Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3 documenten

Samen investeren of samen saneren! (Kadernota 2020)

D66 D66 Emmen 27-06-2019 17:00

Donderdag 27 juni werd de kadernota 2019 in de raad behandeld. Fractievoorzitter Carmen Hoogeveen ging in de eerste termijn uiteraard in op de financiële situatie en vroeg aandacht voor de voortgang van de klimaatmaatregelen. Lees haar eerste termijn hieronder:

U had het al gehoord, de financiële situatie van de gemeente Emmen is slecht! De tijd van alleen maar ombuigen lijkt voorbij; het wordt tijd voor echte keuzes. De gemakkelijkste keuze is dan misschien wel de volgende: we verlagen de lat en accepteren een score van het weerstandsvermogen in 2023 van voldoende in plaats van ruim voldoende. Hiermee hoeven we jaarlijks wat minder te gaan reserveren en “kopen” we wat lucht. D66 kan zich hierin vinden. De volgende keuze is meer van papieren aard. Aangezien er met het grootste gemak, op papier, door de verlaging van de waarde van de certificaten van aandelen Wildlands, in een keer € 10 miljoen moest worden afgeboekt, lijkt het opwaarderen op papier ook een logische. We maken de stille reserve van de Enexis aandelen zichtbaar, deze staan immers nu op de balans voor € 1 miljoen en zijn mogelijk € 25 miljoen waard. De vraag die dan opkomt is: moeten we dat meteen voor de volledige mogelijke opbrengst doen, of mogen we ook een deel doen? Wat D66 betreft is het te verantwoorden om ten minste € 10 miljoen zichtbaar te maken. Hiermee hebben we het tekort op papier voor wat betreft de aandelen weggepoetst en we rekenen onszelf niet meteen rijk.

Een uitgeperste citroen

Dan blijven de moeilijke keuzes over: hoe nobel het streven ook is om de OZB te bevriezen, het lijkt ons niet meer reëel en het is ook niet helemaal fair. Immers alles wordt geïndexeerd. Denk aan de verhoging van de lonen van ambtenaren en daar zullen toch extra inkomsten of nog minder uitgaven tegenover gezet moeten worden. Een verhoging van de OZB van minimaal 1% is dan het minste en als we kijken naar de gemiddelde landelijke stijging, zou dit wel 2,2% mogen zijn. Maar D66 wil, dat we een aantrekkelijke gemeente blijven, waar het goed wonen, werken en recreëren is, dus we willen zeker niet qua woonlasten aan de top zitten. En dit stellen we ook alleen maar voor, omdat onze wethouder van financiën heeft aangegeven, dat er weinig ombuigingsruimte meer is, er zijn al zoveel bezuinigingen geweest, dat de citroen volledig is uitgeperst.

De georganiseerde avond over het actuele financiële perspectief heeft ons inzicht gegeven over het effect van het Rijksbeleid op onze financiële ruimte. D66 kon deze avond erg waarderen en duidelijk is, dat we dit college niet alles kunnen verwijten, omdat veel regelingen vanuit het Rijk, een negatieve bijdrage hebben op onze financiële ruimte en zijn daarmee autonome factoren. We bedanken iedereen die hierbij betrokken is geweest en ook dank voor de goede beantwoording van onze technische vragen.

D66 verwacht dan ook, dat waar de wethouders wél invloed op hebben, dat ze hier bovenop zitten. Dit geldt ook voor de invloed, die ze hebben als bestuurder van een gemeenschappelijke regeling of verbonden partij. Dit lijkt namelijk alleen maar extra geld te kosten en de dienstverlening is niet zichtbaar beter en dat stoort D66 enorm. Wij willen niet betalen voor inefficiëntie, het laten aanwassen van eigen reserves, of voor een te zware overhead.

Ook verwachten wij actieve betrokkenheid richting het rijk van dit college om kortingen, zoals de opschalingskorting en kortingen op de gedecentraliseerde taken, zoals Jeugdzorg te niet te doen. Binnen de gemeente moeten we blijven proberen om zonder veel bureaucratie die hulp te bieden, waar deze echt nodig is.

Behalve een inspanning om kortingen te niet te laten doen, is de Regiodeal de mogelijkheid om extra gelden te bemachtigen. We hopen dan ook dat op het gebied van werk, wonen en welzijn, we hiermee grote stappen kunnen maken.

Wat we ondertussen zelf kunnen doen, is vragen naar de tegenprestatie. Iedereen die gebruik maakt van de bijstand, domweg vragen, wat hij of zij, daarvoor kan doen. Zet vol in om afspraken te maken met mensen die (tijdelijk) geen werk hebben, over de wijze waarop zij actief meedoen in de samenleving. Laat dit een standaard vraag zijn bij elke aanvraag. Dit werkt niet alleen voor de samenleving, maar voorkomt ook isolement en draagt bij aan een betere eigenwaarde.

Daarnaast zou D66 graag willen zien, dat het college zich wat meer gaat verdiepen in de kracht van het sociaal ondernemen en in kosten, die daarmee kunnen worden bespaard. En vooral om mensen die moeilijk aan het werk komen weer perspectief te bieden. Onze gemeente kent al een aantal mooie voorbeelden zoals Toolbox. D66 is van mening dat het toegevoegde waarde heeft voor mensen die werkloos zijn, in de bijstand zitten of met een beperking te maken hebben binnen de gemeente Emmen en zou graag zien dat het college eens gaat kijken hoe dit beter gefaciliteerd kan worden. Misschien door een aanspreekpunt/informatiepunt te regelen voor sociale ondernemers.

CO2 reductie

In 2030 heeft Emmen de CO2 uitstoot met 50% gereduceerd! Althans dat lezen we op bladzijde 36. Weet u wel, dat dit al over 10,5 jaar is? Het staat er stellig, maar we hebben nog geen maatregel gezien, die hier een essentiële bijdrage aan levert. Mensen, dit zou voor dit college een topprioriteit moeten zijn. Dit redden we niet met alleen zonnepanelen of een intentieverklaring betreffende GZI Next. Nee, dan is het alle hens aan dek. Wat doet de industrie ondertussen? Welke gedragsveranderingen zijn al zichtbaar? Als we het over prioriteiten hebben, dan is dit voor D66 er een. Dus maak middelen vrij voor de uitvoering van de Energienota, verduurzaam het gemeentelijk vastgoed verder en intensiveer de gesprekken met de grote vervuilers om zo snel mogelijk deze reductie tot stand te brengen.

Verduurzaming hoeft niet altijd geld te kosten. Zo kunnen we bijvoorbeeld zorgen voor meer biodiversiteit, door minder te gaan maaien en bermen in te zaaien met bloemzaden. Wij hebben hiervoor een motie opgesteld:

Motie bermbeheer

De raad van de gemeente Emmen in vergadering bijeen op 27 juni 2019

Constaterende dat:

Het aantal soorten planten en dieren in Nederland in snel tempo achteruit gaat Dit veelal gerelateerd is aan menselijk handelen Biodiversiteit vele waarden kent Er in Emmen al vaak gevraagd is om beleid te ontwikkelen voor natuurlijk bermbeheer

Overwegende dat: ·

Er in Emmen geen eenduidig bermbeheerbeleid lijkt te zijn, want bv in de Delftlanden is een grote schakering aan wilde bloemen te bewonderen in de bermen terwijl in andere wijken (Rietlanden, Emmermeer e.d. ) alles weggemaaid wordt.

Verzoekt het college:

Daar waar de verkeersveiligheid in het geding is te maaien, maar waar dit niet het geval is wilde plantengroei toe te laten c.q. te bevorderen teneinde hiermee insecten en vogels de kans te geven die ruimtes te gebruiken

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Wij kijken met belangstelling uit naar de verdere uitwerking van de plannen van het warmtenet, aardwarmte en de Smart Energie Region. En als het warmtenet toch al door Angelslo aangelegd moet worden om bij het zwembad te komen, waarom dan niet een hele wijk hierop aansluiten? Hierin zou de gemeente een duidelijke rol moeten en kunnen pakken om de mensen in de wijk zover te krijgen om zich hierbij aan te sluiten.

Op fietse!

Omdat we ook een goed bereikbare gemeente willen zijn, kan verduurzamen goed gecombineerd worden met het stimuleren van fietsen. Allemaal “Op fietse”! (alhoewel, misschien moet onze wethouder van financiën even rustig aan doen) D66 wil daarom vol inzetten op het Fietsplan en hiervoor middelen vrijmaken. We dagen onze eigen inwoners uit om gezonder te gaan leven, meer te bewegen, we stoten minder Co2 uit en we zijn voor de toerist aantrekkelijker. Stimuleer activiteiten als happen & trappen, culturele stadswandelingen en laat de toeristen te voet, per fiets of met een duurzaam vervoermiddel kennis maken met al het moois wat we hier verspreid over de gehele gemeente hebben. En als deze toerist per trein aankomt, moet de eerste indruk van Emmen goed zijn. Dus investeer in het stationsgebied, ook voor onze eigen inwoners, om een aantrekkelijke gemeente te zijn en te blijven!

D66 kijkt uit naar de cultuurhistorische waardenkaart en hoopt, dat dit inderdaad dit jaar nog online komt.

Tot slot voorzitter, wij vinden de initiatieven die ontstaan zijn in het Rensenpark op het gebied van kunst, cultuur en innovatie heel mooi, maar we maken ons ook zorgen over de terugkerende kosten en begrijpen, dat er niet veel meer gevraagd kan worden van de partijen die momenteel hier gebouwen huren. Dus wanneer gaan we aan de slag om hier activiteiten te ontplooien die ook geld gaan opleveren? Kan het college gaan verkennen wie geïnteresseerd is in het commercieel exploiteren van een stuk van het Rensenpark, voor het bouwen van stadsvilla’s langs de randen of voor recreatieve / tijdelijke verblijven?

Voorzitter,

Met de door D66 voorgestelde keuzes, prioriteiten en ideeën, hopen we, dat we inderdaad samen verder kunnen investeren in plaats van saneren!

Tot zover onze eerste termijn.

Over het nieuwe bestuursakkoord “Samen investeren”

D66 D66 Emmen 31-05-2018 17:00

Vandaag heeft Carmen Hoogeveen aangegeven wat D66 Emmen van het bestuursakkoord “Samen investeren” vindt. Lees hier haar speech terug:

Wat een mooi verhaal! Zelfs de D66 speerpunten lezen wij terug, dus dank, dat u ook ons verkiezingsprogramma erbij heeft gelegd.

Samen investeren in zo’n beetje alles. En daar zit ‘m ook net de kneep. Durft deze coalitie geen keuzes te maken? Wij missen de focus en de prioritering. Bijvoorbeeld lezen wij in hoofdstuk 4, dat we meer op de fiets moeten en ook het OV is belangrijk, maar er wordt ook gesproken over de verdubbeling van de N862. Om hier maar meteen een concrete vraag aan te koppelen: Is de verdubbeling van de N862 de oplossing? Waar laat je het verkeer daarna?

Ook mooi dat er geëxperimenteerd wordt met e-participatie, maar voorlopig zijn we nog niet in staat om het aanvraagformulier voor de standplaatsen te digitaliseren, dus hoe reëel is dit?

Inwoners moeten gaan beseffen dat bestaande verschillen vergroot kunnen gaan worden per dorp of wijk, als er van de ambtenaren een positieve houding wordt gevraagd richting initiatiefnemers. En volgens ons betekent meer vragen van de inwoners dat er uiteindelijk minder ambtenaren nodig zijn. En de ambtenaren die er zijn moeten maatwerk durven en mogen bieden. D66 vindt het van groot belang dat we in de eerste plaats een betrouwbare overheid zijn en blijven, dat afspraak afspraak is. En ook al zijn deze mondeling, graag zien we dat deze gode worden vastgelegd en spoedig worden bevestigd per mail of brief.

Als enige concrete keuze lezen we in hoofdstuk 2 dat de OZB bevroren wordt, de rioolheffing gelijk blijft en er zorgvuldig wordt om gegaan met het verhogen van de afvaltarieven. Maar wat is dat, dat “zorgvuldig omgaan”? Hebben we de mail dat er een schip met geld uit het Rijk komt gemist? Want het zal toch allemaal ergens van betaald moeten worden?

We lezen ook dat er oog is voor de ontwikkeling van onze museale voorzieningen. Welke musea zijn dat?

Wel fijn om te lezen dat de suggestie van D66  om energie efficency te bereiken door samen te werken met EMMTEC nu eindelijk wordt opgepakt door deze coalitie. We lenen deze veren graag aan u uit. En goed hoor dat de gemeente zelf het voorbeeld geeft voor verduurzaming, dus wanneer komen de energiezuinige auto’s voor de collegeleden?

Zonne-energie vinden wij heel goed plan, maar niet ongebreidelde zonne-akkers. Er zijn nog genoeg platte daken en andere plekken voor zonnepanelen. Waarom willen jullie dan onze kostbare landbouwgrond hier aan opofferen?

Dan over de aanpak van het stationsgebied. Is een OV-knooppunt op de huidige locatie wel het meest zinvol of moeten we toch nog eens kijken naar verplaatsing van het treinstation naar het Rensenpark of misschien bij het EMMTEC terrein om ook te koppelen met goederenvervoer?

Acties om laaggeletterdheid tegen te gaan ziet D66 helemaal zitten. Maar niet alleen omdat het hebben van financiële schulden, volgens onderzoek, vaak te maken heeft met laaggeletterdheid.

En ondanks dat er bijna overal in geïnvesteerd wordt, missen we de aandacht voor voeding en het tegengaan van obesitas. Het gaat te weinig over preventie!  Wat blijft erover van de motie over de gezonde voeding en van jongeren op gezond gewicht?

Prachtig hoor: de alinea’s over het belang van goed HBO- en MBO onderwijs, maar daar hebben we als gemeente natuurlijk weinig over te zeggen.

Maar ook goed nieuws, want de aanhouder wint: Na 8 jaar aandringen door D66 denkt deze nieuwe coalitie erover om eindelijk het openbaar primair onderwijs te verzelfstandigen. Yeaahh!!

Tot slot de suggestie van D66, om hiervan een gedragen Collegeprogramma te maken: maak keuzes en geef aan waar de focus op komt te liggen!

Eerste termijn over begroting 2018 van Emmen

D66 D66 Emmen 06-11-2017 15:02

Hieronder volgt de tekst zoals deze uitgesproken is door Carmen Hoogeveen tijdens het eerste termijn over de Begroting 2018 van de gemeente Emmen.

Zoals bekend is veel van het beleid geformuleerd bij de behandeling van de kadernota. Wij hebben deze begroting beoordeeld vanuit onze sociaal liberale uitgangspunten. Ga uit van de kracht van mensen en help wanneer dat echt nodig is bv. als je vindt dat de eigen kracht (even) niet voldoende is.

Wij vinden dat iedereen de taak heeft over zijn eigen grenzen te kijken en te handelen. Vanuit deze uitgangspunten hebben wij de begroting besproken en komen wij tot de volgende opmerkingen, voorstellen en vragen, want kunnen ook de inwoners van de gemeente Emmen “Vertrouwen in de toekomst”?

Dat is de eerste vraag die bij D66 rijst. Wat in ieder geval vertrouwen geeft, is de leesbaarheid en compleetheid van de begroting. Mooi, dat onze inwoners nu in één oogopslag de inkomsten en uitgaven kunnen zien en mooi voor ons als raad, dat we meteen kunnen zien, wat er nog open staat vanuit de Kadernota 2018.

Maar net als bij de Kadernota, straalt ook hier geen ambitie uit. Er zijn nog 15 moties vanuit deze raadsperiode in behandeling en we wachten nog op de uitvoering van 40 toezeggingen van wethouders. Ook blijven we het jammer vinden, dat bijna alle beleidsstukken pas in het laatste deel van het jaar zijn behandeld, waarvan het fietsplan nog moet komen. En over fietsen gesproken, opvallend, dat er geen meter fietspad bij is gekomen als je naar de kerngegevens van de gemeente Emmen kijkt en ook opvallend, dat ondanks alle goede berichten, het aantal sociale uitkeringen maar licht daalt.

En nog opvallender: het woord WINDENERGIE komt niet voor bij Energie en Duurzaamheid en dat houdt veel inwoners toch wel heel erg bezig! Wat gaat het College nu doen aan de impasse tussen de bouwers en omwonenden? Want Wakker Emmen is het niet gelukt om in overleg te gaan met omwonenden en deze “NEE tegen Windmolenpartij” pleit nu al voor windmolens tot een hoogte van 149 meter! De wind waait nu wel uit een heel andere hoek.

Opvallend ook dat er staat dat er wordt ingezet op duurzaamheid van de industrie en glastuinbouw, terwijl hier in de pas aangenomen Energienota niks over in staat en onze motie van de uitstoot van Emmtech te gebruiken voor het zwembad, niet overgenomen is.

Wij experimenteren met nieuwe vormen van democratie. Wat zijn naast de Burgerbegroting en burgergericht werken, de volgende projecten? Of is het de bedoeling, dat met de gevraagde verhoging van het Stimuleringsfonds dorpen en wijken, de conciërge uit de Monden wordt betaald? Graag uw reactie.

Zoals bekend, blijft D66 het project "Vierkant voor werk", of Dutch Techzone, kritisch volgen en wij willen heel graag volgend jaar een evaluatierapport om na te gaan, of er nu daadwerkelijk een stijging is van de werkgelegenheid, want wij maken ons zorgen over de bureaucratie en de gestelde eisen, zeker in vergelijking met de succesvolle, eenvoudig opgezette initiatieven zoals bij Growing Workplace, Buurtsupport of Toolbox. Instellingen, die met veel minder subsidie, meer uitstroom gerealiseerd hebben. D66 blijft pleiten voor inzet op Social Return on Investment en voor het zo eenvoudig mogelijk maken om te werken in Duitsland. Gelukkig gaat het nieuwe kabinet hier ook werk van maken.

Ook zijn wij benieuwd naar de status van initiatieven langs de Veenvaart. Wij lezen weer, dat dit verzilverd moet gaat worden, maar hoe gaat het daar dan nu mee?

Ook D66 wil een veilige gemeente, waarin het goed wonen, recreëren en werken is. Maar moet je alles op alles zetten om de veiligste gemeente van Nederland te zijn, wanneer je de op 2 na veiligste gemeente bent? Wij willen dan liever meer inzet op de sociale en fysieke veiligheid en dragen maar weer eens de sportvertrouwenspersoon aan. Het is aan de orde van de dag, dat bij meer of minder “besloten” organisaties, zoals een sportclub, seksuele misstanden en intimidaties voorkomen.

Ook willen wij graag weten welke concrete acties er komen om naast het gebruik van alcohol en wiet, het gebruik van GHB terug te dringen. Kan de wethouder dat aangeven? Bovenaan op pagina 45 staat Tegengaan hennepteelt. D66 mag toch hopen, dat hier zou moeten staan: Tegengaan illegale hennepteelt?

Mooi dat er geluisterd wordt naar het op afstand zetten van het bestuur in het onderwijs. Dit zou wat D66 betreft nog verder moeten, waarbij het college van B en W niet meer het schoolbestuur vormen.

Wij willen meer aandacht vragen om de taalachterstand bij asielzoekers in te halen. In deze gemeente is sowieso het percentage laaggeletterdheid nog steeds heel hoog, vooral bij mensen in de bijstand en D66 wil dat de gemeente daar meer rekening mee houdt en dus niet met moeilijke brieven probeert met deze mensen in contact te komen. Daarnaast is Drenthe met 40% digibeet, ook een steeds groter probleem aan het worden is. Eenvoudige taal zowel offline als online is onze minimale inzet vanuit de gemeente, waarbij gesteld, dat scholen hier ook een belangrijke rol in spelen. Complimenten overigens aan de drie middelbare scholen, voor hun samenwerking in specialistische vakken, als techniek en de culinaire opleidingen.

Uit de woonvisie konden we opmaken, dat we appartementen tekort komen. D66 wil nog meer inzet op het hergebruik van lege gebouwen hiervoor, want hier liggen nog veel meer kansen. Ook kunnen lege gebouwen nog beter worden ingezet voor maatschappelijke initiatieven. Wij blijven ons verbazen over het feit, dat huisvesting statushouders bij inkomensondersteuning staat. Onder Inkomensondersteuning lezen we over budgetbeheer. D66 wil dat de gemeente de eigen bijdrage voor het budgetbeheer vergoedt. Nu kiezen mensen voor bewindvoering, omdat dit voor hen goedkoper is, terwijl het de gemeente veel meer kost dan de eigen bijdrage voor het budgetbeheer. Bovendien heeft dat het voordeel dat er een minder zwaar middel wordt ingezet en dat er, zoals bijvoorbeeld bij IPE het geval is, meer aandacht is voor de zelfredzaamheid van de mensen.

Wij missen de samenhang op pagina 66 in de zinsneden: Voor ons als gemeente wordt het eveneens lastiger de openstaande vordering te innen. Als gevolg hiervan zullen wij meer nadruk gaan leggen op persoonlijke dienstverlening". Graag een uitleg van de wethouder.

Hoewel het begrip “laag inkomen” discutabel is, is D66 geschrokken van de cijfers, dat Emmen is gestegen van 7,8% naar 11,4% als het om inwoners met een laag inkomen gaat. Om armoede te bestrijden en bureaucratie te verminderen, wil D66 graag dat de gemeente zich aanmeldt om te experimenteren met het basisinkomen. Wat vind het College hiervan?

Als antwoord op de veranderende samenleving, vindt D66 het prima, dat er onderzoek wordt gedaan om de afdeling Sport te verzelfstandigen. Zoals bekend is onze zorg over het rubbergranulaat groot en D66 wil graag weten hoe het nu gaat met de huidige velden.

Tot slot: D66 houdt zorg over de gezondheid van onze jeugd. Goede voorlichting, gezonde voeding en meer beweging blijven aandacht vragen en daarom willen wij nog een keer inzetten op beter bewegingsonderwijs op scholen én wij willen graag weten wat de stand van zaken is van de uitwerking van onze gewichtige motie: gezond gewicht!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.