Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2 documenten

21-06-2019: Baanbrekers

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 21-06-2019 11:31

Volgende week staat Baanbrekers op de agenda van de raad, maar veel zal daar niet over gezegd worden. Want het gaat al enkele jaren erg goed met Baanbrekers. Met dank natuurlijk aan de gunstige economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren en ook de vestiging van enkele grote bedrijven in Waalwijk draagt een steentje bij. Baanbrekers sloot het jaar 2018 af met een voordelig resultaat van ruim 2,5 miljoen. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat Baanbrekers veel klanten naar regulier werk begeleidt. De uitstroom is aanzienlijk groter dan gemiddeld in heel Nederland waardoor er een overschot ontstaat op het budget voor bijstandsuitkeringen. Overigens wordt het grote overschot in 2018 ook voor een belangrijk deel (8 ton) veroorzaakt door het vrijvallen van een voorziening ten behoeve van dochter RueLong (ofwel WML-Facilitair). Het vormen van die voorziening droeg enkele jaren terug nog flink bij aan de verliezen van toen. Het overschot van 2018 zal worden terugbetaald aan de drie deelnemende gemeenten; Heusden kan een bedrag van 986 duizend euro tegemoet zien. Nee, dat is geen extra meevaller, er was in de bestuursrapportages al rekening mee gehouden.

Financieel gezien gaat het dus erg goed bij Baanbrekers, maar ook beleidsmatig werden er klinkende resultaten behaald en natuurlijk hangt dat met elkaar samen. In 2018 werden 482 mensen naar regulier werk geleid, dat is aanzienlijk méér dan begroot (360). Er was ook instroom: er kwamen 708 aanvragen voor een uitkering binnen, maar daarvan kregen “slechts” 338 mensen een uitkering. Veel mensen worden al direct bij de aanvraag naar werk en/of school begeleid zodat een uitkering niet meer nodig is.

Een instrument dat erg vaak door Baanbrekers benut wordt is de zgn. loonkostensubsidie: mensen met een beperking worden bij een bedrijf geplaatst in een reguliere baan; Baanbrekers verstrekt een loonkostensubsidie als compensatie voor de lagere arbeidsproductiviteit van die mensen. 64 Mensen kregen op die manier een baan en dat lijkt misschien niet zoveel maar dat cijfer ligt toch fors boven het landelijk gemiddelde.

Wat minder goed lukt is de invulling van de zgn. banenafspraken en het nieuwe beschut werken. Volgens de begroting hadden er 120 banenafspraken tot stand moeten komen, maar uiteindelijk zijn er 96 ook daadwerkelijk gerealiseerd. Bij het Beschut Werken werden slechts 13 mensen geplaatst op een beschutte werkplek, terwijl de doelstelling (vanuit het rijk opgelegd) 25 was. Volgens Baanbrekers doet men er alles aan om de doelstellingen wel te halen, maar er zijn gewoon te weinig kandidaten. Even ter herinnering: de vroegere Sociale Werkvoorziening is er niet meer, althans niet voor nieuwe kandidaten, daar is het nieuwe beschut werken voor in de plaats gekomen. Het feit dat de doelstelling niet gehaald wordt doet zich niet alleen bij Baanbrekers voor, maar is een landelijk verschijnsel. De landelijke doelstelling was, dat er per eind 2018 4600 beschutte arbeidsplekken zouden zijn, maar daarvan werden er slechts 2500 gerealiseerd. De doelstelling voor eind 2019 is zelfs 6000, maar ook dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet gehaald gaan worden. De taakstelling voor Baanbrekers in 2019 is 34 werkplekken.

Nog een opvallend cijfer in de jaarrekening 2018: sinds enkele jaren besteed Baanbrekers extra aandacht aan de terugvordering van onterechte uitkeringen. Dat kan betrekking hebben op een onterechte bijstandsuitkering; het kan ook betrekking hebben op bijzondere bijstand. Vaak is er in deze situaties gewoon sprake van geconstateerde bijstandsfraude en natuurlijk is het goed dat dit keihard wordt aangepakt. Die extra aanpak heeft in 2018 een bedrag van 1 miljoen euro opgeleverd, alle reden dus om die extra inzet met volle kracht voort te zetten, want als er iets is wat ons sociale systeem ondermijnt, dan is het wel uitkeringsfraude.

Drunen, vrijdag 21 juni 2019

Kees Musters:

P.S.:

Vandaag (puur toeval) was ik met enkele andere raadsleden uit de gemeente Heusden op werkbezoek bij Baanbrekers en heb daar ter plaatse wederom ervaren dat deze organisatie prima werk verricht. Natuurlijk zijn er her en der wel knelpunten en problemen en natuurlijk wordt er voortdurend gewerkt aan oplossingen en verdere verbeteringen. Maar de organisatie staat als een huis; complimenten aan de organisatie als geheel en nogmaals dank aan de medewerkers van Baanbrekers die een bijdrage aan het werkbezoek geleverd hebben.

17-05-2019: Bestuur

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 17-05-2019 07:03

Aantal bezwaren en klachten stabiel

De Commissie Bezwaarschriften heeft haar Jaarverslag 2018 naar het college gestuurd; daarnaast is ook het Jaarverslag Klachten vastgesteld. Uit beide Jaarverslagen kun je afleiden dat het aantal bezwaren en klachten bij de gemeente Heusden in de afgelopen jaren en nu dus ook in 2018 redelijk stabiel is gebleven.

Elke belanghebbende kan een bezwaar indienen tegen besluiten van het gemeentebestuur; dat kunnen besluiten zijn van de gemeenteraad, van het college of van de burgemeester. Die bezwaren kunnen schriftelijk worden ingediend bij een onafhankelijke bezwarencommissie, die vervolgens (meestal na een zitting waarbij alle partijen ook gehoord kunnen worden) tot een gemotiveerde uitspraak over het bezwaarschrift komt. Die uitspraak is niet bindend, maar heeft de status van een advies aan de gemeenteraad, het college of de burgemeester. Die kunnen de uitspraak naast zich neer leggen, maar in verreweg de meeste gevallen wordt het advies wel opgevolgd en dat kan zijn dat het besluit in stand blijft, of er komt een nieuw besluit of het besluit blijft in stand met een betere motivatie. Slechts in twee (van de 83) gevallen heeft het college uiteindelijk het advies van de commissie niet opgevolgd.

In 2018 werden 90 bezwaarschriften bij de commissie ingediend. In totaal werden er in 2018 ca. 21.000 besluiten genomen waartegen bezwaar mogelijk was en in dat licht bezien is het aantal van 90 natuurlijk minimaal. Het aantal van 90 ligt iets hoger dan in 2017 toen er nog 81 bezwaarschriften werden ingediend.

83 bezwaarschriften werden behandeld en afgerond; drie daarvan werden gegrond verklaard; een groot deel van de bezwaarschriften werd ongegrond verklaard (34) en bijna net zoveel bezwaren werden (vaak na overleg met de betrokkenen) weer ingetrokken (29). In 16 gevallen werd het bezwaar wel gegrond verklaard maar kon dat toch in stand blijven met een betere motivering.

Van de 83 afgehandelde bezwaren hadden de meeste betrekking op bouwen (22); bij het beleidsonderdeel handhaving waren er 18 bezwaren en 14 bezwaren hadden betrekking op verkeersmaatregelen.

De commissie concludeert in haar rapport dat de kwaliteit van de besluitvorming in Heusden op orde is. Wel vraagt de commissie meer aandacht voor goede communicatie en pre-meditation in de verschillende fasen van besluitvorming; op die wijze kan namelijk een bezwaar al vaak voorkomen worden. De tijdigheid bij de afhandeling van bezwaren blijft ook een voortdurend punt van zorg. De wettelijke termijn van afhandeling is 12 weken (kan eenmaal nog verlengd worden tot 18 weken) en in het overgrote deel van de gevallen wordt die termijn van 12 weken ook wel gehaald (83%, maar toch blijft dat een punt van aandacht).

Het Jaarverslag Klachten biedt weinig verrassingen. Er is in Heusden een klachtenverordening: inwoners kunnen wanneer ze zich niet correct behandeld voelen, een klacht indienen bij een klachtencoördinator. In 2018 is dat 22 keer gebeurd (in 2017 was dat 21 keer).

Van die 22 klachten werden 16 informeel afgehandeld, d.w.z. in onderling overleg werd de kwestie besproken en afgedaan. Slechts 5 klachten werden formeel afgehandeld en 1 klacht werd buiten behandeling gesteld. In totaal werden 8 klachten gegrond verklaard en ook 8 ongegrond. Van 5 klachten was de gegrondheid niet meer vast te stellen. De meeste klachten (8) gingen over lange wachttijden en 5 klachten hadden betrekking op een onheuse bejegening.

Bij de Nationale Ombudsman werden in 2018 9 klachten ingediend, maar die hebben geen van allen tot een uitspraak van de ombudsman geleid. Ze werden niet in onderzoek genomen of de behandeling werd tussentijds beëindigd.

Drunen, vrijdag 17 mei 2019

Kees Musters

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.