Nieuws van politieke partijen in Limburg inzichtelijk

26 documenten

Bijdrage van Aleida Berghorst in het MAA debat

PvdA PvdA Partij voor de Dieren Limburg 12-12-2019 19:15

Bijdrage debat MAA d.d. 12 december 2019

(Gesproken woord telt)

Voorzitter,

In 2014 kwam het eigendom van het vliegveld in handen van de Provincie. Voor de PvdA een erg moeilijk besluit, waarbij de belangen van leefbaarheid, milieu en werkgelegenheid zorgvuldig tegen elkaar zijn afgewogen.

Wij stemden in met een reddingsplan voor het vliegveld voor de duur van 10 jaar. Belangrijk onderdeel van dat reddingsplan was de ontvlechting van eigendom en exploitatie via concessieverlening.

Inkomsten uit de concessieverlening en vrijgevallen middelen uit de verkoop van niet cruciaal vastgoed zouden gebruikt worden om de toekomst van het vliegveld na 2023 veilig te stellen.

De concessie kwam er. En vele miljoenen zijn geïnvesteerd om van het vliegveld een succes te maken. Steeds met steun van de PvdA.

Ondanks een steeds luider klinkend kritisch geluid vanuit een deel van onze achterban én vanuit omwonenden die terecht een punt maken van de hinder en overlast die zij ondervinden.

En dan valt het reddingsplan in duigen. De concessienemer vertrekt. En opnieuw is er geld nodig. Veel geld.

Voorzitter, besturen is niet altijd leuk. Soms valt het vies tegen of trek je aan het kortste eind. Soms moet je een moeilijk besluit nemen, waar niet iedereen gelukkig van wordt. Dat hoort er een beetje bij.

Om met de legendarische woorden van Billy Ocean te spreken: “When the going get’s tough, the tough get going”.

Als het om het vliegveld gaat, dan wil de PvdA een goed besluit kunnen nemen. Daarin zullen wij steeds weer de belangen van werkgelegenheid afwegen tegen leefbaarheid en milieu.

En in dit geval is dat moeilijk, omdat feiten, fabels, wensen en aannames ons al tijden van alle kanten om de oren vliegen. En ja voorzitter, ook dát hoort er een beetje bij.

Dan is het fijn als je kunt bouwen op onafhankelijke onderzoeken, die de basis vormen van het beleid dat door GS wordt uitgezet. En juist dát ontbreekt in dit dossier.

GS lijkt zelf vrolijk mee te doen aan het formuleren van dromen en wensen.

Het schetst bij de infosessie over het beëindigen van de concessie een rooskleurige toekomst voor het vliegveld, terwijl de concessienemer net is vertrokken omdat hij er geen brood meer in ziet.

Tijdens diezelfde infosessie wordt ook het basisinfrastructuurkonijn uit de hoge hoed getrokken. Sluiting is niet aan de orde, want we hebben het in 2016 toch aangewezen als onderdeel van de provinciale basisinfrastructuur op basis waarvan bedrijven zijn gaan investeren.

Voorzitter, collega’s, in de voorjaarsnota van 2016 komt het woord basisinfrastructuur drie keer voor. In relatie tot het vliegveld en in relatie tot cultuur. Provinciale wegen, gedecentraliseerde spoorlijnen allemaal niet expliciet aangewezen als basisinfrastructuur. Zelfs de Buitenring, die met een investering van dik 460 miljoen de duurste provinciale weg ooit is, is geen onderdeel van de provinciale basisinfrastructuur.

Het vliegveld wel, zodat de onderhoudskosten en vervangingsinvesteringen structureel worden opgenomen in de provinciale meerjarenbegroting en de zekerheid voor partijen in de markt wordt versterkt.

Maar daarmee heeft Provinciale Staten natuurlijk niet besloten dat we het vliegveld tot in de eeuwigheid zullen ondersteunen als een soort OV voorziening. Het besluit van 2014 is niet veranderd.

Voorzitter, begrijp ons niet verkeerd. De PvdA is niet voor een sluiting van het vliegveld. Maar we kunnen niet doen alsof het sluitingsscenario niet bestaat. Het reddingsplan was voor 10 jaar. Wat gebeurd er als er in 2026 geen concessie staat die het vliegveld kan bedruipen? Of als er in Provinciale Staten geen meerderheid meer is voor cruciale investeringen?

De PvdA begrijpt daarom ook niet waarom GS sluiting niet gewoon meeneemt in de onderzoeken. Want door het niet te onderzoeken, blijft het sowieso boven de markt hangen.

De PvdA ziet de realiteit onder ogen. Als eigenaar en exploitant zullen we de beurs moeten trekken voor de dekking van de NEDAB en waarschijnlijk ook voor de rehabilitatie van de start- en landingsbaan.

Maar ook GS zal de realiteit onder ogen moeten zien. En die realiteit is dat de concessieverlening mislukt is. Het vliegveld voor het eerst wel voorzichtig zwarte cijfers schrijft, maar dat ook de overlast voor omwonenden in de afgelopen drie jaar enorm is toegenomen.

Realiteit is ook dat het Ministerie op dit moment een luchtvaartnota schrijft. GS hoopt op een gelijk speelveld, maar Den Haag kan het vliegveld ook maar zo bestempelen als een dure hobby van de Provincie.

Ook reductie van de uitstoot van stikstof wordt in deze nota meegenomen. Niet onbelangrijk voor de toekomst van een vliegveld dat tussen de Natura 2000 gebieden ligt.

Voorzitter, ik rond af. We vliegen met onze ogen dicht. Je kunt geen goede besluiten nemen op basis van een mix van feiten, fabels, wensen en aannames. Onafhankelijk onderzoek is nodig. Daarom heeft de PvdA de brede MKBA gesteund (en daarom steunt het vandaag ook de moties van PvdD)

Het bericht Bijdrage van Aleida Berghorst in het MAA debat verscheen eerst op PvdA Limburg.

PvdA en FNV gaan nog meer samenwerken

PvdA PvdA Limburg 23-11-2019 14:10

De recente stakingen in alle sectoren geven aan dat het noodzakelijk is om de rechten van werknemers fel te verdedigen. In tijden van crisis kijken grote bedrijven en multinationals naar de overheid voor steun. Maar zodra er belasting betaald moet worden willen ze dat het geld gehaald moet worden bij de werknemers en de kleine winkeliers.

Dat verklaart de stroom mensen naar het Malieveld.

Mensen willen een fatsoenlijk salaris. Normale werkdruk. En zekerheid.

Ook op lokale en provinciale schaal moet de werknemer gehoord worden. Dit kan alleen door een intensieve samenwerking tussen de vakbonden en de PvdA.

Tijdens onze bijeenkomst in Roermond spraken we over leraren in onderwijs, personeel in de zorg en de ontwikkelingen rond VDL en Chemelot.

Natuurlijk kwam ook MAA ter sprake. Voor de PvdA moeten de mensen voorop staan. Zowel de werknemers op het vliegveld als de mensen die rond het vliegveld wonen. De PvdA wil dan ook een eerlijk onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten rond dit vliegveld. Zodat wij een zuivere keuze kunnen maken over de toekomst van dit vliegveld.

Het bericht PvdA en FNV gaan nog meer samenwerken verscheen eerst op PvdA Limburg.

Stop ultra korte vluchten tussen MAA en Luik !

SP SP VVD Limburg 12-11-2019 15:51

De SP in het Limburgs Parlement vindt dat de provincie als eigenaar en exploitant van Maastricht Aachen Airport (MAA) korte vrachtvluchten naar vliegveld Bierset bij Luik moet verbieden.

Volgens SP-statenlid Rene van der Valk veroorzaken dergelijke vluchten nog meer overlast en dragen ze bij aan nog meer gezondheidsklachten voor omwonenden. "deze korte vluchten zijn absurd en zijn relatief zeer vervuilend in vergelijking met lange afstandsvluchten en vervoer over het spoor en de weg". Onlangs vonden er twee vluchten plaats tussen MAA en Bierset. Het gaat om vluchten van Qatar Airways. Die vliegmaatschappij vliegt regulier met goederen van Doha naar Mexico, met een tussenstop in Luik. De afgelopen weken werd twee keer een tussenlanding gemaakt op MAA, waar lading wordt afgeleverd voor een Nederlandse klant.

Vervolgens wordt in acht minuten de afstand van 38 kilometer naar Bierset overbrugd. Dat is nodig omdat de toestellen vanwege de baanlengte in Maastricht niet met volle tanks kunnen vertrekken voor de vlucht naar Mexico.

Tweede Kamerleden hebben eerder er bij VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen op aangedrongen een einde te maken aan dit soort vluchten.

De SP in het Limburgs Parlement sluit zich daar nu bij aan en wil dus dat het provinciebestuur een verbod uitvaardigt 'als de minister niet ingrijpt'. Wel vraagt de oppositiepartij eerst met de minister in overleg te treden om aan te dringen op afschaffing van de vluchten tussen MAA en Bierset.

Klik hier om de schriftelijke vragen te lezen.

 

 

 

 

Tekst: Deels 1limburg Jean van Hoof 

D66 wil referendum MAA

D66 D66 Limburg 06-11-2019 14:22

In 2013 stemde D66 tegen het besluit van de provincie om het kwakkelende Maastricht Aachen Airport voor 1 Euro van de particuliere eigenaar over te nemen. Toen de luchthaven eenmaal van de provincie was, zette D66 zich er wel voor in dat hij dan ook goed voor de werkgelegenheid en de bereikbaarheid van Limburg zou gaan functioneren. Nu de particuliere exploitant zich heeft teruggetrokken, is er weer een nieuwe situatie ontstaan. De provincie is vanaf 1 november niet alleen eigenaar, maar ook exploitant van het bedrijf. Alle opties zijn wat D66 betreft nu weer open. D66 wil middels een referendum een heldere vraagstelling aan de Limburgers voorleggen en zich vervolgens houden aan het besluit dat door de Limburgers wordt ondersteund.

Een goed moment voor een referendum zou 2022 zijn. Tot die tijd zal er in ieder geval geen overeenkomst met een nieuwe exploitant worden aangegaan. Voor D66 betekent dat ook dat er tot die tijd geen investeringen worden gedaan waar je spijt van krijgt als de luchthaven in 2022 zou worden gesloten. Het heeft immer geen zin om de mening van burgers te vragen over een voldongen feit.

De tijd tot 2022 kan worden benut om informatie te verzamelen die voor een afgewogen besluit noodzakelijk is. Belanghebbenden hebben eerder al gepleit voor een Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse. Dat is een gestandaardiseerde methode om alle vóór en nadelen objectief in beeld te brengen en tegen elkaar af te wegen. D66 Limburg is voorstander van zo’n MKBA dat door onafhankelijke onderzoekers wordt opgesteld. “Op een feitenvrij Brexit-achtig referendum zitten we niet te wachten. Maar als de Limburgers over alle gegevens beschikken, kunnen we de vraag over de toekomst van het vliegveld rustig aan hen voorleggen”, zo stelt D66 fractievoorzitter Leon Vaessen.

In 2012 hebben Provinciale Staten van Limburg de spelregels rond een referendum vastgelegd in een verordening. Maar er is nog nooit een Limburgs referendum gehouden. Provinciale Staten kan zelf een referendum uitschrijven over een besluit dat de Staten willen nemen. Dat heeft de voorkeur van D66. Een referendum kan ook door belanghebbenden worden aangevraagd. In dat laatste geval moeten er wel 1.000 handtekeningen worden verzameld voor een inleidend verzoek en het uiteindelijke verzoek moet door 2,5% van de kiesgerechtigden worden ondersteund. De Staten mogen zelf besluiten hoe hoog de opkomst moet zijn voor een geldige uitslag. Het minimum is 15% van de kiesgerechtigden. Ten slotte heeft het College van Gedeputeerde Staten van Limburg een intentie uitgesproken over referenda die bedoeld zijn om een besluit van het College terug te draaien. Daar zou een heel hoge drempel voor worden opgeworpen. Volgens D66 is dat niet aan de orde. De mening van de Limburgers kan het beste recht worden gedaan door ze een besluit van Provinciale Staten voor te leggen.

De provincie heeft al tientallen miljoenen in MAA geïnvesteerd en jaarlijks betaalt de provincie een bijdrage aan de kosten van brandweer, beveiliging, etc. Je kan dus stellen dat alle Limburgers voor de luchthaven betalen. Dat maakt alle Limburgers belanghebbend. Het college noemt MAA bovendien een onderdeel van de basis-infrastructuur. Dat is niet helemaal terecht. In tegenstelling tot bijvoorbeeld provinciale wegen, is het aanleggen en beheren van luchthavens geen wettelijke taak van de provincie. Het is een keuze. De term basis-infrastructuur geeft wel aan dat de luchthaven er in principe voor iedereen is. Dat maakt iedereen ook belanghebbend en de keuze wordt wat D66 betreft dan ook door iedereen gemaakt.

Dat is GroenLinks!Suzanne KrogerHet ...

GroenLinks GroenLinks Limburg 30-08-2019 18:30

Dat is GroenLinks!

Statenlid Peter Loomans diende deze ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Limburg 22-08-2019 16:43

Statenlid Peter Loomans diende deze week de schriftelijke vragen in over het luchthavenbesluit MAA. #krimpdeluchtvaart

Groei van het vliegveld ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Limburg 11-06-2019 19:50

Groei van het vliegveld Maastricht-Aachen AirPort zal niet alleen effect hebben op het toerisme in Limburg. Wat te denken van de impact op de luchtkwaliteit? Woongenot? Volksgezondheid? De natuur en dieren in de nabije omgeving? Luchtvaart moet krimpen, niet groeien. https://www.1limburg.nl/groei-maa-betekent-het-failliet-van-het-toerisme?utm_source=facebook_1limburg&utm_medium=social_media&utm_campaign=facebook_clicks&utm_content=groei-maa-betekent-het-failliet-van-het-toerisme

Kijk dit! Onze eigen Suzanne Kröger ...

GroenLinks GroenLinks Limburg 06-06-2019 20:34

Kijk dit! Onze eigen Suzanne Kröger in Parijs in de Assemblée Nationale om haar voorstel toe te lichten - in het frans! - om te stoppen met korte afstand vluchten. Dit voorstel heeft de Franse groenen geïnspireerd om met een eigen initiatiefwet te komen op dit onderwerp. Trots!

Suzanne KrogerVandaag de hele dag in ...

GroenLinks GroenLinks Limburg 03-06-2019 19:19

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.