Nieuws van Unknown inzichtelijk

7 documenten

Den Haag onte­vreden met lucht­vaartnota

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 16-07-2020 00:00

De gemeente Den Haag is kritisch op de nieuwe luchtvaartnota 2020-2050 die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in voorbereiding heeft. In een zienswijze roept de gemeente het Rijk op minder CO 2 uit te stoten en de geluidsoverlast van vluchten beperkt te houden. Zienswijze Op initiatief van de Partij voor de Dieren stelde het college een zienswijze op waarin het aangaf dat het niet wilde dat Rotterdam The Hague Airport ging groeien. Op verschillende punten heeft de Haagse gemeenteraad de zienswijze aangescherpt. Minder uitstoot Ten eerste heeft de raad zich negatief uitgesproken over de landelijke stikstof en CO2-reductiedoelstellingen. Hoewel de gemeente Den Haag al in 2030 klimaatneutraal wil zijn, hoeft de luchtvaart dat pas in 2070 te zijn. De gemeente Den Haag roept het Rijk op die doelstelling aan te scherpen. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren Den Haag: ‘Burgers en bedrijven moeten de komende jaren minder stikstof en CO2 uitstoten, maar de luchtvaart wordt helemaal uitgezonderd. Goed dat de gemeente Den Haag het Rijk hierover op de vingers tikt.’ Geluidsoverlast Ook de geluidsoverlast baart de Haagse gemeenteraad zorgen. De concept-luchtvaartnota laat een achterdeur open naar het vergroten van de geluidsruimte voor kleine commerciële en zakelijke vluchten, bijvoorbeeld voor Rotterdam The Hague Airport. Zo zou de totale geluidsoverlast alsnog toe kunnen nemen. Ook hiertegen heeft Den Haag zich nu uitgesproken.

Partij voor de Dieren wil actief aandeel­hou­der­schap van de gemeente Amsterdam

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 Amsterdam 23-01-2020 00:00

Fractievoorzitter Johnas van Lammeren (Partij voor de Dieren) riep het Amsterdamse college vandaag op om in te zetten op krimp van het vliegverkeer op Schiphol. Amsterdam is voor 20% aandeelhouder en kan dit actief inzetten om aan te sturen op krimp. Wethouder Everhardt (D66) gaf aan dat krimp van Schiphol geen optie is. Ook GroenLinks steunde het voorstel niet. Op de dag dat het plan voor een autoluw Amsterdam werd aangenomen, schoten de coalitiepartijen een aanzet tot minder vliegverkeer af. Uit nieuw onderzoek van het RIVM blijkt dat kortdurende verhogingen van ultrafijstof afkomstig van vliegverkeer de luchtwegen en de long- en hartfunctie in negatieve zin beïnvloeden. Minder vliegverkeer voor klimaat en luchtkwaliteit Johnas van Lammeren (Partij voor de Dieren): “We spreken vandaag de hele dag over het verminderen van het autoverkeer in Amsterdam voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. Die plannen steunen we, want elke Amsterdammer heeft recht op gezonde lucht. Daarom vroeg ik aan het college om ook het aandeelhouderschap van Schiphol in te zetten voor het verbeteren van de luchtkwaliteit, aangezien het vliegverkeer tot gezondheidsschade bij Amsterdammers leidt en klimaatschade. Tot mijn grote verbazing is het verminderen van het luchtverkeer geen optie voor de meerderheid van de coalitie. Zelfbenoemde klimaatpartijen als GroenLinks en D66 stemden tegen mijn motie. GroenLinks Amsterdam demonstreerde in december nog mee met Extinction Rebellion op Schiphol, maar stemt nu tegen krimp van Schiphol. Voor het aanpakken van klimaatverandering tellen niet de woorden, maar de daden." Motie inzake onderzoek ultra fijnstof rondom Schiphol – actief aandeel­hou­der­schap zet in op krimp van Schiphol

Haagse raad: ‘Groei lucht­haven heeft grens bereikt’

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren CDA PvdA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 11-09-2019 00:00

Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken Een meerderheid van de politieke partijen in de Haagse gemeenteraad spreekt zich kritisch uit over groei van Rotterdam The Hague Airport. Tien partijen laten weten dat de geluidsruimte niet moet worden verhoogd in verband met de omwonenden en het effect op het klimaat. Ook stellen zij voor om de krimp van de luchthaven te onderzoeken. Grens bereikt De Partij voor de Dieren stelt samen met GroenLinks, D66, PvdA, Haagse Stadspartij, CDA, SP, ChristenUnie/SGP, 50PLUS en Islam Democraten vragen aan het stadsbestuur over mogelijke groei van Rotterdam The Hague Airport. De partijen stellen dat groei niet wenselijk is vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden en vragen daarbij om krimp van het vliegveld te onderzoeken. Deze roep sluit aan bij het nieuwe coalitieakkoord van Zuid Holland waarin is afgesproken dat de maximale geluidsruimte voor Rotterdam The Hague Airport niet wordt verhoogd. Ook de Rotterdamse gemeenteraad heeft zich onlangs uitgesproken tegen groei. Onlangs heeft Hart voor Den Haag/Groep de Mos in de Haagse gemeenteraad juist gepleit voor groei. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: ‘Om onze aarde leefbaar te houden moeten we drastisch minder CO2 uitstoten. Groei van vliegvelden past hier niet bij.’ Verplaatsen maatschappelijk vliegverkeer De luchthaven wordt ook gebruikt voor maatschappelijk vliegverkeer, zoals traumahelikopters en de helikopters van de politie. Het Haags stadsbestuur overweegt deze vluchten te verplaatsen om zo binnen de wettelijke regels ruimte te maken voor meer commerciële vluchten op het Rotterdamse vliegveld. Nieuw onderzoek van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport wijst echter uit dat het onhaalbaar is om een alternatieve locatie voor dit vliegverkeer te vinden. ‘. De tien Haagse partijen willen dat het stadsbestuur dit advies overneemt en uitdraagt dat het tegen verplaatsing is. Robert Barker, PvdD Den Haag: ‘Met het verplaatsen van traumahelikopters zorg je voor meer vluchten in Zuid-Holland en zorg je ervoor dat nog meer omwonenden last hebben van vliegtuigen. Dit terwijl we juist de geluidsoverlast en schade aan het milieu moeten beperken.’

'Stoel­riemen vast, de daling is ingezet'

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD Nederland 19-06-2019 00:00

“We hebben een list nodig”, zei luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen (VVD) in reactie op de vastgelopen plannen voor Lelystad Airport. Alsof er nog niet genoeg list en bedrog gebruikt is in het Nederlandse luchtvaartbeleid tot dusver. Als de koek op is, kun je niet blijven uitdelen. De Tweede Kamer nam recent een motie van de Partij voor de Dieren aan om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te brengen. Stevige krimp van de luchtvaart wordt daarmee onvermijdelijk. Daarvoor is steeds meer maatschappelijk draagvlak. In Eindhoven werd op verzoek van bewoners al een krimpscenario doorgerekend, dat zeer positieve effecten blijkt op te leveren voor de leefomgeving van mens en dier. In Rotterdam wordt op initiatief van het platform Bewoners tegen Vliegtuigoverlast serieus gesproken over volledige sluiting van de luchthaven. Inmiddels lijkt Lelystad Airport het definitief niet te gaan halen na opzichtig wensdenken over stikstof en rammelende rapporten over geluidsoverlast en botsingen met vogels. Bewonersgroepen wisten een serie fouten te onthullen die de plannen voor de luchthaven onhoudbaar maken. De toekomst van luchtvaart is de trein. De VVD lijkt die trein gemist te hebben. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelde op 12 juni j.l. dat Nederland “te veel natuurgebieden” zou hebben. Strijdtoneel was een debat over het door de Raad van State vernietigde Nederlandse stikstofbeleid, waar de VVD nota bene zelf de co-auteur van was. Nu de gate van Lelystad Airport daadwerkelijk gesloten lijkt te worden, zal de minister inzetten op de groei van andere Nederlandse luchthavens. Een uitgelekte toekomstverkenning van het ministerie sluit nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport niet langer uit. Voortaan zou er van 5 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts gevlogen mogen worden. Een grove aanslag op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nachtrust. Ronduit schadelijk voor de gezondheid. In delen van Limburg ligt men letterlijk wakker van de overlast van vliegveld Luik, dat 24 uur per dag open is en haar vluchten strategisch zo veel mogelijk richting het noorden duwt. Een Wob-verzoek dat boven tafel moest halen waarom hier niets aan wordt gedaan, werd gedwarsboomd door het ministerie omdat openbaarmaking de betrekkingen met België zou schaden. Kennelijk heeft de minister geheimen te verbergen over de wel zeer onevenwichtige deal met de Belgische overheid, waarin een deel van het Nederlandse luchtruim werd prijsgegeven aan vliegveld Luik. Nu de minister steeds verder verdwaalt in haar luchtkastelen dreigt een waterbedeffect. Het zou niet voor het eerst zijn dat omwonenden van verschillende luchthavens tegen elkaar worden uitgespeeld. Zorg dat de lucht geklaard wordt en laat minister Van Nieuwenhuizen niet wegkomen met het kapen van onze nachtrust! Lammert van Raan, Tweede Kamerlid Partij voor de Dieren

Nieuwe analyse nodig van de kosten en baten van vliegverkeer Rotterdam

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 10-07-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over zwakheden in de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) die is opgesteld om uitbreiding van vliegveld Rotterdam The Hague Airport (RTHA) te onderzoeken. Een MKBA heeft als doel om beleidsmakers te voorzien van informatie over de effecten van beslissingen die zij nemen. Het idee hierachter is dat beleidsmakers betere beslissingen nemen als zij over objectief bewijs beschikken. Maar uit een recent onderzoek is gebleken dat de MKBA voor de uitbreiding van RTHA uit 2015 een aantal zwakheden kent. In hoofdlijn geldt dat de baten sterk worden overdreven en dat de kosten sterk worden onderschat. Het onderzoek stelt dat de baten met betrekking tot de snelheid waarmee passagiers kunnen worden afgehandeld, veel lager zijn dan de MKBA doet vermoeden. Ook zullen er per vliegtuig straks minder passagiers van en naar RTHA reizen als het vliegveld daadwerkelijk wordt uitgebreid. De kosten met betrekking tot de uitstoot van koolstofdioxide en de effecten van een uitbreiding van het vliegverkeer op milieu en leefklimaat in de regio zijn hoger. Ook brengt uitbreiding van het vliegveld in de fysieke leefomgeving hogere kosten met zich mee ten aanzien van de kwaliteit van leven. Met een andere invulling van de buitenruimte hadden er namelijk nieuwe (en thans onbekende) baten kunnen worden aangeboord. Door eerdere vragen die wij over het vliegverkeer van en naar RTHA hebben gesteld, blijkt dat bewoners aan de noordrand van Rotterdam structureel overlast ervaren door vliegtuigen die afwijken van de route en ook door het grote aantal nachtvluchten. Wij willen daarom dat deze overlast ook wordt meegenomen als kostenpost in een maatschappelijke kosten- en batenanalyse. Om al deze redenen pleiten voor een nieuwe MKBA waarin de kosten en baten van uitbreiding van RTHA nauwkeuriger worden weergegeven. Dit is belangrijk om te laten zien dat uitbreiding van de luchtvaart in Rotterdam veel meer kost dan dat het oplevert. Want daar zijn wij van overtuigd.  

Maak bindende afspraken vliegverkeer RTHA

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 04-04-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over het vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA, voorheen vliegveld Zestienhoven). Uit een uitzending van het televisieprogramma EenVandaag [1] blijkt dat omwonenden van RTHA overlast ervaren van het vliegverkeer. Ze willen duidelijkheid over afwijkingen van de vliegroute en het jaarlijks aantal nachtvluchten. Om die reden pleiten wij voor bindende afspraken over deze twee pijnpunten. Veel vliegtuigen die opstijgen vanaf RTHA wijken af van de gangbare route omdat ze anders een gevaar vormen voor vliegtuigen afkomstig van Schiphol Airport. Vliegtuigen die uitwijken, komen dan boven Hillegersberg en Schiebroek te vliegen. Dat leidt tot geluidhinder bij de bewoners. Veiligheid in de lucht is ontzettend belangrijk, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het beperken van overlast voor bewoners is eveneens van groot belang. Wij willen daarom meer weten over de afwegingen die hier worden gemaakt en dit vastleggen in bindende afspraken. Een tweede probleem is het groot aantal nachtvluchten die bewoners uit hun slaap houden. Er bestaat onduidelijkheid of er nu jaarlijks een maximaal aantal nachtvluchten is of dat er grenswaarden voor de geluidsbelasting bestaan. Met andere woorden: hoe wordt hier gehandhaafd? Dus ook hier weer onduidelijkheid. En dus ook hier hoog tijd voor bindende afspraken.       [1] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/minister-moet-eind-maken-aan-gedoogsituatie-schiphol/

Haagse gemeenteraad wil geen extra geluidsoverlast Rotterdam The Hague Airport

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 22-02-2018 00:00

Een ruime meerderheid van de Haagse gemeenteraad heeft een motie van de Partij voor de Dieren gesteund tegen het verplaatsen van de hulpdiensten op het vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Het vliegveld wil uitbreiden en laat daarom onderzoek doen naar het verplaatsen van de trauma- en politiehelikopters naar een andere, nog te bepalen plek in de regio. Daardoor zou het aantal commerciële vluchten vanaf RTHA kunnen toenemen, met meer CO2-uitstoot en geluidsoverlast in de regio tot gevolg. Door de aangenomen motie zal het Haagse stadsbestuur er binnen de provincie en de metropoolregio voor pleiten om de hulpdiensten op de luchthaven te houden. Momenteel wordt de groei van Rotterdam The Hague Airport (RTHA), het voormalige Zestienhoven, beperkt door wettelijk vastgelegde geluidsnormen.  Als het hulpverkeer verplaatst naar een andere locatie in de omgeving, heeft het vliegveld meer ruimte voor toeristische en zakelijke vluchten. Daardoor zullen het geluid en de CO2-uitstoot in de regio toenemen, met overlast en klimaatschade tot gevolg. De gemeenteraad van Den Haag geeft met de aangenomen motie het stadsbestuur de opdracht in regionaal verband te pleiten voor het behoud van de helikopterhaven op de huidige locatie. Fractievoorzitter Christine Teunissen van de Partij voor de Dieren: “Verplaatsing van trauma- en politievluchten naar een andere luchthaven heeft als groot risico dat Rotterdam The Hague Airport nog meer zaken- en vakantievluchten kan organiseren, met alle klimaatschade en overlast van dien. De gemeente Den Haag zal zich nu actief in moeten zetten om dat te voorkomen!”