Nieuws van politieke partijen in Overijssel inzichtelijk

11 documenten

SP krijgt maximale score kieswijzer Lelystad Airport

SP SP Overijssel 18-03-2019 10:59

De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) hebben een kieswijzer gepubliceerd om te laten zien welke politieke partijen zich inzetten tegen de opening van Lelystad Aiport. De SP scoort hierin maximaal.

De geplande opening van vliegveld Lelystad is een belangrijk onderwerp deze verkiezingen. De SP is tegen de opening van vliegveld Lelystad. Zowel in Overijssel als in Den Haag maken wij ons hard dit overbodige vliegveld dicht te houden. De afgelopen jaren liep de SP regelmatig voorop op dit onderwerp, onder meer bij demonstarties in 2017 en 2018 en middels moties in Provinciale Staten.

Geen vrachtvluchten op Twente Airport!

SP SP VVD D66 CDA Overijssel 22-02-2019 17:25

Niet “Twente Airport” zelf, maar het belang van “Schiphol” staat voorop in een nieuw plan om van “Twente Airport” een vrachtluchthaven te maken. Om “Schiphol” de ruimte te geven om door te groeien worden steeds weer bizarre plannen uit de hoge hoed getoverd. “Schiphol” de lusten, anderen de lasten. Zo is het ook met het voorstel om van “Twente Airport” een uitwijkhaven voor luchtvracht van Schiphol te maken.

Alle pogingen om van “Twente Airport” een financieel gezonde luchthaven te maken zijn tot nu toe mislukt. Met een Duitse luchthaven in de buurt gaat dat ook niet lukken. Daarnaast wegen het aantal banen, dat dit plan zou opleveren, niet op tegen de overlast die de Twentenaren daarvan gaan ondervinden. Vrachtvliegtuigen zullen veel overlast voor de omgeving geven. Het zijn zware vliegtuigen en er zijn vrachtwagens nodig voor de aan- en afvoer.

Terwijl in het licht van het klimaatakkoord van Parijs het verminderen van het aantal vluchten op Schiphol voor de hand ligt, worden alle afspraken en meetmethodes geweld aan gedaan om Schiphol maar eindeloos door te laten groeien.

  Dit is de manier om problemen op te lossen van het huidige VVD, CDA, D66 en CU kabinet op vele vraagstukken. Of het nu gaat over gaswinning, vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor of nu de luchtvaart, wanneer de afgesproken norm (een norm die niet voor niets is afgesproken ivm overlast of gevaar) in zicht komt, passen zij gewoon de norm aan.

D66 Overijssel en Lelystad Airport

D66 D66 Overijssel 19-12-2018 16:02

Alle fracties van D66 in Overijssel hebben op zowel gemeentelijk als provinciaal niveau de afgelopen tijd helder stelling genomen in het debat rond Lelystad Airport. Deze stelling is, kort gezegd: Eerst moet de visie op de luchtvaart in Nederland duidelijk zijn verwoord in de luchtvaartnota, waarbij veel aandacht wordt besteed aan veiligheid, gezondheid en duurzaamheid.

Zolang het luchtruim niet is herzien kan wat D66 betreft Lelystad Airport niet open. Op basis van de uitgangspunten veiligheid, gezondheid en duurzaamheid dient het luchtruim heringedeeld te worden. Dit vraagt een zeer nauwe samenwerking tussen de civiele en militaire luchtvaart en een goede afstemming met onze buurlanden.

Als de landelijke visie op de luchtvaart en de herindeling van het luchtruim klaar zijn moet het wat D66 Overijssel betreft ook klip en klaar zijn dat er geen laagvliegroutes meer boven Overijssel zijn. 

D66 in Overijssel hanteert als harde voorwaarde dat Lelystad Airport een overloop luchthaven van Schiphol is voor uitsluitend vakantievluchten. Vanaf Lelystad Airport mogen geen nieuwe vliegtuigmaatschappijen vliegen die niet van Schiphol afkomstig zijn. Kort samengevat: Lelystad Airport mag niet autonoom groeien. Dat is voor ons een keiharde randvoorwaarde voor opening van Lelystad Airport.

Een tweede harde voorwaarde is dat er op Lelystad Airport geen vrachtvluchten komen. Dat moet niet alleen fysiek uitgesloten zijn vanwege de lengte van de start- en landingsbaan, maar ook juridisch. Ons Tweede Kamerlid Jan Paternotte heeft de minister in een recent debat terecht gewezen op haar eerdere toezegging dat er geen vrachtverkeer op Lelystad Airport komt.

Onze gedeputeerde Annemieke Traag zet zich samen met gemeenten in Overijssel er volop in dat de minister aan deze harde randvoorwaarden voldoet. Vanuit het gezamenlijk gedragen standpunt: Eerst de luchtvaartnota, dan herindeling en geen laagvliegroutes boven Overijssel. Pas dan zien wij een mogelijkheid tot opening van Lelystad Airport. 

De ontwikkelingen op het vlak van de mondiale CO2-uitstoot zijn zorgelijk en dus zal ook de luchtvaart zijn steentje moeten bijdragen. Tweede Kamerlid Rob Jetten heeft onlangs dan ook terecht gepleit voor een CO2 heffing voor de luchtvaart in Nederland. D66 in Overijssel zal zich blijven inzetten om de luchtvaart te verduurzamen en tegelijkertijd de trein en de fiets blijven stimuleren als alternatieve reisvormen.

Lelystad Airport als zelfstandige luchthaven “totaal onacceptabel”

PvdA PvdA Overijssel 18-12-2018 09:11

Lelystad Airport als zelfstandig groeiende luchthaven is totaal onacceptabel. Dat zei onze Annemieke Wissink dit weekend in talkshow Politiek in de Pol. Ze reageerde op het voorstel van minister Van Nieuwenhuizen om het vliegveld ook open te stellen voor nieuwe vliegmaatschappijen. “Dat betekent dat omwonenden voor de gek gehouden zijn. Zij zaten aan tafel om te praten over oplossingen voor de overlast rond het vliegveld, en nu komt dit besluit als een konijn uit een hoge hoed. Zo ga je niet met mensen om.”

Lelystad als autonoom vliegveld in plaats van als overloop van Schiphol is voor ons onbespreekbaar. We zijn tegenstander van zelfstandige groei en van vrachtverkeer, helemaal waar het gaat om laagvliegroutes. Mocht de regering dit plan toch doorzetten, dan is dit volgens ons een nieuw besluit. Dat betekent nieuwe procedures, nieuwe inspraak en een nieuwe milieu-rapportage. Dan doen we het hele proces nog een keer, en dan wél goed.

Foto: © Ank Bijleveld

Het bericht Lelystad Airport als zelfstandige luchthaven “totaal onacceptabel” verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Lelystad Airport als zelfstandig ...

PvdA PvdA Overijssel 18-12-2018 09:03

Lelystad Airport als zelfstandig groeiende luchthaven is totaal onacceptabel. Dat zei onze Annemieke Wissink-Berkers dit weekend in talkshow Politiek in de Pol. Ze reageerde op het voorstel van minister Van Nieuwenhuizen om het vliegveld ook open te stellen voor nieuwe vliegmaatschappijen. "Dat betekent dat omwonenden voor de gek gehouden zijn. Zo ga je niet met mensen om." Lelystad als autonoom vliegveld in plaats van als overloop van Schiphol is voor ons onbespreekbaar. We zijn tegenstander van zelfstandige groei en van vrachtverkeer, helemaal waar het gaat om laagvliegroutes. Mocht de regering dit plan toch doorzetten, dan is dit volgens ons een nieuw besluit. Dat betekent nieuwe procedures, nieuwe inspraak en een nieuwe milieu-rapportage. Dan doen we het hele proces nog een keer, en dan wél goed.

Het evaluatierapport over ...

PvdA PvdA Overijssel 09-07-2018 11:10

Het evaluatierapport over belevingsvlucht bevestigt opnieuw dat herindeling van het luchtruim noodzakelijk is voordat Lelystad Airport opent. Tijdens de belevingsvlucht waren de geluidsniveaus in een aantal gebieden hoger dan vooraf berekend in deMilieueffectrapportage (MER). Wij blijven bij ons standpunt: eerst herindelen, dan pas vliegen! https://www.rtvoost.nl/nieuws/295186/officieel-rapport-belevingsvlucht-op-dit-moment-niet-acceptabel-om-lelystad-airport-te-openen

De aangepaste milieueffectrapportage ...

PvdA PvdA Overijssel 19-04-2018 10:41

De aangepaste milieueffectrapportage van Lelystad Airport wordt aangeboden aan de Tweede Kamer. Uit het stuk krijgen we een beter beeld van de hoeveelheid lawaai die Overijsselaars te verstouwen krijgen. Veel andere zaken blijven toch nog onduidelijk. Vragen blijven er bijvoorbeeld over de milieuschade én we missen nog steeds een harde datum over 'hoogvliegen'. Voor ons blijft gelden: eerst het luchtruim herindelen zodat er niet laag over Overijssel gevlogen wordt, dan pas vliegen op Lelystad. https://www.destentor.nl/lelystad-airport/mer-voor-lelystad-naar-de-echte-milieuschade-is-niet-gekeken~a50c39fb/

Alweer een miskleun in het dossier ...

PvdA PvdA Overijssel 13-02-2018 11:26

Alweer een miskleun in het dossier Lelystad Airport. De deskundige die de fouten in het milieurapport over het vliegveld moest herstellen, is getrouwd met de directeur van de commissie die het rapport moet beoordelen. Een schijn van belangenverstrengeling die natuurlijk voorkomen had moeten worden. De deskundige is inmiddels teruggetreden Onze inzet blijft hetzelfde. Geen gesjoemel: eerst herindeling van het luchtruim en dan pas vliegen. Dat is het unanieme standpunt van provinciale staten en daar houden we aan vast. https://www.rtvoost.nl/nieuws/286013/actiegroep-hoogoverijssel-verbijsterd-over-zoveelste-fout-rond-lelystad-airport

Luchthaven Lelystad

SGP SGP D66 Overijssel 30-01-2018 00:00

 

Statenlid en fractievoorzitter Dirk van Dijk van de SGP-Statenfractie van de provincie Overijssel heeft in de vergadering van Provinciale Staten van 10 januari 2018  aangegeven dat de ontwikkelingen van de luchthavenontwikkeling in Lelystad hebben tot veel ongerustheid heeft geleid, niet in de laatsate plaats onder de bevolking. De SGP in Overijssel heeft daar begrip voor en deelt die zorg ook. De samenleving zou zich moeten afvragen in hoeverre het mogelijk is, dat een treinticket Kampen - Schiphol €20,- kost terwijl een vlucht van Schiphol naar Málaga (Spanje) ook voor €20,- kan worden geboekt. De verhouding (b)lijkt zoek te zijn: moet er niet een hogere belasting worden geheven op de luchtvaart?

De SGP heeft de presentatie van Hoog Overijssel over de uitbreiding van Luchthaven Lelystad bijgewoond en kwam tot de slotsom: het kan toch niet zo zijn dat die plannen voor Luchthaven Lelystad doorgezet worden? De SGP was mede-ondersteuner van de unaniem aangenomen motie van mevrouw drs. Margreet Overmeen (D66): de SGP staat nog steeds achter deze unaniem aangenomen motie.

Helaas is de presentatie van Hoog Overijssel niet door het kabinet en (de meerderheid van) de Tweede Kamer overgenomen. Zoals bekend mag worden verondersteld heeft de SGP heeft een hoge dunk over het ambt van de overheid, maar: de overheid heeft ook een hoge verantwoordelijkheid richting de burgers. De SGP speekt uit dat de huidige plannen omtrent de Luchthaven Lelysad op de voorgenomen wijze niet kunnen. De SGP pleit niet zozeer voor uitstel van luchtverkeer, maar pleit er wél voor eerst een complete herinrichting van het luchtruim te maken alvorens tot een conceet 'vliegen op Lelystad' kan worden besloten.

Lelystad Airport: een politiek-bestuurlijke dwaling

D66 D66 CDA Overijssel 18-01-2018 07:44

In mijn vorige blog over Lelystad Airport verwees ik naar de betrouwbaarheid van de overheid en de arrogante politieke moraal. Er is nu een minister die het vertrouwen van de burgers wil terugwinnen en zorgen dat er geen fouten meer gemaakt worden. Zij wil een balans vinden tussen het economisch belang van Lelystad en de overlast die het vliegverkeer veroorzaakt voor omwonenden. De kans is niet gering dat zij voor een onmogelijke opgave staat.

Wat is er aan de hand? De discussie over Lelystad Airport startte op 13 oktober 2009 (!) met de motie van de Tweede Kamerleden De Rouw (CDA) en Cramer (CU). Deze motie verzoekt de regering duidelijkheid te verschaffen over de uitbreiding van de luchthaven Lelystad indien de interferentie met Schiphol dat toestaat. Met andere woorden: Schiphol mag er geen hinder van ondervinden. Op dat moment ligt er een rapport op het ministerie van Verkeer en Waterstaat (nu I&M) waaruit blijkt dat het Nederlandse luchtruim geen ruimte biedt voor een luchthaven bij Lelystad zonder dat Schiphol daar hinder van gaat ondervinden. Het rapport d.d. 7 juli 2009 is van de Luchtverkeersleiding en concludeert “bij het ontwerp zal: 1. De afhandeling van het Flevolandverkeer (Lelystad Airport) onvoldoende punctueel en betrouwbaar zijn; 2. De punctualiteit en betrouwbaarheid van de afhandeling van het Schipholverkeer afnemen.”

Wie de afgelopen tijd de voorlichtingsbijeenkomsten van HoogOverijssel heeft bezocht kent de uitleg bij deze informatie. Een uitleg die aangeeft dat de belasting van het vliegverkeer op Schiphol zo groot is dat een extra vliegveld als alternatief voor Schiphol niet in Flevoland kan liggen.

Dit betekent dat ook na een herindeling van het luchtruim een normaal aanvliegen en vertrekken vanaf Lelystad Airport niet tot de mogelijkheden behoort. Mijn inschatting is dat zeker in noordelijke en zuidelijke richting langdurig rond maximaal 6000 voet (1800 meter) gevlogen moet blijven worden.

Crash Inmiddels weten we ook dat vliegen op een hoogte van 6000 voet, naast geluidsoverlast en milieubelasting, het risico van een aanvaring met grote vogels met zich meebrengt. Dit is zeker het geval boven natuurgebieden als bij Giethoorn, de Veluwe en bij Hellendoorn. Een aanvaring met een grote vogel blijft meestal niet zonder gevolgen en kan leiden tot een heuse crash.

Mijn conclusie De regering wist in 2009 – en Kamerleden hadden het kunnen weten – dat Lelystad Airport een onmogelijk alternatief voor overloop vanaf Schiphol is. Het onherroepelijke Luchthavenbesluit van 2015 is met recht een politiek/bestuurlijke dwaling. De huidige minister zal met een heuse ‘Houdini-act’ moeten komen om – met het terugwinnen van het vertrouwen van de burgers in Overijssel, Gelderland, Drenthe, Friesland en ook Flevoland – het vliegveld open te stellen. Van een balans tussen economie en geluidsoverlast kan nimmer sprake zijn.

Gerrit van Hofwegen Statenlid D66 Overijssel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.