Nieuws van politieke partijen in Nieuwkoop inzichtelijk

3 documenten

DOE MEE en teken de petitie “Nee ...

Natuurlijk Nieuwkoop Natuurlijk Nieuwkoop Nieuwkoop 07-07-2019 07:38

DOE MEE en teken de petitie “Nee tegen groei van Schiphol” https://petities.nl/petitions/nee-tegen-groei-van-schiphol

Schiphol-overlast moet gaan over mensen, niet over cijfers

CDA CDA Nieuwkoop 20-03-2018 06:03

De uitbreiding van Schiphol is al jaren onderwerp van de politieke agenda en aanleiding voor diverse lokale protestacties. Waar Schiphol vraagt om groei, vragen de omliggende gemeenten voor minder overlast. Verschillende CDA afdelingen uit de omgeving Schiphol slaan de handen ineen en bieden een manifest aan bij de Tweede Kamer in Den Haag waarin aandacht gevraagd wordt voor de mensen achter de cijfers. Initiatiefnemers Robbert-Jan van Duijn (CDA Aalsmeer) en Antoinette Ingwersen (CDA Nieuwkoop) missen in de vele initiatieven de stem van de mensen zelf gecombineerd met praktische haalbare oplossingen. Van Duijn: “Alle overlegtafels en adviescommissies gaan altijd maar over de cijfers en de gemiddelden uit onderzoeken, maar te weinig over waar de mensen echt zorgen over hebben”. Volgens Ingwersen is dat juist van belang: “We vullen makkelijk in wat mensen vinden, zonder hen precies te vragen naar het hoe en wanneer van de ervaren overlast en wat hen zou helpen”. Volgens initiatiefnemer van Duijn moet dit juist een gezamenlijke actie zijn: “Iedere gemeente heeft steeds haar eigen belang. Begrijpelijk, maar we kunnen veel beter samen één vuist maken in plaats van ieder voor zich. Dan krijgen we veel meer voor de inwoners voor elkaar”. Ingwersen geeft aan dat het bundelen van de lokale CDA krachten een positief en krachtig signaal is richting Den Haag. De minister wil voor de zomer het adviestraject over de groei van Schiphol afgerond hebben en dus belangrijk om nu eensgezind te reageren. Lokale versnippering en tegengestelde belangen werkt alleen maar in het voordeel van Schiphol. We volgen andere lokale initiatieven uiteraard serieus en we willen dat ook zeker aan elkaar verbinden als dat bijdraagt aan het concreet aanpakken van de ervaren overlast. Want om dat laatste is het ons te doen. Het manifest dat de CDA fracties aan de tweede kamer aanbiedt bevat initiatieven en maatregelen die bewoners genoemd hebben om onnodige overlast te verminderen, overlast beter voorspelbaar te maken en voor ruimhartige compensatie van de hinder te zorgen. Dat hoeven helemaal geen ingrijpende opties te zijn: “Een eerste stap is bijvoorbeeld het uitvoeren van permanente geluidsmetingen, een verbod op het draaien van een vliegtuig boven een woonwijk of ontwikkel een vlieg weerbericht zodat mensen weten wanneer er rustmomenten zijn. Dit kan voor de bewoners een wereld van verschil maken”. Op 5 maart hebben de verschillende CDA afdelingen hun voorstel in Den Haag overhandigd aan de fractievoorzitter van het CDA Sybrand Buma en Schiphol-woordvoerder Mustafa Amhaouch.

Schiphol-overlast moet gaan over mensen, niet over cijfers

CDA CDA Nieuwkoop 20-03-2018 06:03

De uitbreiding van Schiphol is al jaren onderwerp van de politieke agenda en aanleiding voor diverse lokale protestacties. Waar Schiphol vraagt om groei, vragen de omliggende gemeenten voor minder overlast. Verschillende CDA afdelingen uit de omgeving Schiphol slaan de handen ineen en bieden een manifest aan bij de Tweede Kamer in Den Haag waarin aandacht gevraagd wordt voor de mensen achter de cijfers. Initiatiefnemers Robbert-Jan van Duijn (CDA Aalsmeer) en Antoinette Ingwersen (CDA Nieuwkoop) missen in de vele initiatieven de stem van de mensen zelf gecombineerd met praktische haalbare oplossingen. Van Duijn: “Alle overlegtafels en adviescommissies gaan altijd maar over de cijfers en de gemiddelden uit onderzoeken, maar te weinig over waar de mensen echt zorgen over hebben”. Volgens Ingwersen is dat juist van belang: “We vullen makkelijk in wat mensen vinden, zonder hen precies te vragen naar het hoe en wanneer van de ervaren overlast en wat hen zou helpen”. Volgens initiatiefnemer van Duijn moet dit juist een gezamenlijke actie zijn: “Iedere gemeente heeft steeds haar eigen belang. Begrijpelijk, maar we kunnen veel beter samen één vuist maken in plaats van ieder voor zich. Dan krijgen we veel meer voor de inwoners voor elkaar”. Ingwersen geeft aan dat het bundelen van de lokale CDA krachten een positief en krachtig signaal is richting Den Haag. De minister wil voor de zomer het adviestraject over de groei van Schiphol afgerond hebben en dus belangrijk om nu eensgezind te reageren. Lokale versnippering en tegengestelde belangen werkt alleen maar in het voordeel van Schiphol. We volgen andere lokale initiatieven uiteraard serieus en we willen dat ook zeker aan elkaar verbinden als dat bijdraagt aan het concreet aanpakken van de ervaren overlast. Want om dat laatste is het ons te doen. Het manifest dat de CDA fracties aan de tweede kamer aanbiedt bevat initiatieven en maatregelen die bewoners genoemd hebben om onnodige overlast te verminderen, overlast beter voorspelbaar te maken en voor ruimhartige compensatie van de hinder te zorgen. Dat hoeven helemaal geen ingrijpende opties te zijn: “Een eerste stap is bijvoorbeeld het uitvoeren van permanente geluidsmetingen, een verbod op het draaien van een vliegtuig boven een woonwijk of ontwikkel een vlieg weerbericht zodat mensen weten wanneer er rustmomenten zijn. Dit kan voor de bewoners een wereld van verschil maken”. Op 5 maart hebben de verschillende CDA afdelingen hun voorstel in Den Haag overhandigd aan de fractievoorzitter van het CDA Sybrand Buma en Schiphol-woordvoerder Mustafa Amhaouch.