Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

304 documenten

6 Schoonheidsvoordelen van goed slapen

D66 D66 Ridderkerk 21-10-2023 00:42

Er schuilt een diepe waarheid in de zin: “Ik heb mijn schoonheidsslaapje nodig”, die we zo vaak horen of zelfs zeggen. Maar weet je hoe slaaptekort onze huidgezondheid beïnvloedt? Hier lees je waarom we er elke dag genoeg van moeten krijgen als we er op ons best uit willen zien.

Brengt hydratatie weer in balans

Als we slapen, herstelt onze huid vocht doordat de hydratatie van het lichaam weer in balans komt, terwijl het overtollige water over het algemeen wordt verwerkt om te worden afgevoerd. Daarom kan onvoldoende rust resulteren in wallen.

Vermindert donkere kringen rond de ogen

Voldoende rust kan donkere kringen in de ogen verminderen. Mocht je onvoldoende slaap krijgen, dan kun je lorazepam kopen ideal. Slechte bloedcirculatie treedt op wanneer we te weinig slapen en dit kan zich verzamelen rond de ogen. Hoewel sommige mensen genetisch gezien meer melanine (bruin pigment) rond de ogen hebben, kan slaapgebrek dit probleem verergeren.

Bestrijdt vroegtijdige veroudering

Naast het aanbrengen van zonnebrandcrème is slaap een natuurlijke manier om tekenen van veroudering zoals rimpels en verslapping tegen te gaan. Onze huid maakt nieuw collageen aan wanneer we slapen. Als we niet genoeg slapen, kan onze huid uitgedroogd lijken waardoor fijne lijntjes op natuurlijke wijze zichtbaarder worden, vooral onder de ogen omdat de huid daar dun is.

Een stralende teint

De bloedtoevoer naar de huid wordt gestimuleerd tijdens onze slaap. Dit is belangrijk als we wakker willen worden met een gezonde gloed zonder dat onze teint er dof en uitgedroogd uitziet.

Regelmatig bewegen kan ook de bloedsomloop verbeteren omdat het helpt zuurstof en voedingsstoffen naar de huid te brengen.

Controleert stresshormonen

Slaapgebrek verhoogt stresshormonen die ontstekingen in de huid kunnen veroorzaken en acneproblemen kunnen verergeren. Bovendien verhoogt stress het hormoon cortisol dat kan leiden tot haaruitval. Dit gebeurt wanneer een verminderde bloedstroom er niet in slaagt voedingsstoffen, vitaminen en mineralen naar de haarzakjes te transporteren.

Werkt beter voor je schoonheidsproducten

Je huid kan beter profiteren van de ingrediënten in je huidverzorgingsproducten, omdat je huid zichzelf herstelt en de bloedcirculatie gelijkmatiger is als je slaapt.

Drink ’s avonds en voor het slapen gaan niet te veel water, want dat kan je slaap beïnvloeden. Drink in plaats daarvan overdag veel, zodat je huid ’s nachts gehydrateerd blijft.

Lees ook: Tips om je slaap te verbeteren

De roep om perspectief in een versnipperd (politiek)landschap. Meer kijken naar wat wél kan

D66 D66 Overijssel 16-08-2022 07:50

Vrijdag 12 augustus ging ik samen met landelijke vertegenwoordigers van onze partij in gesprek met een aantal boeren in Salland. Dit kwam in de media terecht (zie ook bericht op RTV Oost en ook op twitter ging het los. En dan schiet het alle kanten op, ook negatief helaas. Ik heb niet gereageerd op twitter, maar wel nagedacht, daarom dit blog.

 Individualisme en sociale cohesie Het is onrustig in Nederland, maar vooral op het platteland. Door alle onzekerheid is de sociale samenhang echt ver te zoeken. Inwoners en dus ook boeren roepen om duidelijkheid en perspectief.  Dan schiet het door je hoofd: “Moeten we niet allemaal bijdragen aan het succes van ons land? Niet alleen onze regering en de overheid? Ook in tijden van schaarste?”.

We mogen echt meer kijken naar wat wél kan. In Nederland hebben we te maken met grote opgaven en we kunnen concluderen dat als we nu geen keuzes maken, we echt radicaal vastlopen. Dit geldt ook voor keuzes die niet fijn zijn. Die moet onze regering nu maken, dat is een enorme verantwoordelijkheid en doe dat dan maar eens goed.

Er is nu sprake van een harde onderhandeling, waar ieder zijn eigen belangen in het gedrang ziet komen. Veel opgaven gaan nu om het goed invullen van de schaarse ruimte in ons land. Jarenlang hebben we ingezet op groei en tussenoplossingen, dat kan dus niet meer.

Het is mij helder dat we voor een flinke opgave staan die politiek links en rechts overstijgt, die om creativiteit en positieve geluiden vraagt.

We kunnen namelijk elke dag opnieuw kiezen voor activiteiten die een positieve bijdrage leveren aan onze planeet en mét respect voor elkaar. Iedereen die vooruit wil, kan geholpen en gestimuleerd worden. Het begint in de situatie rondom stikstof ermee dat de hele keten wordt betrokken bij het veranderingsproces: de veevoederfabrikanten, de banken, de supermarkten, de kennisinstellingen en ook wij als consument. Iedere dag dat wij boodschappen doen, kunnen we daar allemaal voor kiezen.

 

Ook Caribisch Nederland wordt klimaatkoploper

D66 D66 Nederland 15-12-2021 17:01

De coalitie investeert flink in de economie van Caribisch Nederland en neemt maatregelen om het leven betaalbaarder te maken. Er wordt sneller uitvoering gegeven aan het ijkpunt sociaal minimum, waarbij het minimumloon en de uitkeringen omhoog gaan en de kosten voor levensonderhoud omlaag.

Kamerlid Jorien Wuite: “Armoede neemt toe op de eilanden. Te veel mensen moeten rondkomen van een inkomen onder het sociaal minimum. Ook veel kinderen worden hierdoor geraakt. Goed dat dit probleem meer prioriteit krijgt.”

Jouw schuld?

D66 D66 DENK Doetinchem 19-11-2021 14:05

Naar schatting 3.600 huishoudens in de gemeente Doetinchem hebben een inkomen tot 120 procent van het wettelijk sociaal mininum. Dat is bijna 14 procent van alle huishoudens. Op deze mensen met een smalle beurs is de nieuwe uitvoeringsagenda armoede en schulden 2022-2024 van de gemeente Doetinchem gericht.

We hebben onze aanpak van de laatste jaren gericht op het verminderen van armoede grondig geëvalueerd. Wat blijkt is dat onze inwoners veel meer dan in andere gemeenten gebruik maken van de regelingen. Dan praten we over bijzondere bijstand, collectieve zorgverzekering (gemeentepolis) en het Meedoenarrangement. Ook van onze schulddienstverlening wordt veel gebruik gemaakt. Dat is goed nieuws. We doen veel, maar er moet nog meer gebeuren.

Iedereen doet mee

Een laag inkomen mag nooit de reden zijn dat mensen buiten de boot vallen en niet actief deelnemen aan de samenleving. Ik vind het erg belangrijk dat kinderen uit arme gezinnen sporten of zwemles krijgen. Dat heb ik een kind ook horen zeggen: ik heb liever dat ik mag meedoen dan dat ik mooie spullen krijg. Zo geldt ook dat ouderen die het niet breed hebben aan walking football moeten kunnen meedoen.

Voorkomen van schulden

Uiteraard blijft het belangrijkste doel: het aantal mensen met schulden drastisch verlagen. We zetten volop in op vroegsignalering bij jongeren en huishoudens. Eén op de vijf huishoudens heeft een betalingsachterstand. Denk aan huur, energie, zorgverzekering, telefoonabonnement. Ook onder jongeren zien we financiële problemen ontstaan, bijvoorbeeld doordat ze hun zorgverzekering niet kunnen betalen. Gericht op jongeren hebben we een specifieke aanpak en werken we steeds nauwer samen met partners om te voorkomen dat er schulden ontstaan. Als ons Bureau voor Financiële Ondersteuning signalen krijgt dat het mis dreigt te gaan, bieden we jongeren onze hulp aan.

De Rondkomers

Ik verwacht ook veel van De Rondkomers, waarin we als gemeente samenwerken met Laborijn, Buurtplein, UWV, Platform Armoedebestrijding Doetinchem, de Rabobank en voetbalclub De Graafschap. Er is een theatervoorstelling ‘Grip op Geld’ gemaakt en een lesprogramma voor het onderwijs. We maken duidelijk aan leerlingen dat ze vanaf hun achttiende financieel zelfstandig zijn en wat ze kunnen doen om problemen te voorkomen. Armoede en schulden, ze leiden vaak tot een neerwaartse spiraal. Bovendien leveren ze stress op en werken ze door in hele gezinnen. Slecht voor de gezondheid, mensen ontwikkelen klachten en komen in de zorg terecht.

We investeren met liefde

Ik ben ervan overtuigd dat investeren in bestrijding van armoede en schulden meer oplevert dan wanneer je mensen aan hun lot over laat. Natuurlijk kost ons beleid geld, je praat bij elkaar over miljoenen. Toch investeren wij met liefde, omdat het zo belangrijk is voor veel van onze inwoners.

Jouw schuld?

De Engelse term voor schuld is ‘debt’. Dat is een veel neutraler woord dan schuld, want schuld suggereert dat je degene die er middenin zit als schuldige aanwijst. Van dat taboe moeten we af, de schaamte is nog steeds groot. Het kan je ook gewoon overkomen. Veel jongeren weten bijvoorbeeld niet waar ze recht op hebben en dat we ze graag willen helpen. Onze ambitie is dat iedereen mee kan doen door te werken of op een andere manier een bijdrage te leveren aan de samenleving. We zijn er nog lang niet, maar we merken wel dat de bereidheid tot samenwerking steeds groter wordt. De menselijke maat is de standaard in onze dienstverlening. We zien een schuld niet als schuld, maar als een probleem dat we samen willen oplossen.

Blog Renilde: En door!

D66 D66 Overijssel 04-10-2021 07:36

Het Statenjaar is weer begonnen en de eerste vergaderingen zijn achter de rug. Er is weer volop beweging. Ook letterlijk, helaas. Zo vertrokken ook nu weer enkele Statenleden die het statenlidmaatschap niet kunnen combineren met werk of privé. Dat is heel jammer. Want om de juiste besluiten te nemen is het ook belangrijk om ervaring en dossierkennis te hebben, Zo is mijn ervaring. Wij gaan als fractie gewoon door. Met enthousiasme! Bij ons ‘geen gedonder in de glazen’, dat mag ook best gezegd worden!

 

Respectvolle relatie

Bij de start van het Statenjaar heb ik uitgesproken dat het mooi zou zijn als we deze ‘tweede helft’ kijken naar hoe we kunnen verbinden. Hoe we als Statenleden kunnen praten over wat ons raakt en waar we het over eens zijn, in plaats van over onze meningsverschillen. Als je lijnrecht tegenover elkaar staat moet je iets doorbreken. Ondanks het verschil in opvattingen, normen en waarden wil je samen tot een oplossing komen. En net als in een relatie: je zult moeten bewegen om tot elkaar te komen. Het goede gesprek (debat) moet wat mij betreft gaan over het doel, met respect voor elkaars opvattingen én met vertrouwen.

 

Leven betekent je realiseren dat je op de rivier bent. Je kunt de stroom niet veranderen. Wel kun je peddelen en het einddoel op een zo prettig mogelijke manier bereiken.

 

Kiezen en krachtig besturen

Wat betekent dit concreet? Ik richt me de komende tijd op de financiën, waarbij ik uiteraard kritisch blijf kijken naar de komende begroting en hoe wij – als oppositie – kunnen bijsturen. Daarnaast ligt een zwaartepunt op de nieuwe omgevingsvisie. Voor het vormgeven daarvan gaan we aan de slag met belangrijke thema’s die spelen in Overijssel. Er zijn grote opgaven die allemaal effect hebben op de ruimte en dit vraagt om belangrijke keuzes. De omgevingsvisie raakt alles en iedereen. Er zijn knelpunten die binnenkort echt concreet gemaakt moeten worden. Dit betekent kiezen. Dat gaat soms iemand individueel raken, maar we kunnen – bij gebrek aan ruimte en veel plannen – niet iedereen tevreden houden. Maar wel streven naar de beste oplossingen. Krachtig besturen is ook weten waar je voor gaat.

 

Kanaal

Ook vraagt het Kanaal Almelo-De Haandrik de nodige aandacht. Na diverse onderzoeken weten we iedere keer iets beter wat de problematiek is in dit gebied. Het is complex, maar met de wetenschap in het achterhoofd dat het voor de bewoners nog veel complexer is, zal ik mij inzetten om aan te sturen op de juiste keuzes. Hoe ingewikkeld dat ook is. Statenleden zijn geen specialisten, we moeten dus leunen op expertise van anderen. En het eerlijke, realistische verhaal vertellen.

 

Special Olympics

Ik vind dat we meer onze successen mogen vieren, want we krijgen samen goede dingen voor elkaar. Zo ben ik blij dat de Special Olympics volgend jaar definitief door kunnen gaan. Hoe mooi is het dat een evenement voor G-sporters aandacht krijgt in Overijssel! En liever nog: dat er daarna heel breed meer aandacht is voor G-sporters, want iedere sporter verdient die aandacht. Het gaat niet om het scoren, maar om de bevestiging dat je inzet niet voor niets is. En dat je je niet uit het veld moet laten slaan als je ergens in gelooft. In beweging blijven dus!

 

In gesprek!

Heb je tips hoe wij als fractie in Overijssel aan de slag kunnen? Laat het weten. Want verbinden tussen Statenleden is niet het enige waar ik naar streef, ik zou ook graag willen dat we nog meer verbonden zijn met de inwoners van Overijssel. Daarom hoop ik dat we dit jaar minder vergaderstukken hoeven te lezen, maar weer meer op werkbezoek én in gesprek kunnen gaan. Want dan kunnen we weer echte volksvertegenwoordigers zijn. Ik zie uit naar alles wat we met elkaar in beweging kunnen zetten!

 

Renilde Huizenga

September 2021

Update: Bijstand de dupe van fout bij gemeenten

D66 D66 Heerenveen 11-05-2021 12:54

Eind maart meldden we dat Rixt en Althea vragen hebben gesteld aan de gemeente met betrekking tot situaties bij Nederlandse gemeenten, die voor problemen zorgden bij bijstandsgerechtigden. Zo zijn er onder andere vragen gesteld over het aantal gedupeerden, de hoogte en oorzaak van de schade en hoe de kwestie met de gedupeerden afgehandeld wordt. Na beantwoording van de vragen waren er toch nog enkele vervolg vragen

Zo was het niet duidelijk of er gedupeerden in de problemen zijn gekomen en of dit met hen wordt opgelost. Inmiddels zijn de vragen naar tevredenheid beantwoord door de gemeente. De gemeente heeft in haar antwoord onder andere aangegeven dat de afspraken, zoals deze zijn gemaakt over herstel van de ontstane situatie, worden nagekomen. Zo zijn ook de gemaakte afspraken met de deurwaarders nagekomen.

De oorzaak van de ontstane fout is tevens opgelost. Hiermee zou deze zelfde situatie in de toekomst dan ook niet meer mogen voorkomen.

 

Het bericht Update: Bijstand de dupe van fout bij gemeenten verscheen eerst op Heerenveen.

Parttime werken in de bijstand

D66 D66 Doetinchem 28-02-2021 16:52

Morgen beginnen we met de pilot parttime werken in de bijstand. De impulsregeling maakt het aantrekkelijker voor mensen in de bijstand om, binnen hun mogelijkheden, parttime te gaan werken. Door toe te treden tot de arbeidsmarkt kunnen zij wat extra inkomenssteun verdienen, bovenop de bijstandsuitkering.

Om te bereiken dat iedereen mee kan doen in de samenleving is soms een zetje in de rug nodig. De regeling is vooral bedoeld voor inwoners waarvan de verwachting is dat zij nog (deels) ondersteuning vanuit de bijstand nodig hebben. Met deze regeling wordt een extra perspectief geboden.

Parttime werk is een goed middel om terug te keren op de arbeidsmarkt

Doordat mensen parttime gaan werken, verbeteren zij hun vaardigheden en kunnen zij zich ontwikkelen. Hierdoor kunnen zij stappen zetten en op den duur misschien meer gaan werken. Werk heeft een positief effect op het hebben van sociale contacten en het dragen van verantwoordelijkheid. Dat versterkt het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat mensen beter in hun vel komen te zitten. We gaan me de pilot ervaren wat het effect van deze regeling is. Daar hoort dus vooral ook bij wat het met de mensen persoonlijk doet.

Effect van de regeling

Veel mensen in de bijstand willen graag parttime werken, maar doen dat nu niet omdat ze niet weten wat dat voor hun financiële situatie betekent. Ik vind dat parttime werk mag lonen. Daarom is het waardevol om te starten met deze pilot impulsregeling en goed te volgen wat het voor de mensen persoonlijk oplevert. Kleine stapjes kunnen van grote waarde zijn om (weer) in werkritme te komen en daar plezier uit te halen.

De pilot duurt in eerste instantie 2 jaar. Deze wordt uitgevoerd door Laborijn, voor inwoners van gemeente Doetinchem en gemeente Aalten. Mensen die op dit moment een uitkering ontvangen bij Laborijn, worden binnenkort persoonlijk geïnformeerd over deze regeling.

Veegplan Buitengebied – D66, PvdA en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 Hof van Twente 18-02-2021 09:20

Al enige jaren kent de gemeente Hof van Twente het concept Veegplan buitengebied. In het veegplan worden meerdere kleinschalige verzoeken voor herziening van bestemmingsplannen gelijktijdig behandeld. Op deze manier kan de gemeente naar eigen zeggen efficiënter en dus goedkoper alle initiatieven begeleiden. Ook voor 2021 staat er weer een Veegplan op de rol. Door de veegplannen zijn mooie plannen tot uitvoering gebracht, die de kwaliteit van ons buitengebied en de leefbaarheid zeker hebben verbeterd. Toch brengt deze manier van werken naast voordelen ook nadelen met zich mee. Ook tijdens meerdere raadsbehandelingen is gebleken dat de rol van de Raad in deze zeer beperkt is voor het al dan niet op onderdeel afwijzen van het ingediende Veegplan.

Uit meerdere ontvangen signalen vanuit inwoners zien wij dat het bij veel omwonenden niet duidelijk is dat er in hun naaste omgeving wordt meegedaan met een dergelijk Veegplan. De gemeente is duidelijk op haar website dat er draagvlak in de buurt moet zijn of omwonenden moeten tenminste worden geïnformeerd over toekomstige plannen. Toch krijgen wij signalen dat dit in de afgelopen jaren niet altijd is gebeurd en inwoners zich overvallen voelen door plannen in hun buurt. Mensen melden dat ze niet op de hoogte zijn gebracht, niet door de buren, die het betreft, en ook niet door de gemeente.

Ook wordt gemeld dat het veegplan tijdens de zomervakantie ter inzage heeft gelegen, waardoor dit gemakkelijk aan de aandacht kon ontsnappen. Hierdoor ontstaan vervelende situaties, en worden alsnog bezwarenprocedures opgestart, waardoor niet alleen de onderdelen die de bezwarenprocedure betreffen, maar het gehele veegplan vertraging oploopt.

De fracties hebben derhalve de volgende vragen: 1. Is het college nog steeds van mening dat het concept van een Veegplan de beste manier om efficiënter en dus goedkoper te werken? Zo ja, waarom? Zo niet, waarom niet? 2. Hoe wordt bepaald welk initiatief mee mag doen met een Veegplan en welke niet? 3. Hoe wordt geborgd dat omwonenden in een vroeg stadium door de initiatiefnemer worden meegenomen in de voorgenomen aanvraag? 4. Hoe wordt geborgd dat de ter inzage legging bekend is bij de omwonenden? 5. Hoe vindt de borging plaats dat eventuele bezwaren in een vroeg stadium worden meegenomen in de herziening van het bestemmingsplan? 6. Is het college met ons eens dat een Veegplan bijvoorbeeld niet in een vakantieperiode ter inzage mag worden gelegd omdat hierdoor inwoners niet altijd een reële mogelijkheid hebben tot bestudering van de plannen met bijbehorende inspraak. 7. Is het college voornemens om zelf omwonenden actief te betrekken bij initiatieven tot aanpassing van bestemmingsplannen via bijvoorbeeld een brief? 8. Hoe denkt het college erover om het onderdeel burgerparticipatie meer onderdeel te laten uitmaken van de Veegplannen of andere initiatieven geïnitieerd door de gemeente en hoe wordt hier vorm aan gegeven?

Veegplan Buitengebied – D66, PvdA en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 Hof van Twente 18-02-2021 09:20

Al enige jaren kent de gemeente Hof van Twente het concept Veegplan buitengebied. In het veegplan worden meerdere kleinschalige verzoeken voor herziening van bestemmingsplannen gelijktijdig behandeld. Op deze manier kan de gemeente naar eigen zeggen efficiënter en dus goedkoper alle initiatieven begeleiden. Ook voor 2021 staat er weer een Veegplan op de rol. Door de veegplannen zijn mooie plannen tot uitvoering gebracht, die de kwaliteit van ons buitengebied en de leefbaarheid zeker hebben verbeterd. Toch brengt deze manier van werken naast voordelen ook nadelen met zich mee. Ook tijdens meerdere raadsbehandelingen is gebleken dat de rol van de Raad in deze zeer beperkt is voor het al dan niet op onderdeel afwijzen van het ingediende Veegplan.

Uit meerdere ontvangen signalen vanuit inwoners zien wij dat het bij veel omwonenden niet duidelijk is dat er in hun naaste omgeving wordt meegedaan met een dergelijk Veegplan. De gemeente is duidelijk op haar website dat er draagvlak in de buurt moet zijn of omwonenden moeten tenminste worden geïnformeerd over toekomstige plannen. Toch krijgen wij signalen dat dit in de afgelopen jaren niet altijd is gebeurd en inwoners zich overvallen voelen door plannen in hun buurt. Mensen melden dat ze niet op de hoogte zijn gebracht, niet door de buren, die het betreft, en ook niet door de gemeente.

Ook wordt gemeld dat het veegplan tijdens de zomervakantie ter inzage heeft gelegen, waardoor dit gemakkelijk aan de aandacht kon ontsnappen. Hierdoor ontstaan vervelende situaties, en worden alsnog bezwarenprocedures opgestart, waardoor niet alleen de onderdelen die de bezwarenprocedure betreffen, maar het gehele veegplan vertraging oploopt.

De fracties hebben derhalve de volgende vragen: 1. Is het college nog steeds van mening dat het concept van een Veegplan de beste manier om efficiënter en dus goedkoper te werken? Zo ja, waarom? Zo niet, waarom niet? 2. Hoe wordt bepaald welk initiatief mee mag doen met een Veegplan en welke niet? 3. Hoe wordt geborgd dat omwonenden in een vroeg stadium door de initiatiefnemer worden meegenomen in de voorgenomen aanvraag? 4. Hoe wordt geborgd dat de ter inzage legging bekend is bij de omwonenden? 5. Hoe vindt de borging plaats dat eventuele bezwaren in een vroeg stadium worden meegenomen in de herziening van het bestemmingsplan? 6. Is het college met ons eens dat een Veegplan bijvoorbeeld niet in een vakantieperiode ter inzage mag worden gelegd omdat hierdoor inwoners niet altijd een reële mogelijkheid hebben tot bestudering van de plannen met bijbehorende inspraak. 7. Is het college voornemens om zelf omwonenden actief te betrekken bij initiatieven tot aanpassing van bestemmingsplannen via bijvoorbeeld een brief? 8. Hoe denkt het college erover om het onderdeel burgerparticipatie meer onderdeel te laten uitmaken van de Veegplannen of andere initiatieven geïnitieerd door de gemeente en hoe wordt hier vorm aan gegeven?

Financiële vragen door corona

D66 D66 Doetinchem 17-01-2021 18:52

De coronacrisis raakt ons allemaal. Naast onzekerheid over gezondheid is er bij een groep inwoners ook sprake van financiële onzekerheid. Ik zie dat mensen die nooit verwacht hadden schulden te krijgen, nu wel in die situatie dreigen te komen. Wij willen vroegtijdig ondersteuning bieden. Tegelijkertijd staan we ook voor lastige keuzes, want er is een grens aan de middelen. Afgelopen week sprak ik met de gemeenteraad over ons armoedebeleid in coronajaar 2020.

Minder mensen in armoede, maar wel complexere schulden

De meest recente cijfers (CBS, december 2020) laten zien dat het aantal mensen met een inkomen tot de lage inkomensgrens in de gemeente Doetinchem in de afgelopen jaren gedaald is van 3800 naar 3300. Tegelijkertijd is duidelijk dat het aantal mensen dat vier jaar of langer een inkomen tot de lage inkomensgrens heeft gestegen is van 1100 naar 1300. Op dit moment betreft dit in onze gemeente ongeveer 800 huishoudens. Dit komt overeen met ons beeld, namelijk dat het aantal mensen met schulden daalt, maar dat het aantal mensen met een langduriger en complexere schuldenproblematiek daarentegen stijgt.

Effect van corona op de gemeentelijke schuldhulpverlening

Op dit moment is nog niet duidelijk wat het effect van de pandemie precies zal zijn. We zagen in 2020 een lichte stijging naar ongeveer 735 inwoners die gebruik maakten van de gemeentelijke schuldhulpverlening (2018: 653, 2019: 699). In 2020 hebben we veel aandacht besteed aan communicatie over ons aanbod. De stijging is dan ook niet direct toe te schrijven aan de pandemie. Landelijk wordt aangegeven dat een deel van de mensen een terugval ervaart in inkomen. Ook in onze gemeente wordt ruim gebruik van de steunmaatregelen (NOW, TOZO, TVL, TONK). Deze maatregelen zorgen er hoogstwaarschijnlijk voor dat mensen nog niet direct in de problemen komen. We houden er dan ook rekening mee dat (na afronding van de steunmaatregelen) het aantal mensen met schulden, ook in onze gemeente, zal stijgen.

Op weg naar financiële zelfredzaamheid

Mensen raken dikwijls in schulden, zonder dat zij daar invloed op konden hebben. Zij komen ongewild en onverwacht in een afhankelijke positie. Een belangrijk uitgangspunt van het armoedebeleid is het streven dat inwoners die we ondersteunen stappen zetten op het gebied van financiële zelfredzaamheid. Daarmee beogen we dat een gevoel van eigenwaarde, zelfstandigheid en vrijheid terug komt. Om te bepalen of dit voor de inwoner werkt, stemmen we hierover af en leggen we dit ook vast. Het bepaalt mede de inzet van onze dienstverlening.

Taboe

Er rust een taboe op armoede. Mensen schamen zich over het algemeen voor hun situatie. Dit geldt zeker voor mensen waarmee het altijd goed is gegaan (bijvoorbeeld ZZP’ers). We willen dat mensen die schulden verwachten of al schulden hebben geen drempel ervaren om met de gemeente in contact te treden. Gemiddeld duurt het 6 jaar voordat iemand zich meldt voor schuldhulp. Deze termijn willen we drastisch verkorten. Vandaar dat wij op veel verschillende manieren actief communiceren.

De Rondkomers

In Doetinchem zetten we volop in op preventie: bewustwording en het voorkomen van schulden. Er is een actieve coalitie tegen armoede ‘De Rondkomers’. Hierin werken Buurtplein, Laborijn, UWV, Rabobank, De Graafschap en de gemeente samen. Concrete acties zijn een lesprogramma, een theatervoorstelling, een 18+ wijzer en informatie via social media en een nieuwsbrief. Onze toegang is ontschot. Het maakt niet uit waar je je meldt: je wordt altijd geholpen.

Gemeente Doetinchem sluit aan bij de Nederlandse Schuldhulproute 

We willen dat alle inwoners kunnen rondkomen, meedoen en schuldzorgenvrij zijn. Daarom wil ik dat de gemeente Doetinchem zich aansluit bij de Nederlandse Schuldhulproute. Onze inwoners kunnen zo nog eerder de informatie of de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Zelf je schulden regelen

Mensen die er vroeg bij zijn en op zoek zijn naar de aanpak om zelf hun schulden te regelen, kunnen zelf hun schulden regelen. Hulp nodig? We staan bij de gemeente Doetinchem klaar met onze schulddienstverlening. Hier kun je je aanmelden.

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening: vroegsignalering

Per 1 januari 2021 is het wettelijk kader aangescherpt. Het primaire doel van de wetswijziging is het beter en vroeger helpen van mensen met schulden. Voor de gemeente Doetinchem betekent dit dat we volop door kunnen gaan op de ingeslagen weg. We hadden al de nodige afspraken met zorgverzekeraars, woningcorporaties en energie- en drinkwaterbedrijven over het uitwisselen van gegevens over betalingsachterstanden in het kader van vroegsignalering. Dit heeft in Doetinchem al lang een hoge prioriteit en dat blijft onverminderd zo.

Beschermingsbewind

Gemeente Doetinchem biedt sinds 2019 als één van de eerste gemeenten in ons land beschermingsbewind aan. Uitgangspunt daarbij is dat bij de gemeente het totale pakket aan schuldhulpverlening beschikbaar is. De bewindvoerder helpt om zelf weer regie te nemen over de financiën. Er wordt aandacht besteed aan vaardigheden en gedrag. Dit hoeft niet te betekenen dat iemand alle geldzaken helemaal zelfstandig regelt. Het kan ook zijn dat iemand zoveel mogelijk zelf bepaalt hoe hij zijn geld beheert. De gemeente Doetinchem verwijst inwoners dus niet (altijd) meer door naar externe bewindvoerderskantoren.

Toeslagenaffaire

Door problemen bij de uitvoering van de kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst zijn naar verwachting 40 gezinnen in de gemeente Doetinchem getroffen. Bij de gemeente is niet bekend welke inwoners dit zijn. De Belastingdienst wil herstellen wat fout is gegaan en heeft daarvoor ouders benaderd. Er is informatie beschikbaar via deze website. De Belastingdienst compenseert de gedupeerden, maar dit is niet altijd voldoende om uit de problemen te blijven. Er kunnen bijvoorbeeld andere problemen zijn ontstaan rondom inkomen, schulden of zorg. Wij ondersteunen hen dan graag. Gedupeerden kunnen contact opnemen met de gemeente. Inmiddels heeft een aantal mensen dat gedaan.

Ondersteuning ondernemers

De verwachting is dat er een toename zal zijn van (zelfstandig) ondernemers met schulden. De gemeente Doetinchem biedt zelfstandig ondernemers inkomensondersteuning levensonderhoud en/of een lening voor bedrijfskapitaal. Laborijn voert deze ondersteuning uit, die valt onder de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’ (Tozo). Naast financiële ondersteuning is er ook hulp bij heroriëntatie (bedrijfsadvies, omscholing, trainingen). In Doetinchems Vizier verscheen afgelopen week dit artikel.

Sneller uit schulden

Mensen wachten vaak te lang voordat zij zich bij de gemeente melden. Vaak hebben zij dan schulden bij veel verschillende schuldeisers en hebben zij geen overzicht meer en geen uitzicht meer op een schuldenvrije toekomst. Zowel onze inwoner als de schuldeisers hebben er belang bij dat wij een sterke regie voeren op de weg naar een schuldenvrije toekomst. Daarom zullen wij in Doetinchem de komende tijd nagaan hoe we met een collectief van schuldeisers afgestemd schulden kunnen saneren. Daarnaast willen we waar nodig een adempauze inlassen voor mensen met schulden. Een saneringskrediet werkt in specifieke gevallen. In dat geval neemt de gemeente (wij werken met Kredietbank Nederland) de schulden over en betaalt deze af. Dit maakt deel uit van een traject waarmee we beogen dat de inwoner stappen zet naar financiële zelfredzaamheid. Een belangrijk punt hierbij is dat ‘werken loont’. Wij willen dat elke stap op het gebied van (parttime) werk voor onze inwoners ook een stap is op weg naar een schuldenvrije toekomst.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.