Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

10 documenten

Vermogensgrens minimaregelingen wordt verdubbeld

PvdA PvdA Vught 04-12-2023 19:34

In het Brabants Dagblad van 20 oktober lazen wij een artikel over verschillen bij  gemeenten in Brabant op het gebied van armoedebestrijding.

Zo stond  in dat artikel dat onze gemeente een vermogensgrens hanteert van €3800,00 om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand. In onze buurgemeenten  Boxtel en St. Michielsgestel is dat volgens het artikel het dubbele bedrag ofwel €7600,00, het wettelijke toegestane maximum.

Naar aanleiding van dit artikel stelden wij een aantal schriftelijke vragen aan het college. Daarbij onder andere de vraag of het college bereid is de vermogensgrens ook voor onze gemeente vast te stellen op het maximum van het wettelijk toegestane bedrag van oftewel  €7600,00 euro.

Antwoord van college

In de beantwoording op 21 november jl. schreef het college dat zij het voornemen heeft de vermogensgrens voor bijzondere bijstand aan te passen tot het toegestande maximale bedrag.

Uiteraard zijn wij blij met dit positieve antwoord.

https://www.pvda-gl.nl/vermogensgrens-minimaregelingen-wordt-verdubbeld/Kim Dorna

Het bericht Vermogensgrens minimaregelingen wordt verdubbeld verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Vragen aan college over ‘Vermogensgrenzen in onze minimaregelingen’

PvdA PvdA Vught 20-10-2023 18:00

In het Brabants Dagblad van 20 oktober lazen wij een artikel over verschillen bij  gemeenten in Brabant op het gebied van armoedebestrijding.

Zo staat in het artikel dat onze gemeente een vermogensgrens hanteert van €3800,00 om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand. In onze buurgemeenten  Boxtel en St. Michielsgestel is dat volgens het artikel het dubbele bedrag ofwel €7600,00, het wettelijke toegestane maximum.

Dit artikel was voor ons aanleiding om de volgende vragen te stellen aan het College:231020 Schriftelijke vragen PvdA-GL bijzondere bijstand

We zijn benieuwd naar de reactie van het college en zullen daarover uiteraard berichten.

https://www.pvda-gl.nl/vragen-aan-college-over-vermogensgrenzen-in-onze-minimaregelingen/Nino de Lange

 

Het bericht Vragen aan college over ‘Vermogensgrenzen in onze minimaregelingen’ verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

ENERGIETOESLAG AANVRAGEN

SP SP Vught 21-04-2022 20:00

Door de gestegen energiekosten kan niet iedereen de energierekening betalen. Daarom kunt U eenmalig een energietoeslag krijgen. Krijgt U de toeslag niet automatisch? Vraag de toeslag aan via de site van Wegwijs Plus.

De gemeente betaalt de eenmalige energietoeslag automatisch aan u uit als u een uitkering van de gemeente Vught ontvangt: 

bijstand, IOAW-, IOAZ-, Regeling Meedoen; in de minnelijke schuldhulpverlening zit; Kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen; of algemene bijstand via de SVB ontvangt.

Als u deze energietoeslag niet automatisch krijgt, kunt u deze zelf aanvragen. Het aanvraagformulier staat uiterlijk 2 mei op de website van de gemeente Wegwijs Plus.

Wegwijs Plus: Komt u in aanmerking voor de eenmalige energietoeslag?

Armoede- en Schuldenbeleid moet maatwerk worden

PvdA PvdA DENK Vught 20-04-2022 20:59

In de commissievergadering van 14 april 2022 werd de startnotitie ‘Herijking armoede- en schuldenbeleid’ ter opiniering besproken. Hiermee wordt bedoeld dat het huidige armoede- en schuldenbeleid wordt aangepast zodat deze past bij de ideeën die in het coalitieakkoord ‘Een nieuwe start’ zijn beschreven. Hierin staat dat er gestreefd wordt naar een integrale inzet op gezondheid, preventie, inclusie, vroegtijdige interventie en maatwerk. Het is de bedoeling dat deze ambitie terug gaat komen in het armoede- en schuldenbeleid.

Voorkomen van armoede

In het stuk wordt de focus gelegd op het voorkomen van armoede en schulden bij inwoners van de gemeente Vught. PvdA-GroenLinks vindt dit uiteraard een mooi streven. Hiermee voorkom je een hoop problematiek. Want wanneer iemand in geldproblemen zit, heeft dit vaak ook negatieve gevolgen op de gezondheid en het welzijn van deze persoon. Hierbij kan de link gemaakt worden naar het gezondheidsbeleid dat ook in ontwikkeling is. In de commissievergadering hebben wij wel extra aandacht gevraagd voor mensen bij wie het in geldproblemen raken niet te voorkomen is. Vaak omdat deze problemen plotseling ontstaan. Denk hierbij aan een scheiding, het wegvallen van een partner of economisch onzekere tijden. Wij hebben aangegeven te hopen in het uiteindelijke beleid een visie te lezen waarin ruimte is voor maatwerk en persoonlijk contact.

Daarnaast hebben we gevraagd of in het vernieuwde beleid ook aandacht kan worden besteed aan dit onderwerp onder jeugd en jongeren middels bijvoorbeeld financiële educatie. Hiermee werk je ook aan het voorkomen van ‘erfelijkheid’.

Minimaregelingen

De gemeente Vught kent een aantal regelingen waar mensen met een minimaal inkomen recht op hebben. Denk hierbij aan de Collectieve Zorgverzekering, Meedoen Regeling, Kwijtschelding belastingen, Jeugdfonds Sport en Cultuur, Stichting Leergeld en het Kindpakket. Het is goed dat deze minimaregelingen bestaan, maar hierbij blijf je altijd te maken hebben met het feit dat mensen net geen recht hebben op deze regeling en daardoor net buiten de boot vallen. Hierbij heb je ook te maken met de zogenaamde ‘armoedeval’. Dit is het geval als een huishouden net iets meer gaat verdienen en daardoor net geen recht meer heeft op een bepaalde uitkering en daardoor toch achteruit gaat in inkomen. Wij zien in het vernieuwde beleid graag een goede onderbouwing hoe het college dit tegen wil gaan.

Iedereen kan meedoen

In de startnotitie wordt ook geregeld benoemd dat het belangrijk is dat iedereen mee kan doen en kan leven in de samenleving, in plaats van bezig te zijn met overleven. Dit vergroot de eigenwaarde, geeft zelfvertrouwen en zorgt voor zelfredzaamheid. Een onderwerp dat al jaar en dag nauw aan het hart ligt van PvdA-GroenLinks. Daarnaast ook een onderwerp dat volgens ons lang niet de aandacht kreeg wat het verdient en daarom is het nog mooier om te lezen dat dit nu echt integraal mee wordt genomen in dit vernieuwde armoede- en schuldenbeleid.

Als laatste hebben we gevraagd of er gekeken kan worden naar een andere term voor ‘armoede’. Het zou mooi zijn als dit gewijzigd kan worden naar bijvoorbeeld ‘minima’ en ‘minimabeleid’.

https://www.pvda-gl.nl/armoede-en-schuldenbeleid-moet-maatwerk-worden/Kim Dorna

Het bericht Armoede- en Schuldenbeleid moet maatwerk worden verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Raadcyclus april - juni 2019

VVD VVD PvdA Vught 10-06-2019 08:15

Op donderdag 06 juni sloten we weer een Raadcyclus af.  

Een relatief lange en rustige periode. Met stip boven aan stond het Herindelingsadvies gemeenten Haaren, Oisterwijk, Vught, Boxtel en Tilburg. Zowel de Raad van de op te splitsen gemeente als ook alle ontvangende gemeenten dienden dit advies goed te keuren. Met de goedkeuring van alle Raden is de stap tot het opsplitsen van de gemeente Haaren en de overgang van Helvoirt naar Vught een belangrijke stap dichterbij. Via Provinciale Staten gaat dit advies nu naar het Ministerie. Daar gaan ze nu werken aan een wet die de opsplitsing formaliseert. De datum van opsplitsing is 01 januari 2021. Vanaf die datum gaat Helvoirt een onderdeel uit maken van de gemeente Vught. Helvoirt samen met Vught en Cromvoirt zal onze gemeente nog mooier maken.

De rest van de Raadsagenda stond vol met diverse hamerstukken en nog twee andere onderwerpen. Openbare Basisschool De Koningslinde groeit uit haar voegen. Hiervoor is het noodzakelijk dat voor aanvang van het nieuwe schooljaar ruimte bijgebouwd gaat worden. Dit gaat ook gebeuren. Een motie van VVD, GB en PvdA-GL heeft samen met de fractie van de SP een ruime meerderheid behaald. In deze motie wordt het college opgeroepen om samen met de basisscholen en schoolbesturen te kijken welke mogelijkheden er zijn om in de toekomst de leerlingenstromen binnen de Vughtse basisscholen beter te stroomlijnen. Wij zien hiertoe mogelijkheden maar kunnen de consequenties op dit moment niet helemaal overzien. Vandaar de motie met de oproep dit te onderzoeken. Begin 2020 willen we de antwoorden helder hebben wanneer we weer een integraal Plan voor alle scholen in Vught gaan bespreken.

Een ander niet onbelangrijk onderwerp was de woonvisie. Vught gaat deze bestuursperiode woning bouwen volgens het 40 - 40 – 20 principe. 40 % Goedkope woningen, 40 % middel dure woningen en 20 % dure woningen. De woonvisie is altijd een emotioneel onderwerp waarbij emoties ook deze keer weer hoog opspeelde. De oppositie partijen hebben middels diverse moties pogingen gedaan de woonvisie aan te passen. Deze moties paste niet binnen de kaders van 40 – 40 – 20 en de daarbij behorende (prijs)afspraken. De woonvisie is met een coalitie meerderheid aangenomen.

Voor de komende (korte) Raadcyclus staan de volgende overleggen op de planning:

13 juni Informatie avond

20 juni Gezamenlijke commissie

27 juni Raadsvergadering

Motie van wantrouwen ingediend wegens prijsverhogingen ‘Lunet5’

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 08-06-2019 14:54

De voltallige oppositie (D66, CDA en SP) heeft een motie van wantrouwen ingediend tegen wethouder Pennings (Gemeentebelangen, ruimtelijke ordening). Aanleiding was het bouwplan Lunet5 op de plek van Zaal Schoonveld. Er stond zwart op wit op papier dat de appartementen voor maximaal 220.000 euro verkocht mochten worden, maar Pennings regelde zelf, zonder het college en de raad in te lichten, dat de ontwikkelaar de prijzen fors mocht verhogen. Ook beantwoordde hij schriftelijke vragen van D66 over dit plan onjuist en onvolledig. In de raadsvergadering bleek de wethouder niet van plan om maatregelen te nemen, terwijl dat op dat moment nog kon, omdat de inschrijving van de woningen op dat moment nog een dag liep. Er restte dus niet veel anders dan een motie van wantrouwen in te dienen.

Wat was het geval. De gemeenteraad had in 2016 besloten dat op de plek van Zaal Schoonveld 20 appartementen zouden komen van maximaal 200.000 euro. Deze ontwikkeling was een wens van D66, omdat er de laatste jaren te weinig gebouwd was in het lagere koopsegment. In de jaren erna veranderde het plan. Zo werden het 16 appartementen en 4 eengezinswoningen. Dat werd vorig jaar vastgelegd in een nieuwe overeenkomst met de ontwikkelaar. De maximumprijzen werden vastgesteld op 220.000 voor de appartementen en 225.000 voor de eengezinswoningen. Deze wijzigingen zijn niet gemeld aan de gemeenteraad.

Prijzen daalden al na vragen van D66

Onlangs werd aangekondigd dat de 16 appartementen in de verkoop zouden gaan. De vier eengezinswoningen komen pas later in de verkoop, al weet niemand waarom. Bij D66 meldde zich een Vughtse die geïnformeerd had naar de verkoopprijzen. Een van de makelaars gaf aan dat de appartementen rond de 300.000 euro zouden gaan kosten. D66 heeft vervolgens schriftelijke vragen over het project gesteld. Enkele dagen daarna kwam de ontwikkelaar plots met de mededeling dat de appartementen maximaal 250.000 euro zouden gaan kosten. Die verlaging van 50.000 euro heeft D66, zo lijkt het, met alleen al het stellen van de vragen toch maar mooi bereikt.

Prijzen bleven nog steeds te hoog

Maar ook 250.000 euro vindt D66 te veel. Dat is namelijk niet volgens de afspraken en een verkoopprijs van 250.000 euro voor deze appartementen is nooit ergens besloten. D66 heeft alle besluiten, ook die van het college, over het plan opgevraagd en daar stond in dat de appartementen 220.000 euro mochten kosten. Toen D66 deze stukken in de raadsvergadering overlegde, moesten alle zeilen bijgezet worden om wethouder Pennings te redden. Eerst was het verhaal dat de prijzen omhoog mochten vanwege gasloos bouwen, maar het verplicht gasloos bouwen was bij het veranderen van de overeenkomst al bekend. Daarna stelde hij dat het wel volgens de afspraken was, maar vervolgens verzekerde hij de raad dat dit de vrijheid van het college is. Toen bleek dat het college daarover nog niet besloten had, moest de burgemeester het noodgedwongen overnemen van Pennings. Er was inderdaad geen nieuwe overeenkomst. Die moest nog opgesteld worden. D66 vond het vreemd dat zonder overeenkomst de appartementen nu toch al in de verkoop zijn. Maar dat was het risico van de ontwikkelaar, aldus de burgemeester.

Prijsverlaging was nog mogelijk

Toen diende D66 het voorstel in waarin gevraagd werd aan het college om de ontwikkelaar en de makelaars te laten weten dat de appartementen niet voor meer dan 220.000 euro verkocht mogen worden. Die tijd was er, want een dag later sloot de inschrijving van de appartementen pas. Feitelijk een motie die een uitweg bood aan het college. Maar ook dat voorstel werd ontraden, want dan zou er een risico zijn op een schadeclaims. Een schadeclaim? Kort ervoor werd nog gezegd dat het risico bij de ontwikkelaar lag. Ook werd gezegd dat als de ontwikkelaar van het plan afziet, het plan misschien wel nooit van de grond zou komen. In deze markt waarin zo veel vraag is naar ontwikkellocaties? En zo werd de uitleg van het college steeds onduidelijker en inconsequenter.

Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD aanschouwden het debat dat puur op inhoud gevoerd werd door D66, CDA en SP. Het zwijgen van de fracties was pijnlijk veelzeggend. VVD-fractievoorzitter Du Maine deed nog een keer een poging om Pennings bij te staan door verkeerde antwoorden op schriftelijk vragen van D66 goed te praten, maar stopte daar snel mee omdat het een hopeloze kwestie geworden was. Toen de motie van wantrouwen werd ingediend tegen Pennings las opeens wethouder Van de Ven nog een verklaring van het college voor die duidelijkheid zou moeten scheppen, maar ondertussen had het college zichzelf al zo vaak tegengesproken, dat die verklaring op dat moment nog meer verwarring gaf. De SP vroeg daarop terecht waarom de raad die verklaring nu wel zou moeten geloven?

Gemeenteraad en kopers hebben het nakijken

Juist door dit soort niet-transparante, open-eind constructies wordt er in Vught elke keer duurder gebouwd dan is afgesproken. De gemeenteraad is niet geïnformeerd. De kopers worden op kosten gejaagd. De projectontwikkelaar krijgt de ruimte om niet helemaal of zelfs helemaal niet te bouwen wat bij de grondaankoop afgesproken was. De grond had met deze (overigens mooie) appartementen dus voor veel meer verkocht moeten worden aan de ontwikkelaar. Dit gebeurt helaas vaker. Zo bouwt de ontwikkelaar van Isabellaveld (Stadhouderspark) woningen die veel duurder zijn dan was afgesproken met de gemeente. In feite heeft de ontwikkelaar daar dus ook te weinig voor de grond betaald. Bovendien was bij het Isabellaveld de woningtoewijzing achter gesloten deuren, zonder loting. Gelukkig mag dat niet meer. In het nieuwe woningbouwprogramma is de motie van D66 over transparante woningtoewijzing opgenomen, die enkele maanden terug unaniem werd aangenomen, maar dat is helaas dus nog niet genoeg voor transparant grondbeleid in Vught

Zie ook: – de motie waarin gevraagd werd om lagere verkoopprijzen (6-6-2019) – de motie van wantrouwen (6-6-2019) – D66 wil opheldering over veel duurdere woningen op plek zaal Schoonveld (2-5-2019) – Megalomane bouwplannen bij Roucouleur van tafel (16-4-2019) – D66 wil opheldering over woningtoewijzing Isabellaveld (6-2-2019)

Reacties? – fractie@d66vught.nl

 

 

The post Motie van wantrouwen ingediend wegens prijsverhogingen ‘Lunet5’ appeared first on D66 Vught.

Raadcyclus maart - april 2019

VVD VVD Vught 22-04-2019 23:36

Op donderdag 18 april sloten we weer een Raadcyclus af.  

Deze Raadcyclus kende twee Raadsvergaderingen. Op 11 april waren er voornamelijk veel hamerstukken. Het koersdocument Omgevingswet was het belangrijkste onderwerp tijdens deze Raad.

De VVD is van harte voor één omgevingswet waarin alle regels over de leefomgeving vastliggen. Daarin willen we zoveel mogelijk verordeningen integreren, waardoor inwoners en bedrijven snel duidelijkheid hebben (voorbeelden: APV, parkeerverordening, milieuverordeningen). Dat vraagt nogal wat. Dat vraagt een integrale aanpak. Niet alleen van Ruimtelijke Ordening. Dit gaat over alle disciplines in de gemeente. Wij zijn er ook vóór dat de lokale regelgeving zoveel als mogelijk beperkt wordt. Deregulering dus. 

Ondanks dat het lijkt alsof alles zomaar mag, is duidelijk dat bescherming van burgers een belangrijk doel blijft. Maar het moet uitnodigen tot nieuwe initiatieven, onderling overleg en nieuwe ontwikkelingen waarbij niet alles bij voorbaat dichtgetimmerd is. Ook niet door de gemeente. Burgerparticipatie ten top, wat ons betreft. Voor de VVD mag het echter nog een tandje ambitieuzer. Vernieuwender. Het ambitieniveau mag hoog zijn. Wij zouden dan ook graag zien dat de omgevingswet meer richting het ambitieniveau VERNIEUWEND wordt uitgewerkt.

Op 18 april was er een extra Raadsvergadering rondom Theater De Speeldoos.

Het raadsvoorstel had als titel “Toekomst Speeldoos”, en daar kan de VVD zich goed in vinden. De tijd van terugkijken ligt namelijk achter ons. Want ja, er zijn harde woorden gevallen, over en weer, en er zijn mensen in meer of mindere mate gekwetst, over en weer, maar een keer is het klaar. Een keer moeten we toch echt vooruit gaan kijken, gezamenlijk met de Speeldoos werken aan een gezamenlijke toekomst.

De toekomst van De Speeldoos dus, een keuze tussen twee varianten aangedragen door het bestuur. Óf een cultureel centrum, óf een theater met professionele kunst. En nog een derde variant, niet aangedragen door het bestuur maar wel een mogelijkheid: een faillissement. Die laatste is voor de VVD geen optie. Allereerst staan alle verenigingen en stichtingen dan binnen enkele weken op straat, en wordt het een hels karwij om voor eenieder onderdak te zoeken, bovendien raken we alle controle kwijt over het pand de Speeldoos. Zit je wellicht de komende jaren met een dichte Speeldoos terwijl het gebouw zo veel beter gebruikt kan worden.

Blijft over het punt over de subsidiegelden voor de komende jaren, er werd voorgesteld om per 1 juli 2019 204.000 euro per jaar te subsidiëren aan de Speeldoos voor het faciliteren van amateurkunsten en de buitenschoolse cultuureducatie. Dit is lager dan de 358.000 euro die er nu jaarlijks aan uitgegeven werd. De VVD kan zich ook hierin vinden, maar dan wel vanaf 1 januari 2020.

Voor de tweede helft van 2019 is er namelijk geld nodig om de omschakeling van Theater naar cultureel centrum te bekostigen. Zo schrijft het bestuur dit in het rapport en de VVD heeft geen goede reden om aan te nemen dat dit niet het geval zal zijn. Dus om te voorkomen dat we in september weer een ingelaste raadsvergadering hebben om De Speeldoos wederom te redden, pleit de VVD ervoor om de subsidie in de tweede helft van dit jaar op 179.000 euro te ramen. Dit geld was er immers toch al voor gereserveerd. Een amendement hiervoor is unaniem aangenomen.

De Speeldoos is dood, Leve De Speeldoos. Cultureel Centrum De Speeldoos wel te verstaan.

Voor de komende Raadcyclus staan de volgende overleggen op de planning:

09 mei Informatieavond

16 mei Commissie Ruimte

23 mei Commissie Bestuur en Samenleving

28 mei Informatieavond cameratoezicht

06 juni Raadsvergadering met als belangrijkste onderwerp het Herindelingsadvies Haaren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Besluit over opwaarderen N65 genomen

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 03-03-2019 20:41

Op 28 februari 2019 heeft de raad nog eens haar best gedaan op een zwaar onderwerp: het bestuurlijke besluit over het opwaarderen van de N65. Na anderhalf uur debat leverde dat instemming op, zij het deze keer niet unaniem. Het CDA besloot niet in te stemmen.

De discussie over dit onderwerp is al meer dan 10 jaar gaande. Ik ga hier niet de gehele historie vertellen maar in grote stappen ging het als volgt. De eerste beweging was dat de weg voor 100 miljoen verdiept zou kunnen worden aangelegd. Nadat gemeente, provincie en rijk daar de nodige studie over deden bleek dat er een soort Zevenheuvelenweg tussen 4 meter hoge schermen kon worden aangelegd met gelijkvloerse kruisingen. Het eerste plan ging de wereld in als het VoorKeursAlternatief, het VKA. Toen dat aan de orde kwam in de raad ging deze –als een boer met kiespijn- akkoord met het VKA maar stuurde direct ook het college op pad om een verbeteerd alternatief uit te onderhandelen. Dat voornemen kwam ook in ons bestuursakkoord te staan.

Het college ging aan de slag en kwam terug met een verbeterd alternatief dat door het leven gaat als het VKA+. De “plus” is er ook. Ongelijkvloerse kruisingen, een grote verbetering bij de Boslaan / Vijverbosweg, geen stoplichten meer (dus ook geen stoppend en optrekkend verkeer), een verbeterde infrastructuur voor fietsers en – hoewel het om heel veel geld gaat- een financiële overeenkomst met de partners. Ik maakte het college voor dat werk een compliment.

Zijn daarmee alle problemen opgelost? Zeker niet. Om met het laatste te beginnen: het geld zal zeker nog aanleiding zijn tot verdere discussies. Immers, er zijn nog tegenvallers mogelijk en de kostenstijging in de wegenbouw is op dit moment nog onduidelijk. We rekenen er echter vast op dat dit oplosbaar zal blijken.

Twee andere problemen liggen er wel. Het eerste probleem is de toenemende verkeersdruk in Cromvoirt en Helvoirt en de vermindering van de toegangsmogelijkheden tot de N65 voor de bedrijven tussen Helvoirt en Vught. Samen met de VVD en GB dienden wij daar een motie over in.

Daarnaast is er het probleem van het mogelijk verharden van de Jagersboschlaan. Voor meer informatie hierover klik hier. Hier ga ik verder met de N65 zelf.

We vinden het jammer dat het CDA uiteindelijk besloot niet in te stemmen. Onvoldoende inzicht in het geld en de gevolgen voor verkeer in Vught brachten hen daartoe. Vanuit ons standpunt daarover maar twee opmerkingen. Als het gaat om het verkeer dan vinden wij dat er voldoende helderheid is. De cijfers van het eerste VKA zijn bekend en in het VKA+ neemt het aantal op- en afritten niet toe of af ten opzichte van het VKA. Natuurlijk zijn we wat verder in de tijd maar dat er voor het verkeer in de bebouwde kom van Vught als gevolg van dit besluit spectaculaire wijzigingen zullen optreden is niet geloofwaardig voor ons.

En dan het geld. Het VKA+ kent meerkosten ruim 13 miljoen Euro. Voorwaar een megabedrag voor Vughtse begrippen. Financieel is een en ander doorgerekend in de begroting en de meerjarencijfers en volgens onze wethouder financiën kan Vught die last aan hoewel we een fors aantal jaren zeker niet ruim in de slappe was zullen zitten. PvdA-GroenLinks vindt het echter een verantwoorde keuze: voor nu en vele jaren verder komt er een veiligere oplossing en een oplossing die bijdraagt aan de leefbaarheid van het dorp. Het is een sloot geld maar wat ons betreft staat daar voldoende tegenover.

PvdA-GroenLinks: JA voor nieuwe kleedkamers Zwaluw VFC

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Vught 30-11-2018 08:00

Voetbalvereniging Zwaluw VFC heeft een grotere, veiligere en nieuwe accommodatie nodig en de gemeente is bereid daaraan mee te werken onder bepaalde voorwaarden. Zo is vorig jaar in een intentieovereenkomst toegezegd. Zwaluw VFC kreeg de opdracht en tijd om een nader financieel onderbouwd plan te schrijven en dit aan de raad voor te leggen. Afgelopen donderdag werd er opiniërend over gesproken.

Tijdens een bijeenkomst op 12 november jl. presenteerde Zwaluw VFC haar plan al persoonlijk aan de raad en kregen wij een rondleiding over het complex. Wat voor PvdA-GroenLinks, en gelukkig ook de andere fracties, als een paal boven water staat, is dat de huidige kleedkamers écht niet meer kunnen! Ze zijn zwaar verouderd, hebben bladderende muren en zijn bovenal verre van duurzaam. Ook de (sociale) veiligheid er omheen laat te wensen over. Zeker als je bedenkt dat er meer en meer meiden op het complex rondlopen. Want het meidenvoetbal is in opkomst, wat ook Zwaluw VFC in haar al te verwachten groei van de vereniging moet incalculeren.

Naast de verwachte ledengroei en de opmars van het meidenvoetbal zijn de veiligheid en duurzaamheid in het gedrang en ook daar zal een oplossing voor moeten komen; zo vindt PvdA-GroenLinks. Maar bij het financiële plaatje moest ook onze fractie wat kanttekeningen plaatsen. Hoezeer wij (de leden van) Zwaluw VFC ook een nieuw complex gunnen! Waarin zit ‘m die twijfel? Allereerst of de calculatie, van bv. de onderhoudskosten, klopt. Daarnaast zijn de bouwkosten momenteel lastig te ramen, zoals we onlangs bij de beweegzaal voor de Springplank hebben gezien. En ook bij het vraagstuk rond de grond om niet aan de vereniging te laten vervallen, hebben wij bij het plan in deze vorm bedenkingen. Renoveren van de huidige kleedkamers is wat onze fractie betreft beslist géén optie. Vorig jaar zei ik al dat dit is als dat je een oude versleten schoen oplapt met nieuwe zolen, maar dat je niet weet hoe lang die schoenen uiteindelijk mee gaan. Renovatie zou wat PvdA-GroenLinks betreft een te korte termijn oplossing zijn en zeker niet duurzaam en toekomstbestendig.

Gefaseerde toekomstbestendige bouw

Wij zijn er voorstander van samen de ruimte te zoeken om tot een win-win situatie te komen. Want dat is uiteindelijk wat beide partijen willen. Lijkt me. Dit zou er wat ons betreft uit kunnen komen te zien als dat de gemeente nieuwe, duurzame kleedkamers bouwt met daarbij nadrukkelijk oog voor de groei in de toekomst en de sociale veiligheid. Oftewel, op zo’n manier dat integratie met een nieuw verenigingscomplex (clubhuis) op termijn mogelijk is. Zo kan de club vast vooruit. En als Zwaluw VFC inderdaad kans ziet tegen die nieuwe kleedkamers of bovenop die kleedkamers zelf nieuwe clubvoorzieningen te bouwen dan is dat onzes inziens winst voor beide partijen.

Ook de andere raadsfracties voerden bezwaren aan tegen het voorliggende plan. Alleen D66 was ineens als een blad aan de boom gedraaid. In december vorig jaar plaatsten zij nog grote vraagtekens bij de haalbaarheid én wenselijkheid van het plan van complete nieuwbouw. Het voorstel en de geschatte financiën à 2,3 miljoen euro ging hen te ver en de fractie was van mening dat het financieel op drijfzand was gebouwd. Van deze kritiek was nu niets meer terug te horen. Nu was het ineens een zeer goed, degelijk plan. Snapt u het nog?

Laat ik afsluiten met de woorden waarmee ik ook donderdag eindigde: gemeente en bestuur van Zwaluw VFC ga opnieuw met elkaar om de tafel zitten om te bespreken wat op dit moment bespreekbaar en haalbaar is, en wat niet. En hanteer daarbij als randvoorwaarde dat de accommodatie groeibestendig, sociaal veilig, duurzaam, op basis van nieuwbouw en financieel haalbaar gerealiseerd moet worden.