Nieuws van politieke partijen over Partij voor Iedereen inzichtelijk

4 documenten

Wanted: Vertrouwenspersoon

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Amsterdam 02-11-2019 21:23

De Piratenpartij Nederland zoekt voor haar leden en vrijwilligers twee vertrouwenspersonen.

Als vertrouwenspersoon bent u voor de duur van een jaar de vertrouwelijke ‘sparringpartner’ voor iedereen binnen de Piratenpartij en haar afdelingen.

U beschikt over uitstekende gespreks- en luistervaardigheden en treedt empathisch en gezaghebbend op. Daarnaast bent u toegankelijk en goed bereikbaar via de door de Piratenpartij gebruikte kanalen. Kennis en ervaring binnen de publieke en/of private sector, in het bijzonder binnen een politiek-bestuurlijke omgeving is een pre.

Het betreft een onbezoldigde functie. Benoeming is door het landelijk bestuur.

Aangezien de vertrouwenspersoon een nieuwe functie betreft, zal na een jaar een eerste evaluatie plaatsvinden.

U kunt uw belangstelling kenbaar maken door het sturen van een motivatiebrief aan het landelijk bestuur (bestuur [at] piratenpartij [dot] nl).

Voor informatie over de functie en de procedure kunt u contact opnemen met Sjoerd de Boer, telefoonnummer 06-46027327.

Verslag SyRI-rechtszaak

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Amsterdam 30-10-2019 09:28

Op 29 oktober 2019 was ik, Cath, met nog een aantal Piraten aanwezig bij de rechtszaak in Den Haag die is aangespannen door de Stichting Platform Bescherming Burgerrechten, het Nederlands Juristencomité voor de Mensenrechten (NJCM), Stichting Privacy First, Stichting KDVP, de Landelijke Cliëntenraad, de FNV en de auteurs Tommy Wieringa en Maxim Februari, tegen het Systeem Risico Indicatie (SyRI).

SyRI koppelt op grote schaal persoonsgegevens van burgers uit overheidsdatabases. Met een sleepnetmethode licht SyRI alle inwoners van een wijk of gebied door. Hiervoor gebruikt het systeem vrijwel alle gegevens die overheden over burgers bewaren. Het gaat om 17 datacategorieën, die samen een zeer indringend en volledig beeld geven van iemands privéleven. Op dit moment beslaat SyRI de databases van de Belastingdienst, de Inspectie SZW, het UWV, de SVB, de gemeente en de IND.

De Raad van State adviseerde negatief over het wetsontwerp en privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens noemde de SyRI-wetgeving destijds “dramatisch”. Gek genoeg was SyRI zowel in de Tweede als Eerste Kamer een hamerstuk.

Het was druk bij de zitting; de zaal zat op een paar stoelen na helemaal vol en er was ook een cameraploeg aanwezig. De zitting begon met het pleidooi van de eisers, waarin de advocaat aangaf wat de bezwaren tegen SyRI zijn en waarom zij eisen dat de wet onverbindend (buiten werking) moet worden verklaard op grond van strijdigheid met artikel 8 van het EVRM.

Een paar onderdelen uit het pleidooi:

Zonder de digitale mogelijkheden die er nu zijn, zou SyRI nooit zijn ingevoerd, want dan zou de hele bevolking in opstand komen als de overheid je IRL zo intensief in de gaten zou houden. Dat dat allemaal kan, betekent niet dat je het ook moet willen.

SyRI wordt vooral ingezet in de armere buurten en is daarom stigmatiserend en discriminerend en dat terwijl de effectiviteit niet is aangetoond. Alle lopende SyRI-projecten zijn inmiddels gestopt en hebben niks opgeleverd.

SyRI is een sandbox voor verdere profileringssystemen en weer een stap naar een controlestaat en naar het einde van de vrije rechtsstaat. Transparantie ontbreekt. Zo zijn de risico-profielen geheim; iedereen kan erin zitten zonder het te weten. Iedereen is bij voorbaat verdacht.

Er is geen wettelijke grondslag voor SyRI omdat het niet voldoet aan het voorzienbaarheidsvereiste, SyRI is niet noodzakelijk en niet-proportioneel.

Vergelijkbare wetten zoals de kenteken-uitspraak van de Hoge Raad in 2017 en de wet tegen zwart sparen zijn ook onverbindend verklaard.

Hierna kwam het verweer door de Staatsadvocaat en het leek wel of die het over een totaal andere wet had. Kortom: er was helemaal niks mis met SyRI, de overheid had die gegevens toch al en het enige was dat ze die nu samenbrengen. Volgens de advocaat is fraude een groot probleem in probleemwijken, waardoor het draagvlak voor de sociale zekerheid daalt.

De risicoprofielen zijn volgens haar geheim omdat de burger anders gaat anticiperen om daarmee ontdekking van fraude te voorkomen. Stel: iemand woont niet op het opgegeven adres maar elders, en er is een lage rekening voor waterkosten, dan gaat hij wellicht de kraan op het eerste adres steeds een tijdlang openzetten. (Dat zei ze echt, de landsadvocaat).

Verder noemde ze argumenten die door de eisers helemaal niet ingebracht waren, zoals dat SyRI geen gedrag voorspelt en dat er geen sprake is van een zelflerend algoritme. Het is alleen gericht op controle van uitkeringen, toeslagen e.d.

Ook kan iedereen weten of hij of zij onderdeel van een SyRI-project is, want dat wordt namelijk gepubliceerd in de Staatscourant (die natuurlijk iedere Nederlander ‘s ochtends als eerste bij het ontbijt leest).

Na deze betogen werd de zitting een half uur geschorst en hadden de rechters nog een aantal vragen voor beide partijen. Ook zij concludeerden dat beide partijen een totaal andere visie hadden op de impact van SyRI.

Zo vroeg de rechter waar nu vooral de pijn zit bij de eisers:

De pijn zit erin dat alle beschikbare data aan elkaar gekoppeld wordt. Dat je op open zee kan gaan varen op zoek naar onschuldige slachtoffers. Opsporingsbevoegdheid is nooit op die manier bedoeld. De rechter zegt dat de overheid beweert dat het een omheind meertje is en de zaal moest lachen.

Na afloop gingen we nog wat eten op een terras in het zonnige Den Haag en even later kwam Tommy Wieringa daar ook met een groep mensen. Nog even nagepraat, de Piratenpartijvlag geshowd, Piratenpartij-webcam-covers uitgedeeld en nu maar afwachten.

De uitspraak volgt op 29 januari 2020.

Meer info:

Vacatures binnen de Piratenpartij

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Amsterdam 20-05-2019 20:40

Hieronder volgt een overzicht van de vacatures die het Bestuur en het Presidium op de Algemene Leden Vergadering (ALV) van 15-06-2019 willen vervullen. Voor alle vacatures strekken de volgende eigenschappen tot aanbeveling:

Je steunt de idealen, statuten en het programma van de Piratenpartij.

Je bent goed in staat om emoties te scheiden van feiten.

Je beschikt over een goed inlevingsvermogen en kunt open communiceren.

Je beschikt over een goed analytisch vermogen.

Je hebt een kritische maar realistische blik.

Je bent in staat om vertrouwelijk met informatie om te gaan.

Het belangrijkste is enthousiasme en doorzettingsvermogen.

De webshop zoekt een GRAFICUS die herkenbaarheid van de Piratenpartij wil uitdragen. Hij of zij zal de spil vormen van de ontwikkeling van promotiemateriaal, zoals flyers en posters. Naar schatting is de werkbelasting zo’n 2 u per week. Vooralsnog is deze functie onbezoldigd.

Het bestuur overziet de dagelijkse beleid- en besluitvoering van de Piratenpartij en is verantwoordelijk voor de gang van zaken binnen de Piratenpartij. Het bestuur heeft bevoegdheid om besluiten te nemen die de partij aangaan, rapporteert nu aan en wordt gecontroleerd en geëvalueerd door de Ledenraad. Het bestuur is een besloten orgaan en telt minimaal 3 en maximaal 9 leden die worden benoemd voor een periode van 1 jaar.

De ledenraad is  het hoogste gezag binnen de Piratenpartij, en vervult diverse taken. Zij  is onder andere verantwoordelijk voor de benoeming, controle en ontslag  van het partijbestuur, het vaststellen van de kieslijsten van de  Piratenpartij, en het bepalen van de uitgangspunten  van de partij. Leden van de ledenraad mogen geen deel  uitmaken van het partijbestuur, de kascommissie of het presidium. Voor 4 vertrokken ledenraadsleden wordt een vervanger gezocht.

Het presidium organiseert de ledenvergaderingen van de Piratenpartij, zit deze voor en notuleert deze, zodat vast staat wat is besloten. Het presidium bestaat uit 3 tot 9 leden die worden benoemd voor een periode van 1 kalenderjaar.

De beroepscommissie houdt zich bezig met het beoordelen van bezwaarschriften die ingediend worden tegen besluiten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over bezwaren van mensen die menen dat hen ten onrechte een lidmaatschap geweigerd is, of die vinden dat zij ten onrechte geroyeerd zijn. De functie staat open voor alle leden, behalve voor die leden die al deel uitmaken van het Bestuur of de Raad van Toezicht. De beroepscommissie bestaat uit 3 leden en 3 vervangende leden en wordt benoemd voor een periode van 2 jaar. De beroepscommissie legt verantwoording af aan de ALV.

De kascommissie is verantwoordelijk voor het toezicht en de controle op de administratie en boekhouding en werkt daarin nauw samen met de Penningmeester. Deze commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het partijbestuur en brengt de Algemene Ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen. De kascommissie telt twee leden en twee vervangende leden en wordt aangesteld voor een termijn van één kalenderjaar. Leden van de kascommissie mogen geen deel uitmaken van het partijbestuur.

Solliciteren naar één van deze vacatures kan door voor donderdag 13 juni om 13:00 een mail met motivatie en een beknopt CV te sturen naar presidium [at] piratenpartij [dot] nl. Tijdens de ALV krijg je de gelegenheid om jezelf voorafgaand aan de verkiezingen kort voor te stellen.

De Piratenpartij heeft jou nodig!

Vacatures binnen de Piratenpartij

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Amsterdam 09-01-2019 22:34

Hieronder volgt een overzicht van de vacatures die het Bestuur en het Presidium op de Algemene Leden Vergadering (ALV) van 20-01-2019 willen vervullen. Voor alle vacatures strekken de volgende eigenschappen tot aanbeveling:

Je steunt de idealen, statuten en het programma van de Piratenpartij.

Je bent goed in staat om emoties te scheiden van feiten.

Je beschikt over een goed inlevingsvermogen en kunt open communiceren.

Je beschikt over een goed analytisch vermogen.

Je hebt een kritische maar realistische blik.

Je bent in staat om vertrouwelijk met informatie om te gaan.

Het belangrijkste is enthousiasme en doorzettingsvermogen.

Het bestuur overziet de dagelijkse beleid- en besluitvoering van de Piratenpartij en is verantwoordelijk voor de gang van zaken binnen de Piratenpartij. Het bestuur heeft bevoegdheid om besluiten te nemen die de partij aangaan, rapporteert nu aan en wordt gecontroleerd en geëvalueerd door de Ledenraad; na vaststellen van de nieuwe statuten door de Raad van Toezicht. Het bestuur is een besloten orgaan en telt minimaal 3 en maximaal 9 leden die worden benoemd voor een periode van 1 jaar. Het bestuur bevat minimaal een Voorzitter, een Secretaris en een Penningmeester – dit zijn statutaire titels en tevens de enige wettelijke titels. Wel kan het bestuur intern diverse verantwoordelijkheden en taken toewijzen aan een bestuurslid.

Zorgen dat alle posten bezet worden & nieuwe toevoegen indien nodig.

Het aan- en bijsturen van groepen.

Bemiddeling bij conflicten.

Het presidium organiseert de ledenvergaderingen van de Piratenpartij, zit deze voor en notuleert deze, zodat vast staat wat is besloten. Het presidium bestaat uit 3 tot 9 leden die worden benoemd voor een periode van 1 kalenderjaar.

De beroepscommissie houdt zich bezig met het beoordelen van bezwaarschriften die ingediend worden tegen besluiten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over bezwaren van mensen die menen dat hen ten onrechte een lidmaatschap geweigerd is, of die vinden dat zij ten onrechte geroyeerd zijn. De functie staat open voor alle leden, behalve voor die leden die al deel uitmaken van het Bestuur of de Raad van Toezicht. De beroepscommissie bestaat uit 3 leden en 3 vervangende leden en wordt benoemd voor een periode van 2 jaar. De beroepscommissie legt verantwoording af aan de ALV.

De kascommissie is verantwoordelijk voor het toezicht en de controle op de administratie en boekhouding en werkt daarin nauw samen met de Penningmeester. Deze commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het partijbestuur en brengt de Algemene Ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen. De kascommissie telt twee leden en twee vervangende leden en wordt aangesteld voor een termijn van één kalenderjaar. Leden van de kascommissie mogen geen deel uitmaken van het partijbestuur of de Raad van Toezicht.

De Raad van Toezicht is een nieuw orgaan onder de nieuwe statuten. De Raad van Toezicht vervangt de Ledenraad, maar heeft niet dezelfde taken en bevoegdheden.

Haar taak is toezicht houden op het functioneren van het Bestuur, door gevraagd en ongevraagd advies te verstrekken. De Raad van Toezicht bestaat uit minimaal drie en maximaal negen personen en vergadert iedere twee weken. Leden zitten minimaal een en maximaal vijf jaar. Leden van de Raad van Toezicht kunnen geen andere functie uitoefenen binnen de (landelijke) partij. De Raad van Toezicht legt verantwoording af aan de ALV.

Solliciteren naar één van deze vacatures kan door voor donderdag 17 januari om 13:00 een mail met motivatie en een beknopt CV te sturen naar presidium [at] piratenpartij [dot] nl. Tijdens de ALV krijg je de gelegenheid om jezelf voorafgaand aan de verkiezingen kort voor te stellen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.