Systeem melding openbare ruimte flink verbeterd

Foto: gemeente Zaanstad, uit de technische presentatie ‘Signalen.’

Omgewaaide boom? Losse stoeptegel? Knipperende lantaarn?

Iedereen die wel eens een zogenaamde ‘melding openbare ruimte’ heeft gedaan via Slim Melden weet dat dit systeem niet perfect werkte.

Onoverzichtelijke categorieën, emails met de melding ‘afgehandeld’ terwijl de melding alleen nog maar was binnengekomen, geen directe mogelijkheid om feedback te geven: allemaal aanleiding voor veel frustratie.

Jaarlijks ontvangt de gemeente ruim 30.000 meldingen openbare ruimte die voor het grootste deel uitstekend worden afgehandeld door hard werkende medewerkers, die er in alle weersomstandigheden op uit gaan.

Gisteravond kregen wij een presentatie over ‘Signalen’: een nieuw systeem om waarmee Zaanse inwoners een melding openbare ruimte kunnen doen.

Het systeem wijst zélf de categorie toe, men ontvangt keurig telkens een update over de melding, eerst een ontvangstbevestiging en vervolgens zodra er actie is ondernomen.

Als de melding helemaal is afgehandeld wordt direct de mogelijkheid geboden om aan te geven of de indiener tevreden is met de afhandeling. Maar het is ook mogelijk om meteen aan te geven waarom je eventueel niet tevreden bent, bijvoorbeeld omdat de melding nog niet is afgehandeld.

En om het nog mooier te maken geeft het systeem bij het indienen van een melding een kaart waarop te zien is of de melding misschien al door iemand anders is gedaan.

Het nieuwe systeem gaat op 8 april live en we zijn hoopvol dat ‘Signalen’ een echte verbetering zal zijn in het doorgeven in meldingen openbare ruimte!