Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

5 documenten

Verhuiskostenvergoeding wordt niet gekort

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Heemstede 08-11-2019 20:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281383/48317/2 Euromunt.jpgTijdens de tweede dag van de begrotingsbehandeling zijn een aantal voorstellen van de ChristenUnie overgenomen door de gemeenteraad. Zo gaat dankzij amendementen van de ChristenUnie de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding voor mensen met een lichamelijke beperking niet door en wordt er niet bezuinigd op het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Tenslotte werd een motie aangenomen om een vuurwerkverbod in Haarlem te onderzoeken. Op voorstel van de ChristenUnie werd daarbij wel expliciet opgenomen dat de komende maanden hierover eerst participatie met de stad plaatsvindt. De motie van PvdA GroenLinks ChristenUnie en Actiepartij haalde een meerderheid doordat enkele individuele D66 en VVD raadsleden deze motie ook steunden.

Er was in de gemeenteraad en het college veel waardering voor de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Uiteindelijk dienden de coalitiepartijen een amendement in om een aantal bezuinigingsvoorstellen te schrappen waarbij gebruik gemaakt werd van een financieel dekkingsvoorstel van de ChristenUnie. Onderdeel van het amendement was het terugdraaien van de bezuiniging op de subsidie voor breedtesport, ook een voorstel uit de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Daarnaast werd via dit amendement besloten om ook de eigen bijdrage voor dakloze gezinnen niet te verhogen.

Spannend werd het bij een motie van de ChristenUnie om het mantelzorgcompliment weer te introduceren. Haarlem is een van de weinige gemeenten in Nederland die deze jaarlijkse waardering in de vorm van een cadeaubon of een klein geldbedrag niet meer verstrekt. Coalitiepartij CDA steunde deze motie, maar dit was net niet genoeg voor een  meerderheid. Raadslid Frank Visser: “Ik blijf mij de komende tijd inzetten voor de mantelzorgers in onze stad. Zij verdienen meer waardering!”

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie als enige oppositiepartij voor de begroting gestemd. Dat wil niet zeggen dat we alle bezuinigingsvoorstellen steunen, maar het totale pakket is wel evenwichtig en noodzakelijk om de financiën van de gemeente gezond te houden. Wel heeft de ChristenUnie aangegeven tegen de bezuinigingen op onderhoud te zijn en ook tegen de keuze om te stoppen met extra aflossen van de schuld van Haarlem.

Lees hieronder onze bijdrage in de 2e en 3e termijn, onze stemverklaring en de gewijzigde moties en amendementen. Wil je onze bijdrage in de 1e termijn lezen? Klik dan hier.

2e termijn

Voorzitter, ik begon mijn eerste termijn namens de ChristenUnie met verzoek om een menukaart voor de bezuinigingen zodat we als Raad ook eventuele alternatieven konden kiezen, zoals we vier jaar geleden ook hebben gedaan. Dat is dit keer niet gebeurd maar het is al een paar keer gezegd: volgend jaar volgt de afgesproken herijking. Graag krijgt de ChristenUnie de toezegging dat bij herijking wel zo’n menukaart komt. Daar lijkt mij een motie niet voor nodig.

De vraag van de Actiepartij zojuist over de post onvoorzien vond ik intrigerend. Ik snap dat er een post onvoorzien is, ik steun dan ook niet de motie van de Actiepartij om deze hele post maar te besteden aan het klimaatbeleid. Maar met de Actiepartij wil ik graag horen van het college of er wel eens geld uit deze post wordt overgehouden en vervolgens wordt teruggestort in de reserve. Dan doen we immers aan schuldreductie.

Ik constateer dat de coalitie met een amendement komt om een aantal bezuinigingen terug te draaien zoals die op de breedtesport en daarbij deels dekkingen gebruikt uit mijn alternatieve begrotingen. Ik ben blij met dit voorstel als vind ik het jammer dat het nu zo kort voor dit debat komt zonder overleg met de rest van de raad.

Ik ben wat teleurgesteld in de reactie van het college en coalitiepartijen op veel andere voorstellen. Mevrouw de Raadt zei geloof ik net dat ze niet opgeeft. De ChristenUnie doet dat ook niet en ik hoop dat vanavond meer voorstellen de eindstreep zullen halen dan alleen het terugdraaien van de bezuiniging op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Overigens wel dank voor de steun van de coalitie voor dit amendement van de ChristenUnie!

Ik loop een paar van de andere voorstellen af in de hoop dat een aantal uiteindelijk op uw steun kan rekenen. Wat betreft de ChristenUnie mag de dekking in ieder geval geen reden zijn om ergens tegen te stemmen want wij staan open voor alternatieven.

Amendement 7 Inkomensgrens kwijtschelding gehandicaptenparkeren naar 120%

Amendement 7 heb ik ingetrokken want de SP heeft mij er terecht op gewezen dat hoe graag wij de regels over kwijtschelding ook zouden willen verruimen: op grond van landelijke wetgeving is dit niet toegestaan.

Amendement 8 Mantelzorgcompliment

Ik snap de reactie van het college op het amendement o ver het mantelzorgcompliment niet. Het college vindt dat je lasten niet incidenteel kunt verhogen. Maar dat doe ik helemaal niet. De verhoging van de OZB voor niet woningen is slechts een versnelde invoering van een reeds door het college geplande structurele verhoging waardoor er incidenteel geld beschikbaar komt, dat is iets heel anders!

Ik ben bereid het amendement aan te passen naar eenmalig proef en bedrag te verlagen naar 210.000 euro. Ik hecht zeer aan het aannemen van dit amendement. De ChristenUnie heeft begrepen dat een aantal bezwaren blijven houden tegen de dekking. Het zou wat mij betreft ook uit het cultuurbudget kunnen. Ik zei net tijdens een interruptie dat 20 mln euro per jaar naar cultuur gaat. Ik zei het niet helemaal goed. Naar de grote cultuur instellingen gaat jaarlijks 18 miljoen. Daarnaast zijn er nog wat kleine potjes, het totaal bedrag kon ik net niet zo snel vinden maar zal ongeveer 20 miljoen euro zijn.

Amendement 9 Meer havengeld is meer onderhoud

Ik betreur het dat de coalitie vasthoudt aan een bezuiniging van meer dan een half miljoen op onderhoud. En dat terwijl we nog spijt hebben van een vergelijkbare bezuiniging 4 jaar geleden.

Volgens het college is er geen achterstallig onderhoud want al het werk wat gedaan moet worden kan financieel gezien binnen vier jaar. De wethouder zag het fietspad vol gaten en hobbels op de Rijksstraatweg niet als achterstallig onderhoud omdat het via het IP moet worden opgeknapt gezien het bedrag. Maar ook als het via IP moet dan is dit toch wel achterstallig onderhoud? Anders kan op deze manier het cijfer achterstallig onderhoud kunstmatig laag gehouden worden en dat lijkt mij niet te bedoeling. De wethouder zei dat het om 4,5 miljoen euro gaat om dit knelpunt op te lossen. Daar ben ik echt van geschrokken. Is de wethouder het met mij eens dat onderhoudsprojecten in het IP meegeteld moeten worden bij het achterstallig onderhoud zolang ze niet de komende 4  jaar zijn geprogrammeerd?

Amendement 10 Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

Ook bij amendement 10 is discussie over de dekking. Ik haal het uit de hondenbelasting. Maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld hogere toeristenbelasting voor campings aangevuld met cultuurbudget. Of hogere leges voor verstrekking van gegevens uit de GBA en voor kansspelvergunningen. Wat heeft de voorkeur van coalitiepartijen?

Motie 11 Meer investeren in groei toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

Motie 11 handhaaf ik omdat ik vind dat gemeente sowieso veel sneller facturen moet betalen! Het college heeft mijn voorstel ook verkeerd gelezen. Ik loop helemaal niet vooruit op de besteding van de reserve groei van de stad. Ik zeg alleen maar: als de opbrengst boven een bepaalde drempel komt dan gaat niet 100% meer naar deze reserve maar gaat een deel ook naar toegankelijkheid en fiets.

Voorzitter, gisteren heb ik tijdens het debat digitaal nog twee amendementen ingediend. Amendement 33 beoogd minder te bezuinigen op de subsidie breedtesport. Ik haal dit uit de verhoging van het campingtarief uit de toeristenbelasting. Ik kan inmiddels echter dit amendement weer intrekken nu de coalitie met een eigen voorstel is gekomen.

Daarnaast heb ik amendement 34 ingediend dat beoogd de bezuiniging op de urgente digitale transformatie te voorkomen. Ik dek dit uit hogere leges.

 

Een aantal vragen staat nog open. Ik heb geen antwoord gehoord op mijn vraag over de aanschaft van software die helpt bij de bestrijding van mensenhandel. Ik heb ook geen antwoord gehoord op mijn vragen over de aanpak van vuurwerkoverlast deze weken.

De ChristenUnie heeft besloten de motie over een onderzoek naar een vuurwerkverbod van PvdA en GroenLinks mee te tekenen. Op ons verzoek zijn namelijk wat aanpassingen aan de motie gedaan zodat er eerst een gesprek met de stad plaatsvindt. Ook kan de uitkomst zijn dat er niet in de hele stad een vuurwerkverbod komt maar in een deel van de stad.

 

3e termijn

Voorzitter ik heb zojuist een nieuwe versie van amendement 10 over de verhuiskostenvergoeding ingediend. Dekking komt nu niet meer uit hondenbelasting maar uit verhoging leges GBA en kansspelvergunning en het amendement is nu meegetekend door de Actiepartij.

Het amendement 2 over bewindvoerders heb ik omgezet in een motie die het college oproept naar het voorbeeld van Rotterdam een convenant te sluiten met bewindvoerders.

Er is discussie over amendement 8 over het mantelzorgcompliment gezien de dekking uit OZB niet woningen. Ik heb het amendement daarom vervangen door een motie die oproept tot een voorstel bij de kadernota. Ik noem wat suggesties voor dekking in de motie maar ik laat het verder open.

 

Stemverklaring

Voorzitter, het zijn moeilijke besluiten vanavond. Het gaat immers om 10 miljoen bezuinigingen. Er zijn een paar aanpassingen gedaan waar de ChristenUnie blij mee is. Zo zijn de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding, de eigen bijdrage daklozen, de zelforganisaties, de breedtesport en de ARK teruggedraaid.

Wat wij betreuren is dat de bezuiniging op onderhoud is blijven staan en dat we minder gaan aflossen van de schuld.

De ChristenUnie zal de begroting wel steunen maar tegen deze twee onderdelen stemmen. Verder roep ik u allemaal op om straks de motie te steunen over het mantelzorgcompliment. Laten we tenminste een pilot doen om in termen van Trots Haarlem te spreken.

MOTIE Mantelzorgcompliment

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

 

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In 2018 in Haarlem 4041 mantelzorgers geregistreerd waren en 16% overbelast was; Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1]; Veel gemeenten zoals in onze regio Velsen, Zaanstad en Haarlemmermeer, een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen; Haarlem in het verleden ook een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.”;

Overwegende dat:

Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;

Verzoekt het college

Voor de Kadernota te komen met een voorstel voor het houden van een proef met het mantelzorgcompliment en hiervoor bijvoorbeeld dekking te vinden binnen verhoging kostendekkingsgraad leges, het niet houden van de dag van de mantelzorger of budget participatie en leefbaarheid,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] https://mantelzorg.nl/uploads/content/file/1802%20MEZZO%20-%20gemeenteraadsverkiezing%20Mantelzorgers%20per%20gemeente%20DEF.pdf

MOTIE Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Overwegende dat:

Er voor bewindvoerders momenteel geen prikkel is om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd; Bij de aanvraag reeds een bewindvoerder wordt aanbevolen, ook door de medewerkers van de gemeentelijke Schulddienstverlening, sociale raadslieden, maatschappelijk werkers, etc.[1]. De gemeente op basis van goede ervaringen, of intentieafspraken met bewindvoerders kan komen tot een lijst van bewindvoerders die zij, rechtstreeks dan wel via maatschappelijke partners, aan de kwetsbare inwoners van Haarlem wil aanbevelen; De gemeente Rotterdam met bewindvoerders een ‘samenwerkingsconvenant’ heeft opgesteld gericht op verbetering van de onderlinge werkprocessen, communicatie, integrale kwaliteitsborging en rol- en taakverdeling[2] Er ook winst te boeken is door de tijd te verkorten die zit tussen onderbewindstelling en aanmelding voor schulphulp;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken hoe bewindvoeringstrajecten effectiever en korter gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door bewindvoerders die aantoonbaar werk maken van het verkorten van trajecten, het reduceren van de schuldenlast van hun cliënten, en/of toewerken aan afschaling naar lichtere vormen van inkomensbeheer worden beloond voor goed gedrag middels een financiële prikkel en het werken met ‘preferred supplierschap’” Hierover afspraken te maken in een convenant met bewindvoerders naar het voorbeeld van Rotterdam..

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Zie p.4 van het Verzoek tot onderbewindstelling en/of instelling van mentorschap, onder 5e. Te benoemen tot bewindvoerder(s).

[2] Zie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prikkel-bewindvoerders-om-mensen-daadwerkelijk-uitschulden-te-helpen~bcaf7c6c/ en https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beschermingsbewind/1718_9023-covenant-bewindvoering-0506B.pdf

AMENDEMENT Verhuiskostenvergoeding niet verlagen – dekking 2

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Inwoners die moeten verhuizen om langer zelfstandig te kunnen worden in sommige gevallen een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen van € 3.500 bedoeld als een bijdrage in de kosten voor transport, wand-, vloer- en raambekleding; Het college voorstelt deze vergoeding met € 1.000 te verlagen en daarmee per jaar € 35.000 te besparen; Haarlem deze vergoeding in 2018 juist heeft verhoogd om beter aan te sluiten bij de Nibud normen voor de kosten voor raam-, vloer- en wandbedekking en de transportkosten[1]; Bij verplichte verhuizing bij sloop en renovatie huurders op grond van regels van het Rijk recht hebben op €6.095[2].

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De verhuiskostenvergoeding wordt niet verlaagd. De geraamde opbrengst van circa € 35.000 per jaar wordt gedekt door de kostendekkingsgraad van leges te verhogen: Verstrekking gegevens GBA, huidige kostendekkingsgraad 86%, opbrengst € 31.000 Kansspelvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 75%, opbrengst € 2.000”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

Bescherm standplaatsen beter

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 17-07-2019 20:33

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278106/48317/WP_20160604_09_55_42_Pro.jpgHaarlem komt met nieuw standplaatsenbeleid voor onder andere viskarren en bloemenkramen. Deze (semi) mobiele kramen met een vaste plek in de stad mogen op grond van nieuwe Europese regels geen onbeperkte vergunning meer krijgen. Haarlem kiest daarom voor een vergunningtermijn van 10 jaar. Daarna is het mogelijk dat iemand anders de vergunning krijgt.

De ChristenUnie sluit zich aan bij pleidooien voor maatwerk. Het moet voor ondernemers die dat willen mogelijk zijn hun mobiele standplaats om te zetten naar vaste kiosk, zodat ze hun standplaats wel kunnen behouden.

Het is voor ondernemers niet fijn dat ze vergunning voor onbepaalde tijd ineens beperkt zien tot 10 jaar. Je kan zo ongewild van ene op andere dag vaste klantenkring kwijtraken terwijl die klanten daar ook niet om hebben gevraagd. Een winkelier met een eigen pand heeft dat risico niet. Maar voor ondernemer met een standplaats is een eigen pand lang niet altijd een optie. Raadslid Frank Visser “Europese regels schieten hier door. Wij willen dat ondernemers die geworteld zijn in de wijk en goede kwaliteit leveren kunnen blijven. Als een ander dan toch de vergunning krijgt na tien jaar dan moeten deze ondernemers een alternatief aangeboden te krijgen”

Natuurlijk moeten nieuwe ondernemers ook een kans hebben, dus de ChristenUnie snapt de Europese regelgeving wel maar wij vinden dat het is doorgeschoten en dat het iets is wat we in Haarlem moeten kunnen regelen zonder Europa. En waarom zulke regels als je ziet dat in Haarlem momenteel ruimte is voor 75 standplaatsen terwijl er nog geen 30 in gebruik zijn. Hoezo schaarste? Ja de plekken in het centrum zijn gewild, maar buiten het centrum zijn best nog wel opties.

De ChristenUnie wil een oplossing als een standplaatshouder zijn locatie verliest. Dan moet die elders ruimte kunnen krijgen en dus moeten we regelruimte hebben. Daarom vinden we ook meerdere locaties mogelijk moet zijn voor 1 ondernemer. Dan worden risico’s ondernemer lager. Wij denken aan maximaal 3 per ondernemer. Dat betekent dat de huidige aanwezigheidseis moet vervallen, maar dat kan je ook anders regelen. Dan kunnen standplaatshouders ook parttime gaan werken.

We geven met dit besluit mandaat aan portefeuillehouder om locaties toe te voegen of te schrappen. Dat vindt de ChristenUnie geen goed idee. We hebben de afgelopen tijd gezien tot wat voor gedoe dit kan leiden. Als de raad nu een maximum zet op 30 plaatsen dan moeten we ook gaan over hete toevoegen of schrappen van plaatsen.

De ChristenUnie vindt de regel dat een standplaats altijd maar benut kan worden door één ondernemer met één vergunning en waarbij die ondernemer altijd aanwezig moet zijn achterhaald. Waarom zou een viskraam uit Haarlem Zuid niet ook een vestiging in Haarlem Noord mogen hebben? Natuurlijk moeten we landelijke ketens voorkomen maar dat kan ook door een limiet van 3 vestigingen te stellen. En je kunt zo ook eisen stellen aan de aanwezigheid van bepaalde medewerkers net zoals vroeger met horeca vergunningen gebeurde. Met de huidige regels moet een vergunninghouder zelf 5 dagen per week aanwezig zijn. Een standplaatshouder kan dus niet parttime werken. Dat is niet meer van deze tijd dat we dat opleggen als gemeente. Met de voorgestelde regels mag je ook niet meer op dezelfde plek in de winter een oliebollenkraam hebben en in de zomer een ijskar of doordeweeks een viskraam en in het weekend een bloemenstal. Waarom zou dat niet meer mogen? Is het niet juist wenselijk om vaker dit soort dubbelgebruik te doen zodat er minder ruimte nodig is voor standplaatsen?

Het college gaat met 10 jaar wel aan de hoge kant zitten. De meeste andere gemeenten kiezen voor 5 jaar of zelf nog korter. Mijn fractie wil graag de huidige standplaatshouders zo lang mogelijk zekerheid geven maar nemen we met 10 jaar niet een onverantwoord risico? Je wil niet een vergunning voor 10 jaar verlenen, vervolgens bij de rechter ongelijk krijgen en vervolgens als gemeente een schadeclaim moeten betalen. Hoezeer ik de huidige standplaatshouders ook 10 jaar duidelijkheid gun: het lijkt de ChristenUnie beter dat van een kortere periode wordt uitgegaan die verlengd kan worden naar 10 jaar als daar een investeringsplan tegenover staat die dat rechtvaardigt. Immers als er investeringen tegenover staan, dan biedt Europa de mogelijkheid voor langere termijn, wellicht zelfs nog langer dan 10 jaar!

Parkeeroplossing nodig voor Koningkerk

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 13-01-2018 18:07

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1152488/48317/IMG_20180111_224131Met de nieuwe digitale bezoekersregeling voor het parkeren in het centrum en de wijken er omheen die de gemeente in mei wil invoeren dreigen activiteiten in de Koningkerk aan de Kloppersingel in het gedrang te komen. Raadslid Frank Visser: “De kerk komt niet in aanmerking voor een bewonersvergunning, maar ook niet voor een bedrijfsvergunning. Dat moet anders!”

Momenteel komen zoveel mogelijk bezoekers en vrijwilligers van de kerk met de fiets. Mensen die met de auto komen carpoolen vaak. Voor het parkeren van de paar mensen die met de auto komen worden 4 papieren bezoekersschijven gebruikt die zijn geleend van mensen uit de buurt. De kerk leent er daarnaast soms een paar extra bij in de wijk. Straks kan dat niet meer omdat de digitale bezoekersregeling een limiet krijgt in het aantal uren. Hierdoor zullen bewoners niet meer zo makkelijk hun bezoekersschijf uitlenen.

De ChristenUnie vindt dat hier een oplossing voor moet komen. “Het kerkgebouw wordt niet alleen gebruikt voor kerkdiensten, maar er vinden ook veel activiteiten voor de wijk plaats zoals koffieochtenden voor ouderen en jeugdactiviteiten. Die activiteiten komen in gevaar als de vrijwilligers die dit organiseren en die vaak niet uit de wijk komen niet meer in de buurt kunnen parkeren.”

Door de nieuwe parkeerregeling dreigt volgens de ChristenUnie de Koningkerk tussen wal en schip te komen. “De kerk stond er al nog voordat de huidige parkeerregeling werd ingevoerd. Het is logisch dat er een regeling komt zodat de kerk net als bedrijven een vergunning kan krijgen. Dat moet dan alleen zo ingericht worden dat deze door meerdere vrijwilligers kan worden gebruikt want bij bedrijven gaat het vaak om een beperkt aantal kentekens maar bij vrijwilligersorganisaties is de ene dag de ene persoon actief en de andere dag de ander”

Het pleidooi van de ChristenUnie heeft er toe geleid dat meerdere fracties in de gemeenteraad de wethouder hebben gevraagd naar dit probleem te kijken. Waarschijnlijk wordt bij de gemeenteraadsvergadering van 25 januari als wordt gestemd over de nieuwe digitale bezoekersregeling duidelijk of er een oplossing is gevonden. Raadslid Frank Visser: “Voor de ChristenUnie is het vinden van een oplossing voor maatschappelijke organisaties zoals de Koningkerk een randvoorwaarde of wij de nieuwe digitale bezoekersregeling kunnen steunen of niet.”

Begroting 2018: 1000 extra woningen bouwen voor 2020

ChristenUnie ChristenUnie SP CDA Heemstede 10-11-2017 19:40

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1138017/48317/DSC02652.JPGDe ChristenUnie is blij dat er weer meer woningen worden gebouwd in Haarlem maar het tempo is nog steeds te laag. De vraag naar woningen is groot. Daarom is een extra impuls nodig. Raadslid Frank Visser: "Bouw nog voor 2020 1000 extra woningen bovenop de huidige plannen. De locaties zijn er voor de korte termijn zeker, we moeten vooral het maken van plannen versnellen. Willen we dit doel bereiken in 2020 dan moeten we nu keihard aan de slag!" Deze oproep deed de ChristenUnie tijdens de 2e termijn van de behandeling van de begroting voor het jaar 2018.

2e termijn

Voorzitter, de ChristenUnie steunt de pleidooien voor meer financiele informatie in de begroting. Maar wij steunen het niet dat er dan minder informatie over de prestatie-indicatoren in de begroting komt. Ik begrijp wel het pleidooi van het CDA om vaste teksten die niet elk jaar wijzigen zoals definities in een bijlage te zetten. Dan kan de begroting compacter.

Veel partijen willen kortere begrotingsbehandeling. Het kan inderdaad efficienter maar wat ons betreft zijn het wel de algemene beschouwingen en moet er ruimte zijn om een breder verhaal neer te zetten.. Het pleidooi om de kadernota breed te doen en dan de begroting maar kort te behandelen steunen wij niet. Dan kan je beter de behandeling van de Kadernota in het voorjaar korter maken. Bij de begrotingsbehandeling nemen we immers de definitieve besluiten.

Ik begon in de eerste termijn mijn pleidooi namens de ChristenUnie over het bestrijden van onrecht. Deze dagen komt er via de hashtag #metoo veel onrecht naar buiten van vrouwen en mannen die te maken hebben met vergaand seksueel overschrijdend gedrag, vaak door iemand vanuit een machtsrelatie. Het is goed dat dit nu aan het licht komt. Het deed mij gelijk denken aan de motie die de raad eerder aannam op voorstel van de ChristenUnie om onderzoek te doen naar (seksuele) straatintimidatie. Want toen zeiden sommigen: is er wel een probleem? Uiteindelijk nam de raad mijn motie aan juist omdat er toen ook raadsleden die vanuit persoonlijke ervaring aangaven dat het een probleem is. Hoe staat het met dit onderzoek?

Voorzitter ik kom bij de moties. Ik dank het college voor alle antwoorden.

Motie 18 van Trots Haarlem over levensloopbestendige wijken tekent mijn fractie bij nader inzien toch niet mee. De intentie steunen wij maar er staan zaken in die niet de taak van de overheid zijn of die wij te ver vinden gaan.

Motie 26 over een onafhankelijke IC audit handhaven wij want het risico met de ICT is groot en dan is een onafhankelijke toets geen overbodige luxe. College mag wel bepalen wanneer ze de audit doet, dit mag ook iets later als de nu geplande maatregelen zijn uitgevoerd.

Motie 27 is aangepast en vraagt nu alleen om de termijn van de huidige stadsbouwmeester te verlengen. Wij snappen dat sommige fracties na 9 jaar een nieuw fris gezicht willen maar onze huidige stadsbouwmeester is onrecht aangedaan doordat het college hem 3 jaar heeft laten bungelen.

Motie 56 dienen wij nieuw in en vraagt het college de onafhankelijkheid en de taken van de stadsbouwmeester te borgen in een verordening. We doen dat ook voor de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit, dus het is vreemd dat we dat niet voor de stadsbouwmeester doen.

Motie 28 over het niet vastpinnen van de aanstelling van de stadsbouwmeester op maximaal 9 jaar handhaven wij. Prima om elke 3 jaar te evalueren en de mogelijkheid te hebben om te kiezen voor een nieuwe stadsbouwmeester, een frisse blik is prima, maar soms moet je na 9 jaar ook kunnen verlengen.

Motie 22 over het bezit van een auto voor bijstandsgerechtigden is aangepast in lijn met het antwoord van het college en wordt nu ook meegetekend door de SP. Mooi dat je in Haarlem in de bijstand toch een auto mag hebben tot 2500 euro. Vreemd dat dit nergens op onze website te vinden is. Maar het bedrag is al jaren niet geindexeerd en andere gemeenten hanteren hogere bedragen. De auto van de fractievoorzitter van de SP is een goed voorbeeld. 11 jaar oud maar wel nog 3000 euro waard. Dat mag er niet toe leiden dat je je bijstand verliest. Daarom onze motie om dit bedrag te verhogen. Verder krijgen we graag nog antwoord van de wethouder of ze gaat lobbyen bij het Rijk om ook de maximale hoogte van spaargeld bij de kwijtscheldig van gemeentebelastingen te verhogen. Het NIBUD adviseert immers dat bijstandsgerechtigden minstens 3500 euro op hun spaarrekening zouden moeten kunnen hebben om schulden te voorkomen.

Motie 24 over de handhaving van illegale bewoning in de Waarderpolder heb ik aangepast. Deze motie gaat nu niet meer over handhaving maar alleen nog over het versneld bouwen van 1000 extra woningen voor 2020 zodat er ook daadwerkelijk woningen zijn voor de vele woningzoekenden in Haarlem waaronder de mensen die hun woning in de Waarderpolder zullen moeten verlaten. Overigens blijft de ChristenUnie van mening dat het zuidelijke deel van de Waarderpolder in de toekomst getransformeerd moet kunnen worden naar woongebied. Er blijft dan voldoende ruimte voor bedrijven als we zorgen dat er efficienter met de ruimte wordt omgegaan, bijvoorbeeld door gebouwen op het bedrijventerrein niet 2 maar 3 of 4 verdiepingen hoog te maken.

Motie 25 over meer gratis wifi in Haarlem heb ik aangepast waarbij ik inga op de argumenten van het college.

MOTIE Nieuwe periode voor stadsbouwmeester  (27 bis)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De positie van de Stadsbouwmeester in deze raadsperiode onder druk heeft gestaan[1]; De Stadsbouwmeester bezig is met voor de Stad zeer belangrijk projecten die niet zomaar kunnen worden overgenomen[2]; Voor zover aan de orde[3] - de Raad het samenstel van werkzaamheden van de Stadsbouwmeester ziet als een unieke artistieke prestatie in de zin van de Aanbestedingswet 2012[4];

Verzoekt het college:

Het contract met de Stadsbouwmeester met een periode van drie jaar te verlengen;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

 

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Jaarverslag Stadsbouwmeester 2016, Hoofdstuk 10

[2] Zoals onder meer (Jaarverslag Stadsbouwmeester 2016, o.a. Hoofdstuk 0)

* supervisor transformatie Brinkmann

* supervisor gebiedsontwikkeling station Haarlem Centraal

* voorzitter regieteam ‘Schalkwijk-Midden’

* atelier meester ‘ontwikkelzone Europaweg , met Spaarne Gasthuis + Schalkwijk-Midden en Schalkstad ‘.

* ateliermeester ontwikkelzone Zuid-West

* expert bij OV-knooppunten Kennemerlijn, Alliantie gesprekken / expert-meetings Oostpoort en Haarlem Centraal i.s.m. Noord-Zuiden en Provincie

* lid atelier verstedelijkingsvisie, met Heemschut en Historische Vereniging Haerlem

[3] Het bedrag van de opdracht blijft met 180.000 euro ex btw over drie jaar, onder de drempel voor een Europese aanbesteding.

[4] De uitzonderingsbepaling van artikel 2.32.

MOTIE Functie stadsbouwmeester borgen in verordening

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6, 8 en 9 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De positie van de Stadsbouwmeester in deze raadsperiode onder druk heeft gestaan; De positie, taken, bevoegdheden en onafhankelijkheid van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit zijn vastgelegd in een verordening maar van de stadsbouwmeester niet;

Verzoekt het college:

Met een voorstel te komen voor het vastleggen van de positie, taken, bevoegdheden en de onafhankelijkheid van de Stadsbouwmeester in een verordening bijvoorbeeld door aanpassing van de Verordening Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Auto minder zwaar wegen in vermogenstoets Bijstand en HaarlemPas (22 BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat

Artikel 34 lid 2 van de Participatiewet stelt dat bezittingen in natura die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn dan wel, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin noodzakelijk zijn niet als vermogen in aanmerking worden genomen bij de vermogenstoets voor de bijstand Artikel 34 lid 3 van de Participatiewet vermogensgrenzen vaststelt voor deze toets en dat deze bijvoorbeeld voor alleenstaanden €5.940,00 is De Beleidsregels HaarlemPas in artikel  3 en 7 bepalen dat dezelfde vermogenseisen gelden als in artikel 34 lid 3 van de Participatiewet Haarlem bij het vermogen ook de waarde van een eigen auto meetelt boven de 2500 euro; Andere gemeenten zoals bijvoorbeeld Maastricht[1] en Amsterdam[2] auto’s tot hogere waarden (tot 4500 respectievelijk 3500 euro) of met een bepaalde ouderdom beschouwen als algemeen gebruikelijk en niet meerekenen in de vermogenstoets;

 

Verzoekt het college

De raad op korte termijn een voorstel voor te leggen waarmee een auto tot een hogere waarde dan in de huidige regeling niet mee te rekenen in de vermogenstoets op grond van artikel 34 lid 3 van de Participatiewet voor het bepalen van het recht op bijstand en de HaarlemPas en de kosten hiervan te dekken uit de reserve minimagelden.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit OPHaarlem

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

Frits Garretsen, SP

 

MOTIE Meer woningen in 2020 (24 BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6, 8 en 9 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De gemeente bezig is op te treden tegen illegale bewoning in de Waarderpolder en al deze mensen een woning zoeken in Haarlem waardoor de druk op de woningmarkt verder toeneemt; De woningbouwproductie in Haarlem dit jaar stijgt maar een verdere versnelling op korte termijn nodig is om de wachtlijsten in de sociale huursector te verlagen en jonge starters en doorstromers meer kans te geven op een koopwoning of een woning in de middeldure huursector;

 

Verzoekt het college:

De gemeenteraad op korte termijn een plan voor te leggen die voorziet in een extra stijging van de woningbouw in Haarlem met tenminste 1000 woningen uiterlijk in 2020 bovenop de huidige plannen en hierbij ook expliciet te kijken naar mogelijkheden buiten de ontwikkelzones;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

MOTIE Meer gratis Wifi in Haarlem (25 BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6, 8 en 9 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Niet iedere inwoner van Haarlem een mobiele telefoon heeft met 4g of 5g; Haarlem een aantrekkelijke stad wil zijn voor toeristen; Een deel van de Haarlemse binnenstad rond de Grote Markt een gratis wifi-netwerk heeft maar dat dit slechts om een klein gebied gaat; Gebruik van openbare wifi-netwerken populair is en daarom ook de Europese Unie de verdere uitbreiding van deze netwerken nastreeft en daarom 120 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld voor gemeenten voor het creëren van vrije, draadloze internettoegang in de omgeving van de voornaamste centra van het openbare leven; Het college verwacht dat de subsidie vooral zal worden ingezet in andere Europese landen waar de infrastructuur minder op orde is, maar verschillende gemeentes in Nederland zich inmiddels hier al voor hebben aangemeld en dat voor deze subsidie geldt dat deze wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen

Verzoekt het college:

Uit te zoeken of het mogelijk is om Europese subsidie aan te vragen om het gratis wifi-netwerk in Haarlem te vergroten bijvoorbeeld in een groter gebied in de binnenstad en rond andere winkelcentra en de raad te informeren of een aanvraag kansrijk is inclusief een afweging tussen financiën, capaciteit, inspanning en te bereiken resultaat.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

Begroting 2018: Recht doen aan anderen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD PvdA Heemstede 10-11-2017 19:05

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1137980/48317/Frank Visser-02-p_164x164Tijdens de laatste begrotingsbehandeling van deze raadsperiode vroeg de ChristenUnie aandacht voor de onduidelijke regels in de bijstand en de bereikbaarheid van Haarlem. Raadslid Frank Visser: "Wij willen dat mensen in de bijstand als ze een bescheiden auto hebben niet gelijk worden gestraft. Mensen in de bijstand moeten ook kunnen sparen, dat voorkomt juist schulden. En investeer liever 4 miljoen euro voor extra fietspaden en fietstenstallingen of de verbreding van de Waarderweg dan dit geld te stoppen in een popcentrum in het voormalige slachthuis waar elk jaar ook nog een paar ton subsidie bij moet"

1e termijn

Voorzitter, nu bijna aan het eind van de raadsperiode is het goed om terug te kijken. Wat hebben we allemaal bereikt en wat niet. Hebben we het goede gedaan voor Haarlem? Ik zie een aantal mooie dingen. Er is een bed, bad, brood regeling gekomen, er zijn nieuwe scholen gebouwd, de schuldhulpverlening is verbeterd, er zijn twee nieuwe opvanglocaties voor daklozen geopend en de indicaties van thuiszorg zijn verbeterd. Er zijn letterlijk meters gemaakt met verbeteren van de wegen in onze stad door het budget werk met werk maken. Wel vindt de ChristenUnie het jammer dat hierbij een paar keer keuzes zijn gemaakt die niet optimaal waren voor fietsers. Minder mooi waren ook de bezuinigingen op onderhoud. Deze week draaien we deze bezuinigingen gelukkig terug.

Voor de ChristenUnie-fractie geldt als drijfveer een op het oog simpele opdracht uit de bijbel van de profeet Micha “God wil niets anders dan dat wij eerlijk en rechtvaardig zijn en ons best doen liefde te bewijzen aan anderen” (Micha 6:3)

Kortom: zoeken naar recht en gerechtigheid voor anderen. De gemeentelijke regels kunnen nog zo goed klinken op papier en de voorzieningen kunnen nog zo mooi lijken maar in de praktijk zie je soms toch gevolgen die niet rechtvaardig zijn of regels die onnodig drempels opwerpen. Dit vraagt om door de bril van de ander te kijken. Ik deed dat vorig jaar n.a.v. een tip van een gehandicapte die mij wees op het feit dat hij niet hoefde te loten voor een middelbare school omdat niet elke school een lift heeft. Ik ben blij dat het college in deze begroting het voorstel van de ChristenUnie heeft overgenomen om Haarlem inclusiever te maken door serieus aan de gang te gaan met toegankelijkheid en allerlei fysieke drempels in gebouwen en op straat te gaan aanpakken. Ik ben ook blij dat het college na ons voorstel aan de slag is gegaan met een Odensehuis om mantelzorgers beter te ondersteunen. En ik ben verheugd dat wethouder Botter zijn nek heeft uitgestoken en deze maand met Project Haarlem is gestart om zo te experimenteren met een andere methode om Haarlemse daklozen aan een nieuwe toekomst te helpen.

Voorzitter, op dit soort manieren maken we onze stad rechtvaardiger en socialer. Ook moderne middelen als internet kunnen daarbij helpen. Vorig jaar gaf ik een voorbeeld over de gebrekkige informatie op de gemeentelijke website over de WMO. Dit jaar ben ik in de minima-regelingen gedoken. Ik wil even alle raadsleden vragen hun browser te openen. Degene die binnen 2 minuten op internet het antwoord vindt op de volgende vraag en mij in een interruptie het antwoord geeft krijgt een minuut van mijn spreektijd cadeau, als de voorzitter dat goed vindt tenminste… De vraag luidt: hoeveel spaargeld mag je hebben om nog vrijstelling te krijgen van de afvalstoffenheffing. De tijd gaat nu in!

Ik zal ondertussen mijn eigen zoektocht illustreren. Natuurlijk begon ik op www.haarlem.nl en zocht op het woord kwijtschelding. Ik kreeg 4 zoekresultaten waarbij het woord kwijtschelding veruit het vaakst voorkwam op de pagina “regelingen bij krappe beurs”. Ik moet zeggen: ik kreeg op deze pagina een mooi overzicht van alle regelingen die er zijn. En ja hoor: de kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen stond er ook bij. De tekst luidt: met een minimuminkomen komt u mogelijk voor vrijstelling in aanmerking. Voor meer informatie kreeg ik geen link maar moest ik zelf maar zoeken op www.haarlem.nl op het woord kwijtschelding… Ja dan is het cirkeltje rond. Voorzitter, dit kan toch niet?! Zo geven de mensen de moed op en missen regelingen waar ze wel recht op hebben. Of dan gaan burgers alsnog de gemeente bellen.

Mijn zoektocht ging verder. Gelukkig wordt er ook nog verwezen naar onze belastingdienst Cocensus. Op www.cocensus.nl staat voor welke gemeentelijke belastingen ik allemaal vrijstelling kan krijgen maar nog steeds niet wat nu de vermogensnorm is. Verder dus maar zoeken in de belastingverordeningen, die op deze site keurig op een rij staan. Een gemiddelde burger zal daar niet zoeken en dat is ook niet nodig zo blijkt… want ook hier geen antwoord op mijn vraag.

Dan maar op Google zoeken op kwijtschelding en Haarlem. Ik kom dan uit bij het besluit kwijtscheldingsregels 2018 die toevallig afgelopen week in de commissie bestuur was. Maar ook dat besluit geeft geen antwoord op de vraag wat nu de vermogensgrens is. Oh wacht, er staat bovenaan een verwijzing artikel 255 van de gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 en de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, alsmede de Leidraad Invordering Cocensus. Ja in Nederland regelland hebben we het ingewikkeld gemaakt.

Voorzitter, de 2 minuten zijn om…. Kwijtscheldingsregels liggen landelijk vast en zijn afhankelijk van de persoonlijke situatie. Je kunt narekenen of je in aanmerking komt op www.berekenuwrecht.nl. Voor een alleenstaande bijstandsgerechtigde gaat het om ongeveer 1400 euro vermogen. Waarom zegt de gemeente dat niet gewoon op de website? Vandaar mijn motie 23 “Voorwaarden voor regelingen op website” die ik samen met Trots Haarlem en OPHaarlem indien.

Is die 1400 euro een goede grens? Nee, het NIBUD adviseert huishoudens met een inkomen op bijstandsniveau om minimaal 3500 euro spaargeld als buffer te hebben en roept daarom op om de vermogensgrens voor vrijstelling van gemeentelijke heffingen gelijk te trekken aan de vrijstellingen die binnen de Participatiewet zijn gesteld om in aanmerking te komen voor de bijstand. Dit maakt het voor iedereen eenduidig en mogelijk wordt daarmee het beroep op de bijzondere bijstand lager, dus minder rondpompen van geld. Daarvoor moeten we dus vreemd genoeg bij het Rijk zijn, gaat de wethouder hiervoor lobbyen bij het nieuwe kabinet?

Ik noemde net al de participatiewet. Daar geldt een vermogensgrens van een kleine 6000 euro voor een alleenstaande om bijstand te kunnen krijgen. Diezelfde grens hanteren we in Haarlem voor het krijgen van de HaarlemPas en om mee te kunnen doen aan de collectieve zorgverzekering. Deze grens is ook landelijk bepaald maar hier zijn lokaal afwijkingen mogelijk. Wij doen dit in Haarlem echter voor zover ik heb kunnen nagaan niet en dat kan tot onrechtvaardige situaties leiden. Stel je zit in de bijstand en een familielid bekostigd een nieuwe auto voor je. Je leeft zo zuinig mogelijk om de benzine te kunnen betalen en kunt zo je kleinkind bezoeken die aan de andere kant van het land woont. Het kan er in Haarlem toe leiden dat je vervolgens je bijstand kwijt raakt of geen Haarlem Pas meer krijgt. Want ook je eigen auto wordt als vermogen gezien. Als je dus 3500 euro spaargeld hebt, prima volgens de NIBUD normen en je hebt een auto van 3000 euro die dat familielid voor jou betaald heeft, dan kan je ineens het recht verliezen op de Haarlem Pas, op bijstand en op de gemeentelijke zorgverzekering. Dat kan toch niet waar zijn? Vandaar mijn motie 22 “Auto niet in vermogenstoets Bijstand en HaarlemPas” die ik samen met Trots Haarlem en OPHaarlem indien.Ja een keer een automotie van de ChristenUnie en dat is niet de enige.  Want afgelopen jaar hebben wij nog een motie hebben ingediend over het verbreden van de Oudeweg die toen geen meerderheid kreeg in deze raad. Ik ben benieuwd hoe de wethouder daar nu tegenaan kijkt.

Maar ik heb uiteraard ook een voorstel voor fietsers want de ChristenUnie ziet nog veel kansen voor de groei van het fietsgebruik in onze stad. Er zijn meer stallingsplekken nodig, en comfortabele fietspaden en fietsstraten. De ondergrondse fietsenstalling op de Botermarkt is vooralsnog geschrapt maar wat komt er voor in de plaats? Er wordt nu gehint op een ondergrondse stalling op het Houtplein en verdubbeling van de capaciteit op het Stationsplein. Klinkt goed, maar daar is nog geen geld voor. Wanneer gaan we hier meters in maken? Dit soort investeringen vinden wij belangrijker voor de stad dan de komst van de Popschool. Vandaar mijn amendement 29 “Bereikbaarheid belangrijker dan popschool”. De VVD suggereerde eerder vanavond het geld van de popschool in te zetten voor de reserve groei van de stad. Als we elkaar daar als raad in kunnen vinden vind ik het ook prima. Ook als het naar duurzaamheid gaat, want daar hebben we nog grote stappen te maken. Dan heb ik dus al 3 prioriteiten genoemd die volgens de ChristenUnie belangrijker zijn dan de popschool.

Voorzitter, begroten is niet alleen keuzes maken maar ook een goed risicomanagement. De top 10 risico’s staan in deze begroting maar wat gaat het college doen om te voorkomen dat deze risico’s optreden. Graag een toezegging van de wethouder Financiën dat bij de volgende begroting ook de maatregelen die gericht zijn op de risico’s worden opgenomen. Ik heb wat vragen gesteld over het grootste risico: de ICT-infrastructuur. De antwoorden stelden mij eerlijk gezegd niet gerust. Als de computers op de fractiekamers illustratief zijn voor die van ambtenaren dan gaat er ook nog eens veel kostbare tijd en werkplezier van onze ambtenaren verloren. De ChristenUnie vindt het daarom tijd voor een onafhankelijke audit van het ICT beleid van de gemeente. Vandaar mijn motie 26 Onafhankelijke audit ICT gemeente Haarlem

En nu ik het toch over ICT heb. Een ander speerpunt van mijn fractie is het goed benutten van subsidies. Het college heeft vorig jaar deze handschoen opgepakt en ik ben benieuwd naar de resultaten. Sinds kort is er een nieuwe Europese subsidie voor het realiseren van gratis wifi in de openbare ruimte. In mijn motie 25 “Meer gratis WIFI in Haarlem” vraag ik het college deze subsidie te benutten. Het is niet alleen handig voor toeristen zoals ik noem in mijn motie, maar ook voor mensen voor wie een internetabonnement te duur is. De bibliotheek zit nu vol met mensen die daar gebruik maken van internet.

Voorzitter ik begon mijn bijdrage dat de drijfveer van de ChristenUnie het zoeken naar het goede voor Haarlem is en dan vooral het zoeken naar recht en gerechtigheid voor inwoners van onze gemeente. Een steeds belangrijker thema wordt het wonen. Ik denk zelfs dat dit het belangrijkste thema zal worden in de volgende raadsperiode naast duurzaamheid. De woningnood is hoog. In 2016 zijn er netto slechts 363 woningen bij gekomen. Dat is veel te weinig. Het aantal sociale huurwoningen daalt zelfs terwijl de wachttijd is toegenomen. Het is echt hoog tijd voor een soort deltaplan om te zorgen dat jonge Haarlemmers voor Haarlem behouden blijven. Ik heb daarom grote moeite dat we nu bezig zijn te handhaven op illegale bewoning van de Waarderpolder. Ja adresfraude is illegaal, maar veel mensen wonen hier omdat ze niet anders kunnen. Er is toch geen haast, geen urgente reden om dit nu te doen? Vandaar mijn motie 24 “Geen mensen uit de Waarderpolder zetten als er onvoldoende wordt gebouwd”. Kom eerst met plannen om nog voor 2020 1000 woningen extra te bouwen bovenop de huidige plannen. 

Mijn fractie vindt sowieso dat aan de zuidzijde van de Waarderpolder ruimte moet komen voor woningbouw. Een aantal bedrijven kan daarbij verhuizen naar de Noordkop waarbij we gelijk moeten zorgen voor een efficiënter grondgebruik door in 3 of 4 lagen te bouwen in plaats van de huidige bebouwing die vaak mar 2 lagen hoog is.

Waar het tekort aan woningen extra pijnlijk zichtbaar wordt is als je onverwacht te maken krijgt met een echtscheiding. Ik werd afgelopen week nog benaderd door iemand die in zo’n situatie zit. En je hebt dan echt een probleem want je hebt in Haarlem dan geen recht op een urgentieverklaring. Een urgentieverklaring is in veel gevallen ook niet nodig maar er zijn jaarlijks zo’n 30 situaties dat mensen echt in de problemen komen en mijn fractie vindt dat onverteerbaar, zeker als er sprake is van minderjarige kinderen. Op grond van artikel 9 lid 11 en 12 van de huisvestingsverordening kan in zulke gevallen wel inschrijftijdverlenging worden verleend aan woningzoekenden met maximaal vier jaar inschrijftijdverlenging, maar ja de wachttijd is uit mijn hoofd inmiddels al zo’n 7 jaar. Vindt de wethouder dit echt rechtvaardig? We willen dit soort gezinnen toch niet opvangen in de daklozenopvang? In veel andere gemeenten is in de huisvestingsverordening opgenomen dat in specifieke situaties echtscheiding wel reden kan zijn voor het geven van een urgentieverklaring. Deze optie is ook opgenomen in de VNG-modelverordening. In 2015 stelde ik de wethouder voor dit over te nemen. De wethouder was toen tegen. Is de wethouder bereid haar standpunt te wijzigen? Ik dien hierover de motie 49 Urgentieverklaring bij relatiebreuk met kinderen in.

Voorzitter, tenslotte liggen er nog 3 moties van mij uit de raad van 19 oktober die toen vanwege de tijd niet aan de orde zijn gekomen. Ik dien ze bij deze opnieuw in. Het gaat om:

Motie 21: Beleidskaders hoogbouw en bescherming erfgoed. Deze dien ik samen in met PvdA, GroenLinks en Actiepartij. Motie 27: Nieuwe periode voor stadsbouwmeester Motie 28: Een goede stadsbouwmeester laat je lang bouwen aan de toekomst  van Haarlem

 

 

MOTIE Voorwaarden voor regelingen op website

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Op de gemeentelijke website regels voor kwijtschelding van gemeentelijke heffingen zoals de geldende inkomensgrenzen en vermogensgrenzen niet te vinden zijn;

Verzoekt het college

De informatie over alle gemeentelijke regelingen zoals voor minima, subsidieregels en WMO-voorzieningen op www.haarlem.nl na te lopen en waar nodig aan te vullen zodat alle voorwaarden zijn opgenomen en burgers maximaal worden ondersteund om informatie over regelingen digitaal in te winnen,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE Auto niet in vermogenstoets Bijstand en HaarlemPas

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat

Artikel 34 lid 2 van de Participatiewet stelt dat bezittingen in natura die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn dan wel, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin noodzakelijk zijn niet als vermogen in aanmerking worden genomen bij de vermogenstoets voor de bijstand Artikel 34 lid 3 van de Participatiewet vermogensgrenzen vaststelt voor deze toets en dat deze bijvoorbeeld voor alleenstaanden €5.940,00 is De Beleidsregels HaarlemPas in artikel  3 en 7 bepalen dat dezelfde vermogenseisen gelden als in artikel 34 lid 3 van de Participatiewet Haarlem bij het vermogen ook de waarde van een eigen auto meetelt; Andere gemeenten zoals bijvoorbeeld Maastricht [1] en Amsterdam [2] auto’s tot een bepaalde waarde of met een bepaalde ouderdom beschouwen als algemeen gebruikelijk en niet meerekenen in de vermogenstoets;

Verzoekt het college

De raad een voorstel voor te leggen waarmee een auto tot een bepaalde waarde of met een bepaalde ouderdom niet mee te rekenen in de vermogenstoets op grond van artikel 34 lid 3 van de Participatiewet voor het bepalen van het recht op bijstand en de HaarlemPas en de kosten hiervan te dekken uit de reserve sociaal domein.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

[1] http://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-83962.pdf Uitvoeringsbesluit vermogensvaststelling Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016 e.v. artikel 1, 2 en 3.

[2] https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/hoe-vraag-ik-een-bijstandsuitkering-aan/?caseid=%7bFDCBC68C-A8E1-4572-AECB-FF2A0800FF37%7d

AMENDEMENT Bereikbaarheid belangrijker dan popschool

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De popschool in het Slachthuis duurder uitvalt dan voorzien en er nu wordt uitgegaan van € 4.300.000 (inch btw) waarbij het overige deel wordt verkocht in de aanbestedingsprocedure De opbrengst van het overige deel van het gebouw mogelijk lager is doordat het gebouw niet als één geheel wordt verkocht Bij het popcentrum bovendien wordt uitgegaan van een nadelig exploitatieresultaat van  € 350.000 per jaar De extra lasten van de popschool er toe leiden dat de saldi van de jaarschijven 2021 en 2022 negatief worden Een brede coalitie heeft aangedrongen op het aanpakken van de mobiliteitsknelpunten van Haarlem

Besluit:

In beslispunt 3 te schrappen “, kapitaallasten popschool” Beslispunt 5 te wijzigen in “De raad stelt het Investeringsplan 2018-2022 (bijlage 5.1) vast met uitzondering van de opname van het popcentrum in het Investeringsplan zoals genoemd als nieuwe investering op blz. 9, 10, 16 en 21”

Verzoekt het college:

Voor de Kadernota met voorstellen te komen voor investeringen in bereikbaarheid waaronder in ieder geval extra investeringen in fietsparkeren in de binnenstad.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Onafhankelijke audit ICT gemeente Haarlem

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Uitval van ICT systemen als gevolg van problemen met de interne ICT infrastructuur volgens de Programmabegroting het grootste bedrijfsvoeringsrisico is; De komende jaren wordt geïnvesteerd om de ICT-infrastructuur weer toekomstbestendig te maken; Er nog geen externe audit gedaan is naar het risico van uitval van ICT systemen; Medewerkers van de gemeente Haarlem klagen over trage computers en dat dit mogelijk gevolgen heeft voor de arbeidsproductiviteit; De gemeente de toegang tot voorzieningen steeds verder digitaliseert en hierdoor afhankelijker wordt van ICT;

Verzoekt het college:

Een onafhankelijke audit te doen naar de kwaliteit van de ICT systemen en de (voorgenomen) maatregelen voor de aanpassing van de ICT-infrastructuur t.a.v. risico’s op uitval en toekomstbestendigheid en de raad zo nodig voor de Kadernota aanvullende maatregelen voor te leggen om het risico op uitval terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau en te zorgen dat de ICT systemen en de software van de gemeente bij de tijd zijn;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Meer gratis Wifi in Haarlem

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Haarlem een aantrekkelijke stad wil zijn voor toeristen; Een deel van de Haarlemse binnenstad rond de Grote Markt een gratis wifi-netwerk heeft maar dat dit slechts om een klein gebied gaat; De Europese Unie 120 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld voor gemeenten voor het creëren van vrije, draadloze internettoegang in de omgeving van de voornaamste centra van het openbare leven; Dat voor deze subsidie geldt dat deze wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen;

Verzoekt het college:

Een aanvraag te doen voor de Europese subsidie om het gebied van het gratis wifi-netwerk in Haarlem te vergroten en daarbij in ieder geval te kijken naar de mogelijkheden in de rest van de binnenstad en rond winkelcentra;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

MOTIE Geen mensen uit Waarderpolder zetten als er onvoldoende wordt gebouwd

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De gemeente bezig is op te treden tegen illegale bewoning in de Waarderpolder Veel mensen noodgedwongen in de Waarderpolder wonen omdat de wachtlijsten in Haarlem voor een sociale huurwoning hoog zijn en ook middeldure huurwoningen en goedkope koopwoningen lastig te vinden zijn in onze stad Betreffende bewoners van de Waarderpolder geen hinder veroorzaken voor bedrijven met een milieucontour en ook geen beroep kunnen doen op overlast van deze bedrijven, juist omdat ze er niet legaal wonen;

Verzoekt het college:

De handhaving op illegale bewoning in de Waarderpolder met tenminste 1 jaar op te schorten en de gemeenteraad binnen een jaar plannen voor te leggen die voorzien in een stijging van de woningbouw in Haarlem met tenminste 1000 woningen bovenop de huidige plannen tot en met 2020;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

MOTIE Urgentieverklaring bij relatiebreuk met kinderen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

In de huidige huisvestingsverordening relatiebreuk geen reden is voor het geven van een urgentieverklaring; Dit in veel gevallen ook niet nodig is omdat mensen zelf een oplossing vinden voor hun huisvesting; Er desondanks met name als er sprake is van minderjarige kinderen, sprake kan zijn van schrijnende situaties die buiten de huidige urgentie categorieën vallen; Op grond van artikel 9 lid 11 en 12 van de huisvestingsverordening inschrijftijdverlenging kan worden verleend aan woningzoekenden met kinderen die niet in aanmerking komen voor een urgentieverklaring, met maximaal vier jaar inschrijftijdverlenging; Jaarlijks circa 30 verzoeken worden ingediend voor inschrijftijdverlenging; Deze inschrijftijdverlening door de lange wachtlijsten in Haarlem niet altijd tijdig voor het ontstaan van dakloosheid of binnen de maximale geldigheidstermijn van een jaar tot het toewijzen van een woning leidt; In veel andere gemeenten in de huisvestingsverordening in specifieke situaties echtscheiding wel reden kan zijn voor het geven van een urgentieverklaring en deze optie ook is opgenomen in de VNG-modelverordening; Het beter is als kinderen in dergelijke situaties terecht komen in een woning en niet in de daklozenopvang;

Verzoekt het college:

De raad voor de Kadernota een wijziging van de huisvestingsverordening voor te leggen waarin wordt geregeld dat mensen die een woonruimte hebben of zullen moeten verlaten in verband met echtscheiding, verbreking samenwoning of verbreking geregistreerd partnerschap en waarbij sprake is van niet verwijtbare dreigende dakloosheid en sprake is van aantoonbare zorg voor één om meer minderjarige kinderen een urgentieverklaring kunnen krijgen dan wel de termijn voor de inschrijftijdverlenging te verlengen met 2 jaar;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Beleidskaders hoogbouw en bescherming erfgoed

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Sprake is van een toenemend aantal projecten, gebiedsontwikkelingen en ontwikkelvisies met een verdichtingsopgave en daarbij vaak sprake is discussies over hoogte accenten en over de toekomst van niet door de Monumentenwet beschermde objecten en gebieden;

Verzoekt het college:

Zo spoedig mogelijk maar uiterlijk bij de Kadernota gebaseerd op onder andere de Nota Ruimtelijke Kwaliteit een stadsbrede ontwikkelstudie inclusief een hoogtevisie aan de Raad aan te bieden met daarin:

Toetsingskaders voor ontwikkelingen, met name ten aanzien van voorstellen tot wijzigingen in hoogte en daarmee het silhouet van de stad Toetsingskaders voor transformatie, betreffende niet door de Monumentenwet beschermde objecten en gebieden die toch waardevol zijn om te behouden (Erfgoed & Ruimte).

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Jan Baaijens, Actiepartij

Marceline Schopman, PvdA

Robbert Berkhout, GroenLinks

MOTIE Een goede stadsbouwmeester laat je lang bouwen aan de toekomst  van Haarlem

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Stadsbouwmeesters in het rijke verleden van de stad voor langere termijn verbonden zijn geweest aan de gemeente Haarlem; Een langere termijn van de stadsbouwmeester kan bijdragen aan de continuïteit bij stedelijke ontwikkelingen die vaak langer dan 9 jaar duren; De stadsbouwmeester daarom bij uitstek verbanden kan leggen bij ontwikkelingen door de jaren heen en zijn kennis over de regio kan inbrengen bij nieuwe projecten;

Verzoekt het college:

De maximale termijn van 3x3 jaar voor de stadsbouwmeester los te laten en te vervangen door elke 3 jaar te evalueren waarna de periode van de stadsbouwmeester kan worden verlengd,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Nieuwe periode voor stadsbouwmeester

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De positie van de Stadsbouwmeester in deze raadsperiode onder druk heeft gestaan en dat dit mede samenhangt met de plaats in de organisatie [1]; De Stadsbouwmeester bezig is met voor de Stad zeer belangrijk projecten die niet zomaar kunnen worden overgenomen[2]; Voor zover aan de orde[3] - de Raad het samenstel van werkzaamheden van de Stadsbouwmeester ziet als een unieke artistieke prestatie in de zin van de Aanbestedingswet 2012[4];

Verzoekt het college:

Het contract met de Stadsbouwmeester met een periode van drie jaar te verlengen; De Stadsbouwmeester binnen de gemeentelijke organisatie te positioneren rechtstreeks onder het College van B&W; de adviezen van de Stadsbouwmeester telkens aan de Raad aan te bieden tegelijk met de beleidsstukken; Budget vrij te maken voor de eigen website van de Stadsbouwmeester; De positie, taken, bevoegdheden en de onafhankelijkheid van de Stadsbouwmeester vast te leggen in een verordening;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Jaarverslag 2016, Hoofdstuk 10

[2] Zoals onder meer (Jaarverslag 2016, o.a. Hoofdstuk 0)

* supervisor transformatie Brinkmann

* supervisor gebiedsontwikkeling station Haarlem Centraal

* voorzitter regieteam ‘Schalkwijk-Midden’

* atelier meester ‘ontwikkelzone Europaweg , met Spaarne Gasthuis + Schalkwijk-Midden en Schalkstad ‘.

* ateliermeester ontwikkelzone Zuid-West

* expert bij OV-knooppunten Kennemerlijn, Alliantie gesprekken / expert-meetings Oostpoort en Haarlem Centraal i.s.m. Noord-Zuiden en Provincie

* lid atelier verstedelijkingsvisie, met Heemschut en Historische Vereniging Haerlem

[3] Het bedrag van de opdracht blijft met 180.000 euro ex btw over drie jaar, onder de drempel voor een Europese aanbesteding.

[4] De uitzonderingsbepaling van artikel 2.32.