Nieuws van politieke partijen in Elburg inzichtelijk

5 documenten

Helaas, de VVD benoemt enkel de ...

D66 D66 GroenLinks VVD Elburg 18-04-2018 14:36

Helaas, de VVD benoemt enkel de voordelen voor de toeristen, niet meer over de overlast voor de omwonenden. https://nos.nl/artikel/2227939-kamer-verdeeld-over-uitbreiding-lelystad-actiegroepen-voelen-zich-geschiphold.html

De opening van #Lelystad #Airport ...

ChristenUnie ChristenUnie Elburg 21-02-2018 11:07

De opening van #Lelystad #Airport wordt uitgesteld. Een verstandig besluit! Wij hebben hier lokaal voor gepleit en ook landelijk heeft de ChristenUnie zich ingezet om de opening uit te stellen. De gevolgen voor inwoners en het milieu zijn onvoldoende duidelijk. Wij vinden het belangrijk dat inwoners vanaf nu actief worden betrokken en goed worden geïnformeerd om het vertrouwen te herstellen.

Veluwse VVD-fracties: Lokaal geluid heeft gewonnen

VVD VVD Elburg 21-02-2018 09:08

De VVD-fracties van zes Veluwse gemeenten zijn verheugd met de uitstel van Lelystad Airport. Tot aan de opening van het vliegveld willen zij zich hard blijven maken voor een 'complete en sluitende' milieueffectrapportage.

https://elburg.vvd.nl/nieuws/27935/veluwse-vvd-fracties-lokaal-geluid-heeft-gewonnen
De lokale VVD-fracties uit Oldebroek, Elburg, Hattem, Heerde, Epe en Voorst keerden zich eind januari tegen de opening van het vakantievliegveld in 2019 en daarmee tegen de landelijke fractie, partijgenoten in Flevoland en de VVD-minister.
Geen van de fracties is tegen vliegveld Lelystad, benadrukken ze, want de lokale VVD ziet wel degelijk de voordelen van een regionaal vliegveld. ,,Maar het feit dat acht jaar laksheid van twee staatssecretarissen leidde tot noodgedwongen laagvliegen over de Veluwe was geen optie. Als de overheid betrouwbaar wil zijn naar Schiphol, dan evenzo naar de Veluwe. Dat geluid heeft nu gewonnen."
Milieu
De fracties zeggen zich blijvend hard te willen maken om gedurende deze periode van uitstel te gaan herindelen, en blijven vasthouden aan een complete en sluitende milieueffectrapportage. ,,Pas als zeker is dat dat hoog genoeg zal zijn, om de rust op de Veluwe niet aan te tasten, kan de Veluwe daarmee instemmen en komen wij maar wat graag op de feestelijke opening van Lelystad Airport.”

Dat hebben we met elkaar voor elkaar ...

D66 D66 Elburg 21-02-2018 08:08

Dat hebben we met elkaar voor elkaar gekregen! Eerst alles op orde, dan keuzes maken!

'De Veluwe verdient geen laagvliegroutes'

VVD VVD Elburg 29-01-2018 08:07

Zes lokale VVD-fracties dringen aan op uitstel van de opening van Vliegveld Lelystad. Dat melden ze maandagavond in een persbericht. Er moet uitstel komen totdat aan alle randvoorwaarden en informatie vergaring is voldaan om een goed besluit te nemen. Een besluit waarbij ook de belangen van de inwoners van Oost-Nederland maximaal zijn behartigd en beschermd.

https://elburg.vvd.nl/nieuws/27534/de-veluwe-verdient-geen-laagvliegroutes

,,Al maanden lopen de gemoederen hoog op inzake de opening van Vliegveld Lelystad en de daarmee gemoeide vertrek- en aanvliegroutes. Deze routes gaan onder andere op geringe hoogte over of vlak langs vele kernen op de Veluwe. Veel van de lokale VVD-fracties in de getroffen gemeentes komen op voor de belangen van inwoners en ondernemers. Belangen die kunnen verschillen van de nationale belangen van onze partijgenoten in Den Haag'', melden de fracties: de VVD's in Elburg, Oldebroek, Hattem, Heerde en Epe en VVD-Liberaal 2000 uit Voorst.

,,Als verenigde VVD-fracties van de Veluwe maken wij ons er hard voor om de Veluwe leefbaar en aantrekkelijk te houden voor onze inwoners, ondernemers en toeristen. Wij zijn voor de ontwikkeling van Vliegveld Lelystad. Voor de gehele regio verhoogt vliegveld Lelystad de economische kansen en mobiliteit van de inwoners. Maar dit kan pas als er een volledige en betrouwbare milieueffectrapportage is en nadat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. Herindelen is namelijk volgens luchtverkeersleiding Nederland geen garantie dat de laagvliegroutes in de toekomst hoger kunnen. Wij pleiten dat, pas als alle feiten bekend zijn en de laagvliegroutes daadwerkelijk omhoog gaan, er een nieuw en breed gedragen besluit over de opening en ontwikkeling van Vliegveld Lelystad genomen kan worden.''

Volgens de fracties zijn er drie belangrijke argumenten.

GELUIDSOVERLAST ,,Ten eerste is er het geluid en dan natuurlijk de overlast die dat geeft. De Veluwe is een rustige omgeving met relatief weinig geluid en verkeer. Een laag overvliegend vliegtuig heeft hier een grote impact op de totale geluidsbeleving, hoewel misschien binnen de normen is de toename relatief wel enorm en de impact daarmee groot voor een regio die veel verdient aan toerisme en recreatie. Juist toeristen uit de drukke Randstad komen naar de Veluwe voor rust en ruimte. Naast het ongemak voor de inwoners wordt er dus ook gevreesd voor een negatief economisch effect voor de grote toeristische sector.''

VEILIGHEID ,,Als tweede geldt de veiligheid. Laagvliegen breng grotere risico's met zich mee. Een motorstoring of een botsing met een vogel of ander laagvliegend object heeft dus snel desastreuze gevolgen. Er is weinig ruimte om te kunnen compenseren. Omkeren is snel geen optie meer. Er zal in het beste geval een noodlanding gemaakt moeten worden in bewoond gebied en in het ergste geval een crash met volle tank kerosine.''

MILIEU ,,Als derde argument geldt het milieu. Langdurig laagvliegen kost veel meer brandstof dan hoog vliegen. Meer verbruik en ook nog op een lagere hoogte heeft een extra negatief effect op de uitstoot van fijnstof en CO2. Een extra belasting voor het milieu.''

Daarnaast is er veel kritiek en onbegrip over de gang van zaken uit het verleden. ,,Er is jaren enkel gesproken over de geluidscontour in Flevoland met een paar kleine uitlopers buiten die provincie. Pas in juni vorig jaar werd bekend hoe de vertrek- en aanvliegroutes eruit zouden komen te zien buiten deze contour. Dat deze vliegroutes tientallen kilometers lang laag zouden blijven was voor veel gemeenten een enorme schok, des temeer omdat die gemeenten zelf nooit bij enig overleg waren betrokken.''

,,De gemeenten, nu geconfronteerd met laagvliegende vliegtuigen, hebben nooit zelfstandig direct deel mogen nemen aan enig overleg'', zeggen de VVD-fracties. ,,Dat Schiphol ging uitbreiden via Vliegveld Lelystad is geen nieuws, toch is er jaren niets gedaan aan het herindelen van het luchtruim. Juist deze herindeling is nodig om de overlast tot een minimum te beperken. Zaken die allemaal al opgelost hadden kunnen worden, maar jaren vertraging hebben opgelopen. Wij gaan er dan ook vanuit dat de nieuwe minister voor zorgvuldigheid kiest boven snelheid.''

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.