Nieuws van Gemeentebelangen inzichtelijk

13 documenten

Reactie GB op Kadernota 2024-2027

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Raalte 26-05-2023 17:10

Voorzitter,

De kadernota die nu voor besluitvorming voorligt geeft ons aanleiding om in te gaan of zowel het proces als de inhoud.

Om te beginnen met het proces.

Als raad hebben we drie rollen: kaderstellend, controlerend en de rol van volksvertegenwoordiging.

Als we naar het proces van de kadernota kijken dan vragen we ons af wie nu feitelijk de kaders stelt. Is dat wel de raad? Of is dat het college of zelfs de wethouder financiën?

Wij zijn van mening dat onze kaderstellende rol in dit proces onvoldoende tot uiting is gekomen.

In maart was er een besloten bijeenkomst waarin we als raad konden reageren op het eerste concept. We konden aangeven welke zaken wij belangrijk vonden en welke zaken geen prioriteit hadden. Dat hebben wij, maar ook andere fracties gedaan.  Als we kijken naar wat nu voorligt krijgen we het idee dat de concept kadernota wat nu voorligt een copy page is van het concept van maart. Van de reacties die onze fractie in maart heeft gegeven zien wij veel te weinig terug. Waar heeft het college naar geluisterd? Naar de inbreng van de gehele raad of naar de inbreng vanuit de coalitie?

Op 11 mei is de concept kadernota aan de orde geweest is in de Ronde Tafel Vergadering. Omdat we geen technische vragen hadden en het politieke debat in de vanavond willen voeren, hebben we  op 11 mei inhoudelijk niet gereageerd. Hebben we daarmee een kans gemist? Wij betwijfelen dit, want ondanks een aantal zinvolle opmerkingen vanuit de verschillende fracties heeft het college geen aanleiding gezien om het concept bij te stellen.

Kortom voorzitter, wij willen graag het proces nog eens goed evalueren en dan met name vanuit de invalshoek hoe kunnen we als raad de kaderstellende rol goed vervullen.

Dan de inhoud.

De Kadernota 2024 is kort. Kort, maar niet kort en krachtig. Onze conclusie is dat de kadernota weinig nieuws bevat en het een heel algemeen verhaal is geworden. Een kadernota zonder echte kaders en zonder informatie over het financieel perspectief van onze gemeente. Het is ons niet duidelijk welke koers gevaren wordt. Waar zetten we op? Maar ook waar zetten we niet op in. Wat is financieel mogelijk?

Op het raadsinformatiesysteem staat ter kennisname voor de raad een collegebesluit over de richtlijnen voor de komende begroting. In deze richtlijnen lezen we dat door de nullijn voor woonlasten er structureel maar liefst 2,15 miljoen euro minder beschikbaar is voor de drie opgaven. Geen woord hierover in de kadernota. Ook lezen we dat het ambtelijk apparaat en het college komt met voorstellen voor nieuw beleid waarbij de koers van de kadernota richting gevend is.

Omdat de koers in de kadernota vaag is, vragen wij ons af hoe nieuw beleid dan wordt ingevuld. Krijgt de raad aan de voorkant nog gelegenheid om inbreng te hebben of krijgen we een dichtgetimmerde begroting en moeten we dan maar een motie of amendement indienen. Is dat we verstaan onder een kaderstellende rol??

Ten aanzien van de drie grote opgaven zullen wij in ieder geval de koers van GemeenteBelangen aangeven.

Opgave leefbare en toekomstig bestendige dorpen en wijken

GemeenteBelangen vindt dat de opgave leefbare en toekomstig bestendige dorpen en wijken de grootste  prioriteit moet hebben en dat de opgave samen met de dorpen en wijken uitgewerkt moet worden.

In onze gemeente en dan vooral in de buurtdorpen draaien dorpshuizen, sportaccommodaties en andere gemeenschapsvoorzieningen op de inzet van vrijwilligers. We zien echter dat het  steeds moeilijker  wordt om vrijwilligers te behouden en nieuwe te vinden.  Wij zijn blij dat het college de motie om aandacht te geven aan behoud en versterking  van het vrijwilligerswerk voortvarend heeft opgepakt en zijn benieuwd naar de uitkomsten. We hopen dat het lukt om de tendens te stoppen zodat de voorzieningen overeind blijven. Vrijwilligers: het cement van de samenleving.

Naast de inzet op het behoud en versterking  van het vrijwilligerswerk moet wat GemeenteBelangen betreft volop geïnvesteerd in zaken zoals onderwijshuisvesting, goede sportvoorzieningen en de bestrijding van armoede. Teveel huishoudens hebben grote moeite met het rondkomen. 1400 inwoners van onze gemeente zijn hulp nodig van Humanitas. Ongeveer 200 inwoners zijn aangewezen op de voedselbank. Wij trekken liever voor deze doelgroep extra geld uit dan bijvoorbeeld voor een duur nieuw gemeentehuis.

Wij vinden het niet passen om zelf in een luxe huis te wonen terwijl een grote groep inwoners nauwelijks kan rondkomen. Dit ook omdat nieuwbouw betekent dat  de huidige boekwaarde van het gemeentehuis van 7 miljoen euro afgeboekt moet worden, voor zover dat betrekking heeft op gebouwen.

Zoals gezegd, wij zijn van mening dat de opgave leefbare en toekomstig bestendige dorpen en wijken de hoogste prioriteit moet hebben. Omdat we dit expliciet willen vaststellen, dienen wij hiervoor een amendement in.

Opgave toekomstbestendig buitengebied

We staan open voor nieuwe ontwikkelingen in het buitengebied met ruimte voor innovatie, vernieuwing en verduurzaming. Als  we het hebben over de toekomst van het buitengebied; dan vinden wij het erg belangrijk: : niet beslissen óver de inwoners in  het buitengebied, maar

de inwoners van het buitengebied. Boer of geen boer.

Wat betreft het buitengebied zijn we erg kritisch op de ontwikkelingen rondom de Sallandse Heuvelrug. De plannen om daar een Nationaal Park van te maken worden ons inziens te mooi voorgesteld en gaat voorbij aan de belangen van de boeren die moeten vrezen voor grote waardedaling van hun gronden en geen perspectief voor overname door kinderen. Onze oproep: beschouw de boeren die betrokken zijn bij de Sallandse Heuvelrug niet als lastig, maar neem ze serieus en zoek met hen naar duurzame oplossingen.

Het proces Boetelerveld is wat dat betreft een voorbeeld zoals het niet moet gaan. Nadat het proces met instemming van alle partijen afgerond leek, komt de overheid weer met aanvullende voorwaarden en eisen. Het laat zich raden wat dit doet met het vertrouwen in de overheid.

Opgave groei van de gemeente Raalte

Het college geeft bij herhaling aan dat er de komende tien jaar 3.000 woningen moeten bijkomen. Naast woningbehoefte vanuit de eigen inwoners wil het college ook volop bouwen voor mensen van buiten Raalte.

Ondanks herhaalde vragen hebben wij nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag hoeveel van deze 3.000 extra woningen in de huidige collegeperiode worden gerealiseerd. Immers dan weten we waar we dit college op kunnen aanspreken.

Daarnaast, ondanks dat de woningbouwmarkt verandert, bouwen voor mensen met een dikke portemonnee zal wel lukken. Wij maken ons echter steeds meer zorgen voor de mensen waarbij  de portemonnee niet zo dik is. Wij willen graag dat het college onderzoekt welke aanvullende mogelijkheden er zijn voor deze doelgroep, waaronder starters, waarbij we ook graag in beeld willen hebben in hoeverre het mogelijk is om het percentage sociale woningen te verhogen naar 30%. We hebben liever  dat er geïnvesteerd wordt waarbij inwoners met een smalle beurs ook de gelegenheid krijgen om een eigen woning  aan te schaffen dan dat we een beleid realiseren waarbij Raalte aantrekkelijk gemaakt wordt voor westerlingen die daar voor veel geld hun huis verkopen en hier voor een lagere prijs kavels en huizen kopen. Wij zijn van mening dat met stedelijke ambities het steeds moeilijker wordt om de sociale samenhang en het omzien naar elkaar te behouden.

Wij stellen tav de woningbouwplannen verder een andere aanpak voor. Ga eerst met de dorpen in gesprek, haal op wat wenselijk en mogelijk is en kom daarna met aantallen en fasering.

Samengevat.

graag een evaluatie van het proces met als doel hoe kunnen wij als raad onze kaderstellende rol goed kunnen vervullen

geef de hoogste prioriteit aan de opgave leefbare en toekomstig bestendige dorpen en wijken. Om dit te onderstrepen dienen wij een amendement in

ga met de boeren die betrokken zijn bij de Sallandse Heuvelrug in overleg en zoek met hen naar duurzame oplossingen

breng de in beeld welke aanvullende mogelijkheden er zijn zodat ook starters en mensen met een dunne portemonnee een eigen woning kunnen realiseren;

Breng in beeld in hoeverre het mogelijk is om het percentage sociale woningen te verhogen naar 30%

Ga eerst met de dorpen in gesprek, haal op wat wenselijk en mogelijk is tav woningbouw en kom daarna met aantallen en fasering.

Interessant? Deel het direct met uw netwerk

Vandaag is onze wethouder (Gerdjan ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 09-08-2019 11:42

Vandaag is onze wethouder (Gerdjan Keller) op werkbezoek geweest. Werkbezoek gebracht aan het Klantcontactcentrum van de AVRI. Door de medewerkers van het KCC is de afgelopen weken keihard gewerkt om de vele meldingen die na de ingebruikname van de ondergrondse containers zijn ontstaan, op een correcte wijze af te handelen. Complimenten hoe zij met deze extreme druk(te) zijn omgegaan. Van lange wachttijden is gelukkig geen sprake meer, het aantal meldingen is afgenomen en hierdoor is de AVRI ook weer beter telefonisch te bereiken. Dank voor de gastvrijheid!!! Gerdjan Keller

Gisteren is Gerdjan Keller (onze ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 04-07-2019 11:31

Gisteren is Gerdjan Keller (onze praktisch ingestelde wethouder van Gemeentebelangen) op pad geweest met de medewerkers van de AVRI. Reactie AVRI: Beste Gerdjan, Namens mijn medewerkers wil ik je nog hartelijk bedanken voor je bezoek vanmorgen aan de wijkploeg in Lienden. De medewerkers waren onder de indruk dat jij de tijd nam om naar hun echte verhalen te luisteren. Je hoorde waar de meeste mensen vandaan kwamen en wat ze hebben meegemaakt en de kans die Avri hun bied om weer deel te kunnen nemen aan het arbeidsproces, ook hoorde je hoe belangrijk dit voor mensen is. Gelukkig werkt Avri goed samen met het sociale domein van de gemeente Buren en helpen wij op deze manier mee om de groep mensen die een uitkering ontvangen te verkleinen. Sinds we hier 2 jaar geleden samen aan begonnen hebben we al 8 mensen met succes naar een betaalde baan begeleid. Dit vinden wij bij Avri erg belangrijk en vervullen op deze manier naar onze mening een meerwaarde op de DVO. Ik vond het weer erg prettig om samen door een deel van de gemeente Buren te rijden en te praten over de samenwerking, de kijk op de openbare ruimte en begraafplaatsen. Ik kijk uit naar de volgende rondgang. Met vriendelijke groet, Leo van Eeuwijk Teamleider (IBOR) regio gemeenten en reiniging Avri

21-06-2019: Baanbrekers

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 21-06-2019 11:31

Volgende week staat Baanbrekers op de agenda van de raad, maar veel zal daar niet over gezegd worden. Want het gaat al enkele jaren erg goed met Baanbrekers. Met dank natuurlijk aan de gunstige economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren en ook de vestiging van enkele grote bedrijven in Waalwijk draagt een steentje bij. Baanbrekers sloot het jaar 2018 af met een voordelig resultaat van ruim 2,5 miljoen. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat Baanbrekers veel klanten naar regulier werk begeleidt. De uitstroom is aanzienlijk groter dan gemiddeld in heel Nederland waardoor er een overschot ontstaat op het budget voor bijstandsuitkeringen. Overigens wordt het grote overschot in 2018 ook voor een belangrijk deel (8 ton) veroorzaakt door het vrijvallen van een voorziening ten behoeve van dochter RueLong (ofwel WML-Facilitair). Het vormen van die voorziening droeg enkele jaren terug nog flink bij aan de verliezen van toen. Het overschot van 2018 zal worden terugbetaald aan de drie deelnemende gemeenten; Heusden kan een bedrag van 986 duizend euro tegemoet zien. Nee, dat is geen extra meevaller, er was in de bestuursrapportages al rekening mee gehouden.

Financieel gezien gaat het dus erg goed bij Baanbrekers, maar ook beleidsmatig werden er klinkende resultaten behaald en natuurlijk hangt dat met elkaar samen. In 2018 werden 482 mensen naar regulier werk geleid, dat is aanzienlijk méér dan begroot (360). Er was ook instroom: er kwamen 708 aanvragen voor een uitkering binnen, maar daarvan kregen “slechts” 338 mensen een uitkering. Veel mensen worden al direct bij de aanvraag naar werk en/of school begeleid zodat een uitkering niet meer nodig is.

Een instrument dat erg vaak door Baanbrekers benut wordt is de zgn. loonkostensubsidie: mensen met een beperking worden bij een bedrijf geplaatst in een reguliere baan; Baanbrekers verstrekt een loonkostensubsidie als compensatie voor de lagere arbeidsproductiviteit van die mensen. 64 Mensen kregen op die manier een baan en dat lijkt misschien niet zoveel maar dat cijfer ligt toch fors boven het landelijk gemiddelde.

Wat minder goed lukt is de invulling van de zgn. banenafspraken en het nieuwe beschut werken. Volgens de begroting hadden er 120 banenafspraken tot stand moeten komen, maar uiteindelijk zijn er 96 ook daadwerkelijk gerealiseerd. Bij het Beschut Werken werden slechts 13 mensen geplaatst op een beschutte werkplek, terwijl de doelstelling (vanuit het rijk opgelegd) 25 was. Volgens Baanbrekers doet men er alles aan om de doelstellingen wel te halen, maar er zijn gewoon te weinig kandidaten. Even ter herinnering: de vroegere Sociale Werkvoorziening is er niet meer, althans niet voor nieuwe kandidaten, daar is het nieuwe beschut werken voor in de plaats gekomen. Het feit dat de doelstelling niet gehaald wordt doet zich niet alleen bij Baanbrekers voor, maar is een landelijk verschijnsel. De landelijke doelstelling was, dat er per eind 2018 4600 beschutte arbeidsplekken zouden zijn, maar daarvan werden er slechts 2500 gerealiseerd. De doelstelling voor eind 2019 is zelfs 6000, maar ook dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet gehaald gaan worden. De taakstelling voor Baanbrekers in 2019 is 34 werkplekken.

Nog een opvallend cijfer in de jaarrekening 2018: sinds enkele jaren besteed Baanbrekers extra aandacht aan de terugvordering van onterechte uitkeringen. Dat kan betrekking hebben op een onterechte bijstandsuitkering; het kan ook betrekking hebben op bijzondere bijstand. Vaak is er in deze situaties gewoon sprake van geconstateerde bijstandsfraude en natuurlijk is het goed dat dit keihard wordt aangepakt. Die extra aanpak heeft in 2018 een bedrag van 1 miljoen euro opgeleverd, alle reden dus om die extra inzet met volle kracht voort te zetten, want als er iets is wat ons sociale systeem ondermijnt, dan is het wel uitkeringsfraude.

Drunen, vrijdag 21 juni 2019

Kees Musters:

P.S.:

Vandaag (puur toeval) was ik met enkele andere raadsleden uit de gemeente Heusden op werkbezoek bij Baanbrekers en heb daar ter plaatse wederom ervaren dat deze organisatie prima werk verricht. Natuurlijk zijn er her en der wel knelpunten en problemen en natuurlijk wordt er voortdurend gewerkt aan oplossingen en verdere verbeteringen. Maar de organisatie staat als een huis; complimenten aan de organisatie als geheel en nogmaals dank aan de medewerkers van Baanbrekers die een bijdrage aan het werkbezoek geleverd hebben.

Heeft u de afvalpas al ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 13-06-2019 09:55

Heeft u de afvalpas al ontvangen? Normaal gesproken ontvangt u deze week de afvalpas met een begeleidend schrijven en een folder met hoe het werkt. Voor meer info, ga dan naar: https://www.avri.nl/over-avri/nieuws/item/artikel/klaar-voor-de-start-let-op-uw-brievenbus-en-krant/

17-05-2019: Bestuur

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 17-05-2019 07:03

Aantal bezwaren en klachten stabiel

De Commissie Bezwaarschriften heeft haar Jaarverslag 2018 naar het college gestuurd; daarnaast is ook het Jaarverslag Klachten vastgesteld. Uit beide Jaarverslagen kun je afleiden dat het aantal bezwaren en klachten bij de gemeente Heusden in de afgelopen jaren en nu dus ook in 2018 redelijk stabiel is gebleven.

Elke belanghebbende kan een bezwaar indienen tegen besluiten van het gemeentebestuur; dat kunnen besluiten zijn van de gemeenteraad, van het college of van de burgemeester. Die bezwaren kunnen schriftelijk worden ingediend bij een onafhankelijke bezwarencommissie, die vervolgens (meestal na een zitting waarbij alle partijen ook gehoord kunnen worden) tot een gemotiveerde uitspraak over het bezwaarschrift komt. Die uitspraak is niet bindend, maar heeft de status van een advies aan de gemeenteraad, het college of de burgemeester. Die kunnen de uitspraak naast zich neer leggen, maar in verreweg de meeste gevallen wordt het advies wel opgevolgd en dat kan zijn dat het besluit in stand blijft, of er komt een nieuw besluit of het besluit blijft in stand met een betere motivatie. Slechts in twee (van de 83) gevallen heeft het college uiteindelijk het advies van de commissie niet opgevolgd.

In 2018 werden 90 bezwaarschriften bij de commissie ingediend. In totaal werden er in 2018 ca. 21.000 besluiten genomen waartegen bezwaar mogelijk was en in dat licht bezien is het aantal van 90 natuurlijk minimaal. Het aantal van 90 ligt iets hoger dan in 2017 toen er nog 81 bezwaarschriften werden ingediend.

83 bezwaarschriften werden behandeld en afgerond; drie daarvan werden gegrond verklaard; een groot deel van de bezwaarschriften werd ongegrond verklaard (34) en bijna net zoveel bezwaren werden (vaak na overleg met de betrokkenen) weer ingetrokken (29). In 16 gevallen werd het bezwaar wel gegrond verklaard maar kon dat toch in stand blijven met een betere motivering.

Van de 83 afgehandelde bezwaren hadden de meeste betrekking op bouwen (22); bij het beleidsonderdeel handhaving waren er 18 bezwaren en 14 bezwaren hadden betrekking op verkeersmaatregelen.

De commissie concludeert in haar rapport dat de kwaliteit van de besluitvorming in Heusden op orde is. Wel vraagt de commissie meer aandacht voor goede communicatie en pre-meditation in de verschillende fasen van besluitvorming; op die wijze kan namelijk een bezwaar al vaak voorkomen worden. De tijdigheid bij de afhandeling van bezwaren blijft ook een voortdurend punt van zorg. De wettelijke termijn van afhandeling is 12 weken (kan eenmaal nog verlengd worden tot 18 weken) en in het overgrote deel van de gevallen wordt die termijn van 12 weken ook wel gehaald (83%, maar toch blijft dat een punt van aandacht).

Het Jaarverslag Klachten biedt weinig verrassingen. Er is in Heusden een klachtenverordening: inwoners kunnen wanneer ze zich niet correct behandeld voelen, een klacht indienen bij een klachtencoördinator. In 2018 is dat 22 keer gebeurd (in 2017 was dat 21 keer).

Van die 22 klachten werden 16 informeel afgehandeld, d.w.z. in onderling overleg werd de kwestie besproken en afgedaan. Slechts 5 klachten werden formeel afgehandeld en 1 klacht werd buiten behandeling gesteld. In totaal werden 8 klachten gegrond verklaard en ook 8 ongegrond. Van 5 klachten was de gegrondheid niet meer vast te stellen. De meeste klachten (8) gingen over lange wachttijden en 5 klachten hadden betrekking op een onheuse bejegening.

Bij de Nationale Ombudsman werden in 2018 9 klachten ingediend, maar die hebben geen van allen tot een uitspraak van de ombudsman geleid. Ze werden niet in onderzoek genomen of de behandeling werd tussentijds beëindigd.

Drunen, vrijdag 17 mei 2019

Kees Musters

Tijdelijk beachveld naast ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Raalte 29-04-2019 09:58

Tijdelijk beachveld naast Tijenraan Gemeente Raalte legt een tijdelijk beachveld naast sportcentrum Tijenraan aan. De aanleg van het beachveld op het dak van Tijenraan is uitgesteld. De komende periode vinden er werkzaamheden aan het dak plaats. https://www.gbraalte.net/locatie-tijdelijk-beachveld/

15-03-2019: Duurzaamheid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 15-03-2019 08:03

Duurzaamheid in Heusden: uitvoeringsprogramma 2019

In december 2017 stelde de gemeenteraad de duurzaamheidsagenda “Heel Heusden Duurzaam” vast. Daarin kwamen diverse thema’s aan de orde: biodiversiteit, circulaire economie, klimaatadaptatie, een gezonde en sociale leefomgeving en energiebeleid. Een ambitieuze nota die uiteindelijk moet leiden tot een energieneutraal Heusden in 2050. Dat lijkt ver weg, maar 2050 is in feite net zo ver weg als 1990 en er moet veel gebeuren. Om dat goed te stroomlijnen komt het college elk jaar met een uitvoeringsnota waarin wordt aangegeven wat er in een bepaald jaar staat te gebeuren. Die uitvoeringsnota werd afgelopen woensdag besproken in de informatievergadering Ruimte en Duurzaamheid en zal ook in de eerstvolgende raadsvergadering aan de orde komen. Naast het Uitvoeringsprogramma duurzaamheid werd ook een Ambitiekaart Energie gepresenteerd. Daarover wellicht een volgend keer, maar dit keer wil ik wat langer stilstaan bij het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid voor 2019.

Allereerst de bevordering van de biodiversiteit. In het kader van de GOL-maatregelen worden enkele ecologische verbindingszones gerealiseerd. Te denken valt daarbij aan ecologische zones in de Baardwijkse Overlaat en aan de Voordijk in Vlijmen. Maar ook buiten de GOL om wordt gewerkt aan enkele ecologische verbindingszones. Het college heeft inmiddels al een besluit genomen over een ecologische zone bij de Koningsvliet, waarbij het natuurgebied rondom de Haarsteegse Wiel verbonden moet worden met de Hooibroeken. Verder wordt momenteel gewerkt aan een beheerplan voor alle natuurgebieden in onze gemeente.

Bij het beheer van de gemeentelijke groenstructuur wordt ook steeds nadrukkelijker rekening gehouden met de gewenste biodiversiteit. Men werkt aan verbinding van de groenstructuur met het Natuurnetwerk Brabant. Het beheerplan bermen zal worden geactualiseerd, cultuurgronden die minder aantrekkelijk voor de landbouwsector zijn kunnen mogelijk als natuurgebieden worden ingericht. Bij de inrichting van het openbaar groen in wijken zal ook meer gelet gaan worden op verbetering van de biodiversiteit. De groene schoolpleinen zijn hier een voorbeeld van. Allemaal acties die niet alleen in 2019 worden uitgevoerd, maar die doorlopend van karakter zijn.

Klimaatadaptatie is een ander belangrijk thema. In 2019 zal de gemeentelijke klimaatstresstest worden afgerond en opgeleverd. Water en groen zal steeds meer integraal benaderd worden: water als onderdeel van de groenstructuur. Wadi’s, waterberging, waterslingers zoals in Vlijmen-noord en daarbij ook aandacht voor de kwaliteit van al dat water. Verder is eind 2018 de stimuleringsregeling Waterplan Heusden van kracht geworden. Inwoners kunnen een gemeentelijke bijdrage ontvangen bij afkoppeling van de woning van de riolering en vergroening van daken en tuinen. Ook het isoleren van woningen wordt bevorderd.

De circulaire economie: het gemeentelijk beleid op dit thema staat nog een beetje in de kinderschoenen. In 2019 wil men ervaring opdoen met circulair inkopen bij minimaal één bouwproject en het circulair inkopen wordt steeds meer ingebed in de gemeentelijke organisatie. Aan het eind van 2019 wil men dan komen tot een evaluatie van deze maatregelen om te kijken naar vervolgacties. Onder dit thema valt ook het afvalbeleid. Het omgekeerd inzamelen is al ingevoerd, in 2019 komt er extra aandacht voor preventie van zwerfafval en voor illegale dumpingen. Dat beleid is al in 2018 ingezet en zal geïntensiveerd worden. Ook zal er aandacht zijn voor het bekende verschijnsel van voedselverspilling.

Tot slot de verbetering van een gezonde en sociale leefomgeving en de verbetering van het vestigingsklimaat voor bedrijven. De uitvoering van de GOL-maatregelen zal een forse verbetering van de leefomgeving opleveren in veel straten binnen de bebouwde kom. Veel meer verkeer wordt buiten de kernen om geleid en levert daardoor minder overlast binnen de bebouwde kom. Verder wil de gemeente in 2019 het gesprek met de agrarische sector aangaan over verduurzaming van de landbouw en veeteelt. Op rijks- en provinciaal niveau lopen er ook acties op dit gebied en de gemeente Heusden wil daarbij graag aansluiten.

Kortom: veel activiteiten op allerlei gebied die lang niet allemaal nieuw zijn en die soms al langer lopen en die bovendien niet in 2019 zullen zijn afgerond. De term duurzaamheid geeft het eigenlijk al aan: aan dit beleid zal voortdurend aan voortgang en vooruitgang gewerkt moeten worden. Het werk is nooit klaar. Maar er worden ook goede vorderingen gemaakt; dat moge ook blijken uit de zgn. duurzaamheidsmonitor, waarvan hierboven een afbeelding.

Drunen, vrijdag 15 maart 2019

Vitalitietsdag Opheusden. Voor de ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen PvdA Neder-Betuwe 07-03-2019 22:21

Vitalitietsdag Opheusden. Voor de uitvoering van een vitaliteitsdag zoals elders binnen onze gemeente is georganiseerd is het gemeentehuis niet geschikt. Tijdens de raad werd aangegeven dat een vitalitietsdag geen sportactiviteit is. Gewezen werd op kleine activiteiten zoals bloeddruk, voeding.. allerlei zaken die niet perse in een sporthal hoeven plaatsvinden. Echter een vitaliteitsdag gaat veel verder dan dat! Zo zijn er weldegelijk lichamelijke oefeningen, waarvan wij benieuwd zijn of deze ook in het gemeentehuis zullen plaatsvinden. De uitzonderingspositie die dit besluit van het college geeft aan de inwoners van Opheusden werkt een verdere verzuiling in de hand, iets wat juist tegen moet worden gegaan. Ook mag worden afgevraagd of de presentatie van verenigingen, die een van de peilers zijn van deze dag wel serieus worden genomen. Gemeentebelangen Neder-Betuwe zal zeker aanwezig zijn op 30 maart! Onze motie, mede ingediend door de PvdA, die het college opriep alsnog deze dag te organiseren in de sporthal kreeg van geen enkele andere partij steun!

Inclusieve ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Neder-Betuwe 08-02-2019 12:30

Inclusieve maatschappij. Gemeentebelangen vind het belangrijk dat iedereen mee kan doen in de maatschappij. Wij zijn dan ook erg blij met initiatieven die iedereen betrekt in zowel een werkzaam als sociaal leven. Vandaag is bekend geworden welke bedrijven in onze gemeente genomineerd zijn voor inclusief werkgeverschap. Ondernemers die mensen met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt ruimte bieden mee te doen in de arbeidsmarkt, zodat zij zich gewaardeerd voelen en een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. In onze gemeente zijn boomkwekerij Huverba, Elan media en Herman de Greef b.v hiervoor genomineerd. Gemeentebelangen wens hen veel succes toe bij de verkiezing.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.