Nieuws van politieke partijen in Enschede inzichtelijk

3 documenten

Stop de financiële fuik op Twente Airport

D66 D66 Enschede 10-03-2021 19:42

Na het vertrek van de directeur van Twente Airport in december vorig jaar kwam het bestuur van Twente Airport met de mededeling dat ze zich zouden gaan bezinnen op de toekomst, met de vraag: “Is een rol van onderhoudsluchthaven nog realistisch?” Inmiddels begint duidelijk te worden dat alle ballen op zo veel mogelijk vliegen worden gegooid. En dat is zeer onwenselijk, want we zwemmen er een peperdure fuik mee in, draaien Technology Base er de nek mee om en zetten de hekken open voor veel geluidsoverlast.

Vier pijlers

De kracht van Technology Base is dat het een unieke (als in: werkelijk nergens anders te vinden) locatie is om nieuwe producten en technologie te testen. Technology Base drijft in feite op vier pijlers: de Safety Campus, de bedrijven rond het thema High Tech Systems & Materials, drone-ontwikkelingen en de luchthaven. De kunst is om die vier verschillende pijlers in balans te houden.

Dat is tot op heden niet gelukt. De aflopen jaren is onder druk van de luchthaven een heel groot deel van alle inspanningen en geld naar plannen voor diezelfde luchthaven gegaan. Het was dus ook heel goed nieuws dat na het vertrek van de directeur van Twente Airport het bestuur van Technology Base aankondigde zich te willen bezinnen op de toekomst.

De fuik

Laten we eerst eens focussen op de financiële fuik waar we inzwemmen als we zo inzetten op alleen het vliegen:

Eerst moesten er extra opstelplaatsen voor vliegtuigen komen om te parkeren. Dat heeft geld gekost. Maar met alleen parkeerplekken ben je er niet. Want om de boel een beetje rendabel te krijgen, wil men een hangar, zodat toestellen ook onderhouden kunnen worden. Dat valt te begrijpen, want een toestel moet grondig worden nagekeken nadat het een tijd heeft stilgestaan. En als je iets aan onderhoud doet, kun je meteen meer onderhoudstaken op je nemen. Echter, om interessant te zijn voor marktpartijen om onderhoud te laten plegen, zul je wel de hele vloot moeten kunnen binnenhalen. Ook de hele grote jongens. Maar wat we weten uit het Lufthansa-debacle, is dat om echt grote toestellen te laten opstijgen, er moet worden geïnvesteerd in extra verharding van de bermen langs de baan en in nieuwe keerpunten op de uiteinden van de baan. En dat kost geld. Uiteraard zijn luchtvaartmaatschappijen alleen maar geïnteresseerd in onderhoud op Twente als ze dat strak en betrouwbaar ingepland kunnen krijgen. Dus zal er ook wat moeten worden gedaan aan de luchtverkeersleiding, want momenteel kan bij slecht zicht niet worden geland of opgestegen. Wederom een forse investering. Al jaren is bekend dat er niet gereserveerd is voor het groot onderhoud aan de baan wat er over een paar jaar aan zit te komen. Maar wie durft dat te weigeren als er al voor miljoenen in asfalt en beton is gaan zitten? Dus hup: nog een stukje verder de fuik in. Geluidsoverlast

Voor wie denkt dat we er dan wel zijn heeft het mis. Want uiteraard moet er dan ook een vertrekhal-met-restauratieve-voorzieningen komen, want anders komen de zakenmensen niet. En uiteraard is het dan nog niet afgelopen, want het is ook nodig om vrachtverkeer te laten komen, omdat zonder de extra vluchten de investeringen niet worden terugverdiend. Vrachtvluchten kenmerken zich door de oude herrietoestellen waarmee gevlogen wordt, op de meest onmogelijke tijden van de dag. Al die zaken vragen dan natuurlijk weer om extra investeringen in parkeergelegenheid en andere infrastructuur. Allemaal, in stapjes, vooraf op tafel te leggen door de gemeente en de provincie. Steeds verder de fuik inzwemmend.

Drones

Ondertussen vraagt dat vliegen steeds meer ruimte op Technology Base, waardoor bijvoorbeeld de drone-ontwikkelingen in de knel komen. Omdat ze op andere plekken in Nederland wel voet aan de grond krijgen, dreigen we hier die boot te missen. Zo koersen we af op een strop van tientallen miljoenen, terwijl we onderweg Technology Base de nek om hebben gedraaid.

Het bericht Stop de financiële fuik op Twente Airport verscheen eerst op Enschede.

Technology Base heeft eenheid nodig, geen proefballonnetjes

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Enschede 23-02-2019 12:18

Maandag bespreken we in de Stedelijke Commissie de wijze waarop we Technology Base willen besturen. Voor een groot deel taaie kost over de voor- en nadelen van BV’s ten opzichte van Gemeenschappelijke Regelingen, over gebiedsregisseurs en collegeregelingen. Toch is het minder ingewikkeld dan het lijkt. Want het draait eigenlijk maar om één vraag: hoe maken we van Technology Base een succes?

Elkaar versterken

Nadat een politieke meerderheid in 2014 concludeerde dat een grootschalige luchthaven onrealistisch was, kwam de commissie onder leiding van Wientjes met het advies om het gebied om te vormen tot een iconisch bedrijventerrein, gericht op techniek en innovatie. Daarin zouden de Safety Campus, vliegen, drones en ontwikkelbedrijven in de sector High Tech Systems & Materials elkaar moeten versterken.

Er is vervolgens hard gewerkt om dat advies werkelijkheid te laten worden, waarbij al veel gerealiseerd is: de bestemmingsplannen zijn klaar, de shelters zitten nagenoeg vol met innovatieve bedrijven en AELS ontmantelt het ene na het andere vliegtuig. We zijn dus goed op weg om Technology Base tot een succes te maken.

Rafelrand

Toch is er altijd een rafelrand gebleven, die het succes van Technology Base in de weg zit: de eenheid tussen die verschillende componenten waar Technology Base uit opgebouwd is. De afgelopen week heeft helder geïllustreerd dat het bewaken van en sturen op die eenheid hard nodig is.

In de verkiezingscampagne probeert de PVV het nog maar een keer: grootschalig vliegen vanaf Twente. Dit keer niet met passagiers, maar moeten we vrachtvervoer van Schiphol overnemen. Een volstrekt onrealistisch en onwenselijk plan om heel veel redenen: geen passende infrastructuur, onvoldoende ruimte en veel te veel geluidsoverlast zijn daar een paar van. Maar de directeur van Twente Airport zag haar kans schoon om haar oude plannen rond vrachtvervoer weer uit de kast te halen: het transport van paarden en bloemen zou heel kansrijk zijn.

Daar waar je met wat fantasie paardentransport nog aan Twente kunt koppelen, lukt dat met bloemen totaal niet. Maar belangrijker: beiden voegen niets toe aan Technology Base. Het is geen bijdrage aan toekomstgericht vliegen, geen innovatie of techniek, niets iconisch.

Sturen op eenheid en versterken

Als de directeur van de luchthaven pleit voor vrachtvervoer vanaf Twente, is dat volkomen te begrijpen vanuit het perspectief van een luchthaven. Maar het heeft niets te maken met de uitgangspunten van Technology Base. Sterker nog: het zou Technology Base in de weg zitten. En dat is een grote valkuil, waar het bestuur van Technology Base scherper op moet bijsturen en zich scherper over moet uitlaten.

Het bericht Technology Base heeft eenheid nodig, geen proefballonnetjes verscheen eerst op Enschede.

Goede bereikbaarheid van Enschede en Twente

D66 D66 Enschede 18-03-2018 14:13

Enschede moet goed bereikbaar zijn vanuit de Randstad, Zwolle en Duitsland. Dit betekent per spoor, weg, water en door de lucht. Bereikbaarheid is goed voor het bereikbaar maken van meer banen en voor onze bruisende binnenstad.

 

D66 wil de bereikbaarheid van Enschede per spoor verbeteren. De reistijd naar bijvoorbeeld Schiphol, Amsterdam en Munster moet korter. D66 wil verder met de ‘Fietsvisie’, zoals het afmaken van de fietsnelweg F35 en de aanleg van meer vrijliggende fietspaden naar scholen en werklocaties. De Gronausestraat in Glanerbrug moet veiliger gemaakt worden voor fietsers en voetgangers. D66 wil een veilige en schone binnenstad en daarom scooters en brommers weren uit de binnenstad. D66 wil de verkeersdruk in Enschede Noord aanpakken, maar geen rondweg (NOEK) dwars door het natuurgebied Wageler.
De burgerluchthaven in Twente gaat gelukkig niet door. Luchthaven Münster-Osnabrück, onze (eu)regionale luchthaven, moet beter bereikbaar worden.

 

Wil je meer weten over onze standpunten over bereikbaarheid of over onze andere standpunten? Kijk dan hier voor meer standpunten van D66 Enschede of download het volledige verkiezingsprogramma hier.

The post Goede bereikbaarheid van Enschede en Twente appeared first on D66 Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.