Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3 documenten

Verhuiskostenvergoeding wordt niet gekort

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Heemstede 08-11-2019 20:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281383/48317/2 Euromunt.jpgTijdens de tweede dag van de begrotingsbehandeling zijn een aantal voorstellen van de ChristenUnie overgenomen door de gemeenteraad. Zo gaat dankzij amendementen van de ChristenUnie de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding voor mensen met een lichamelijke beperking niet door en wordt er niet bezuinigd op het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Tenslotte werd een motie aangenomen om een vuurwerkverbod in Haarlem te onderzoeken. Op voorstel van de ChristenUnie werd daarbij wel expliciet opgenomen dat de komende maanden hierover eerst participatie met de stad plaatsvindt. De motie van PvdA GroenLinks ChristenUnie en Actiepartij haalde een meerderheid doordat enkele individuele D66 en VVD raadsleden deze motie ook steunden.

Er was in de gemeenteraad en het college veel waardering voor de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Uiteindelijk dienden de coalitiepartijen een amendement in om een aantal bezuinigingsvoorstellen te schrappen waarbij gebruik gemaakt werd van een financieel dekkingsvoorstel van de ChristenUnie. Onderdeel van het amendement was het terugdraaien van de bezuiniging op de subsidie voor breedtesport, ook een voorstel uit de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Daarnaast werd via dit amendement besloten om ook de eigen bijdrage voor dakloze gezinnen niet te verhogen.

Spannend werd het bij een motie van de ChristenUnie om het mantelzorgcompliment weer te introduceren. Haarlem is een van de weinige gemeenten in Nederland die deze jaarlijkse waardering in de vorm van een cadeaubon of een klein geldbedrag niet meer verstrekt. Coalitiepartij CDA steunde deze motie, maar dit was net niet genoeg voor een  meerderheid. Raadslid Frank Visser: “Ik blijf mij de komende tijd inzetten voor de mantelzorgers in onze stad. Zij verdienen meer waardering!”

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie als enige oppositiepartij voor de begroting gestemd. Dat wil niet zeggen dat we alle bezuinigingsvoorstellen steunen, maar het totale pakket is wel evenwichtig en noodzakelijk om de financiën van de gemeente gezond te houden. Wel heeft de ChristenUnie aangegeven tegen de bezuinigingen op onderhoud te zijn en ook tegen de keuze om te stoppen met extra aflossen van de schuld van Haarlem.

Lees hieronder onze bijdrage in de 2e en 3e termijn, onze stemverklaring en de gewijzigde moties en amendementen. Wil je onze bijdrage in de 1e termijn lezen? Klik dan hier.

2e termijn

Voorzitter, ik begon mijn eerste termijn namens de ChristenUnie met verzoek om een menukaart voor de bezuinigingen zodat we als Raad ook eventuele alternatieven konden kiezen, zoals we vier jaar geleden ook hebben gedaan. Dat is dit keer niet gebeurd maar het is al een paar keer gezegd: volgend jaar volgt de afgesproken herijking. Graag krijgt de ChristenUnie de toezegging dat bij herijking wel zo’n menukaart komt. Daar lijkt mij een motie niet voor nodig.

De vraag van de Actiepartij zojuist over de post onvoorzien vond ik intrigerend. Ik snap dat er een post onvoorzien is, ik steun dan ook niet de motie van de Actiepartij om deze hele post maar te besteden aan het klimaatbeleid. Maar met de Actiepartij wil ik graag horen van het college of er wel eens geld uit deze post wordt overgehouden en vervolgens wordt teruggestort in de reserve. Dan doen we immers aan schuldreductie.

Ik constateer dat de coalitie met een amendement komt om een aantal bezuinigingen terug te draaien zoals die op de breedtesport en daarbij deels dekkingen gebruikt uit mijn alternatieve begrotingen. Ik ben blij met dit voorstel als vind ik het jammer dat het nu zo kort voor dit debat komt zonder overleg met de rest van de raad.

Ik ben wat teleurgesteld in de reactie van het college en coalitiepartijen op veel andere voorstellen. Mevrouw de Raadt zei geloof ik net dat ze niet opgeeft. De ChristenUnie doet dat ook niet en ik hoop dat vanavond meer voorstellen de eindstreep zullen halen dan alleen het terugdraaien van de bezuiniging op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Overigens wel dank voor de steun van de coalitie voor dit amendement van de ChristenUnie!

Ik loop een paar van de andere voorstellen af in de hoop dat een aantal uiteindelijk op uw steun kan rekenen. Wat betreft de ChristenUnie mag de dekking in ieder geval geen reden zijn om ergens tegen te stemmen want wij staan open voor alternatieven.

Amendement 7 Inkomensgrens kwijtschelding gehandicaptenparkeren naar 120%

Amendement 7 heb ik ingetrokken want de SP heeft mij er terecht op gewezen dat hoe graag wij de regels over kwijtschelding ook zouden willen verruimen: op grond van landelijke wetgeving is dit niet toegestaan.

Amendement 8 Mantelzorgcompliment

Ik snap de reactie van het college op het amendement o ver het mantelzorgcompliment niet. Het college vindt dat je lasten niet incidenteel kunt verhogen. Maar dat doe ik helemaal niet. De verhoging van de OZB voor niet woningen is slechts een versnelde invoering van een reeds door het college geplande structurele verhoging waardoor er incidenteel geld beschikbaar komt, dat is iets heel anders!

Ik ben bereid het amendement aan te passen naar eenmalig proef en bedrag te verlagen naar 210.000 euro. Ik hecht zeer aan het aannemen van dit amendement. De ChristenUnie heeft begrepen dat een aantal bezwaren blijven houden tegen de dekking. Het zou wat mij betreft ook uit het cultuurbudget kunnen. Ik zei net tijdens een interruptie dat 20 mln euro per jaar naar cultuur gaat. Ik zei het niet helemaal goed. Naar de grote cultuur instellingen gaat jaarlijks 18 miljoen. Daarnaast zijn er nog wat kleine potjes, het totaal bedrag kon ik net niet zo snel vinden maar zal ongeveer 20 miljoen euro zijn.

Amendement 9 Meer havengeld is meer onderhoud

Ik betreur het dat de coalitie vasthoudt aan een bezuiniging van meer dan een half miljoen op onderhoud. En dat terwijl we nog spijt hebben van een vergelijkbare bezuiniging 4 jaar geleden.

Volgens het college is er geen achterstallig onderhoud want al het werk wat gedaan moet worden kan financieel gezien binnen vier jaar. De wethouder zag het fietspad vol gaten en hobbels op de Rijksstraatweg niet als achterstallig onderhoud omdat het via het IP moet worden opgeknapt gezien het bedrag. Maar ook als het via IP moet dan is dit toch wel achterstallig onderhoud? Anders kan op deze manier het cijfer achterstallig onderhoud kunstmatig laag gehouden worden en dat lijkt mij niet te bedoeling. De wethouder zei dat het om 4,5 miljoen euro gaat om dit knelpunt op te lossen. Daar ben ik echt van geschrokken. Is de wethouder het met mij eens dat onderhoudsprojecten in het IP meegeteld moeten worden bij het achterstallig onderhoud zolang ze niet de komende 4  jaar zijn geprogrammeerd?

Amendement 10 Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

Ook bij amendement 10 is discussie over de dekking. Ik haal het uit de hondenbelasting. Maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld hogere toeristenbelasting voor campings aangevuld met cultuurbudget. Of hogere leges voor verstrekking van gegevens uit de GBA en voor kansspelvergunningen. Wat heeft de voorkeur van coalitiepartijen?

Motie 11 Meer investeren in groei toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

Motie 11 handhaaf ik omdat ik vind dat gemeente sowieso veel sneller facturen moet betalen! Het college heeft mijn voorstel ook verkeerd gelezen. Ik loop helemaal niet vooruit op de besteding van de reserve groei van de stad. Ik zeg alleen maar: als de opbrengst boven een bepaalde drempel komt dan gaat niet 100% meer naar deze reserve maar gaat een deel ook naar toegankelijkheid en fiets.

Voorzitter, gisteren heb ik tijdens het debat digitaal nog twee amendementen ingediend. Amendement 33 beoogd minder te bezuinigen op de subsidie breedtesport. Ik haal dit uit de verhoging van het campingtarief uit de toeristenbelasting. Ik kan inmiddels echter dit amendement weer intrekken nu de coalitie met een eigen voorstel is gekomen.

Daarnaast heb ik amendement 34 ingediend dat beoogd de bezuiniging op de urgente digitale transformatie te voorkomen. Ik dek dit uit hogere leges.

 

Een aantal vragen staat nog open. Ik heb geen antwoord gehoord op mijn vraag over de aanschaft van software die helpt bij de bestrijding van mensenhandel. Ik heb ook geen antwoord gehoord op mijn vragen over de aanpak van vuurwerkoverlast deze weken.

De ChristenUnie heeft besloten de motie over een onderzoek naar een vuurwerkverbod van PvdA en GroenLinks mee te tekenen. Op ons verzoek zijn namelijk wat aanpassingen aan de motie gedaan zodat er eerst een gesprek met de stad plaatsvindt. Ook kan de uitkomst zijn dat er niet in de hele stad een vuurwerkverbod komt maar in een deel van de stad.

 

3e termijn

Voorzitter ik heb zojuist een nieuwe versie van amendement 10 over de verhuiskostenvergoeding ingediend. Dekking komt nu niet meer uit hondenbelasting maar uit verhoging leges GBA en kansspelvergunning en het amendement is nu meegetekend door de Actiepartij.

Het amendement 2 over bewindvoerders heb ik omgezet in een motie die het college oproept naar het voorbeeld van Rotterdam een convenant te sluiten met bewindvoerders.

Er is discussie over amendement 8 over het mantelzorgcompliment gezien de dekking uit OZB niet woningen. Ik heb het amendement daarom vervangen door een motie die oproept tot een voorstel bij de kadernota. Ik noem wat suggesties voor dekking in de motie maar ik laat het verder open.

 

Stemverklaring

Voorzitter, het zijn moeilijke besluiten vanavond. Het gaat immers om 10 miljoen bezuinigingen. Er zijn een paar aanpassingen gedaan waar de ChristenUnie blij mee is. Zo zijn de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding, de eigen bijdrage daklozen, de zelforganisaties, de breedtesport en de ARK teruggedraaid.

Wat wij betreuren is dat de bezuiniging op onderhoud is blijven staan en dat we minder gaan aflossen van de schuld.

De ChristenUnie zal de begroting wel steunen maar tegen deze twee onderdelen stemmen. Verder roep ik u allemaal op om straks de motie te steunen over het mantelzorgcompliment. Laten we tenminste een pilot doen om in termen van Trots Haarlem te spreken.

MOTIE Mantelzorgcompliment

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

 

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In 2018 in Haarlem 4041 mantelzorgers geregistreerd waren en 16% overbelast was; Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1]; Veel gemeenten zoals in onze regio Velsen, Zaanstad en Haarlemmermeer, een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen; Haarlem in het verleden ook een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.”;

Overwegende dat:

Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;

Verzoekt het college

Voor de Kadernota te komen met een voorstel voor het houden van een proef met het mantelzorgcompliment en hiervoor bijvoorbeeld dekking te vinden binnen verhoging kostendekkingsgraad leges, het niet houden van de dag van de mantelzorger of budget participatie en leefbaarheid,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] https://mantelzorg.nl/uploads/content/file/1802%20MEZZO%20-%20gemeenteraadsverkiezing%20Mantelzorgers%20per%20gemeente%20DEF.pdf

MOTIE Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Overwegende dat:

Er voor bewindvoerders momenteel geen prikkel is om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd; Bij de aanvraag reeds een bewindvoerder wordt aanbevolen, ook door de medewerkers van de gemeentelijke Schulddienstverlening, sociale raadslieden, maatschappelijk werkers, etc.[1]. De gemeente op basis van goede ervaringen, of intentieafspraken met bewindvoerders kan komen tot een lijst van bewindvoerders die zij, rechtstreeks dan wel via maatschappelijke partners, aan de kwetsbare inwoners van Haarlem wil aanbevelen; De gemeente Rotterdam met bewindvoerders een ‘samenwerkingsconvenant’ heeft opgesteld gericht op verbetering van de onderlinge werkprocessen, communicatie, integrale kwaliteitsborging en rol- en taakverdeling[2] Er ook winst te boeken is door de tijd te verkorten die zit tussen onderbewindstelling en aanmelding voor schulphulp;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken hoe bewindvoeringstrajecten effectiever en korter gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door bewindvoerders die aantoonbaar werk maken van het verkorten van trajecten, het reduceren van de schuldenlast van hun cliënten, en/of toewerken aan afschaling naar lichtere vormen van inkomensbeheer worden beloond voor goed gedrag middels een financiële prikkel en het werken met ‘preferred supplierschap’” Hierover afspraken te maken in een convenant met bewindvoerders naar het voorbeeld van Rotterdam..

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Zie p.4 van het Verzoek tot onderbewindstelling en/of instelling van mentorschap, onder 5e. Te benoemen tot bewindvoerder(s).

[2] Zie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prikkel-bewindvoerders-om-mensen-daadwerkelijk-uitschulden-te-helpen~bcaf7c6c/ en https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beschermingsbewind/1718_9023-covenant-bewindvoering-0506B.pdf

AMENDEMENT Verhuiskostenvergoeding niet verlagen – dekking 2

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Inwoners die moeten verhuizen om langer zelfstandig te kunnen worden in sommige gevallen een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen van € 3.500 bedoeld als een bijdrage in de kosten voor transport, wand-, vloer- en raambekleding; Het college voorstelt deze vergoeding met € 1.000 te verlagen en daarmee per jaar € 35.000 te besparen; Haarlem deze vergoeding in 2018 juist heeft verhoogd om beter aan te sluiten bij de Nibud normen voor de kosten voor raam-, vloer- en wandbedekking en de transportkosten[1]; Bij verplichte verhuizing bij sloop en renovatie huurders op grond van regels van het Rijk recht hebben op €6.095[2].

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De verhuiskostenvergoeding wordt niet verlaagd. De geraamde opbrengst van circa € 35.000 per jaar wordt gedekt door de kostendekkingsgraad van leges te verhogen: Verstrekking gegevens GBA, huidige kostendekkingsgraad 86%, opbrengst € 31.000 Kansspelvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 75%, opbrengst € 2.000”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

Bescherm standplaatsen beter

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 17-07-2019 20:33

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278106/48317/WP_20160604_09_55_42_Pro.jpgHaarlem komt met nieuw standplaatsenbeleid voor onder andere viskarren en bloemenkramen. Deze (semi) mobiele kramen met een vaste plek in de stad mogen op grond van nieuwe Europese regels geen onbeperkte vergunning meer krijgen. Haarlem kiest daarom voor een vergunningtermijn van 10 jaar. Daarna is het mogelijk dat iemand anders de vergunning krijgt.

De ChristenUnie sluit zich aan bij pleidooien voor maatwerk. Het moet voor ondernemers die dat willen mogelijk zijn hun mobiele standplaats om te zetten naar vaste kiosk, zodat ze hun standplaats wel kunnen behouden.

Het is voor ondernemers niet fijn dat ze vergunning voor onbepaalde tijd ineens beperkt zien tot 10 jaar. Je kan zo ongewild van ene op andere dag vaste klantenkring kwijtraken terwijl die klanten daar ook niet om hebben gevraagd. Een winkelier met een eigen pand heeft dat risico niet. Maar voor ondernemer met een standplaats is een eigen pand lang niet altijd een optie. Raadslid Frank Visser “Europese regels schieten hier door. Wij willen dat ondernemers die geworteld zijn in de wijk en goede kwaliteit leveren kunnen blijven. Als een ander dan toch de vergunning krijgt na tien jaar dan moeten deze ondernemers een alternatief aangeboden te krijgen”

Natuurlijk moeten nieuwe ondernemers ook een kans hebben, dus de ChristenUnie snapt de Europese regelgeving wel maar wij vinden dat het is doorgeschoten en dat het iets is wat we in Haarlem moeten kunnen regelen zonder Europa. En waarom zulke regels als je ziet dat in Haarlem momenteel ruimte is voor 75 standplaatsen terwijl er nog geen 30 in gebruik zijn. Hoezo schaarste? Ja de plekken in het centrum zijn gewild, maar buiten het centrum zijn best nog wel opties.

De ChristenUnie wil een oplossing als een standplaatshouder zijn locatie verliest. Dan moet die elders ruimte kunnen krijgen en dus moeten we regelruimte hebben. Daarom vinden we ook meerdere locaties mogelijk moet zijn voor 1 ondernemer. Dan worden risico’s ondernemer lager. Wij denken aan maximaal 3 per ondernemer. Dat betekent dat de huidige aanwezigheidseis moet vervallen, maar dat kan je ook anders regelen. Dan kunnen standplaatshouders ook parttime gaan werken.

We geven met dit besluit mandaat aan portefeuillehouder om locaties toe te voegen of te schrappen. Dat vindt de ChristenUnie geen goed idee. We hebben de afgelopen tijd gezien tot wat voor gedoe dit kan leiden. Als de raad nu een maximum zet op 30 plaatsen dan moeten we ook gaan over hete toevoegen of schrappen van plaatsen.

De ChristenUnie vindt de regel dat een standplaats altijd maar benut kan worden door één ondernemer met één vergunning en waarbij die ondernemer altijd aanwezig moet zijn achterhaald. Waarom zou een viskraam uit Haarlem Zuid niet ook een vestiging in Haarlem Noord mogen hebben? Natuurlijk moeten we landelijke ketens voorkomen maar dat kan ook door een limiet van 3 vestigingen te stellen. En je kunt zo ook eisen stellen aan de aanwezigheid van bepaalde medewerkers net zoals vroeger met horeca vergunningen gebeurde. Met de huidige regels moet een vergunninghouder zelf 5 dagen per week aanwezig zijn. Een standplaatshouder kan dus niet parttime werken. Dat is niet meer van deze tijd dat we dat opleggen als gemeente. Met de voorgestelde regels mag je ook niet meer op dezelfde plek in de winter een oliebollenkraam hebben en in de zomer een ijskar of doordeweeks een viskraam en in het weekend een bloemenstal. Waarom zou dat niet meer mogen? Is het niet juist wenselijk om vaker dit soort dubbelgebruik te doen zodat er minder ruimte nodig is voor standplaatsen?

Het college gaat met 10 jaar wel aan de hoge kant zitten. De meeste andere gemeenten kiezen voor 5 jaar of zelf nog korter. Mijn fractie wil graag de huidige standplaatshouders zo lang mogelijk zekerheid geven maar nemen we met 10 jaar niet een onverantwoord risico? Je wil niet een vergunning voor 10 jaar verlenen, vervolgens bij de rechter ongelijk krijgen en vervolgens als gemeente een schadeclaim moeten betalen. Hoezeer ik de huidige standplaatshouders ook 10 jaar duidelijkheid gun: het lijkt de ChristenUnie beter dat van een kortere periode wordt uitgegaan die verlengd kan worden naar 10 jaar als daar een investeringsplan tegenover staat die dat rechtvaardigt. Immers als er investeringen tegenover staan, dan biedt Europa de mogelijkheid voor langere termijn, wellicht zelfs nog langer dan 10 jaar!

Begroting 2018: 1000 extra woningen bouwen voor 2020

ChristenUnie ChristenUnie SP CDA Heemstede 10-11-2017 19:40

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1138017/48317/DSC02652.JPGDe ChristenUnie is blij dat er weer meer woningen worden gebouwd in Haarlem maar het tempo is nog steeds te laag. De vraag naar woningen is groot. Daarom is een extra impuls nodig. Raadslid Frank Visser: "Bouw nog voor 2020 1000 extra woningen bovenop de huidige plannen. De locaties zijn er voor de korte termijn zeker, we moeten vooral het maken van plannen versnellen. Willen we dit doel bereiken in 2020 dan moeten we nu keihard aan de slag!" Deze oproep deed de ChristenUnie tijdens de 2e termijn van de behandeling van de begroting voor het jaar 2018.

2e termijn

Voorzitter, de ChristenUnie steunt de pleidooien voor meer financiele informatie in de begroting. Maar wij steunen het niet dat er dan minder informatie over de prestatie-indicatoren in de begroting komt. Ik begrijp wel het pleidooi van het CDA om vaste teksten die niet elk jaar wijzigen zoals definities in een bijlage te zetten. Dan kan de begroting compacter.

Veel partijen willen kortere begrotingsbehandeling. Het kan inderdaad efficienter maar wat ons betreft zijn het wel de algemene beschouwingen en moet er ruimte zijn om een breder verhaal neer te zetten.. Het pleidooi om de kadernota breed te doen en dan de begroting maar kort te behandelen steunen wij niet. Dan kan je beter de behandeling van de Kadernota in het voorjaar korter maken. Bij de begrotingsbehandeling nemen we immers de definitieve besluiten.

Ik begon in de eerste termijn mijn pleidooi namens de ChristenUnie over het bestrijden van onrecht. Deze dagen komt er via de hashtag #metoo veel onrecht naar buiten van vrouwen en mannen die te maken hebben met vergaand seksueel overschrijdend gedrag, vaak door iemand vanuit een machtsrelatie. Het is goed dat dit nu aan het licht komt. Het deed mij gelijk denken aan de motie die de raad eerder aannam op voorstel van de ChristenUnie om onderzoek te doen naar (seksuele) straatintimidatie. Want toen zeiden sommigen: is er wel een probleem? Uiteindelijk nam de raad mijn motie aan juist omdat er toen ook raadsleden die vanuit persoonlijke ervaring aangaven dat het een probleem is. Hoe staat het met dit onderzoek?

Voorzitter ik kom bij de moties. Ik dank het college voor alle antwoorden.

Motie 18 van Trots Haarlem over levensloopbestendige wijken tekent mijn fractie bij nader inzien toch niet mee. De intentie steunen wij maar er staan zaken in die niet de taak van de overheid zijn of die wij te ver vinden gaan.

Motie 26 over een onafhankelijke IC audit handhaven wij want het risico met de ICT is groot en dan is een onafhankelijke toets geen overbodige luxe. College mag wel bepalen wanneer ze de audit doet, dit mag ook iets later als de nu geplande maatregelen zijn uitgevoerd.

Motie 27 is aangepast en vraagt nu alleen om de termijn van de huidige stadsbouwmeester te verlengen. Wij snappen dat sommige fracties na 9 jaar een nieuw fris gezicht willen maar onze huidige stadsbouwmeester is onrecht aangedaan doordat het college hem 3 jaar heeft laten bungelen.

Motie 56 dienen wij nieuw in en vraagt het college de onafhankelijkheid en de taken van de stadsbouwmeester te borgen in een verordening. We doen dat ook voor de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit, dus het is vreemd dat we dat niet voor de stadsbouwmeester doen.

Motie 28 over het niet vastpinnen van de aanstelling van de stadsbouwmeester op maximaal 9 jaar handhaven wij. Prima om elke 3 jaar te evalueren en de mogelijkheid te hebben om te kiezen voor een nieuwe stadsbouwmeester, een frisse blik is prima, maar soms moet je na 9 jaar ook kunnen verlengen.

Motie 22 over het bezit van een auto voor bijstandsgerechtigden is aangepast in lijn met het antwoord van het college en wordt nu ook meegetekend door de SP. Mooi dat je in Haarlem in de bijstand toch een auto mag hebben tot 2500 euro. Vreemd dat dit nergens op onze website te vinden is. Maar het bedrag is al jaren niet geindexeerd en andere gemeenten hanteren hogere bedragen. De auto van de fractievoorzitter van de SP is een goed voorbeeld. 11 jaar oud maar wel nog 3000 euro waard. Dat mag er niet toe leiden dat je je bijstand verliest. Daarom onze motie om dit bedrag te verhogen. Verder krijgen we graag nog antwoord van de wethouder of ze gaat lobbyen bij het Rijk om ook de maximale hoogte van spaargeld bij de kwijtscheldig van gemeentebelastingen te verhogen. Het NIBUD adviseert immers dat bijstandsgerechtigden minstens 3500 euro op hun spaarrekening zouden moeten kunnen hebben om schulden te voorkomen.

Motie 24 over de handhaving van illegale bewoning in de Waarderpolder heb ik aangepast. Deze motie gaat nu niet meer over handhaving maar alleen nog over het versneld bouwen van 1000 extra woningen voor 2020 zodat er ook daadwerkelijk woningen zijn voor de vele woningzoekenden in Haarlem waaronder de mensen die hun woning in de Waarderpolder zullen moeten verlaten. Overigens blijft de ChristenUnie van mening dat het zuidelijke deel van de Waarderpolder in de toekomst getransformeerd moet kunnen worden naar woongebied. Er blijft dan voldoende ruimte voor bedrijven als we zorgen dat er efficienter met de ruimte wordt omgegaan, bijvoorbeeld door gebouwen op het bedrijventerrein niet 2 maar 3 of 4 verdiepingen hoog te maken.

Motie 25 over meer gratis wifi in Haarlem heb ik aangepast waarbij ik inga op de argumenten van het college.

MOTIE Nieuwe periode voor stadsbouwmeester  (27 bis)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De positie van de Stadsbouwmeester in deze raadsperiode onder druk heeft gestaan[1]; De Stadsbouwmeester bezig is met voor de Stad zeer belangrijk projecten die niet zomaar kunnen worden overgenomen[2]; Voor zover aan de orde[3] - de Raad het samenstel van werkzaamheden van de Stadsbouwmeester ziet als een unieke artistieke prestatie in de zin van de Aanbestedingswet 2012[4];

Verzoekt het college:

Het contract met de Stadsbouwmeester met een periode van drie jaar te verlengen;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

 

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Jaarverslag Stadsbouwmeester 2016, Hoofdstuk 10

[2] Zoals onder meer (Jaarverslag Stadsbouwmeester 2016, o.a. Hoofdstuk 0)

* supervisor transformatie Brinkmann

* supervisor gebiedsontwikkeling station Haarlem Centraal

* voorzitter regieteam ‘Schalkwijk-Midden’

* atelier meester ‘ontwikkelzone Europaweg , met Spaarne Gasthuis + Schalkwijk-Midden en Schalkstad ‘.

* ateliermeester ontwikkelzone Zuid-West

* expert bij OV-knooppunten Kennemerlijn, Alliantie gesprekken / expert-meetings Oostpoort en Haarlem Centraal i.s.m. Noord-Zuiden en Provincie

* lid atelier verstedelijkingsvisie, met Heemschut en Historische Vereniging Haerlem

[3] Het bedrag van de opdracht blijft met 180.000 euro ex btw over drie jaar, onder de drempel voor een Europese aanbesteding.

[4] De uitzonderingsbepaling van artikel 2.32.

MOTIE Functie stadsbouwmeester borgen in verordening

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6, 8 en 9 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De positie van de Stadsbouwmeester in deze raadsperiode onder druk heeft gestaan; De positie, taken, bevoegdheden en onafhankelijkheid van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit zijn vastgelegd in een verordening maar van de stadsbouwmeester niet;

Verzoekt het college:

Met een voorstel te komen voor het vastleggen van de positie, taken, bevoegdheden en de onafhankelijkheid van de Stadsbouwmeester in een verordening bijvoorbeeld door aanpassing van de Verordening Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Auto minder zwaar wegen in vermogenstoets Bijstand en HaarlemPas (22 BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat

Artikel 34 lid 2 van de Participatiewet stelt dat bezittingen in natura die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn dan wel, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin noodzakelijk zijn niet als vermogen in aanmerking worden genomen bij de vermogenstoets voor de bijstand Artikel 34 lid 3 van de Participatiewet vermogensgrenzen vaststelt voor deze toets en dat deze bijvoorbeeld voor alleenstaanden €5.940,00 is De Beleidsregels HaarlemPas in artikel  3 en 7 bepalen dat dezelfde vermogenseisen gelden als in artikel 34 lid 3 van de Participatiewet Haarlem bij het vermogen ook de waarde van een eigen auto meetelt boven de 2500 euro; Andere gemeenten zoals bijvoorbeeld Maastricht[1] en Amsterdam[2] auto’s tot hogere waarden (tot 4500 respectievelijk 3500 euro) of met een bepaalde ouderdom beschouwen als algemeen gebruikelijk en niet meerekenen in de vermogenstoets;

 

Verzoekt het college

De raad op korte termijn een voorstel voor te leggen waarmee een auto tot een hogere waarde dan in de huidige regeling niet mee te rekenen in de vermogenstoets op grond van artikel 34 lid 3 van de Participatiewet voor het bepalen van het recht op bijstand en de HaarlemPas en de kosten hiervan te dekken uit de reserve minimagelden.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit OPHaarlem

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

Frits Garretsen, SP

 

MOTIE Meer woningen in 2020 (24 BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6, 8 en 9 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De gemeente bezig is op te treden tegen illegale bewoning in de Waarderpolder en al deze mensen een woning zoeken in Haarlem waardoor de druk op de woningmarkt verder toeneemt; De woningbouwproductie in Haarlem dit jaar stijgt maar een verdere versnelling op korte termijn nodig is om de wachtlijsten in de sociale huursector te verlagen en jonge starters en doorstromers meer kans te geven op een koopwoning of een woning in de middeldure huursector;

 

Verzoekt het college:

De gemeenteraad op korte termijn een plan voor te leggen die voorziet in een extra stijging van de woningbouw in Haarlem met tenminste 1000 woningen uiterlijk in 2020 bovenop de huidige plannen en hierbij ook expliciet te kijken naar mogelijkheden buiten de ontwikkelzones;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

MOTIE Meer gratis Wifi in Haarlem (25 BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6, 8 en 9 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Niet iedere inwoner van Haarlem een mobiele telefoon heeft met 4g of 5g; Haarlem een aantrekkelijke stad wil zijn voor toeristen; Een deel van de Haarlemse binnenstad rond de Grote Markt een gratis wifi-netwerk heeft maar dat dit slechts om een klein gebied gaat; Gebruik van openbare wifi-netwerken populair is en daarom ook de Europese Unie de verdere uitbreiding van deze netwerken nastreeft en daarom 120 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld voor gemeenten voor het creëren van vrije, draadloze internettoegang in de omgeving van de voornaamste centra van het openbare leven; Het college verwacht dat de subsidie vooral zal worden ingezet in andere Europese landen waar de infrastructuur minder op orde is, maar verschillende gemeentes in Nederland zich inmiddels hier al voor hebben aangemeld en dat voor deze subsidie geldt dat deze wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen

Verzoekt het college:

Uit te zoeken of het mogelijk is om Europese subsidie aan te vragen om het gratis wifi-netwerk in Haarlem te vergroten bijvoorbeeld in een groter gebied in de binnenstad en rond andere winkelcentra en de raad te informeren of een aanvraag kansrijk is inclusief een afweging tussen financiën, capaciteit, inspanning en te bereiken resultaat.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.