Nieuws van politieke partijen in Asten inzichtelijk

5 documenten

Soekena Sabbar: aan de slag met inclusie in Asten

CDA CDA Asten 06-08-2020 15:04

Mensen kunnen om verschillende redenen worden uitgesloten van volwaardige deelname aan de samenleving. Bijvoorbeeld door een beperking, hun leeftijd, etnische herkomst, seksuele oriëntatie of genderidentiteit. Maar ook door armoede of laaggeletterdheid. Het werken aan een inclusieve samenleving vraagt daarom aandacht. Ook in Asten. Ons commissielid Soekena Sabbar neemt hiervoor, samen met Gijs de Jong (D66/HvA) en andere partijen, het voortouw. Hoe kunnen we in Asten werken aan een inclusieve samenleving waarin we met elkaar praten i.p.v. over elkaar? Door het gesprek aan te gaan. Later in het jaar willen we een bijeenkomst hierover organiseren, samen met belangrijke maatschappelijke partijen zoals Onis Welzijn en de LEV Groep. Een paar vragen aan ons commissielid Soekena Sabbar: Waarom een thema-avond discriminatie en racisme? Wij leven hier in een mooi dorp waarbij allerlei mensen met verschillende culturen, godsdiensten, waarden en normen bij elkaar in een straat wonen. En ik streef ernaar dat onze inwoners de mooie dingen van elkaar gaan zien. Iedereen is anders en ik zou het mooi vinden als we eens vaker met elkaar in contact komen, wat vaker een ander aanspreken en meer over de ander te weten komen. Een voorbeeld; In ons dorp wonen vluchtelingen, maar wie zijn zij eigenlijk? Wat is hun verhaal? Wat brengt hun naar Asten en wat vinden en denken zij over onze gemeenschap? Dit geldt ook voor de arbeidsmigranten, Marokkanen, Turken, Albaniërs, Surinamers, etc. Allemaal hebben zij een verhaal en het zou mooi zijn als we die verhalen eens vaker uitwisselen met elkaar. We hebben een dorp met multiculturele aspecten en dat biedt kansen, dus daar moeten we trots op zijn en energie uit halen. Een van de mooiste uitgangspunten van het CDA vind ik persoonlijk solidariteit. Het CDA heeft als uitgangspunt dat er betrokkenheid moet zijn tussen de mensen. Een quote die mij erg aanspreekt luidt alsvolgt: ‘We leven niet alleen voor onszelf, maar we zijn pas mens door met elkaar te leven’. Daar wil ik kracht aan toe voegen en deze thema-avond lijkt mij een mooie eerste stap. Is dit het belangrijkste op dit moment? Er gebeuren op dit moment erg veel dingen in de wereld. De thema’s discriminatie en racisme hebben de afgelopen maanden, na het incident met George Floyd, geheel terecht erg veel aandacht gekregen. Ik was aanwezig bij de demonstratie in Eindhoven op 6 juni 2020, en die heeft veel indruk om mij gemaakt. Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel verschillende mensen bij elkaar gezien met 1 doel. Dat vond ik ontroerend en mooi om te zien en dat gaf mij de kracht om er ook in onze gemeente mee aan de slag te gaan. Ook hier in Asten kunnen wij van elkaar leren, naar elkaar luisteren en ons meer bewust zijn van het leven dat een ander leidt of de keuzes die een ander maakt. Wat is het doel van de thema-avond? Ik zou het heel mooi vinden om de verbinding op te zoeken. Mensen die elkaar op straat tegen komen en letterlijk langs elkaar af lopen om die een keer met elkaar in contact te brengen. Mensen kennis laten maken met elkaars cultuur, godsdienst, waarden en normen. Hier kan als resultaat een stuk begrip voor elkaar ontstaan en daar kunnen we met z’n allen verder op bouwen. En daarnaast vind ik het ook belangrijk dat mensen bewust worden van discriminatie en racisme. Mensen denken vaak dat het alleen in de grote steden gebeurt of in Amerika, maar het gebeurt overal. En ik ben benieuwd of het in Asten speelt en in welke mate. Daarnaast wil ik ook graag weten hoe onze inwoners over dit onderwerp denken en wat hun mening hierover is. Heb jij ooit met discriminatie of racisme te maken? Persoonlijk heb nooit het gevoel gehad dat ik anders ben behandeld door mijn afkomst, huidskleur, godsdienst of cultuur. Maar dat betekent niet dat ik er mijn ogen voor sluit. Ik blijf me bewust van het feit dat discriminatie en racisme overal voorkomt en mensen zich er niet altijd eerlijk over uit durven spreken. En dat maakt het thema ook zo ingewikkeld. Discriminatie en racisme zijn geen vaste gegevens die gemeten kunnen worden. Ze hebben alles te maken met emotie, gevoel en meningen en daarom kunnen we er altijd van blijven leren. En door met elkaar in gesprek te gaan en te blijven worden we ons alsmaar meer bewust. Welke oplossingen zie jij voor dit probleem? Een directe oplossing heb ik niet en die zal ook nergens liggen. Een perfecte oplossing zal ook niet gevonden worden na een thema-avond. Echter zal deze thema-avond wel een mooie eerste stap zijn richting die oplossing die er wellicht zal komen in de toekomst. Ik ben erg voorzichtig, omdat het een complex onderwerp is. Het gaat veel om emoties en meningen en dat maakt het lastig, maar ook erg interessant en mooi.

Schuldhulpverlening in Asten: meer focus op nazorg

CDA CDA Asten 04-09-2019 13:11

Hebben we wel een goed beeld van wat de schuldenproblematiek in de praktijk betekent? Dat was onze eerste vraag toen we het nieuwe schuldhulpverleningsbeleid van Asten wilde gaan lezen. Dit stuk is behandeld in de commissie Burgers van maandag 2 september jl. Na veel lezen kwamen we al vlug tot de ontdekking dat dit maatschappelijke probleem vele malen groter is dan we misschien wel beseffen. Volgens cijfers van het CBS zijn er 1,5 miljoen Nederlanders die te maken hebben met, langdurige, schulden. Lang niet al deze mensen doen een beroep op gemeentelijke schuldhulpverlening. De problematiek rondom schulden gaat echter vaak verder dan alleen een financieel vraagstuk. Het zorgt voor stress binnen gezinnen, en ook voor verdriet en angst. Dat we dit beleid nu willen vaststellen is daarom alleen maar goed, maar het vraagt meer dan alleen om beleid. Het is een communicatief vraagstuk, want de schuldenproblematiek zit ook in de taboe/schaamtesfeer, en het is lastig om daar als gemeente een verschuiving in te laten doen plaatsvinden. Maar dat het lastige problematiek is, vrijwaart ons niet om niets te doen en dat doen we dan ook beslist niet. Het is goed dat dit beleid nu voor ons ligt, en dat we als Asten, en als regio, ambities hebben om de schuldhulpverlening goed neer te zetten. De nationale ombudsman sprak eerder dit jaar ook over de schuldhulpverlening. Vaak is deze bij gemeenten ingewikkeld, en zijn er veel drempels om voor burgers aan te kloppen bij de schuldhulpverlening. Dit beleid zet stappen om die drempels weg te nemen, en dat is nodig. Als we het stuk lezen hebben we echter wel nog een paar bedenkpunten die we als fractie de wethouder hebben meegegeven. Financiele dekkingIn de beleidsnota (p13-14) staat aangegeven dat het hier gaat om een uitbreiding van de dienstverlening. Als de werkwijze aanslaat, dan kan dit volgens het plan ook leiden tot langdurige trajecten met bijbehorende kosten. Dit wordt gerechtvaardigd door te stellen dat een Euro aan schuldhulpverlening een besparing van 2,20 Euro oplevert aan maatschappelijke kosten. Om welke maatschappelijke kosten gaat het hier? In hoeverre zijn dit kosten die anders voor rekening voor de gemeente zijn of komt dit ook ten goede aan anderen? En aansluitend: als gemeente werden we voor de zomervakantie geconfronteerd met een flinke bezuinigingsronde die zal worden uitgewerkt bij de begrotingsbehandeling in november. Uit welk budget worden de mogelijk hogere (uitvoerings)kosten betaald? Wij begrijpen het openeinde karakter van een dergelijke beleidsnota en zijn voorstander van preventief beleid als het gaat om schuldhulpverlening, maar voor ons telt ook financiële dekking. NazorgUit onderzoek is gebleken dat nazorg de sleutel is als het gaat om een duurzame manier om met deze problematiek om te gaan. Personen die in een traject van schuldhulpverlening gaan en daar succesvol uitkomen hebben een verhoogd risico om na afloop toch weer schulden op te bouwen. Nazorg is daarom belangrijk. In dit beleid vond ik nazorg slechts beperkt omschreven, daar moet echt nog een verbeterslag in komen. Nu staat slechts bij de doelen omschreven dat nazorg een nadrukkelijke plaats krijgt. Hoe gaat deze nazorg er uit zien? Is het slechts een telefoongesprek of wordt deze persoon echt actief benaderd na afloop van het traject? In welke tijdsperiode?AdempauzeMensen met schulden zouden een adempauze moeten kunnen krijgen om te voorkomen dat ze steeds verder in het rood komen te staan. De overheid, ook wij als gemeente, stapelen nu nog boete op boete als de rekeningen niet op tijd worden betaald. Met een pauze wordt voorkomen dat mensen die al te maken hebben met schuldenproblematiek nog dieper in de problemen raken. Bij veel overtredingen kan de boete van het op niet op tijd betalen oplopen tot wel drie keer het oorspronkelijke bedrag. De Nationale Ombudsman concludeerde eerder al dat stapeling van boetes mensen met schulden niet aanzet tot sneller betalen. Integendeel. (quote) ,,We zien bijvoorbeeld bij verkeersboetes dat mensen met financiële problemen nog veel grotere schulden opbouwen. Ze willen wel betalen, maar kunnen het niet, en krijgen tot overmaat van ramp dan ook nog eens boete op boete’’. Boetes werken alleen voor mensen die niet willen betalen. Voor mensen die ze niet kúnnen betalen brengen ze slechts ‘ellende’. Het zou goed zijn als wij als gemeente verhogingen tijdelijk kunnen stoppen. Zodat problemen echt bij de kern kunnen worden aangepakt. Het tijdelijk stoppen van verhogingen, denk aan ons lokale incassobeleid, is een mogelijkheid voor gemeenten. Deze mogelijkheid zou wat ons betreft in het beleid mogen worden opgenomen. Voor een noodstopprocedure, waarbij boetes tijdelijk worden bevroren en niet verder oplopen, bestaat een wettelijke regeling, het zogeheten breed moratorium, maar daar wordt tot nu toe door gemeenten bijna geen gebruik van gemaakt. Uiteraard zou dat stoppen van die boeteopstapeling alleen mogelijk moeten zijn als de betreffende persoon ook een schuldhulptraject ingaat met de gemeente. SamengevatWe zijn erg content dat dit beleid voor ons ligt, want de schuldhulpproblematiek is hevig en complex. Ook in onze gemeente verdient dit daarom onze aandacht. We hebben wel onze kanttekeningen bij de hogere uitvoeringskosten en de invulling van nazorg gegeven, en we willen dat onderzocht wordt of wij als gemeente een adempauze kunnen invoeren voor mensen met schulden wanneer het gaat om (gemeentelijke) boetes. Wij hebben de wethouder en de ambtenaren veel succes gewenst met de uitvoering, maar vooral hopen we dat we veel mensen kunnen bereiken die in een situatie met schulden zitten. Voor hen, doen we dit. Daniël van SchijndelgemeenteraadslidVragen? neem contact met ons op, klik hier

D66 LeidenD66 helpt Leidenaren uit ...

D66-Hart voor Asten D66-Hart voor Asten D66 Asten 03-05-2019 19:19

D66 LeidenD66 helpt Leidenaren uit ...

D66 D66 Asten 03-05-2019 19:19

Rekenkameronderzoek sociaal domein vraagt om vervolgstappen

CDA CDA Asten 06-11-2018 21:44

Het rekenkameronderzoek naar het sociaal domein is afgelopen dinsdag tijdens de raadsvergadering officieel gepresenteerd. Na de overhandiging van het rapport aan de burgemeester volgde een presentatie van de heer Van Leerdam, adviseur bij onderzoeksbureau Cebeon. Het rekenkameronderzoek komt met interessante conclusies: Voor basisondersteuning (welzijn) en Wmo worden gemiddeld minder kosten gemaakt;Voor Jeugdzorg en voor de uitvoering van het sociaal domein worden relatief veel kosten gemaakt;Volgens de onderzoekers wordt 800.000 Euro voor het sociaal domein voor andere doeleinden ingezet; Maar de belangrijkste conclusie is wellicht, dat er nader onderzoek nodig is om alles boven tafel te krijgen. Als CDA-fractie hebben wij vorig jaar tijdens de begrotingsbehandeling een motie ingediend, die de aanleiding was tot dit rekenkameronderzoek. Wij wilden meer inzicht in de ontwikkelingen en financiën van het sociaal domein. Wij kunnen ons vinden in de conclusies van het onderzoek en wachten de nadere reactie van het college af. Meer duiding is nodig. Voor het eerst in jaren werd een rekenkameronderzoek uitgevoerd. Wat de CDA-fractie betreft mag dat vaker gebeuren: “het rekenkameronderzoek heeft inzichten geboden, die een duidelijke meerwaarde hebben. Het onderzoek is ook in een goede sfeer afgewerkt met collega fracties en de ambtelijke organisatie. Naar de toekomst toe is het een instrument, dat we wellicht vaker kunnen inzetten, want er zijn genoeg grote opgaven, die om controle vanuit de raad vragen.”