Nieuws van politieke partijen in Etten-Leur inzichtelijk

6 documenten

Tussenbalans

CDA CDA Etten-Leur 10-04-2020 14:20

Samen maken we Etten -Leur is de titel van ons raadsprogramma. We hebben de gewoonte om na 2 jaar terug te kijken en de resultaten die behaald zijn met elkaar te bespreken en te evalueren. Hieronder een korte uitzetting van de behaalde resultaten: 1. Financiën Met de begroting 2020 is er evenwicht gekomen in inkomsten en uitgaven. Er is sprake van een meerjarenbegroting zonder tekorten. Dit is niet eenvoudig geweest. De afgelopen twee jaar is er sprake geweest van tekorten, die grotendeels voortvloeiden uit meer uitgaven in het sociaal domein. De afgelopen jaren is dat gat gedicht met reserves (spaarpot) die de gemeente had. Deze reservepositie heeft de gemeente niet meer. Om die reden is er een programma ingericht waarbij enerzijds bezuinigingen plaats vinden (kosten besparen in de organisatie) en anderzijds meer inkomsten worden binnengehaald (verhoging ozb en parkeertarieven). De verhoging van de afvalstoffenheffing is niet om meer inkomsten te genereren, maar om de kosten te dekken. De verhoging van afvaltarieven is een gevolg van lagere opbrengsten van het ingezameld afval (papier, plastic) en hogere kosten bij de afvalinzamelaars (verbrandingsbelasting, gestegen lonen). Overigens blijft de ambitie om in de nieuwe aanbesteding 2021 over afvalstoffeninzameling te komen tot beheersing van deze kosten. De komende periode zal nadrukkelijk gestuurd worden op het behouden van evenwicht in de begroting. Kostenbeheersing middels efficiënter werken en het maken van beleidskeuzes (wat doen we nog wel, waar kunnen we mee stoppen) is daarbij leidend. Waar mogelijk worden onze reserves weer aangevuld tot een minimaal gewenst niveau (tenminste een reserve van € 7 miljoen aanhouden). 2. RO / Wonen In deze raadsperiode zal de doelstelling om 800 woningen aan de voorraad toe te voegen worden overschreden. Uit een overzicht dat in augustus 2019 met de raad is gedeeld blijkt dat in de periode 2018 tot en met 2022 in totaal 1173 woningen worden gebouwd in Etten-Leur. Het grootste deel betreft binnenstedelijke lokaties met een substantieel aantal woningen (o.a. Stationsgebied, Juvenaat, Van Bergenpark. Couperuslaan, De Streek, Nobelaerterrein, Withof en Houtproductiebos). Ook kleinere projecten in bestaande wijken zoals Hof de Hoop, Carillon, Van ‘t Hofstraat, Kompas en Vier Heemskinderen. In deze kleinere projecten is met name ook oog voor starters en jongeren. Verder is van belang dat een groot deel van deze nieuwbouw appartementen betreft, die geschikt is voor huisvesting van senioren. In dat segment is extra aandacht voor te bouwen middeldure huur (deze raadsperiode: 150 woningen in prijsklasse € 710-€ 1000 huur per maand). De ambitie is om komende periode ook tot afronding van woningbouw in Schoenmakershoek Oost te komen. Voor wat betreft de Nieuwe Nobelaer is te melden dat de gemeente thans in de laatste fase van afronding van het aanbestedingstraject zit. Voornemen blijft om in deze collegeperiode de bouw van de Nieuwe Nobelaer af te ronden. Als we verder kijken dan 2022 dan zal in deze raadsperiode ook een besluit worden genomen waar nieuwe uitbreidingslocaties voor woningbouw zullen komen. Buitengebied In 2020 zal een partiele herziening van het bestemmingsplan buitengebied plaats vinden. In deze herziening worden de afspraken zoals die zijn opgenomen in het raadsprogramma, verwerkt. Belangrijk daarbij is dat er ruimte blijft voor agrarische ondernemers in het buitengebied om te ondernemen. Tevens is er oog voor vrijkomende agrarische bedrijven. In dat kader komt er meer ruimte voor alternatieve bestemming, is er meer mogelijk om bestaande opstallen te slopen en om te zetten naar nieuwe gebouwen (stal, schuur, garage) en gelden ruimere regels met betrekking tot maximaal te bouwen woonoppervlak. Een leefbaar en onderscheidend buitengebied blijft daarbij voor Etten-Leur in de toekomst onderscheidend. Dit laatste zal ook nog eens extra worden benadrukt in de te ontwikkelen Omgevingsvisie, die in 2021 aan de raad zal worden voorgelegd. 3. Sociaal Domein Armoede In het raadsprogramma heeft het CDA aandacht gevraagd voor armoede onder gezinnen. We hebben aandacht gevraagd voor het netwerk waarin inwoners die in armoede (dreigen te) komen zich bevinden (waaronder hun eventuele werkgever). Het moet bekend zijn welke hulp en ondersteuning mogelijk is en men moet de inwoners daarop zo snel mogelijk wijzen. Dit middels een integrale aanpak. De afgelopen raadsperiode is de functie van meedenkcoach in het leven geroepen. Dit vindt het CDA een gouden greep. Daar kan iedereen terecht met vragen. De GGD is bezig met project armoede en kinderen. Dit komt na Pasen in de Gemeenteraad. Dit dient dan door vertaald te worden naar het lokale armoedebeleid. Het CDA gaat beoordelen of er voldoende aandacht is voor gezinnen met kinderen in armoede. We handhaven nog steeds de 120% norm van het bijstandsniveau. Dus een hoger inkomen dan bijstandsniveau voor iedereen. We komen ook tot betere afspraken tussen alle betrokken instanties, professionele en vrijwilligers, om eenzame en kwetsbare inwoners in onze gemeente vroegtijdig te signaleren. En om ze te wijzen op ondersteuning en de voorzieningen die er zijn; Er is begonnen met het project Vroeg er op af! Dit is ook voor mensen met schulden. Werk We willen inwoners met een uitkering aan het werk krijgen, uitgaande van hun vermogen om te werken. Het inkomen vullen we aan als inwoners niet (geheel) het niveau van een bijstandsuitkering kunnen verdienen; We proberen inwoners die afhankelijk zijn van een uitkering in eerste instantie te plaatsen op een leerwerkplek. Lukt dit niet dan verwachten we dat zij zich inzetten voor een maatschappelijke functie; Dit ging tot de corona crisis de goede kant op. Het CDA heeft met het initiatief Harde Leerschool bij onze rugbyclub een mooie bijdrage geleverd. Dus via sport aan een baan komen. Verenigingsleven De Brede scholen zijn relatief nieuwe gebouwen. Deze dienen te fungeren als hart van de wijk. Dit dient echt nog te verbeteren. Dit loopt op veel plaatsen nog niet zoals het zou moeten. Ook zijn er nog te weinig mogelijkheden voor de jeugd om op stap te gaan in Etten-Leur. We zijn hiervoor wel afhankelijk van ondernemers. Maar het faciliteren kan echt nog beter. Het verenigingsleven ligt door Corona stil, dit heeft veel maatschappelijke impact en waarschijnlijk ook een financiële impact die nu nog niet te overzien is. Hier dienen we de komende periode aandacht aan te besteden.Ouderen We zijn een dementievriendelijke gemeenten en maken daarom geld en tijd vrij om vanuit kennis preventieve activiteiten voor ouderen te ontwikkelen en uit te voeren. Er worden cursussen gegeven aan verschillende organisaties omtrent het herkennen van dementie en hoe je daarmee om kunt gaan. De professionals krijgen in eerste instantie de leiding en het vertrouwen om in overleg met de inwoners tijdens de keukentafelgesprekken tot de juiste oplossingen te komen. We houden vast aan een één-loket-functie waarbij de inwoner direct goed wordt verwezen ongeacht wie hij/zij in het netwerk aanspreekt. Dit doen we middels een integrale aanpak. 4. Verdere aandachtpunten Het houden van een betaalbaar en hoog voorzieningenniveau in Etten-Leur (openbare ruimte, sport en cultuur) Aandacht voor sociale minima (versobering van ondersteuning kan leiden tot financiële problemen) en eenzaamheid aanpakken (wijkverenigingen, ouderenorganisaties)Participatie: meer betrokkenheid van inwoners bij planvorming en uitvoering (vrijwilligers)Economisch sterk blijven: aandacht voor revitalisering bestaande industrieterreinen en een vitaal winkelbestand houden (zowel in centrum als in de wijken)Energietransitie: conform plan RES en binnenstedelijk wijkgericht (betaalbaar, haalbaar)Mobiliteit: aandacht voor betere verkeersontsluiting (doorgaand verkeer en binnenstedelijk)Uitstekende voorzieningen onderwijs behouden (basisonderwijs, Munnikenheide College, Katholieke Scholengemeenschap) en waar mogelijk Multifunctionele AccommodatiesArbeidsparticipatie bevorderen (afstand tot arbeidsmarkt kleiner maken, samenwerking bedrijven) Verkeersafwikkeling Leur. Het CDA heeft haar provinciale onderhandelingsdelegatie ingelicht over de verkeersafwikkeling op Leur. Verzoek is dit samen met de provincie te gaan oplossen. Dit door bijvoorbeeld een rondweg of een tunnel. In deze zware periode met vele onzekerheden zien we hoe belangrijk het is dat we een goed landelijk, provinciaal , maar ook lokaal politiek apparaat hebben. We ondersteunen premier Rutte in de aanpak en zijn blij dat de beste mensen (ongeacht hun politieke kleur) nu op de belangrijkste plekken zitten om deze crisis zo goed mogelijk te bestrijden. Wij als lokale politiek onderschrijven deze aanpak helemaal en via onze Burgemeester hebben we de mogelijkheid om de voorzorgsmaatregelen ook op lokaal niveau goed invulling te geven. Dit is nodig voor onze inwoners en op deze manier "maken we samen Etten-Leur” Ronnie Buiks (email: ronnie.pol@outlook.com )

Tussenbalans

CDA CDA Etten-Leur 10-04-2020 14:20

Samen maken we Etten -Leur is de titel van ons raadsprogramma. We hebben de gewoonte om na 2 jaar terug te kijken en de resultaten die behaald zijn met elkaar te bespreken en te evalueren. Hieronder een korte uitzetting van de behaalde resultaten: 1. Financiën Met de begroting 2020 is er evenwicht gekomen in inkomsten en uitgaven. Er is sprake van een meerjarenbegroting zonder tekorten. Dit is niet eenvoudig geweest. De afgelopen twee jaar is er sprake geweest van tekorten, die grotendeels voortvloeiden uit meer uitgaven in het sociaal domein. De afgelopen jaren is dat gat gedicht met reserves (spaarpot) die de gemeente had. Deze reservepositie heeft de gemeente niet meer. Om die reden is er een programma ingericht waarbij enerzijds bezuinigingen plaats vinden (kosten besparen in de organisatie) en anderzijds meer inkomsten worden binnengehaald (verhoging ozb en parkeertarieven). De verhoging van de afvalstoffenheffing is niet om meer inkomsten te genereren, maar om de kosten te dekken. De verhoging van afvaltarieven is een gevolg van lagere opbrengsten van het ingezameld afval (papier, plastic) en hogere kosten bij de afvalinzamelaars (verbrandingsbelasting, gestegen lonen). Overigens blijft de ambitie om in de nieuwe aanbesteding 2021 over afvalstoffeninzameling te komen tot beheersing van deze kosten. De komende periode zal nadrukkelijk gestuurd worden op het behouden van evenwicht in de begroting. Kostenbeheersing middels efficiënter werken en het maken van beleidskeuzes (wat doen we nog wel, waar kunnen we mee stoppen) is daarbij leidend. Waar mogelijk worden onze reserves weer aangevuld tot een minimaal gewenst niveau (tenminste een reserve van € 7 miljoen aanhouden). 2. RO / Wonen In deze raadsperiode zal de doelstelling om 800 woningen aan de voorraad toe te voegen worden overschreden. Uit een overzicht dat in augustus 2019 met de raad is gedeeld blijkt dat in de periode 2018 tot en met 2022 in totaal 1173 woningen worden gebouwd in Etten-Leur. Het grootste deel betreft binnenstedelijke lokaties met een substantieel aantal woningen (o.a. Stationsgebied, Juvenaat, Van Bergenpark. Couperuslaan, De Streek, Nobelaerterrein, Withof en Houtproductiebos). Ook kleinere projecten in bestaande wijken zoals Hof de Hoop, Carillon, Van ‘t Hofstraat, Kompas en Vier Heemskinderen. In deze kleinere projecten is met name ook oog voor starters en jongeren. Verder is van belang dat een groot deel van deze nieuwbouw appartementen betreft, die geschikt is voor huisvesting van senioren. In dat segment is extra aandacht voor te bouwen middeldure huur (deze raadsperiode: 150 woningen in prijsklasse € 710-€ 1000 huur per maand). De ambitie is om komende periode ook tot afronding van woningbouw in Schoenmakershoek Oost te komen. Voor wat betreft de Nieuwe Nobelaer is te melden dat de gemeente thans in de laatste fase van afronding van het aanbestedingstraject zit. Voornemen blijft om in deze collegeperiode de bouw van de Nieuwe Nobelaer af te ronden. Als we verder kijken dan 2022 dan zal in deze raadsperiode ook een besluit worden genomen waar nieuwe uitbreidingslocaties voor woningbouw zullen komen. Buitengebied In 2020 zal een partiele herziening van het bestemmingsplan buitengebied plaats vinden. In deze herziening worden de afspraken zoals die zijn opgenomen in het raadsprogramma, verwerkt. Belangrijk daarbij is dat er ruimte blijft voor agrarische ondernemers in het buitengebied om te ondernemen. Tevens is er oog voor vrijkomende agrarische bedrijven. In dat kader komt er meer ruimte voor alternatieve bestemming, is er meer mogelijk om bestaande opstallen te slopen en om te zetten naar nieuwe gebouwen (stal, schuur, garage) en gelden ruimere regels met betrekking tot maximaal te bouwen woonoppervlak. Een leefbaar en onderscheidend buitengebied blijft daarbij voor Etten-Leur in de toekomst onderscheidend. Dit laatste zal ook nog eens extra worden benadrukt in de te ontwikkelen Omgevingsvisie, die in 2021 aan de raad zal worden voorgelegd. 3. Sociaal Domein Armoede In het raadsprogramma heeft het CDA aandacht gevraagd voor armoede onder gezinnen. We hebben aandacht gevraagd voor het netwerk waarin inwoners die in armoede (dreigen te) komen zich bevinden (waaronder hun eventuele werkgever). Het moet bekend zijn welke hulp en ondersteuning mogelijk is en men moet de inwoners daarop zo snel mogelijk wijzen. Dit middels een integrale aanpak. De afgelopen raadsperiode is de functie van meedenkcoach in het leven geroepen. Dit vindt het CDA een gouden greep. Daar kan iedereen terecht met vragen. De GGD is bezig met project armoede en kinderen. Dit komt na Pasen in de Gemeenteraad. Dit dient dan door vertaald te worden naar het lokale armoedebeleid. Het CDA gaat beoordelen of er voldoende aandacht is voor gezinnen met kinderen in armoede. We handhaven nog steeds de 120% norm van het bijstandsniveau. Dus een hoger inkomen dan bijstandsniveau voor iedereen. We komen ook tot betere afspraken tussen alle betrokken instanties, professionele en vrijwilligers, om eenzame en kwetsbare inwoners in onze gemeente vroegtijdig te signaleren. En om ze te wijzen op ondersteuning en de voorzieningen die er zijn; Er is begonnen met het project Vroeg er op af! Dit is ook voor mensen met schulden. Werk We willen inwoners met een uitkering aan het werk krijgen, uitgaande van hun vermogen om te werken. Het inkomen vullen we aan als inwoners niet (geheel) het niveau van een bijstandsuitkering kunnen verdienen; We proberen inwoners die afhankelijk zijn van een uitkering in eerste instantie te plaatsen op een leerwerkplek. Lukt dit niet dan verwachten we dat zij zich inzetten voor een maatschappelijke functie; Dit ging tot de corona crisis de goede kant op. Het CDA heeft met het initiatief Harde Leerschool bij onze rugbyclub een mooie bijdrage geleverd. Dus via sport aan een baan komen. Verenigingsleven De Brede scholen zijn relatief nieuwe gebouwen. Deze dienen te fungeren als hart van de wijk. Dit dient echt nog te verbeteren. Dit loopt op veel plaatsen nog niet zoals het zou moeten. Ook zijn er nog te weinig mogelijkheden voor de jeugd om op stap te gaan in Etten-Leur. We zijn hiervoor wel afhankelijk van ondernemers. Maar het faciliteren kan echt nog beter. Het verenigingsleven ligt door Corona stil, dit heeft veel maatschappelijke impact en waarschijnlijk ook een financiële impact die nu nog niet te overzien is. Hier dienen we de komende periode aandacht aan te besteden.Ouderen We zijn een dementievriendelijke gemeenten en maken daarom geld en tijd vrij om vanuit kennis preventieve activiteiten voor ouderen te ontwikkelen en uit te voeren. Er worden cursussen gegeven aan verschillende organisaties omtrent het herkennen van dementie en hoe je daarmee om kunt gaan. De professionals krijgen in eerste instantie de leiding en het vertrouwen om in overleg met de inwoners tijdens de keukentafelgesprekken tot de juiste oplossingen te komen. We houden vast aan een één-loket-functie waarbij de inwoner direct goed wordt verwezen ongeacht wie hij/zij in het netwerk aanspreekt. Dit doen we middels een integrale aanpak. 4. Verdere aandachtpunten Het houden van een betaalbaar en hoog voorzieningenniveau in Etten-Leur (openbare ruimte, sport en cultuur) Aandacht voor sociale minima (versobering van ondersteuning kan leiden tot financiële problemen) en eenzaamheid aanpakken (wijkverenigingen, ouderenorganisaties)Participatie: meer betrokkenheid van inwoners bij planvorming en uitvoering (vrijwilligers)Economisch sterk blijven: aandacht voor revitalisering bestaande industrieterreinen en een vitaal winkelbestand houden (zowel in centrum als in de wijken)Energietransitie: conform plan RES en binnenstedelijk wijkgericht (betaalbaar, haalbaar)Mobiliteit: aandacht voor betere verkeersontsluiting (doorgaand verkeer en binnenstedelijk)Uitstekende voorzieningen onderwijs behouden (basisonderwijs, Munnikenheide College, Katholieke Scholengemeenschap) en waar mogelijk Multifunctionele AccommodatiesArbeidsparticipatie bevorderen (afstand tot arbeidsmarkt kleiner maken, samenwerking bedrijven) Verkeersafwikkeling Leur. Het CDA heeft haar provinciale onderhandelingsdelegatie ingelicht over de verkeersafwikkeling op Leur. Verzoek is dit samen met de provincie te gaan oplossen. Dit door bijvoorbeeld een rondweg of een tunnel. In deze zware periode met vele onzekerheden zien we hoe belangrijk het is dat we een goed landelijk, provinciaal , maar ook lokaal politiek apparaat hebben. We ondersteunen premier Rutte in de aanpak en zijn blij dat de beste mensen (ongeacht hun politieke kleur) nu op de belangrijkste plekken zitten om deze crisis zo goed mogelijk te bestrijden. Wij als lokale politiek onderschrijven deze aanpak helemaal en via onze Burgemeester hebben we de mogelijkheid om de voorzorgsmaatregelen ook op lokaal niveau goed invulling te geven. Dit is nodig voor onze inwoners en op deze manier "maken we samen Etten-Leur” Ronnie Buiks (email: ronnie.pol@outlook.com )

Algemene beschouwingen Kadernota 2020-2023 | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 22-06-2019 00:00

Ieder jaar schrijven de verschillende politieke partijen de zogenaamde 'algemene beschouwingen'. Dit is een reactie op de plannen die het college van Burgemeester en Wethouders voor het aankomende jaar presenteert in de kadernota. Hieronder leest u de bijdrage van onze fractie:

Algemene beschouwingen GroenLinks juni 2019

Het zal u vast niet zijn ontgaan, de kadernota 2020-2023 die het college heeft gepresenteerd staat vol met voorstellen die het begrotingstekort moeten verminderen. Logisch, we staan dan ook voor een flinke opgave. Het is makkelijk om vanuit de oppositie te roepen wat er allemaal anders moet, maar het is een gezamenlijke opgave die we dan ook samen zullen moeten aanpakken. 2018 sloot de gemeente af met een tekort van 2,9 miljoen euro, voor 2019 is de verwachting dat dit oploopt tot 3,3 miljoen en nog verder voor 2020-2023 als er geen maatregelen worden genomen. Een deel van de maatregelen die het college voorstelt zijn dan ook noodzakelijk. Als het niet lukt om de meerjarenbegroting rond te krijgen, grijpt de provincie in en zijn we afhankelijk van de keuzes die zij maken. Denk aan (forse) lastenverhogingen en bezuinigingsmaatregelen waarover we als raad weinig meer te zeggen hebben.

Met dat in het achterhoofd zijn we aan de kadernota begonnen. Deze staat vol met voorstellen, het merendeel daarvan is niet prettig om te moeten nemen. Maar zoals al eerder aangegeven, het zal wel moeten om zelf de regie te kunnen houden.

Financiële keuzes

Zijn we het dan overal mee eens? Nee, zeker niet. Een aantal van de voorgestelde bezuinigingen rondom het Sociaal Domein vinden wij niet acceptabel. Hiermee bedoelen wij:

De verlaging van de mantelzorgwaardering vanaf 2020 à €55.000 per jaar De afschaffing van de reductieregeling voor minima voor de peuteropvang à €75.000 per jaar De afschaffing van de reductieregeling voor minima voor de maaltijdvoorzieningen à €25.000 per jaar Instellen eigen bijdrage maatwerkvoorziening begeleiding à €74.000 per jaar Halvering van het budget voor wijkgericht werken à €5.000 per jaar Het verhogen van de premie van de collectieve ziekteverzekering  voor minima à €300.000 per jaar

Wij vinden dat mensen die zijn aangewezen op ondersteuning vanuit het Sociaal Domein, niet als eerste degenen moeten zijn die last krijgen van de maatregelen. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, niet andersom. Natuurlijk snappen we dat daarvoor geld nodig is, daarom stellen wij voor om bovenstaande bezuinigingen niet door te voeren en in plaats daarvan de volgende maatregelen te nemen:

We stoten het gemeentelijke vastgoed, de Van Goghkerk en het Vergadercentrum, af. De opbrengsten hiervan investeren we in het onderbrengen van deze faciliteiten in het Stadskantoor. We besparen hiermee jaarlijks flinke onderhouds- en stookkosten voor beide panden. We plaatsen een reclamemast binnen de gemeente. Dit levert jaarlijks reclameopbrengsten op. We verlagen de niveaus van het Beheren op Niveau voor het centrum, de bijzondere omgeving (o.a. Stationsomgeving) en de groengebieden van Hoog (4) naar Gemiddeld (3). Hiermee komen deze gebieden op hetzelfde niveau als de Woonwijken en scheelt het onderhoudskosten. We verhogen de OZB belasting met een extra 2,5%, gemiddeld een lastenverzwaring van €7,21 per jaar voor huizenbezitters à €210.000 per jaar €150.000 jaarlijks per jaar minder in de post ‘onvoorziene wetswijzigingen’. Dan blijft er nog ruimvoldoende geld over voor de doorvoering van nieuwe wetten. €100.000 per jaar minder storten in de algemene risicoreserve

We maken deze keuzes omdat we liever investeren in (het ondersteunen van) inwoners, dan in stenen en asfalt. Wat ons betreft kan het niet zo zijn dat we bezuinigen op zorg en ondersteuning voor inwoners en niet op het onderhoud van onze wegen, gebouwen en groen. Bovendien is de natuur juist gebaat bij wat minder onderhoud, zodat het meer haar gang kan gaan. Voor de (middel)lange termijn zien we binnen het sociaal domein mogelijkheden om de kosten te beperken, door juist nú in te zetten op preventie. We zien bijvoorbeeld dat dit al werkt met de Jeugdprofessionals. Zo zorgen we voor goede zorg voor iedereen, volgens het principe voorkomen is beter genezen.

Algemene opmerkingen per thema

0. Bestuur en ondersteuning: we zien dat er geld wordt gereserveerd voor de in- en uitvoering van nieuwe wetten, zoals de Omgevingswet. Met de Omgevingswet is er de mogelijkheid om nieuwe kaders te stellen voor hoe wij vinden dat onze omgeving eruit komt te zien. Wij vinden het belangrijk dat inwoners hier niet alleen over kunnen meepraten, maar ook de mogelijkheid krijgen om zelf met ideeën te komen die bijdragen aan de omgevingskwaliteit. Als het aan ons ligt, ziet deze omgeving er groen uit, aangepast aan het weer en het klimaat van de toekomst, met voldoende ruimte om te wonen, werken en recreëren.

1. Veiligheid: aankomend jaar zal er een extra BOA worden toegevoegd aan het team, wat ons betreft een prima ontwikkeling. BOA’s vervullen een belangrijke taak op het gebied van openbare orde, veiligheid en handhaving in samenwerking met onder andere de politie. Het is voor ons belangrijk dat inwoners zich veilig voelen in de gemeente. Uit de Inwonerspeiling blijkt gelukkig dat dat in veel gevallen zo is. Wij roepen het college op om in gesprek te gaan en te blijven met de inwoners die zich niet veilig voelen en om samen met hen maatregelen te nemen om hun veiligheid(sgevoel) te vergroten.

2. Verkeer, vervoer en waterstaat: we zijn het voor een deel eens met de voorstellen van het college, het opschonen van de verkeersborden heeft wat ons betreft geen prioriteit (tenzij het gevaarlijke situaties oplevert). We vinden het goed dat er budget wordt opgenomen om het verkeer op de kruising Vijfhuizenweg-Lichttorenhoofd beter te laten doorstromen. In het algemeen vinden we dat er met de provincie moet worden gezocht naar een oplossing voor de verkeersafwikkelingen bij de spoorovergangen in onze gemeente.

3. Economie: in het kader van het in balans brengen van de begrotingen zijn we blij om te zien dat het college onze inbreng bij de vorige begroting heeft meegenomen, en de toeristenbelasting heeft omarmd. We vinden dat het college zich meer moet inzetten voor een circulaire economie, in aanloop naar de toekomst. Denk hierbij aan het aantrekken van bedrijven die inzetten op hergebruik van grondstoffen en het stimuleren van het verduurzamen van bedrijfspanden.

4. Onderwijs: we moeten blijven inzetten op het terugdringen van het schoolverzuim. Daarnaast moet de gemeente blijven inzetten op het terugdringen van laaggeletterdheid. Om goed mee te kunnen doen is het van belang dat iedereen in onze gemeente kan lezen, schrijven en zijn of haar weg kan vinden in de digitale wereld. Dit helpt bij aan de zelfredzaamheid van onze inwoners.

5. Sport, cultuur en recreatie: echte bezuinigingen op cultuur zien we gelukkig niet. Jammer genoeg is het de gemeente nog niet gelukt om samen met de musea een plan over samenwerking op te stellen en ligt er nog geen maatschappelijk akkoord over cultuur, toerisme en recreatie. We roepen het college daarom op om dit zo snel mogelijk te doen. Verder betreuren we de bezuiniging op de buurtsportcoach en houden we sterk in de gaten of dit ten koste gaat van het aantal inwoners dat sport in onze gemeente.

6. Sociaal Domein: we zien dat het voorkomen van kosten in de toekomst (preventieve hulp) zijn vruchten afwerpt binnen de Jeugdzorg. Daarom zijn we blij met de structurele bijdrage aan de Jeugdprofessionals. Ook het structureel maken van de bijdrage voor de wijk Ggz-er is een positieve ontwikkeling. Wij roepen het college op om ook binnen andere velden van het Sociaal Domein in te zetten op preventieve zorg. Zoals eerder al gezegd willen we geen bezuinigingen op onze minima.

7. Volksgezondheid en milieu: de toevoeging van een ambtenaar duurzaamheid vinden wij goed. Wat ons betreft mogen er namelijk op het gebied van de energietransitie en de klimaatadaptatie flinke slagen worden gemaakt. Niet alleen in het uitvoeren van de transities, vooral ook in het goed informeren en betrekken van onze inwoners. Er bestaat veel onzekerheid over wat men te wachten staat, wat de kosten en opbrengsten zijn, en meer in het algemeen wat er nu allemaal staat de gebeuren. Wij roepen het college op om deze onzekerheid om te zetten in zekerheid. Dat kan alleen door meer duidelijkheid te geven, plannen te maken en samen met inwoners, partners, bedrijven en noem het maar op, de schouders eronder te zetten en daarbij te zorgen dat de rekening én de opbrengsten (want er zijn juist veel kansen!) eerlijk worden verdeeld.

8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing: voldoende betaalbare woningen zijn noodzakelijk om onze gemeentelijk levendig te houden. We zien dan ook dat er aardig wat bij wordt gebouwd, veelal binnen de gebouwde omgeving. Dat is goed, we moeten namelijk zuinig zijn op ons groene buitengebied. Tegelijkertijd moeten we ervoor waken dat we het groene karakter binnen de bebouwde kom óók behouden. We roepen daarom op om bij iedere uitbreiding, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, de groenstructuur en de biodiversiteit te versterken. Dit kan echt, maar dan moeten we er wel moeite voor blijven doen.

Evaluatie-avond nieuwe Van ...

Ons Etten-Leur Ons Etten-Leur Etten-Leur 19-11-2018 18:00

Evaluatie-avond nieuwe Van Bergenplein Op woensdag 21 november is er een evaluatie-avond van het proces rond de totstandkoming van het nieuwe Van Bergenplein. Ben je inwoner, omwonende, winkelier/bedrijf of andere betrokkene, laat dan je mening horen over hoe het proces verlopen is en waar het beter kan. Locatie: 't Turfschip, inloop vanaf 19:00, start 19:30 Lees hier de informatie vanuit de gemeente https://www.etten-leur.nl/Bestuur/Alle_onderwerpen/Bekendmakingen/Gemeentepagina_s_in_E_L_Bode/November_2018/Woensdag_14_november/Uitnodiging_evaluatieavond_Van_Bergenplein

Samenwerking om armoede in de regio ...

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 13-10-2018 13:36

Samenwerking om armoede in de regio tegen te gaan zorgt voor een sociale regio. Er zal goed ingezet moeten worden op extra communicatie over waar inwoners recht op hebben in een situatie om ook de groeiende groep werkende armen goed te ondersteunen.

Nieuwsberichten 2017

APB APB D66 CDA Etten-Leur 27-12-2017 17:17

DE LANGE WEG NAAR DE BOUW VAN EEN NIEUWE NOBELAER

Het APB heeft altijd een eigen uitgesproken mening gehad over dit onderwerp: een cultureel centrum op Etten-Leur maar waarbij de stichting zoveel mogelijk zelf voor de kosten moet opdraaien. Een eerste stap waar wij achter stonden, was het samenvoegen van alle culturele instanties onder 1 stichting in 1 gebouw, er moest een fusie komen. Voor deze fusie werd een kwartiermaker aangesteld en de fusie werd gerealiseerd waarbij sprake was van een personele inkrimping.

Bij aanvang van de plannen voor nieuwbouw werd er uitgegaan van een investering tussen de 50 en 60 miljoen. Dit was voor het APB niet aanvaardbaar, zeker niet de Etten-Leurse maat waar wij van uitgingen. Gaandeweg het proces werd dit bedrag teruggebracht naar ongeveer 35 miljoen wat door een meerderheid van de raad acceptabel werd gevonden. Niet voor het APB en voor ons was dat ook een van de speerpunten voor de verkiezingen van 2010. Na deze verkiezingen konden we als grootste partij in het bestuursakkoord opnemen dat we dit besluit zouden heroverwegen om tot een meer betaalbare oplossing te komen.

Op onze zoektocht naar vergelijkbare projecten zijn we gaan kijken in Hilvarenbeek waar een nieuw centrum was gebouwd. De haalbaarheid werd daar gevonden in een vlakke vloer theater waar de zitplaatsen konden worden ingeschoven zodat de ruimte multifunctioneel kon worden gebruikt als theater en evenementenzaal.

Geen grote keuken en restaurant faciliteiten, er zou gewerkt gaan worden met lokale cateraars, iets wat het APB ook een kostenbesparende oplossing vond voor de Nieuwe Nobelaer. Ook werden de personeelskosten teruggebracht door te werken met meer vrijwilligers en minder vast personeel. De directie vond een grote keuken noodzakelijk.  Wij konden daar niet mee instemmen. Daardoor kwam het door het APB beoogde voorstel erdoor: voor een veel lager bedrag tussen de 13,5 en 15 miljoen. Alhoewel dit nog niet volledig de wensen van het APB waren konden we hiermee instemmen omdat er eindelijk gekomen was tot een betaalbaar project. Er kwam in februari 2016 een voorstel naar de raad waarbij de gebouwen eerder dan afgesproken werden overgenomen door de gemeente, om financiële ruimte te creëren.  De bouw werd geheel volgens de wensen van het APB aangepast, dus geen grote keuken meer.

Een wisseling van de directie had gevolgen voor de organisatie, de nieuwe directie constateerde dat er geen gezonde financiële situatie was en reorganisatie met inkrimping van de personele bezetting noodzakelijk was. De procedure van ontslagen zou volgens inschatting het nodige gaan kosten waarvoor niet al het nodige geld beschikbaar was.

In november 2016 kwam de stichting Nieuwe Nobelaer met nog een verzoek naar de raad en wel om het aantal geplande zitplaatsen te verruimen van 400 naar 500. Hierbij hadden wij wel de nodige vragen wat betreft nut, noodzakelijkheid en financiële haalbaarheid. Door de Nieuwe Nobelaer werden ons de cijfers beschikbaar gesteld van het aantal theatervoorstellingen in 2016 met meer dan 400 bezoekers. Uit deze cijfers bleek dat wanneer er 400 zitplaatsen zouden zijn geweest dit een inkomstenvermindering zou betekenen van ongeveer € 40.000 tot € 50.000. Door uit te gaan van 500 zitplaatsen zou de vermindering tussen de € 24.000 en € 30.000 zijn.

SUBSIDIE VAN DE GEMEENTE WORDT AFGEBOUWD

Door het positief bedrijfsresultaat en de meevallende kosten door de reorganisatie kan de Nieuwe Nobelaer de investering van € 130.000 zelf bekostigen, de uitbreiding met 100 stoelen is wenselijk om een gezonde bedrijfsvoering te kunnen behalen, tevens is de investering redelijkerwijs snel terug te verdienen.

De afspraak is dat de Nieuwe Nobelaer met een gezond beleid meer “de eigen broek op zal houden” waardoor de subsidiestroom vanuit de gemeente afgebouwd gaat worden. Ondanks dat er altijd sprake zal zijn van enig bedrijfsrisico, hebben wij in kunnen stemmen met deze investering die de gemeente niets kost en is dit dossier voor het APB vanaf nu gesloten.

Januari 2017

Tijdens de behandeling van de kadernota in juni 2016 hebben de Raadsfracties de kaders aangegeven voor het opstellen van de begroting 2017. In december is de begroting door de raad behandeld en de wensen van de raad zijn hier verwerkt. Toch had het APB enkele opmerkingen bij de begroting over de hondenbelasting en beheren op niveau.

Het APB is van mening dat de opbrengst van de hondenbelasting alleen moet worden gebruikt om de hondenbezitters te faciliteren en niet mag worden gebruikt voor andere posten in de begroting. In het bestuursakkoord is opgenomen dat in deze raadsperiode de honden uitlaatterreinen veilig, goed verlicht en goed begaanbaar gemaakt moeten worden. Voor de veiligheid van hond en hondenbezitter moeten daar, waar mogelijk de uitlaatterreinen degelijk worden omheind. Er is bij het college op aangedrongen werk te maken van deze afspraken en de inkomsten van de hondenbelasting hiervoor te gebruiken, een gedeelte van deze inkomsten wordt ook gebruikt voor het verwijderen van hondenpoep in het openbaar gebied en controle op de naleving van de regels voor hondenbezitters. Het college heeft toegezegd dit in de komende periode te gaan doen en we zullen dit dan ook nauwlettend in de gaten houden.

Beheren op niveau is een voorziening (financiële reservering) voor het onderhoud van wegen, openbaar groen en verlichting. De raad heeft bij het vaststellen van deze regeling aangegeven op welk niveau wij dit willen. In de begroting werd duidelijk dat er meer wordt uitgeven dan gestort wordt in deze voorziening. Wij hebben de vrees uitgesproken, dat wanneer dit zo doorgaat er op den duur geen financiële middelen meer zijn om dit volgens het gewenste niveau, wat door de raad is vastgesteld, uit te voeren. Zeker omdat er op termijn een groter gebied moet worden onderhouden doordat er nieuwe wijken bij komen, bijvoorbeeld De Streek. Het college gaf aan, hier terug op te komen, met een presentatie. Inmiddels heeft die presentatie plaatsgevonden en ons vermoeden werd bewaarheid, in 2025 is bij schatting de pot helemaal leeg. Het APB heeft een goede leefomgeving hoog in het vaandel en bij de kadernota 2018 zullen we ook zeker inbrengen dat bij de begroting van 2018 geld moet worden gereserveerd om deze voorziening gezond te houden.

Maart 2017

Het college heeft een voorstel ingebracht over de verdere invulling van het terrein dat eigendom was van “de Broeders van Liefde” beter bekend als het Juvenaat. De kaders van dit voorstel bevatten de mogelijkheid voor de toekomstige ontwikkelaar om het nog bestaande gebouw, het Juvenaat te slopen.

Het APB heeft in haar verkiezingsprogramma 2014-2018 opgenomen dat we zoveel mogelijk moeten uitgaan van behoud van karakteristieke en beeldbepalende gebouwen. De reden hiervoor was het destijds voorgenomen besluit om het pand van “dokter Hermans” op de markt te slopen. “Ons Etten-leur” nam het voortouw om dit te verhinderen vanwege het karakteristieke beeld van dit pand en de historie en herinneringen die bij veel van onze inwoners leven.  Na lang aandringen van de raad liet de ontwikkelaar zien dat het kon en het dorpsaanzicht van het pand is behouden gebleven.

Het is onze wens om de voorkant van het Juvenaat te behouden vanwege de historie en karakteristieke eigenschappen, het maakt daarom ook niet uit of je het mooi of niet mooi vind. De gemeente voert een actief grondbeleid met als reden het in de hand houden van de regie over de bestemming. Wij vinden ook in dit geval dat het behoud van het voorgebouw onder deze regie valt. In het verleden is er al veel gesloopt waar we spijt van hebben of zouden moeten hebben, zoals het postkantoor aan de Oude Bredaseweg, de Pastorie van de Nederlands Hervormde Kerk, waar Vincent van Gogh heeft gewoond en het gebouw van de rijkspolitie aan de Roosendaalseweg, en onlangs is het beschermde interieur van de winkel van Jet van Ierssel ook plots verdwenen.

Allemaal erg jammer en ten koste van moderne verstedelijking waardoor een groot gedeelte historie en dorpskarakter verloren is gegaan.

Hoe mooi was het geweest om de stichting van Gogh te vestigen in het pand waar Vincent gewoond heeft. Het Kostershuisje naast de raadzaal hebben we voor sloop kunnen behoeden en het APB is ook zeker van mening dat in ieder geval de voorzijde van het Juvenaat behouden moet blijven, daar gaan we ons volledig voor inzetten.

April 2017

In het onderzoeksprogramma 2016 van de rekenkamer wordt gevraagd in hoeverre het armoedebeleid van de gemeente Etten-Leur als doeltreffend en doelmatig aan te merken is? Er is naar verschillende aspecten van het armoedebeleid gekeken. Daarnaast is het Nibud gevraagd om een minima-effectrapportage (MER) uit te voeren, waarbij het effect van de regelingen op het inkomen van minimahuishoudens wordt vastgesteld. Het onderzoek is gelijktijdig uitgevoerd in de gemeenten Drimmelen, Etten-Leur, Moerdijk en Roosendaal. In een koepelrapportage wordt ingegaan op overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende gemeenten.

Vergeleken met de andere gemeenten heeft Etten-Leur het meest ruime aanbod van minimaregelingen en hanteert de gemeente de hoogste inkomensgrenzen. De gemeente beoogt een integrale aanpak, die het APB in de uitvoering nog niet volledig doorgevoerd ziet worden. Dit is ook bij de andere gemeenten die een integrale aanpak beogen het geval. Uit de MER blijkt dat de effecten van de inkomensondersteunende maatregelen ervoor zorgen dat minima meer te besteden hebben dan in de andere gemeenten.

Het APB kan zich vinden in de bevindingen van de rekenkamer en de reactie van het college, toch willen wij een aantal zaken benadrukken.

1. Zo snel mogelijk oppakken en realiseren van de aanbevelingen.

2. Betere communicatie over de diverse mogelijkheden om armoedeval te bestrijden.

3. Steun aan werkenden die door arbeid gerelateerde kosten onder het minimum komen.

Het is voor het APB belangrijk dat er overleg gaat plaatsvinden tussen de diverse organisaties en de gemeente, het uitwisselen van gegevens over zowel financiële als sociale armoede.

Dit kan bijdragen aan enerzijds het gezamenlijk signaleren van probleemgevallen en anderzijds het voorlichten door deze organisaties over de gemeentelijke regelingen en mogelijkheden aan de inwoners in een armoedesituatie.

Het APB samen met D66 en het CDA stellen het volgende amendement voor:

1. Het college op te dragen om de adviezen van de samenvatting in de eindrapportage te verwerken in de doorontwikkeling van het armoedebeleid en hierover voor de raadcyclus van november

2017 voorstellen aan te bieden aan de gemeenteraad;

2. Het college op te dragen om de aanbeveling van het Nibud, met betrekking tot paren met jongere en oudere kinderen, te verwerken in de doorontwikkeling van het armoedebeleid en hierover

voor de raadcyclus van november voorstellen aan te bieden aan de gemeenteraad.

3. De mogelijkheden te onderzoeken naar structurele steun voor de voedselbank waarbij niet in eerste instantie aan financiële steun gedacht moet worden;

4. De mogelijkheden te onderzoeken naar reparatie van armoedeval bij werkenden die binnen de 120% bijstandsnorm vallen;

5. De mogelijkheden te onderzoeken van het herinvoeren van het boekje bijzondere bijstand in de oude of nieuwe vorm;

6. De mogelijkheden te onderzoeken op welke wijze een betere afstemming tussen alle organisaties die actief zijn op het gebied van armoedebestrijding plaats kan vinden.

April 2017

Op dinsdag 23 mei 2017 heeft het APB een thema-avond georganiseerd betreffende de herontwikkeling van het GGz-Breburg terrein. Aanleiding voor deze thema-avond was de onrust die onder de omwonenden is ontstaan na communicatie vanuit GGz in de media rondom dit onderwerp. Als APB hanteren wij per definitie het motto: “Eerst luisteren, dan plannen maken” en dat hebben wij ook hier in praktijk gebracht.

De avond is goed bezocht door ruim 30 enthousiaste omwonenden van het GGz-terrein. Zij hebben, samen met de APB raads-, burger- en bestuursleden in een drietal sessies gediscussieerd over de volgende thema’s:

– Functies / bebouwing

– Groen / water

– Wegen / parkeren

De meeste bezoekers van deze avond kwamen goed beslagen ten ijs en het werd al snel duidelijk dat er vooraf goed nagedacht was over dit onderwerp. De discussies waren enthousiast en levendig en er is onder de direct betrokkenen, op hoofdlijnen, consensus over de toekomst van het terrein bereikt.

Alle punten aangaande herontwikkeling van het GGz-terrein die op deze avond genoemd en besproken zijn hebben wij samengevat in een brief aan het college van b & w.

Wij hebben letterlijk alle opmerkingen meegenomen in dit verslag, zowel de opmerkingen waar vanuit de aanwezigen een meerderheid voor was als de opmerkingen waar geen meerderheid voor was.

Het APB hoopt dat wij hiermee een positieve bijdrage leveren aan het proces dat GGz Breburg. Wij hebben deze resultaten ook met GGz Breburg gedeeld.

Mei 2017

HUISARTSENPOST ETTEN-LEUR NOG NIET DICHT

Het APB werd getipt dat de huisartsenpost in Etten-Leur in fasen zou sluiten. De dienst zou ondergebracht worden in Breda. Er werd onmiddellijk actie ondernomen door ons, door een verontruste brief naar het college te sturen.  Het college heeft hierop geantwoord dat de Stichting Huisartsenposten West-Brabant een onderzoek doet naar de herinrichting van de vier posten in Etten-Leur, Roosendaal, Bergen op Zoom en Breda. Naast Etten-Leur, Zevenbergen en Langeweg, maken ook inwoners uit Achtmaal, Bosschenhoofd, Hoeven, Oudenbosch, Rijsbergen, Rucphen, Schijf, Sprundel, Sint Willebrord, Zegge en Zundert nu gebruik van de post in Etten-Leur. Op basis van de resultaten wordt een besluit genomen en een stappenplan opgesteld om het besluit uit te voeren. De Stichting Huisartsenpost heeft toegezegd de betrokken gemeenten op de hoogte te houden en de resultaten toe te lichten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.