden een drempel is). Wij zullen dan ook op dit punt een motie indienen, mede namens CDA, VVD, ZVV , VVD, SGP, GroenLinks en D66,     om het college te vragen op korte termijn met een voorstel te komen om de website up to date te maken en de sociale kaart daarin te integreren, specifiek en toegankelijk voor onze inwoners. En zichtbaar te maken wat de kosten daarvan zijn, zodat we er als raad een besluit over kunnen nemen.

Tenslotte wil de fractie van de ChristenUnie het college, de organisatie en de mederaadsleden, Gods zegen toewensen in het komende begrotingsjaar. We hebben economisch de wind mee, daar mogen we voor danken ( zoals we dat vorige week in de kerken mochten doen). Tegelijkertijd is er zorg, met name over de verharding in de samenleving, de toenemende onverdraagzaamheid jegens anderen en de groepsvorming. (polarisatie met een deftig woord).  Dat tegen te gaan en hier anders mee om te gaan zijn we aan elkaar verplicht als samenleving. Met name de Bijbel roept op tot een open  houding ten opzichte van “de vreemdeling in ons midden” en tot een opnemen in de gemeenschap. Uiteraard binnen de rechtsverhouding: dat vraagt net zoveel van die nieuwkomer.

We roepen op om bezinning op dit punt: de toenemende wij/zij houding in deze past ons niet!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.