Nieuws van politieke partijen in Amstelveen inzichtelijk

5 documenten

Bijeenkomst PvdA 29 november: ‘Het nieuwe minimabeleid van Amstelveen’

PvdA PvdA Amstelveen 24-11-2019 19:27

Bijeenkomst PvdA 29 november: ‘Het nieuwe minimabeleid van Amstelveen’

Armoede is één van de meest onderschatte problemen in onze samenleving. Ook in een welvarende stad als Amstelveen hebben naar schatting 2500 huishoudens financiële problemen. Taak voor de gemeente om die mensen te ondersteunen door middel van bijzondere bijstand of bijv., de Amstelveenpas. Ook de voedselbank en de kledingbank spelen in op de deze hulpbehoefte. Het nieuwe minimabeleid van de gemeente komt eraan en wordt behandeld in de Gemeenteraad van 11 december.

Graag zou de PvdA met Amstelveners in gesprek gaan over het nieuwe beleid op 29 november van 17.00-19.00 in Café de Maanen in Bovenkerk. Deze ideeënborrel wordt afgetrapt door Annick Visser, de voorzitter van de Voedselbank Amstelveen. Vervolgens zal Suzanne Piet, raadslid PvdA, haar visie delen. Daarna is er ruimte voor een onderlinge discussie onder het genot van een hapje en drankje. Iedereen is welkom.

Contactpersoon: Suzanne Piet, s.piet@amstelveen.nl

Het bericht Bijeenkomst PvdA 29 november: ‘Het nieuwe minimabeleid van Amstelveen’ verscheen eerst op PvdA Amstelveen.

ChristenUnie: Schuldhulpverlening met compassie

ChristenUnie ChristenUnie Amstelveen 12-11-2018 18:14

https://amstelveen.christenunie.nl/k/n5997/news/view/1234544/300566/schuldhulpverlening.jpg

De ChristenUnie zal in de gemeenteraadsvergadering van 7 november a.s. een motie “Schuldhulpverlening met compassie” indienen. De motie is bedoeld als aanzet voor een goed herijking van het beleid rond armoedebestrijding en schuldhulpverlening, dat in het college-uitvoeringsprogramma als actiepunt is opgenomen. De ChristenUnie is van mening dat het nieuwe beleid t.a.v. de schuldhulpverlening moet uitgaan van het principe: preventief in de voorlichting en effectief in de uitvoering van het schuldhulpverleningstraject.

“Schuldhulpverlening is voor de ChristenUnie een speerpunt in het sociaal beleid, waar we ons sterk voor willen maken”, aldus Bert de Pijper, fractieleider van de ChristenUnie

 

In het college-uitvoeringsprogramma staat als actiepunt dat het college een herijking van het beleid wil laten plaatsvinden, waarbij o.a. aandacht moet zijn voor een pakket maatregelen armoedepreventie en verbetering van de instroom, doorstroom en uitstroom met betrekking tot de schuldhulpverlening. De ChristenUnie roept in de motie op om bij deze herijking in de verhoudingen tussen schuldeisers, schuldenaar en de schuldhulpverlening principes van rechtvaardigheid, compassie en transparantie centraal te laten staan.

“Wat de ChristenUnie betreft komt er een beleid waarbij een doelgericht en laagdrempelige voorlichting over geld en budgetbeheer wordt aangeboden op ontmoetingsplaatsen in de wijken. Verder moet de toegang van een preventief budgetbeheer zo laag mogelijk zijn. Scholen, sportverenigingen en kerken wordt gevraagd om alert te zijn op signalen over mensen die zuchten onder een schuldenlast en dat te melden bij een (sociaal) wijkteam. Voorts moet bij de schuldhulpverlening worden ingezet dat er één regisseur komt voor de contacten tussen alle schuldeisers en de schuldenaar. Dat betekent ook dat er in de schuldhulpverlening een uiterste poging wordt gedaan om het schuldhulpverleningstraject voor alle schulden van de schuldenaar te laten gelden.

Het credo van de uitkomst van de herijking moet zijn: “Samen zijn we er verantwoordelijk voor dat schuldenaren een nieuwe schuldenvrije toekomst kan worden geboden”, aldus Bert de Pijper.  

€ 10.000 extra voor voedselbank

SP SP Amstelveen 15-09-2018 16:43

Door Johan Th. Bos

https://amstelveen.sp.nl/in-de-media/eu-10000-extra-voor-voedselbank
De Voedselbank heeft van de gemeente tien mille gekregen om de huurverhoging te kunnen financieren. Jaarlijks ontvangt zij vijftien mille subsidie, waar ongeveer eenzelfde bedrag aan huur tegenover staat, maar door verhoging daarvan dreigde zij in financiële problemen te komen.

Lees het volledige artikel op Amstelveenblog.nl

Zie ook:

GroenLinks Amstelveen: er valt wat te kiezen | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 19-03-2018 00:00

GroenLinks Amstelveen wil dat er na de verkiezingen ook in Amstelveen stappen worden gezet  om te experimenteren met vormen van een Basisinkomen. In andere steden worden al proeven gedaan met regelvrije bijstand. Een proef met soepeler omgang met de regels in de bijstand kan mogelijk ook een oplossing bieden voor de conflicten die de gemeente Amstelveen nu heeft met groepen minima en statushouders.

De gemeenten mogen tegenwoordig veel zelf beslissen. Bijvoorbeeld hoe je mensen zonder werk naar een baan begeleidt. De gemeente kan er voor kiezen om vooral in te zetten op begeleiding naar werk. Met hulp voor het opstellen van een cv of een sollicitatietraining. En met veel dwang om zo snel mogelijk een baan te vinden, ook als je nog bezig bent met het leren van de taal of als de baan niet goed past bij je opleiding.

De gemeente kan ook experimenteren met een andere vorm. In Wageningen doen ze dat bijvoorbeeld. Daar mogen mensen zonder werk meedoen aan een pilot om bijvoorbeeld twee jaar lang 200 euro bij te verdienen op hun uitkering. Doel van dat project is om te kijken wat er gebeurt als mensen meer vrijheid krijgen en meer mogelijkheden om zichzelf te verbeteren. De verwachting is dat mensen sneller uit de bijstand komen als ze meer vrijheid krijgen om eigen keuzes te maken dan met de dwingende regels van de participatiewet. GroenLinks raadslid Stieneke Kruijer: “Ik denk dat vertrouwen werkt. Mensen in de bijstand niet onder druk zetten, maar wel stimuleren. Ook in Amstelveen moeten we gaan experimenteren met het Basisinkomen.”

In Amstelveen is in de campagne een felle discussie gevoerd over de behandeling van minima en statushouders door de gemeente. GroenLinks benadrukt dat alle partijen kiezen voor maatwerk en dat een proef met regelarme bijstand ook een invulling van dat maatwerk kan zijn. GroenLinks lijsttrekker Martin Kortekaas zegt daarover “Wij kiezen voor verandering in Amstelveen, geef minima en statushouders de vrijheid om zich te ontwikkelen als dat betere kansen biedt.”

College speelt voor bakker

SP SP Amstelveen 26-04-2017 11:05

https://amstelveen.sp.nl/nieuws/2017/04/college-speelt-voor-bakkerDoor Marina Casadei

Klant: "Bakker, ik wil graag 1 bruin brood en 1 wit brood."

Bakker: "Ik ben vanochtend vroeg opgestaan, om 40 witte broden en 40 bruine broden te bakken. Het is de bedoeling dat ik die broden ook aan klanten ga verkopen. Daarvoor sta ik hier in de winkel, zodat de klanten bij  mij kunnen komen om brood te kopen."

Klant: "Ja en ik ben een van de klanten en wil graag 1 bruin en 1 wit brood."

Bakker: "Om brood te kunnen bakken heb ik meel nodig en water. Ik moet wel eerst deeg maken, anders kan ik geen goed brood bakken. Ik luister altijd goed naar de wensen van de klanten zodat ik de juiste broden in mijn winkel heb liggen."

Klant: "Kan ik dan nu 1 bruin en 1 wit krijgen?"

Bakker: "De oven mag niet te heet zijn, want anders verbranden de broden en dat gaat ten koste van de kwaliteit en dan raak ik klanten kwijt…….."

De klant druipt af, want al zegt de bakker dat hij er staat om brood te verkopen, kennelijk is hij dat niet van plan.

Herkenbaar? Dit is hoe dit college omgaat met de schriftelijke vragen die ze gesteld krijgen. Met name vragen over het sociaal domein worden op bovenstaande manier beantwoord. Ziehier enkele vragen die de SP stelde op 7 maart en die op 18 april werden beantwoord:

Vraag aan het college:

In hoeveel gevallen zijn er regelingen op maat getroffen voor Amstelveners met niet-reguliere hulp vragen?

Antwoord college:

De persoonlijke situatie van een klant is leidend voor de afwikkeling van een hulpvraag. De werkwijze is erop gericht om door middel vaneen brede uitvraag goed te kijken naar de persoonlijke situatie van de klant. Afhankelijk van deze persoonlijke situatie wordt de ondersteuningsvraag behandeld. Ook voor hulpvragen die niet direct passen in formele regelingen willen we kijken wat we kunnen doen.

Vraag aan het college:

Ons is gebleken dat ambtenaren niet van het bestaan weten, laat staan op de hoogte zijn, van de beleidsregels krediethypotheek inkomensvoorzieningen gemeente Amstelveen. Bent u hiervan op de hoogte?

Antwoord college:

De brede uitvraag in het Amstelveenloket is er met name op gericht om de situatie van de klant integraal te beoordelen. Onze loketmedewerkers zijn in staat om een eerste analyse te maken van de situatie van de klant. Zonodig wordt vervolgens het juiste team ingeschakeld, zoals het team Wmo, team schuldhulpverlening, team minima, team werk en inkomen. De werkwijze vereist bij de medewerkers van het Amstelveenloket een brede kennis over het gemeentelijke ondersteuningsaanbod. Specifieke detailkennis over bijvoorbeeld de beleidsregels krediethypotheek inkomensvoorzieningen is aanwezig bij de vakafdeling.

Vraag aan het college:

Neemt de gemeente Amstelveen maatregelen om mensen actief te benaderen als zij recht hebben op bijzondere bijstand, regelingen op maat of de Amstelveenpas?

Zo ja, welke?

Zo nee, waarom niet?

Antwoord college:

De dienstverlening vanuit het Amstelveenloket wordt ingevuld door integraal te kijken naar de ondersteuningsvraag van inwoners die zich melden bij de gemeente. Daarnaast wordt door de integrale werkwijze in de uitvoering (sociale teams, team Wmo, team schuldhulpverlening, team  jeugdhulpverlening) gestuurd op het op een goede manier bedienen van onze inwoners. Naast brede advisering en het wijzen op verschillende  ondersteuningsmogelijkheden wordt door goede communicatie ingezet op het vergroten van de bekendheid met de verschillende inkomensondersteunende voorzieningen. Folders met informatie over het gemeentelijke minimabeleid zijn onder andere beschikbaar in de wijkcentra, bij de bibliotheek en bij Eigen Haard. Daarnaast worden periodiek advertenties geplaatst in de lokale media en is informatie beschikbaar op onze website. Voor bepaalde producten, zoals de Amstelveenpas, worden klanten gericht benaderd door middel van brieven.

Schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen aan het college worden precies na het verstrijken van de termijn van 6 weken beantwoord. Maar in de meeste gevallen krijgen de vragenstellers antwoorden op vragen die zij niet gesteld hebben. Een stukje onmacht die de klanten van het Amstelveenloket vaak voelen als zij  onverrichter zake weer terug naar huis gaan voelen wij ook bij het lezen van de antwoorden die wij krijgen. Niet alleen de mensen met een hulpvraag worden geminacht, maar ook de volksvertegenwoordigers!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.