Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

1020 documenten

Leefbaar 3B lost belangrijke verkiezingsbelofte in: gratis OV voor AOW

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 08-04-2024 07:31

Met trots kondigt Leefbaar 3B de start van een belangrijk initiatief aan, dat voortvloeit uit de verkiezingsbeloftes die de partij tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 en 2022 maakte. Per 1 april 2024 biedt de gemeente Lansingerland gratis openbaar vervoer (OV) aan voor AOW-gerechtigden met een laag inkomen. Het gratis OV is een lang gekoesterde ambitie van Leefbaar 3B om de mobiliteit en sociale inclusie van senioren binnen de gemeenschap aanzienlijk te verbeteren.

Leon Erwich: “Het invoeren van het gratis OV was niet zonder uitdagingen. De coronacrisis was in 2020 de belangrijkste drempel voor het initiatief omdat op dat moment alles stillag en een pilot voor het gratis OV niet representatieve resultaten zou opleveren. Daarom hebben we tijdens de coalitieonderhandelingen in 2022 het gratis OV voor AOW als speerpunt naar voren gebracht, zodat we nu zeker onze belangrijkste verkiezingsbelofte konden inlossen.”

Het initiatief start op 1 april 2024 en loopt tot 1 januari 2027. Het is geldig op alle bus-, tram- en metrolijnen van de RET, met uitzondering van de BOB-bus. Leefbaar 3B is overtuigd dat dit project een positieve impact zal hebben op de levenskwaliteit van onze oudere inwoners door hen meer mogelijkheden te bieden om actief deel te nemen aan de samenleving. De pilot zal worden geëvalueerd om te bekijken of het initiatief aanslaat en permanent kan worden ingevoerd, de doelstellingen heeft bereikt en of de doelgroep uitgebreid kan worden.

Het reisproduct is elk jaar aan te vragen van 1 april tot 1 juli. Bent u 66 jaar en 10 maanden of ouder, heeft u een netto-inkomen dat niet hoger is dan 120% van de toepasselijke AOW-norm en woont u in Lansingerland?

Voor meer informatie over het aanvragen van het gratis OV en de voorwaarden kunt u terecht op de website van de gemeente Lansingerland.

Een Stem voor Elke Stem: Burgerberaden en haar functie

Leefbaar Almere Leefbaar Almere DENK Almere 12-03-2024 14:59

Op voorstel van het presidium en de burgemeester sprak de raad op 25 mei 2023 met dr. Lisanne de Blok. Aanleiding was de historisch lage opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 (39,8%). Mevr. De Blok is één van de schrijvers van het rapport ‘De lokale niet-stemmer’, een onderzoek dat BZK liet uitvoeren, waarbij ook interviews in Almere Poort zijn gehouden. Hieruit bleek dat men verschillende redenen heeft om niet te stemmen. De niet- stemmer heeft een gebrek aan vertrouwen, desinteresse in politiek en het gevoel niet gezien of gehoord te worden door de lokale politiek (Zie mij, hoor mij). Daarnaast sprak de raad op 11 januari over plan van aanpak participatienota en geleerde lessen burgerparticipatie. Bij deze bespreking gaven verschillende insprekers aan niet tevreden te zijn over het participatieproces.

Vanavond willen de indieners van dit agendavoorstel graag met u het gesprek aangaan over een mogelijk effectief participatie-instrument: het burgerberaad. Dit instrument kan worden ingezet bij ontwikkelingen die invloed hebben op de directe omgeving van inwoners.

Het belang van deliberatieve democratie

De inwoner betrekken bij de besluitvorming is ontzettend waardevol. Het zorgt voor een meer inclusieve, transparante en verantwoordelijke samenleving. Burgers hebben unieke inzichten en ervaringen die waardevol zijn bij het nemen van beslissingen die hun leven en gemeenschap beïnvloeden.

Waar referenda de kiezers alleen maar vragen ergens voor of tegen te zijn, is het veel waardevoller om hen met elkaar in gesprek te laten gaan en samen te zoeken naar oplossingen. Dat noemen we ‘deliberatieve democratie’: hierin staat publieke discussie, het gesprek en redelijke argumentatie centraal. Door naar elkaar te luisteren kunnen burgers samenwerken aan weloverwogen oplossingen voor ingewikkelde vraagstukken.

Inzetten van het instrument ‘burgerberaad’

Om het vertrouwen in de gemeentelijke besluitvorming te herstellen en de burger meer te betrekken, zijn de indieners voorstander van het ‘burgerberaad’. Een burgerberaad is een groep gelote burgers, die met elkaar het gesprek aan gaan, zich verdiepen in de voorgedragen kwestie en vervolgens gezamenlijk komen met een advies, voorstel of besluit (afhankelijk van het mandaat dat ze gekregen hebben).

In Almere kennen we al iets wat veel weg heeft van een burgerberaad. Dat zijn de Havenadviseurs die adviseren in het kader van de stedelijke vernieuwing van Almere Haven. Ook is het college bezig om een burgerberaad op te zetten in het kader van de Omgevingsvisie.

De indieners zouden graag vaker gebruik maken van deze vorm van burgerparticipatie. En om die reden willen we hierover het gesprek aangaan binnen de raad.

Hoe werkt een burgerberaad?

Willekeurige selectie: De deelnemers worden op willekeurige wijze geselecteerd uit de gehele populatie van de stad, hierbij wordt wel gelet op een evenredige vertegenwoordiging gebaseerd op verschillende factoren. Dit garandeert een diverse en representatieve groep burgers.

Kennisontwikkeling: onderdeel van het burgerberaad is dat de deelnemers verdiepen in het onderwerp door deskundigen uit te nodigen. Dit stelt hen in staat om goed geïnformeerde standpunten te vormen. De deelnemers bepalen zelf welke informatie zij nodig hebben.

Facilitatie: Een neutrale en ervaren gespreksleider begeleidt het proces. De gespreksleiders zorgen ervoor dat de discussies ordelijk en respectvol verlopen. Daarnaast zorgt de gesprekleider ervoor dat alle deelnemers gelijke mogelijkheden krijgen om hun standpunten naar voren te brengen.

Deliberatie: De geselecteerde burgers gaan met elkaar in gesprek, bespreken het onderwerp grondig en overwegen verschillende standpunten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van redelijke argumentatie en feitelijke informatie.

Opstellen van aanbevelingen: Aan het einde van het proces worden de bevindingen samengevat en worden aanbevelingen opgesteld die worden voorgelegd aan beleidsmakers of andere relevante actoren.

Mandaat: Van te voren dient ook te worden afgesproken wat met de uitkomst van dit proces wordt gedaan. Brengen ze een advies uit aan de raad en besluit de raad vervolgens zelf? Of worden de adviezen direct opgenomen in het beleid?

Voordelen van een burgerberaad

Het instrument burgerberaad heeft verschillende voordelen:

Representatief: Doordat deelnemers geloot worden, vormen ze – in tegenstelling tot reguliere participatieprocessen of democratische verkiezingen – tot een representatieve afspiegeling van de samenleving. Burgers die anders niet veel van zich laten horen, krijgen nu de kans om hun stem te laten horen. Om gelijkwaardige deelname mogelijk te maken is het belangrijk om te zorgen dat iedereen mee kan doen. Dit kan door middel van het aanbieden van maatoplossingen voor mogelijke deelnemers, zoals het regelen van tijdelijke kinderopvang, een afspraak voor een vergoeding etc. Overwegingen over dit soort inclusie, net als bijvoorbeeld de informatie over het taalniveau en ondersteuning op het gebied van informatie zijn volgens mij belangrijk om mee te nemen.

Diepgaande overweging: Het deliberatieve proces biedt deelnemers de mogelijkheid om complexe kwesties grondig te bespreken en verschillende standpunten te overwegen. Dit zorgt voor weloverwogen beslissingen die rekening houden met diverse invalshoeken.

Vertrouwen en legitimiteit: Doordat de geselecteerde burgers willekeurig zijn gekozen, worden de aanbevelingen van het deliberatieve proces vaak gezien als een weerspiegeling van de bredere samenleving. Dit vergroot het vertrouwen in de resultaten en de legitimiteit van de besluitvorming.

Kwalitatieve resultaten: De representatieve, deliberatieve steekproef bevordert een sfeer van redelijke argumentatie en feitelijke informatie, waardoor emoties en vooroordelen worden verminderd. Dit resulteert in beter geïnformeerde en meer doordachte beslissingen.

Risico’s/ Nadelen Burgerberaad

Juiste vraagstelling: Het is heel belangrijk om de juiste vraag te stellen bij een burgerberaad. Een te brede vraag geeft vaak niet het antwoord op het op te lossen probleem.

Mandaat raad vs. burgerberaad: Het is essentieel om duidelijke afspraken te maken in hoeverre het burgerberaad bepaalt en de vrijheid heeft. Wat doet de raad als hij het niet eens is met de uitkomst van het burgerberaad?

Tijdsbestek: Voor een grondige uitvoering van burgerberaad zijn inwoners nodig die tijd willen en kunnen besteden hieraan. Dit kan ook betekenen dat een deel van potentiële deelnemers niet kan deelnemen. Denk aan de groep 30 tot 45 jarige inwoners met kinderen en een fulltime baan.

Kostenplaatje: De organisatie van een burgerberaad brengt kosten met zich mee. Voorafgaand aan de organisatie van een burgerberaad is het belangrijk hierover afspraken te maken.

Pannenkoekendag

Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP) Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP) Dijk en Waard 08-03-2024 15:22

Het #Huygenwaerthuis is een voorziening voor 21 ouderen met geheugenverlies. Huiselijk, vriendelijk personeel en alleen een AOW uitkering is voldoende om hier te kunnen wonen. Vanmorgen heb ik samen met een aantal collega’s zo’n 200 pannenkoeken gebakken. Mooi initiatief van #doesgoed!

Een Thuis voor Iedereen: Starters en Senioren centraal bij Hart voor Medemblik

Hart voor Medemblik Hart voor Medemblik Medemblik 20-02-2024 19:08

Tijdens de recente behandeling van de woonvisie voor 2024-2028 heeft Hart voor Medemblik zich sterk gemaakt voor twee groepen in onze gemeenschap: starters en senioren. Onze focus lag op het vinden van goede woonoplossingen voor deze groepen, elk met hun eigen behoeften.

Betaalbare Starterswoningen

Het is voor starters niet makkelijk om een betaalbare eerste woning te vinden. Daarom hebben we ons ingezet voor meer betaalbare woningen voor deze jonge mensen die net beginnen met wonen. We kijken niet alleen naar de prijs, maar ook naar waar de huizen staan en hoe goed ze zijn.

Comfortabele Woningen voor Senioren

Voor onze senioren is het belangrijk dat ze in een fijne, veilige en makkelijk toegankelijke woning kunnen leven. We willen woningen die goed passen bij wat oudere mensen nodig hebben, zodat ze zo lang mogelijk zelfstandig en comfortabel kunnen wonen.

Tijdens de behandeling van de woonvisie legde Hart voor Medemblik de focus op het realiseren van een fijn thuis voor iedereen in onze gemeente, zowel jong als oud. We blijven hard werken voor een Medemblik waar iedereen zich thuis voelt.

Hart voor Medemblik: Meer starters- en seniorenwoningen, voorrang voor inwoners uit de gemeente bij nieuwbouw en meer middenhuur.

Hart voor Medemblik Hart voor Medemblik Medemblik 20-02-2024 18:01

De woonvisie is vastgesteld door de gemeenteraad. Bij Hart voor Medemblik hebben we niet stilgezeten. Met trots kunnen we vertellen dat we onlangs twee belangrijke voorstellen hebben ingediend. Ons doel? Zorgen dat er voor iedereen een passend thuis is in de gemeente Medemblik.

Meer middenhuur en ruimte voor tiny houses

We hebben allereerst voorgesteld om meer middenhuurwoningen beschikbaar te maken. Dit zijn huurwoningen die betaalbaar zijn voor mensen met een middeninkomen – belangrijk, want deze groep valt vaak tussen wal en schip. Ook hebben we ons ingezet voor meer ruimte voor iets grotere tiny houses. Deze compacte, duurzame woningen zijn razend populair en een creatieve oplossing voor de woningnood.

Voorrang voor eigen Inwoners

We willen dat onze eigen inwoners voorrang krijgen bij de toewijzing van nieuwbouwwoningen. Dit staat nog niet in de woonvisie, alleen als onderzoek. Maar we blijven ons hiervoor sterk maken. We vinden het belangrijk dat mensen die een band hebben met de gemeente Medemblik, hier ook kunnen blijven wonen.

Woningen voor starters en senioren

Een ander belangrijk punt in onze visie is de focus op woningen voor starters en senioren. We realiseren ons dat deze twee groepen vaak specifieke behoeften en uitdagingen hebben als het om huisvesting gaat. Voor starters betekent dit het creëren van betaalbare en toegankelijke woningen om hun wooncarrière te beginnen. Voor senioren richten we ons op comfortabele, toegankelijke woningen die geschikt zijn voor de levensfase waarin zij zich bevinden.

Onze inzet in de woonvisie

In de nieuwe woonvisie van de gemeente Medemblik voor 2024-2028 zijn al veel goede stappen gezet. Er wordt ingezet op een snellere bouw van woningen en een mix van sociale huur, betaalbare koop en vrije sector huizen. Wij van Hart voor Medemblik steunen deze visie, maar we vinden ook dat er iets mist.

Iedere dag maken wij gemeente Medemblik beter, veiliger en mooier

Training Radboud Academy

Harderwijk Anders Harderwijk Anders Harderwijk 10-02-2024 15:04

Afgelopen dinsdag zijn raadsleden Christel en Tessa aanwezig geweest bij een training ‘Dialoog & Onderhandelen’ van de Gelderland Academie en Radboud Academy in Nijmegen. Tijdens deze avond kwamen onderwerpen aan bod als conflictonderhandelingen, de samenhang met het onderhouden van een goede werkrelatie en hoe verschillende belangen bij elkaar te brengen.

Om kennis en praktijk te verbinden werden we deelnemer van een spel. In de fictieve gemeente Rivierenland moesten drie tegels meer natuur gerealiseerd worden en één tegel met een AZC. Deelnemers van de training werden opgedeeld in de volgende groepen: ambtenaren, boeren, burgerbelangengroep en natuurvertegenwoordigers. Iedere groep ging met een eigen opdracht aan tafel tijdens de eerste ronde. Dat liep uiteraard spaak! In de tweede ronde mochten de groepen vooraf ook met elkaar overleggen. Het resultaat: een veel constructiever gesprek. De problemen niet direct opgelost, maar wel vele stappen verder dan de eerste ronde.

Het was een leerzame avond vol inspiratie en andere perspectieven. Eigenlijk zou je de samenleving in plaats van een ‘debat’ juist opbouwende dialogen wensen. Dat vraagt inzet van alle belanghebbenden zonder een machtsmisbruik. Geven en nemen. Creativiteit: om samen tot de oplossing te komen in plaats van lijnrecht tegenover elkaar staan.

Dank aan de Gelderland Academie en Radboud Academy voor deze inspirerende training!

Woonvisie lost woningnood in Delft niet op

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 01-12-2023 09:08

Inbreng Sylvia Grobben namens Hart voor Delft in commissie Sociaal Domein over de Woonvisie.

Ja wethouder, Hoe gaan we de woningnood oplossen? Hoe gaan we ervoor zorgen dat Delftenaren

’s avonds hun hoofd op hun kussen neerleggen in de wetenschap dat zij dit doen in hun eigen huis? Hoe gaan wij onze inwoners, die vaak ten einde raad zijn, in slechte woningen wonen, of helemaal geen woning hebben, of op hun 30

nog bij hun ouders bivakkeren een zonnestraaltje hoop geven?

Het antwoord gaan we jammer genoeg niet vinden in deze Woonvisie. Dit kan ook niet, want wat er niet is, kun je ook niet weggeven. Deze woonvisie staat vol met idealen en van hoop dat wij het gaan oplossen in de komende jaren. En ik spreek de hoop uit, dat het gaat lukken, dat wij de mensen, die geen kussen hebben om hun hoofd op te leggen gaan voorzien van een eigen plek. Voor het zover is, hebben we nog een lange weg te gaan.

Als eerste zouden wij de betaalbaarheid sociale huurwoningen willen aankaarten. Het valt ons op dat er heel weinig sociale huurwoningen zijn met een huur onder de € 600. Waarom is dit? Waarom springen alle huren van de opnieuw te verhuren sociale huurwoning als een kangoeroe omhoog? Veel huren liggen dicht tegen de liberalisatie grens aan, bij de eerste de beste huurverhoging gaat de huur er al overheen en is er maximale huursubsidie benodigd om de huur betaalbaar te houden. Is dit al eens besproken met de wooncorporaties? Er wordt in de woonvisie benoemd dat er gestreefd wordt om de instroom van kwetsbare of bijzonder doelgroepen voor woningen met een lagere huurprijs dan de liberalisatiegrens mogelijk te houden. Maar is een eenverdiener een kwetsbare of een bijzondere doelgroep om in aanmerking te komen voor een huur onder de € 600? Of een gezin, tweeverdieners maar laagopgeleid?

Hart voor Delft is groot voorstander voor het vormen van collectieve woonvormen en sluiten ons bij het betoog van de heer Brouwer aan. Collectieve woonvormen zijn niet alleen voorbehouden aan kwetsbare groepen maar natuurlijk ook samengestelde gezinnen en jongeren. Hier willen wij speciale aandacht voor en willen graag van de wethouder weten of zij hier opnieuw aandacht aan zou willen besteden. Ook willen wij graag onderzocht hebben, liefst op korte termijn, hoe een nieuwe vorm van wonen tussen thuis en verpleegtehuis mogelijk gemaakt kan worden. Het oude tussen aanhalingstekens, bejaardentehuis, met een slaapkamer extra en gemeenschappelijke ontspanningsruimten waar bijvoorbeeld gegeten en/of koffiegedronken kan worden. Indien mogelijk een doorstroommogelijkheid naar een verpleegtehuis eraan gekoppeld. Zoals de seniorenflat aan de Cort vd Lindenstraat en het Lindenhof. Ik gebruik dit regelmatig in mijn betogen, omdat ik zie hoe plezierig onze senioren hier leven, de vreugde die zij hebben in hun dagelijkse bestaan wat onderbroken wordt door een samenkomst met andere bewoners voor een kopje koffie of een praatje.

Een voor ons opvallend gebrek, in de overigens vrij volledige Woonvisie, is het ontbreken van een leegstandswet. Wij hebben eerder hierover schriftelijke vragen gesteld en nu blijkt dat er in Delft momenteel geen registratieplicht voor leegstaande panden is waardoor de gemeente niet beschikt over essentiële informatie over de duur van de leegstand. Voor Hart voor Delft is het verontrustend dat het ontwikkelen van leegstandsbeleid pas in 2025 op de agenda staat. Eveneens wordt onrechtmatige bewoning pas in 2025 onder de loep genomen. Dat betekent dat het nog een heel lange tijd kan duren eer er actie wordt ondernomen. In deze tijd van urgente woningnood is het van essentieel belang om onmiddellijk te starten met het onderzoek naar onrechtmatige bewoning en leegstand.

Voor Hart voor Delft is het van groot belang in te spelen op de groeiende behoefte aan doorstroming binnen de sociale huurvoorraad, en tussen sociale huur, vrije sector en sociale koop. Een mogelijke positieve ontwikkeling zou kunnen zijn een maatregelenpakket voor senioren te introduceren die deze doorstroming bevordert. Senioren zouden bijvoorbeeld hierdoor nog meer aangemoedigd kunnen worden hun te grote woning te verruilen voor betaalbare kleinere woningen. De mogelijkheid een financiële ondersteuning zou geboden moeten worden bij het verhuisproces. Ook behoud van betaalbare huur, of het gelijk blijven van de nieuwe huur verdient extra aandacht. Nu is het vaak zo dat senioren niet willen verhuizen omdat de nieuwe huur voor de kleinere woning substantieel hoger is dan de oude huur voor de te grote woning.

De gemeente Delft heeft samen met de TU Delft en Inbo in 2022 de woonwensen van ouderen in Tanthof onderzocht. In het kader van een onderzoek genaamd: Van groot naar beter: samenwonen op leeftijd.

Wat heeft het merendeel van de deelnemers aangegeven?

dat zij op zoek zijn naar een sociale huur- of koopwoning,

dat zij een logeerkamer willen,

dat zij een tuin of balkon willen,

dat zij niet willen verhuizen of het nog niet weten,

dat zij heel erg tevreden zijn met hun huidige woning (waarschijnlijk te grote)

dat zij over 20 jaar willen verhuizen.

Het is jammer dat de onderzoekers Hart voor Delft niet hebben geraadpleegd want wij hadden u precies hetzelfde kunnen vertellen zonder subsidie. Dit had toch mooi weer € 30.000 bespaard.  Er worden allerlei onderzoeken gedaan, maar een echt belangrijk onderdeel wordt niet benoemd, en dat is verhuiskosten en hogere huur. Wil de wethouder gaan meedenken en bezien of een vorm van verhuisvergoeding en doorstroomregelingen zoals in Utrecht mogelijk zijn? In Utrecht is het afgesproken dat huurders die doorstromen Van Groot naar Beter, nooit meer dan € 50 per maand meer netto huur gaan betalen dan dat zij nu betalen.

Ons volgende punt is de Wet goed Verhuurderschap die Op 1 juli 2023 van kracht geworden met als doel ongewenste verhuurpraktijken te voorkomen. Het verontrust Hart voor Delft dat de uitvoeringsagenda een verkenning met betrekking tot de introductie van verhuurvergunningen voor 2024 inplant. Gezien het feit dat de wet al 5 maanden in werking is vragen wij ons af of er al stappen zijn ondernomen om de effectiviteit te beoordelen. Deze mogelijkheid in de nieuwe wet lijkt ons een uitstekend instrument om ongewenste verhuurpraktijken te voorkomen en wij zouden graag willen weten of er al enige vorm van onderzoek is ondernomen of dat dit echt pas medio 2024 zal plaatsvinden als de mogelijkheid misschien al een jaar toepasbaar is en wij mogelijk weer achter de feiten aanlopen.

Dan als één van onze laatste punten: Woonnet Haaglanden. Gelukkig hebben wij net vernomen dat er 18 januari 2024 een beeldvormende sessie gepland staat over Woonnet Haaglanden. Hart voor Delft heeft meerdere malen aangegeven dat wij graag zien dat een groot percentage woningen toegewezen worden aan Delftenaren, daar hoeven we ons de laatste tijd geen zorgen over te maken, er komen amper woningen in Delft vrij waar ingeschreven op kan worden. Hoe komt dit? Worden alle woningen die vrijkomen aan statushouders toegewezen of is het zo dat er daadwerkelijk geen woning vrij komt?

Ter afsluiting dringen wij eropaan om bij eerdergenoemde onderwerpen zoals ontwikkelen van een leegstandsbeleid, onderzoek naar onrechtmatige bewoning en de mogelijkheden die de Wet Goed Verhuurderschap biedt sneller actie te ondernemen. Graag zien wij een reactie van de wethouder hierop tegemoet om in de tweede termijn in te gaan op het indienen van mogelijke moties. De inwoners van Delft hebben behoefte aan concrete stappen om de huidige woningnood aan te pakken en willen niet wachten tot het tijd is een kruisje af te vinken ergens in 2024 in de Uitvoeringsagenda.

Conclusie: Woonvisie lost woningnood in Delft niet op!

Sylvia Grobben

Kaderstellende notitie Oranjepark

Trots Trots Pijnacker-Nootdorp 25-11-2023 12:34

De kaderstellende notitie Oranjepark gaat over het gebied tussen de wijk Koninginnehof en het gemeentekantoor in Pijnacker. Er wordt voorgesteld om in het gebied woningen te ontwikkelen, vooral voor starters, ouderen en sociale huur.

Randvoorwaarden

Met een kaderstellende notitie geef je randvoorwaarden mee bij het verder ontwikkelen van het gebied. Bijvoorbeeld het percentage sociale woningen of het maximaal aantal woonlagen. Tijdens de oordeelvormende vergadering hebben wij naar een scenario uitwerking gevraagd per knop waar aan wij kunnen draaien als raad. Dan wordt het duidelijk wat de kosten en baten zijn per onderdeel. Helaas was hier geen meerderheid voor.

Tegen nog meer woonlagen

Tijdens de besluitvormende vergadering werd er met een amendement gevraagd om meer woonlagen toe te staan. Dit hebben wij niet gesteund. Uit het participatieverslag bleek al dat bewoners moeite hadden met de voorgestelde zes lagen. Nu worden het er acht. Dit vinden wij echt te veel. Het is belangrijk om goed naar de zorgen van onze inwoners te luisteren en niet blind te staren op meer woningen. Een wijziging voor meer maatschappelijke ruimte in het gebied werd helaas ook niet gesteund door een meerderheid van de raad.

Wel voorgestemd

Uiteindelijk hebben wij wel voor het voorstel gestemd, zodat de gemeente door kan met het verder uitwerken van de plannen.

Meer informatie over Oranjepark (website gemeente).

Bijdrage begroting 2024 CDA Eindhoven

CDA CDA Eindhoven 07-11-2023 18:17

Tijdens de recente raadsvergadering stond de begroting voor 2024 centraal, waarbij we vooruitblikten op het komende jaar. Dagelijks spannen we ons in om Eindhoven nóg mooier te maken. Het komende jaar zetten we naast onze kernpunten extra sterk in op de volgende speerpunten: Betere wijkgerichte aanpak In nauwe samenwerking met bewoners en professionals richten we ons op drie concrete punten per wijk om de leefbaarheid en sociale cohesie te verbeteren. Uitbreiding van het aantal boa's, inclusief avonddiensten, versterking van het bestuurlijk interventieteam en aanwezigheid van wijk-GGD'ers. Bevordering van voldoende wijkactiviteiten met als middelpunt een bruisend buurthuis en aantrekkelijke winkelgebieden. Gerichte aanpak van onkruid en plaatsen van bladkorven. Doorpakken in woningbouw & infrastructuur: Meer woningen bouwen voor starters, gezinnen en voornamelijk senioren. Versnelling van de ontwikkeling van WoensXL, Kastelenplein en Sectie C, in lijn met KnoopXL en Victoriakwadrant. Verbetering van de doorstroming van autoverkeer op belangrijke uitvalswegen, versterking van het busvervoer en uitbreiding van fietspaden. Aanpakken van de tien meest onveilige verkeerspunten. Meer oog voor kwetsbare inwoners: Toegenomen aandacht voor dak- en thuislozen en kwetsbare jongeren die slachtoffer zijn van seksuele uitbuiting of uitbuiting op de arbeidsmarkt. Bestrijding van eenzaamheid onder zowel jongeren als ouderen. Uitbreiding van jeugdwerk en ondersteuning van inwoners die financieel kwetsbaar zijn. Investeren in het maatschappelijk middenveld. Meer investeren in de gemeenschap Stimuleren van bedrijven en de gemeente om personeel te motiveren om de Nederlandse taal beter te beheersen. Ondersteuning van gemeenschapsinitiatieven die groepen met elkaar verbinden. Aanmoedigen van stadsbestuur en ambtenaren om frequenter de buurten in te gaan.

Eigen geld dus eigen beleggingen

D66 D66 Nederland 23-10-2023 18:15

Gelukkig bouwen de meeste Nederlanders een goed pensioen op voor later. Daar kijken de meesten nooit naar om. Met zo’n tien miljoen Nederlanders beleggen we ongeveer €1500 miljard. Die beleggingen moeten aansluiten bij de voorkeuren van deelnemers. Met deze aanpassing aan de Wet eigen strategie pensioenfonds (Wesp) zorgt Sjoerd Warmerdam ervoor dat deelnemers zeggenschap krijgen over hun eigen geld.

Met de Wet eigen strategie pensioenfonds (Wesp) krijgen werknemers namelijk inspraak over waar hun eigen geld naartoe gaat. Met zijn aanpassing zorgt Sjoerd ervoor dat de medezeggenschap altijd verkozen wordt door de deelnemers. Zo vertegenwoordigen zij altijd de werknemers die meedoen bij het pensioenfonds. Als werknemer kun je invloed hebben op waar jouw opgebouwde pensioen in geïnvesteerd wordt door op iemand te stemmen die jouw belangen vertegenwoordigt of door jezelf kandidaat te stellen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.