Nieuws van politieke partijen in Houten inzichtelijk

12 documenten

Plannen op de Essenkade

Houten Anders! Houten Anders! Houten 12-05-2022 21:39

Beste inwoners van Houten, beste collega’s, beste voorzitter,

We hebben het vanavond over een plan met impact. De plannen voor de Essenkade 2 zijn belangrijk voor inwoners, ondernemers, de maatschappelijke organisaties en daarom voor Houten Anders! Wij zullen daarom een tweetal moties en een amendement indienen en wij dienen er een aantal mede in, met andere partijen. Het debat dat wij vanavond voeren, zal de plannen alleen maar beter maken. Uw inbreng tijdens mijn betoog wordt dan ook gewaardeerd, zelfs al is dit mijn maiden-speech, voorzitter.

Vanavond kunnen wij als gemeenteraad het verschil maken voor vluchtelingen, statushouders, spoedzoekers en de maatschappelijke organisaties op het gebied van medemenselijkheid, woningnood, sociaal ondernemerschap en de omgeving van de Essenkade. In deze plannen komt het allemaal samen voor de komende 15 jaar. In de tussentijd heeft de gemeenteraad de tijd om uit te zoeken wat zij met de Doornkade als bedrijventerrein wil gaan doen. Wellicht kan de motie 061-2021 over de toekomst van bedrijvigheid, werkgelegenheid en economie worden afgestoft? Deze is aangenomen en is mogelijk nog goed bruikbaar om de raad te informeren over de ambities en keuzes die op lange termijn gemaakt moeten worden met het Houtense bedrijfsleven.

De fractie van Houten Anders! is positief over het voorstel. Deze locatie biedt enorme kansen. De maatschappelijke organisaties zoals het Doorgeefluik, de Krachtfabriek en de Voedselbank, die elk al jaren enorm goed werk doen voor de minima, statushouders, werkwillenden en alle inwoners van Houten, zouden met dit plan ein-de-lijk een plek krijgen waar zij voor langere tijd een toekomst hebben. Dat geeft deze organisaties rust en de ruimte om hun werk te doen.

Bovendien draagt het plan bij aan de huisvesting van spoedzoekers. Die categorie inwoners moet nu vaak buiten de gemeente een plek zoeken, met alle gevolgen van dien. Omdat er in Houten op de korte termijn te weinig passende woonruimte vrijkomt. Door oog te houden voor doorstroming, een goede balans én op het terrein te werken aan community-building, ontstaat er ook voor deze groep een plek om tot rust te komen met behoud van hun Houtense netwerk. En mogelijk zelfs met een nieuw netwerk in Houten wat hen verder helpt het leven weer op te pakken. Het is onze stelligste overtuiging dat zo’n voorziening levens in positieve zin verandert. Het plan draagt daarom bij aan de sociale cohesie in Houten.

En alsof dat nog niet genoeg is, neemt Houten in dit plan ook haar verantwoordelijkheid als gemeente om te zorgen voor goede opvang van asielzoekers en statushouders. Een taak die gemeenten hebben vanuit het Rijk en waar óók een schreeuwend tekort aan is. Houten zal geen Ter Apel worden als zij 100 mensen die het nodig hebben een plek biedt. Houten kan dankzij dit plan direct werk maken van een goede integratie: door inwoners, maatschappelijke organisaties en statushouders op dezelfde plek weer perspectief te bieden. Als de verbinding tussen hen goed wordt geregeld, dan hebben we met ons allen goud in handen en lopen we niet weg voor onze verantwoordelijkheid, onze maatschappelijke taak en onze medemenselijkheid.

Dat Houten Anders! zo optimistisch is, voorzitter, ontslaat ons niet van de plicht om de zorgen die inwoners en ondernemers hebben over dit plan, heel serieus te nemen. Wij hebben zorgen gehoord, die in de volgende fase op een correcte en uitvoerige wijze moeten worden geadresseerd in de plannen om ons als fractie optimistisch te houden. Graag zouden we daarom van de wethouder horen, in welke mate hij de zittende huurders, een kans zal geven om hun contract via de gemeente een ruimte aan de Essenkade te blijven huren? Welke toezegging kan hij in dat kader doen?

Wij dienen vanavond een amendement in en twee moties, maar we hebben er ook een aantal mede ingediend en ondertekend, voorzitter.

Wij amenderen als eerste beslispunt 1, omdat de tekst op dit moment nog multi-interpretabel is. We weten hoe het wordt bedoeld, maar wie goed leest zou kunnen denken dat alleen de huisvesting van spoedzoekers en de maatschappelijke organisaties tijdelijk wordt geregeld aan de Essenkade en dat laat de vraag open of ook de opvang van asielzoekers op die plek na 15 jaar stopt? 15 jaar is voor het geheugen een lange tijd. Laten we het documenteren en beslissen, zoals wij het vanavond bedoelen. Dat voorkomt onenigheid achteraf, voorzitter.

Complimenten voor vrijwilligers van Voedselbank Houten | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 01-04-2020 00:00

Alleen samen komen we door de coronacrisis. Een uitstekende oproep van ons kabinet. Maar hoe ziet dat er in de Houtense praktijk uit?

In eerste instantie was de Voedselbank vorige week een actie van plan om producten te laten inleveren op hun locatie. Doordat er op dit moment geen acties bij de supermarkt kunnen plaatsvinden, leek dat een goed idee. Vanwege de Coronamaatregelen ging dit toch niet door en werden inwoners gevraagd om te doneren. Maar lukt dat ook? Komt er wel genoeg binnen? 

In de fractie van GroenLinks Houten maakten we ons zorgen. Deze week polste ons raadslid Gerry Engels daarom de situatie bij de Voedselbank.

Eén van de bestuursleden van de Voedselbank, Philippine Bronkhorst, vertelde haar dat de Voedselbank de crisis tot nu toe goed het hoofd weet te bieden. Het gaat momenteel goed met de voedselbank. De werkwijze is omgegooid in verband met het coronavirus. De pakketten worden thuis bij de voordeur afgeleverd. Er zijn voldoende vrijwilligers. En er komen gelukkig mooie donaties binnen van inwoners en ook een kerkelijke instelling gaf ruimhartig steun. Erg fijn. Daarvan kunnen langer houdbare producten gekocht worden, want daar bestaat vooral behoefte aan. 

Graag maakt GroenLinks langs deze weg alle vrijwilligers en mantelzorgers in Houten een compliment voor hun inzet. Deze week speciaal voor de Voedselbank die zich sterk maakt, zodat ook mensen die hulp van de Voedselbank nodig hebben  de crisis zo goed mogelijk kunnen doorkomen. Wilt u meer weten over de wijze waarop u de Voedselbank kan ondersteunen? Klink dan hier.   https://www.voedselbankhouten.nl/

Steun hen, juist nu!

Welkom aan de nieuwe burgemeester van Houten

PvdA PvdA Houten 08-06-2019 14:00

Houten heeft een nieuwe burgemeester: Gilbert Isabella! Op 3 juli a.s wordt hij formeel benoemd. Toen de huidige burgemeester Wouter de Jong spijtig genoeg aangaf niet beschikbaar te zijn voor een tweede termijn, begon de zoektocht naar de nieuwe, beste burgemeester van Houten. Een burgemeester die de uitdagingen waar Houten voor staat graag aangaat en die Houten positioneert in al zijn kwaliteiten. Natuurlijk willen we een burgemeester die staat voor álle inwoners van Houten. Toch zijn we als PvdA Houten heel erg trots dat deze burgemeester de PvdA signatuur heeft, de eerste PvdA burgemeester in Houten. Vanaf nu is hij ‘van en voor iedereen’, maar wij als PvdA-ers weten dat hij uit een goed nest komt. Isabella brengt veel bestuurlijke ervaring mee, kent de regio goed en is zeer gemotiveerd om van zijn (eerste) burgemeesterschap een succes te maken. In zijn allereerste interview, vlak nadat hij het nieuws had gekregen dat de keus op hem gevallen is, spat het enthousiasme er van af. https://youtu.be/rOA1TvsWN6Q Wij feliciteren onze nieuwe burgemeester nogmaals van harte met deze eervolle benoeming en wensen hem alle succes!

Het bericht Welkom aan de nieuwe burgemeester van Houten verscheen eerst op PvdA Houten.

Agenda Rondetafelgesprekken 29 januari a.s.

VVD VVD Houten 26-01-2019 09:01

Komende dinsdag zijn er weer rondetafelgesprekken. Lees in dit artikel waar de gesprekken over gaan en welke VVD fractieleden het woord voeren.

https://houten.vvd.nl/nieuws/33654/agenda-rondetafelgesprekken-29-januari-a-s

In deze twee rondetafelgesprekken weer een volle agenda met bestemmingsplannen en stukken over gemeenschappelijke regelingen. In beide RTG’s staat een bestemmingsplan op het programma waarbij die over de nieuwbouw op de locatie Wegwijzer / Den Oord het meest in net oog springt.

Dit dossier loopt inmiddels vijf jaar, waarbij de gesprekken tussen gemeente, Viveste en bewoners inmiddels in een impasse zijn geraakt. De gemeenteraad wordt nu gevraagd een besluit te nemen om het proces vlot te trekken. Zoals het er nu uitziet kan dit twee kanten op: de gemeenteraad besluit conform het raadsvoorstel dat in voldoende mate voldaan wordt aan de startnotitie of er wordt besloten dat er met minder woningen genoegen genomen mag worden zoals omwonenden wensen.

In het eerste rondetafelgesprek staan daarnaast de zienswijze op de kaderbrief Werk en Inkomen Lekstroom en de uitgangspunten programmabegroting 2020 recreatieschap Stichtse Groenlanden op het programma. Het tweede rondetafelgesprek gaat over een bestemmingsplan waarbij een agrarisch perceel aan de Lekdijk in Schalkwijk wordt aangepast zodat deze gebruikt kan worden voor een recreatieve functie waarbij banen gecreëerd worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook op de agenda in dit rondetafelgesprek staan de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Utrecht, het spreekrecht voor burgers, regionale aangelegenheden en de rondvraag.

Meer informatie over de onderwerpen is onder de agenda te lezen.

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp220:00uRaadzaalRuud Vis 

Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

Zienswijze kaderbrief Werk en Lekstroom (WIL) 2020

Uitgangspunten Programmabegroting 2020 Recreatieschap Stichtse Groenlanden

320:00K046+0.47Robert Paling

Bestemmingsplan Lekdijk 24a te Schalkwijk

 

Kadernota VRU 2020 en ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Regionale aangelegenhedenRondvraag

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 12 februari in de raad besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

Op 14 februari 2017 heeft de raad de gewijzigde startnotitie voor de bouwlocatie Wegwijzer Den Oord vastgesteld. De opdracht was om zoveel mogelijk seniorenwoningen te bouwen binnen de mogelijkheden van de locatie en een zo groot mogelijk draagvlak bij de omwonenden. Vanaf september 2017 heeft een klankbordgroep Viveste, gemeente en een vertegenwoordiging van omwonenden (Den Oord Bewoners Belangen (DOBB)) getracht tot een gezamenlijk advies en plan te komen. Dit is niet gelukt. Het voorgestelde gebouw met de vrije sector appartementen wordt door de omwonenden als te hoog en te massaal ervaren en in hun definitieve reactie geven zij aan dat het aantal woningen effectief verlaagd moet worden. De in de klankbordgroep geformuleerde uitgangspunten zijn door stedenbouwkundig bureau Stijlgroep uit Rotterdam vertaald in een voorstel voor de bouw van twee appartementen gebouwen, een voor 26 sociale huurwoningen en een voor 22 vrije sector appartementen met een half-verdiepte parkeergarage.

De stedenbouwkundige stelt dat het nu voorliggende plan in het gebied past en geen onacceptabel verlies aan privacy of zon en dergelijke met zich mee brengt. Ook de ontsluiting en de parkeeroplossing maken het nu voorliggende plan passend op de locatie en passend binnen de vastgestelde startnotitie. Gemeente en Viveste hebben in de klankbordgroep al aangegeven het een goed plan te vinden.

Om uit de impasse te komen moet de raad een besluit nemen of zij, ondanks de bezwaren van de omwonenden, wil instemmen met het voorliggende plan of genoegen wil nemen met minder woningen om aan de bezwaren van de omwonenden tegemoet te komen.  

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Zienswijze kaderbrief Werk en Lekstroom (WIL) 2020

Voor ligt de zienswijze op de Kaderbrief 2020 Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Dit is een beleidsarme kaderbrief, omdat er momenteel ook een herijking van de opdracht aan WIL (Wil 3.0) gaande is. In WIL 3.0 loopt een geleidelijk proces waarin de Lekstroom gemeentes bekijken wat na de transitie en de transformatie binnen het sociaal domein de opdracht is van GR WIL en wat toch meer lokaal georganiseerd moet worden. Hier is in de kaderbrief rekening mee gehouden, waardoor deze slechts enkele ontwikkelingen benoemt die al vaststaan voor de GR, los van WIL 3.0.

In het eerste kwartaal van 2019 wordt de raad verder bijgepraat over alle ontwikkelingen rondom WIL 3.0. De kaderbrief vormt input voor de begroting WIL 2020. De kaderbrief sluit aan op de vastgestelde lijn van Programma Sociale kracht 2017-2020, het schetsontwerp “ Lekstroom Werkt 2020”, “Meedoen naar vermogen” en de lokale vertaling hiervan in de Houtense Werktafel en de doorontwikkeling daarvan. Hierom stelt het college voor in te stemmen met de ontwikkelingen en voornemens uit de kaderbrief. Wel wordt voorgesteld om een zienswijze mee te geven op de volgende specifieke thema’s; voorzetting van het meerjarenbeleidsplan 2014-2018 (MJBP), het nieuwe MJBP 2019-2022, over het flexibel inspelen op ontwikkelingen en de dynamiek van op de arbeidsmarkt en binnen het sociaal domein en daarnaast investeringen doen om afname van schuldenproblematiek en armoede verder te bewerkstelligen.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering zal VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord voeren.

Uitgangspunten programmabegroting 2020 recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap is net als iedere gemeenschappelijke regeling verplicht om een kadernota voor te leggen aan de raden en staten van de deelnemende gemeenten en provincie. Hiermee informeert het recreatieschap hen over de ambities van het recreatieschap, de keuzes die het bestuur van het recreatieschap heeft gemaakt ten aanzien van de opgave en wat dit betekent in financiële zin. De raden en staten van de deelnemende gemeenten en provincie worden in de gelegenheid gesteld om een zienswijze te geven over de Kadernota 2019-2022.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Bestemmingsplan Lekdijk 24a te Schalkwijk

Eind 2011 stelde de raad de Structuurvisie Eiland van Schalkwijk vast. Het voorliggende plan voor Lekdijk 24a in Schalkwijk past binnen de kaders van deze visie en betreft de herontwikkeling van een agrarisch bedrijfsperceel (ruimte-voor-ruimte). De totale ontwikkeling voegt (per saldo) kwaliteit toe. Voor de ontwikkeling was een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Op 30 oktober 2018 stemde het college in met het plan waarna het bestemmingsplan ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Het college stelt voor het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.

Op dit moment is het agrarische perceel in gebruik als paardenhouderij. Op het terrein zijn aanwezig: een viertal schuren, paardenbakken, een tredmolen en een bedrijfswoning. De bestaande paardenhouderij zal haar bedrijf staken. Initiatiefnemer is voornemens de drie agrarische opstallen (circa 1.200 m2) te slopen en ter compensatie één burgerwoning te realiseren. De nieuw te realiseren woning wordt als te verkopen bouwkavel op de markt gebracht. Hierop heeft de aanvrager een verzoek om bestemmingswijziging ingediend.

De beoogde ontwikkeling inclusief nieuwbouw past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Om de ontwikkeling daadwerkelijk mogelijk te maken is een wijziging van het planologisch regime noodzakelijk. De wijziging wordt middels een zogenaamd postzegelbestemmingsplan vorm gegeven. Op 30 oktober jl. heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan, waarna het plan van 8 november tot en met 19 december 2018 ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Ook zijn er geen ambtelijke wijzigingen nodig gebleken.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgespreklgesprek. VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp in de raadsvergadering.

Kadernota 2020 VRU en Ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Kadernota 2020 Veiligheidsregio Utrecht

Conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting van het volgende jaar voor aan de gemeenten met de mogelijkheid hierop een zienswijze in te dienen.

Ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Conform de Wet Veiligheidsregio’s dient elke Veiligheidsregio een Risicoprofiel vast te stellen voor een beleidsperiode van vier jaar. Het regionaal risicoprofiel (RRP) is de onderligger. Hierin staat een overzicht van de risicovolle situaties binnen de veiligheidsregio. Op het vastgesteld regionaal risicoprofiel wordt het beleidsplan van de VRU mede gebaseerd. Daar de VRU bezig is met het ontwikkelen van een nieuw beleidsplan voor de periode 2020 tot en met 2023 wordt het regionaal risicoprofiel geactualiseerd. Het bestuur van de veiligheidsregio stelt het risicoprofiel vast na overleg met de raden van de deelnemende gemeenten, waarbij het bestuur de raden tevens verzoekt hun wensen kenbaar te maken omtrent het in het beleidsplan op te nemen beleid.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgespreklgesprek. VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp in de raadsvergadering.

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 12 februari in de raad besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 12 februari in de raad besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

Op 14 februari 2017 heeft de raad de gewijzigde startnotitie voor de bouwlocatie Wegwijzer Den Oord vastgesteld. De opdracht was om zoveel mogelijk seniorenwoningen te bouwen binnen de mogelijkheden van de locatie en een zo groot mogelijk draagvlak bij de omwonenden. Vanaf september 2017 heeft een klankbordgroep Viveste, gemeente en een vertegenwoordiging van omwonenden (Den Oord Bewoners Belangen (DOBB)) getracht tot een gezamenlijk advies en plan te komen. Dit is niet gelukt. Het voorgestelde gebouw met de vrije sector appartementen wordt door de omwonenden als te hoog en te massaal ervaren en in hun definitieve reactie geven zij aan dat het aantal woningen effectief verlaagd moet worden. De in de klankbordgroep geformuleerde uitgangspunten zijn door stedenbouwkundig bureau Stijlgroep uit Rotterdam vertaald in een voorstel voor de bouw van twee appartementen gebouwen, een voor 26 sociale huurwoningen en een voor 22 vrije sector appartementen met een half-verdiepte parkeergarage.

De stedenbouwkundige stelt dat het nu voorliggende plan in het gebied past en geen onacceptabel verlies aan privacy of zon en dergelijke met zich mee brengt. Ook de ontsluiting en de parkeeroplossing maken het nu voorliggende plan passend op de locatie en passend binnen de vastgestelde startnotitie. Gemeente en Viveste hebben in de klankbordgroep al aangegeven het een goed plan te vinden.

Om uit de impasse te komen moet de raad een besluit nemen of zij, ondanks de bezwaren van de omwonenden, wil instemmen met het voorliggende plan of genoegen wil nemen met minder woningen om aan de bezwaren van de omwonenden tegemoet te komen.  

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Zienswijze kaderbrief Werk en Lekstroom (WIL) 2020

Voor ligt de zienswijze op de Kaderbrief 2020 Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Dit is een beleidsarme kaderbrief, omdat er momenteel ook een herijking van de opdracht aan WIL (Wil 3.0) gaande is. In WIL 3.0 loopt een geleidelijk proces waarin de Lekstroom gemeentes bekijken wat na de transitie en de transformatie binnen het sociaal domein de opdracht is van GR WIL en wat toch meer lokaal georganiseerd moet worden. Hier is in de kaderbrief rekening mee gehouden, waardoor deze slechts enkele ontwikkelingen benoemt die al vaststaan voor de GR, los van WIL 3.0.

In het eerste kwartaal van 2019 wordt de raad verder bijgepraat over alle ontwikkelingen rondom WIL 3.0. De kaderbrief vormt input voor de begroting WIL 2020. De kaderbrief sluit aan op de vastgestelde lijn van Programma Sociale kracht 2017-2020, het schetsontwerp “ Lekstroom Werkt 2020”, “Meedoen naar vermogen” en de lokale vertaling hiervan in de Houtense Werktafel en de doorontwikkeling daarvan. Hierom stelt het college voor in te stemmen met de ontwikkelingen en voornemens uit de kaderbrief. Wel wordt voorgesteld om een zienswijze mee te geven op de volgende specifieke thema’s; voorzetting van het meerjarenbeleidsplan 2014-2018 (MJBP), het nieuwe MJBP 2019-2022, over het flexibel inspelen op ontwikkelingen en de dynamiek van op de arbeidsmarkt en binnen het sociaal domein en daarnaast investeringen doen om afname van schuldenproblematiek en armoede verder te bewerkstelligen.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering zal VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord voeren.

Uitgangspunten programmabegroting 2020 recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap is net als iedere gemeenschappelijke regeling verplicht om een kadernota voor te leggen aan de raden en staten van de deelnemende gemeenten en provincie. Hiermee informeert het recreatieschap hen over de ambities van het recreatieschap, de keuzes die het bestuur van het recreatieschap heeft gemaakt ten aanzien van de opgave en wat dit betekent in financiële zin. De raden en staten van de deelnemende gemeenten en provincie worden in de gelegenheid gesteld om een zienswijze te geven over de Kadernota 2019-2022.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Bestemmingsplan Lekdijk 24a te Schalkwijk

Eind 2011 stelde de raad de Structuurvisie Eiland van Schalkwijk vast. Het voorliggende plan voor Lekdijk 24a in Schalkwijk past binnen de kaders van deze visie en betreft de herontwikkeling van een agrarisch bedrijfsperceel (ruimte-voor-ruimte). De totale ontwikkeling voegt (per saldo) kwaliteit toe. Voor de ontwikkeling was een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Op 30 oktober 2018 stemde het college in met het plan waarna het bestemmingsplan ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Het college stelt voor het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.

Op dit moment is het agrarische perceel in gebruik als paardenhouderij. Op het terrein zijn aanwezig: een viertal schuren, paardenbakken, een tredmolen en een bedrijfswoning. De bestaande paardenhouderij zal haar bedrijf staken. Initiatiefnemer is voornemens de drie agrarische opstallen (circa 1.200 m2) te slopen en ter compensatie één burgerwoning te realiseren. De nieuw te realiseren woning wordt als te verkopen bouwkavel op de markt gebracht. Hierop heeft de aanvrager een verzoek om bestemmingswijziging ingediend.

De beoogde ontwikkeling inclusief nieuwbouw past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Om de ontwikkeling daadwerkelijk mogelijk te maken is een wijziging van het planologisch regime noodzakelijk. De wijziging wordt middels een zogenaamd postzegelbestemmingsplan vorm gegeven. Op 30 oktober jl. heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan, waarna het plan van 8 november tot en met 19 december 2018 ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Ook zijn er geen ambtelijke wijzigingen nodig gebleken.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgespreklgesprek. VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp in de raadsvergadering.

Kadernota 2020 VRU en Ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Kadernota 2020 Veiligheidsregio Utrecht

Conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting van het volgende jaar voor aan de gemeenten met de mogelijkheid hierop een zienswijze in te dienen.

Ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Conform de Wet Veiligheidsregio’s dient elke Veiligheidsregio een Risicoprofiel vast te stellen voor een beleidsperiode van vier jaar. Het regionaal risicoprofiel (RRP) is de onderligger. Hierin staat een overzicht van de risicovolle situaties binnen de veiligheidsregio. Op het vastgesteld regionaal risicoprofiel wordt het beleidsplan van de VRU mede gebaseerd. Daar de VRU bezig is met het ontwikkelen van een nieuw beleidsplan voor de periode 2020 tot en met 2023 wordt het regionaal risicoprofiel geactualiseerd. Het bestuur van de veiligheidsregio stelt het risicoprofiel vast na overleg met de raden van de deelnemende gemeenten, waarbij het bestuur de raden tevens verzoekt hun wensen kenbaar te maken omtrent het in het beleidsplan op te nemen beleid.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgespreklgesprek. VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp in de raadsvergadering.

Schulden. Dweilen met de kraan open?

PvdA PvdA Houten 21-10-2018 21:06

Afgelopen week was het de Week van de Armoede. Op 17 oktober was het de Werelddag van het verzet tegen armoede. We moeten er deze week en alle andere weken van het jaar aandacht voor hebben, want meedoen en meetellen is voor iedereen belangrijk. En wanneer je nauwelijks geld hebt om het hoofd boven water te houden, dan lukt dat vaak niet. Wanneer je jarenlang te weinig geld hebt om rond te komen, is het bijna onvermijdelijk dat veel mensen in de schulden raken. Ondanks regelingen en toeslagen waar men een beroep op kan doen, hebben 1,2 miljoen huishoudens (een op de vijf) risicovolle of problematische schulden. De overheid zelf blijkt in veel situaties een belangrijke schuldeiser te zijn. Ironisch genoeg gaat dit vaak over het terugvorderen van toeslagen. Wat ook verontrustend is: het effect van schuldhulpverlening is gering: minder dan 1 % van de aanvragers van schuldhulpverlening komt schuldenvrij uit de schuldsanering. Dat moet anders!

Op 1 oktober jl organiseerde Linksom in de PvdA een debat over armoede en schulden. Verschillende sprekers gaven hun visie op oplossingen voor deze problematiek. Op meerdere fronten is nog veel te verbeteren in de manier waarop de schuldhulpverlening is ingericht. Zo is het belangrijk kritisch te kijken naar doorlooptijden. Immers hoe langer hulpverleningstrajecten duren, des te hoger de schuldenproblemen oplopen. Ook lijken veel bewindvoerders traag te zijn met het aanleveren van dossiers. Daarmee houden zij schulden langer in stand dan gewenst. Genoeg werk aan de winkel, ook hier in Houten!

Maar het is ook goed te onderkennen dat er in dit land een aantal structurele problemen zijn waardoor armoede als het ware in stand gehouden wordt. Schulden komen voort uit te hoge lasten bij een te laag inkomen. Ook als mensen helemaal schuldenvrij zijn ontstaan schulden weer opnieuw vanwege stijgende woonlasten, hoge zorgkosten en eigen bijdragen. Zo blijf je natuurlijk dweilen met de kraan open. In Tilburg is een start gemaakt om die vicieuze cirkel (een klein beetje) te doorbreken. Door met de woningbouwcorporaties af te spreken, dat bij hoge huurlasten en een laag inkomen doorstroming naar een goedkopere huurwoning wordt bevorderd. Een ander voorbeeld betreft de regeling hier in Houten die in de vorige raadsperiode op initiatief van de PvdA tot stand kwam voor tegemoetkoming in hoge zorgkosten voor chronische zieken en gehandicapten. De PvdA wil dat deze regeling nu ook beschikbaar komt voor mensen met een inkomen van 130% van de bijstandsnorm, deze is nu 120%. In het collegeprogramma lezen we, dat het college de effectiviteit van de verschillende minimaregelingen gaat evalueren. Die evaluatie is nodig en als het aan de PvdA ligt, maken we die evaluatie vandaag nog. Het gaat er ons om dat we dan ook echt iets gaan doen en regelen om de armoede en schulden aan te pakken, zodat mensen de regie weer over hun leven krijgen.

Het bericht Schulden. Dweilen met de kraan open? verscheen eerst op PvdA Houten.

Coalitie-akkoord 2018- 2022 past op CDA- uitgangspunten!

CDA CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 15-06-2018 08:37

Het coalitieakkoord 2018-2022 bezien vanuit de beginselen van het CDA Het CDA kent een aantal kernbegrippen, of beginselen, die als uitgangspunt dienen voor het politiek handelen van het CDA en voor alle CDA-politici in Europa, ons land, de provincie en de gemeente én voor de inrichting van de samenleving. Het is goed om die regelmatig als leidraad te gebruiken bij het politiek optreden van iedere dag. Daarom ligt het vanuit onze optiek voor de hand om nu ook het coalitieakkoord van CDA, Groen Links, VVD en ChristenUnie voor de nieuwe bestuursperiode 2018- 2022 van Houten te toetsen aan die beginselen. Wij hebben bij ieder van onze vier uitgangspunten tien passages uit het coalitieakkoord 2028- 2022 Duurzaam, ondernemend en dichtbij’ gezocht en gevonden, die passen bij dát uitgangspunt. (N.B.Het paginanummer verwijst naar waar die passage is te vinden in het coalitieakkoord 2018- 2022- te raadplegen op www.houten.nl) In ons CDA- verkiezingsprogramma 2018-2022 staat: “Het CDA is bij uitstek een lokale partij, geworteld in alle lagen van onze Houtense samenleving. De kandidaten op onze lijst zijn ook actief in het verenigingsleven. Zij staan midden in die samenleving. Het zijn allemaal mensen, die vanuit hun eigen geloofs- en levensovertuiging aan politiek doen”. En daarbij gelden de vier CDA-uitgangspunten: Wij zetten in op solidariteit, dat burgers op elkaar betrokken zijn en naar elkaar omzien. Dat gaat niet alleen over geld. Wie geraakt is door het lot van de ander, kan niet anders dan in beweging komen. We hebben specifiek oog voor het verenigingsleven, waar die solidariteit vaak handen en voeten krijgt. In het coalitieakkoord: 1. Uit Toekomstvisie Houten 2025, die mede ten grondslag ligt aan het Collegeprogramma: Wij stellen de mens centraal! (pag. 2) 2. Belangrijkste aandachtspunten: Hoe zorgen we ervoor, op een persoonsgerichte manier, dat iedereen naar vermogen kan meedoen in onze samenleving? Ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, talenten, inkomen en gezondheid? (pag.2) 3. Onder ‘onze sociale omgeving’: We streven naar een inclusieve samenleving, waarin iedereen naar vermogen kan meedoen en een waardevolle bijdrage kan leveren. Het gaat daarbij niet om eenrichtingsverkeer, maar om wederkerigheid. Iedereen voelt zich thuis in Houten en draagt een steentje bij. (pag. 15) 4. Onder onze sociale omgeving: We hebben een aantal minimaregelingen. Die zijn bedoeld om mensen met de laagste inkomens te ondersteunen en een armoedeval te voorkomen. Als criterium voor ondersteuning geldt een percentage van het sociale minimum. Samen met betrokken instellingen evalueren we de effectiviteit van de verschillende minimaregelingen. (pag. 18) 5. De bibliotheek vormt als onderdeel van het Huis van Houten een ontmoetingsplek voor inwoners. De bibliotheek moet laagdrempelig zijn. Het terugdringen van laaggeletterdheid is een belangrijk doel. Ter vergroting van de maatschappelijke waarde wordt er dit jaar een nieuwe opdracht aan de bibliotheek geformuleerd met bijbehorende (financiële) middelen. (pag. 21) 6. Onder ‘persoonlijke en digitale dienstverlening’: Persoonlijk contact staat hoog in het vaandel. Vragen en initiatieven van de samenleving staan centraal en we ondersteunen en handelen naar wat mensen nodig hebben. (pag. 23) 7. Ook onder ‘zorgdoelgroepen’ en mensen met een beperking is een woningbehoefte, waarin we willen voorzien. We zijn groot voorstander van nieuwe woonvormen als alternatief voor intramurale zorg, ook voor jeugdigen. (pag. 7) 8. We willen dat statushouders volwaardig deel uitmaken van de Houtense samenleving. We zoeken naar opties om hen hiervoor al in een eerder stadium naar werk te begeleiden, zodat ook de inburgering en het leren van de taal sneller kunnen gaan. (pag. 17) 9. Bij dit alles hebben we speciale aandacht voor aangepast, begeleid en beschut werk voor mensen met een beperking. De gemeente neemt hier haar verantwoordelijkheid in en gaat hier voortvarend mee aan de slag. Om te ontdekken wat hierbij de beste werkwijze is, zetten we experimenten op, zoals de basisbaan (pag. 17) 10. We zorgen ervoor dat kwetsbare groepen (zoals statushouder, LHBTI’ers en mensen met een beperking hun aanspreekpunt bij de gemeente kennen (pag.16) Ons uitgangspunt van gerechtigheid staat voor eerlijkheid en rechtvaardigheid. Wij willen een eerlijke samenleving, waar onrecht wordt aangepakt. Er zou in oneerlijke situaties meer maatwerk mogelijk moeten zijn. Minder regels, meer verantwoordelijkheid. Een betrouwbare overheid stelt duidelijke grenzen en geeft mensen zekerheid. In het coalitieakkoord: 1. Wij hebben de ambitie om een fors aantal sociale woningen te bouwen (pag. 6) 2. De komende jaren willen we een forse inspanning leveren zodat onze inwoners een geschikt huis kunnen vinden. Te veel inwoners staan te lang op de wachtlijst voor een geschikte woning. Het gat tussen het beschikbare aantal woningen en de woningbehoefte willen we zo veel mogelijk dichten. (pag. 6) 3. We vinden het belangrijk dat ouderen en mensen met een beperking mobiel blijven. We faciliteren hiervoor duurzame oplossingen op maat en zorgen zo voor een passend alternatief voor openbaar vervoer binnen de Rondweg en naar de kleine kernen. (pag. 11) 4. We willen opnieuw naar het hele sociale domein in onderlinge samenhang kijken en daar ook onderwijs en arbeidsparticipatie bij betrekken. Door flexibeler te werken, beleidsterreinen beter op elkaar af te stemmen en de zorgcoördinatie te verbeteren, kunnen we aansluiten bij de leefwereld van de inwoner. We kunnen maatwerk leveren en het beschikbare geld effectiever inzetten. (pag. 16) 5. We onderzoeken hoe we mantelzorgers kunnen ontlasten, bijvoorbeeld door respijtzorg. En we bedenken of en hoe we flexibeler kunnen omgaan met regels voor mantelzorgwoningen. (pag. 16) 6. Werken is één van de manieren om mee te kunnen doen in de samenleving. Werk biedt mensen die in armoede leven de kans om daaruit te komen. Door werk, betaald of onbetaald, krijgen mensen ook structuur en waardering. Arbeidsparticipatie regelen we zoveel mogelijk lokaal, met inzet van de Houtense Werktafel. Deze willen we dan ook in stand houden. (pag. 17) 7. Aanpak van armoede heeft de absolute aandacht. Het is onacceptabel dat zo’n 1.500 gezinnen in Houten leven rond het bijstandsniveau. Werk is daarbij een belangrijke factor, maar ook de terugdringing van laaggeletterdheid. (pag. 18) 8. Samen met jongeren en gezinnen die er op eigen kracht of met hun sociale netwerk niet uitkomen, wordt gezocht naar passende hulp. Preventie en op tijd de juiste hulp krijgen, dichtbij huis of school, zijn belangrijke uitgangspunten. We stimuleren dat lokale instanties en professionals nog beter samenwerken. Zo kunnen we beter maatwerk leveren. (pag. 18) 9. We willen de komende jaren stappen zetten om flexibeler met budgetten om te gaan. We kunnen deze dan makkelijker preventief en lokaal inzetten. (pag. 18) 10. Goede ondersteuning begint bij ‘vinden en gevonden worden’. We leveren zoveel mogelijk maatwerk en handelen vanuit de bedoeling van de regels. (pag. 15) Vanuit het besef van verbondenheid tussen de generaties weet het CDA zich geroepen tot zorg voor natuur en cultuur. Het rentmeesterschap vraagt dat we verder kijken dan ons eigen belang en onze eigen tijd. We beschermen wat van waarde is. Om een betere samenleving achter te laten zijn ook innovatie en ondernemerschap nodig. Dat moedigen we aan en de resultaten geven wij die waardering, die dat nodig heeft. In het coalitieakkoord: 1. Bij duurzaamheid gaat het om een ideaal evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen: we kijken naar de huidige behoeften die mensen hebben en hoe die in de toekomst ontwikkeld kunnen worden zonder dat de mensen, het milieu of de economie in gevaar komen. Het is dus een zeer breed begrip. Het raakt in veel opzichten ons leven en onze omgeving. Het komt daarom ook overal in dit coalitieakkoord terug. (pag. 4) 2. In 2019 komt er een klimaatplan met nieuw beleid op het gebied van duurzaamheid. In dat plan staan thema’s als de energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie centraal. pag.4) 3. De raad heeft eerder de ambitie uitgesproken om in 2040 energieneutraal te zijn. Deze ambitie blijft overeind. Dat betekent dat we niet kunnen volstaan met het tempo waarin de energietransitie tot nu toe is gerealiseerd. Houten neemt haar verantwoordelijkheid in energieopwekking, energiebesparing en voor een circulaire economie. Dit doen we ook in U10-verbandii door gezamenlijk tot een regionale energiestrategie te komen. (pag. 4) 4. We willen het rentmeesterschap van de aarde vormgeven: we zorgen samen voor de wereld waarin we leven. We willen dat er meer ruimte komt voor flora en fauna in onze gemeente, waarmee we recht doen aan de Toekomstvisie Houten 2025. We maken een totaalvisie op flora en fauna. (pag.7) 5. We houden ons buitengebied bewoonbaar, bereikbaar en duurzaam groen. Bij projecten en gebiedsontwikkeling in het buitengebied is het uitgangspunt dat we bij elke activiteit kijken naar de mogelijkheid voor versterking van natuurwaarden. We houden daarbij rekening met de positie van de agrarische ondernemers en de inwoners en wegen de verschillende belangen altijd in samenspraak af. (pag.7) 6. Door klimaatverandering krijgen we te maken met hogere temperaturen, nattere winters, heftigere buien en drogere zomers. We willen onze omgeving klimaatbestendig inrichten zodat dat we de gevolgen van klimaatverandering op kunnen vangen. We werken daarbij samen met gemeenten, provincie, het hoogheemraadschap en de veiligheidsregio. Deze partijen hebben afgesproken aan de slag te gaan met vier klimaatthema’s: veiligheid, hitte, droogte en wateroverlast. (pag. 12) 7. We willen in Houten meer ruimte voor ontplooiing op kunst-, cultuur- en sportgebied. De gemeente draagt eraan bij dat kunst, cultuur en sport laagdrempelig en breed toegankelijk zijn. (pag. 20) 8. We hechten groot belang aan cultureel erfgoed: het zorgt voor historisch besef en maakt dat je trots op Houten bent. We vernieuwen het bestaande beleid. (pag. 21) 9. Onze missie is daarbij: een duurzaam en groen Houten, met ruimte voor experimenten en eigen initiatieven, waar we omzien naar elkaar. Kortom: een Houten waar het goed toeven is en blijft voor onszelf, voor nieuwe inwoners en voor toekomstige generaties. (pag. 2) 10. We zorgen voor een gunstig vestigingsklimaat voor innovatieve ondernemers in Houten. We willen sneller meer duurzame en sociale ondernemers. We verleiden hen en helpen hen actief om zich hier te vestigen en stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. (pag. 12) En tenslotte leggen we niet alle problematiek neer bij de overheid, maar zijn wij als de burgers ook zélf verantwoordelijk voor een goed functionerende samenleving. Vanuit onze optiek van gespreide verantwoordelijkheid erkennen wij het maatschappelijk initiatief. Mensen, buurten, sportclubs, scholen, kerken, zorginstellingen, bedrijven: zij leveren allemaal een unieke bijdrage aan de samenleving en weten vaak zelf heel goed hoe dingen geregeld moeten worden. In het coalitieakkoord: 1. Dit coalitieakkoord beschrijft hoe de coalitiepartijen met deze vraagstukken aan de slag willen gaan. Maar dat willen en kunnen we niet alleen. Daarom vragen we de raad en vertegenwoordigers uit de Houtense samenleving om met ons mee te denken. ….. Een agenda waarin we vastleggen hoe we mét de samenleving gemeentelijk beleid ontwikkelen en uitvoeren. Waarin we afspreken wie wat doet. (pag. 3) 2. Over grote maatschappelijke opgaven, bij de totstandkoming van beleid en bij de uitvoering van beleid, gaan we in gesprek met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. In samenwerking met hen komen we tot concrete en breed gedragen oplossingen voor vraagstukken. Dat leidt tot betere besluiten en effectief bestuur. (pag. 22) 3. Maar we willen meer. Samen met Houtenaren stellen we een zogenaamde samenlevingsagenda op. Hierin leggen we vast hoe we samen vraagstukken oplossen. Daarin spreken we ook af wie wat doet. Jaarlijks bekijken we samen waar we staan, welke nieuwe ontwikkelingen er zijn en wat dit betekent voor het komende jaar. (pag. 22) 4. Initiatievenbudget: Het college krijgt de beschikking over een budget waarmee het snel financieel kan handelen. We kunnen daarmee goede initiatieven uit de samenleving, waarvoor een kleine bijdrage van de gemeente wordt gevraagd, financieren. Het college kan het geld ook inzetten om een proef te starten of een second opinion uit te voeren. (pag. 23) 5. Houten heeft een rijk vrijwilligersleven in de cultuur-, welzijns- en sportsector en bij kerken. Vrijwilligers vormen de ruggengraat van de Houtense samenleving. (pag. 20) 6. We betrekken de Houtense ondernemers nog meer bij de arbeidsparticipatie. Daarbij ontzorgen en ondersteunen we hen zoveel mogelijk. We hebben zo min mogelijk beperkende regelgeving en gaan vanuit de bedoeling met regels om. Zo vergemakkelijken we het ondernemers om mensen in dienst te nemen. (pag. 17) 7. We hebben een digitaal gemeentelijk loket voor bestaande en nieuwe ondernemers, met daaraan gekoppeld één aanspreekpunt. Dit aanspreekpunt willen we ontwikkelen tot een initiatievenmakelaar. Deze makelaar haalt initiatieven op bij ondernemers, begrijpt hen, denkt mee en wijst hen de weg. (pag. 13) 8. De gemeente werkt samen met onderwijs, zorginstellingen, maatschappelijke organisaties, kerken en ondernemers. (pag. 15) 9. We pakken de uitvoering van het burgerinitiatief over cultuureducatie verder op en reserveren daar geld voor. We stellen samen met de scholen een programma op voor cultuureducatie op scholen. Het uitgangspunt daarbij is een flexibel aanbod dat aansluit bij de behoefte van de scholen en de versterking van de deskundigheid op de school. Bij de verdere uitwerking hiervan betrekken we actief de scholen. (pag. 21) 10. We willen op weg naar een nieuw evenwicht tussen expertise uit het gemeentehuis en uit de samenleving…… Zo geven wij samen verder vorm aan ons mooie Houten! Wij hopen dat u deze match van CDA-uitgangspunten en het coalitieakkoord ook herkent. Wij zijn daar heel tevreden over! Om al die idealen te verwezenlijken, is er veel werk te doen in de komende gemeenteraadsperiode 2018-2022. En dat gaan we doen! En dat doen wíj met de intentie, die de leus van ons verkiezingsprogramma was: ‘Groei naar nóg beter’ Daarom is het goed dat u op 21 maart 2018 op het CDA hebt gestemd!

Het coalitieakkoord voor 2018-2022: meer groen dan links

PvdA PvdA GroenLinks VVD CDA Houten 13-06-2018 21:23

Op 12 juni 2018 is het coalitieakkoord van CDA, GroenLinks, VVD en CU gepresenteerd met de titel ‘Duurzaam, ondernemend en dichtbij’. De PvdA is na 12 jaar weliswaar oppositiepartij, maar wél medebestuurder en medeverantwoordelijk. We hebben het hoofdlijnenakkoord dan ook gelezen met de insteek ‘waar kunnen we ondersteunen’. Als PvdA zijn Werk, Wonen, Welzijn en Zorg de belangrijkste thema’s waarop we de coalitie de komende vier jaar kritisch zullen beoordelen.

De voornemens over voortbouwen op wat goed gaat, omzien naar elkaar zorgen, zorgen dat iedereen naar vermogen meedoet, zorgen dat het voor volgende generatie óók goed toeven is in Houten, spreken ons als PvdA daarom aan. De bestuursstijl die uitgaat van vertrouwen, contact en bereikbaarheid zien we als een voortzetting van de weg die Houten al jaren geleden ingeslagen is. Ook de samenlevingsagenda is een uitstekend idee waar we als PvdA graag een bijdrage aan willen leveren.

Houten is van iedereen. Het is een noodzakelijke ambitie om tweedeling in Houten te voorkomen. De gemeente kan niet voor geluk zorgen, maar wel voorwaarden scheppen die het makkelijk maken mee te doen. Dat is de drijfveer voor de PvdA. Houten is een rijke en prachtige gemeente, maar ook hier is de verdeeldheid nooit ver weg. Meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Ga maar eens praten jongeren die een zelfstandig bestaan willen opbouwen en geen betaalbare woning in Houten kunnen vinden. Er wonen inderdaad veel hoog opgeleide mensen met een prima inkomen in Houten. Maar ook té veel gezinnen die hopen aan het eind van de maand nog genoeg geld te hebben om boodschappen te doen. Voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben, heeft de gemeente verantwoordelijkheid om te zorgen dat iedereen mee kan blijven doen.

Natuurlijk onderschrijven we de doelstellingen in het hoofdlijnenakkoord over duurzaamheid. Dat is dat is een urgent en dringend thema waar we mee aan de slag moeten. Wat ons opvalt dat dat er niets gezegd wordt hoe je energietransitie betaalbaar maakt voor iedereen. Hoe belangrijk duurzaamheid ook is, je moet het wel in de balans houden met aandacht voor wonen, sociale cohesie, welzijn en werk. En dat is helaas niet het geval. Duurzaamheid en vergroenen wordt ruim 30 keer genoemd in één van de ambities. Zo staat er zelfs een hele alinea over weidevogels en ‘gruttowoningen’, maar is er geen woord, laat staan een doelstelling of ambitie te vinden op het gebied van dementi. Toch een belangrijk relevant sociaal thema in Houten. Wat dat betreft is dit akkoord meer groen dan links. Dichtbij vogels, minder dichtbij mensen, zo lijkt het. De grootste graat in de keel vinden we de teksten over bouwen en wonen. Hoe is het mogelijk dat een urgent en belangrijk (verkiezings-) thema als het gebrek aan betaalbare woningen er zo bekaaid afkomt in dit akkoord!

Men beschrijft de temperatuur van het water (hoe erg het is, maar dat wisten we al), maar niet hoe je er in springt. Deze coalitie staat aan de kant staat te kijken en vertelt dat men gaat onderzoeken, toetsen, bespreken en dat er een visie komt. Maar zelfs wannéér die visie er komt, is vaag. Wij willen óók in een hoofdlijnenakkoord weten wat de ambitie is. Zolang er nog 2600 reacties zijn op 300 nieuw te bouwen woningen of 800 aanmeldingen op 14 huurwoningen, moet de ambitie in onze ogen echt een stuk scherper. Sterker nog: hier behoor je als coalitie een ambitie op te formuleren!

Als het om sociale woningbouw staat er welgeteld één regel (12 woorden) waarin wordt benoemd dat er een fors aantal sociale woningen moeten bij komen. Beetje vaag, maar toch mooi. De rest van de alinea wordt in beslag genomen door de beschrijving van een compensatieregeling die er in voorziet dat er géén sociale woningen gebouwd hoeven te worden ‘als dat lastig’ wordt. We willen als PvdA graag overtuigd worden waarom een dergelijke maatregel er voor gaat zorgen dat er méér en sneller sociale woningen bijkomen in Houten, want dat was het doel. Lastige kwesties zijn er om op te lossen, niet om weg te poetsen. De woningcorporatie hoort elke dag waar en hoe erg het knelt met het gebrek aan betaalbare woningen voor jongeren en ouderen. Wij hoopten op coalitieakkoord waar léf in doorklinkt over het toevoegen van substantiële aantallen sociale huurwoningen. Dat lef ontbreekt nu.

Het CDA was in haar verkiezingsprogramma een stuk helderder over haar ambities en hoe daar te komen: 2500 woningen (bovenop de 1800 die we al in de Woonvisie overeengekomen zijn) en hoogbouw en bouwen buiten de rondweg bespreekbaar maken. We vinden het buitengewoon jammer dat van die duidelijkheid van het CDA niets terug te vinden is in dit coalitieakkoord. Ook de VVD schreef dat zij de mogelijkheden voor hoogbouw wil verkennen. GL en CU hebben hierover geen ambities geformuleerd, behalve dat Houten vooral haar dorpse karakter moet houden. Wij kunnen niet anders concluderen dat de coalitiepartners hier niet uit zijn gekomen en de hete aardappel vooruitschuiven. Maar inwoners in Houten willen weten waar deze coalitie op inzet, hoe we zorgen dat het ook de komende generaties goed toeven is. Alle keuzes hebben ruimtelijke consequenties, hoe veel, vaak en intensief je er met bewoners over gaat praten. We hebben de coalitie en de het nieuwe college dan ook nadrukkelijk opgeroepen om keuzes te maken op het gebied van bouwen en wonen. Zodat iedereen zeker kan zijn van een betaalbare woning, nu en straks.

Het bericht Het coalitieakkoord voor 2018-2022: meer groen dan links verscheen eerst op PvdA Houten.

Waardige herdenking

PvdA PvdA Houten 13-06-2018 21:20

Na de dodenherdenking van 4 mei heeft PvdA Houten aan burgemeester en wethouders gevraagd om duidelijke afspraken te maken over de openstelling van winkels en terrassen rond het tijdstip van de dodenherdenking. Aanleiding was dat dit jaar tijdens de twee minuten stilte op het Plein in het Oude Dorp sommige terrassen gesloten waren tussen 19.30 en 20.30 uur en andere niet. Dat was niet alleen verwarrend, maar verstoorde ook de plechtigheid. Het college is het eens met de PvdA en wil afspraken maken over een waardige herdenking van de jaarlijkse 4 meiviering op het Plein in het Oude Dorp. De gemeente gaat in gesprek met alle betrokkenen, horeca en het 4&5Mei Comité Houten. We denken dat dit voornemen de wens vertolkt van heel veel inwoners in Houten en we zijn blij dat we dit aangekaart hebben.

Lees meer in artikel AD Utrecht of klik hier.

Het bericht Waardige herdenking verscheen eerst op PvdA Houten.

Hoe dik is de plaat van Van Ark?

PvdA PvdA VVD Houten 28-04-2018 10:03

Het kabinet lijkt te grossieren in het nemen van onpopulaire besluiten die niemand wil en er toch lijken te komen. Zo wil de regering de dividendbelasting afschaffen die de schatkist jaarlijks 1,4 miljard euro gaat kosten en geen banen gaat opleveren. Ook heeft de regering het onbegrijpelijke plan opgevat om arbeidsgehandicapten onder het minimumloon te gaan betalen en te laten werken met behoud van een bijstandsuitkering. Had ook niemand om gevraagd en staat in geen enkel verkiezingsprogramma. Alles en iedereen die een inclusieve en rechtvaardige samenleving voor ogen heeft, vindt dit kabinetsplan waardeloos. Het is toch ook niet te verkopen als je 1,4 miljard weggeeft aan buitenlandse bedrijven en je tegelijk met droge ogen beweert dat je over de rug van kwetsbare mensen 500 miljoen wil besparen! Belangenorganisaties als Cedris, Divosa, de VNG en werkgevers hebben zich al maanden geleden kritisch over uitgesproken. De maatschappelijke druk neemt steeds verder toe: Deze week is een petitie van 80.000 handtekeningen aangeboden door de actiegroep ‘wijstaanop’, onder aanvoering van de bevlogen Noortje van Lith. De PvdA heeft in januari van dit jaar een motie ingediend om namens de raad een brief naar Van Ark te sturen om ook vanuit Houten te laten weten dat we ons ernstige zorgen maken. Want áls de wetswijziging er door komt, dan moeten wij als gemeente de wet uitvoeren. Het gaat er dus om nú zo veel mogelijk invloed uit te oefenen. De motie werd gelukkig breed gesteund en deze week is een brief naar staatssecretaris Tamara van Ark gestuurd. En daar staat geen woord Spaans in: alle argumenten waarom de regering hun plan NIET moet doorzetten, staan keurig op een rij. We zijn blij met deze stellingname van de gemeente Houten. En we zullen daar nog even mee door moeten gaan, want de staatssecretaris geeft vooralsnog geen krimp. Je vraagt je af wat er in hemelsnaam voor nodig is om de bewuste plaat voor het hoofd van de staatssecretaris te laten barsten. Misschien moeten we voor Noortje een traineeship bij Unilever regelen. Als het uit die hoek komt, schijnt de VVD wel te kunnen luisteren.

Klik hier voor de brief namens de gemeenteraad aan de staatssecretaris.

 

Het bericht Hoe dik is de plaat van Van Ark? verscheen eerst op PvdA Houten.

Verslag Politiek Café Armoedebeleid

CDA CDA Houten 02-04-2018 05:53

Bij het politiek café zijn verschillende sprekers aanwezig. De sprekers stellen zich voorafgaand aan het café voor: Sprekers: Henk Jan van der Schaft – FNV zelfstandigen. Ellen van der Zwan – Aan Tafel Kees van Dalen – huidig wethouder in Houten Michaela Schok – Van Houten en Co / Vluchtelingen werk voor statushouders. Peter van Bemmel – Stichting Leergeld René Peters – Tweede Kamerlid CDA Stefan Hogervorst van Deksels Lekker zorgt tijdens het café voor wat lekkers bij de koffie. Opening door Kees van Dalen: Het gaat goed in Houten, maar er is ook een groep die het niet goed heeft. Deze groep moeten we oog voor hebben. Daarom hebben we dit café georganiseerd. We gaan graag met de sprekers en René in debat om te kijken wat nog beter kan, hoe we als Houten van landelijk kunnen leren en vice versa. Inleiding door René Peters: Tien tot vijftien procent van de mensen in Nederland leeft in armoede. Dit is voor al deze mensen een schrijnende situatie. Aan armoedebeleid wordt veel gedaan, maar het huidige beleid blijkt niet effectief. Veel van het beleid gaat uit van rechtmatigheid. “Nederland kickt hierop.” Het rechtmatig besteden van overheidsgeld lijkt belangrijker dan oog hebben voor persoonlijke situaties. René bezoekt elke maand een probleemgezin. In uitzonderlijke situatie zijn 30 hulpverleners bezig in een gezin. Dit is voor geen enkel gezin te overzien, laat staan voor een gezin waar veel problemen spelen. Het gemiddelde aantal hulpverleners in een multi-problem gezin is tien. Dit is ook te veel. Vaak is schuldenproblematiek niet de enige, maar één van de oorzaken. En vaak is de overheid is een van de grootste schuldenveroorzakers. Vanuit het regeerakkoord zijn de volgende afspraken gemaakt om armoede terug te dringen en het armoedebeleid efficiënter te maken: we stoppen met stapelen van boetes en we geven incassobureaus niet langer de ruimte om extra te incasseren wanneer te laat betaald wordt. Daarnaast geeft het regeerakkoord gemeenten meer ruimte voor een passend armoedebeleid. René doet een pleidooi aan alle gemeenten om niet te sturen op rechtmatigheid, maar uit te gaan van het mensbeeld. Er is meer mogelijk wanneer je verder denkt dan de kortste route! Reacties door sprekers: Anneke vult hierop aan, we moeten regels niet met regels bestrijden. Hoe gaan we de opvattingen veranderen? René geeft aan dat dit niet zo makkelijk is. Het gaat echt om anders nadenken. “En ontschot alle middelen! En durf is mijn pleidooi aan gemeenten! Er is echt meer mogelijk dan je denkt!” Peter: De wet op de privacy maakt het moeilijk om gegevens te delen tussen hulpverleners. Aanwezigen vullen hierop aan dat het niet onmogelijk is om gegevens te delen. Als het doel maar helder is en de cliënt toestemming geeft. Erik Jan: De Arie Groenevelt lezing heeft laten zien dat armoede leidt tot stress in de hersenen. Onderzoek heeft aangetoond dat schuldenproblematiek leidt tot stress en dat daardoor mensen geen goede keuzes meer kunnen maken. Dus het meest belangrijk is om te zorgen dat gezinnen niet meer in de schulden komen. Peter: Bij Werk en Inkomen Lektroom (WIL) is het mogelijk om 50 euro per kind aan te vragen als vergoeding voor bijvoorbeeld schoolreisjes. Maar WIL neemt pas na acht weken een beslissing en dat duurt veel te lang voor zo’n gezin. Die 50 euro moet al veel eerder betaald worden. Daarnaast voelt vaak voor een gezin met schulden elke enveloppe als een bedreiging. Geen enkele enveloppe wordt dan nog open gemaakt, met alle gevolgen van dien. Daarnaast is ook vaak sprake van een probleem van laaggeletterdheid. Als mensen brieven openen, kunnen ze deze niet lezen en/of begrijpen ze niet wat hier staat. Michaela: Bij statushouders herken ik ook dat elke enveloppe als bedreiging kan voelen. Een deel van de statushouders krijgt voldoende begeleiding, maar een deel van de groep redt het niet met de huidige ondersteuning. Veel inburgeringscursussen worden nu gegeven door commerciële partijen en mensen moeten deze cursus zelf kiezen. Het blijkt dat dit heel lastig voor statushouders is. René: Werk blijkt uiteindelijk het belangrijkste. Vanuit werk is schuldenproblematiek op te lossen. Speerpunt is dat we landelijk stimuleren dat meer mensen aan het werk komen. Aanvulling Hendrik Jan: Er is voldoende werk, maar ik doe wel graag een oproep aan de gemeente om niet altijd te kiezen voor de goedkoopste oplossing. Kees: Hiervoor moeten we ook hand in eigen boezem steken. Bijvoorbeeld, laatst was er een mevrouw die in de kinderopvang wilde werken, maar daar een opleiding van 3000 euro voor moest volgen. Dit wilde WIL niet bekostigen, want ze kon direct aan de slag bij de bakker. Het werk bij de bakker paste niet bij haar, waardoor ze stopte en niet duurzaam uitstroomde uit de bijstand. Ellen: Besef dat het langzaam gaat voordat mensen hun verhaal doen. Mensen zijn vol schaamte. We kunnen er soms ook niet veel aan doen, maar we kunnen altijd luisteren. Er zijn ook veel verschillende instanties. Het is echt moeilijk om te weten waar je welke vraag neer moet leggen. Het sociaal team sluit wel aan, maar precieze informatie is moeilijk te vinden. René sluit het politiek café af met voorbeelden uit het land om schuldenproblematiek aan te pakken: - Alphen aan de Rijn is een goed voorbeeld, René stuurt hier voorbeelden van - Huis van de wijk in Oss Daarnaast geeft René de volgende tips mee voor het nieuwe college om armoedebeleid goed vorm te geven: - Ontschot de middelen! - Taal is belangrijk! Zorg dat brieven in duidelijke taal zijn geschreven. - Zorg voor een paar slimme mensen die de regie hebben over probleemgezinnen. Als er echt issues zijn laat dan de wethouder en deze regisseurs beslissen. - Zet in op gebiedsgerichte financiering - En als laatste… bijna alles kan als je het maar wil! Contactgegevens van René Peters: r.peters@tweedekamer.nl Tel. 070-3182531 Reacties welkom bij Willy Boersma willyboersma@cdahouten.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.