Nieuws van politieke partijen in Heusden inzichtelijk

11 documenten

Reactie van GroenLinks op de Voorjaarsnota: Pleidooi voor een ontspannen samenleving | Heusden

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Heusden 11-07-2020 00:00

“Hoe gaan we met elkaar om? Hoe gaan we met de wereld om? Hoe realiseren we een meer ontspannen samenleving? Nu en straks. Hier en daar.” Met deze woorden begon Frits Ten Cate onze reactie op de Voorjaarsnota van de gemeente Heusden. Als één van de weinige partijen kiezen we er nadrukkelijk voor om juist nu te investeren en uit te geven. De gemeente heeft de middelen hiervoor in kas. En, daar waar we eenvoudig kunnen besparen, moeten we dat natuurlijk zeker ook doen. Zoals bijvoorbeeld het onderbrengen van de bibliotheek Drunen in de Voorste Venne.

Wij vinden het belangrijk om alle zaken rond duurzaamheid, klimaat en groen te versnellen. Versimpel de subsidievoorwaarden voor groene daken, stimuleer ‘groene bedrijvigheid’ en faciliteer startende en uitbreidende ondernemers. Dit vergt nu extra middelen, maar genereert ook werkgelegenheid. Op de langere termijn biedt het een prettigere leefomgeving, met minder hittestress en overstromingen. Iets meer ambitie mag!

Ook pleiten we nadrukkelijk voor een ontspannen samenleving. Een ontspannen samenleving is voor ons een rechtvaardige samenleving, met aandacht voor persoonlijke waardering, Geen constante zorgen over inkomen en geld. Samen met de PvdA en D66 hebben we daarvoor twee moties ingediend:

Met de eerste motie vragen we een eenmalige verdubbeling van de HeusdenPas. Door het hamsteren waren boodschappen duurder. Voor mondkapjes en handgel worden extra kosten gemaakt, net als voor de telefoons om dierbaren te bereiken. Veel uitzendbanen zijn en worden gestopt. Door dit alles vrezen we dat er straks weinig geld meer over is voor iets extra’s of voor sport en cultuur. De wethouder deelt onze mening niet en meldt geen signalen van problemen te ontvangen. Ook de andere partijen in de raad stemden tegen.

Met de tweede motie roepen we het college (en de raad) op om kennis te nemen van de experimenten met basisbanen in andere gemeenten en om de haalbaarheid van basisbanen voor Heusden te onderzoeken. Ronald Heesbeen van de PvdA heeft deze motie met verve in de raad verdedigd! Wij zijn dan ook zeer gelukkig met de toezegging van de wethouder dat hij bij andere gemeenten naar hun ervaringen met basisbanen gaat informeren. De overige partijen in de raad kunnen echter nog wel een beetje extra overreding gebruiken. Zij stemden allemaal tegen.

 

GroenLinks Heusden

Toelichting: Een basisbaan bestaat uit het door de gemeente in dienst nemen of detacheren van uitkeringsgerechtigden. Belangrijk punt is dat je dit ook zelf moet willen en dat er geen concurrentie is met werknemers in de vrije sector. In Groningen, Assen en Oude IJsselstreek wordt al geëxperimenteerd met basisbanen.

Een basisbaan is fundamenteel anders dan een basisinkomen. Met een onvoorwaardelijk basisinkomen krijgt iedereen een maandelijkse betaling van de overheid, die genoeg is als leefgeld. Verdien je genoeg dan betaal je het bedrag als belasting terug. Projecten met basisinkomen zijn wereldwijd getest. Het blijkt dat de deelnemers zich fitter voelen en minder stress ervaren. Mensen zijn iets meer gaan werken, meer vrouwen beginnen een eigen bedrijf en kinderen ontwikkelen een hoger IQ, mogelijk door de financiële zekerheid in hun omgeving.

Volgens sommige puristen kunnen een basisinkomen en basisbanen niet samengaan. Ons standpunt is dat beide, zeker ook samen, kunnen bijdragen aan een meer ontspannen samenleving.

 

Deze reactie is eerder geplaatst in het Weekblad Heusden.

Afschaffen weigeringsgronden toelating schuldhulpverlening | Heusden

GroenLinks GroenLinks Heusden 10-11-2019 00:00

Afgelopen dinsdag heeft het college de beleidsregels ‘Toelating tot de schuldhulpverlening 2019’ vastgesteld. De oude regeling was uit 2012 en bevatte algemene weigeringsgronden bij het toelaten van mensen tot de schuldhulp. Volgens deze regels zouden dak- en thuislozen en zelfstandig ondernemers geen toegang hebben tot de schuldhulp. Ook zonder inkomsten of bij schulden uit strafrechtelijk vorderingen was er geen toegang. Via een motie (19 februari 2019) heeft GroenLinks gevraagd om deze algemene weigeringsgronden af te schaffen. Mooi dat de beleidsregels nu zijn aangepast en dat de gewraakte algemene weigeringsgronden uit de tekst zijn verwijderd.

21-06-2019: Baanbrekers

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 21-06-2019 11:31

Volgende week staat Baanbrekers op de agenda van de raad, maar veel zal daar niet over gezegd worden. Want het gaat al enkele jaren erg goed met Baanbrekers. Met dank natuurlijk aan de gunstige economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren en ook de vestiging van enkele grote bedrijven in Waalwijk draagt een steentje bij. Baanbrekers sloot het jaar 2018 af met een voordelig resultaat van ruim 2,5 miljoen. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat Baanbrekers veel klanten naar regulier werk begeleidt. De uitstroom is aanzienlijk groter dan gemiddeld in heel Nederland waardoor er een overschot ontstaat op het budget voor bijstandsuitkeringen. Overigens wordt het grote overschot in 2018 ook voor een belangrijk deel (8 ton) veroorzaakt door het vrijvallen van een voorziening ten behoeve van dochter RueLong (ofwel WML-Facilitair). Het vormen van die voorziening droeg enkele jaren terug nog flink bij aan de verliezen van toen. Het overschot van 2018 zal worden terugbetaald aan de drie deelnemende gemeenten; Heusden kan een bedrag van 986 duizend euro tegemoet zien. Nee, dat is geen extra meevaller, er was in de bestuursrapportages al rekening mee gehouden.

Financieel gezien gaat het dus erg goed bij Baanbrekers, maar ook beleidsmatig werden er klinkende resultaten behaald en natuurlijk hangt dat met elkaar samen. In 2018 werden 482 mensen naar regulier werk geleid, dat is aanzienlijk méér dan begroot (360). Er was ook instroom: er kwamen 708 aanvragen voor een uitkering binnen, maar daarvan kregen “slechts” 338 mensen een uitkering. Veel mensen worden al direct bij de aanvraag naar werk en/of school begeleid zodat een uitkering niet meer nodig is.

Een instrument dat erg vaak door Baanbrekers benut wordt is de zgn. loonkostensubsidie: mensen met een beperking worden bij een bedrijf geplaatst in een reguliere baan; Baanbrekers verstrekt een loonkostensubsidie als compensatie voor de lagere arbeidsproductiviteit van die mensen. 64 Mensen kregen op die manier een baan en dat lijkt misschien niet zoveel maar dat cijfer ligt toch fors boven het landelijk gemiddelde.

Wat minder goed lukt is de invulling van de zgn. banenafspraken en het nieuwe beschut werken. Volgens de begroting hadden er 120 banenafspraken tot stand moeten komen, maar uiteindelijk zijn er 96 ook daadwerkelijk gerealiseerd. Bij het Beschut Werken werden slechts 13 mensen geplaatst op een beschutte werkplek, terwijl de doelstelling (vanuit het rijk opgelegd) 25 was. Volgens Baanbrekers doet men er alles aan om de doelstellingen wel te halen, maar er zijn gewoon te weinig kandidaten. Even ter herinnering: de vroegere Sociale Werkvoorziening is er niet meer, althans niet voor nieuwe kandidaten, daar is het nieuwe beschut werken voor in de plaats gekomen. Het feit dat de doelstelling niet gehaald wordt doet zich niet alleen bij Baanbrekers voor, maar is een landelijk verschijnsel. De landelijke doelstelling was, dat er per eind 2018 4600 beschutte arbeidsplekken zouden zijn, maar daarvan werden er slechts 2500 gerealiseerd. De doelstelling voor eind 2019 is zelfs 6000, maar ook dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet gehaald gaan worden. De taakstelling voor Baanbrekers in 2019 is 34 werkplekken.

Nog een opvallend cijfer in de jaarrekening 2018: sinds enkele jaren besteed Baanbrekers extra aandacht aan de terugvordering van onterechte uitkeringen. Dat kan betrekking hebben op een onterechte bijstandsuitkering; het kan ook betrekking hebben op bijzondere bijstand. Vaak is er in deze situaties gewoon sprake van geconstateerde bijstandsfraude en natuurlijk is het goed dat dit keihard wordt aangepakt. Die extra aanpak heeft in 2018 een bedrag van 1 miljoen euro opgeleverd, alle reden dus om die extra inzet met volle kracht voort te zetten, want als er iets is wat ons sociale systeem ondermijnt, dan is het wel uitkeringsfraude.

Drunen, vrijdag 21 juni 2019

Kees Musters:

P.S.:

Vandaag (puur toeval) was ik met enkele andere raadsleden uit de gemeente Heusden op werkbezoek bij Baanbrekers en heb daar ter plaatse wederom ervaren dat deze organisatie prima werk verricht. Natuurlijk zijn er her en der wel knelpunten en problemen en natuurlijk wordt er voortdurend gewerkt aan oplossingen en verdere verbeteringen. Maar de organisatie staat als een huis; complimenten aan de organisatie als geheel en nogmaals dank aan de medewerkers van Baanbrekers die een bijdrage aan het werkbezoek geleverd hebben.

17-05-2019: Bestuur

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 17-05-2019 07:03

Aantal bezwaren en klachten stabiel

De Commissie Bezwaarschriften heeft haar Jaarverslag 2018 naar het college gestuurd; daarnaast is ook het Jaarverslag Klachten vastgesteld. Uit beide Jaarverslagen kun je afleiden dat het aantal bezwaren en klachten bij de gemeente Heusden in de afgelopen jaren en nu dus ook in 2018 redelijk stabiel is gebleven.

Elke belanghebbende kan een bezwaar indienen tegen besluiten van het gemeentebestuur; dat kunnen besluiten zijn van de gemeenteraad, van het college of van de burgemeester. Die bezwaren kunnen schriftelijk worden ingediend bij een onafhankelijke bezwarencommissie, die vervolgens (meestal na een zitting waarbij alle partijen ook gehoord kunnen worden) tot een gemotiveerde uitspraak over het bezwaarschrift komt. Die uitspraak is niet bindend, maar heeft de status van een advies aan de gemeenteraad, het college of de burgemeester. Die kunnen de uitspraak naast zich neer leggen, maar in verreweg de meeste gevallen wordt het advies wel opgevolgd en dat kan zijn dat het besluit in stand blijft, of er komt een nieuw besluit of het besluit blijft in stand met een betere motivatie. Slechts in twee (van de 83) gevallen heeft het college uiteindelijk het advies van de commissie niet opgevolgd.

In 2018 werden 90 bezwaarschriften bij de commissie ingediend. In totaal werden er in 2018 ca. 21.000 besluiten genomen waartegen bezwaar mogelijk was en in dat licht bezien is het aantal van 90 natuurlijk minimaal. Het aantal van 90 ligt iets hoger dan in 2017 toen er nog 81 bezwaarschriften werden ingediend.

83 bezwaarschriften werden behandeld en afgerond; drie daarvan werden gegrond verklaard; een groot deel van de bezwaarschriften werd ongegrond verklaard (34) en bijna net zoveel bezwaren werden (vaak na overleg met de betrokkenen) weer ingetrokken (29). In 16 gevallen werd het bezwaar wel gegrond verklaard maar kon dat toch in stand blijven met een betere motivering.

Van de 83 afgehandelde bezwaren hadden de meeste betrekking op bouwen (22); bij het beleidsonderdeel handhaving waren er 18 bezwaren en 14 bezwaren hadden betrekking op verkeersmaatregelen.

De commissie concludeert in haar rapport dat de kwaliteit van de besluitvorming in Heusden op orde is. Wel vraagt de commissie meer aandacht voor goede communicatie en pre-meditation in de verschillende fasen van besluitvorming; op die wijze kan namelijk een bezwaar al vaak voorkomen worden. De tijdigheid bij de afhandeling van bezwaren blijft ook een voortdurend punt van zorg. De wettelijke termijn van afhandeling is 12 weken (kan eenmaal nog verlengd worden tot 18 weken) en in het overgrote deel van de gevallen wordt die termijn van 12 weken ook wel gehaald (83%, maar toch blijft dat een punt van aandacht).

Het Jaarverslag Klachten biedt weinig verrassingen. Er is in Heusden een klachtenverordening: inwoners kunnen wanneer ze zich niet correct behandeld voelen, een klacht indienen bij een klachtencoördinator. In 2018 is dat 22 keer gebeurd (in 2017 was dat 21 keer).

Van die 22 klachten werden 16 informeel afgehandeld, d.w.z. in onderling overleg werd de kwestie besproken en afgedaan. Slechts 5 klachten werden formeel afgehandeld en 1 klacht werd buiten behandeling gesteld. In totaal werden 8 klachten gegrond verklaard en ook 8 ongegrond. Van 5 klachten was de gegrondheid niet meer vast te stellen. De meeste klachten (8) gingen over lange wachttijden en 5 klachten hadden betrekking op een onheuse bejegening.

Bij de Nationale Ombudsman werden in 2018 9 klachten ingediend, maar die hebben geen van allen tot een uitspraak van de ombudsman geleid. Ze werden niet in onderzoek genomen of de behandeling werd tussentijds beëindigd.

Drunen, vrijdag 17 mei 2019

Kees Musters

15-03-2019: Duurzaamheid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 15-03-2019 08:03

Duurzaamheid in Heusden: uitvoeringsprogramma 2019

In december 2017 stelde de gemeenteraad de duurzaamheidsagenda “Heel Heusden Duurzaam” vast. Daarin kwamen diverse thema’s aan de orde: biodiversiteit, circulaire economie, klimaatadaptatie, een gezonde en sociale leefomgeving en energiebeleid. Een ambitieuze nota die uiteindelijk moet leiden tot een energieneutraal Heusden in 2050. Dat lijkt ver weg, maar 2050 is in feite net zo ver weg als 1990 en er moet veel gebeuren. Om dat goed te stroomlijnen komt het college elk jaar met een uitvoeringsnota waarin wordt aangegeven wat er in een bepaald jaar staat te gebeuren. Die uitvoeringsnota werd afgelopen woensdag besproken in de informatievergadering Ruimte en Duurzaamheid en zal ook in de eerstvolgende raadsvergadering aan de orde komen. Naast het Uitvoeringsprogramma duurzaamheid werd ook een Ambitiekaart Energie gepresenteerd. Daarover wellicht een volgend keer, maar dit keer wil ik wat langer stilstaan bij het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid voor 2019.

Allereerst de bevordering van de biodiversiteit. In het kader van de GOL-maatregelen worden enkele ecologische verbindingszones gerealiseerd. Te denken valt daarbij aan ecologische zones in de Baardwijkse Overlaat en aan de Voordijk in Vlijmen. Maar ook buiten de GOL om wordt gewerkt aan enkele ecologische verbindingszones. Het college heeft inmiddels al een besluit genomen over een ecologische zone bij de Koningsvliet, waarbij het natuurgebied rondom de Haarsteegse Wiel verbonden moet worden met de Hooibroeken. Verder wordt momenteel gewerkt aan een beheerplan voor alle natuurgebieden in onze gemeente.

Bij het beheer van de gemeentelijke groenstructuur wordt ook steeds nadrukkelijker rekening gehouden met de gewenste biodiversiteit. Men werkt aan verbinding van de groenstructuur met het Natuurnetwerk Brabant. Het beheerplan bermen zal worden geactualiseerd, cultuurgronden die minder aantrekkelijk voor de landbouwsector zijn kunnen mogelijk als natuurgebieden worden ingericht. Bij de inrichting van het openbaar groen in wijken zal ook meer gelet gaan worden op verbetering van de biodiversiteit. De groene schoolpleinen zijn hier een voorbeeld van. Allemaal acties die niet alleen in 2019 worden uitgevoerd, maar die doorlopend van karakter zijn.

Klimaatadaptatie is een ander belangrijk thema. In 2019 zal de gemeentelijke klimaatstresstest worden afgerond en opgeleverd. Water en groen zal steeds meer integraal benaderd worden: water als onderdeel van de groenstructuur. Wadi’s, waterberging, waterslingers zoals in Vlijmen-noord en daarbij ook aandacht voor de kwaliteit van al dat water. Verder is eind 2018 de stimuleringsregeling Waterplan Heusden van kracht geworden. Inwoners kunnen een gemeentelijke bijdrage ontvangen bij afkoppeling van de woning van de riolering en vergroening van daken en tuinen. Ook het isoleren van woningen wordt bevorderd.

De circulaire economie: het gemeentelijk beleid op dit thema staat nog een beetje in de kinderschoenen. In 2019 wil men ervaring opdoen met circulair inkopen bij minimaal één bouwproject en het circulair inkopen wordt steeds meer ingebed in de gemeentelijke organisatie. Aan het eind van 2019 wil men dan komen tot een evaluatie van deze maatregelen om te kijken naar vervolgacties. Onder dit thema valt ook het afvalbeleid. Het omgekeerd inzamelen is al ingevoerd, in 2019 komt er extra aandacht voor preventie van zwerfafval en voor illegale dumpingen. Dat beleid is al in 2018 ingezet en zal geïntensiveerd worden. Ook zal er aandacht zijn voor het bekende verschijnsel van voedselverspilling.

Tot slot de verbetering van een gezonde en sociale leefomgeving en de verbetering van het vestigingsklimaat voor bedrijven. De uitvoering van de GOL-maatregelen zal een forse verbetering van de leefomgeving opleveren in veel straten binnen de bebouwde kom. Veel meer verkeer wordt buiten de kernen om geleid en levert daardoor minder overlast binnen de bebouwde kom. Verder wil de gemeente in 2019 het gesprek met de agrarische sector aangaan over verduurzaming van de landbouw en veeteelt. Op rijks- en provinciaal niveau lopen er ook acties op dit gebied en de gemeente Heusden wil daarbij graag aansluiten.

Kortom: veel activiteiten op allerlei gebied die lang niet allemaal nieuw zijn en die soms al langer lopen en die bovendien niet in 2019 zullen zijn afgerond. De term duurzaamheid geeft het eigenlijk al aan: aan dit beleid zal voortdurend aan voortgang en vooruitgang gewerkt moeten worden. Het werk is nooit klaar. Maar er worden ook goede vorderingen gemaakt; dat moge ook blijken uit de zgn. duurzaamheidsmonitor, waarvan hierboven een afbeelding.

Drunen, vrijdag 15 maart 2019

Is het armoedebeleid van de gemeente ...

GroenLinks GroenLinks Heusden 27-02-2019 10:39

Is het armoedebeleid van de gemeente Heusden te armoedig? GroenLinks vindt dat de gemeente Heusden met meer ambitie en lef de armoede moet tegengaan. Reden genoeg voor deze drie moties om discussie over het armoedebeleid op gang te brengen. De moties waren: 1) het invoeren kinderkledingbonnen 2) het wegnemen van de weigeringsgronden voor schuldhulp 3) een oproep aan de gemeente om het voortouw te nemen bij een onderzoek naar de mogelijkheden van een gemeentelijk basisinkomen. Lees meer: https://heusden.groenlinks.nl/nieuws/de-reacties-van-groenlinks-op-het-armoedebeleid-van-de-gemeente-heusden

De reacties van GroenLinks op het armoedebeleid van de gemeente Heusden. | Heusden

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Heusden 27-02-2019 00:00

Is het armoedebeleid van de gemeente Heusden te armoedig?

Dat was de insteek van GroenLinks Heusden voor de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 18 februari 2019. Op de agenda stond namelijk het armoedebeleid en de aanpak van schulden binnen de gemeente Heusden. Voor GroenLinks is dit een zeer belangrijk thema. Voor gezinnen, volwassenen en kinderen die hiermee te maken krijgen is langdurige armoede en leven met schulden een zeer groot probleem. Het kan leiden tot continue angst en stress je kan er dus letterlijk ziek van worden.

GroenLinks vindt dat de gemeente Heusden met meer ambitie en lef de armoede moet tegengaan. Reden om drie moties in te brengen waarmee een discussie over het armoedebeleid op gang werd gebracht.

De moties waren:

het invoeren kinderkledingbonnen het wegnemen van de weigeringsgronden voor schuldhulp een oproep aan de gemeente om het voortouw te nemen bij een onderzoek naar de mogelijkheden van een gemeentelijk basisinkomen.

Motie 1: Invoeren kinderkledingbonnen (fashionchecks)

Het minste wat de gemeente kan doen, is de mensen die ondersteuning nodig hebben ook echt te helpen. Op dit moment wordt 45% van de mensen die recht hebben op een HeusdenPas niet bereikt. Van de speciale middelen van het rijk voor het verminderen van de armoede bij kinderen (de Klijnsma-gelden) wordt ongeveer 60.000 euro niet uitgegeven. Wij vinden het niet kunnen dat deze middelen zomaar op de plank blijven liggen en mogelijk straks zelfs aan heel andere zaken worden uitgegeven.

 

Reden voor GroenLinks om hierover met een zeer concrete motie te komen. Als een signaal en een voorbeeld van wat in andere gemeentes wordt gedaan. De wethouder vond het duidelijk niet fijn dat we dit zo deden, maar heeft toegezegd om het invoeren van de kinderkledingbonnen op te pakken. Als de gemeente nu ook nog verder gaat kijken naar wat de gemeentes om ons heen doen en wat daar goed werkt, hebben we hiermee ons doel bereikt. We hebben de motie daarom ook niet meer in stemming gebracht.

 

Motie 2: Afschaffen weigeringsgronden schuldhulp

Voor mensen met schulden heeft de toegang of de weigering tot de schuldhulp grote consequenties. De Ombudsman constateert dat in Heusden de toegang tot de schuldhulpverlening voor verbetering vatbaar is omdat de gemeente werkt met weigeringsgronden bij de schuldhulp. Dit speelt bijvoorbeeld bij zelfstandigen met een actief bedrijf of mensen met een fraudeschuld (waarbij dit laatste ook het niet op tijd doorgeven van informatie kan zijn).

 

Met onze motie roepen we de gemeente op om geen weigeringsgronden meer te hanteren. Vorig jaar deed al 34% van de Nederlandse gemeente dit. Heusden loopt hierop dus nog achter. De strekking van onze motie werd breed in de raad gedragen, maar het meteen stoppen met weigeringsgronden bleek een te grote stap. Onze, samen met D66, PvdA, D66, Heusden Transparant en CDA, aangepaste motie om de effecten eerst te onderzoeken werd raadsbreed aangenomen. De wethouder heeft hiervoor tot november.

 

Motie 3: Experiment basisinkomen

Zekerheid over een inkomen kan zorgen voor rust en minder stress en kan bijdragen aan het welzijn van mensen. De gemeente geeft aan spannende ontwikkelingen, zoals die rond het basisinkomen, met belangstelling te volgen maar er verder niets mee te doen.

 

Wij zijn van mening dat voor de echte aanpak van armoede een moedigere visie nodig is. Vandaar onze motie om het voortouw te nemen in een onderzoek of experiment met een basisinkomen (op gemeente niveau). Zowel voor het college als voor de raad bleek deze oproep nog te ver. We hebben de motie daarom niet in stemming gebracht. Wel heeft het, ook binnen het college, geleid tot een discussies over basisinkomen, vertrouwensexperimenten en experimenten met de bijstand.

We komen hier natuurlijk nog op terug!

 

Ook de moties voor duidelijkere kaders en resultaten (initiatief D66) en een onderzoek naar de rente van de kredietbank (initiatief DMP) hebben wij ondersteund.

01-02-2019: Armoedebeleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 01-02-2019 07:27

Gisteravond werd in de informatievergadering Samenleving gesproken over een nieuwe nota armoedebeleid, getiteld “Samen armoede en schulden aanpakken”. Tot nu toe waren er verschillende beleidsnota’s voor armoedebeleid en voor schuldhulpverlening, maar nu zijn deze twee beleidsitems dus voor het eerst in één nieuwe beleidsnota gebundeld. De reden is voor de hand liggend, armoede gaat vaak samen met schuldenproblematiek en dat kun je dan ook het beste in samenhang bezien. Overigens waren de voorgaande beleidsnota’s al meer dan een jaar verlopen, maar in verband met de verkiezingen vorig jaar heeft men er toen voor gekozen om het schrijven van een nieuwe nota nog even uit te stellen.

De inhoud van het plan is tot stand gekomen in samenwerking met het netwerk dat binnen de gemeente in de afgelopen jaren is opgebouwd. Het bestaande beleid zoals zich dat tot nu toe ontwikkeld heeft wordt nu min of meer vastgelegd in deze beleidsnota. Met het armoedebeleid en de schuldhulpverlening zijn best grote bedragen gemoeid. U moet dan denken aan een jaarlijks bedrag van ruim 1,3 miljoen euro, waarbij bovendien bedacht moet worden dat het veelal zgn. open einderegelingen betreft. Of je ook uitkomt met het in de begroting opgenomen budget moet je maar afwachten en je kunt bij dit soort regelingen niet zeggen “op is op”. Het grootste deel van het totale budget gaat op aan de bijzondere bijstand; daar is al 550 duizend euro per jaar voor uitgetrokken. Het aantal mensen dat van de bijzondere bijstand gebruik maakt was in het jaar 2016 nog 354; in 2017 was dat plotseling opgelopen naar 585. Dat geeft meteen al aan dat het begroten van dit soort uitgaven een hachelijke bezigheid is. Bijna 2,5 ton wordt jaarlijks uitgetrokken voor het beleid inzake de HeusdenPas en het Kindpakket. Ruim 1.000 huishoudens maken gebruik van de HeusdenPas; het blijkt daarmee dus een erg belangrijke voorziening te zijn.

In de nieuwe beleidsnota komt ook de aanpak van de schuldhulpverlening uitgebreid aan de orde. In Heusden maakten in 2017 189 mensen gebruik van een schuldhulptraject; in 2016 was dat nog 153. Dat kan duiden op een toenemende problematiek, het kan ook betekenen dat de doelgroep beter bereikt wordt. Heusden streeft er in het vernieuwde beleid in ieder geval naar om probleemgevallen eerder te signaleren. Schuldenproblematiek kan het best aangepakt worden als je er in een vroeg stadium bij bent. Maar dan moet je de betreffende mensen wel tijdig in het vizier hebben en dat is het grote probleem. Mensen lopen er zelf niet mee te koop en zijn niet snel geneigd om hulp in te roepen. Je bent als gemeente aangewezen op het maatschappelijk netwerk. In de afgelopen jaren is er flink gewerkt aan de opbouw van dat netwerk en dat beleid wil men in de komende jaren verder voortzetten en intensiveren. Dat netwerk bestaat uit vele organisaties en instellingen, zowel vrijwilligers als professionals. U kunt denken aan instellingen als Stichting Leergeld Heusden, de Vincentiusvereniging, de Voedselbank en professionele instellingen als Woonveste, Baanbrekers, Kredietbank Nederland, Juvans, MEE en ContourdeTwern en dat alles in samenwerking met de gemeentelijke organisatie Bijeen. De gemeente streeft ernaar om dat netwerk nog verder te gaan uitbreiden, bijvoorbeeld met zorgverzekeraars, deurwaarders, echtscheidingsadvocaten, huisartsen en scholen. Door intensivering van die samenwerking hoopt men mensen met schuldenproblematiek in een vroeg stadium te kunnen helpen, al vóórdat het totale schuldenbedrag tot een schijnbaar onoplosbare situatie leidt.

Kees Musters

Drunen, vrijdag 1 februari 2019

De beste sociale voorziening is een ...

VVD VVD Heusden 14-03-2018 09:53

De beste sociale voorziening is een betaalde baan. VVD Heusden wil dat iedereen die kan werken ook werkt. Wij vinden het vanzelfsprekend dat je er zelf alles aan doet om aan het werk te komen. Waar nodig krijg je hulp. #Vangnet #geenhangmat. Uitkeringen zijn in onze ogen altijd tijdelijk. Wie in een uitkeringssituatie belandt, moet zo snel mogelijk weer aan het werk. Alleen voor mensen die echt niet kunnen werken is er langdurige ondersteuning. VVD Heusden wil dat iemand die van een uitkering naar een baan gaat, er financieel merkbaar op vooruit gaat. #werkmoetlonen

Met oog voor het individu als er even hulp nodig is

PvdA PvdA Heusden 20-02-2018 11:04

In Heusden hebben we geleerd dat maatwerk belangrijk en inmiddels ook de norm is! Dat betekent dat persoonlijke plannen worden opgesteld met inwoners of het nu gaat om het vinden van werk of vormen van inkomensondersteuning. Daarom vindt de PvdA dat via maatwerk geëxperimenteerd kan worden met verschillende mogelijkheden tot verwerven van inkomen. Zodat de armoedeval wordt voorkomen wanneer mensen werk vinden.

Het bericht Met oog voor het individu als er even hulp nodig is verscheen eerst op PvdA Heusden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.