Nieuws van politieke partijen in Rotterdam over Partij voor de Dieren inzichtelijk

2 documenten

Nieuwe analyse nodig van de kosten en baten van vliegverkeer Rotterdam

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 10-07-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over zwakheden in de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) die is opgesteld om uitbreiding van vliegveld Rotterdam The Hague Airport (RTHA) te onderzoeken. Een MKBA heeft als doel om beleidsmakers te voorzien van informatie over de effecten van beslissingen die zij nemen. Het idee hierachter is dat beleidsmakers betere beslissingen nemen als zij over objectief bewijs beschikken. Maar uit een recent onderzoek is gebleken dat de MKBA voor de uitbreiding van RTHA uit 2015 een aantal zwakheden kent. In hoofdlijn geldt dat de baten sterk worden overdreven en dat de kosten sterk worden onderschat. Het onderzoek stelt dat de baten met betrekking tot de snelheid waarmee passagiers kunnen worden afgehandeld, veel lager zijn dan de MKBA doet vermoeden. Ook zullen er per vliegtuig straks minder passagiers van en naar RTHA reizen als het vliegveld daadwerkelijk wordt uitgebreid. De kosten met betrekking tot de uitstoot van koolstofdioxide en de effecten van een uitbreiding van het vliegverkeer op milieu en leefklimaat in de regio zijn hoger. Ook brengt uitbreiding van het vliegveld in de fysieke leefomgeving hogere kosten met zich mee ten aanzien van de kwaliteit van leven. Met een andere invulling van de buitenruimte hadden er namelijk nieuwe (en thans onbekende) baten kunnen worden aangeboord. Door eerdere vragen die wij over het vliegverkeer van en naar RTHA hebben gesteld, blijkt dat bewoners aan de noordrand van Rotterdam structureel overlast ervaren door vliegtuigen die afwijken van de route en ook door het grote aantal nachtvluchten. Wij willen daarom dat deze overlast ook wordt meegenomen als kostenpost in een maatschappelijke kosten- en batenanalyse. Om al deze redenen pleiten voor een nieuwe MKBA waarin de kosten en baten van uitbreiding van RTHA nauwkeuriger worden weergegeven. Dit is belangrijk om te laten zien dat uitbreiding van de luchtvaart in Rotterdam veel meer kost dan dat het oplevert. Want daar zijn wij van overtuigd.  

Maak bindende afspraken vliegverkeer RTHA

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 04-04-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over het vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA, voorheen vliegveld Zestienhoven). Uit een uitzending van het televisieprogramma EenVandaag [1] blijkt dat omwonenden van RTHA overlast ervaren van het vliegverkeer. Ze willen duidelijkheid over afwijkingen van de vliegroute en het jaarlijks aantal nachtvluchten. Om die reden pleiten wij voor bindende afspraken over deze twee pijnpunten. Veel vliegtuigen die opstijgen vanaf RTHA wijken af van de gangbare route omdat ze anders een gevaar vormen voor vliegtuigen afkomstig van Schiphol Airport. Vliegtuigen die uitwijken, komen dan boven Hillegersberg en Schiebroek te vliegen. Dat leidt tot geluidhinder bij de bewoners. Veiligheid in de lucht is ontzettend belangrijk, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het beperken van overlast voor bewoners is eveneens van groot belang. Wij willen daarom meer weten over de afwegingen die hier worden gemaakt en dit vastleggen in bindende afspraken. Een tweede probleem is het groot aantal nachtvluchten die bewoners uit hun slaap houden. Er bestaat onduidelijkheid of er nu jaarlijks een maximaal aantal nachtvluchten is of dat er grenswaarden voor de geluidsbelasting bestaan. Met andere woorden: hoe wordt hier gehandhaafd? Dus ook hier weer onduidelijkheid. En dus ook hier hoog tijd voor bindende afspraken.       [1] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/minister-moet-eind-maken-aan-gedoogsituatie-schiphol/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.