Nieuws van GroenLinks inzichtelijk

475 documenten

Kritiek op Luchtvaartnota: 'Onverantwoord' | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 08-07-2020 00:00

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eindelijk de Luchtvaartnota uitgebracht, de visie van het ministerie op de toekomst van de luchtvaart in Nederland. 'Verantwoord vliegen naar 2050' heet het document. ,,Maar zo verantwoord vinden wij het helemaal niet'', reageert GroenLinks-raadslid Niels Jeurink. ,,Want de luchtvaart mag van het ministerie gewoon blijven groeien zoals het altijd al deed.''

Er is volgens Niels Jeurink amper aandacht voor de overlast die dat veroorzaakt. ,,Amper aandacht voor de gevolgen voor natuur, milieu en klimaat. Ja, geprobeerd wordt het aantal nachtvluchten op Schiphol te verminderen. Maar het 'wisselgeld' dat daarvoor lijkt te worden gevraagd is opening van Lelystad Airport! Met alle gevolgen van dien, ook voor Kampen.''

Zienswijze Alle reden dus voor een zienswijze. ,,We vinden dat luchtvaart net als iedere andere transportsector behandeld moet worden en niet als een doel op zich. We vinden dat vluchten tot 750 kilometer door de trein vervangen moeten worden. Dat er een eerlijke prijs gevraagd moet worden voor vliegtickets. En natuurlijk dat Lelystad Airport niet open mag zodat er geen laagvliegende vliegtuigen over onze gemeente komen. Dat alles, en meer, lees je in onze zienswijze."

GroenLinks verzet zich samen met PvdA, fractie Piket en CDA tegen groei aantal vluchten Schiphol | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 30-06-2020 00:00

In het nieuwe plan voor de uitbreiding van Schiphol zou het aantal vluchten in 2050 ten opzichte van 2020 met 230000 toenemen. Op basis hiervan constateren de lokale partijen dat de geluidsoverlast, uitstoot van fijnstof en CO2 ook verder zullen verergeren. De bovenstaande lokale partijen pleiten daarom voor een nachtsluiting tussen 23:00-7:00 uur en proberen ook de groei van het aantal vluchten tegen te gaan. Ze hebben hierover een motie ingediend bij de gemeente Teylingen.

Fly responsibly: Schiphol en het coronavirus | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 13-06-2020 00:00

Op donderdag 11 juni stelde GroenLinks Haarlemmermeer vragen aan de burgemeester over de veiligheid op Schiphol als het gaat om het coronavirus. Onze zorg is dat Schiphol een superverspreider wordt, dat de luchthaven de bron wordt van een opleving van het coronavirus in ons land. Hoogst actueel, want vanaf maandag 15 juni gaan de eerste versoepelingen op het gebied van reizen in.

Schiphol ligt binnen ónze gemeentegrenzen. Dat betekent dat de gemeente Haarlemmermeer verantwoordelijkheden heeft op het gebied van de veiligheid op de luchthaven. Die taken liggen bij de burgemeester. De burgemeester is tevens hoofd van de veiligheidsregio Kennemerland en intensief betrokken bij het coronabeleid in onze regio. In de samenleving zijn veel vragen over de combinatie vliegen en corona. Hoog tijd dus om vragen te stellen. Wij vroegen of zij deze zorgen begrijpt, welke maatregelen er op de luchthaven worden genomen en hoe er gehandhaafd wordt.

Afgelopen dinsdagavond was er een protestactie van medewerkers van Schiphol: zij maken zich zorgen maken of zij veilig hun werk kunnen hervatten op de luchthaven. Tijdens deze protestbijeenkomst bleek bovendien dat de arbeidsinspectie SZW onderzoek doet naar de werkomstandigheden van het Schipholpersoneel in deze tijden van de wereldwijde pandemie met het coronavirus.

Aan het begin van de coronacrisis was de luchthaven bepaald niet voortvarend met het nemen van veiligheidsmaatregelen. De taferelen bij de bagagebanden staan ons nog bij, evenals het feit dat pas na lange tijd de buffetten in de luxe lounges gesloten werden. Nu we langzaamaan de teugels iets mogen laten vieren, lijkt de ernst van de situatie te zijn doorgedrongen tot álle sectoren, behalve tot de luchtvaartsector. Waar van ons allen voorzichtigheid wordt gevraagd, bijvoorbeeld door anderhalve meter afstand te houden, zijn het de luchtvaartmaatschappijen die hier eigenstandig een ander beleid op voeren. Vliegtuigen zitten gewoon helemaal vol. De reden? Om met de woorden van KLM-CEO Elbers te spreken: ‘Want alleen als het merendeel van de vliegtuigstoelen verkocht wordt, kan vliegen weer rendabel zijn voor KLM.’

GroenLinks Haarlemmermeer kan zich de zorgen van het personeel én van heel veel anderen goed voorstellen. Op Schiphol komen en vertrekken dagelijks normaal bijna 200.000 mensen. Nu ligt dat aantal flink lager door de coronacrisis, maar de verwachting is dus dat er binnenkort weer meer gevlogen zal worden. Een gedeelte van deze reizigers komt bovendien uit gebieden waar de infectiedruk hoger is dan die in ons land. Ook maken veel reizigers vanaf de luchthaven gebruik van het openbaar vervoer, bus en trein: Schiphol is immers niet alleen een luchthaven maar ook een bus- en treinstation. Het zou een ramp zijn als door het onzorgvuldig hervatten van de luchtvaart de infectiedruk in ons land weer zou toenemen.

Ook vanuit de Tweede Kamer zijn vragen gesteld. Is het veilig om met een volledige bezetting te vliegen? De burgemeester gaf aan dat er op dat moment nog druk overleg was met onder andere het ministerie over (toekomstige) maatregelen. Vrijdag 12 juni kwam het kabinet met de maatregelen die gaan gelden op de Nederlandse luchthavens en in vliegtuigen.  Daaruit blijkt dat de anderhalve meter maatregel niet geldt in vliegtuigen, het RIVM geeft aan dat dit (onder andere door het speciale luchtverversingsysteem in vliegtuigen) niet nodig zou zijn. Wel dient iedereen een mondkapje te dragen, en zich aan de overige coronamaatregelen te houden.

De burgemeester gaf aan onze zorgen te delen. Ze vertelde dat zij de huidige en ook de nieuwe maatregelen goed kan handhaven. De luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen. Ook zegde ze toe de brief van het kabinet met ons te delen (zie hieronder).

Tot slot:

Bij ons overheerst het gevoel dat er door het kabinet voor de luchtvaart wéér een uitzondering is gemaakt. Luchtvaartmaatschappijen hebben wekenlang hun gang mogen gaan, terwijl van de rest van de samenleving is gevraagd zich aan strenge maatregelen te houden. Toen de horeca, bioscopen en culturele instellingen nog dicht waren, werd er ‘gewoon’ gevlogen met volle vliegtuigen. Nu zijn er richtlijnen opgesteld die tot stand zijn gekomen in samenspraak met de luchtvaartsector. Some are more equal than others….

Veilig vliegen in tijden van corona: de tijd zal leren of dat kan.

Lees Kamerbrief over Covid-19 en luchtvaart

Fly responsibly: Schiphol en het coronavirus | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 13-06-2020 00:00

Op donderdag 11 juni stelde GroenLinks Haarlemmermeer vragen aan de burgemeester over de veiligheid op Schiphol als het gaat om het coronavirus. Onze zorg is dat Schiphol een superverspreider wordt, dat de luchthaven de bron wordt van een opleving van het coronavirus in ons land. Hoogst actueel, want vanaf maandag 15 juni gaan de eerste versoepelingen op het gebied van reizen in.

Schiphol ligt binnen ónze gemeentegrenzen. Dat betekent dat de gemeente Haarlemmermeer verantwoordelijkheden heeft op het gebied van de veiligheid op de luchthaven. Die taken liggen bij de burgemeester. De burgemeester is tevens hoofd van de veiligheidsregio Kennemerland en intensief betrokken bij het coronabeleid in onze regio. In de samenleving zijn veel vragen over de combinatie vliegen en corona. Hoog tijd dus om vragen te stellen. Wij vroegen of zij deze zorgen begrijpt, welke maatregelen er op de luchthaven worden genomen en hoe er gehandhaafd wordt.

Afgelopen dinsdagavond was er een protestactie van medewerkers van Schiphol: zij maken zich zorgen maken of zij veilig hun werk kunnen hervatten op de luchthaven. Tijdens deze protestbijeenkomst bleek bovendien dat de arbeidsinspectie SZW onderzoek doet naar de werkomstandigheden van het Schipholpersoneel in deze tijden van de wereldwijde pandemie met het coronavirus.

Aan het begin van de coronacrisis was de luchthaven bepaald niet voortvarend met het nemen van veiligheidsmaatregelen. De taferelen bij de bagagebanden staan ons nog bij, evenals het feit dat pas na lange tijd de buffetten in de luxe lounges gesloten werden. Nu we langzaamaan de teugels iets mogen laten vieren, lijkt de ernst van de situatie te zijn doorgedrongen tot álle sectoren, behalve tot de luchtvaartsector. Waar van ons allen voorzichtigheid wordt gevraagd, bijvoorbeeld door anderhalve meter afstand te houden, zijn het de luchtvaartmaatschappijen die hier eigenstandig een ander beleid op voeren. Vliegtuigen zitten gewoon helemaal vol. De reden? Om met de woorden van KLM-CEO Elbers te spreken: ‘Want alleen als het merendeel van de vliegtuigstoelen verkocht wordt, kan vliegen weer rendabel zijn voor KLM.’

GroenLinks Haarlemmermeer kan zich de zorgen van het personeel én van heel veel anderen goed voorstellen. Op Schiphol komen en vertrekken dagelijks normaal bijna 200.000 mensen. Nu ligt dat aantal flink lager door de coronacrisis, maar de verwachting is dus dat er binnenkort weer meer gevlogen zal worden. Een gedeelte van deze reizigers komt bovendien uit gebieden waar de infectiedruk hoger is dan die in ons land. Ook maken veel reizigers vanaf de luchthaven gebruik van het openbaar vervoer, bus en trein: Schiphol is immers niet alleen een luchthaven maar ook een bus- en treinstation. Het zou een ramp zijn als door het onzorgvuldig hervatten van de luchtvaart de infectiedruk in ons land weer zou toenemen.

Ook vanuit de Tweede Kamer zijn vragen gesteld. Is het veilig om met een volledige bezetting te vliegen? De burgemeester gaf aan dat er op dat moment nog druk overleg was met onder andere het ministerie over (toekomstige) maatregelen. Vrijdag 12 juni kwam het kabinet met de maatregelen die gaan gelden op de Nederlandse luchthavens en in vliegtuigen.  Daaruit blijkt dat de anderhalve meter maatregel niet geldt in vliegtuigen, het RIVM geeft aan dat dit (onder andere door het speciale luchtverversingsysteem in vliegtuigen) niet nodig zou zijn. Wel dient iedereen een mondkapje te dragen, en zich aan de overige coronamaatregelen te houden.

De burgemeester gaf aan onze zorgen te delen. Ze vertelde dat zij de huidige en ook de nieuwe maatregelen goed kan handhaven. De luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen. Ook zegde ze toe de brief van het kabinet met ons te delen (zie hieronder).

Tot slot:

Bij ons overheerst het gevoel dat er door het kabinet voor de luchtvaart wéér een uitzondering is gemaakt. Luchtvaartmaatschappijen hebben wekenlang hun gang mogen gaan, terwijl van de rest van de samenleving is gevraagd zich aan strenge maatregelen te houden. Toen de horeca, bioscopen en culturele instellingen nog dicht waren, werd er ‘gewoon’ gevlogen met volle vliegtuigen. Nu zijn er richtlijnen opgesteld die tot stand zijn gekomen in samenspraak met de luchtvaartsector. Some are more equal than others….

Veilig vliegen in tijden van corona: de tijd zal leren of dat kan.

Lees Kamerbrief over Covid-19 en luchtvaart

PAL GroenLinks stelt vragen over vliegbasis Leeuwarden | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks Leeuwarden 04-06-2020 00:00

Al geruime tijd werkt Vliegbasis Leeuwarden zonder natuurvergunning. Ook dringt de Inspectie voor de Leefomgeving al langere tijd aan op een geactualiseerde Omgevingsvergunning. De fractie van PAL GroenLinks vindt dat inwoners en de natuur in de omgeving een passende bescherming verdienen tegen het lawaai en de uitstoot van de vliegbasis. De fractie wil een actievere opstelling van het college in dit dossier en stelde hierover een aantal schriftelijke vragen.

Geluidsvermindering Eindhoven Airport | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks D66 Eindhoven 13-05-2020 00:00

De Coronacrisis treft ons helaas allemaal, in meer of mindere maten. Toch heeft het soms ook positieve effecten; bijvoorbeeld voor de natuur. Hoewel het misschien naar voelt, is het de uitdaging om te kijken hoe je van iets negatiefs iets positiefs kan maken. We zijn in gesprek geweest met Eindhovenaren. Zij roepen op om in de nieuwe situatie de positieve effecten van het wegvallen van o.a. het vliegverkeer nu goed te gebruiken. Daarom heeft ons raadslid Samir Toub samen met D66 een vrije motie aan het college voorgelegd.

In 2030 moet er 30% minder geluidsbelasting zijn. Verder horen we terug van de bewoners dat ze met de vermindering van vluchten door de crisis beter slapen en minder stress ervaren. Deze signalen kunnen we natuurlijk niet negeren.

We hebben het college gevraagd om samen met Eindhoven Airport om in de nieuwe realiteit te kijken naar de kansen voor de 30% geluidsvermindering. De wethouder heeft dit voorstel omarmd. We geven graag de ruimte aan het college en Eindhoven Airport om met nieuwe ideeën te komen hoe je voordeel kunt halen uit deze bijzondere tijden. Voor het einde van dit jaar worden we hierover geïnformeerd.

Lees hier het artikel dat het ED schreef over deze vrije motie.

 

 

Noodpakket KLM alleen onder strikte voorwaarden | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Waadhoeke 18-04-2020 00:00

KLM schrapte 90% van de vluchten en verkeert in zwaar weer. Het bedrijf lijkt daarom -naast eerdere financiële maatregelen- aan te sturen op steun van de overheid.

Gister werd bekend dat minister van Financiën Hoekstra het opschorten van een verhoging van de bonussen als voorwaarde wil stellen. GroenLinks wil dat er nog meer sociale en duurzame voorwaarden aan eventuele steun worden verbonden: geen uitkering van bonussen of dividend, behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid, zeggenschap geven aan de overheid en KLM moet serieuze stappen zetten op CO2-reductie.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: “Ook vóór de Coronacrisis had de luchtvaart een groot probleem met klimaatdoelstellingen. Als KLM nu om staatssteun vraagt, moet daar als voorwaarde aan vast zitten dat het bedrijf toekomstbestendig is. En dat betekent een plan voor CO2-reductie: samenwerking met treinmaatschappijen voor de korte afstanden, versneld vervangen van de vloot, investeren in en inzet van duurzame brandstoffen. De omslag naar duurzaamheid is onvermijdelijk.”

Ook Schiphol moet zich voorbereiden op wat Corona betekent voor de toekomst van de luchtvaart. In het afgelopen decennium is de luchtvaart hard gegroeid in een sterk geliberaliseerde markt. De overheid stond op afstand, maar faciliteerde wel de groei door geen accijns op kerosine te heffen en vliegvelden aan te leggen. GroenLinks wil dat de overheid meer sturing heeft op de luchtvaart, zodat deze functioneert als een publieke dienst die ook de belangen van omwonenden en klimaat meeweegt. Dat betekent een kleiner Schiphol waar korte afstandsvluchten vervangen worden met treinen en voorrang gegeven wordt aan maatschappijen met schonere en stillere vliegtuigen. 

 

Noodpakket KLM alleen onder strikte voorwaarden | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Overschie 18-04-2020 00:00

KLM schrapte 90% van de vluchten en verkeert in zwaar weer. Het bedrijf lijkt daarom -naast eerdere financiële maatregelen- aan te sturen op steun van de overheid.

Gister werd bekend dat minister van Financiën Hoekstra het opschorten van een verhoging van de bonussen als voorwaarde wil stellen. GroenLinks wil dat er nog meer sociale en duurzame voorwaarden aan eventuele steun worden verbonden: geen uitkering van bonussen of dividend, behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid, zeggenschap geven aan de overheid en KLM moet serieuze stappen zetten op CO2-reductie.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: “Ook vóór de Coronacrisis had de luchtvaart een groot probleem met klimaatdoelstellingen. Als KLM nu om staatssteun vraagt, moet daar als voorwaarde aan vast zitten dat het bedrijf toekomstbestendig is. En dat betekent een plan voor CO2-reductie: samenwerking met treinmaatschappijen voor de korte afstanden, versneld vervangen van de vloot, investeren in en inzet van duurzame brandstoffen. De omslag naar duurzaamheid is onvermijdelijk.”

Ook Schiphol moet zich voorbereiden op wat Corona betekent voor de toekomst van de luchtvaart. In het afgelopen decennium is de luchtvaart hard gegroeid in een sterk geliberaliseerde markt. De overheid stond op afstand, maar faciliteerde wel de groei door geen accijns op kerosine te heffen en vliegvelden aan te leggen. GroenLinks wil dat de overheid meer sturing heeft op de luchtvaart, zodat deze functioneert als een publieke dienst die ook de belangen van omwonenden en klimaat meeweegt. Dat betekent een kleiner Schiphol waar korte afstandsvluchten vervangen worden met treinen en voorrang gegeven wordt aan maatschappijen met schonere en stillere vliegtuigen. 

 

Noodpakket KLM alleen onder strikte voorwaarden | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Nederland 18-04-2020 00:00

KLM schrapte 90% van de vluchten en verkeert in zwaar weer. Het bedrijf lijkt daarom -naast eerdere financiële maatregelen- aan te sturen op steun van de overheid.

Gister werd bekend dat minister van Financiën Hoekstra het opschorten van een verhoging van de bonussen als voorwaarde wil stellen. GroenLinks wil dat er nog meer sociale en duurzame voorwaarden aan eventuele steun worden verbonden: geen uitkering van bonussen of dividend, behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid, zeggenschap geven aan de overheid en KLM moet serieuze stappen zetten op CO2-reductie.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: “Ook vóór de Coronacrisis had de luchtvaart een groot probleem met klimaatdoelstellingen. Als KLM nu om staatssteun vraagt, moet daar als voorwaarde aan vast zitten dat het bedrijf toekomstbestendig is. En dat betekent een plan voor CO2-reductie: samenwerking met treinmaatschappijen voor de korte afstanden, versneld vervangen van de vloot, investeren in en inzet van duurzame brandstoffen. De omslag naar duurzaamheid is onvermijdelijk.”

Ook Schiphol moet zich voorbereiden op wat Corona betekent voor de toekomst van de luchtvaart. In het afgelopen decennium is de luchtvaart hard gegroeid in een sterk geliberaliseerde markt. De overheid stond op afstand, maar faciliteerde wel de groei door geen accijns op kerosine te heffen en vliegvelden aan te leggen. GroenLinks wil dat de overheid meer sturing heeft op de luchtvaart, zodat deze functioneert als een publieke dienst die ook de belangen van omwonenden en klimaat meeweegt. Dat betekent een kleiner Schiphol waar korte afstandsvluchten vervangen worden met treinen en voorrang gegeven wordt aan maatschappijen met schonere en stillere vliegtuigen. 

 

Noodpakket KLM alleen onder strikte voorwaarden | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Charlois 18-04-2020 00:00

KLM schrapte 90% van de vluchten en verkeert in zwaar weer. Het bedrijf lijkt daarom -naast eerdere financiële maatregelen- aan te sturen op steun van de overheid.

Gister werd bekend dat minister van Financiën Hoekstra het opschorten van een verhoging van de bonussen als voorwaarde wil stellen. GroenLinks wil dat er nog meer sociale en duurzame voorwaarden aan eventuele steun worden verbonden: geen uitkering van bonussen of dividend, behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid, zeggenschap geven aan de overheid en KLM moet serieuze stappen zetten op CO2-reductie.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: “Ook vóór de Coronacrisis had de luchtvaart een groot probleem met klimaatdoelstellingen. Als KLM nu om staatssteun vraagt, moet daar als voorwaarde aan vast zitten dat het bedrijf toekomstbestendig is. En dat betekent een plan voor CO2-reductie: samenwerking met treinmaatschappijen voor de korte afstanden, versneld vervangen van de vloot, investeren in en inzet van duurzame brandstoffen. De omslag naar duurzaamheid is onvermijdelijk.”

Ook Schiphol moet zich voorbereiden op wat Corona betekent voor de toekomst van de luchtvaart. In het afgelopen decennium is de luchtvaart hard gegroeid in een sterk geliberaliseerde markt. De overheid stond op afstand, maar faciliteerde wel de groei door geen accijns op kerosine te heffen en vliegvelden aan te leggen. GroenLinks wil dat de overheid meer sturing heeft op de luchtvaart, zodat deze functioneert als een publieke dienst die ook de belangen van omwonenden en klimaat meeweegt. Dat betekent een kleiner Schiphol waar korte afstandsvluchten vervangen worden met treinen en voorrang gegeven wordt aan maatschappijen met schonere en stillere vliegtuigen.