Nieuws van politieke partijen in Assen inzichtelijk

9 documenten

Zomerbrief

CDA CDA Assen 11-07-2020 10:03

Beste CDA vrienden. Wat een bijzondere tijd. Een gemeenteraad die vergadert via de computer. Werken vanuit huis. De deur niet uit om contacten te vermijden. Dit in tegenstelling hoe we het graag zouden willen hebben. Ontmoeten, samenzijn, overleg en debat. Je dierbaren even in de armen te kunnen nemen en je kinderen en kleinkinderen gewoon te kunnen ontvangen en ontmoeten. Gelukkig gaat alles weer langzaam en beetje richting normaal maar toch blijft het een bijzondere tijd. Vanuit het Bestuur en fractie hopen wij dat het u goed gaat. Graag hadden wij u de afgelopen tijd willen ontmoeten om samen met Frits Alberts (namens CDA Drenthe) te kijken naar de ontwikkelingen rondom het invullen van de vacatures in het bestuur. Er stond voor april/mei een ALV in de planning rondom het onderwerp aardbevingsschade. Ondertussen zitten we vol in de energietransitie en willen we ook hierover graag met jullie in gesprek. Hopelijk kunnen we na de zomer e.e.a. weer langzaam gaan opstarten en kunnen we elkaar weer gaan ontmoeten. Dat ontmoeten is ook nodig om de formaliteiten rondom de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen af te handelen. Hiervoor is een bestuur noodzakelijk en we doen daarom nogmaals een beroep op jullie. Kent u iemand die beschikbaar is?. Zoals jullie wellicht hebben meegekregen is er binnen het CDA Landelijk de lijsttrekkerverkiezing. Het bestuur en de fractie bevelen deze van harte bij u aan. Stem met de aan u gestuurde stemcode voor donderdag 9 juli 12:00 op Mona Keijzer, Hugo de Jonge of Pieter Omzigt. Allen prachtige kandidaten. Vanuit de Fractie: De afgelopen maanden hebben in het teken gestaan van diverse onderwerpen. In januari spraken we elkaar in de laatste ALV over de doorstart van een nieuw college en de rol van ons als CDA fractie. De andere grotere onderwerpen : Regionale energietransitie. Omgevingsvisie Economische agenda Corona (Covid19) Onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid. Financiën. In alle dossiers hebben we telkens een sterk eigen geluid laten horen waarbij steeds een 5 tal kaders werden aangehaald, waarbij we de raad en het college opriepen meer focus aan te brengen in de zaken die spelen. Ga besturen en niet reageren. Deze onderwerpen zijn : Veiligheid: Een betrouwbare overheid die duidelijk kaders aangeeft en grenzen stelt. Rechtvaardig en zorgend voor kwetsbare mensen. Onze stad moet veilig zijn. Binnenstad: Een nieuw koopmansplein is prachtig maar het is rondom VIA erg stil en er gaat nog eens 100.00 euro voor marketing Drenthe naar toe. Focus moet niet liggen op het opleuken van de openbare ruimte maar op de herstructurering van de binnenstad. Dat is de kern. De openbare ruimte volgt vanzelf wel. Wat is de focus hierop want met faciliteren en wijzen naar de vastgoed eigenaren en beleggers schieten we niets op. Laat zien dat er iets meer gebeurd dan voorbeeld een her-definiëring van de visie. Sociaal domein: Het college werkt hard aan het beteugelen van de kosten en het inhoudelijk sterker maken van de diverse producten. De fractie is wel benieuwd hoe we de trend gaan keren tussen te weinig geld vanuit de landelijke overheid en het toenemen van de kosten. Wonen: Assen, prachtige stad in de mooiste provincie van Nederland. Dat vinden steeds meer mensen en daarom is de CDA fractie benieuwd hoe we de koppeling tussen vraag en aanbod kunnen bedienen. Daarbij doelend op de disbalans tussen woonruimte voor dak en thuislozen, statushouders, jeugd, doorstroom, sociale woningbouw, nieuwbouw, betaalbaarheid, duurzaam leven enz. Werkgelegenheid; Blij als we zijn met de nieuwe bedrijven in Assen zijn we net zo blij met de zittende werkgevers in Assen. Waar wij als fractie naar zoeken is de focus waar we als stad op gaan inzetten. Focus aanbrengen zal ook middeleninzet effectiever maken. Focus wat ons betreft meer op onderwijs. Voor Assen liggen hierin kansen om het mbo nog meer te verbinden met het aantrekken van werkgelegenheid. Benut het potentieel. In september start de raad weer op en gaan we gezamenlijk weer aan de slag. Blijf alert, blijf gezond. Namens het bestuur: Peter vd Vegt en Joost Witteman Namens de Fractie: Ronald Witteman Eddy de Korte Anna Hendriks John Kok Ingeborg Kreuze (steunfractie) Fijne Zomer.

Herstelplan Assen aangenomen

SP SP Assen 24-04-2020 13:16

De afgelopen tijd is door het college, waar de SP sinds januari deel van uitmaakt, gewerkt aan een herstelplan om de financiën weer op orde te krijgen.  Dit plan is vanavond door de raad van Assen aangenomen.

Volgens de SP fractie ligt er een sociaal en solidair pakket maatregelen die een solide basis geven voor de toekomst. We stellen orde op zaken, ondanks alle onzekerheden die er nu spelen.

SP fractievoorzitter Jannie Drenthe: "Onze inzet is dat we juist in moeilijke tijden de menselijke maat niet uit het oog moeten verliezen. We zien dit goed terug komen. Het is juist nu van belang om alles op alles te zetten om de gewone man niet de dupe te laten worden van de corona-crisis. Ook nu moeten we werken aan een gelijkwaardiger samenleving. En de solidariteit die we nu overal om ons heen zien, moeten we zien vast te houden."

In dit herstelplan zijn volgens de SP door het college goede toezeggingen gedaan op de reacties uit de raad en de diverse inspraakorganen. Dit is een goed voorbeeld hoe vorm te geven aan een open bestuursstijl, luisteren en gebruiken van input uit raad en samenleving.

Strak begroten, nauwelijks bezuinigen in het sociaal domein die mensen raken, investeringen in armoedebeleid, gesubsidieerd werk, in wijken en preventie. Volgens de SP worden hier goede stappen gezet. 

Wel blijft de fractie zorgen houden over de inzet van derden. Inhuur werkt kostenverhogend, werkt een tweedeling in de hand en doet afbreuk aan de dienstverlening  en de continuïteit van kennis en ervaring. De SP vroeg om meer inzicht en sturing wat het college toezegde.

Zie ook: Overheid

Sociale draaideur

SP SP Partij voor de Vrijheid GroenLinks CDA PvdA Assen 10-03-2020 10:27

Over een jaar zijn er nieuwe Tweede Kamer verkiezingen. Het is nu al te merken. Er is wat meer reuring binnenskamers in het Torentje, de coalitiepartijen slaan al aan het profileren. Ook de oppositie is aan het messen slijpen. De rechter vleugel speelt tot nu toe de bekende melodie. Op links is er veel meer te melden. Er gaan stemmen op voor nog meer samenwerking, zelfs fusie, waarbij vooral Groen Links en PvdA worden genoemd als mogelijke partners. Is de SP nog te links voor de voorheen sociaal liberalen? Het is opvallend dat de PvdA voor de verkiezingen als SP light in de spotlights kwam, maar in de Rutte-kabinetten ruimhartig steun heeft geboden aan de uitvoering van puur neoliberaal beleid. Deze week stapten enkele PvdA partijprominenten door de draaideur en kwamen er  in een rood sociaal boetekleedje weer uit. Men had grote fouten gemaakt. Zo hadden de sociale werkplaatsen niet op slot gezet moeten worden, het leenstelsel was fout, de verhoging van de AOW te snel, de bezuinigingen te ingrijpend, kortom, men was te "wild" bezig geweest en moest weer terug naar de sociaal democratische roots. Ja, inderdaad, men was wel erg "wild" enthousiast geweest over de zegeningen van de  vrije markteconomie. Maar ingegeven door het desastreuze zetelverlies bij de vorige verkiezingen en de onrust en chaos binnen de publieke sector is dat enthousiasme flink bekoeld.

Nu is de vraag of wij als socialisten erg blij moeten zijn met deze boetedoeningen. Natuurlijk, we krijgen wèèr achteraf gelijk, dat is fijn voor ons ego, maar daar kopen we electoraal niks voor is uit eerdere verkiezingen wel gebleken. Zolang het tot een goede samenwerking leidt in de linkse oppositie is dat mooi natuurlijk, maar wat als er weer coalitie onderhandelingen komen?. Ligt de PvdA bijl dan al weer klaar bij die nu plots weer gekoesterde sociale wortels? Want hoe sterk is de sociaal liberale vleugel nog binnen die partij en was Asscher niet mede verantwoordelijk als vice-premier? Zicht op regeringsdeelname maakt alles weer anders. Wat dat betreft speelt politiek opportunisme een grote rol. Neem bijvoorbeeld het CDA en hun samenwerking destijds met de PVV en nu weer met FvD in Brabant. De ruk naar rechts van Groen Links onder Van Halsema. We kunnen zelfs uit eigen ervaring spreken. Wie herinnert zich de AOW- draai van de SP nog in de verkiezingsstrijd? Het is mooi dat links momenteel op veel onderwerpen  elkaar kan vinden, maar houdt als het er op aankomt die draaideur heel goed in de gaten.

Zie ook: Jelle Hofstra

Verduurzamen Sporthal Marsdijk

D66 D66 Assen 14-02-2020 10:02

Ja! We zijn voor het verduurzamen en renoveren van de Sporthal Marsdijk. De werkzaamheden dragen bij aan een reductie van CO2 en geven de mogelijkheid om ervaring op te doen bij het verduurzamen van gemeentelijke panden zowel wat betreft techniek als met de samenwerking met de gebruikers. Op dit moment de beste oplossing om deze voorziening, een goede  sporthal, voor de komende 30 jaren te behouden. Een hal waar een breed palet aan sportmogelijkheden mogelijk is.  Sport  is goed voor de gezondheid. Het leert je samenwerken, vergroot je sociale netwerk en helpt je doelen na te streven. Dit vinden we als D66 belangrijk en dat we dit dan ook faciliteren.

 

The post Verduurzamen Sporthal Marsdijk appeared first on D66 Assen.

SP in gemeentebestuur Assen

SP SP Assen 10-01-2020 18:20

Vanaf 16 januari 2020 heeft de SP een wethouder in het college van Assen. Dat is uniek: voor het eerst bestuurt de SP in Drenthe mee. De ledenvergadering van de afdeling is afgelopen woensdag akkoord gegaan met deelname en de voordracht van Jan Broekema als wethouder. 

Het is niet het meest leuke of logische moment om mee te doen, halverwege een bestuurstermijn, met een tekort van miljoenen in de begroting en onder financieel toezicht van de provincie. Maar de SP voelt zich medeverantwoordelijk voor een goed stadsbestuur en wil niet voor problemen weglopen.

Een sociaal bestuursprogramma.

Voorwaarde was wel dat we voldoende SP wensen zouden kunnen realiseren. De SP vindt dat dit gelukt is. Door inzet van de SP staan in het nieuwe bestuursprogramma de wijken centraal. Voor de huishoudelijke hulp is het abonnementstarief ingevoerd, waardoor deze voor veel mensen goedkoper wordt. We gaan aan de slag met een financieel herstelplan waarin de nodige bezuinigingen eerlijk worden verdeeld en de maatschappelijke impact wordt beperkt. De financiële druk van harde bezuinigingen op zorg, welzijn en jeugd neemt hiermee aanzienlijk af. Ook komt er een pilot met gesubsidieerde basisbanen voor langdurig werkzoekenden. Bij nieuwbouwprojecten wordt gestreefd naar 30 procent sociale huurwoningen. Leegstand in de binnenstad gaan we tegen.

SP-wethouder Jan Broekema

https://assen.sp.nl/nieuws/2020/01/sp-in-gemeentebestuur-assen

Een flinke uitdaging, maar die gaan we met vertrouwen aan! Ondanks alle verschillen tussen de coalitiepartijen vertrouwen we erop dat we in staat zijn om onze stad sociaal te besturen. Daarvoor hebben we met Jan Broekema de ideale persoon gevonden. Hij zal als SP-wethouder onder meer verantwoordelijk zijn armoedebeleid, participatie, schuldhulp, welzijn en wijken. Jan is de afgelopen 12 jaar voorzitter van de SP-fractie in de raad van Assen geweest, en het afgelopen jaar ook voorzitter van de SP in Assen. Hij werkte als coördinator bij een welzijnsorganisatie, is 38 jaar oud, woont in Peelo, is getrouwd en heeft vierkinderen.

2019

SP SP Assen 01-01-2019 18:04

Een goed 2019 allemaal, in één van de gelukkigste landen op deze aardbol. Voor de jaarwisseling wenste onze voorzitter ons nog een  strijdbaar jaar. Ik dacht even, wat is er nog te strijden in dit gelukkige land? Slaan we door ons taalgebruik de plank misschien mis? Wie spreken we nog aan met termen als rechtvaardigheid en eerlijk delen? We zijn immers allemaal tevreden. Nou ja, een handjevol gele hesjes kwam wat morrend hier en daar samen, maar die mensen zijn pas gelukkig als ze wat te zeuren hebben, weer een paar lui gelukkiger dan ze al waren, toch?  Nou..... ook in ons o zo gelukkige landje is nog genoeg te doen. Las u ook dat KPN iets heeft bedacht om de CAO te ontduiken en dat ze ons verzekerden dat het allemaal legaal was? Dat ze bij dat bedrijf  nog steeds niet door hebben dat legale diefstal  gewoon fout blijft, omdat je werkers niet waardeert en aandeelhouders, die niet werken wel. Dat multinationals weigeren belasting te betalen, heel legaal allemaal hoor, want waar heb je anders dure fiscalisten voor, maar de bestuurders nog steeds niet door hebben dat ze ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben? ING bijvoorbeeld, Shell, Unilever? Dus 2019 het jaar van werkelijk maatschappelijk verantwoord ondernemen! Afgesproken? Mwah, voor de zekerheid zou ik toch maar lid worden van een vakbond èn een rood SP hesje klaar leggen in de kast. Het mag wat mij betreft wel wat minder zuur bij ons het komende jaar. Natuurlijk, we zijn geschokt door al het onrecht, maar we kennen het gezegde: C’est le ton qui fait la musique. Dus als de muziektop in de tweede kamer wordt bepaald, dan doen we gewoon mee, desnoods met heavy metal alla Emile en zijn we wat minder geschokt en leggen we met wat meer humor de vinger op de zere plek. Krijgen we nòg meer leden erbij. Een vrolijk èn rechtvaardig 2019.

Zie ook: Jelle Hofstra

"Wim Jan Renkema, noordelijk ...

GroenLinks GroenLinks Assen 23-11-2018 15:59

"Wim Jan Renkema, noordelijk Tweedekamerlid, was vandaag op werkbezoek in Assen, bij de GGZ. Dat onderwerp zit in zijn portefeuille, evenals de problematiek van schulden en armoede en de participatie wetgeving. Vanavond is er een politiek café in Meppel over schulden en armoede. We hadden vanmorgen een kort gesprekje met hem. Hij stelde: "Niet wegkijken, maar signaleren is belangrijk bij armoede en schulden. De gemeente moet daarbij helpen. Niet bang zijn de grenzen van de privacyregels op te zoeken en zoeken naar praktische oplossingen. Voor mensen met schulden en/of in armoede dreigt isolatie. Participatie moet dat voorkomen. Betaald werk is mooi, maar als dat ontbreekt kan goed vrijwilligerswerk ook effectief zijn. Ook daar kan de gemeente bij helpen. Zolang er een gevarieerd netwerk is, blijft er sociale flexibiliteit."

Algemene beschouwingen GroenLinks begroting 2019 GEMEENTE ALS MIDDEL, NIET ALS DOEL | Assen

GroenLinks GroenLinks Assen 05-11-2018 00:00

Werk aan de winkel ! De komende jaren staat Nederland en dus ook Assen in het teken van grote opgaven.

De energietransitie en de overgang naar een circulaire economie heeft ook zijn weerslag op Assen. De komende jaren zijn cruciaal wil het tij nog gekeerd kunnen worden.

Zo niet, dan zadelen we de volgende generaties op met de onomkeerbare gevolgen van ons niet-handelen. We moeten nu vol inzetten op hernieuwbare energiebronnen in de vorm van zon en wind, maar ook op besparen en het energieneutraal maken van woningen. Het college toont hierin de nodige ambitie, maar er zijn ook zorgen. Ik kom hier op terug

Daarnaast de problematiek van het sociaal domein. We zien hoe marktwerking in de zorg slachtoffers maakt, ziekenhuizen die omvallen. De financiële risico’s worden sinds de transitie afgewenteld op de gemeenten. De marktwerking in de zorg heeft niet geleid tot kostenbesparing. De verzorgingsstaat bestaat al lang niet meer en was wellicht ook niet houdbaar, maar is de mantelzorg- of red-je-zelf-staat dat wel ?

Enerzijds roepen we dat niemand tussen wal en het schip mag raken, anderzijds moeten begrotingen sluiten: een onmogelijke spagaat. Zaken als lokale regelluwe bijstand of op termijn landelijk een vorm van basisinkomen, zouden daar behulpzaam bij kunnen zijn.

Als gemeente moeten we onze inwoners meenemen. De Right to Challenge is een mooie stap daarin maar gaat nog wel uit van de goedkeuring van de gemeente. Maar zijn we er dan klaar mee als gemeente? Staan we al voldoende in de “ja-tenzij –stand” van de omgevingswet als er nieuwe initiatieven op ons pad komen ? Daarvoor is een cultuuromslag en het integraal aanvliegen van zaken nodig binnen de gemeente.

De gemeente heeft het programma “Mijn Buurt Assen”; prima, en het werkt. Maar we hebben niet de middelen om het over alle wijken uit te rollen. Met de Groeiplek en een wijkbedrijf in Assen Oost wordt de gemeente óók uitgedaagd voor een ander soort ‘ mijn buurt Assen’ . Hebben we de insteek ook dit soort initiatieven te omarmen of staan we toch nog teveel in de ‘Nee, tenzij- stand’ ? De gemeente niet als doel, maar als middel om de kwaliteit van de Asser samenleving te verbeteren. Want waar gaat het om? Dat de inwoners vertrouwen in de politiek terugkrijgen? Of dat de politiek de inwoners vertrouwt en zaken nog meer toevertrouwt ?

 

Met dit in het achterhoofd kijken wij nu naar een aantal thema’s uit de begroting.

Mobiliteit en Parkeerbeleid.

De fiets op 1. Prima! Wat GROENLINKS betreft gaat dat verder dan alleen het verbeteren van fietsroutes. Autoluw maken van straten in de binnenstad past daar zeker ook in, maar ook het ontmoedigen van autogebruik. En ja, dan moeten we er rekening mee houden dat er in een mooie zomer minder geparkeerd wordt in onze parkeergarages.

GROENLINKS gaat voor het herijken van het parkeerbeleid zoals afgesproken in het bestuursakkoord, maar wij hebben vraagtekens bij de planning. Vóór Januari afronden is kort dag. Is er dan nog voldoende tijd om een goed proces te doorlopen?

We kijken uit naar de Nota mobiliteit ook in verband met de ambities rond duurzaam vervoer.

Integraliteit

GROENLINKS onderschrijft het ruimtelijk beleid om op een aantal plekken speel- en ontmoetings-plekken mogelijk te maken. We hebben normen voor groen en speelgelegenheid vastgesteld. Maar de praktijk blijkt weerbarstig. Als er inwoners komen met initiatieven of een roep om meer groen in de wijk, of bestaand groen te behouden, blijken we als gemeente toch weer in die “ Nee-stand” te staan zonder direct mee te denken hoe het dan wel of anders kan. GROENLINKS hoopt dat het college met de ambtelijke organisatie de komende jaren serieuze stappen maakt in het integraal benaderen van vragen uit de samenleving en niet de remmende maar de versnellende factor wordt !

Sociaal domein en financiering

Om het sociaal domein in de benen te houden worden forse aanspraken gedaan op de reserves. GROENLINKS stemt hiermee in als eenmalige handeling om de boel sluitend te krijgen. Veel keus hebben we daarin niet vrees ik. Daarna moeten we de financiën structureel wel op orde houden in dit domein en dat is ook de ambitie van het college.

Maar we vrezen dat het afdekken van toekomstige tekorten binnen het sociaal domein wel eens ten koste zou kunnen gaan van andere ambities. Is er voldoende garantie dat we bijvoorbeeld onze duurzame ambities waar kunnen blijven maken ?

We zetten in op arbeidsparticipatie van iedereen. Mensen op weg helpen naar werk, ritme op doen, vrijwilligerswerk, het kan allemaal helpen, maar laten we ons er ook bewust van zijn dat dit systeem perverse prikkels in zich heeft: werkgevers die alleen nog deze vorm willen en daar een businessmodel op bouwen. Na afloop van de termijn voor een vrijwilliger niet een baan maar een nieuwe vrijwilliger of gesubsidieerde arbeidskracht. Laten we hier tegen optreden.

We zien dat het college zich actiever opstelt richting regelluwe bijstand en experimenten in die richting. Dat kan helpen.

Binnenstad

Het FOC is wat ons betreft nu definitief uit beeld. En dan kunnen we nu vol aan de bak met de binnenstad.

Bij de transformatie naar wonen in de binnenstad willen we het college uitdrukkelijk meegeven daarbij ook sociale woningbouw niet te vergeten, voor jongeren bijvoorbeeld.

We lezen met genoegen over emissie-loze bevoorrading van de binnenstad in 2025.

GROENLINKS is content met het beleggen van het beheer van bossen en natuur bij het Drents Landschap. Ook voor het stedelijk groen zou een dergelijke aansturing wel gewenst zijn, gezien de ambitie om de biodiversiteit en ecologie in de stad te versterken. Wij hebben al eerder gepleit voor een stadsecoloog. Die zou mooi samen kunnen optrekken met de stadsbouwmeester. Wie weet zijn beide kwaliteiten wel te verenigen in 1 persoon: een stadsbouwmeester met een groen randje of een stadsecoloog met een hard kantje.

Bij de inventarisatie van de monumentale bomen en ons bomenbestand vragen we het college of ze bereid zijn de inwoners daarbij de betrekken en in samenspraak met de inwoners tot deze inventarisatie te komen.

Duurzaamheid

Ambities zijn groot, Assen timmert aan de weg, is koploper met het Asser service model, dit wordt ook in Den Haag gezien en dit helpt bij het krijgen van subsidie voor een gasvrije wijk.

We hebben zorgen of de ambities gerealiseerd kunnen worden. Met dit meerjarenperspectief komen we er niet als we ook rekening houden met de nieuwe ambitie uitEuropa van 32,5% in 2030. Laten we onze goede uitgangspositie nu alstublieft vasthouden en ook op termijn zorgen voor voldoende geld voor duurzaamheid. Hoe ziet het college dit ?

We willen een circulaire economie waarbinnen afvalscheiding een rol speelt. Misschien moeten we in het vervolg maar consequent spreken over grondstoffen in plaats van afval. Dus de grondstoffen-inzameling, het grondstoffen-breng punt, grondstoffen-scheiding en de grondstoffen-container. Wij denken dat dit bijdraagt aan meer bewustwording bij onze inwoners.

In het verlengde daarvan vragen we het college ons te informeren over de stand van zaken rond de aangenomen motie over de verspreiding van reclamedrukwerk (ja-ja sticker)

Het college gaat onderzoeken hoe het TT festival verduurzaamd kan worden. We willen een harde toezegging dat het volgende TT festival duurzamer is met concrete maatregelen. Ook bij het op afstand plaatsen van het festival in een stichting moet dit een harde voorwaarde zijn.

Kan het college aangeven wanneer ze werk gaan maken van het worden van Fairtrade en/of GreenLeaf gemeente ? Het goede voorbeeld geven als lokale overheid is belangrijk. Dat geldt ook voor voedsel en consumptie. Ook zouden we graag zien dat Assen na Millennium-gemeente zich aansluit bij de Global Goals. Lokaal invulling geven aan wereldwijd geformuleerde duurzame doelen. Deelt het college dit met ons?

Energiebesparing.

De beste besparing is de energie die je niet gebruikt. Er is slimme software beschikbaar die het verbruik per apparaat inzichtelijk maakt. De grootste energieslurpers kunnen dan makkelijk opgespoord worden en de deur uitgedaan worden. Is het college bereid hier actief op in te zetten, te faciliteren en te ondersteunen voor de inwoners?

GROENLINKS ziet hier ook een link met het sociaal domein. Bestrijden van energiearmoede door duurzame maatregelen aan woningen mogelijk te maken, helpt, ook als het gaat om schuldsanering of terugbrengen van woonlasten. Kinderen op groene schoolpleinen, het zou zo maar de kosten van jeugdhulp kunnen verminderen.

De Formule 1.

Wat de F1 betreft houdt GL strikt vast aan het bestuursakkoord. Wij gaan ervan uit dat de toevoeging in de tekst van de begroting “en zijn ook bereid ons daarvoor bestuurlijk in te zetten“ een ‘slip of the pen’ is en horen dit graag bevestigd door het college.

Armoede/schuldhulpverlening

Bij Armoedebestrijding meldt u dat u het preventieplan 2019 gaat uitvoeren. In het beleidsplan wordt uitsluitend gesproken over een preventieplan 2017 dat is vastgesteld door college, maar GROENLINKS kan nergens in de bronnen een overzicht van het preventieplan 2019 vinden. Kunt u dat beschikbaar stellen?

T.a.v. de bewindvoering geeft u aan dat u dit anders wilt gaan invullen. Op welke termijn kunnen wij daarvoor een voorstel verwachten? Of gaat u aansluiten bij de pilot van de gemeente Groningen? Ik neem aan dat het college nog met het voorstel experiment “Opkopen schulden jongeren” bij de raad terug komt.

Openbare Orde en Veiligheid

Bodycam’s voor de Buitengewone Opsporingsambtenaren, de Boa’s. Over toepassing geweldsmiddelen hebben we in maart van dit jaar apart raadsbesluit voor genomen. Nu wordt via één zin in de begroting besloten dat boa’s uitgerust worden met bodycam’s . Dat terwijl er vanuit het Rijk nog geen akkoord is voor toepassing van de andere geweldsmiddelen voor Boa’s. GL zit niet te wachten op een nieuw soort gemeentepolitie. Wij willen de eventuele aanschaf van bodycam’s in een apart raadsvoorstel behandeld zien en we vragen ook de andere partijen en het college hoe zij hierin staan.

Assen

In de begroting lezen we meermaals over ‘Het verhaal van Assen,’ ‘de kracht van Assen’, ‘Typisch Assen’ , zonder dat uitgelegd wordt wat dit inhoudt. Waar moeten we dan concreet aan denken. Moeten we in het kader van de marketing van Assen niet inzetten op één sterk merk, branding ?

Tot slot: Over het geheel gezien is het college op de goede weg en zien we dat de uitvoering van het bestuursprogramma in samenspraak met de hele raad voortvarend ter hand wordt genomen. GroenLinks wenst het college daarbij veel succes !

Reactie motie over rapport Nationale Ombudsman

D66 D66 VVD Assen 06-07-2018 12:43

Tijdens de raadsvergadering van 5 juli reageerde ons raadslid Annelies Kleve op de motie van VVD over hoe om te gaan met het rapport van de Notaionale Ombudsman “Zorgen voor de burgers”.

De transitie als gevolg op de decentralisaties is een omvangrijk proces voor alle partijen; de zorgvrager, mantelzorger, de uitvoerend medewerkers, de organisaties en de gemeenten. Om te leren en te verbeteren is tijd nodig en tijd heeft de zorgvrager meestal niet. 

Kan het anders en moet het anders?

Vanaf 2015 hebben vijf gemeenten waaronder Zaanstad ervaringen opgedaan met een andere manier van werken. Het doel was en is om maatwerk te leveren door sociaal werkers van de wijkteams, om zo betere ondersteuning te kunnen bieden tegen hetzelfde budget.

Zo werkt Zaanstad met een wijkbudget. Het klinkt aantrekkelijk om nu die kant op te bewegen maar uit de 1ste evaluatie in februari 2017 door het Verwey-Jonker Instituut blijkt dat in de praktijk  80% van het budget wordt ingezet om huisuitzettingen te voorkomen of zorgkosten te betalen en dit is niet het maatwerk wat men voor ogen had.

Ook in de tweede evaluatie wordt opgemerkt dat veel problemen financieel gerelateerd zijn en dat oplossingen vaak nog jaren gaan duren. Ook de sociaal werker loopt tegen de beperkingen aan die veelal mede door de overheid veroorzaakt worden, denk hierbij aan de complexiteit van het toeslagen systeem en de problemen die daardoor ontstaan. 

Een van de conclusies die er worden gemaakt is dat veel resultaten pas op de langere termijn zichtbaar worden. Monitor daarom in de vervolg effecten op langere termijn en probeer beter zicht te krijgen op de groep die maatwerk nodig heeft. 

Met andere woorden: heb geduld!

Zowel de VVD als de Ombudsman pleiten voor een overbruggingskrediet. Dit lijkt een voor de hand liggende oplossing. De vraag hierbij is wel: waar halen we de financiën vandaan? Als deze ten koste van de huidige zorgaanbieders gaat zal dit opnieuw veranderingen en onzekerheid binnen de organisaties met zich meebrengen. Juist de zorgvrager is gebaat bij organisaties die in een rustiger vaarwater komen. En nog belangrijker is dat de organisaties de tijd krijgen om te verbeteren. 

D66 wil graag eerst van de zorggebruiker, de uitvoerend medewerkers, de organisaties en de  gemeente horen hoe zij de transformatie ervaren. Een consulterende raadsvergadering in het najaar is wat ons betreft de eerste stap. 

De vraagstelling wat ons betreft is:

wat gaat er goed?  wat kan beter?   en wat moet beter? 

Wanneer hierover een duidelijk beeld is en ook evaluaties van andere werkwijzen rijper zijn, zal een eventuele wijziging wat D66 betreft bespreekbaar zijn. 

The post Reactie motie over rapport Nationale Ombudsman appeared first on D66 Assen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.