Nieuws van politieke partijen in Leiden over Partij voor de Dieren inzichtelijk

2 documenten

De stichting Leiden Helpt steunt ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Leiden 24-08-2018 15:03

De stichting Leiden Helpt steunt plaatsgenoten die in armoede leven met kleding, speelgoed en andere hulp zoals advisering. Vanaf volgend jaar krijgt Leiden Helpt geen subsidie meer en zal daardoor haar deuren moeten sluiten. Samen met SP Leiden vragen wij het stadsbestuur om dit te voorkomen.

Maidenspeech Thomas van Halm

SP SP GroenLinks CDA ChristenUnie Partij voor de Dieren Leiden 03-07-2018 19:16

Op donderdag 21 juni hield SP-raadslid Thomas van Halm zijn maidenspeech (de eerste speech als nieuw raadslid). Hieronder de volledige tekst van zijn speech:

'Over het algemeen is de SP wel te spreken over de Bedrijfs-en Pleziervaartuigenverordening. We hebben het idee dat er bereikt wordt om in ieder geval wat meer rust op het water te brengen. Echter was en is de chaos op het water nog steeds erg groot.

Aan de hand van de insprekers en verdere gesprekken met mensen hebben wij het idee dat er nog enorm veel moet gebeuren op dit gebied en dat de handhaving ver onder de maat lijkt te zijn. We denken dat deze verordening een stap in de goede richting is, maar daarmee is nog niet alles opgelost. We zijn ook in ieder geval blij met de toezegging van de wethouder dat er jaarlijks zal worden gesproken met de rederijen. Dit zou enorm helpen om de pijnpunten die er nu liggen bij de rederijen duidelijk te maken en richting een oplossing te werken samen met de gemeente.

Dan over naar de moties en amendementen. De motie van de Partij voor de Dieren om de aanvraag voor de elektrische laadpaal te integreren met de aanvraag voor een vergunning kan op onze steun rekenen. Deze integratie van de aanvraag van een vergunning en laadpunt zal zorgen voor meer duidelijkheid en minder frustratie bij mensen. Het amendement om geen vergunning van tweetaktmotoren van voor 2007 meer te verlenen zullen wij niet steunen. Dit omdat deze onmiddellijk ingaat. Hoewel wij inzien dat deze motoren heel vervuilend zijn willen wij het wel graag eerlijk houden voor de personen van de pleziervaartuigen om het vaartuig aan te kunnen passen aan de nieuwe situatie. Daar past een onmiddellijke ingang echt niet bij wat ons betreft. Wij zullen wel het andere amendement steunen om de tweetaktmotoren te verbieden vanaf 2020. Wij zien in hoe vervuilend deze motoren zijn en vinden 2020 een redelijke termijn om deze te vervangen.             

Dan ga ik over op het amendement van de ChristenUnie om de vergunning ook over te dragen bij het geval van overlijden. In de commissie hebben wij al onze steun over dit idee uitgesproken. Het lijkt ons logisch en eerlijk om in het geval van overlijden van de vergunninghouder eerst te kijken of deze kan worden overgedragen binnen de familie. De motie van GroenLinks  om voor het historische kantoorschip Groenewegen aan het Galgenwater haar plek te behouden zullen wij ook steunen, Wij zien dat het Galgenwater een speciale plek is waar dit schip ook zou moeten blijven staan, het zou zonde zijn als deze weg zou moeten.  Het amendement van het CDA om de wachtlijsten terug te brengen zal onze steun niet krijgen. De wachtlijsten zijn onhoudbaar gebleken en worden niet goed gecontroleerd of bijgehouden waardoor er veel mee werd gesjoemeld. Weer terug gaan naar het systeem waar we juist vanaf wilden lijkt ons een stap in de verkeerde richting. Het systeem van loting is niet perfect maar zorgt wel voor meer gelijkwaardige kansen voor bestaande en nieuwe ondernemers.  Het amendement om als het ware gewogen te gaan loten kan ook niet op onze steun rekenen. Hoewel we sympathieker tegenover het idee van gewogen loting staan, vinden wij de extra weging die het CDA hier meegeeft niet goed. Daarin staat dat bedrijven die hoger op de wachtlijst stonden zwaarder moeten meewegen in de loting. In de verordening staat er echter al dat er wordt gewerkt naar een overgang van wachtlijst naar loting waarin ook deze bedrijven worden gecompenseerd. Dit voegt voor ons niets toe.

En dan ben ik er nog niet, dit is namelijk mijn maidenspeech, en daar wil ik natuurlijk nog wel even bij stil staan. Ik zal eerlijk zijn: De Bedrijfs- en Pleziervaartuigenverordening is niet helemaal de reden waarom ik in eerste instantie de politiek in ben gegaan. Waarom ik wel de politiek in ben gegaan, en wat ook wel terugkomt in deze verordening, is het streven naar een gelijkwaardige en menswaardige behandeling van mensen. Dit is iets wat mij heel erg aangaat en wat mij ook naar de SP heeft getrokken. Het luisteren naar mensen en zien wat ze bezighoudt zorgt ervoor dat die mensen en wij met de ideeën komen die echt positieve verandering kunnen brengen. Veranderingen die ervoor zorgen dat het beleid van deze gemeente meer rekening houdt met mensen en de moeilijkheden die zij soms ervaren. Ik zie ook vooral dat daar nog veel voor deze gemeente te winnen valt op het gebied van Werk en Inkomen, voor mensen in de bijstand. Net als in deze verordening ga ik de komende periode mijn best doen om mensen meer gelijke kansen te geven en om de mensen die het minder hebben in Leiden echt te kunnen helpen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.