Nieuws van SP inzichtelijk

57 documenten

Kabinetsplannen voor Schiphol desastreus voor Noord-Holland

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 29-06-2020 05:52

Wanneer de plannen van het kabinet voor Schiphol ongewijzigd doorgaan, zal de volksgezondheid, leefbaarheid en de woningbouw zeer ernstig bedreigd worden. Een aantal partijen in Provinciale Staten wil dat er een zienswijze op de ontwerp-Luchtvaartnota wordt ingediend. Statenlid Remine Alberts: “Er moet veel meer op de volksgezondheid worden ingezet. Het gevolg daarvan zal zijn dat het aantal vluchten flink zal moeten verminderen. Schiphol en het kabinet denken nog steeds alleen maar aan groei.”

Er ligt al een zienswijze van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van vier provincies en zesenvijftig gemeentes rondom Schiphol. In niet mis te verstane woorden wordt de ontwerp-Luchtvaartnota van minister Van Nieuwenhuizen (I&M) terugverwezen naar de tekentafel. “De Luchtvaartnota is zwaar onder de maat. Een toename van het aantal vluchten betekent toename van de overlast een verslechtering van de leefbaarheid en maakt woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen op veel plekken onmogelijk,” zo valt in de BRS-zienswijze te lezen. De SP steunt deze zienswijze.

De SP wil echter verder gaan. Bij de besprekingen van de Luchtvaartnota en de BRS zienswijze werd duidelijk dat meerdere politieke partijen dat ook willen. Omdat in de BRS-zienswijze toch nog ruimte wordt gelaten voor toename van het aantal vluchten zullen SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie met een voorstel komen om de provincie Noord-Holland een eigen zienswijze te laten indienen. Daarin moet de volksgezondheid voorop komen te staan, waardoor voor groei veel minder ruimte komt. Alberts: “Wij doen een beroep op andere partijen die de volksgezondheid een warm hart toedragen, zoals GroenLinks, D66 en PvdA, om ons voorstel te steunen.”

1. Artikel NH Nieuws, 22 juni 2020: ‘Nieuwe rekenmethode vliegtuiglawaai legt bom onder woningbouw’

2.  Artikel NH Nieuws, 24 juni 2020: ‘Schipholwethouders en -gedeputeerden luiden noodklok over toename vluchten’

3. Artikel Noord-Hollands Dagblad, 22 juni 2020: “Streep door plannen voor honderdduizenden woningen na nieuwe rekenmethode geluid rond Schiphol” ​

 

Luchtvaartnota pakt desastreus uit voor onze provincie

SP SP Partij voor de Dieren PvdA Noord-Holland 26-06-2020 13:21

De gedeputeerden van vier provincies, luiden samen met 56 gemeenten rondom Schiphol de noodklok over de toekomstplannen van het kabinet voor Schiphol. Deze bestuurders maken zich ernstig zorgen over de aankondigde groei van het aantal vluchten. Volgens hen zal het ten koste gaan van de leefbaarheid. De gedeputeerde van onze provincie, de heer Olthoff, stuurde eerder al een brandbrief naar minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) over een nieuwe rekenmethode die de bouw van honderdduizenden woningen in de weg staat.

Gedeputeerde Olthoff is voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van 56 gemeenten en vier provincies. De BRS stuurt hiermee minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) terug naar de tekentafel. ‘De luchtvaartnota is zwaar onder de maat’, zo stellen de bestuurders. De BRS wil dat ze samen met de regionale bestuurders de gevolgen van haar groeiplannen voor Schiphol in beeld brengt. Een toename van het aantal vluchten betekent een toename van de overlast, een verslechtering van de leefbaarheid en maakt woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen op veel plekken onmogelijk, zeggen de bestuurders in hun gezamenlijke zienswijze.

Een veilige en gezonde leefomgeving is ook waar de SP voor staat. ‘Als de kans er in zit dat Schiphol in 2050 tien keer meer mag uitstoten, dan is de leefbaarheid in de regio verdwenen. Nu zijn er meer meldingen van overlast dan ooit tevoren. Mensen worden letterlijk ziek van teveel geluid en te weinig rust. Het is onwaarschijnlijk onmenselijk om Schiphol nog verder te laten groeien. Gezien de nieuwe rekenmethode op geluid tevens slecht voor de provinciale economie, de honderdduizenden woningen worden immers niet gebouwd en bewoond. De druk op de woningmarkt neemt in extreme mate toe en de minister denkt er alleen aan om Schiphol B.V. te spekken door meer pleziervluchten toe te staan? We staan volledig achter de inzet van de bestuurders binnen de BRS. We moeten dwars voor deze Luchtvaartnota gaan liggen’, aldus fractievoorzitter Eric Smaling.

Door een aantal partijen in de Noord-Hollandse Staten wordt een aanvullende zienswijze op de Luchtvaartnota gewenst.* In ieder geval de partijen SP, PvdA en CU zullen, op initiatief van de Partij voor de Dieren, een Motie vreemd voorbereiden voor deze aanvullende zienswijze. Maandag 29 juni wordt het in stemming gebracht.

(*) https://twitter.com/RemineAlberts/status/1275173746798661635?s=20

Lees hier het artikel in NH Nieuws, 24 juni 2020: ‘Schipholwethouders en -gedeputeerden luiden noodklok over toename vluchten’

SP stelt Statenvragen over opvatting VNO-NCW voorman over Eindhoven Airport

SP SP Noord-Brabant 09-06-2020 08:35

In een uitgebreid interview in het Eindhovens Dagblad van 30 mei jl gaf de voorman van VNO-NCW in Brabant en Zeeland, Eric van Schagen (tevens CEO van het ICT-bedrijf Simac uit Veldhoven), een beschouwing over het leven na Corona. Enkele passages daaruit gingen over het transport in het algemeen en Eindhoven Airport in het bijzonder. Hij relativeerde de noodzaak om te vliegen, deels vanuit een persoonlijke motivatie maar mede ook omdat hij verwachtte dat bedrijfsmodellen gingen veranderen.

Daar waar Eindhoven Airport in het advies-Van Geel gepositioneerd wordt als een vliegveld voor vooral Brainport, roept de opinie van de CEO van een typisch Brainportbedrijf als Simac de vraag op of Eindhoven Airport in het post-Coronatijdperk niet zou moeten kiezen voor een bescheidener bedrijfsopzet met minder klimaatschade en overlast voor de omgeving. Dit temeer daar goedkoop massatoerisme voor de regio Eindhoven-Helmond economisch eerder nadeel dan voordeel heeft.

De provincie Noord-Brabant is aandeelhouder van Eindhoven Airport.

De Statenfractie van de Socialistische Partij, bij monde van mobiliteitswoordvoerder Willemieke Arts, heeft daarom aan het College van Gedeputeerde Staten vragen over dit onderwerp gesteld.

De SP-fractie in de gemeenteraad van Eindhoven (ook aandeelhouder van Eindhoven Airport) heeft bij monde van woordvoerder Jannie Visscher vergelijkbare vragen gesteld aan B&W van Eindhoven.

Drie vragen aan Cem Lacin over de vliegbelasting

SP SP Nederland 11-03-2020 22:00

In de Tweede Kamer is woensdag gesproken over het invoeren van een vliegbelasting. Alle reizigers die in Nederland op het vliegtuig stappen, moeten 7 euro extra belasting gaan betalen. Hoe staat de SP hierin? We gingen erover in gesprek met SP-Kamerlid Cem Lacin.

Waarom stemt de SP tegen de vliegbelasting?

De vliegbelasting die de regering voorstelt is ordinaire geldklopperij. Mensen moeten extra geld gaan betalen, zonder dat de luchtvaart schoner, duurzamer of stiller wordt. De consument mag weer extra gaan betalen en grote bedrijven komen er weer makkelijk vanaf.

Die 7 euro voor een vliegticket is toch niet zoveel?

Als je alleen naar die 7 euro kijkt dan lijkt dat zo ja. Maar het gevolg van dit soort plannen is dat elk draagvlak om klimaatverandering aan te pakken onderuit wordt gehaald. Een gezin betaalt niet alleen extra voor hun vliegvakantie. Ze moeten ook extra energiebelasting betalen, terwijl hun huurwoning niet verduurzaamd wordt. Ze krijgen een accijnsverhoging op de diesel die ze in hun auto tanken waarmee ze vervolgens de binnenstad niet meer in mogen, terwijl de opbrengst wordt gebruikt om dure Tesla's voor de elite mee te subsidiëren. Dit is gewoon de zoveelste onrechtvaardige klimaatmaatregel die de elite ontziet.

Vindt de SP dan dat er helemaal geen vliegbelasting geheven moet worden?

De SP is voorstander van het belasten van de veelvliegers. Uit onderzoek is gebleken dat 40% van de vluchten op Schiphol gevlogen wordt door slecht 8% van de reizigers. Dit zijn met name de zakelijk reizigers die wekelijks op en neer naar steden als Londen, Frankfurt of Parijs vliegen.

Halve waarheden minister olie op het vuur van verzet tegen vliegveld Lelystad

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 07-02-2020 08:03

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vertroebelt een eerlijke discussie over vliegveld Lelystad door halve waarheden en het frustreren van het debat. Dat stellen de SP en verschillende actiegroepen. Tegelijkertijd concludeerde de commissie Remkes dat er een rem moet op de groei van de luchtvaart. Genoeg reden voor de SP-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland om te volharden in haar standpunt dat Vliegveld Lelystad niet geopend moet worden. Dat is beter voor mens en milieu.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/02/halve-waarheden-minister-olie-op-het-vuur-van-verzet-tegen-vliegveld-lelystadAfgelopen week zijn Provinciale Staten bijgepraat over de laatste stand van zaken rond Lelystad Airport, de Luchtruimherziening en de Luchtvaartnota. SP-fractievolger Eric van Dijk was daarbij aanwezig: “Het is belangrijk dat de politiek goed wordt geïnformeerd, omdat er de komende tijd veel staat te gebeuren op het gebied van de luchtvaart. De groei van de luchtvaart en de mogelijke opening van Vliegveld Lelystad hebben grote gevolgen voor de Gelderse natuur en inwoners.”

Zo is er onder andere gesproken over het Rapport van de commissie Remkes over de luchtvaart. Van Dijk: “In het rapport wordt geconstateerd dat luchtvaart bijdraagt aan de uitstoot van stikstof, CO2, ultra-fijnstof en bovendien geluidhinder produceert. Daarmee geeft Remkes ons opnieuw argumenten om een einde te maken aan het ongebruikelijk, langdurig laagvliegen boven onze provincie omdat dit leidt tot stikstofneerslag in de kwetsbare natuur op de Veluwe en andere natuurgebieden in Gelderland.”

Maar van Dijk maakt zich ook grote zorgen: “Maar wat heb je aan goede argumenten als het ministerie onderzoeken en rapporten gebruikt die op belangrijke punten onvolledig en in feite dus onjuist zijn? En al die ‘foutjes’ zijn in het voordeel van uitbreiding van de luchtvaart. Het ministerie speelt hier een zeer dubieuze rol. En niet alleen waar het om de juiste feiten gaat. De minister wil hierover niet eens met de Kamer debatteren. Hoe kunnen provincies dan er op vertrouwen dat zij wel worden gehoord als partner? De Provincie heeft tegen de minister gezegd dat wij op tijd betrokken willen worden bij de onderzoeken op de effecten op de natuur. Echter, de minister wil geen duidelijkheid geven over de betrokkenheid van de Provincie. Het lijkt wel of ze de pottenkijkers buiten de deur wil houden.”

Van Dijk was ook namens de Gelderse SP aanwezig bij een bijeenkomst van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) met aan woordvoerders-luchtvaart uit de Provinciale Staten van Gelderland. Van Dijk: “De deskundigen in deze actiegroepen tonen aan dat het zeer onzeker is of wij er in onze provincie beter vanaf komen ná de herindeling van het luchtruim. Zij schatten de nieuwe situatie in als bedreigend voor de hele (Noord-)Veluwe qua geluid. Het ministerie schept onjuiste verwachtingen door de indruk te wekken dat na de herindeling van het luchtruim de situatie voor Gelderland zal verbeteren.”

De samenwerkende actiegroepen strijden tegen het laagvliegen maar concluderen ook: als alternatief voor Schiphol is Vliegveld Lelystad vanwege haar ligging ongeschikt. Van Dijk: “Dit is natuurlijk de kern van het probleem. De coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en GroenLinks spreken zich alleen uit tegen het laagvliegen. Maar als SP zeggen wij al jaren zowel in de Gelderse Staten als in de Tweede Kamer, dat Vliegveld Lelystad een slecht idee is en niet geopend moet worden.”

Zie ook:

Stop ultra korte vluchten tussen MAA en Luik !

SP SP VVD Limburg 12-11-2019 15:51

De SP in het Limburgs Parlement vindt dat de provincie als eigenaar en exploitant van Maastricht Aachen Airport (MAA) korte vrachtvluchten naar vliegveld Bierset bij Luik moet verbieden.

Volgens SP-statenlid Rene van der Valk veroorzaken dergelijke vluchten nog meer overlast en dragen ze bij aan nog meer gezondheidsklachten voor omwonenden. "deze korte vluchten zijn absurd en zijn relatief zeer vervuilend in vergelijking met lange afstandsvluchten en vervoer over het spoor en de weg". Onlangs vonden er twee vluchten plaats tussen MAA en Bierset. Het gaat om vluchten van Qatar Airways. Die vliegmaatschappij vliegt regulier met goederen van Doha naar Mexico, met een tussenstop in Luik. De afgelopen weken werd twee keer een tussenlanding gemaakt op MAA, waar lading wordt afgeleverd voor een Nederlandse klant.

Vervolgens wordt in acht minuten de afstand van 38 kilometer naar Bierset overbrugd. Dat is nodig omdat de toestellen vanwege de baanlengte in Maastricht niet met volle tanks kunnen vertrekken voor de vlucht naar Mexico.

Tweede Kamerleden hebben eerder er bij VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen op aangedrongen een einde te maken aan dit soort vluchten.

De SP in het Limburgs Parlement sluit zich daar nu bij aan en wil dus dat het provinciebestuur een verbod uitvaardigt 'als de minister niet ingrijpt'. Wel vraagt de oppositiepartij eerst met de minister in overleg te treden om aan te dringen op afschaffing van de vluchten tussen MAA en Bierset.

Klik hier om de schriftelijke vragen te lezen.

 

 

 

 

Tekst: Deels 1limburg Jean van Hoof 

SP: Reactivering vliegbasis De Peel slecht idee

SP SP Horst aan de Maas 07-09-2019 07:36

Het ministerie van Defensie heeft onlangs de voorbereiding aangekondigd van een luchthavenbesluit voor de militaire basis De Peel. Kern van dit luchthavenbesluit is het als (militair) vliegveld inrichten van de huidige Luitenant-Generaal Bestkazerne (nu landmacht). Het spreekt voor zich dat deze ontwikkeling gevolgen zal hebben voor de omgeving van deze basis.

De SP Horst aan de Maas kan op basis van de nu beschikbare gegevens (nog) moeilijk inschatten wat deze gevolgen precies zullen zijn. Echter, op basis van ervaringen die op andere plaatsen zijn opgedaan, en de reacties en beleving van omwonenden van andere vliegvelden is duidelijk dat deze ontwikkeling een grote impact zal hebben op de woon- en leefomgeving, tot in een ruime omgeving van de beoogde locatie, en geen positieve! Verwacht mag worden dat de woon- en leefomgeving zeer nadelige gevolgen zal ondervinden van het in gebruik nemen van deze basis. De SP Horst aan de Maas zet dan ook zeer grote vraagtekens bij de wenselijkheid van deze ontwikkeling van landmachtkazerne naar luchtmachtbasis. Deze ontwikkeling speelt zich niet op Horster grondgebied af maar even goed wordt gevreesd voor nadelige gevolgen voor de inwoners.

Via een brief aan het college wil SP weten of er contact is met andere gemeenten rondom de basis, en zo ja, of er onderlinge afstemming plaatsvindt met betrekking tot de gevolgen van de nieuwe ontwikkeling van vliegbasis De Peel. Verder wil de SP weten hoe sterk de geluidshinder zal zijn door de inzet van F-35 en andere toestellen en het effect dat het gebruik van de basis heeft op het woongenot van de bewoners in de diverse zones, zowel binnen- als buitenshuis.

Rondom het punt van de stikstof is het van belang te weten wat voor beperkingen dit mogelijk oplevert voor de bouw van woningen en de ontwikkeling van de infrastructuur, en niet te vergeten de impact op de natuurgebieden (Natura 2000).

Er kunnen nadelige gevolgen verwacht worden ten aanzien van toerisme en recreatie.

Volgens de SP zou het onderzoek naar de milieueffecten niet alleen op basis van kwantiteit - aantal decibel, hoeveelheid CO2 en fijnstof - maar ook op basis van kwaliteit - samenstelling en effecten daarvan op mens, flora en fauna - opgezet moeten worden.

Zie ook: Milieu

SP vreest grote overlast vliegbasis de Peel

SP SP Venray 16-08-2019 20:53

De SP heeft besloten om actief aan de slag te gaan om reactivering van de vliegbasis de Peel tegen te houden. Dit is een slecht plan is voor de hele regio. Inwoners zullen te maken krijgen met heel veel geluidsoverlast van de F-35 (de JSF), van helikopters en van vrachtvliegtuigen.

Het is van belang om voor 21 augustus een zienswijze in te dienen bij het ministerie van defensie. Daarvoor hebben we een kant en klaar verhaal gemaakt, dat men alleen nog maar hoeft te ondertekenen en te mailen. Deze zienswijze is hieronder te downloaden of via onze Facebookpagina.

We vinden het belangrijk dat de Venrayse bevolking goed geïnformeerd is over wat gaat gebeuren, want het zogenaamde luchthavenbesluit dat hiervoor genomen moet worden is voor onbepaalde tijd en betekent dus dat er elke dag gevlogen kan worden van 7.00 - 00.00 uur.

We horen wel vaker zeggen dat dit een gelopen race is, maar dat is NIET zo, ook in het vervolg van dit traject is het nog mogelijkheid om bezwaar te maken. Dit zullen we dan ook massaal moeten doen.

In Brabant zit de bevolking niet stil, ook daar is de weerstand enorm groot. Dus laten we er samen voor zorgen dat dit vliegveld niet open gaat en onze gezondheid, woonomgeving en natuur beschermd blijven tegen dit vliegtuiggeweld.

De provincies Brabant en Limburg hebben we reeds aangeschreven om onze zorg uit te spreken en hen op te roepen om niet mee te gaan met deze plannen. Tot slot hebben we onze Tweede Kamerfractie gevraagd om dit onderwerp hoog op de agenda te zetten.

Op deze site kan men een petitie te tekenen. De SP heeft haar leden al opgeroepen om dat te doen. Verder hebben we met omringende afdelingen contact om samen deze actie aan te gaan. Iedereen die zich hierbij wilt aansluiten, is van harte welkom.

Voor wie het rapport Conceptnotitie reikwijdte en detailniveau, een voorbereiding voor de milieueffectrapportage, wilt lezen die kan het hier downloaden.

Voor vragen kan men terecht bij: Elianne Sweelssen (e.sweelssen@gmail.com)

Vragen over Lightrail in SRE gebied

SP SP Noord-Brabant 12-07-2019 11:21

Het gerespecteerde vakblad SpoorPro voor de railsector bracht op 05 juli 2019 een opmerkelijk verslag van een brainstormsessie over light rail of een smart rapid bus als mogelijke oplossing voor de te verwachten mobiliteitsproblematiek van de regio Eindhoven. Het artikel is te vinden op www.spoorpro.nl/materieel/2019/07/05/regionale-schaalsprong-oplossing-voor-bereikbaarheid-eindhoven/ .

Aanwezig waren onder andere Barth Donners, adviseur duurzame mobiliteit bij Royal HaskonigDHV, Anja Hannema, Senior adviseur spoor bij Gemeente Eindhoven, en diverse railprofessionals. Het was een ‘Blue Sky-concept’ – discussie. De vervoersprognoses signaleren dat tussen 2030 en 2040 de weginfrastructuur en het OV niet langer toereikend zijn voor de reizigersstromen. Verder “heeft Eindhoven veel spoorse ambities in de vorm van snelle internationale verbindingen naar Düsseldorf, Aken, Antwerpen en Brussel” aldus Hannema, en het daartoe anapassen van de infrastructuur kost veel geld. Men zou zich deze aanpassingskosten voor een deel kunnen besparen door de Sprinters van de rails te halen, waardoor er ruimte op de bestaande rails ontstaat. Ter vervanging van de Sprinters en de bestaande HOV-lijnen zou er een metropolitaan OV-systeem moeten komen, bijvoorbeeld in de vorm van een light rail of een innovatieve autonome smart rapid bus, zoals die in China al rijdt. Dat zou fijnmaziger kunnen zijn en de verkeersaantrekkende bestemmingen (zoals bijvoorbeeld industrieterrein De Run met o.a. ASML) beter kunnen bedienen. “Metropolitaan”, want alleen dan kan er voldoende schaalgrootte ontstaan.

Nu is het eenvoudig om tegen dit ‘Blue Sky-project’ sceptische bezwaren in te brengen. De aanleg van nieuwe infrastructuur in bestaand stedelijk gebied, en de daarbij horende kosten en onzekerheden, dringen zich als vanzelfsprekend op. En inderdaad zit er tussen de intenties van Blue Sky-projecten en de uiteindelijke realisatie vaak veel verschil.

Aan de andere kant staat de regio Eindhoven-Helmond voor een aantal strategische uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid: -              De verduurzaming van de mobiliteit -              De toekomst van het grote wegennet -              De breed gedragen wens om het vliegverkeer op Eindhoven Airport te doen krimpen, en voor                 een deel over te dragen aan het spoorwegnet En Donners en Hannema zijn op hun gebied vaak geraadpleegde grootheden. Donners heeft ook meegeschreven aan het in september 2018 aangeboden ministerieel onderzoek over de landzijdige bereikbaarheid van Eindhoven Airport, waarin het concept lightrail enkele malen genoemd wordt.

Deze inleiding brengt de SP-fractie tot de volgende vragen:

1)Was onze provincie betrokken bij deze brainstormsessie?

2)Zo ja, was dat ambtelijk of bestuurlijk?

3)Zo nee, heeft u dan inmiddels kennis genomen van de ingebrachte argumenten?

4)Bestaat er een verslag van deze sessie en bent u bereid om dat met Provinciale Staten te delen?

5)Wordt er in ons Provinciehuis op ambtelijk niveau over vergelijkbare vragen en oplossingen nagedacht?

6)Heeft uw College een politieke mening over de denkrichtingen, die in de brainstormsessie naar voren zijn gebracht?

LAST VAN VLIEGVERKEER

SP SP Schiedam 06-06-2019 14:15

Binnenkort wordt er door de minister een nieuw luchtvaart besluit genomen. Een onderdeel daarvan is de mogelijke uitbreiding van Rotterdam The Hague Aiport ook wel bekend als Luchthaven Zestienhoven. Gelukkig hebben de Gemeenteraad en het College van B&W van Schiedam al aangegeven tegen uitbreiding te zijn. Daar is de SP blij mee maar als het aan de SP ligt verdwijnt deze luchthaven die voor veel inwoners van onze stad overlast geeft.

Het is absurd dat er zo dicht bij bebouwing een vliegveld ligt. Er zijn steden waar de luchthaven 50 kilometer verderop ligt. De vliegtuigen zorgen voor geluidsoverlast en luchtvervuiling dat weer voor gezondheidsklachten zorgt. Regelmatig krijgen de SP hier van bewoners klachten over.

Onderstaande brief van Paul Dorsman is zo’n voorbeeld waarin het treffend wordt verwoord.

Beste, Theo,  

Wij wonen ongeveer 40 jaar in Schiedam -West, sinds eind 2018 vliegen de verkeersvliegtuigen van het transport bedrijf Rotterdam Airport vlak over en langs onze wijk en over Schiedam. Continu, achter elkaar. De lucht waarin wij leven verziekt met irritant geluid. 

Het woongenot is erg verslechtert. Door een gewoon bedrijf! Waarom staan wij dit toe ? Het is gewoon onacceptabel....dit moet stoppen!

Daarbij gebeurd het nu ook boven de Hoekse Waard en Oostvoorne waar wij graag voor onze rust heen gingen.

Ik begrijp echt niet hoe dat kan, onze wijk in een hectische omgeving met veel bedrijven en snelwegen, nu extra belast met constante geluidsbelasting van turbine motoren in de lucht. Onze lucht!

We moeten dat niet accepteren. Waarom gebeurd dit ??

Met vriendelijke groet, Paul Dorsman

Zie ook: Wonen