Nieuws van politieke partijen in Haarlemmermeer inzichtelijk

47 documenten

Politiek Cafe: De luchtvaart, een vlucht vooruit met Jurgen Nobel

VVD VVD DENK Haarlemmermeer 14-08-2022 05:33

Tijdens het politiek café over de toekomst van de luchtvaart, laat onze wethouder Luchthavenzaken Jurgen Nobel zien dat de belangen van Haarlemmermeer zowel economisch als qua leefkwaliteit in balans kunnen wanneer we focussen op krimpende contouren in plaats van aantallen vluchten en met innovatie.

”Voor je het weet, heb je iets stukgemaakt wat je niet meer terugkrijgt” zegt Jurgen Nobel bezorgd over maatregelen die de hubfunctie van Schiphol in gevaar kunnen brengen.
In bijgaande compilatie is te zien dat wethouder Luchthavenzaken Nobel onze minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers een aantal aandachtspunten en kansen meegeeft. Denk daarbij aan het belang voor onze economie, leefkwaliteit, gezondheid, het schrappen van nachtvluchten, schrappen van de reservering van de Tweede Kaagbaan en kansen als geluidsadaptief bouwen van woningen.
Wil je het hele politiek café terugzien, kijk dan op onze website: https://haarlemmermeer.vvd.nl/.../politiek-live-cafe-de...

Zet cookies aan om de video te tonen.

Fly responsibly: Schiphol en het coronavirus | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 13-06-2020 00:00

Op donderdag 11 juni stelde GroenLinks Haarlemmermeer vragen aan de burgemeester over de veiligheid op Schiphol als het gaat om het coronavirus. Onze zorg is dat Schiphol een superverspreider wordt, dat de luchthaven de bron wordt van een opleving van het coronavirus in ons land. Hoogst actueel, want vanaf maandag 15 juni gaan de eerste versoepelingen op het gebied van reizen in.

Schiphol ligt binnen ónze gemeentegrenzen. Dat betekent dat de gemeente Haarlemmermeer verantwoordelijkheden heeft op het gebied van de veiligheid op de luchthaven. Die taken liggen bij de burgemeester. De burgemeester is tevens hoofd van de veiligheidsregio Kennemerland en intensief betrokken bij het coronabeleid in onze regio. In de samenleving zijn veel vragen over de combinatie vliegen en corona. Hoog tijd dus om vragen te stellen. Wij vroegen of zij deze zorgen begrijpt, welke maatregelen er op de luchthaven worden genomen en hoe er gehandhaafd wordt.

Afgelopen dinsdagavond was er een protestactie van medewerkers van Schiphol: zij maken zich zorgen maken of zij veilig hun werk kunnen hervatten op de luchthaven. Tijdens deze protestbijeenkomst bleek bovendien dat de arbeidsinspectie SZW onderzoek doet naar de werkomstandigheden van het Schipholpersoneel in deze tijden van de wereldwijde pandemie met het coronavirus.

Aan het begin van de coronacrisis was de luchthaven bepaald niet voortvarend met het nemen van veiligheidsmaatregelen. De taferelen bij de bagagebanden staan ons nog bij, evenals het feit dat pas na lange tijd de buffetten in de luxe lounges gesloten werden. Nu we langzaamaan de teugels iets mogen laten vieren, lijkt de ernst van de situatie te zijn doorgedrongen tot álle sectoren, behalve tot de luchtvaartsector. Waar van ons allen voorzichtigheid wordt gevraagd, bijvoorbeeld door anderhalve meter afstand te houden, zijn het de luchtvaartmaatschappijen die hier eigenstandig een ander beleid op voeren. Vliegtuigen zitten gewoon helemaal vol. De reden? Om met de woorden van KLM-CEO Elbers te spreken: ‘Want alleen als het merendeel van de vliegtuigstoelen verkocht wordt, kan vliegen weer rendabel zijn voor KLM.’

GroenLinks Haarlemmermeer kan zich de zorgen van het personeel én van heel veel anderen goed voorstellen. Op Schiphol komen en vertrekken dagelijks normaal bijna 200.000 mensen. Nu ligt dat aantal flink lager door de coronacrisis, maar de verwachting is dus dat er binnenkort weer meer gevlogen zal worden. Een gedeelte van deze reizigers komt bovendien uit gebieden waar de infectiedruk hoger is dan die in ons land. Ook maken veel reizigers vanaf de luchthaven gebruik van het openbaar vervoer, bus en trein: Schiphol is immers niet alleen een luchthaven maar ook een bus- en treinstation. Het zou een ramp zijn als door het onzorgvuldig hervatten van de luchtvaart de infectiedruk in ons land weer zou toenemen.

Ook vanuit de Tweede Kamer zijn vragen gesteld. Is het veilig om met een volledige bezetting te vliegen? De burgemeester gaf aan dat er op dat moment nog druk overleg was met onder andere het ministerie over (toekomstige) maatregelen. Vrijdag 12 juni kwam het kabinet met de maatregelen die gaan gelden op de Nederlandse luchthavens en in vliegtuigen.  Daaruit blijkt dat de anderhalve meter maatregel niet geldt in vliegtuigen, het RIVM geeft aan dat dit (onder andere door het speciale luchtverversingsysteem in vliegtuigen) niet nodig zou zijn. Wel dient iedereen een mondkapje te dragen, en zich aan de overige coronamaatregelen te houden.

De burgemeester gaf aan onze zorgen te delen. Ze vertelde dat zij de huidige en ook de nieuwe maatregelen goed kan handhaven. De luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen. Ook zegde ze toe de brief van het kabinet met ons te delen (zie hieronder).

Tot slot:

Bij ons overheerst het gevoel dat er door het kabinet voor de luchtvaart wéér een uitzondering is gemaakt. Luchtvaartmaatschappijen hebben wekenlang hun gang mogen gaan, terwijl van de rest van de samenleving is gevraagd zich aan strenge maatregelen te houden. Toen de horeca, bioscopen en culturele instellingen nog dicht waren, werd er ‘gewoon’ gevlogen met volle vliegtuigen. Nu zijn er richtlijnen opgesteld die tot stand zijn gekomen in samenspraak met de luchtvaartsector. Some are more equal than others….

Veilig vliegen in tijden van corona: de tijd zal leren of dat kan.

Lees Kamerbrief over Covid-19 en luchtvaart

Wat ging er mis op Schiphol? GroenLinks en D66 Haarlemmermeer willen evaluatie Protestival | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 19-12-2019 00:00

Afgelopen weekend vond het Protestival plaats, dat werd georganiseerd door Greenpeace op luchthaven Schiphol. Met deze vreedzame actie wilde Greenpeace aandacht vragen voor de klimaatcrisis en de relatie met (de groeiplannen van) de luchtvaart.

GroenLinks Haarlemmermeer onderschrijft volledig wat Greenpeace duidelijk wilde maken met deze demonstratie, namelijk dat ook de Schiphol Group met een klimaatplan moet komen, haar verantwoordelijkheid moet nemen in de klimaatcrisis en deze verantwoordelijkheid moet omzetten in daden. Deze boodschap heeft onze fractie dan ook (wederom) overgebracht aan Dick Benschop (Schiphol), Pieter Cornelisse (KLM) en Michiel van Dorst (LVNL), tijdens het werkbezoek dat de gemeenteraad van Haarlemmermeer recent aan de luchthaven bracht.

Voor onze gemeente, en in het bijzonder voor onze burgemeester, was het Protestival op de luchthaven een bijzonder dossier. Onze burgemeester is immers eindverantwoordelijk als het gaat om de veiligheid in onze gemeente, en dus ook op de luchthaven Schiphol. In die rol heeft de burgemeester haar eigen verantwoordelijkheid en daar wil GroenLinks Haarlemmermeer niet in treden. Wel willen wij graag dat er nu, na afloop, een evaluatie komt van het verloop van deze demonstratie op Schiphol, met als doel publieke verantwoording, en wellicht een heroverweging op bepaalde punten voor toekomstige publieksacties op de luchthaven Schiphol. GroenLinks Haarlemmermeer stelde daarom, samen met D66 Haarlemmermeer, schriftelijke vragen over de gang van zaken op het Protestival en in het bijzonder over het noodbevel en het ‘bestuurlijk verplaatsen’.

Download de vragen hieronder.

 

Update december 2019

Tijdens de laatste raadsvergadering van 2019, vlak voor het kerstreces, heeft onze fractie een ludieke motie ingediend, de motie Malieplaza. Daarin de oproep aan onze burgemeester om in gesprek te gaan met Schiphol over het faciliteren van demonstraties, ontmoetingen en (muzikale) uitingen op Schiphol Plaza. We hebben daarbij gesuggereerd dat de NS een stationspiano zou aanleveren om de (kerst/protest)liederen te begeleiden.

Wat we éigenlijk wilden zeggen? Onze kerstboodschap: ‘Als angst gaat regeren, krijgen we een heel nare samenleving.’

In dit krantenbericht lees je over hoe onze motie werd ontvangen in de gemeenteraad.

 

Update januari 2020

Inmiddels hebben wij de antwoorden op onze vragen ontvangen van het college van B & W. Daaruit blijkt dat er een evaluatie plaats zal vinden, in de zogenaamde driehoek, dus tussen de Koninklijke Marechaussee en het Openbaar Ministerie. Dat betekent dat de gemeenteraad geen afschrift zal ontvangen van deze evaluatie. In antwoord op onze vragen over de zogenaamde proportionaliteit van de genomen maatregelen is het antwoord dat de burgemeester van mening is dat de situatie de genomen maatregelen rechtvaardigt.

Ook was op het moment van beantwoording nog geen aangifte gedaan tegen de gemeente Haarlemmermeer in verband met het noodbevel en het ‘bestuurlijk verplaatsen’ van demonstranten.

Inmiddels is bekend geworden dat Greenpeace op 24 januari een klacht heeft ingediend hierover bij de gemeente Haarlemmermeer. Via deze link kun je hier meer over lezen en de klacht van Greenpeace lezen.

GroenLinks Haarlemmermeer maakt zich grote zorgen over de wijze waarop in ons land wordt omgegaan met het demonstratierecht als het gaat om klimaatdemonstraties. We wachten daarom met veel belangstelling af wat de reactie van de gemeente Haarlemmermeer is op de klacht van Greenpeace. Uiteraard houden we u op de hoogte.

Moeten we ons zorgen maken over ultrafijnstof van Schiphol? Ja, zegt RIVM | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 14-12-2019 00:00

Moeten we ons als inwoners zorgen maken over de ultrafijnstof die rondom de luchthaven Schiphol wordt verspreid? Jazeker, zeiden onderzoekers van het RIVM recent onomwonden in het Raadhuis van Haarlemmermeer.

De onderzoekers waren op 11 december uitgenodigd mede naar aanleiding van aandringen van de fractie van GroenLinks, een gevolg van onder meer de studie die in juni dit jaar was uitgekomen over de effecten van ultrafijnstof. Het was voor het eerst dat onafhankelijke onderzoekers in het Raadhuis werden uitgenodigd voor een bijeenkomst, die bovendien op aandringen van onze fractie openbaar was, en de opkomst loog er dan ook niet om Ouders, huisartsen, iemand van het longfonds, maar ook ondernemers, docenten en raadsleden wilden graag weten hoe het nu echt zat met de luchtkwaliteit in de omgeving.

De onderzoekers kozen hun woorden voorzichtig. Naar langetermijneffecten loopt het onderzoek immers nog. Wat er nu lag was nog ‘slechts’ het kortetermijnonderzoek. En daaruit kon volgens hen nog niet héél veel worden geconcludeerd. Maar op de vraag of alle alarmbellen moeten gaan rinkelen en we ons als omwonenden zorgen moeten maken, waren de twee echter wel heel duidelijk. Ja, dat zou ik maar doen, zeiden ze. Om even later nog eraan toe te voegen: ‘De kans dat er géén langetermijneffecten zijn is niet zo heel erg groot.’

Ultrafijnstof is lastig te meten, zo werd duidelijk. Er is ook nog niet zo heel veel bekend over de precieze gevolgen voor de volksgezondheid. Er zijn ook geen specifieke normen voor. Schiphol en zijn gebruikers hoeven zich dus nergens aan te houden op dit gebied. Voor GroenLinks een onacceptabele situatie. Gezondheid voor alles, zeggen wij, en daarom willen we dit onderwerp dus ook zeker betrekken bij de komende beraadslagingen over wat de inzet van de gemeente zou moeten zijn richting de Luchtvaartwet. Onze inzet daarbij: strenge normen voor (ultra)fijnstof zijn hard nodig. En uitbreiding van Schiphol zou wat ons betreft zeker niet aan de orde mogen zijn vóórdat we meer weten over wat ultrafijnstof betekent voor de gezondheid van ons en onze kinderen. En dat onderzoek, dat wordt dus pas op z’n vroegst in 2021 verwacht.

NH Nieuws maakte dit verslag: Nog veel vragen over ultrafijnstof rondom Schiphol: "We overwegen te gaan verhuizen" Meer informatie over (ultra)-fijnstof op de website van RIVMOp de website van GGD Kennemerland staat meer informatie over de effecten van vliegverkeer op onze gezondheid. Onderaan deze pagina kan je de video bekijken met uitleg over het onderzoek.

 

Motie Eerlijk overvliegen | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks D66 Haarlemmermeer 15-07-2019 00:00

Donderdag 11 juli diende onze fractie samen met D66, EenHaarlemmermeer en Gezond Haarlemmermeer een motie in als reactie op de plompe aankondiging van het kabinet dat Schiphol ‘onder voorwaarden’ mag groeien naar 540.000 vluchten per jaar.

In tegenstelling tot in ons omliggende gemeenten zag de gemeenteraad van Haarlemmermeer geen noodzaak tot actie. De indienende fracties kregen alleen steun van SRH. De rest van de gemeenteraad heeft het volle vertrouwen in de wethouder die zei ‘achter de schermen’ de belangen van onze inwoners te behartigen.

Fractievoorzitter Maaike Ballieux diende de motie met de volgende woorden in: ‘Voorzitter, veiligheid, milieu- en omgevingskwaliteit én de klimaatambities stellen grenzen aan het luchtverkeer. De luchtvaart zal zich net als andere economische sectoren moeten ontwikkelen binnen die grenzen. Het uitgangspunt in het beleid zal niet langer kunnen zijn ‘eerst groei toestaan, dan mitigeren’. De volgorde zal moeten worden: eerst handhaven op de randvoorwaarden, daarna besluiten over capaciteitsgroei bij luchthavens. Dat betekent dat groei van het aantal vliegbewegingen van en naar Nederland pas mogelijk is nádat aan de randvoorwaarden is voldaan.’

De schrijver van deze tekst zit niet in deze raadzaal, voorzitter. De tekst is niet afkomstig van GroenLinks, van milieuactivisten of klimaatgekkies.

Deze tekst is afkomstig uit het rapport ‘Luchtvaartbeleid, een nieuwe aanvliegroute’ van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, dat in april verscheen. Een raad die de regering adviseert. Net zoals de Onderzoeksraad voor de veiligheid dat doet. En het RIVM.

Tot onze verbijstering heeft het kabinet vrijdag laten weten dat Schiphol mag groeien tot 540.000 vluchten per jaar. Tegen het advies van de Rli in. Tegen adviezen in over de veiligheid. Een week nadat duidelijk werd dat het ultrafijnstof van de luchthaven in onze gemeente tot gezondheidseffecten lijkt, en er hierover nog onderzoek loopt. Kort na het stikstofarrest van de hoge raad. En een week na het uitkomen van het klimaatakkoord van ditzelfde kabinet.

Voorzitter, onze inwoners betalen al decennialang mee aan de groei van de luchtvaart. Dat doen zij ongezien. Zij betalen mee met hun gezondheid, met hun veiligheid, met hun nachtrust. Zij betalen mee met het inleveren op kwaliteit van hun leefomgeving.

Voorzitter, nog nooit zijn toezeggingen van Schiphol daadwerkelijk nagekomen. Deze week hoorde ik een meneer vertellen over die 540.000 vluchten. Hij woont hier al zijn hele leven. Voorzitter, zijn woorden? ‘Het wordt hier onleefbaar. Ik zal moeten vertrekken.’ De tranen stonden in zijn ogen.

Het wordt hoog tijd dat ook Haarlemmermeer opkomt voor haar inwoners en zich verzet tegen de groeiplannen van Schiphol. We verwachten massale steun voor onze motie waarover wij later vanavond hoofdelijk gaan stemmen.’

Bekijk hieronder de indiening van de motie door Maaike Ballieux. Of download de motie onderaan deze pagina.

Bekijk hier de uitgebreide reactie van de andere partijen in de raad

 

Draagt Schiphol echt zoveel bij aan ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 09-07-2019 05:44

Draagt Schiphol echt zoveel bij aan de Nederlandse economie? Nee, zegt econoom Manshanden: Uit onderzoek blijkt dat de groei van de economie bijdraagt aan de groei van Schiphol. Niet andersom. "Van de eerste honderdduizend vluchten op Schiphol hebben wij als maatschappij heel veel lol. Dat zijn economisch nuttige zakenreizen en mensen die een keer op vakantie gaan. Dat is bijzonder, daar halen zij veel geluk uit. Bij de laatste honderdduizend vluchten is dat heel anders."

Grootste groep (49%) tegen ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 08-07-2019 06:07

Grootste groep (49%) tegen uitbreiding van Schiphol in peiling van Maurice de Hond. 👉 Opvallend: 22% voorstander van krimp Schiphol. 4 maanden terug was dat 13%

➡️ Bizarre timing: aan het begin van ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 05-07-2019 18:15

➡️ Bizarre timing: aan het begin van het zomerreces maakt het kabinet de plannen voor Schiphol bekend: doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar. ➡️ Bizarre timing: een week na het presenteren van de klimaatplannen van 'het groenste kabinet ooit'. ➡️ Bizarre timing: Twee weken na de publicatie van het alarmerende rapport van het RIVM over de relatie tussen Schiphol, ultrafijnstof en gezondheidsrisico's. ➡️ Bizarre timing: er ligt een ingrijpend stikstofarrest waarover niemand nog weet wat de gevolgen zijn voor welke bouw en uitbreiding dan ook. ➡️ Bizarre timing: er is een geschil met Brussel over milieueffectrapporten. ➡️ Bizarre timing: uitgerekend minister Cora van Nieuwenhuizen heeft een luchtvaartnota in ontwikkeling waarvoor zij betrokken nederlanders, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties gevraagd heeft een zienswijze in te dienen. Ook GroenLinks Haarlemmermeer heeft zo'n zienswijze ingediend. De nieuwe luchtvaartnota zou eind van dit jaar gepubliceerd en besproken worden. ➡️ Bizarre timing: eerder deze week uitkomst milieutechnisch onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van Greenpeace: Schiphol stoot bijna net zoveel CO2 uit als alle auto’s in Nederland bij elkaar. ➡️ Ook de bewonersorganisatie Schiphol is verbijsterd. "Terwijl we in overleg zijn met de minister, op haar verzoek, over de toekomst van Schiphol neemt ze een besluit dat Schiphol mag groeien".

Al sinds eind 2014 vraagt de fractie ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 04-07-2019 10:03

Al sinds eind 2014 vraagt de fractie van GroenLinks aandacht voor de gezondheidseffecten van ultrafijnstof in de omgeving van Schiphol. Afgelopen donderdag kwam het RIVM met de eerste onderzoeksresultaten over de relatie van ultrafijnstof en Schiphol. En die zijn schokkend! Dit zijn onze vragen 👇

Wethouder Schipholzaken in Aalsmeer ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 05-06-2019 18:58

Wethouder Schipholzaken in Aalsmeer is helemaal klaar met het mantra 'gematigde groei van de luchtvaart'. Deze wethouder begrijpt wat zorgplicht is. Lees zijn ingezonden brief hier: 👉 https://www.aalsmeervandaag.nl/Lezerspost/hoezo-gematigde-groei-welzijn-boven-welvaart Een goede economie en een prettige leefomgeving om in te wonen en werken. En juist die balans is helemaal zoek. Zijn twijfels en vragen: "Waaróm moet Schiphol eigenlijk groeien? Het antwoord dat Schiphol goed is voor de economie is onbevredigend en niet onderbouwd. Wat is ‘gematigde groei’? Is dat iets minder groeien dan waar de markt om vraagt? Moeten we eigenlijk altijd willen wat de markt vraagt? Je hoeft niet alleen maar te groeien om toch succesvol te zijn."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.