Nieuws van politieke partijen in Breda inzichtelijk

31 documenten

Boetes voor buitenslapen voor mensen zonder onderdak

SP SP Breda 18-01-2024 19:41

Na eerdere vragen over buitenslaapsancties en boetes voor bedelen aan zorgbehoevende dak- en thuislozen, hoorde we nu dat er in Breda boetes worden gegeven aan mensen die buiten slapen, omdat ze geen dak hebben. Wij vragen wij ons af welk beeld het college heeft van mensen die door allerlei oorzaken dak- en thuisloos raken? Waar moeten deze mensen dan  slapen, als buiten niet mag, maar het in de opvang niet kan, of vol zit?

In de strijd tegen dakloosheid is een overheid die zo onmenselijk omgaat met mensen niet alleen onwenselijk, maar ook duur. En hier worden mensen niet door geholpen. Er gaat vele miljoenen zorggeld rond voor aanpak dak- en thuislozen maar het veroorzaakt veel problemen. Dakloosheid los je op met het uitreiken van sleutels niet met het uitreiken van boetes. Fractievoorzitter Verdaasdonk: "Deze houding van beboeten veroorzaakt enkel dat mensen verder in de problemen worden geduwd en zullen mensen terecht zich (nog verder) afkeren van de samenleving die er overduidelijk niet is om hen te helpen."  Vandaar dat we vragen hebben gesteld aan college, die ze uiterlijk 15 februari beantwoord moeten hebben.

Hier vind je de vragen: Raadsvragen+SP+16012024+boetes+aan+dak-+en+thuislozen+voor+buiten+slapen (notubiz.nl)

Interview Hart voor Breda Noord

ChristenUnie ChristenUnie Breda 01-04-2021 15:05

https://breda.christenunie.nl/k/n6015/news/view/1368933/385388/Hart v Breda Noord.jpegDe stichting Hart voor Breda Noord maakt een werkelijk verschil in de samenleving, ook tijdens corona. Daarom zetten we ze graag in het zonnetje! Dat doen we met bloemen, wat lekkers en.. een interview :) Hart voor Breda Noord is begonnen als een project van de Mattheüskerk en werd in 2014 een zelfstandige stichting. We gaan in gesprek met Corline, maatschappelijk werkster bij Hart voor Breda Noord, om meer te ontdekken over wat ze doen en hoe zij doorgaan tijdens de pandemie

We zijn benieuwd naar jullie achtergrond! Waarom is Hart voor Breda Noord ooit in het leven geroepen en als stichting verder gegaan?

De Mattheüskerk startte met het project open kerk voor de buurt, dat is gegroeid met een maatschappelijk inloopspreekuur, taalles, knutselclub en huiswerkbegeleiding. In 2014 is dat ondergebracht in een nieuwe stichting. We willen het niet langer voor de buurt doen maar ook door buurt en met alle buurtbewoners. Als stichting heb je dan veel meer slagkracht. Daardoor kunnen we meer doen én zijn we laagdrempeliger. Er zijn nieuwe activiteiten bijgekomen waaronder de vrouwenochtend en naailessen en zijn de eerder genoemde activiteiten sterk gegroeid.  De vrouwenochtend, bijvoorbeeld, is een activiteit van Hart voor Breda Noord en niet van de Mattheüskerk. Dat betekent dat we niemand proberen te overtuigen. Tegelijk zijn wij als stichting echt geïnspireerd door het christelijke geloof  en gebruiken we het gebouw van de Mattheüskerk. Komt iemand bij ons voor de maatschappelijk dienstverlening dan helpen we en verwijzen we door naar professionals in de wijk. Maar bij geloofsvragen verwijzen we die persoon door naar het buurtpastoraat van de Mattheüskerk. Stichting Hart voor Breda Noord is er voor iedereen, ongeacht geloofsovertuiging of afkomst, iedereen kan meedoen als deelnemer, vrijwilliger of leidinggevende van een activiteit. 

Inmiddels zijn jullie ruim zes jaar actief in Breda. Hoe kijken jullie terug op deze periode van toen tot nu? 

We zijn veranderd van een organisatie vóór de wijk naar een organisatie dóór de wijk. Zo is de huiswerkbegeleiding begonnen met Mattheüskerk-vrijwilligers en zijn het nu vrijwilligers uit de wijk of verder in Breda. De leiding van bepaalde activiteiten ligt nu ook bij buurtbewoners. De kinderknutselclub was gestopt omdat we geen vrijwilligers meer hadden, de buurt vond het jammer en is toen zelf op zoek gegaan naar een manier om het op gang te houden. Dat is wel echt de stichting die we willen zijn. We geven ruimte aan andere mensen met ideeën, waar zij als initiatiefnemer ook iets aan hebben.

Jullie bieden echt een plek waar dingen kunnen ontstaan, mensen gezien worden en tot hun recht kunnen komen. We zien ook dat jullie gericht zijn op de behoeftes in de wijk en daar goed op weten te reageren, zoals de vluchtelingenstroom in 2015. Tegelijkertijd lopen jullie als relatief kleine stichting ook tegen de thematafels aan. Wat drijft jullie om dit allemaal te blijven doen?

Het komt op je pad en we geloven erin dat Gods koninkrijk aan de ene kant nog komt en tegelijkertijd er nu al is. En daar willen we ook iets van laten zien. Daar bedoelen we mee dat we een plek bieden waar recht en liefde is. Alles wat we krijgen, ontvangen we om te delen. Ik ben heel dankbaar dat ik dit kan geven. Dat we dit hebben om te geven. Het is een manier om Gods aanwezigheid te laten zien in deze wereld en wijk. 

Jullie zoeken ook de samenwerking op met andere organisaties, zoals SurPlus en Avans. Waarom is deze samenwerking belangrijk?

Ik vind het belangrijk dat mensen de beste hulp krijgen die er is. We zijn begonnen met een maatschappelijk inloopspreekuur en deden schuldhulpverlening, voedselbank, en noem het maar op. Nu zijn er andere inloopspreekuren in de wijk en daar zitten kundige mensen, zoals bij de sociaal raadslieden. Waar ik in een gesprek naar zoek is eerst altijd luisteren en dan kijken waarin je op deelgebieden goed kunt doorverwijzen. Schulden, relatieproblemen, uitkering, voedselbank? Dan verwijs ik altijd door, want die mensen hebben daar verstand van. Tegelijk blijven we naast deze mensen staan en voorkomen we dat ze van het kastje naar de muur gestuurd worden. Soms gaan we mee naar een afspraak zodat we het thuis nog een keer goed kunnen uitleggen wat er besproken is. Wij proberen altijd in te spelen op de vragen in de wijk, waarbij verbinding onze belangrijkste bijdrage is.

Dat geldt ook voor de samenwerking met Avans. Eerste- en tweedejaars studenten Social Work krijgen de mogelijkheid om een wijk als de onze beter te leren kennen. Zij leren hiervan, maar zoeken ook naar hoe ze verbetering kunnen brengen in de verbinding van culturen onderling. 

Op welke manier heeft corona impact gehad op jullie activiteiten? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Corona heeft best wel impact gehad, maar ook een boost gegeven. Zo is de huiswerkbegeleiding in de eerste lockdown vijf dagen online gegaan, terwijl het daarvoor één dag, soms twee dagen, per week was. Ook nu is er twee keer per week online huiswerkbegeleiding. Daarnaast kunnen we met de online begeleiding leerlingen uit de hele stad helpen, dus ons bereik is veel groter geworden. Er kwamen ook nieuwe vrijwilligers, waaronder studenten die meer tijd over hebben. De vrouwenochtend kon tussen de lockdowns wel doorgaan. Tijdens de lockdowns hebben we een keer oploskoffie uitgedeeld met een kaartje ‘hopelijk snel van start’. Maar de buurtmaaltijd is niet opgestart en het zal wel een klus worden om dat weer vlot te trekken. Naailes en taalles konden alleen tussen de lockdowns doorgaan. Wat je daarvan merkt is dat de continuïteit zit op de relatie. We onderhouden contact via Whatsapp en zien de nieuwe naaimachines die zijn gebracht als teken van hoop. Andere nieuwe initiatieven zijn spaak gelopen met corona en krijgen straks een nieuwe start.

Zijn er door corona nieuwe noden en behoeftes bij gekomen voor jullie? 

Er zijn veel kinderen waarvan de ouders niet goed Nederlands spreken en hun kinderen moeilijk kunnen begeleiden. De huiswerkbegeleiding speelt daar wel op in. Soms is het moeilijk om de mensen die het echt nodig hebben goed te bereiken. Dat is met meer dingen zo. Online is wel vaker een drempel, merken we, met name bij ouderen en mensen met een taalachterstand. 

Corona brengt ook zorgen over een toename van eenzaamheid. Wat hebben jullie daarvan gezien in Breda? 

Ik heb het wel gezien, maar of het door corona toegenomen is vind ik een lastige vraag. Ik denk dat veel van eenzaamheid niet te maken heeft met de hoeveelheid contacten. Je hebt nu soms knuffelbare initiatieven die hulp aanbieden, maar soms zit er een stukje ongelijkwaardigheid in: “Ik kom jou wel even helpen”. Dat nodigt niet uit, je wilt niet degene zijn die hulp nodig heeft. Is de boodschap ‘we kunnen elkaar helpen’, dan krijg je misschien wel reactie. Er zijn trouwens ook best wat mensen waarvan hun welbevinden juist is toegenomen door het rustige tempo. Ze zeggen: “Hierdoor kan ik het leven weer bijhouden”. 

Wat zien jullie als een effectieve manier om eenzaamheid tegen te gaan? 

Eenzaamheid zit op een existentieel niveau. Het allereerste wat je moet doen is luisteren. Pas als iemand zelf iets zou willen doen, dan kun je kijken wat je kunt doen. Veel mensen in de bijstand voelen zich gevangen in hun eigen leven, omdat iemand anders de regie voert. Wat je snel kunt doen is mensen bij elkaar brengen, iets regelen, oplossen, een bingo-avond organiseren en zeggen dat je niet eenzaam hoeft te zijn. Dat doen we ook, maar eenzaamheid zit op een dieper niveau. Je moet een onveilig gevoel erkennen en de vraag stellen: wat kunnen we voor jou doen? Een bingo-avond organiseren komt vanuit de actie en het willen oplossen, en die zijn ook goed. Je kunt het alleen niet even fixen. Eenzaamheid hoort ook bij het leven, want niemand kan je compleet begrijpen. En dat vind ik waar christen zijn het verschil maakt: er is wel Iemand boven ons die mij begrijpt en waar ik altijd op terug kan vallen. Dat gun je eigenlijk iedereen. Mag eenzaamheid er nog zijn? Kun je zeggen dat je eenzaam bent en dat iemand zegt: “Dat lijkt me echt moeilijk”. Dat vind ik heel tof aan onze vrouwenochtend. We zijn heel klein en dat is oké. Gemiddeld zes mensen, maar je weet dat iedereen die hier komt, gezien wordt. Er is wel eens gezegd: “Dat je nu naar mij luistert is al heel veel waard”. Iemands pijn kunnen verdragen is een van onze roepingen en is ook iets wat Jezus heeft gedaan. Hij bracht geen quick-fix, maar ging een lijdensweg. Hij is in het lijden aanwezig. 

 

Hartelijk dank voor dit mooie gesprek, Corline, en Gods zegen op al het werk dat jullie doen en nog willen doen voor Bredanaars! 

Wilt u meer weten over deze stichting? Bekijk dan hun website op www.hartvoorbredanoord.nl

Enkele verbeteringen maar SP stemt vanwege bezuiniging tegen armoedebeleid

SP SP VVD Breda 29-05-2020 07:43

Ondanks dat enkele verbetervoorstellen van SP Breda door een unanieme raad werden aangenomen, hebben we vanwege een keiharde bezuiniging van € 550 duizend tegen het armoedebeleid van wethouder Boaz Adank (VVD) gestemd. Donderdagavond stond het stuk met een vertraging van 1,5 jaar dan eindelijk op de agenda van de gemeenteraad. De bezuinigingen van dit college op de allerarmsten worden behaald door de individuele inkomenstoeslag met 100 euro te verlagen en pas na 5 in plaats van 3 jaar uit te keren. Daarnaast zal er jaarlijks een drempelbedrag van 60 euro worden ingevoerd op de bijzondere bijstand. SP-raadslid Inge Verdaasdonk: “Deze beide aanpassingen in het armoedebeleid leiden tot een flinke achteruitgang voor de mensen die toch al het minst hebben. Daarom hebben we ook tegen het nieuwe beleid gestemd.”

Zelf heeft SP Breda nog twee verbetervoorstellen gedaan waar de gemeenteraad voor heeft gestemd. Als eerste een motie waardoor de individuele inkomenstoeslag voortaan automatisch jaarlijks uitgekeerd zal gaan worden bij mensen met een bijstandsuitkering die al langer bekend zijn bij de gemeente. Als tweede een motie over het beter benutten van de ruimte die de wet op de kostendelersnorm geeft. Er moeten volgens SP Breda meer uitzondering op de  kostendelersnorm – een korting op uitkeringen toeslagen als mensen samenwonen – worden gemaakt. Verdaasdonk: “Te rigide toepassing van de kostendelersnorm zorgt voor meer dak- en thuislozen, meer spookburgers en meer mantelzorgers die in de financiële problemen komen. Dat Breda nu gaat kijken welke morgelijkheden de wet biedt om dat zoveel mogelijk te voorkomen is positief.”

Maatschappelijke tegenprestatie bedrijven in ruil voor steun

SP SP GroenLinks D66 PvdA Breda 28-05-2020 19:04

Bedrijven en instellingen die aankloppen bij de Gemeente Breda voor steun ten tijde van de coronacrisis, krijgen voortaan de vraag wat ze daarvoor nu of in de toekomst terug kunnen doen voor de Bredase samenleving. Een voorstel op initiatief van SP Breda mede ingediend door D66, GroenLinks en PvdA, is door een overgrote meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. “De steunmaatregelen zijn allereerst gericht op het behouden van werkgelegenheid en dat moet ook vooral zo blijven”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Maar we mogen in ruil voor Bredaas belastingeld  ook best een tegenprestatie vragen zoals een gastles op de lokale basisschool of het sponsoren van de voetbalclub. Zo komen we ook als samenleving sterker uit de crisis!”

Geldzorgen verminderen, in plaats van anders verdelen! | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD Breda 28-05-2020 00:00

GroenLinks wil in het gemeentelijke armoede- en schuldenbeleid stappen vóóruit zetten, in plaats van stappen terug. Het vanuit het college voorliggende voorstel ‘Werken (aan geldzorgen) loont’ bevat enkele interessante elementen. Zoals een uitbreiding naar de doelgroep ‘werkende armen’ voor de Bredapas, en een schuldenafkoopfonds. Maar het geld voor deze dingen vindt dit voorstel bij de allerarmsten. Door bijvoorbeeld de bijzondere bijstand te versoberen. En de langdurigheidstoeslag uit te kleden. En sterker nog: in lijn met coalitieakkoord van VVD-D66-PvdA wordt met dit voorstel ieder jaar een paar ton aan het armoedebeleid onttrokken. Daarmee zakken we wat ons betreft door de bodem voor wat er nodig is voor de mensen in deze situatie. Wij willen geen herverdeling van armoede maar minder armoede! Lees daarom verder wat onze inbreng was.

Een groot deel van de groep mensen waar het om gaat, betreft mensen met een arbeidsbeperking of een veelheid aan problemen. Het is echt larie om te veronderstellen dat deze mensen nu niet in beweging zouden komen doordat ze te veel ondersteund worden - zie de titel “Werken (aan geldzorgen) loont” van het collegestuk.

Het nieuwe beleid bevat een aantal goede voorstellen, maar voor GroenLinks staan er te veel dingen in die de allerarmsten armer maken: als je bijvoorbeeld door een beperking niet in staat bent om volledige werkweken te maken, zit je altijd onder het minimumloon. In het voorstel van VVD-wethouder Boaz Adank staat dat iedereen een eigen bijdrage van € 60 per jaar moeten gaan betalen voor de Bijzondere Bijstand, en ze moeten langer wachten tot ze een inkomenstoeslag krijgen: die wachttijd gaat van 3 naar 5 jaar, en het bedrag wordt lager. Dit betekent dat mensen zaken als het kopen van een winterjas of wasmachine, maar ook bijvoorbeeld hulp zoeken bij een bewindvoerder om schuldenproblemen op te lossen, niet of pas later zullen doen. Het geld dat dit beleid oplevert, wordt vervolgens besteed aan het bevoordelen van andere groepen, zodat wat ons betreft het hier alleen maar gaat over herverdelen van armoede. Helaas hebben niet al onze voorstellen om het beleid te verbeteren het gehaald, maar we hebben er in ieder geval voor gezorgd dat de mensen met een (arbeids)beperking en veel problemen, niet een eigen bijdrage hoeven te betalen bij de Bijzondere Bijstand.

Hieronder de inbreng van Marike de Nobel, die voor ons het woord voerde.

“Werken loont, dat is het uitgangspunt van het nieuwe armoedebeleid. En daar is GroenLinks het mee eens, sterker nog: hoe kun je het daar niet mee eens zijn? Wat GroenLinks betreft heeft iedereen, naar vermogen, een baan die beloond wordt met een goed salaris. Maar wat als dat niet zo is. Als je, om wat voor een reden dan ook, onder het bestaansminimum uitkomt? Het college maakt hierin een aantal keuzes, waarbij sommige groepen bevoordeeld worden. Om dit te financieren echter, worden mensen die, bijvoorbeeld omdat ze een arbeidsbeperking hebben, niet in staat zijn tot zelfstandige inkomensverbetering, beroofd van een aantal zekerheden:

er komt een eigen bijdrage op de Bijzondere Bijstand de zogeheten referteperiode voor het in aanmerking komen voor De Individuele Inkomenstoeslag gaat van 3 naar 5 jaar (deze toeslag is ooit in het leven geroepen omdat mensen die langdurig op het minimum zitten niet kunnen sparen voor een nieuwe winterjas en dat soort dingen) en het bedrag van deze toelslag gaat omlaag.

Een typische VVD-redenering: mensen zitten drie jaar maar op de bank te wachten tot ze eindelijk in aanmerking komen voor de Individuele Inkomenstoeslag. Maak die periode langer en het bedrag lager, dan verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zon en dan gaan deze mensen morgen meteen aan het werk. En waar blijft dit college dan in deze drie jaren als het gaat om het aan het werk helpen van deze mensen?

In plaats van te kijken wat deze mensen nodig hebben, worden ze nu verder de dieperik ingeduwd! Waar gebruiken mensen de Bijzondere Bijstand voor? Voor bewindvoering, juridische bijstand en medisch noodzakelijke kinderopvang bijvoorbeeld. Als je, omdat die eigen bijdrage te hoog is, van deze zaken afziet, komen mensen wellicht verder in de schulden, en in de psychische ellende ,omdat de kinderopvang wegvalt. Inderdaad, werken moet lonen, door een goede vergoeding voor de geleverde arbeid, maar niet door het bestaansminimum onder de mensen weg te trekken waarvan het door multiproblematiek al drie jaar niet lukt om zelf in inkomen te voorzien. Wij kennen de mensen niet voor wie hun enige probleem is dat zij liefst de hele dag op de bank hangen, en die dan ook nog eens drie jaar lang aan de controle en reïntegratie-inzet van de gemeente ontsnappen. U wel? En dat is toch de achterliggende redenering achter het op deze manier aanpakken van de armoedeval.

De langdurigheidstoeslag en bijzondere bijstand zijn ontstaan door te kijken naar de minimale middelen die nodig zijn voor levensonderhoud. We krijgen straks een grote groep mensen die door de bodem zakken, enkel omdat dit college de dekking voor het bevoordelen van anderen daarvandaan haalt. Iedereen heeft van tijd tot tijd duurzame investeringsgoederen nodig, zoals een winterjas of een wasmachine. Als de noodzaak blijft, maar het geld er niet is, gaan mensen omzien naar eigen oplossingen zoals het aangaan van onverantwoorde schulden, of zelfs criminaliteit. Breder maatschappelijk gezien, zijn de bezuinigingen op de langdurigheidstoeslag en de eigen bijdragen bij de bijzondere bijstand daarom ook pennywise-pound foulish.

Een cynische Robin Hood die steelt van de allerarmsten om het aan de iets minder armen te geven, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Maar uiteraard zijn wij van GroenLinks niet te beroerd om mee te denken, en we zullen dan ook komen met een aantal amendementen en moties die de ellende voor de aller-allerarmsten eruit halen.”

 

SP Breda positief over noodmaatregelen, maar is het genoeg?

SP SP Breda 08-05-2020 09:48

SP Breda is positief over de bijna € 7 miljoen die het College van B&W uittrekt om tijdens de coronacrisis ondernemers, inwoners, zorginstellingen, sportclubs en vrijwilligersorganisaties te ondersteunen. De partij heeft echter wel twijfels of het genoeg is en of de kosten niet te laag worden ingeschat. “Neem bijvoorbeeld de post ‘werk en inkomen’, daar trekt het college € 600 duizend voor uit”, constateert SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Dat lijkt misschien veel geld, maar dat zijn slechts enkele tientallen bijstandsuitkeringen. En dat terwijl het aantal mensen dat hun baan heeft verloren de afgelopen maanden is geëxplodeerd!”

Daarnaast rekent het college zich volgens SP Breda te vroeg rijk met de verwachting dat de Rijksoverheid financieel zal bijspringen. Maes: “Ook landelijk worden er tientallen miljarden uitgegeven aan noodmaatregelen. Het is daarom nog maar de vraag of de landelijke overheid ook zoveel bij zal dragen aan lokale maatregelen.” Indien de kosten hoger uitpakken, gaat er als het aan SP Breda ligt, allereerst een streep door de prestigeprojecten van dit college zoals het doortrekken van de haven, belastingvoordeeltjes voor de rijken en de topsporthal. Maes: “De rekening van deze crisis mag niet weer terecht komen bij de mensen die het toch al niet kunnen missen.”

Coronavirus (COVID-19): actief van achter de geraniums | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 21-03-2020 00:00

Beste Bredanaars, beste afdelingsgenoten,

Om de verspreiding van het virus te voorkomen, verblijf ik nu al een week zoveel mogelijk achter de geraniums. Net als de meesten van jullie. Maar dat wil niet zeggen dat we als fractie de dingen in Breda niet meer volgen, of niets meer doen. Uiteraard hebben wij veel vragen en zorgen, en volgen wij wat de gemeente doet. En als jij vragen of zorgen hebt, moet je ons weten te vinden. Lees daarom verder als je wilt weten wat op dit moment onze insteek is, of vragen aan ons hebt.

Wij zijn ervan overtuigd dat we deze crisis zo goed mogelijk doorkomen als we het samen doen. We zien daarvoor in Breda al veel gebeuren. Doe jij mee?   

De mensen in de zorg, en andere vitale diensten, die nu volop aan de bak moeten, verdienen onze steun en een warm applaus. De mensen die door het virus een dierbare verliezen, wensen wij alle sterkte toe bij hun verlies. 

Nog nooit is onze Brabantse groet zo toepasselijk geweest als in deze tijd: houd oe goe!

Peter Bakker fractievoorzitter GroenLinks Breda

 

Onze insteek De rijksoverheid, het RIVM, de Veiligheidsregio, de gemeente Breda en andere instanties hebben op dit moment sterk het voortouw. We moeten goed beseffen dat we ons op onbekend terrein bevinden. De mensen die ervoor gestudeerd hebben, die meer kennis hebben van virusbestrijding, zijn nu onze gidsen. Het is terecht dat bij de vér gaande besluiten de kennis van experts steeds goed betrokken wordt. Het dagelijks bestuur van de gemeente Breda heeft in de afgelopen weken al veel gedaan, in beeld gebracht wat er speelt en nodig is, en daarover aan de raad gerapporteerd

 

Onze landelijk leider van GroenLinks, Jesse Klaver, vroeg zich een tijdje terug hardop af of Nederland nog wel op scorebord-politiek zit te wachten. Daar hebben veel mensen wat van gevonden. Maar op een moment als dit, is het zonneklaar: we moeten het samen doen, alle energie richten op het voorkomen van slachtoffers, het bestrijden van het virus, het indammen van de gevolgen. In plaats van de publiciteit opzoeken en elkaar vliegen afvangen.

 

Onze prioriteit één is het voorkomen van slachtoffers en het bestrijden van het virus. Het indammen van de grote gevolgen ervan. Ervoor zorgen dat de dingen die door móeten gaan, ook doorgaan op een veilige manier. En de dingen die door kúnnen gaan op een veilige en verantwoorde manier, de ruimte geven. Natuurlijk hebben wij als GroenLinks veel vragen en zorgen:

Is de informatieverstrekking voldoende, ook voor mensen die niet digitaal zijn aangesloten en voor mensen die niet zo goed zijn in het lezen van (Nederlandse) taal? Hoe zorgen we ervoor dat mensen weten waar ze terecht kunnen?

Worden kwetsbare groepen als dak- en thuislozen en vluchtelingen niet over het hoofd gezien? 

Gaat de zorg wel op een adequate manier door voor de mensen die zorg en aandacht het hardst nodig hebben, binnen de richtlijnen van de RIVM? Ontstaan er knelpunten?

Is er juist nu aandacht voor de bekende gevallen waar mensen thuis niet veilig zijn en huiselijk geweld op de loer ligt?

Is er zicht op het aantal gezinnen met schoolgaande kinderen dat geen beschikking heeft tot een tablet, laptop of internetverbinding? Kijkt de gemeente samen met scholen naar manieren om deze gezinnen te ondersteunen, zodat in Breda elk kind toegang heeft tot afstandsonderwijs?

Redden de scholen en ouders van kinderen in het Speciaal (voortgezet) onderwijs het wel in deze situatie, is daar meer aandacht van jeugdzorg nodig? 

Is er voldoende capaciteit om het toenemend aantal aanvragen voor de bijzondere bijstand op te vangen? Worden mensen nu vrijgesteld van de sollicitatieplicht en de tegenprestatie, zodat ze niet onnodig naar buiten hoeven?

Is de gemeente bereid ruimhartiger om te gaan met mensen die nu problemen hebben om hun gemeentelijke belastingen of andere verplichtingen aan de gemeente te betalen, of helemaal geen middelen hebben om dat te doen?

Is de gemeente in gesprek met woningcorporaties om voorlopig geen mensen uit huis te zetten?

Kunnen winkeliers en horeca-ondernemers ervoor kiezen om hun beperkt binnenkomende inkomsten vooral in te zetten voor het betalen van salarissen en in dienst houden van personeel in plaats van de pandhuur? Is de gemeente daarvoor in gesprek met pandeigenaren, bijvoorbeeld om binnen Breda tot een voorbeeld coulanceregeling te komen? Te voorkomen is dat weer een langdurige periode van leegstand ontstaat door een plotselinge, in principe tijdelijke volksgezondheidscrisis.

 

En zo veel meer. GroenLinks wil volgen wat de ontwikkeling op deze vraagstukken is. De beperkte gemeentelijke middelen vooral terecht laten komen bij de mensen die steun van de gemeente het hardste nodig hebben. Daarvoor is het nodig dat ook de gemeentelijke politiek weer verder op gang komt. Op een veilige en verantwoorde manier, binnen de richtlijnen van het RIVM. En op een manier die voor iedereen te volgen is. De ict biedt daarvoor veel mogelijkheden. Samen met andere fracties en de griffie willen wij daarvoor zo snel mogelijk vormen vinden. 

 

Vragen, zorgen of klachten? Zoek met vragen of klachten zoveel mogelijk rechtstreeks contact met de gemeente of de instantie die erover gaat. Zij moeten het doen. Het reguliere telefoonnummer 14076 en mailadres contact@breda.nl is ook de aangewezen toegang voor vragen rond de coronacrisis bij de gemeente. Blijf je zitten met zorgen of klachten die je onder de aandacht van onze fractie wilt brengen? Reageer dan naar fractie@groenlinksbreda.nl of zoek contact met een van onze fractieleden.

"position paper" armoede op de agenda van het Bredaas Beraad 03.10.2019

CDA CDA Breda 03-10-2019 12:37

Donderdag 3 oktober staat de oordeelvormende sessie over de "postition paper" armoede op de agenda van het Bredaas Beraad. Deze paper gaat vooral uit van het feit dat elke Bredanaar de zogenaamde weg 'omhoog' kan maken, dus uit de armoede middels werk. Wij als CDA Breda vinden dit natuurlijk zeer belangrijk om deze focus te hebben en te houden. Maar we moeten zeker niet uit het oog verliezen dat voor sommigen mensen die nu in armoede leven in Breda dit niet altijd mogelijk is. Wij vinden dat we solidair moeten zijn met hen, en zorgen dat in het komende armoede beleid plaats is voor een waardig menselijk bestaan voor iedere Bredanaar, dus ook voor hen waarvoor een stap hoger in de piramide van Maslov niet (meer) tot de mogelijkheden behoort. Toch blijkt de stap uit de bijstand richting werk niet altijd even vanzelfsprekend te zijn dan dat dit lijkt. Meermaals blijkt dat men in een armoedeval terecht kan komen, men schulden opbouwt omdat men de toeslagen moet terug gaan betalen of dat, indien het contract toch niet voortgezet kan worden, door de flexibilisering van de arbeid bv men in een neergaande spiraal terecht kan komen, omdat de betalingen door blijven gaan maar de aansluiting van het tijdelijke werk op de voorziening van de overheid niet altijd goed aansluit. Wij hebben wel een idee hoe werk wel kan lonen! ARBEIDSSTAGE In de arbeidsstage gaat de bemiddelde deelnemer voor een proefperiode van x maand (Bijv. 3 maanden) aan de slag met behoud van uitkering, aangevuld met een extra €x (bijv. €200) bedrag uit de vrijlatingsregeling welke door de gemeente (W&I) wordt geoormerkt als bijzonder inkomen (niet meetellend voor berekening toeslagen en IB). De werkgever betaald een maandelijks social return bedrag (bijv. bruto uitkering + €200) aan de gemeente, de gemeente keert uitkering en bonus aan de bemiddelde uit. Het resultaat is veel minder regelingen, eenvoudig en simpel, de kandidaat houdt zeker meer geld over zonder kans op boetes. Als alles iedereen bevalt dan kan er over gegaan worden naar een arbeidsverhouding. Dat is de kern van het verhaal, helemaal in het huidige arbeidstekort kunnen zo zowel werkgevers als participanten eerst aan elkaar wennen zonder verplichtingen en risico's en met een voor iedereen begrijpelijke regeling. Dat werken moet lonen is natuurlijk ook voor de werkgever belangrijk. Volgens het Nibud zijn werkgevers gemiddeld per jaar €13.000 euro kwijt aan een werknemer met financiële problemen, vanwege o.a. administratie, verzuim, productiviteitsverlies etc. Volgens de laatste gegevens heeft minimaal 62% van de werkgevers te maken met werknemers met geldproblemen, lees vooral ook loonbeslag. De werkgever moeten wij als gemeente hierin ontzorgen; we kunnen bijvoorbeeld denken om het succesvolle revolverend fonds, welke nu enkel geld voor jongeren tot 27 jaar, ook in te zetten voor hen die een baan hebben. Ondersteuning, hulp voor de ondernemers voor hun werknemers moet veel makkelijker en eenvoudiger worden. Een telefoonnummer, waar ze meteen juist en effectief geholpen kunnen worden, met doorverwijzingen zonder wachttijden van weken. Een opzetten van een centrum van expertise, rondom financiële dienstverlening. Vicentius vereniging en de voedselbank in Breda hebben veel ervaring met mensen die leven in de armoede. Zij hebben een duidelijk beeld hoe dit centrum opgezet kan worden en de doelen ervan in samenwerking met alle partijen die hiermee van doen hebben en de gemeente Breda.

"position paper" armoede op de agenda van het Bredaas Beraad 03.10.2019

CDA CDA Breda 03-10-2019 12:37

Donderdag 3 oktober staat de oordeelvormende sessie over de "postition paper" armoede op de agenda van het Bredaas Beraad. Deze paper gaat vooral uit van het feit dat elke Bredanaar de zogenaamde weg 'omhoog' kan maken, dus uit de armoede middels werk. Wij als CDA Breda vinden dit natuurlijk zeer belangrijk om deze focus te hebben en te houden. Maar we moeten zeker niet uit het oog verliezen dat voor sommigen mensen die nu in armoede leven in Breda dit niet altijd mogelijk is. Wij vinden dat we solidair moeten zijn met hen, en zorgen dat in het komende armoede beleid plaats is voor een waardig menselijk bestaan voor iedere Bredanaar, dus ook voor hen waarvoor een stap hoger in de piramide van Maslov niet (meer) tot de mogelijkheden behoort. Toch blijkt de stap uit de bijstand richting werk niet altijd even vanzelfsprekend te zijn dan dat dit lijkt. Meermaals blijkt dat men in een armoedeval terecht kan komen, men schulden opbouwt omdat men de toeslagen moet terug gaan betalen of dat, indien het contract toch niet voortgezet kan worden, door de flexibilisering van de arbeid bv men in een neergaande spiraal terecht kan komen, omdat de betalingen door blijven gaan maar de aansluiting van het tijdelijke werk op de voorziening van de overheid niet altijd goed aansluit. Wij hebben wel een idee hoe werk wel kan lonen! ARBEIDSSTAGE In de arbeidsstage gaat de bemiddelde deelnemer voor een proefperiode van x maand (Bijv. 3 maanden) aan de slag met behoud van uitkering, aangevuld met een extra €x (bijv. €200) bedrag uit de vrijlatingsregeling welke door de gemeente (W&I) wordt geoormerkt als bijzonder inkomen (niet meetellend voor berekening toeslagen en IB). De werkgever betaald een maandelijks social return bedrag (bijv. bruto uitkering + €200) aan de gemeente, de gemeente keert uitkering en bonus aan de bemiddelde uit. Het resultaat is veel minder regelingen, eenvoudig en simpel, de kandidaat houdt zeker meer geld over zonder kans op boetes. Als alles iedereen bevalt dan kan er over gegaan worden naar een arbeidsverhouding. Dat is de kern van het verhaal, helemaal in het huidige arbeidstekort kunnen zo zowel werkgevers als participanten eerst aan elkaar wennen zonder verplichtingen en risico's en met een voor iedereen begrijpelijke regeling. Dat werken moet lonen is natuurlijk ook voor de werkgever belangrijk. Volgens het Nibud zijn werkgevers gemiddeld per jaar €13.000 euro kwijt aan een werknemer met financiële problemen, vanwege o.a. administratie, verzuim, productiviteitsverlies etc. Volgens de laatste gegevens heeft minimaal 62% van de werkgevers te maken met werknemers met geldproblemen, lees vooral ook loonbeslag. De werkgever moeten wij als gemeente hierin ontzorgen; we kunnen bijvoorbeeld denken om het succesvolle revolverend fonds, welke nu enkel geld voor jongeren tot 27 jaar, ook in te zetten voor hen die een baan hebben. Ondersteuning, hulp voor de ondernemers voor hun werknemers moet veel makkelijker en eenvoudiger worden. Een telefoonnummer, waar ze meteen juist en effectief geholpen kunnen worden, met doorverwijzingen zonder wachttijden van weken. Een opzetten van een centrum van expertise, rondom financiële dienstverlening. Vicentius vereniging en de voedselbank in Breda hebben veel ervaring met mensen die leven in de armoede. Zij hebben een duidelijk beeld hoe dit centrum opgezet kan worden en de doelen ervan in samenwerking met alle partijen die hiermee van doen hebben en de gemeente Breda.

Wethouder heeft geen plannen om mensen uit armoede te halen, laat staan benodigde geld

SP SP VVD Breda 09-09-2019 17:01

Na een jaar wachten op het nieuwe armoedebeleid, presenteerde wethouder Boaz Adank (VVD) vorige week een flinterdunne ‘position paper’. De gemeente wil zich focussen op werkende armen, ouderen en kinderen. Maar heeft geen plannen om ze uit de armoede de halen, laat staan middelen. Gelukkig heeft de SP Breda wel oplossingen. Het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen voor inkomens tot 130% van het bijstandsniveau en minimaregelingen voor deze groep bijvoorbeeld. Plannen heeft het college wel om te bezuinigen op de armste Bredanaars, namelijk om een drempelbedrag in te stellen voor de bijzondere bijstand. Ook wil het bezuinigen op de individuele inkomenstoeslag voor mensen die langdurig in de armoede leven. Maar om deze Bredanaars  in hun nood bij te staan of te helpen, heeft het geen concrete plannen.

De focus op werkende armen, kinderen en ouderen zou ten koste kunnen gaan van andere Bredanaars in armoede, schrijft de wethouder. Dat hoeft niet vindt de SP, want het college heeft vorig jaar een miljoen euro overgehouden op het armoedebeleid.  Dit is teruggevloeid naar de algemene reserves. Dus daar kunnen we dit en volgend jaar gebruik van maken. En een OZB-verhoging van 1 procent kan al een groot deel van het armoedebeleid betaald worden. Wethouder Adank vindt dat het beleid tegen kinderarmoede voortgezet moet worden. Nou hopelijk niet. Hij heeft  in 2017 en 2018 namelijk honderdduizenden euro's van het rijksbudget voor Bredase kinderen in armoede, aan andere zaken besteed. Gelukkig zal de wethouder er op toe zien dat in 2019 geld voor kinderen in armoede in natura aan ze wordt besteedt. Alle hoop op de thematafel - zorg voor elkaar - gooien en verwachten dat zorginstellingen met plannen komen voor arme kinderen heeft niet. gewerkt. De kinderen zijn dan ook niet ziek, maar hun ouders hebben pijn in de portemonnee.

Het college heeft bij de paper een onderzoek van het NIBUD gevoegd naar de verlichtingen die gemeentelijke en landelijke regelingen kunnen bieden voor de armoedeval. Hij wil werkende armen vinden, maar hoe hij deze groep wil helpen laat hij in het midden. De SP Breda heeft in haar armoede notitie al een motie klaarliggen om voor meer Bredanaars met een laag inkomen de gemeentelijke belastingen en heffingen te kwijtschelden. De voorwaarden daarvoor zijn momenteel namelijk erg stringent. Werkende armen zouden er bij gebaat zijn als de vermogensgrens voor kwijtschelding per direct verhoogd wordt tot 130% van het sociaal minimum. In de armoedenotitie die wij deze zomer hebben gepresenteerd pleiten we ervoor om de inkomensgrens voor minimaregelingen te verhogen. Het zou veel Bredanaars uit de armoede halen, en juist ook de werkende armen. Financieel kan dat omdat het college vorig jaar wel een miljoen op de begroting voor armoedebeleid overhield. Dit is vreemd omdat  er nu nog steeds ongeveer 15.000 tot 20.000 Bredanaars zijn met schulden en armoedeproblemen.

Na een jaar mochten we als gemeenteraad pas een paper van de wethouder ontvangen waarin staat "Wij willen een actievere rol gaan vervullen in de ondersteuning van aankomende problematische schulden". Inderdaad heeft het nieuwe college al weer meer aan de schuldenproblematiek bijgedragen het afgelopen jaar, door bijvoorbeeld het woonlastenfonds af te schaffen. Dat was voor mensen die door omstandigheden zoals verlies van baan de huur niet konden betalen. En nu wil het college onderzoeken of er een mogelijkheid is om goedkope huurwoningen aan mensen met schulden aan te bieden. Er was een goed werkend woonlastenfonds met een budget van 400.000 per jaar. Helaas mochten Bredanaars zelf geen aanvraag doen, maar alleen maatschappelijke instellingen. Die hebben vorig jaar geen aanvragen voor hun cliënten gedaan waardoor het gehele fonds nagenoeg onbenut werd. Dit terwijl er wel tientallen huisuitzetting plaatsvonden. Dus stel dit woonlastenfonds weer in, vindt de SP Breda.

Uit de paper blijkt verder dat de wethouder vooral "wil kijken naar" en "onderzoek wil doen naar" armoede. Maar van onderzoek kunnen mensen niet eten en een dak boven hun hoofd houden. De wethouder moet minder naar de Bredanaars in armoede kijken maar iets voor ze doen, ook voor de werkende armen. En dat begint door onderbenutte armoede gelden niet als excuus aan te grijpen om te bezuinigen. Want armoede voorzieningen verminderen om mensen te stimuleren aan het werk te gaan, veroorzaakt alleen maar meer ellende. Dat schrijven de VNG en het NIBUD.