Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

9 documenten

Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend!

D66 D66 SGP CDA Rotterdam 24-04-2020 08:36

Tot voor kort zorgde Rotterdam The Hague Airport (RTHA) voor veel overlast voor bewoners en was daarnaast erg vervuilend. Door de coronacrisis is dit tijdelijk anders, maar dit zal na de crisis weer zo zijn.

D66 maakt zich al jaren hard om de overlast van de RTHA te verminderen, maar helaas blijft de overlast toch toenemen. Dit komt voornamelijk door de huidige tijdelijke regelgeving die er niet voor zorgt dat de overlast afneemt. Deze tijdelijke regelgeving had al jaren geleden vervangen moeten worden, maar dat is vooralsnog niet gebeurd.

De wethouder gaf onlangs aan dat de tijdelijke regelgeving ook in 2020 niet vervangen zou gaan worden. Dat is voor D66 een doorn in het oog. Chantal Zeegers en Ingrid van Wifferen stelde dit aan de kaak bij de wethouder en werden hierin gesteund door CU/SGP, CDA en PvdA. Chantal: “Zowel de gemeenteraad als het college van B&W heeft zich al meerdere malen uitgesproken tegen verdere groei van de luchthaven, voor betere handhaving en minder hinder. Voor D66 is het dan ook onverteerbaar dat de vervanging van de tijdelijke regelgeving, die voor betere handhaving moet zorgen, zo lang op zich laat wachten.” D66 roept de wethouder op om actief te gaan pleiten voor vervanging van de tijdelijke wetgeving bij het Rijk.

Het bericht Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend! verscheen eerst op Rotterdam.

GroenLinks: meet gezondheidsgevaren ultrafijnstof Rotterdam The Hague Airport
 | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 11-11-2019 00:00

GroenLinks roept het stadsbestuur op om de gezondheidsgevaren van ultrafijnstof van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) beter te gaan onderzoeken. Ultrafijnstof blijft langer in de longen achter dan grotere deeltjes zoals fijnstof en is daardoor mogelijk nog schadelijker. GroenLinks vindt dat het stadsbestuur de plicht heeft de gezondheid van Rotterdammers te beschermen.

De laatste jaren wordt steeds meer bekend over ultrafijnstof. Zo blijkt dat ultrafijnstof van taxiënde en opstijgende vliegtuigen kan leiden tot kanker en ziekten van het immuunsysteem. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne) meet momenteel ultrafijnstof bij Schiphol en ziet daar bij kinderen verhoogd medicijngebruik en meer gezondheidsklachten als er meer ultrafijnstof in de lucht zit.

Jeroen Postma: “Rotterdam moet snel de gezondheidsgevaren van ultrafijnstof voor onze bewoners en het personeel van RTHA gaan onderzoeken. Over de exacte gevaren is nog niet genoeg bekend, maar de eerste geluiden zijn alarmerend. Wegkijken is geen optie. Dit stadsbestuur is verantwoordelijk voor de gezondheid van Rotterdammers.“

Ook Rotterdam The Hague Airport moet aan milieuwetten voldoen | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 02-10-2019 00:00

Afgelopen week werd bekend dat vijf Nederlandse vliegvelden, waaronder Rotterdam The Hague Airport, geen Natuurbeschermingsvergunning hebben. 

GroenLinks vindt dat zulke regels juist ook gelden voor grote vervuilers zoals een vliegveld. Daarom stelt ons raadslid Jeroen Postma vragen aan het stadsbestuur.

De stikstofuitstoot van het vliegverkeer brengt namelijk grote schade toe aan onze gezondheid en de natuur. Jeroen vraagt het stadsbestuur om hoeveel uitstoot het eigenlijk gaat en wat de effecten daarvan zijn. Ook wil hij dat het stadsbestuur zorgt dat Rotterdam The Hague Airport alsnog het vergunningstaject doorloopt. 

Jeroen: “Als samenleving maken we wetten om mens en natuur te beschermen. Als een vliegveld zich daar niet aan houdt dan moet daar snel op ingegrepen worden. We kunnen ons door de klimaatcrisis geen pappen en nathouden meer permitteren: Óf de uitstoot valt binnen de vergunning óf er moeten vluchten geschrapt worden.”

 

Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA

D66 D66 ChristenUnie Rotterdam 12-03-2019 12:38

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. De fracties van D66 Rotterdam , LansingerlandSchiedam en Provincie Zuid-Holland trekken al langer samen op tegen de groei van RTHA en zijn daarom heel blij met deze landelijke steun.

De D66 fracties vinden groei van RTHA op dit moment niet aan de orde. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

Daarnaast kijken de fracties ook kritisch naar wat er aan de overlast op dit moment kan worden gedaan. Inmiddels heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) kritisch meegekeken en kunnen zij RTHA een maatregel op leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. D66 Rotterdam, Lansingerland, Provincie Zuid-Holland en Schiedam zien dan ook graag dat de groeistop hierin wordt opgenomen.

Het bericht Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA verscheen eerst op Rotterdam.

Rust voor omwonenden van Rotterdam ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP D66 ChristenUnie Rotterdam 12-03-2019 07:22

Rust voor omwonenden van Rotterdam The Hague Airport. Landelijke steun in de rug van BTV.RotterdamAirport: Eppo Bruins, Tweedekamerlid voor de ChristenUnie: 'De groeiplannen gaan wat ons betreft in de ijskast tot we hebben uitgedokterd in hoeverre groei van de luchtvaart nog wel bij onze toekomst past.' https://www.ad.nl/politiek/kamer-steunt-voorstel-d66-en-christenunie-voor-groeistop-rotterdam-the-hague-airport~a0ad0e65/

De vlucht vooruit

CDA CDA Rotterdam 20-12-2018 10:02

Ons raadslid René Segers-Hoogendoorn heeft vanmorgen de initiatiefnotitie 'De vlucht vooruit' ingediend in de gemeenteraad. Daarmee gaat de Rotterdamse CDA-fractie de discussie aan over de groei van luchthaven Rotterdam The Hague Airport (kortweg RTHA). We gaan deze discussie graag aan met de volgende vijf punten: Een eigen functie - Bekijk de rol van RTHA op zichzelf en zoals het bedoeld is. Dus niet als overloopplek voor Schiphol en zoveel mogelijk als klein-zakelijk vliegveld. Als dit betekent dat er minder vluchten nodig zijn, moet de geluidsruimte in die richting worden aangepast.Breder perspectief - We moeten bij de minister aandringen op een snellere herziening van het luchtruim. Tot die tijd verandert er niets aan de situatie op RTHA, dus geen uitplaatsing van helikopters en geen uitbreiding van de geluidsruimte.Geen eenrichtingsverkeer - In toekomstige MKBA's voor een nieuw luchthavenbesluit voor RTHA moeten ook krimpscenario's worden berekend.De goede volgorde - De behoefte van betrokkenen en de normen die we daarop baseren zijn leidend; pas daarna kan er worden gesproken over de geluidsruimte die daarbij nodig en gewenst is.Zoek nieuw draagvlak - De gemeente stelt regels, adviseert en kan bemiddelen; maar het is aan RTHA en omwonenden om goed met en naast elkaar te leven. Laat hen gezamenlijk de basis leggen voor hoe RTHA er in de toekomst uit zou moeten zien. De gemeente moet hier wel een activerende rol in spelen. Lees hier de volledige initiatiefnotitie 'De vlucht vooruit'

Nieuwe analyse nodig van de kosten en baten van vliegverkeer Rotterdam

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 10-07-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over zwakheden in de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) die is opgesteld om uitbreiding van vliegveld Rotterdam The Hague Airport (RTHA) te onderzoeken. Een MKBA heeft als doel om beleidsmakers te voorzien van informatie over de effecten van beslissingen die zij nemen. Het idee hierachter is dat beleidsmakers betere beslissingen nemen als zij over objectief bewijs beschikken. Maar uit een recent onderzoek is gebleken dat de MKBA voor de uitbreiding van RTHA uit 2015 een aantal zwakheden kent. In hoofdlijn geldt dat de baten sterk worden overdreven en dat de kosten sterk worden onderschat. Het onderzoek stelt dat de baten met betrekking tot de snelheid waarmee passagiers kunnen worden afgehandeld, veel lager zijn dan de MKBA doet vermoeden. Ook zullen er per vliegtuig straks minder passagiers van en naar RTHA reizen als het vliegveld daadwerkelijk wordt uitgebreid. De kosten met betrekking tot de uitstoot van koolstofdioxide en de effecten van een uitbreiding van het vliegverkeer op milieu en leefklimaat in de regio zijn hoger. Ook brengt uitbreiding van het vliegveld in de fysieke leefomgeving hogere kosten met zich mee ten aanzien van de kwaliteit van leven. Met een andere invulling van de buitenruimte hadden er namelijk nieuwe (en thans onbekende) baten kunnen worden aangeboord. Door eerdere vragen die wij over het vliegverkeer van en naar RTHA hebben gesteld, blijkt dat bewoners aan de noordrand van Rotterdam structureel overlast ervaren door vliegtuigen die afwijken van de route en ook door het grote aantal nachtvluchten. Wij willen daarom dat deze overlast ook wordt meegenomen als kostenpost in een maatschappelijke kosten- en batenanalyse. Om al deze redenen pleiten voor een nieuwe MKBA waarin de kosten en baten van uitbreiding van RTHA nauwkeuriger worden weergegeven. Dit is belangrijk om te laten zien dat uitbreiding van de luchtvaart in Rotterdam veel meer kost dan dat het oplevert. Want daar zijn wij van overtuigd.  

Maak bindende afspraken vliegverkeer RTHA

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 04-04-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over het vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA, voorheen vliegveld Zestienhoven). Uit een uitzending van het televisieprogramma EenVandaag [1] blijkt dat omwonenden van RTHA overlast ervaren van het vliegverkeer. Ze willen duidelijkheid over afwijkingen van de vliegroute en het jaarlijks aantal nachtvluchten. Om die reden pleiten wij voor bindende afspraken over deze twee pijnpunten. Veel vliegtuigen die opstijgen vanaf RTHA wijken af van de gangbare route omdat ze anders een gevaar vormen voor vliegtuigen afkomstig van Schiphol Airport. Vliegtuigen die uitwijken, komen dan boven Hillegersberg en Schiebroek te vliegen. Dat leidt tot geluidhinder bij de bewoners. Veiligheid in de lucht is ontzettend belangrijk, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het beperken van overlast voor bewoners is eveneens van groot belang. Wij willen daarom meer weten over de afwegingen die hier worden gemaakt en dit vastleggen in bindende afspraken. Een tweede probleem is het groot aantal nachtvluchten die bewoners uit hun slaap houden. Er bestaat onduidelijkheid of er nu jaarlijks een maximaal aantal nachtvluchten is of dat er grenswaarden voor de geluidsbelasting bestaan. Met andere woorden: hoe wordt hier gehandhaafd? Dus ook hier weer onduidelijkheid. En dus ook hier hoog tijd voor bindende afspraken.       [1] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/minister-moet-eind-maken-aan-gedoogsituatie-schiphol/

D66-amendement over terminaluitbreiding doorstaat toets Raad van State

D66 D66 GroenLinks Rotterdam 21-03-2018 15:28

Vorig jaar diende D66, samen met de SP en GroenLinks, een wijzigingsvoorstel op het bestemmingsplan voor Rotterdam-The Hague Airport in. Doel was om ervoor te zorgen dat luchthaventerminal niet kan uitbreiden zonder toestemming van de gemeenteraad. De luchthaven stapte hierover naar de Raad van State, maar werd vandaag in het ongelijk gesteld.

Geluidscontour In februari 2017 stemde de gemeenteraad in met een nieuw bestemmingsplan voor Rotterdam-The Hague Airport. D66-raadslid Stefan Kroon: “Met dit amendement zorgen we ervoor dat een uitbreiding van de terminal pas kan plaatsvinden na toestemming van de gemeenteraad. Op die manier voorkomen we dat het nieuwe bestemmingsplan vooruit loopt op een nieuw luchtvaartbesluit van de Minister, en dat omwonenden plots te maken krijgen met extra geluidsoverlast.”

 

D66 wil vasthouden aan huidige normen D66 wil dat ontwikkeling van de luchthaven plaatsvindt binnen de huidige geluidsruimte en luchtnormen. We houden vast aan de nachtstilte en handhaven de aanvliegroutes. Samen met omwonenden worden afspraken gemaakt over verdere ontwikkeling. D66 kiest voor een innovatieve luchthaven, waar de stilste en schoonste vliegtuigen landen. Wat ons betreft krijgt de luchthaven een expliciet zakelijk profiel met enkel vluchten naar grote (Europese) steden.

Lees hier de volledige uitspraak van de Raad van State.

Het bericht D66-amendement over terminaluitbreiding doorstaat toets Raad van State verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.