Nieuws van ONS Noordoostpolder inzichtelijk

7 documenten

SUBSIDIEDILEMMA

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 28-06-2019 19:33

24 Juni 2019 was een interessante dag. De commissies van de Gemeenteraad Noordoostpolder vergaderden samen (een verhit avondje). In de middag was de subsidie verantwoordingsbijeenkomst

in het, eveneens flink opgewarmde, Voorhuys.

Hier presenteerden een paar ontvangers van subsidie van de gemeente Noordoostpolder hun werkzaamheden en was er ruimte om vragen te stellen en met de ontvangers in gesprek te gaan.

Eén van de instellingen die een presentatie gaf was Humanitas. Zij vertelden iets over thuis administratie. Een interessant verhaal.

Om dit te faciliteren heeft Humanitas 2 coördinatoren in dienst. Die zorgen ervoor dat de vrijwilligers aan de slag kunnen met mensen die behoefte hebben aan thuisadministratie. Een enthousiast raadslid, die ook als vrijwilligster voor Humanitas werkt, vroeg mij: Wij zoeken nog vrijwilligers, is dat niets voor jou?

Nou, daar heb ik toch wel wat bedenkingen bij. Het volgende speelt: Humanitas ontving voor thuisadministratie in 2018 € 110.000 subsidie van de gemeente Noordoostpolder.

Uit de presentatie maakte ik op dat ze daarmee 100 huishoudens hebben geholpen.

Per huishouden was dit dus € 1.100,-

Ik heb respect voor de vrijwilligers. Zij zullen hun taken ongetwijfeld integer en met verstand uitvoeren. Waar ik een probleem mee heb is de verdringing. Het bedrijfsleven wordt verdrongen door iets waar stevig subsidie op wordt verleend. Hoe kun je daar nou in hemelsnaam mee concurreren?

Ooit, lang geleden, begon ik een administratiekantoor. Dit administratiekantoor zou het werk prima kunnen doen (beetje arrogant misschien maar vermoedelijk zelfs beter omdat ik daar nu eenmaal voor geleerd heb). Voor sommige vrienden en familie doe ik dit zelfde werk nu al zelfs helemaal voor niets of voor de spreekwoordelijke appel en ei omdat ze op de één of andere wijze kwetsbaar zijn of niet goed bekend zijn met de huidige stand van de techniek.

Mocht ik onverhoopt geld verdienen met mijn administratiekantoor dan betaal ik daar belasting over dat dan (onder meer) weer gebruikt wordt om mijn concurrent te subsidiëren. Welkom in Nederland..

Democratische vernieuwing brengt ons The Right to Challenge ( https://

Ik denk dat ik die uitdaging wel aandurf. Het veranderen van de methode lijkt mij niet zo ingewikkeld. Waar mensen dit nodig hebben verwijst gemeente, wijkteam of bezorgde leverancier. Bij financiële onmacht gaat de rekening voor het werk naar de gemeente. Ik denk dat er voor dat geld evenzoveel mensen kunnen worden geholpen en misschien zelfs wel meer en beter.

Met een opbrengst van € 110.000 per jaar, en ongeveer € 20.000 aan kosten zou ik een vrij riant inkomen hebben als mijn onderneming dit werk zou doen. Mijn klanten kunnen mijn werk beoordelen en, als het niet bevalt, een andere leverancier zoeken. Zo zou de markt moeten werken, je doet je best om je klanten tevreden te maken zodat ze klant blijven. Als je dat niet doet dan gaan ze vanzelf naar een andere leverancier. Met alle respect voor Humanitas, maar dit element is in de bestaande constructie niet terug te vinden.

Martin Mulder

ONS Noordoostpolder

Subsidilemma 24 Juni 2019 was een ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 28-06-2019 09:40

Subsidilemma 24 Juni 2019 was een interessante dag. De commissies van de Gemeenteraad Noordoostpolder vergaderden samen (een verhit avondje). In de middag was de subsidie verantwoordingsbijeenkomst in het, eveneens flink opgewarmde, Voorhuys. Hier presenteerden een paar ontvangers van subsidie van de gemeente Noordoostpolder hun werkzaamheden en was er ruimte om vragen te stellen en met de ontvangers in gesprek te gaan. Eén van de instellingen die een presentatie gaf was Humanitas. Zij vertelden iets over thuis administratie. Een interessant verhaal. Om dit te faciliteren heeft Humanitas 2 coördinatoren in dienst. Die zorgen ervoor dat de vrijwilligers aan de slag kunnen met mensen die behoefte hebben aan thuisadministratie. Een enthousiast raadslid, die ook als vrijwilligster voor Humanitas werkt, vroeg mij: Wij zoeken nog vrijwilligers, is dat niets voor jou? Nou, daar heb ik toch wel wat bedenkingen bij. Het volgende speelt: Humanitas ontving voor thuisadministratie in 2018 € 110.000 subsidie van de gemeente Noordoostpolder. Uit de presentatie maakte ik op dat ze daarmee 100 huishoudens hebben geholpen. Per huishouden was dit dus € 1.100,- Ik heb respect voor de vrijwilligers. Zij zullen hun taken ongetwijfeld integer en met verstand uitvoeren. Waar ik een probleem mee heb is de verdringing. Het bedrijfsleven wordt verdrongen door iets waar stevig subsidie op wordt verleend. Hoe kun je daar nou in hemelsnaam mee concurreren? Ooit, lang geleden, begon ik een administratiekantoor. Dit administratiekantoor zou het werk prima kunnen doen (beetje arrogant misschien maar vermoedelijk zelfs beter omdat ik daar nu eenmaal voor geleerd heb). Voor sommige vrienden en familie doe ik dit zelfde werk nu al zelfs helemaal voor niets of voor de spreekwoordelijke appel en ei omdat ze op de één of andere wijze kwetsbaar zijn of niet goed bekend zijn met de huidige stand van de techniek. Mocht ik onverhoopt geld verdienen met mijn administratiekantoor dan betaal ik daar belasting over dat dan (onder meer) weer gebruikt wordt om mijn concurrent te subsidiëren. Welkom in Nederland.. Democratische vernieuwing brengt ons The Right to Challenge ( https://www.righttochallenge.nl/ ). Ik denk dat ik die uitdaging wel aandurf. Het veranderen van de methode lijkt mij niet zo ingewikkeld. Waar mensen dit nodig hebben verwijst gemeente, wijkteam of bezorgde leverancier. Bij financiële onmacht gaat de rekening voor het werk naar de gemeente. Ik denk dat er voor dat geld evenzoveel mensen kunnen worden geholpen en misschien zelfs wel meer en beter. Met een opbrengst van € 110.000 per jaar, en ongeveer € 20.000 aan kosten zou ik een vrij riant inkomen hebben als mijn onderneming dit werk zou doen. Mijn klanten kunnen mijn werk beoordelen en, als het niet bevalt, een andere leverancier zoeken. Zo zou de markt moeten werken, je doet je best om je klanten tevreden te maken zodat ze klant blijven. Als je dat niet doet dan gaan ze vanzelf naar een andere leverancier. Met alle respect voor Humanitas, maar dit element is in de bestaande constructie niet terug te vinden. Martin Mulder ONS Noordoostpolder

ONS vraagt aandacht voor "Stichting Samen zijn we er voor elkaar"

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 06-12-2018 13:19

ONS Noordoostpolder wil dat de gemeente de Stichting Samen zijn we er voor elkaar helpt. Omdat deze stichting mensen helpt die bijvoorbeeld in een zogeheten armoedeval terecht zijn gekomen, maar zelf te weinig financiële middelen heeft om haar werk door te zetten.

In de gemeente Noordoostpolder komt helaas armoede voor. We onderscheiden, economisch, twee oorzaken:

Armoede doordat er een laag inkomen is,

Armoede doordat er hoge kosten zijn.

Waarbij de armoede dominanter kan worden als er zowel een laag inkomen als hoge kosten zijn.

De eerste soort (laag inkomen) wordt redelijk goed opgevangen. Mensen met een laag inkomen hebben recht op (onder meer) zorgtoeslag, huurtoeslag en diverse gemeentelijke regelingen (kwijtschelding van gemeentelijke lasten en meedoen regelingen om een paar voorbeelden te geven).

In sommige gevallen is het zo dat iemand door de combinatie van uitkering en bovengenoemde zaken op een hoger netto te besteden inkomen uitkomt dan iemand die voor een laag loon werkt. Dit noemen we de armoedeval… Het verhogen van het bruto inkomen levert netto minder op.

Voor mensen uit de tweede categorie zijn er, onder meer, budgetcursussen en een schuldhulp infrastructuur (GKB, die in 2019 moet worden vervangen door een lokale regeling).

Maar, wat ga je doen als je niet (meer) voor de Voedselbank in aanmerking komt? Als je probleem in categorie 2 zit, of je door de armoedeval financieel gestraft wordt door aan de slag te gaan? Juist deze groep is bijzonder kwetsbaar.

Gelukkig worden deze mensen gesteund door een fantastische stichting: Stichting samen zijn we er voor elkaar. https://www.stichtingsamenzijnweervoorelkaar.nl/ . Vorige week vroeg ik de mensen van deze stichting hoe het er mee gaat. Dit was het antwoord dat ik kreeg.

“Wij helpen momenteel tachtig gezinnen, maar helaas hebben wij een stop moeten zetten op het aantal gezinnen dat wij kunnen helpen wegens ruimtegebrek. Door deze ontwikkeling hebben wij dus nu een wachtlijst waar wij totaal niet blij mee zijn, want ook deze gezinnen hebben recht op eten. Hoe raar het ook klinkt, elke week stromen de aanmeldingen binnen voor gezinnen/mensen die onze hulp hard nodig hebben.’’

,,Ook worden door verschillende instanties gezinnen doorverwezen naar ons. Helaas kunnen wij ook hen dus niet altijd helpen omdat wij simpel weg niet meer kwijt kunnen in de ruimte die wij nu tot onze beschikking hebben. Alles gebeurt namelijk nu nog vanuit huis en onze grootste zorg is voor nu dan dus ook een pandje waarin wij meer spullen/voorraad kwijt kunnen zodat wij dus ook meer gezinnen kunnen helpen.’’

,,Verder hebben wij in 2017 cadeaus ingezameld en uitgedeeld tijdens sinterklaastijd. Dit hebben wij toen gedaan met vier Zwartepieten die vrijwillig hun vrije dag wilden opgeven om de kinderen uit de stichting een fantastische dag te bezorgen. Dit jaar zouden wij dit nogmaals doen, dit keer met een sinterklaas die al geregeld was, maar doordat wij in een jaar erg gegroeid zijn kon dit niet meer vanuit huis. Een ruimte om dit wel in te kunnen doen hebben wij ondanks al onze pogingen helaas niet kunnen bemachtigen.’’

,,Tijdens de kerst willen wij onze gezinnen weer een kerstpakket bezorgen, omdat ook zij wat lekkers verdienen tijdens de feestdagen. Dit hebben wij vorig jaar gedaan met behulp van Coop Greidanus en Deen Swifterbant en dit jaar doen wij dat nog eens over, want ook dit jaar mogen wij weer in deze winkels staan om producten te verzamelen. Dit doen wij door in het begin van de winkel mensen aan te spreken en een flyer mee te geven met de vraag of zij misschien (een aantal) houdbare producten voor ons zouden kunnen sponsoren om zo kerstpakketten te maken voor gezinnen die het hard nodig hebben en dus goed kunnen gebruiken. Zo kunnen wij weer licht brengen in andermans duisternis!’’

,,Omdat wij een non-profit stichting zijn wordt het voor ons helaas steeds lastiger om de auto rijdende te houden, zowel in onderhoud als in brandstof. Als non-profit organisatie zijn wij afhankelijk van sponsoren en donaties en helaas redden wij het daar niet altijd meer mee. Zo is er al verscheidene keren brandstof aangeschaft van ons eigen weekgeld. Zouden wij dit niet doen dan kunnen wij geen producten binnen halen en zouden wij genoodzaakt zijn om uitgiftes over te slaan. Geen producten betekent namelijk ook dat wij niemand kunnen helpen.“

Dit bericht van de Stichting samen zijn we er voor elkaar kunnen we gebruiken als wake up call voor de politiek in de Noordoostpolder:

Zorg voor een ordentelijk pand voor deze stichting.. zoveel leegstand (loop door de Lange Nering, kijk eens op de industrieterreinen en tel de borden te huur maar eens)

Zorg voor een beetje geld voor deze stichting om hun auto aan de praat te houden en de dienstverlening mogelijk te houden

Werk samen met deze stichting en houd op deze manier contact met de inwoners die het lastig hebben. Dit helpt om meer mensen op een passende manier te helpen.

Respect voor Coop Greidanus, Deen in Swifterbant en alle andere bedrijven die deze stichting ondersteunen. Als het even kan zullen we daar met plezier gaan winkelen!

We hopen dat de vrijwilligers van Stichting samen zijn we er voor elkaar en hun cliënten een geweldige kerst hebben en dat deze stichting in 2019 de cliënten nog beter kan helpen.

Martin Mulder / Everet van Dorp.

(Burgerraadsleden ONS Noordoostpolder)

ONS vraagt aandacht voor Stichting ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 05-12-2018 13:01

ONS vraagt aandacht voor Stichting Samen zijn we er voor elkaar ONS Noordoostpolder wil dat de gemeente de Stichting Samen zijn we er voor elkaar helpt. Omdat deze stichting mensen helpt die bijvoorbeeld in een zogeheten armoedeval terecht zijn gekomen, maar zelf te weinig financiële middelen heeft om haar werk door te zetten. In de gemeente Noordoostpolder komt helaas armoede voor. We onderscheiden, economisch, twee oorzaken: Armoede doordat er een laag inkomen is, Armoede doordat er hoge kosten zijn. Waarbij de armoede dominanter kan worden als er zowel een laag inkomen als hoge kosten zijn. De eerste soort (laag inkomen) wordt redelijk goed opgevangen. Mensen met een laag inkomen hebben recht op (onder meer) zorgtoeslag, huurtoeslag en diverse gemeentelijke regelingen (kwijtschelding van gemeentelijke lasten en meedoen regelingen om een paar voorbeelden te geven). In sommige gevallen is het zo dat iemand door de combinatie van uitkering en bovengenoemde zaken op een hoger netto te besteden inkomen uitkomt dan iemand die voor een laag loon werkt. Dit noemen we de armoedeval… Het verhogen van het bruto inkomen levert netto minder op. Voor mensen uit de tweede categorie zijn er, onder meer, budgetcursussen en een schuldhulp infrastructuur (GKB, die in 2019 moet worden vervangen door een lokale regeling). Mensen uit de groep laag inkomen kunnen in aanmerking komen voor ondersteuning door de Voedselbank (http://www.voedselbanknop-urk.nl/ikzoekhulp.html) Maar, wat ga je doen als je niet (meer) voor de Voedselbank in aanmerking komt? Als je probleem in categorie 2 zit, of je door de armoedeval financieel gestraft wordt door aan de slag te gaan? Juist deze groep is bijzonder kwetsbaar. Gelukkig worden deze mensen gesteund door een fantastische stichting: Stichting samen zijn we er voor elkaar. http://www.stichtingsamenzijnweervoorelkaar.nl/ . Vorige week vroeg ik de mensen van deze stichting hoe het er mee gaat. Dit was het antwoord dat ik kreeg. “Wij helpen momenteel tachtig gezinnen, maar helaas hebben wij een stop moeten zetten op het aantal gezinnen dat wij kunnen helpen wegens ruimtegebrek. Door deze ontwikkeling hebben wij dus nu een wachtlijst waar wij totaal niet blij mee zijn, want ook deze gezinnen hebben recht op eten. Hoe raar het ook klinkt, elke week stromen de aanmeldingen binnen voor gezinnen/mensen die onze hulp hard nodig hebben.’’ ,,Ook worden door verschillende instanties gezinnen doorverwezen naar ons. Helaas kunnen wij ook hen dus niet altijd helpen omdat wij simpel weg niet meer kwijt kunnen in de ruimte die wij nu tot onze beschikking hebben. Alles gebeurt namelijk nu nog vanuit huis en onze grootste zorg is voor nu dan dus ook een pandje waarin wij meer spullen/voorraad kwijt kunnen zodat wij dus ook meer gezinnen kunnen helpen.’’ ,,Verder hebben wij in 2017 cadeaus ingezameld en uitgedeeld tijdens sinterklaastijd. Dit hebben wij toen gedaan met vier Zwartepieten die vrijwillig hun vrije dag wilden opgeven om de kinderen uit de stichting een fantastische dag te bezorgen. Dit jaar zouden wij dit nogmaals doen, dit keer met een sinterklaas die al geregeld was, maar doordat wij in een jaar erg gegroeid zijn kon dit niet meer vanuit huis. Een ruimte om dit wel in te kunnen doen hebben wij ondanks al onze pogingen helaas niet kunnen bemachtigen.’’ ,,Tijdens de kerst willen wij onze gezinnen weer een kerstpakket bezorgen, omdat ook zij wat lekkers verdienen tijdens de feestdagen. Dit hebben wij vorig jaar gedaan met behulp van Coop Greidanus en Deen Swifterbant en dit jaar doen wij dat nog eens over, want ook dit jaar mogen wij weer in deze winkels staan om producten te verzamelen. Dit doen wij door in het begin van de winkel mensen aan te spreken en een flyer mee te geven met de vraag of zij misschien (een aantal) houdbare producten voor ons zouden kunnen sponsoren om zo kerstpakketten te maken voor gezinnen die het hard nodig hebben en dus goed kunnen gebruiken. Zo kunnen wij weer licht brengen in andermans duisternis!’’ ,,Omdat wij een non-profit stichting zijn wordt het voor ons helaas steeds lastiger om de auto rijdende te houden, zowel in onderhoud als in brandstof. Als non-profit organisatie zijn wij afhankelijk van sponsoren en donaties en helaas redden wij het daar niet altijd meer mee. Zo is er al verscheidene keren brandstof aangeschaft van ons eigen weekgeld. Zouden wij dit niet doen dan kunnen wij geen producten binnen halen en zouden wij genoodzaakt zijn om uitgiftes over te slaan. Geen producten betekent namelijk ook dat wij niemand kunnen helpen.“ Dit bericht van de Stichting samen zijn we er voor elkaar kunnen we gebruiken als wake up call voor de politiek in de Noordoostpolder: 1. Zorg voor een ordentelijk pand voor deze stichting.. zoveel leegstand (loop door de Lange Nering, kijk eens op de industrieterreinen en tel de borden te huur maar eens) 2. Zorg voor een beetje geld voor deze stichting om hun auto aan de praat te houden en de dienstverlening mogelijk te houden 3. Werk samen met deze stichting en houd op deze manier contact met de inwoners die het lastig hebben. Dit helpt om meer mensen op een passende manier te helpen. Respect voor Coop Greidanus, Deen in Swifterbant en alle andere bedrijven die deze stichting ondersteunen. Als het even kan zullen we daar met plezier gaan winkelen! We hopen dat de vrijwilligers van Stichting samen zijn we er voor elkaar en hun cliënten een geweldige kerst hebben en dat deze stichting in 2019 de cliënten nog beter kan helpen.

Sociaal Domein, begroting 2019 | Moties ONS maken verschil

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 14-11-2018 12:32

EMMELOORD – 13-11-2018 (Martin Mulder, burgerraadslid Commissie Samenlevingszaken)

Bij de behandeling van de begroting van de gemeente op maandag 12 november kwam een aantal moties van ONS in stemming. Twee moties werden door de raad aangenomen: de verhoging van het mantelzorgcompliment en die over de verhoging van de arbeidsparticipatie.

De motie over het mantelzorgcompliment kreeg ook aandacht in De Stentor en De Noordoostpolder. Grote delen van het sociaal domein worden ingevuld door vrijwilligers en mantelzorgers. Ook in de gemeentebegroting is dit goed te merken. Mantelzorgers zijn belangrijk in het leven van mensen die hieraan behoefte hebben. Om de waardering voor al die mensen die mantelzorg verlenen tot uitdrukking te brengen, is het van belang dat deze helden ieder jaar in het zonnetje worden gezet. De verhoging van het mantelzorgcompliment van € 60 naar € 150 kan daaraan bijdragen.

De motie over inburgeren haalde helaas geen meerderheid in de gemeenteraad. Deze motie ging over het verhogen van het resultaat dat wordt behaald bij de inburgering van statushouders. Momenteel is dit resultaat bedroevend laag. Vanaf 2020 komt dit proces van het rijk naar de gemeente en met de motie probeerde ONS al in 2019 een start te maken om het resultaat te verhogen. Dit met de gedachte dat als er iets slecht gaat je actief aan verbetering moet werken en niet moet wachten tot de taak officieel bij jou terecht komt. Hierbij zijn zowel de statushouders als de mensen die deze in hun gemeenschap ontvangen winnaars. Door de afwijzing van de motie moeten we helaas nog minstens een jaar langer wachten op verbetering.

De motie over arbeidsparticipatie haalde het gelukkig wel. Enige uitleg hierbij. Als je niet in aanmerking komt voor WW of een andere uitkering, dan krijg je een bijstandsuitkering. De bijstand wordt op gemeenteniveau geregeld. In de Noordoostpolder zaten per eind 2017 927 mensen in de bijstand.

Bij aanvang van de bijstandsuitkering kan de gemeente twee kanten met je op: je komt bij de WerkCorporatie (hierover zullen we een andere keer verder gaan) terecht en wordt uitgeleend aan (buitengewone) werkgevers met behoud van uitkering. De andere groep uitkeringsgerechtigden (het criterium is een afstand van meer dan twee jaar tot de arbeidsmarkt) wordt door de participatieafdeling van de gemeente beheerd. Grofweg 50% van de bijstandsgerechtigden valt in deze categorie. De totale kosten van het beheer van de bijstand (dus niet de uitkeringen zelf) bedragen 2.5 miljoen Euro

Die groep bijstandsgerechtigden is heel divers het zijn mensen die bijvoorbeeld een grote 24 uurs zorgtaak hebben voor zieke partners of kinderen, mensen die niet over de competenties of mogelijkheden beschikken om betaalde arbeid uit te voeren en een groep die domweg niet aan de slag komt door andere redenen.

De aangenomen motie geeft het college de opdracht om de soorten te bepalen en een passende behandeling te definiëren. In de luwte als het nodig is (voor mensen die een grote zorgtaak hebben bijvoorbeeld) of juist met een extra inspanning als dit kan gaan leiden tot betaald werk. Hiermee wordt het geld dat aan beheer besteed wordt hopelijk beter ingezet.

Tenslotte werd een amendement (een aanpassing op de begroting) over eenzaamheid helaas verworpen. Hier probeerde ONS het college van B&W de opdracht te geven om te zorgen voor een actiever beleid ter voorkoming van eenzaamheid op de volgende gebieden: vervoer, maatschappelijke activiteiten en dagbesteding. Alhoewel de motie het niet haalde, leidde dit onderwerp gelukkig wel tot een goede discussie. De gemeenteraad is er van doordrongen dat er echt iets moet gebeuren met betrekking tot dit onderwerp. ONS zal dit onderwerp zeker niet loslaten!

Sociaal Domein, begroting ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 13-11-2018 15:57

Sociaal Domein, begroting 2019 Moties ONS maken verschil EMMELOORD – 13-11-2018 Bij de behandeling van de begroting van de gemeente op maandag 12 november kwam een aantal moties van ONS in stemming. Twee moties werden door de raad aangenomen: de verhoging van het mantelzorgcompliment en die over de verhoging van de arbeidsparticipatie. De motie over het mantelzorgcompliment kreeg ook aandacht in De Stentor en De Noordoostpolder. Grote delen van het sociaal domein worden ingevuld door vrijwilligers en mantelzorgers. Ook in de gemeentebegroting is dit goed te merken. Mantelzorgers zijn belangrijk in het leven van mensen die hieraan behoefte hebben. Om de waardering voor al die mensen die mantelzorg verlenen tot uitdrukking te brengen, is het van belang dat deze helden ieder jaar in het zonnetje worden gezet. De verhoging van het mantelzorgcompliment van € 60 naar € 150 kan daaraan bijdragen. De motie over inburgeren haalde helaas geen meerderheid in de gemeenteraad. Deze motie ging over het verhogen van het resultaat dat wordt behaald bij de inburgering van statushouders. Momenteel is dit resultaat bedroevend laag. Vanaf 2020 komt dit proces van het rijk naar de gemeente en met de motie probeerde ONS al in 2019 een start te maken om het resultaat te verhogen. Dit met de gedachte dat als er iets slecht gaat je actief aan verbetering moet werken en niet moet wachten tot de taak officieel bij jou terecht komt. Hierbij zijn zowel de statushouders als de mensen die deze in hun gemeenschap ontvangen winnaars. Door de afwijzing van de motie moeten we helaas nog minstens een jaar langer wachten op verbetering. De motie over arbeidsparticipatie haalde het gelukkig wel. Enige uitleg hierbij. Als je niet in aanmerking komt voor WW of een andere uitkering, dan krijg je een bijstandsuitkering. De bijstand wordt op gemeenteniveau geregeld. In de Noordoostpolder zaten per eind 2017 927 mensen in de bijstand. Bij aanvang van de bijstandsuitkering kan de gemeente twee kanten met je op: je komt bij de WerkCorporatie (hierover zullen we een andere keer verder gaan) terecht en wordt uitgeleend aan (buitengewone) werkgevers met behoud van uitkering. De andere groep uitkeringsgerechtigden (het criterium is een afstand van meer dan twee jaar tot de arbeidsmarkt) wordt door de participatieafdeling van de gemeente beheerd. Grofweg 50% van de bijstandsgerechtigden valt in deze categorie. De totale kosten van het beheer van de bijstand (dus niet de uitkeringen zelf) bedragen 2.5 miljoen Euro Die groep bijstandsgerechtigden is heel divers het zijn mensen die bijvoorbeeld een grote 24 uurs zorgtaak hebben voor zieke partners of kinderen, mensen die niet over de competenties of mogelijkheden beschikken om betaalde arbeid uit te voeren en een groep die domweg niet aan de slag komt door andere redenen. De aangenomen motie geeft het college de opdracht om de soorten te bepalen en een passende behandeling te definiëren. In de luwte als het nodig is (voor mensen die een grote zorgtaak hebben bijvoorbeeld) of juist met een extra inspanning als dit kan gaan leiden tot betaald werk. Hiermee wordt het geld dat aan beheer besteed wordt hopelijk beter ingezet. Tenslotte werd een amendement (een aanpassing op de begroting) over eenzaamheid helaas verworpen. Hier probeerde ONS het college van B&W de opdracht te geven om te zorgen voor een actiever beleid ter voorkoming van eenzaamheid op de volgende gebieden: vervoer, maatschappelijke activiteiten en dagbesteding. Alhoewel de motie het niet haalde, leidde dit onderwerp gelukkig wel tot een goede discussie. De gemeenteraad is er van doordrongen dat er echt iets moet gebeuren met betrekking tot dit onderwerp. ONS zal dit onderwerp zeker niet loslaten!

Vragen ONS inzake de financiële aspecten van het armoedebeleid.

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 13-10-2017 17:46

INLEIDING

Op 25 september 2017 presenteerde u de Ontwikkelagenda Krachtig tegen Armoede. De fracties werden geïnformeerd over de plannen die u heeft met betrekking tot deze agenda.

Het Beleidsplan Minimabeleid 2015-2018 komt tot een einde en in samenspraak met allerlei partners wordt een nieuw plan ontwikkeld. De fractie van ONS juicht dit initiatief toe. Ten einde een afweging te maken met betrekking tot de beleidswijzigingen en de resultaten waartoe dit leidt onderzochten wij de jaarstukken over 2016. Wij troffen daar de volgende informatie aan:

We willen dat het geld dat beschikbaar wordt gesteld vanuit het Rijk voor de

bestrijding van armoede aan dat doel wordt besteed. Als inkomensgrens voor

regelingen gaan we uit van 110% van het minimumloon. Verruiming van deze grens is

te overwegen als er financiële ruimte voor is.

Inkomensondersteuning voor financieel kwetsbare groepen

a. Door ontwikkelen en actualiseren van financiële regelingen voor minima, waaronder:

• bijzondere bijstand;

• forfait vergoeding meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten;

• collectieve zorgverzekering;

• maaltijdstrippenkaart

Collectieve zorgverzekering is met ingang van 1 januari 2016 beëindigd. De overige

regelingen voor minima worden uitgevoerd zoals voorzien. Actualisering van

beleidsregels bijzondere bijstand is continu proces.

Evaluatie van het minimabeleid is vertraagd. Het eerste deel van de evaluatie, de

armoedemonitor – 2e vervolgmeting, is uitgevoerd.

Concreet geeft u aan dat het minimabeleid in 2016 uit de volgende zaken bestaat

VRAAGSTELLING

Als de raad een afweging wil maken tussen het huidige beleid en het voorgenomen beleid is het van belang wat meer details te weten over de huidige besteding. Nu stopt de kennis van de raad bij de detaillering die in de jaarstukken 2016 wordt gegeven:

Bevorderen van participatie van inwoners (en hun kinderen) met een laag inkomen € 3.524.711

Inkomensondersteuning voor financieel kwetsbare groepen € 1.020.747

Bevordering participatie vreemdelingen en etnisch-culturele minderheden € 230.577

Het zou de raad helpen de detaillering van deze posten onder minimabeleid te weten. Hier iets specifieker in: wat is er gedaan. hoeveel mensen zijn hiermee geholpen?

Daarnaast is het interessant om uw visie over het volgende te horen: In 2016 is de collectieve verzekering voor mensen die in een bijstandsuitkering zitten komen te vervallen. Deze was tot en met 2015 als dienst te verkrijgen. De kosten tbv de participatie (onderdeel 1) stijgen desondanks in 2016 met ongeveer € 500.000. Oprechte vraag is of dit samenhangt.

Namens de ONS fractie

Berthoo Lammers Geacht college,

De ONS fractie heeft een aantal vragen inzake de financiële aspecten van het armoedebeleid.

INLEIDING

Op 25 september 2017 presenteerde u de Ontwikkelagenda Krachtig tegen Armoede. De fracties werden geïnformeerd over de plannen die u heeft met betrekking tot deze agenda.

Het Beleidsplan Minimabeleid 2015-2018 komt tot een einde en in samenspraak met allerlei partners wordt een nieuw plan ontwikkeld. De fractie van ONS juicht dit initiatief toe.

Ten einde een afweging te maken met betrekking tot de beleidswijzigingen en de resultaten waartoe dit leidt onderzochten wij de jaarstukken over 2016. Wij troffen daar de volgende informatie aan:

We willen dat het geld dat beschikbaar wordt gesteld vanuit het Rijk voor de

bestrijding van armoede aan dat doel wordt besteed. Als inkomensgrens voor

regelingen gaan we uit van 110% van het minimumloon. Verruiming van deze grens is

te overwegen als er financiële ruimte voor is.

Inkomensondersteuning voor financieel kwetsbare groepen

a. Door ontwikkelen en actualiseren van financiële regelingen voor minima, waaronder:

• bijzondere bijstand;

• forfait vergoeding meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten;

• collectieve zorgverzekering;

• maaltijdstrippenkaart

Collectieve zorgverzekering is met ingang van 1 januari 2016 beëindigd. De overige

regelingen voor minima worden uitgevoerd zoals voorzien. Actualisering van

beleidsregels bijzondere bijstand is continu proces.

Evaluatie van het minimabeleid is vertraagd. Het eerste deel van de evaluatie, de

armoedemonitor – 2e vervolgmeting, is uitgevoerd.

Concreet geeft u aan dat het minimabeleid in 2016 uit de volgende zaken bestaat

VRAAGSTELLING

Als de raad een afweging wil maken tussen het huidige beleid en het voorgenomen beleid is het van belang wat meer details te weten over de huidige besteding. Nu stopt de kennis van de raad bij de detaillering die in de jaarstukken 2016 wordt gegeven:

Bevorderen van participatie van inwoners (en hun kinderen) met een laag inkomen € 3.524.711

Inkomensondersteuning voor financieel kwetsbare groepen € 1.020.747

Bevordering participatie vreemdelingen en etnisch-culturele minderheden € 230.577

Het zou de raad helpen de detaillering van deze posten onder minimabeleid te weten. Hier iets specifieker in: wat is er gedaan. hoeveel mensen zijn hiermee geholpen?

Daarnaast is het interessant om uw visie over het volgende te horen: In 2016 is de collectieve verzekering voor mensen die in een bijstandsuitkering zitten komen te vervallen. Deze was tot en met 2015 als dienst te verkrijgen. De kosten tbv de participatie (onderdeel 1) stijgen desondanks in 2016 met ongeveer € 500.000. Oprechte vraag is of dit samenhangt.

Namens de ONS fractie

Berthoo Lammers

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.