Nieuws van politieke partijen in Rotterdam Overschie inzichtelijk

5 documenten

Noodpakket KLM alleen onder strikte voorwaarden | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Overschie 18-04-2020 00:00

KLM schrapte 90% van de vluchten en verkeert in zwaar weer. Het bedrijf lijkt daarom -naast eerdere financiële maatregelen- aan te sturen op steun van de overheid.

Gister werd bekend dat minister van Financiën Hoekstra het opschorten van een verhoging van de bonussen als voorwaarde wil stellen. GroenLinks wil dat er nog meer sociale en duurzame voorwaarden aan eventuele steun worden verbonden: geen uitkering van bonussen of dividend, behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid, zeggenschap geven aan de overheid en KLM moet serieuze stappen zetten op CO2-reductie.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: “Ook vóór de Coronacrisis had de luchtvaart een groot probleem met klimaatdoelstellingen. Als KLM nu om staatssteun vraagt, moet daar als voorwaarde aan vast zitten dat het bedrijf toekomstbestendig is. En dat betekent een plan voor CO2-reductie: samenwerking met treinmaatschappijen voor de korte afstanden, versneld vervangen van de vloot, investeren in en inzet van duurzame brandstoffen. De omslag naar duurzaamheid is onvermijdelijk.”

Ook Schiphol moet zich voorbereiden op wat Corona betekent voor de toekomst van de luchtvaart. In het afgelopen decennium is de luchtvaart hard gegroeid in een sterk geliberaliseerde markt. De overheid stond op afstand, maar faciliteerde wel de groei door geen accijns op kerosine te heffen en vliegvelden aan te leggen. GroenLinks wil dat de overheid meer sturing heeft op de luchtvaart, zodat deze functioneert als een publieke dienst die ook de belangen van omwonenden en klimaat meeweegt. Dat betekent een kleiner Schiphol waar korte afstandsvluchten vervangen worden met treinen en voorrang gegeven wordt aan maatschappijen met schonere en stillere vliegtuigen. 

 

Luchtvaart op de Rails | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Overschie 02-09-2019 00:00

De grenzen van klimaat, veiligheid en overlast voor omwonenden zijn bereikt. GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger presenteert daarom een plan voor de toekomst van internationaal reizen: Luchtvaart op de Rails.

Kröger: “De luchtvaart heeft lang vrij spel gekregen terwijl de internationale trein is verwaarloosd. We zijn nu op een kantelpunt. Als we de klimaatopgave serieus nemen dan is verdere groei van de luchtvaart geen optie. Daarom moeten we onze luchthavens slimmer gebruiken en binnen Europa vol inzetten op de trein.”

Maatregelen

GroenLinks wil dat er, net als voor alle sectoren, een CO2-plafond komt voor de luchtvaart. Om de gezondheidsschade voor omwonenden terug te dringen moeten de nachtvluchten stoppen. Er komen duidelijke normen voor geluidsoverlast en ultrafijnstof die ook gehandhaafd worden. De schoonste en stilste vliegtuigen moeten voorrang krijgen, vliegtuigen op korte afstanden de laagste prioriteit. Er moet accijns op kerosine komen en een tickettaks voor overstappers.

“De gezondheid van omwonenden, de natuur en het klimaat moeten eindelijk voorop komen staan. De luchtvaart staat ten dienste van Nederland en niet andersom. De overheid moet weer opkomen voor de belangen van mensen en niet alleen de belangen van de sector.”

Ondergronds netwerk

In plaats van groei kan de capaciteit van luchthavens veel slimmer gebruikt worden. Met 500.000 vluchten en 70 miljoen passagiers per jaar is Schiphol veel groter dan waar Nederland zelf om vraagt. Veel van de passagiers op Schiphol zijn overstappers. Nederland is heel goed verbonden met de wereld, maar het zorgt ook voor veel korte afstandsvluchten en dus extra CO2-uitstoot. GroenLinks wil die korte afstandsvluchten vervangen door een snel, efficiënt en betrouwbaar netwerk van internationale treinen.

"Van Brussel naar Amsterdam met de trein en dan doorvliegen naar Amerika. In de toekomst moet je zo’n ticket in één keer kunnen boeken en gaat de bagageafhandeling vanzelf."

Bijna 90.000 vluchten die vertrekken of landen op Schiphol liggen binnen 750 kilometer van de luchthaven. Voor de langere afstanden binnen Europa is de nachttrein een alternatief

 

Kritiek

Kröger uit met het plan ook kritiek op minister van Nieuwenhuizen die onlangs nog aangaf ruimte te zien voor een groei van 40.000 vluchten.

“De minister vertelt twee mythes. Één is dat de groei van de luchtvaart noodzakelijk is voor onze economie en twee dat groei te verenigen is met klimaatbeleid, belangen van de omwonenden, veiligheid en natuur. Het is heel simpel: je kan niet én klimaatverandering tegen gaan én de luchtvaart laten groeien. Ik richt me liever op oplossingen voor de toekomst.”

Van uitstel naar afstel: weer vertraging Lelystad Airport | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Overschie 03-07-2019 00:00

De opening van Lelystad Airport heeft opnieuw uitstel gekregen. Deze keer voor onbeperkte tijd. Minister van Nieuwenhuizen gaf deze week aan dat de opening in 2020 onhaalbaar is. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger: “Dit was de enige juiste keuze die de minister kon maken. Alle seinen staan op rood voor Lelystad Airport. Voor de omwonenden, de natuur en het klimaat is er maar één echte oplossing: het vliegveld moet van de baan.

GroenLinks vecht al jaren tegen de opening van het vliegveld. Nu blijken er ook voor het kabinet een aantal grote obstakels. Ten eerste mag de minister niet zomaar vluchten van Schiphol naar Lelystad verplaatsen. De Europese Unie oordeelde eerder dat ook nieuwe spelers gebruik mogen maken van de nieuwe luchthaven, maar de Tweede Kamer heeft juist uitgesproken dat Lelystad Airport alleen maar open mag als het vluchten overneemt van Schiphol. De minister wacht nog op een nieuw oordeel van Brussel op een plan dat ze daarvoor indiende.

Ten tweede oordeelde de Raad van State, de hoogste rechter van Nederland, dat Nederland het stikstofbeleid niet op orde heeft. Stikstof komt onder andere vrij door mest en door autorijden, maar ook bij vliegen. Teveel stikstof tast de natuur aan. Nederland mag geen nieuwe vergunning afgeven voor projecten waar stikstof bij vrijkomt voordat het kabinet zijn stikstofuitstoot binnen de perken houdt. Dat betekent dat er ook voor Lelystad Airport op korte termijn geen stikstofvergunning komt en dat het vliegveld dus niet open kan.

De opening van het vliegveld is nu voor de derde keer uitgesteld. Eerder gebeurde dit vanwege een cao-conflict met de luchtverkeersleiding en door fouten in de berekening van de geluidshinder voor de omgeving van de luchthaven.

Kröger: “Het is mooi dat de opening is uitgesteld. Het wordt hiermee steeds onzekerder of het vliegveld er überhaupt komt. Van uitstel naar afstel, daar blijf ik voor knokken.”

Naar Brussel voortaan met de trein | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Overschie 05-03-2019 00:00

De Tweede Kamer stemde voor een voorstel van GroenLinks voor het uitfaseren van de vlucht naar Brussel. 

De motie roept Minister Van Nieuwenhuizen op om met de spoor en luchtvaartsector om tafel te gaan en ervoor te zorgen dat de lijnvluchten tussen Schiphol en Brussel worden overgenomen door de trein. De minister zelf riep onlangs nog de vlucht naar Brussel niet af te willen schaffen, maar de meerderheid van de Tweede Kamer wil dat zij dat wel degelijk doet.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: ‘Binnen twee uur ben je met de trein van Amsterdam Centraal in Brussel. In tijden van klimaaturgentie is vliegen op een stad die dichterbij is dan Maastricht helemaal niet nodig. De luchtvaart hoeft op deze manier niet te groeien, we moeten het gewoon anders inrichten’.

GroenLinks wil een stop op de groei van de luchtvaart. De internationale trein moet daarom een beter, sneller en goedkoper alternatief worden op afstanden tot 750 kilometer. Dat is goed voor het klimaat maar het vermindert ook de overlast van omwonenden. Bijna 90.000 vluchten vliegen vanaf Schiphol naar een bestemming die korter is dan 750 kilometer. GroenLinks lanceerde onlangs de petitie  ‘meertreinmindervliegen’ die inmiddels ruim 30.000 keer is gedeeld.

Suzanne Kröger: ‘Dit is een eerste stap voor meer treinen en minder vliegen. Dat is nodig omdat de CO2 uitstoot van de luchtvaart en de overlast voor omwonenden enorm is. De toekomst van Schiphol zit deels onder de grond, met snelle treinen door heel Europa.’

Zes oppositiepartijen: onderzoek klimaatimpact luchtvaart | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Rotterdam Overschie 05-12-2018 00:00

GroenLinks, SP, PvdA en Partij voor de Dieren, SGP en 50plus roepen de minister op om alle CO2-uitstoot van de luchtvaart te onderzoeken. Op dit moment wordt alleen de uitstoot van grondverkeer, starten en landen meegenomen in het onderzoek. Hierdoor blijft tot wel 90% van de CO2-uitstoot buiten beeld en dus kan de Tweede Kamer geen eerlijk oordeel vellen over de impact van vliegen op klimaatverandering.

Het klimaatakkoord van Parijs en de klimaatwet zorgen voor een enorme opgave voor alle sectoren om hun CO2 uitstoot naar beneden te brengen. Luchtvaart is toe nu toe buiten het akkoord gebleven maar vormt wel een steeds groter klimaatprobleem door de mondiale groei van de sector. De oppositie eist dat het milieueffect en de CO2 uitstoot nu in ieder geval duidelijk onderzocht worden.

Voor de uitbreiding van een vliegveld moet een Milieu Effect Rapportage (MER) gemaakt worden. Sinds 2014 moet hier van Europa ook de klimaateffecten in beschreven worden. Nederland heeft er voor gekozen om dit te beperken tot de uitstoot van het vliegtuig tot 900 meter van de grond. De vijf oppositiepartijen doen nu het voorstel om verplicht te maken dat alle CO2-uitstoot wordt opgenomen in het onderzoek.

GroenLinks  Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “Luchtvaart is een steeds groter klimaatprobleem. Als we dat serieus willen aanpakken, moet wel alle klimaateffecten bekend zijn. Nu is voor de groei  van Schiphol en Lelystad Airport maar gekeken naar een deel van  de CO2 uitstoot. Dat geeft een verkeerd beeld.”