Nieuws van politieke partijen in Emmen inzichtelijk

8 documenten

Brief namens het bestuur: ‘We blijven de schouders eronder zetten’

PvdA PvdA Emmen 01-05-2020 18:39

Beste leden van de PvdA afdeling Emmen,

Het is vandaag 1 mei, en we zouden de Dag van de Arbeid vieren, ook in het teken van 75 jaar vrijheid. Maar daar kwam het coronavirus tussen, en nu kunnen we niet samenkomen, maar wel aan en om elkaar denken. En daarbij ‘zijn de gedachten vrij’.

We denken aan alle mensen, die zich zorgen maken over de toekomst. Niet alleen zorgen over gezondheid, maar ook over school, werk, inkomen, wonen en bestaan als oudere. We denken ook aan mensen, die zich vaak met gevoel van dreiging toch inzetten om deze maatschappij draaiende te houden. In de zorg, het onderwijs, de voedselvoorziening, de afvalverwerking, onderhoud en schoonmaak, vervoer en transport, brandweer en politie, veiligheid en handhaving, openbaar bestuur en dienstverlening, energie- en watervoorziening.

We denken ook aan mensen, die door de omstandigheden gedwongen worden niet meer te mogen of te kunnen werken of ondernemen. Er zijn wel financiële overbruggingsmaatregelen, maar vaak net niet van toepassing of ontoereikend.

We denken aan de cultuursector, die in deze crisis ten onder dreigt te gaan, maar wellicht hard nodig is om met verbeeldingskracht troost en perspectief te bieden. We denken ook aan de kwetsbare mensen in onze samenleving, waarbij deze crisis extra hard aankomt vanwege verlies van contacten en structuur.

We merken, dat de samenleving van voor de crisis ernstige tekortkomingen had. De marktwerking, individualisering en privatisering hebben de nodige sporen achter gelaten. Tweedeling in de maatschappij en op de arbeidsmarkt, woningnood, taalachterstand en armoede, de crisis is ook als een vergrootglas opgetreden Maar wij binnen de PvdA in de gemeente Emmen willen ook vooruit durven kijken. Met gevoel en verstand, met hart en ziel werken aan een saamhorige en solidaire samenleving in de gemeente Emmen. We willen leren van de dingen die goed waren, maar ook van die verkeerd zijn gegaan. Ertoe bijdragen, dat er een samenleving ontstaat, waarin iedereen erbij hoort.

Gelukkig hebben we binnen de PvdA-Emmen een daadkrachtige en oplettende gemeenteraadsfractie en twee wethouders, die er ook in deze barre tijden staan. Het worden niet alleen financieel, maar ook maatschappelijk moeilijke tijden. Het is maar de vraag in welke mate de landelijke overheid de gemeenten bijspringt. Het blijft zeker een vraag hoe de opgelopen schade of achterstand bij de zorg, het midden- en kleinbedrijf en de werkgelegenheid kan worden hersteld of ingelopen.

Maar we willen er zelf ook de schouders onder blijven zetten, ook al zullen we de provinciale en landelijke politici blijven bestoken. Daar hebben we jullie als leden van de PvdA hier in de gemeente Emmen bij nodig. Ga meedenken om het leren te bevorderen, om problemen te signaleren en wellicht mogelijke oplossingen aan te dragen.

Binnen de PvdA is onlangs een idee voor Digitale Huiskamergesprekken ontwikkeld, maar ook een mogelijkheid voor digitaal veilig vergaderen, stemmen en besluiten nemen: Samen Online. We komen daar met een mailing op 12 mei op terug.

We wensen ieder moed en sterkte in deze moeilijke tijden toe, maar ook een goede zorg wanneer het virus toch toeslaat. Pas op jezelf en kijk ook waar mogelijk naar een ander om. En laat voor ons deze eerste mei voortaan een dag zijn, waarop we niet alleen denken aan mensen die werken, maar ook aan hen die werk of dierbaren hebben verloren. Maar ook de dag waarop we onze gedachten de vrije loop kunnen laten nemen, en de verbeelding het wint van het virus.

Namens het bestuur,

Sander Klamer, uw voorzitter.

Het bericht Brief namens het bestuur: ‘We blijven de schouders eronder zetten’ verscheen eerst op PvdA Emmen.

Van het gas af, wat betekent het voor jou?

D66 D66 Emmen 08-02-2020 15:24

Op maandag 10 februari organiseert D66 Zuidoost-Drenthe weer een spreek-je-uit-café. Wat is dat? Het is een thema-avond (met een panel van deskundigen en interactie met het publiek) waar iedereen mag meepraten en zijn/haar mening mag geven over een onderwerp. Deze keer is het thema: `Van het gas af’. De avond wordt gehouden voor iedereen in de gemeenten Emmen, Borger-Odoorn en Coevorden.

Van het gas af. Hoe werkt het? Wat gaat dat kosten? Wie betaalt wat? Wat vindt de overheid? Maar belangrijker, wat vindt u er van? Kom naar het spreek-je-uit-café op maandag 10 februari en laat van u horen! Het vindt plaats in de Oringer Marke, Hoofdstraat 9, te Odoorn. De avond trapt af om 20:00 uur met een inloop vanaf 19:30 uur.

Als inleiders van de avond heeft D66 Zuidoost-Drenthe Matthijs Sienot, Tweede Kamerlid namens D66, Rob Camies, Statenlid in de provincie Drenthe en Frederik van Lookeren Campagne, transitie-expert, beschikbaar gevonden.

De avond is vrij toegankelijk, voor leden en niet-leden.

Nieuwjaarsreceptie VVD Drenthe

VVD VVD Emmen 06-01-2020 06:08

Wat een jaar was het, met veel veranderingen. Zo hebben we een nieuwe Statenfractie (de verkiezingen waren immers afgelopen voorjaar), maar vergeet ook niet de organisatorische verandering waardoor we weer een echte Drentse club zijn geworden. En als kers op de taart is de JOVD (onze onafhankelijke dochter) weer terug in Drenthe, wat zorgt voor meer jonge liberalen. Wij nodigen u van harte uit voor onze nieuwjaarsbijeenkomst op Zaterdag 18 januari 2020.

https://emmen.vvd.nl/nieuws/37911/Barbara Visser

De inloop is vanaf 9:30 uur en en de bijeenkomst start om 10:00 uur

Locatie: Zalencentrum Meursinge (Hoofdstraat 48 9431 AE Westerbork)

Op zaterdag 18 januari zullen wij terugblikken op het afgelopen jaar, en geven een kijkje in wat er in het nieuwe jaar staat te gebeuren. In een tijd waarin politiek nog alleen lijkt te gaan over deeltjes in de lucht (stikstof) en deeltjes in de grond (PFAS) is het altijd goed om weer eens van onze eigen politici te horen waar ze allemaal mee bezig zijn.

De provinciale Statenfractie laat zich van haar beste kant zien en legt verantwoording af over het afgelopen jaar, maar ook vanuit landelijk zullen onze Drentse vertegenwoordigers uit eerste en tweede kamer laten weten wat er allemaal bij hen gaande is. 

Daarnaast hebben we Barbara Visser (staatssecretaris van defensie) bereid gevonden om naar het mooie Drentse af te reizen en als hoofdspreker op onze bijeenkomst aanwezig te zijn. 

Natuurlijk zoals u van ons gewend bent sluiten we de bijeenkomst af met een borrel waar u de politiek nog kan bestoken met (bijna) al uw vragen. Mocht u mensen kennen die ook graag hier bij willen zijn, maar die geen lid zijn? Dat is geen probleem, iedereen is welkom.

Aanmelden 

Tot Zaterdag 18 januari!

Willemien Meeuwissen - Fractie VVD Drenthe 

Rene Laan - Bestuur VVD regio Drenthe

Sophie Panhuis - JOVD Drenthe

Begrotingsvergadering Emmen

SP SP Emmen 08-11-2019 08:17

Maandag 4 november was het weer tijd voor de begrotingsvergadering van de gemeente Emmen. Waar die normaal gesproken over 2 dagen verdeeld is werd het dit keer in 1 dag gedaan. Dat kon ook vrij gemakkelijk aangezien er alleen maar besloten werd op hoofdlijnen en de intentie om te bezuinigen via de beruchte kaasschaaf. De lastige invuloefening van waar wel en waar niet en hoeveel te bezuinigen gaat nog komen.

Lees hieronder onze bijdrage:

 

Voorzitter, we hebben het vandaag over de begroting voor 2020 en meerjarenraming 2021-2023. Het is opnieuw niet een begroting geworden waar we met zijn allen blij van worden. Opnieuw worden we door de omstandigheden gedwongen om vervelende keuzes te maken.

Het college stelt voor om de kaasschaaf weer eens uit de la te pakken en waar dat mogelijk is de kosten met 2% te verminderen en de inkomsten met 2% te verhogen. Voorzitter, ik hoop dat er nog ergens kaas te vinden is.

Keuzes die dus tot gevolg zullen hebben dat instanties of groepen mensen, iedereen eigenlijk, minder inkomsten en/ of meer kosten gaan krijgen.

Mensen in ons land zijn al in toenemende mate boos! En zolang ze niet het gevoel krijgen dat ze gehoord worden zal die woede alleen maar toenemen. De SP spreekt geregeld mensen die uit onmacht en frustratie maar ‘omlaag’ zijn gaan trappen. Naar de buurvrouw die haar land moest ontvluchten, of de buurman die uit een instelling komt en psychisch in de knoop zit. Want in een land waarin het steeds normaler wordt dat mensen moeten concurreren om basisbehoeften*, slaat de solidariteit steeds meer om in wantrouwen in de ‘ander’.

Voorzitter, Nederland anno 2019

Een ruime verdubbeling van het aantal daklozen in tien jaar. Een almaar groeiende groep jongeren die onvindbaar is voor onze instanties. Steeds meer mensen die wegzakken in het schuldenmoeras en afhankelijk zijn van een bewindvoerder. En waar de onvoorspelbaarheid van elke maand een ander loonstrookje voor sommigen een avontuur is, leven vele vaak lager opgeleide flexwerkers in een permanente angst om door de bodem te zakken.

Dat landelijke keuzes ons diep raken in onze begroting, en daarmee ook onze inwoners in hun dagelijks leven, is natuurlijk een feit. Ik heb net een aantal voorbeelden genoemd, maar zo zijn er natuurlijk meer. De komende tijd moeten we bezuinigen, maar tegen welke prijs? We moeten absoluut zorgen dat we oog blijven houden voor de zwakkeren in onze samenleving en zorgen dat die niet door de ondergrens zakken.

De SP is daarom ook verheugd dat er gezamenlijk een vuist gemaakt wordt richting de regering. En misschien moeten we ook maar eens de volgende stap zetten. Als we als gemeente, nota bene de eerste overheid, al niet meer een geloofwaardig beleid kunnen voeren vanwege een tekort schietend kabinet, ja, misschien moeten we dan maar die opdrachten teruggeven!

 

Achtergrondinfo:

*Betaalbare (huur)woningen, werk, (jeugd)zorg etc.

----------

Het aantal daklozen in Nederland is in tien jaar tijd meer dan verdubbeld. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal mensen tussen de 18 en 65 jaar dat geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, is toegenomen van 17.800 in 2009 naar 39.300 in 2018. Het aantal daklozen tussen 18 en 30 jaar is in diezelfde periode zelfs verdrievoudigd.

----------

Zo’n 240.000 huishoudens met ernstige betalingsproblemen krijgen geen schuldhulp. Ernstige betalingsproblemen wil bijvoorbeeld zeggen dat de stroomvoorziening is afgesloten of de huur regelmatig veel te laat of helemaal niet is betaald.

In de formele zin is de schuldhulpverlening goed geregeld, zegt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. “Maar kennelijk werkt de infrastructuur in de praktijk niet altijd.” De helft van de groep weet wel dat schuldhulpverlening bestaat, maar gebruikt die niet. “Dat kan komen door schaamte of omdat ze denken dat hun schuld niet erg genoeg is”, zegt Vliegenthart. Van de groep met ernstige schulden zonder hulp weet 11 procent de hulpverlening niet te vinden.

Nadja Jungmann, lector schulden en incasso aan de Hogeschool Utrecht, herkent de problemen. “De schuldhulpverlening is niet altijd even toegankelijk.” Het is aan de ­gemeenten om schuldhulpverlening laagdrempeliger te maken. “Laat ik vooropstellen dat heel veel gemeenten het wel goed doen, maar de eisen zijn vaak hoog. Er moeten veel formulieren ingeleverd worden, terwijl een gebrek aan overzicht in de administratie vaak een oorzaak is van schulden. Ook is bij de teams die verantwoordelijk zijn voor de hulp niet altijd voldoende juridische kennis aanwezig.” 

----------

Spookjongeren, ze zijn er wel, maar op papier bestaan ze niet. Het zijn jongeren tussen de 18 en 27 jaar die wel in Nederland verblijven, maar voor alle instanties onvindbaar zijn. Vorig jaar waren ruim 50.000 jongeren uit het zicht van instanties, ruim 1500 meer dan het jaar ervoor.

Zie ook: Fractie

Samen investeren of samen saneren! (Kadernota 2020)

D66 D66 Emmen 27-06-2019 17:00

Donderdag 27 juni werd de kadernota 2019 in de raad behandeld. Fractievoorzitter Carmen Hoogeveen ging in de eerste termijn uiteraard in op de financiële situatie en vroeg aandacht voor de voortgang van de klimaatmaatregelen. Lees haar eerste termijn hieronder:

U had het al gehoord, de financiële situatie van de gemeente Emmen is slecht! De tijd van alleen maar ombuigen lijkt voorbij; het wordt tijd voor echte keuzes. De gemakkelijkste keuze is dan misschien wel de volgende: we verlagen de lat en accepteren een score van het weerstandsvermogen in 2023 van voldoende in plaats van ruim voldoende. Hiermee hoeven we jaarlijks wat minder te gaan reserveren en “kopen” we wat lucht. D66 kan zich hierin vinden. De volgende keuze is meer van papieren aard. Aangezien er met het grootste gemak, op papier, door de verlaging van de waarde van de certificaten van aandelen Wildlands, in een keer € 10 miljoen moest worden afgeboekt, lijkt het opwaarderen op papier ook een logische. We maken de stille reserve van de Enexis aandelen zichtbaar, deze staan immers nu op de balans voor € 1 miljoen en zijn mogelijk € 25 miljoen waard. De vraag die dan opkomt is: moeten we dat meteen voor de volledige mogelijke opbrengst doen, of mogen we ook een deel doen? Wat D66 betreft is het te verantwoorden om ten minste € 10 miljoen zichtbaar te maken. Hiermee hebben we het tekort op papier voor wat betreft de aandelen weggepoetst en we rekenen onszelf niet meteen rijk.

Een uitgeperste citroen

Dan blijven de moeilijke keuzes over: hoe nobel het streven ook is om de OZB te bevriezen, het lijkt ons niet meer reëel en het is ook niet helemaal fair. Immers alles wordt geïndexeerd. Denk aan de verhoging van de lonen van ambtenaren en daar zullen toch extra inkomsten of nog minder uitgaven tegenover gezet moeten worden. Een verhoging van de OZB van minimaal 1% is dan het minste en als we kijken naar de gemiddelde landelijke stijging, zou dit wel 2,2% mogen zijn. Maar D66 wil, dat we een aantrekkelijke gemeente blijven, waar het goed wonen, werken en recreëren is, dus we willen zeker niet qua woonlasten aan de top zitten. En dit stellen we ook alleen maar voor, omdat onze wethouder van financiën heeft aangegeven, dat er weinig ombuigingsruimte meer is, er zijn al zoveel bezuinigingen geweest, dat de citroen volledig is uitgeperst.

De georganiseerde avond over het actuele financiële perspectief heeft ons inzicht gegeven over het effect van het Rijksbeleid op onze financiële ruimte. D66 kon deze avond erg waarderen en duidelijk is, dat we dit college niet alles kunnen verwijten, omdat veel regelingen vanuit het Rijk, een negatieve bijdrage hebben op onze financiële ruimte en zijn daarmee autonome factoren. We bedanken iedereen die hierbij betrokken is geweest en ook dank voor de goede beantwoording van onze technische vragen.

D66 verwacht dan ook, dat waar de wethouders wél invloed op hebben, dat ze hier bovenop zitten. Dit geldt ook voor de invloed, die ze hebben als bestuurder van een gemeenschappelijke regeling of verbonden partij. Dit lijkt namelijk alleen maar extra geld te kosten en de dienstverlening is niet zichtbaar beter en dat stoort D66 enorm. Wij willen niet betalen voor inefficiëntie, het laten aanwassen van eigen reserves, of voor een te zware overhead.

Ook verwachten wij actieve betrokkenheid richting het rijk van dit college om kortingen, zoals de opschalingskorting en kortingen op de gedecentraliseerde taken, zoals Jeugdzorg te niet te doen. Binnen de gemeente moeten we blijven proberen om zonder veel bureaucratie die hulp te bieden, waar deze echt nodig is.

Behalve een inspanning om kortingen te niet te laten doen, is de Regiodeal de mogelijkheid om extra gelden te bemachtigen. We hopen dan ook dat op het gebied van werk, wonen en welzijn, we hiermee grote stappen kunnen maken.

Wat we ondertussen zelf kunnen doen, is vragen naar de tegenprestatie. Iedereen die gebruik maakt van de bijstand, domweg vragen, wat hij of zij, daarvoor kan doen. Zet vol in om afspraken te maken met mensen die (tijdelijk) geen werk hebben, over de wijze waarop zij actief meedoen in de samenleving. Laat dit een standaard vraag zijn bij elke aanvraag. Dit werkt niet alleen voor de samenleving, maar voorkomt ook isolement en draagt bij aan een betere eigenwaarde.

Daarnaast zou D66 graag willen zien, dat het college zich wat meer gaat verdiepen in de kracht van het sociaal ondernemen en in kosten, die daarmee kunnen worden bespaard. En vooral om mensen die moeilijk aan het werk komen weer perspectief te bieden. Onze gemeente kent al een aantal mooie voorbeelden zoals Toolbox. D66 is van mening dat het toegevoegde waarde heeft voor mensen die werkloos zijn, in de bijstand zitten of met een beperking te maken hebben binnen de gemeente Emmen en zou graag zien dat het college eens gaat kijken hoe dit beter gefaciliteerd kan worden. Misschien door een aanspreekpunt/informatiepunt te regelen voor sociale ondernemers.

CO2 reductie

In 2030 heeft Emmen de CO2 uitstoot met 50% gereduceerd! Althans dat lezen we op bladzijde 36. Weet u wel, dat dit al over 10,5 jaar is? Het staat er stellig, maar we hebben nog geen maatregel gezien, die hier een essentiële bijdrage aan levert. Mensen, dit zou voor dit college een topprioriteit moeten zijn. Dit redden we niet met alleen zonnepanelen of een intentieverklaring betreffende GZI Next. Nee, dan is het alle hens aan dek. Wat doet de industrie ondertussen? Welke gedragsveranderingen zijn al zichtbaar? Als we het over prioriteiten hebben, dan is dit voor D66 er een. Dus maak middelen vrij voor de uitvoering van de Energienota, verduurzaam het gemeentelijk vastgoed verder en intensiveer de gesprekken met de grote vervuilers om zo snel mogelijk deze reductie tot stand te brengen.

Verduurzaming hoeft niet altijd geld te kosten. Zo kunnen we bijvoorbeeld zorgen voor meer biodiversiteit, door minder te gaan maaien en bermen in te zaaien met bloemzaden. Wij hebben hiervoor een motie opgesteld:

Motie bermbeheer

De raad van de gemeente Emmen in vergadering bijeen op 27 juni 2019

Constaterende dat:

Het aantal soorten planten en dieren in Nederland in snel tempo achteruit gaat Dit veelal gerelateerd is aan menselijk handelen Biodiversiteit vele waarden kent Er in Emmen al vaak gevraagd is om beleid te ontwikkelen voor natuurlijk bermbeheer

Overwegende dat: ·

Er in Emmen geen eenduidig bermbeheerbeleid lijkt te zijn, want bv in de Delftlanden is een grote schakering aan wilde bloemen te bewonderen in de bermen terwijl in andere wijken (Rietlanden, Emmermeer e.d. ) alles weggemaaid wordt.

Verzoekt het college:

Daar waar de verkeersveiligheid in het geding is te maaien, maar waar dit niet het geval is wilde plantengroei toe te laten c.q. te bevorderen teneinde hiermee insecten en vogels de kans te geven die ruimtes te gebruiken

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Wij kijken met belangstelling uit naar de verdere uitwerking van de plannen van het warmtenet, aardwarmte en de Smart Energie Region. En als het warmtenet toch al door Angelslo aangelegd moet worden om bij het zwembad te komen, waarom dan niet een hele wijk hierop aansluiten? Hierin zou de gemeente een duidelijke rol moeten en kunnen pakken om de mensen in de wijk zover te krijgen om zich hierbij aan te sluiten.

Op fietse!

Omdat we ook een goed bereikbare gemeente willen zijn, kan verduurzamen goed gecombineerd worden met het stimuleren van fietsen. Allemaal “Op fietse”! (alhoewel, misschien moet onze wethouder van financiën even rustig aan doen) D66 wil daarom vol inzetten op het Fietsplan en hiervoor middelen vrijmaken. We dagen onze eigen inwoners uit om gezonder te gaan leven, meer te bewegen, we stoten minder Co2 uit en we zijn voor de toerist aantrekkelijker. Stimuleer activiteiten als happen & trappen, culturele stadswandelingen en laat de toeristen te voet, per fiets of met een duurzaam vervoermiddel kennis maken met al het moois wat we hier verspreid over de gehele gemeente hebben. En als deze toerist per trein aankomt, moet de eerste indruk van Emmen goed zijn. Dus investeer in het stationsgebied, ook voor onze eigen inwoners, om een aantrekkelijke gemeente te zijn en te blijven!

D66 kijkt uit naar de cultuurhistorische waardenkaart en hoopt, dat dit inderdaad dit jaar nog online komt.

Tot slot voorzitter, wij vinden de initiatieven die ontstaan zijn in het Rensenpark op het gebied van kunst, cultuur en innovatie heel mooi, maar we maken ons ook zorgen over de terugkerende kosten en begrijpen, dat er niet veel meer gevraagd kan worden van de partijen die momenteel hier gebouwen huren. Dus wanneer gaan we aan de slag om hier activiteiten te ontplooien die ook geld gaan opleveren? Kan het college gaan verkennen wie geïnteresseerd is in het commercieel exploiteren van een stuk van het Rensenpark, voor het bouwen van stadsvilla’s langs de randen of voor recreatieve / tijdelijke verblijven?

Voorzitter,

Met de door D66 voorgestelde keuzes, prioriteiten en ideeën, hopen we, dat we inderdaad samen verder kunnen investeren in plaats van saneren!

Tot zover onze eerste termijn.

Bestuursakkoord

ChristenUnie ChristenUnie CDA PvdA Emmen 04-06-2018 15:23

https://emmen.christenunie.nl/k/n6048/news/view/1220966/45896/gemeentehuis banner formaat

De partijen Wakker Emmen, PVDA en CDA zijn tot een bestuursakkoord gekomen. U kunt dit hier lezen. 

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 31 mei is dit bestuursakkoord in de raad besproken. Namens de ChristenUnie heeft Henk Huttinga gereageerd op de plannen die de coalitiepartijen hebben uitgewerkt. Deze bijdrage kunt u hier bekijken en hieronder lezen.  

M.d.V.,

“Samen investeren” lijkt meer op “veel voor weinig”. Het grappige is dat er gisteravond een email rond ging onder de fractievoorzitters voor het bepleiten van extra spreektijd om aanvullend suggesties te kunnen doen voor het bestuursakkoord. Dit kwam juist vanuit de coalitie voort! Maar het is al zo veel. Althans zo komt het op ons over.

De ChristenUnie fractie heeft de indruk dat het drievoudige snoer dat – zij het eerst nog heel voorzichtig en behoedzaam – gesmeed is in 2014 tussen WE, PvdA en CDA kennelijk zodanig sterk is geworden dat de partijen nu alles uit de kast willen halen om extra glans te geven aan het gemeentebestuur van Emmen. Dat is op zich te prijzen en (ook) wij vinden dat veel van de voornemens die wij als ChristenUnie hebben opgeschreven voor de verkiezingen zijn terug te vinden in het voorliggende bestuursakkoord.

Vooral de uitvoerige manier waarop de samenleving gerichte onderwerpen dit maal goede aandacht hebben gekregen, vinden wij positief en wij zijn daardoor extra benieuwd naar de verdere uitwerking van de sociaal, maatschappelijke en culturele agenda van dit college.

De liefde tussen de drie wordt wel heel uitbundige beschreven. Dat reflecteert blijkbaar naar de rest want ‘het samen gehalte’ is soms bijna klef te noemen. Kijk uit voor zoveel samenwerking dat het allemaal oppervlakkig wordt, want teveel zogenaamde samenwerking leidt vaak tot niets. Er zullen ook knopen moeten worden doorgehakt. En als je samenwerkt, moet het ook echt samenwerking zijn. Gelijkwaardig en op tijd beginnen. Dat kan niet altijd. Daar moet ook oog voor zijn. Daarnaast: kan alsmaar samenwerken wel echt in overheidsland? Immers voor samenwerking moet je veel loslaten. Is dat wel een basishouding in ons gemeentehuis?  

En dan die immer terugkerende irritante stip op de horizon waar we met zijn allen voortdurend naar onderweg zijn. Die stip die niet bestaat. Wat is dat voor een beeld. Weg er mee. De pot met goud staat ook niet onderaan de regenboog. De stip op de horizon bereik je nimmer.  Fout beeld zeker voor een bestuursakkoord.

Waar is de rol van de Raad? Die komt amper aan bod. En het algemeen belang? Of is dat qua pr niet handig om te benoemen en leveren we vooral, voortdurend maatwerk vanuit de samenwerking?

Voorzitter, de voornemens rond democratie dichterbij zijn mooi maar zijn ze niet al te utopisch? De lokale democratie moet niet verworden tot een supermarkt in illusies.

We missen naast het vele goeds bijvoorbeeld een basishouding van geloofwaardig en betrouwbaar willen zijn, we missen een voornemen tot financiële soliditeit waar juist in tijden van groeiende economie extra voor gewaakt moet worden en in dat kader: nog een keer vier jaar geen verhoging van de OZB en het vlak houden van de lokale lasten, hoe populair ook en hoe mooi het voornemen ook, maar straks 8 jaarschijven investeringsvolume missen van intussen vele miljoenen is geen kattenpis. Die middelen heeft de coalitie met zoveel voornemens juist heel hard nodig.

Wanneer je afdaalt in het streven naar een leefbare gemeente – en wie streeft daar niet naar – had het investeren in een gezonde leefstijl van ons ook wel een plek mogen krijgen in het akkoord evenals aandacht voor veiligheidsparagrafen in de plannen voor dorpen en wijken.

Het realiteitsgehalte in dit bestuursakkoord rond de windenergie opgave is opvallend, zeker wanneer je het afzet tegen dat van 2014, maar dan toch wel weer noemen dat het als het even kan vervangen moet worden door andere oplossingen. Koste wat het kost? Aan als maar meer grote zonneparken in ons landschap moeten wij ook niet denken.

En dan de bijna voelbare spanning tussen economie en duurzaamheid. De paragraaf Duurzame economie heeft wel een wat light achtig gehalte vinden wij. Het blijft vooral hangen in verkennen, zo lijkt het. Jammer. Met de tijdens de aanloop naar de verkiezingen vaak uitgesproken uitdrukkelijke wens ‘beleid te willen maken dat gericht is op verantwoord doorgeven van onze aarde’, hadden wij wel meer verwacht.

Wat wordt er weer ingezet op 1 straat in onze gemeente, nl. de weg Klazienveen-Emmen. Dat komt toch wel wat bekrompen over. Een veel geld vragend project waarvan de uitkomst onzeker is. Het is immers onze weg nog steeds niet. Naar wij kunnen waarnemen zijn de problemen bij de Boermarkeweg  intenser en zijn er daarnaast nog te veel wegen en paden waar het kwaliteitsniveau te wensen overlaat. Ook hier zijn wij benieuwd naar de nadere uitwerking van diverse voornemens, zoals t.a.v. het stationsgebied, het oog voor fietsers hebben maar ook voor bijvoorbeeld de rolstoelers en scootmobiel rijders.

Verder laten we het vergelijkenderwijs als het om digitale bereikbaarheid gaat tot nu toe niet echt zien.

Investeren in een sociale gemeente, dat is voor ons een heel belangrijke zaak. Dit onderdeel waarderen wij, mede gezien de opgaven als extra positief. Het gaat immers in een samenleving allereerst om mensen en hun kwaliteit van leven en samenzijn. Hierbij willen wij uw aandacht nog eens extra vragen voor onze zorgen omtrent de Toegang, De Jeugdzorg en ontwikkelingen rond de ziekenzorg. De coalitie benoemt ook de aansluiting van het onderwijs op de jeugdzorg maar ook op de arbeidsmarkt en de richting waarin onze lokale en regionale economie zich beweegt. Dat kan veel krachtiger. De ontwikkelingen of juist een gebrek daaraan gedurende vele jaren bij o.m. de grootste aanbieder van MBO in onze gemeente geven te denken.

Eén van de basisvoorwaarden voor een bloeiende samenleving is een bloeiende economie, die staat en weerbaar is, die duurzaamheidsgericht is en sociaal niet omdat het mooi lijkt maar omdat het moet. Voorzitter, daarbij komt nu het momentum wat de promotie van FC Emmen oplevert. Dit zal moeten worden omgezet in een sterke impuls voor de kracht en bloei  van onze gemeente en de regio. Daar kunnen we met hernieuwde energie aan gaan werken.

De ChristenUnie fractie wenst de Raad, ons dagelijks bestuur en juist ook onze medewerkers een gezegende, nieuwe bestuurstermijn toe waarbij wij allen tot een zegen mogen zijn voor onze gemeente en onze samenleving!

Dank u!

Over het nieuwe bestuursakkoord “Samen investeren”

D66 D66 Emmen 31-05-2018 17:00

Vandaag heeft Carmen Hoogeveen aangegeven wat D66 Emmen van het bestuursakkoord “Samen investeren” vindt. Lees hier haar speech terug:

Wat een mooi verhaal! Zelfs de D66 speerpunten lezen wij terug, dus dank, dat u ook ons verkiezingsprogramma erbij heeft gelegd.

Samen investeren in zo’n beetje alles. En daar zit ‘m ook net de kneep. Durft deze coalitie geen keuzes te maken? Wij missen de focus en de prioritering. Bijvoorbeeld lezen wij in hoofdstuk 4, dat we meer op de fiets moeten en ook het OV is belangrijk, maar er wordt ook gesproken over de verdubbeling van de N862. Om hier maar meteen een concrete vraag aan te koppelen: Is de verdubbeling van de N862 de oplossing? Waar laat je het verkeer daarna?

Ook mooi dat er geëxperimenteerd wordt met e-participatie, maar voorlopig zijn we nog niet in staat om het aanvraagformulier voor de standplaatsen te digitaliseren, dus hoe reëel is dit?

Inwoners moeten gaan beseffen dat bestaande verschillen vergroot kunnen gaan worden per dorp of wijk, als er van de ambtenaren een positieve houding wordt gevraagd richting initiatiefnemers. En volgens ons betekent meer vragen van de inwoners dat er uiteindelijk minder ambtenaren nodig zijn. En de ambtenaren die er zijn moeten maatwerk durven en mogen bieden. D66 vindt het van groot belang dat we in de eerste plaats een betrouwbare overheid zijn en blijven, dat afspraak afspraak is. En ook al zijn deze mondeling, graag zien we dat deze gode worden vastgelegd en spoedig worden bevestigd per mail of brief.

Als enige concrete keuze lezen we in hoofdstuk 2 dat de OZB bevroren wordt, de rioolheffing gelijk blijft en er zorgvuldig wordt om gegaan met het verhogen van de afvaltarieven. Maar wat is dat, dat “zorgvuldig omgaan”? Hebben we de mail dat er een schip met geld uit het Rijk komt gemist? Want het zal toch allemaal ergens van betaald moeten worden?

We lezen ook dat er oog is voor de ontwikkeling van onze museale voorzieningen. Welke musea zijn dat?

Wel fijn om te lezen dat de suggestie van D66  om energie efficency te bereiken door samen te werken met EMMTEC nu eindelijk wordt opgepakt door deze coalitie. We lenen deze veren graag aan u uit. En goed hoor dat de gemeente zelf het voorbeeld geeft voor verduurzaming, dus wanneer komen de energiezuinige auto’s voor de collegeleden?

Zonne-energie vinden wij heel goed plan, maar niet ongebreidelde zonne-akkers. Er zijn nog genoeg platte daken en andere plekken voor zonnepanelen. Waarom willen jullie dan onze kostbare landbouwgrond hier aan opofferen?

Dan over de aanpak van het stationsgebied. Is een OV-knooppunt op de huidige locatie wel het meest zinvol of moeten we toch nog eens kijken naar verplaatsing van het treinstation naar het Rensenpark of misschien bij het EMMTEC terrein om ook te koppelen met goederenvervoer?

Acties om laaggeletterdheid tegen te gaan ziet D66 helemaal zitten. Maar niet alleen omdat het hebben van financiële schulden, volgens onderzoek, vaak te maken heeft met laaggeletterdheid.

En ondanks dat er bijna overal in geïnvesteerd wordt, missen we de aandacht voor voeding en het tegengaan van obesitas. Het gaat te weinig over preventie!  Wat blijft erover van de motie over de gezonde voeding en van jongeren op gezond gewicht?

Prachtig hoor: de alinea’s over het belang van goed HBO- en MBO onderwijs, maar daar hebben we als gemeente natuurlijk weinig over te zeggen.

Maar ook goed nieuws, want de aanhouder wint: Na 8 jaar aandringen door D66 denkt deze nieuwe coalitie erover om eindelijk het openbaar primair onderwijs te verzelfstandigen. Yeaahh!!

Tot slot de suggestie van D66, om hiervan een gedragen Collegeprogramma te maken: maak keuzes en geef aan waar de focus op komt te liggen!

Eerste termijn over begroting 2018 van Emmen

D66 D66 Emmen 06-11-2017 15:02

Hieronder volgt de tekst zoals deze uitgesproken is door Carmen Hoogeveen tijdens het eerste termijn over de Begroting 2018 van de gemeente Emmen.

Zoals bekend is veel van het beleid geformuleerd bij de behandeling van de kadernota. Wij hebben deze begroting beoordeeld vanuit onze sociaal liberale uitgangspunten. Ga uit van de kracht van mensen en help wanneer dat echt nodig is bv. als je vindt dat de eigen kracht (even) niet voldoende is.

Wij vinden dat iedereen de taak heeft over zijn eigen grenzen te kijken en te handelen. Vanuit deze uitgangspunten hebben wij de begroting besproken en komen wij tot de volgende opmerkingen, voorstellen en vragen, want kunnen ook de inwoners van de gemeente Emmen “Vertrouwen in de toekomst”?

Dat is de eerste vraag die bij D66 rijst. Wat in ieder geval vertrouwen geeft, is de leesbaarheid en compleetheid van de begroting. Mooi, dat onze inwoners nu in één oogopslag de inkomsten en uitgaven kunnen zien en mooi voor ons als raad, dat we meteen kunnen zien, wat er nog open staat vanuit de Kadernota 2018.

Maar net als bij de Kadernota, straalt ook hier geen ambitie uit. Er zijn nog 15 moties vanuit deze raadsperiode in behandeling en we wachten nog op de uitvoering van 40 toezeggingen van wethouders. Ook blijven we het jammer vinden, dat bijna alle beleidsstukken pas in het laatste deel van het jaar zijn behandeld, waarvan het fietsplan nog moet komen. En over fietsen gesproken, opvallend, dat er geen meter fietspad bij is gekomen als je naar de kerngegevens van de gemeente Emmen kijkt en ook opvallend, dat ondanks alle goede berichten, het aantal sociale uitkeringen maar licht daalt.

En nog opvallender: het woord WINDENERGIE komt niet voor bij Energie en Duurzaamheid en dat houdt veel inwoners toch wel heel erg bezig! Wat gaat het College nu doen aan de impasse tussen de bouwers en omwonenden? Want Wakker Emmen is het niet gelukt om in overleg te gaan met omwonenden en deze “NEE tegen Windmolenpartij” pleit nu al voor windmolens tot een hoogte van 149 meter! De wind waait nu wel uit een heel andere hoek.

Opvallend ook dat er staat dat er wordt ingezet op duurzaamheid van de industrie en glastuinbouw, terwijl hier in de pas aangenomen Energienota niks over in staat en onze motie van de uitstoot van Emmtech te gebruiken voor het zwembad, niet overgenomen is.

Wij experimenteren met nieuwe vormen van democratie. Wat zijn naast de Burgerbegroting en burgergericht werken, de volgende projecten? Of is het de bedoeling, dat met de gevraagde verhoging van het Stimuleringsfonds dorpen en wijken, de conciërge uit de Monden wordt betaald? Graag uw reactie.

Zoals bekend, blijft D66 het project "Vierkant voor werk", of Dutch Techzone, kritisch volgen en wij willen heel graag volgend jaar een evaluatierapport om na te gaan, of er nu daadwerkelijk een stijging is van de werkgelegenheid, want wij maken ons zorgen over de bureaucratie en de gestelde eisen, zeker in vergelijking met de succesvolle, eenvoudig opgezette initiatieven zoals bij Growing Workplace, Buurtsupport of Toolbox. Instellingen, die met veel minder subsidie, meer uitstroom gerealiseerd hebben. D66 blijft pleiten voor inzet op Social Return on Investment en voor het zo eenvoudig mogelijk maken om te werken in Duitsland. Gelukkig gaat het nieuwe kabinet hier ook werk van maken.

Ook zijn wij benieuwd naar de status van initiatieven langs de Veenvaart. Wij lezen weer, dat dit verzilverd moet gaat worden, maar hoe gaat het daar dan nu mee?

Ook D66 wil een veilige gemeente, waarin het goed wonen, recreëren en werken is. Maar moet je alles op alles zetten om de veiligste gemeente van Nederland te zijn, wanneer je de op 2 na veiligste gemeente bent? Wij willen dan liever meer inzet op de sociale en fysieke veiligheid en dragen maar weer eens de sportvertrouwenspersoon aan. Het is aan de orde van de dag, dat bij meer of minder “besloten” organisaties, zoals een sportclub, seksuele misstanden en intimidaties voorkomen.

Ook willen wij graag weten welke concrete acties er komen om naast het gebruik van alcohol en wiet, het gebruik van GHB terug te dringen. Kan de wethouder dat aangeven? Bovenaan op pagina 45 staat Tegengaan hennepteelt. D66 mag toch hopen, dat hier zou moeten staan: Tegengaan illegale hennepteelt?

Mooi dat er geluisterd wordt naar het op afstand zetten van het bestuur in het onderwijs. Dit zou wat D66 betreft nog verder moeten, waarbij het college van B en W niet meer het schoolbestuur vormen.

Wij willen meer aandacht vragen om de taalachterstand bij asielzoekers in te halen. In deze gemeente is sowieso het percentage laaggeletterdheid nog steeds heel hoog, vooral bij mensen in de bijstand en D66 wil dat de gemeente daar meer rekening mee houdt en dus niet met moeilijke brieven probeert met deze mensen in contact te komen. Daarnaast is Drenthe met 40% digibeet, ook een steeds groter probleem aan het worden is. Eenvoudige taal zowel offline als online is onze minimale inzet vanuit de gemeente, waarbij gesteld, dat scholen hier ook een belangrijke rol in spelen. Complimenten overigens aan de drie middelbare scholen, voor hun samenwerking in specialistische vakken, als techniek en de culinaire opleidingen.

Uit de woonvisie konden we opmaken, dat we appartementen tekort komen. D66 wil nog meer inzet op het hergebruik van lege gebouwen hiervoor, want hier liggen nog veel meer kansen. Ook kunnen lege gebouwen nog beter worden ingezet voor maatschappelijke initiatieven. Wij blijven ons verbazen over het feit, dat huisvesting statushouders bij inkomensondersteuning staat. Onder Inkomensondersteuning lezen we over budgetbeheer. D66 wil dat de gemeente de eigen bijdrage voor het budgetbeheer vergoedt. Nu kiezen mensen voor bewindvoering, omdat dit voor hen goedkoper is, terwijl het de gemeente veel meer kost dan de eigen bijdrage voor het budgetbeheer. Bovendien heeft dat het voordeel dat er een minder zwaar middel wordt ingezet en dat er, zoals bijvoorbeeld bij IPE het geval is, meer aandacht is voor de zelfredzaamheid van de mensen.

Wij missen de samenhang op pagina 66 in de zinsneden: Voor ons als gemeente wordt het eveneens lastiger de openstaande vordering te innen. Als gevolg hiervan zullen wij meer nadruk gaan leggen op persoonlijke dienstverlening". Graag een uitleg van de wethouder.

Hoewel het begrip “laag inkomen” discutabel is, is D66 geschrokken van de cijfers, dat Emmen is gestegen van 7,8% naar 11,4% als het om inwoners met een laag inkomen gaat. Om armoede te bestrijden en bureaucratie te verminderen, wil D66 graag dat de gemeente zich aanmeldt om te experimenteren met het basisinkomen. Wat vind het College hiervan?

Als antwoord op de veranderende samenleving, vindt D66 het prima, dat er onderzoek wordt gedaan om de afdeling Sport te verzelfstandigen. Zoals bekend is onze zorg over het rubbergranulaat groot en D66 wil graag weten hoe het nu gaat met de huidige velden.

Tot slot: D66 houdt zorg over de gezondheid van onze jeugd. Goede voorlichting, gezonde voeding en meer beweging blijven aandacht vragen en daarom willen wij nog een keer inzetten op beter bewegingsonderwijs op scholen én wij willen graag weten wat de stand van zaken is van de uitwerking van onze gewichtige motie: gezond gewicht!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.