Nieuws van politieke partijen in Kampen inzichtelijk

9 documenten

Kritiek op Luchtvaartnota: 'Onverantwoord' | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 08-07-2020 00:00

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eindelijk de Luchtvaartnota uitgebracht, de visie van het ministerie op de toekomst van de luchtvaart in Nederland. 'Verantwoord vliegen naar 2050' heet het document. ,,Maar zo verantwoord vinden wij het helemaal niet'', reageert GroenLinks-raadslid Niels Jeurink. ,,Want de luchtvaart mag van het ministerie gewoon blijven groeien zoals het altijd al deed.''

Er is volgens Niels Jeurink amper aandacht voor de overlast die dat veroorzaakt. ,,Amper aandacht voor de gevolgen voor natuur, milieu en klimaat. Ja, geprobeerd wordt het aantal nachtvluchten op Schiphol te verminderen. Maar het 'wisselgeld' dat daarvoor lijkt te worden gevraagd is opening van Lelystad Airport! Met alle gevolgen van dien, ook voor Kampen.''

Zienswijze Alle reden dus voor een zienswijze. ,,We vinden dat luchtvaart net als iedere andere transportsector behandeld moet worden en niet als een doel op zich. We vinden dat vluchten tot 750 kilometer door de trein vervangen moeten worden. Dat er een eerlijke prijs gevraagd moet worden voor vliegtickets. En natuurlijk dat Lelystad Airport niet open mag zodat er geen laagvliegende vliegtuigen over onze gemeente komen. Dat alles, en meer, lees je in onze zienswijze."

GroenLinks Kampen: claim nu recht op schadevergoeding Lelystad Airport | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 12-02-2020 00:00

GroenLinks Kampen adviseert iedereen: claim nu het recht op schadevergoeding voor de gevolgen van Lelystad Airport. Anders sta je straks als het zover komt met lege handen. Dit moet je doen!

De opening van Lelystad Airport zal waarschijnlijk leiden tot gevolgen voor het leefplezier en de gezondheid voor mensen die onder de vliegroutes wonen. Vervuiling en geluidsoverlast kunnen bovendien leiden tot financiële schade, bijvoorbeeld door waardevermindering van de woning, schade aan de natuur of door verlies van inkomsten uit toerisme.

Datum van belang Op grond van de Wet luchtvaart kan een belanghebbende een verzoek indienen voor vergoeding van de schade, die in dit geval een gevolg is van het Luchthavenbesluit Lelystad. Dit besluit is in werking getreden op 1 april 2015. Deze datum is van belang, want het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit dus op 31 maart 2020.

Daarmee ontstaat een vreemde situatie. Lelystad Airport is nog niet open en er is dus nog geen schade. Toch moet de veroorzaker bínnen 5 jaar aansprakelijk gesteld zijn voor die schade, want anders loop je het risico op verjaring en geldt: pech gehad.

Rechten houden Burgers, eigenaren van grond en bedrijven kunnen hun rechten houden door vóór 1 april een zogenaamde stuitingsbrief naar de minister te sturen. Daarmee geef je aan dat je je schade wilt kunnen claimen, als Lelystad Airport toch open zou gaan als gewoon vliegveld.

GroenLinks Kampen wil alle inwoners en bedrijven die schade kunnen ondervinden van Lelystad Airport wijzen op hun rechten én op deze termijn. Fractievoorzitter Nieke Jansen: “Als je nu niets doet, kun je straks geen schade claimen. Wij denken dat Lelystad Airport steeds kanslozer wordt. Maar als het vliegveld ooit opent, dan behoud je met deze stuitingsbrief het recht om een beroep te doen op een schadevergoeding.”

Voor 1 april De stuitingsbrief moet vóór 1 april 2020 naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd worden. Dankzij SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) is er een stuitingsbrief beschikbaar, specifiek voor Lelystad Airport. Deze brief mogen anderen ook gebruiken. Op de site van SATL staat de brief en meer informatie. Informatie over de stuitingsbrief

Nieke Jansen: “Onze inzet tegen opening van Lelystad Airport gaat onverminderd door. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger maakt overuren op dit dossier, waarin het ministerie fout op fout lijkt te stapelen. Onze wethouder Irma van der Sloot lobbyt met de provincie en buurgemeenten tegen de overlast en tegen de nadelige effecten van Lelystad Airport in de schade voor gezondheid, natuur, milieu en economie.”

De afgelopen week was in de media te ...

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 22-02-2019 21:30

De afgelopen week was in de media te lezen dat laagvliegroutes die over Oosterwolde, Wezep en Wapenveld zouden gaan, plotseling naar het noorden zijn verlegd. Daardoor zullen inwoners van de stad Kampen en omliggende dorpen meer last krijgen van laag vliegende vliegtuigen van Lelystad airport. De ChristenUnie vindt dit een slechte zaak. De Kamper politiek was niet op de hoogte van de gewijzigde routes boven de Noord-Veluwe. Kampen eist opheldering van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Mede op verzoek van de ChristenUnie in Kampen stelt kamerlid Eppo Bruins aanvullende vragen aan de minister over het verleggen van de laagvliegroute. Fractievoorzitter Jan Willem Schutte: “het probleem van de laagvliegroutes mag niet worden ‘opgelost’ door de overlast door te schuiven naar Kampen”. Duidelijk moet worden of deze verlegging een verbetering voor veel mensen is of niet. Ook zal Bruins vragen stellen of rekening is gehouden met de nieuw te bouwen woningen in Reeve bij Kampen. De ChristenUnie zal de ontwikkelingen zeer kritisch volgen in het belang van onze inwoners.

Lelystad Airport - GroenLinks houdt spreekuur | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 02-02-2019 00:00

GroenLinks krijgt veel vragen over Lelystad Airport. Sommige mensen weten niet goed wat er speelt. Anderen willen iets doen en willen hun bezwaren laten horen maar weten niet hoe ze dat kunnen doen. GroenLinks organiseert daarom een tweetal thema-spreekuren over Lelystad Airport. Op woensdag 13 februari is een eerste spreekuur gepland in het gemeentehuis van Kampen (zaal IJsselmuiden). Vanwege het grote aantal vragen uit de kernen is er ook een spreekuur in Wilsum op maandag 18 februari. Dit spreekuur is in café IJsselzicht aan de Dorpsweg 50a in Wilsum. Beide spreekuren duren van 19.30 uur tot 21.00 uur.

Lelystad Airport wordt geopend in 2020, als het aan het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat ligt dan. Uiteindelijk gaan er 45.000 vliegtuigen vertrekken en landen. Maar omdat het luchtruim vol is, vliegen de vliegtuigen de eerste jaren noodgedwongen laag. Een flink deel van de vliegtuigen vliegt ook over de gemeente Kampen, op een hoogte van slechts 900 – 1.800 meter. Dat duurt in elk geval tot het Nederlandse luchtruim is ‘heringedeeld’.

Minder Raadslid Niels Jeurink hierover: “GroenLinks is het hier volstrekt niet mee eens. We vinden dat er minder moet worden gevlogen in plaats van meer, zodat Lelystad Airport helemaal niet open hoeft. Dat kan door internationaal treinverkeer flink te stimuleren en door de prijs van het vliegen eerlijker te maken.”

De vliegroutes gaan recht over Kamperveen, Wilsum en ’s-Heerenbroek en gaan in Kampen ook over het Onderdijks, het Stationsgebied en de mogelijke toekomstige wijk Reeve.

Overlast Niels Jeurink: “De vliegtuigen van en naar Lelystad Airport zorgen er voor flink wat geluidoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit. Ook kruisen ze belangrijke trekroutes van vogels, met alle gevolgen van dien. De toename van het vliegverkeer zorgt bovendien voor een flinke toename van de uitstoot van CO2 en draagt daarmee bij aan verdere opwarming van de aarde. Dat moet je allemaal niet willen.”

Zienswijze Tijdens het spreekuur kunt u als u dat wilt ook een zienswijze maken én indienen. GroenLinks helpt u daarbij met informatie. GroenLinks zorgt voor alles wat daarvoor nodig is, maar u mag natuurlijk ook zelf een laptop/tablet meenemen. U kunt een kant-en-klare zienswijze sturen maar u kunt ook een zienswijze sturen die u zelf schrijft.

 

Lelystad Airport en de gevolgen voor Kampen

D66 D66 Kampen 02-01-2019 20:03

Lelystad Airport en de gevolgen voor Kampen

Op reis met het vliegtuig is leuk. Althans dat vind ik wel. En vliegen is tegenwoordig heel goedkoop. Spotgoedkoop zelfs. Als je het slim uitkient, vlieg je voor een paar tientjes naar bijvoorbeeld Barcelona. Vliegen ...

Dit bericht is afkomstig van D66 Kampen, dé sociaal-liberale partij in Kampen.

ChristenUnie wil zo snel mogelijk afrekenen met laagvliegroutes

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 26-11-2018 10:10

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1235213/631962/laagvliegen.jpgDe ChristenUnie is tegen het gebruik van laagvliegroutes en spreekt uit dat ze pas akkoord zal gaan met opening Lelystad AirPort wanneer duidelijk is dat laagvliegroutes niet meer nodig zullen zijn. Dit is zaterdag op het partijcongres in Zwolle besloten.

Motie
Dit standpunt heeft de ChristenUnie uitgesproken na een ingediende motie van de lokale afdelingen uit Oldebroek en Ede. Ze kregen steun van een groot aantal afdelingen zoals Hattem, Heerde, Elburg, Nunspeet, Zwolle, Arnhem, Wageningen, Veenendaal, Renswoude, Barneveld en Nijkerk. Ook ChristenUnie Kampen ondersteunde deze motie.
Vertrouwen
De fracties uit Oldebroek en Ede schrijven in de motie dat er veel zorgen zijn over de hinder en schade welke door het laagvliegen zullen worden veroorzaakt maar ook dat het vertrouwen, dat het ministerie van I&W een goede belangenafweging heeft gemaakt en zal maken omtrent de opening van vliegveld Lelystad, tot een dieptepunt is gedaald. “We hebben het gevoel dat we ergens worden ingezogen waar we niet meer uit kunnen” sprak fractievoorzitter Engbert Jan Ruitenberg uit Oldebroek. Daarom worden er harde garanties gevraagd dat laagvliegroutes niet meer nodig zullen zijn. Als die niet gegeven worden zal de ChristenUnie niet akkoord gaan met de opening van de luchthaven.
HP

GroenLinks blij met scherpere stellingname provincie en gemeenten in Overijssel: rem op Lelystad Airport | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 23-08-2018 00:00

Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel hebben ook namens Overijsselse gemeenten aan de minister laten weten dat opening van Lelystad Airport niet mag plaatsvinden zo lang het luchtruim nog niet is heringedeeld en er lang laag gevlogen wordt door vliegtuigen. De brief is ook namens de gemeente Kampen geschreven.

Het initiatief voor de brief aan minister Van den Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Milieu (I&M) komt uit het bestuurlijk overleg Lelystad Airport, waarin wethouder Irma van der Sloot namens Kampen deelneemt. GroenLinks Kampen is blij met de scherpere stellingname van gemeenten en de provincie Overijssel. De brief heeft de instemming van GroenLinks.

Aanscherping Raadslid Niels Jeurink: “GroenLinks is blij met deze stellingname van GS, een duidelijke aanscherping ten opzichte van eerdere brieven die de provincie naar het ministerie stuurde. GroenLinks vindt opening van Lelystad Airport ongewenst vanwege de grote overlast die de vliegtuigen veroorzaken. We vinden dat eerst alles op alles gezet moet worden om vluchten te vervangen door snelle treinen. En we vinden dat de prijs van vliegen eerlijker moet worden. Nu betalen reizigers niets voor de schade aan klimaat, natuur en milieu die door het vliegen wordt veroorzaakt en dat vinden we onterecht.”

 

Zuiver De provincie Overijssel en de gemeente Kampen onderschrijven de zorgen van de ‘Regiegroep’, een groep die namens de bewoners spreekt die last kunnen gaan krijgen van  vliegtuigen van en naar Lelystad Airport. Jeurink: “De Regiegroep heeft erop gewezen dat de tijdens de ‘belevingsvlucht’ gemeten geluidoverlast van vliegtuigen veel groter is dan in het milieueffectrapport (MER) is aangegeven. De provincie en de gemeente Kampen vinden dat dit nader onderzocht moet worden omdat alleen zo het maatschappelijk debat over luchtvaart zuiver en in de volle breedte gevoerd kan worden. GroenLinks is het daar van harte mee eens. De besluitvorming over Lelystad Airport moet uitgaan van feiten, niet van veronderstellingen.”

 

Vliegtuiglawaai: dat gaat nooit meer weg!

CDA CDA D66 Kampen 05-08-2018 16:44

Steffen Hofstra “Dat geluid valt best mee!” Dat hoor ik ook regelmatig in Wilsum. Mensen beweren dan dat tijdens de belevingsvlucht op 30 mei j.l. dat allemaal best meeviel. Beleving is één, meten is weten: · De dag van de belevingsvlucht was er één toestel dat tweemaal overkwam. Gemeten is 58,1 en 59,2 dB(A). Met een vlieghoogte van 1.830 m; · In de Milieu Effect Rapportage (geactualiseerde versie van april dit jaar) wordt een berekende hoeveelheid geluid beschreven van maximaal 55 db(A) t.h.v. Stadshagen. (over Wilsum wordt niet gesproken). De vlieghoogte daar is ca 1.800 m. Echter: o Volgens de MER gaat het vliegtuig vanaf Zwolle dalen tot ca 900 m (afstand Wilsum – Zwolseweg) boven Wilsum; o en geconstateerde verhoging van het geluid van ca 3dB(A) is een verdubbeling van de hoeveelheid lawaai, en het vliegtuig komt dichterbij; o Als Lelystad open gaat is dat niet met één vliegtuig per jaar over Wilsum, maar circa 50 (in 2020) oplopend naar ca 7.500 is de (voorlopige) eindsituatie (met een piek tijdens de zomermaanden) M.a.w.: o De vliegtuigen mogen lager vliegen (tot ca 900 m) dan tijdens de belevingsvlucht (was 1.830): Lager is ook meer lawaai dat je dan hoort ; o Nu al is de berekende MER geluidsbelasting overschreden (met meer dan 3 dB(A), dus ruim verdubbeld). Het geluidsplafond in de MER laat dus niet toe dat je met deze vliegtuigen op Lelystad gaat vliegen! Stukje geschiedenis In 2013/2014 was er een inspraakprocedure m.b.t. Lelystad. Ook toen had het CDA hetzelfde argument: Uitbreiding is geen issue, overlast wel! Deze lijn heeft het CDA altijd uitgedragen en vastgehouden. We staan nu op een punt dat we hebben ervaren dat: ·De zogenaamde Alderstafel (destijds) nooit heeft gesproken over laagvliegroutes boven het “oude land”; ·De Minister aarzelend moest toegeven dat de MER op belangrijke punten niet klopte; ·De Regiegroep belevingsvlucht andermaal heeft aangetoond dat de berekende waarden nogal afwijken (een verdubbeling) zijn van die van de (echte) metingen; ·We ervaren dat het landelijke CDA een “pro Schiphol” standpunt heeft en geen millimeter inlevingsvermogen heeft voor de gevolgen voor Midden en Oost Nederland’; ·Dat het zogenaamde klimaatakkoord geen luchtvaartparagraaf kent; ·Dat er nog steeds geen btw en accijns op vliegtuigbrandstof wordt betaald waardoor een treinreis tot 600 km duurder is dan het vliegtuig. (Vergelijk: jullie en mijn auto kent ca 25% belasting op aanschaf en ca 70 % op gebruik); ·Dat 45.000 vakantievluchten (keer ca 180 personen = 8 miljoen reizigers mensen) een druppel op de gloeiende plaat is voor Schiphol (respectievelijk 500.000 vluchten en ruim 68 miljoen reizigers) maar dat de overlast onevenredig groot is. Maar, hoe verder: De Minister, ik heb haar mogen ontmoeten en spreken, zegt dingen toe die ze vervolgens niet in wet- en regelgeving terug laat komen. Dus als je niet oplet (het is een aantal Kamerleden al overkomen) denk dat je een toezegging op zak hebt, maar dat blijkt dan later een gemeenschappelijke wens te zijn. Zo zijn de onderwerpen: handhaving door de Inspectie; plafond van het aantal vliegbewegingen; plafond van de hoeveelheid geluid; al dan niet vrachtvliegtuigen vanaf Lelystad; betekenis en effect van het begrip “monitoren”; laagvliegroutes verdwijnen na de herindeling, al wensen gebleken die niet in wet- en regelgeving terecht zijn gekomen (en ik denk dat zij dat ook niet gaat regelen). En de Tweede Kamer vond het goed! Incl de CDA-fractie daar. Wat beweegt me nu op dit dossier? Intussen wel een aantal dingen. In 2013 begon het met de omgevingskwaliteit : niet te veel geluidsoverlast in mijn eigen dorp en gemeente. Dat groeide uit naar: ze vertellen de complete waarheid niet, tot: ze jokken met opzet! En dat in een beschaafd Europees land, met een gekozen parlement. De recente uitspraken in het Parool van de Minister die doodleuk vertelde dat iemand slechts als belanghebbende kan worden toegelaten als hij/zij binnen de door het Ministerie vastgestelde geluidscontouren woont. (En dan heeft deze Minister echt pech: Wilsum ligt daar binnen!) Een overheid is er voor de burgers, en we mogen van een overheid verwachten dat ze het met de burgers het beste voor heeft. De VN-grondrechten geven aan dat de overheid de burger dient te beschermen! Het (landelijke) CDA komt er ook niet zonder kleerscheuren af: je verschuilen achter een regeerakkoord (waar burgers geen invloed op hadden en strijdig is met het beginsel van “zonder last of ruggespraak’) is niet netjes (laten we maar even aardig blijven). Dat behoeft absoluut verbetering / aanpassing. Met Geert en Eddy (van Hijum) heb ik de mogelijke consequenties voor de Statenverkiezingen (en die van het EP) van volgend jaar al besproken. GL, CU en D66 hoor je volop. Aan ons om ook het CDA geluid volop te laten horen!

Protest tegen vliegtuiglawaai: dit is de poster | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 13-06-2018 00:00

Stop de luchtvaartgroei. Dat is de strijdkreet van een landelijke actiedag op zaterdag 23 juni. In zes steden laten mensen samen zien dat de groeiende luchtvaart een nationaal probleem is. Een van de actiesteden is Zwolle, waar vanaf 13.00 uur een samenkomst is in park Wezenlanden achter het provinciehuis.

Voorafgaand aan de landelijke actiedag is er op vrijdag 15 juni een gezamenlijke actie op treinstations in Zwolle, Raalte, Dronten en Kampen. GroenLinks gaat daar flyeren  tegen de groei van de luchtvaart. De afdelingen zijn van 15.00 - 17.30 uur op de verschillende stations aanwezig onder het motto ‘Samen staan we sterk’.

De GroenLinks-afdelingen roepen tegelijk op om mee te gaan naar de Landelijke Protestdag op 23 juni om 13.00 uur in Zwolle. Deze dag is georganiseerd door het Landelijk BewonersBeraad Luchtvaart (LBBL),  Greenpeace en andere milieuorganisaties om een duidelijk signaal te geven tegen de groei van de luchtvaart. Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks, is een van de sprekers. De locatie wordt binnenkort bekendgemaakt op www.stopluchtvaartgroei.nl.

Trein Met deze actie vragen de afdelingen samen aandacht voor de toenemende overlast van vliegtuigen. Raadslid Niels Jeurink: “Lelystad Airport en andere vliegvelden groeien snel omdat vliegen bizar goedkoop is geworden. Wij maken ons zorgen over de toename van lawaai, vervuilde lucht en CO2-uitstoot. In Overijssel en Flevoland maakt GroenLinks zich specifiek zorgen over de laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Wij zeggen: hef belasting op vliegtickets en kerosine en investeer in internationaal treinverkeer. De trein heeft de toekomst.”

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.