Nieuws van politieke partijen in Steenwijkerland inzichtelijk

21 documenten

Wees er op tijd bij: schadevergoeding Lelystad Airport | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks Steenwijkerland 21-02-2020 00:00

Als Lelystad Airport open zou gaan, voeren de vliegroutes op allerlei locaties over Steenwijkerland. Zeg maar ‘dag’ tegen je mooie plekje en de rust. Een schadevergoeding (schrale troost) is dan wel mogelijk.

Mede namens GroenLinks stonden we op woensdag 30 mei 2018 pal onder de aanvliegroute op Lelystad Airport. Locatie: Thijlingerhof, Thij. Een van de favoriete plekjes in Steenwijkerland, waar je je bijna in Zuid-Limburg waant. En het moet gezegd: de herrie van de ‘representatieve’ Boeing 737-800 van Transavia, viel mee.

Ja gek: het toestel was leeg, de brandstof was ook bijna op en er was een lange glijvlucht vanaf de Duitse grens genomen. De kist kwam ongeveer zwevend over, wat zeker niet een goede afspiegeling van de werkelijkheid is. Bovendien kwamen er uit andere regio’s wel alarmerende berichten over de te grote geluidsoverlast.

‘List'

Niet gek dat het de minister nog steeds niet gelukt is om Lelystad Airport open te krijgen, ondanks al het gemarchandeer op haar ministerie. En daar kwam dan ook nog de stikstofcrisis bij, zodat de minister – Cora van Nieuwenhuizen - letterlijk in de mond nam dat ze nu ‘een list’ moest verzinnen.

Mocht Lelystad Airport toch opengaan dan leidt dat waarschijnlijk tot gevolgen voor het leefplezier en de gezondheid voor alle mensen die onder de vliegroutes wonen. Grofweg geldt dat voor de lijn Eesveen-Scheerwolde/Vollenhove en de hele regio aan de rand van de Weerribben (Ossenzijl, Oldemarkt).

Vervuiling en geluidsoverlast kunnen ook leiden tot financiële schade, bijvoorbeeld door waardevermindering van je woning, schade aan de natuur of door verlies van inkomsten uit toerisme.

Schade verjaart op 31 maart

Op grond van de Wet luchtvaart kan een belanghebbende een verzoek indienen voor vergoeding van deze schade, die in dit geval een gevolg is van het Luchthavenbesluit Lelystad.

Dit besluit is in werking getreden op 1 april 2015. Deze datum is van belang, want het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit dus op 31 maart 2020 aanstaande.

Daarmee ontstaat een vreemde situatie. Lelystad Airport is nog niet open en er is dus nog geen schade. Toch moet de veroorzaker bínnen vijf jaar aansprakelijk gesteld zijn voor die schade, want anders loop je het risico op verjaring en geldt: pech gehad.

Stuiting

Burgers, eigenaren van grond en bedrijven kunnen echter wel hun rechten behouden door vóór 1 april een zogenaamde stuitingsbrief naar de minister te sturen. Daarmee geef je aan dat je je schade wilt kunnen claimen, als Lelystad Airport toch open zou gaan als gewoon vliegveld.

GroenLinks wijst graag alle inwoners en bedrijven die schade kunnen ondervinden van Lelystad Airport op hun rechten én op deze termijn. Als je nu niets doet, kun je straks geen schade claimen.

Ondertussen denken wij dat de opening van Lelystad Airport steeds verder weg is geraakt. Maar als het vliegveld ooit open gaat, dan behoud je met de zogenaamde stuitingsbrief (zie onder) het recht om een beroep te doen op een schadevergoeding.

Voor 1 april

De stuitingsbrief moet vóór 1 april 2020 naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd worden. Dankzij de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) is er een standaard stuitingsbrief beschikbaar, specifiek voor Lelystad Airport. Deze brief mogen anderen ook gebruiken. Simpel! Op de site van SATL staat de brief en meer informatie. Ga daarom meteen naar informatie over de stuitingsbrief.

GroenLinks Steenwijkerland laat geen gelegenheid voorbijgaan om te protesteren tegen de opening van Lelystad Airport. Nu jij nog.

Fred van der Ende bezorgd over uitstelgedrag rond klimaat en milieu | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 14-03-2019 00:00

GroenLinks lijkt na de provinciale verkiezingen op 20 maart in de Eerste Kamer een sleutelrol te kunnen gaan vervullen. Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten staat Fred van der Ende uit Kalenberg op de achtste plaats op de lijst van GroenLinks. Ontdek nu zijn actiepunten voor de provincie Overijssel.

Flirten met duurzaamheid

Fred van der Ende liep zondag 10 maart mee in de Klimaatmars in Amsterdam. Met 40.000 anderen demonstreerde hij in de stromende regen tegen het lakse beleid van deze regering, die volgens Van der Ende het klimaatvraagstuk onvoldoende serieus neemt. “Dit protest is een signaal dat je niet kunt negeren. De laatste maanden zien we echter uitstelgedrag, juist nu er actie moet worden ondernomen. Tijdens de vorige landelijke en gemeenteraadsverkiezingen hebben veel politieke partijen geflirt met slogans over duurzaamheid en klimaat. Dat resulteerde in afspraken die zijn vastgelegd in klimaatverdragen en coalitieakkoorden. Nu de daad bij het woord moet worden gevoegd, zie je terugtrekkende bewegingen en is men bang om stevige maatregelen te nemen.”

“Tijdens de campagne voor de provinciale verkiezingen wordt duidelijk dat veel partijen huiverig zijn om door te pakken. Een groot deel van de kiezers herkent dat gedrag en maakt zich terecht zorgen. Met een stem voor GroenLinks is er juist nu, via een meerderheid in de Eerste Kamer, een grote kans om het kabinet over te halen om stevigere maatregelen te nemen.”

Lelystad Airport

Vorige week bleek in een volgepakte Meenthe dat veel burgers zich ook zorgen maken over de luchtvaart en de komst van Lelystad Airport in het bijzonder. Van der Ende: “De mensen die ik hier sprak, kwamen om te luisteren naar antwoorden vanuit de politiek. Veel partijen durven echter ook in dit dossier niet echt kleur te bekennen. Natuurlijk, alle partijen zijn tegen de laagvliegroutes en dringen aan op herindeling van het luchtruim. Wim Liesker van HoogOverijssel gaf in zijn presentatie echter duidelijk aan dat zelfs herindeling geen garantie biedt dat er boven Steenwijkerland hoger gevlogen gaat worden. We liggen hemelsbreed zo dicht bij Lelystad, dat vliegtuigen hier wel laag over moeten komen, willen ze de landingsbaan halen.”

“Ook in deze discussie,” vervolgt Van der Ende, “duikt men weg voor de klimaatveranderingen en het milieuvraagstuk. Veel politici maken er een technisch verhaal van en lanceren alternatieve voorstellen voor vliegroutes. Het werkelijke vraagstuk moet echter zijn of het überhaupt wenselijk is om de luchtvaartsector te laten groeien. Volgens ons zou die hele discussie over laagvliegen niet nodig zijn als we een stop zetten op de groei van de luchtvaart. Dan is Lelystad Airport helemaal niet meer nodig.”

“Tijdens het agrarisch verkiezingsdebat van LTO maakte een bezoeker uit de zaal wat mij betreft de juiste opmerking. Het is pervers om verreikende milieumaatregelen te nemen rond Natura2000 en veenweidegebieden, terwijl het kabinet vervolgens vervuilende vliegtuigen laag over diezelfde gebieden wil laten vliegen.”

Gaswinning versus energietransitie

Vorige week protesteerden vertegenwoordigers van GroenLinks, PvdA en D66 afkomstig uit de noordelijke provincies samen met diverse actiegroepen tegen de hernieuwde gaswinning op oude locaties in onze provincies. Van der Ende: “Het opvoeren van de gaswinning op deze kleine locaties past niet in de ambitie van de energietransitie en leidt bovendien tot bodemdaling en vervuiling.”

De gaswinning in onze regio en de energietransitie zijn onderwerpen die bij uitstek thuishoren bij provinciale verkiezingen. Evenals de toekomst van de agrarische sector en het milieuvraagstuk zoals verlies aan biodiversiteit. Daarom vraagt GroenLinks nadrukkelijk om aandacht voor deze onderwerpen. “Maar,” zo merkt Van der Ende op, “ook hier zien we veel uitstelgedrag. Natura2000, de veenweideproblematiek en richtlijnen voor de vogelhabitat staan op gespannen voet met de toekomst van sommige boerenbedrijven en dat leidt tot twijfel om stevig door te pakken.”

“Het verzet van bewoners tegen windmolens vanwege horizonvervuiling frustreert de energietransitie, terwijl de opmars van bedrijventerreinen en de verdozing van ons landschap wel ongehinderd doorgaat. Want dat zou goed zijn voor de economie. Mijn vraag is dan: wat is nu het beste voor onze toekomst en het voortbestaan van de aarde? Het antwoord is dat we niet meer kunnen wachten en serieuze maatregelen moeten nemen om onze leefomgeving afdoende te beschermen, voordat het te laat is.”

Informatieavond Lelystad Airport op 4 maart

BuitenGewoon Leefbaar (BGL) BuitenGewoon Leefbaar (BGL) VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Steenwijkerland 03-03-2019 12:18

Op maandagavond 4 maart organiseert stichting HoogOverijssel in samenwerking met gemeente Steenwijkerland een informatieavond over Lelystad Airport in de Meenthe te Steenwijk. Vanaf 19.30 uur start de inloop en ontvangst, gastheer burgemeester Rob Bats opent het formele programma om 20.00 uur.

In het eerste deel van de avond praten diverse deskundigen het publiek bij over de actuele ontwikkelingen rond Lelystad Airport. Na de pauze is er een debat met vertegenwoordigers van provinciale partijen. Tijdens dat debat is er ook gelegenheid vanuit het publiek om vragen te stellen. De avond wordt georganiseerd om aan het publiek duidelijk te maken hoe de diverse partijen met oog op de provinciale verkiezingen op 20 maart 2019 tegenover Lelystad Airport staan.

Lelystad Airport is een veel besproken thema in de landelijke, regionale en lokale pers. Het Rijk wil het vliegveld zo snel mogelijk openen. Dat kan alleen door onder de vlieghoogtes van Schiphol te blijven. Het Rijk zet daarbij in op laagvliegroutes over grote delen van Nederland waaronder Overijssel en Steenwijkerland. Dit levert veel weerstand op bij de inwoners die onder die laagvliegroutes komen te liggen. Voor en tegenstanders laten flink van zich horen. Die discussies hebben er ook toe geleid dat er in korte tijd veel is gebeurd.

BuitenGewoon Leefbaar heeft als lokale partij de ontwikkelingen rond Lelyport Airport kritisch gevolgd en met andere partijen het initiatief genomen om zienswijzen tegen het laagvliegen vanaf Lelystad Airport in te dienen. Dit heeft er mede in geresulteerd dat een laag gelegen wachtruimte boven Steenwijkerland is verplaatst naar een regio waar hoger kan worden gevlogen. Tevens is samen met andere gemeenten en provincies uit Oost Nederland ingezet op het eerst herindelen van het luchtruim, alvorens Lelystad Airport open kan.

Een complicerende factor is dat het Rijk heeft aangegeven Lelystad Airport slechts als overloopfunctie in te willen zetten voor vakantievluchten vanaf Schiphol, maar dat Brussel hier een stokje voor heeft gestoken. Dat heeft het Rijk doen besluiten een nieuw voorstel in te dienen waarbij nu ook luchtvrachtvervoer mogelijk is evenals het vestigen van nieuwe vliegvaartmaatschappijen die nog niet op Schiphol vliegen. Daarmee worden de grenzen voor Lelystad Airport verruimt ten opzichte van het eerste voorstel waar al veel weerstand tegen was.

Alle redenen om nog een keer helder op een rijtje te zetten wat de consequenties kunnen zijn voor onze inwoners en ondernemers, als Lelystad Airport open gaat en in de toekomst mag doorgroeien. Graag nodigen wij u uit om deze voor de toekomst van Steenwijkerland belangrijke avond te bezoeken.

19.30 uur: Inloop in de Eleq Theaterzaal in Rabo Theater de Meenthe

20.00 uur: Aanvang met een welkom door burgemeester Rob Bats van gemeente Steenwijkerland

Sprekers:

Leon Adegeest – HoogOverijssel

Over de actuele stand Milieu Effect Rapportage en geluidstand.

Mijndert Ververs – Samenwerkende Actiecomités Tegen Laagvliegen

Over de actuele stand politieke situatie Lelystad Airport.

Gerben Klaren – Jurist gemeente Steenwijkerland

Over de ondernomen acties door de gemeente Steenwijkerland.

Wim Liesker – Luchtvaartdeskundige

Over de vliegroutes, vlieghoogtes en geluidsoverlast boven Steenwijkerland.

Over de betekenis van uw stem bij de provinciale verkiezingen.

Pauze

Vragenronde en debat:

Met vertegenwoordigers van de Provinciale politieke partijen:

VVD, CDA, SP, PvdA, D66, PVV, CU, SGP, GL, 50PLUS, PvdD, DENK en FD.

22.00 uur: Afsluiting van de avond

Actiegroepen mikken op massa zienswijzen tegen Lelystad Airport

BuitenGewoon Leefbaar (BGL) BuitenGewoon Leefbaar (BGL) Steenwijkerland 20-02-2019 16:33

Zienswijze indienen tegen Lelystad Airport: deze week laatste kans!

De samenwerkende actiegroepen tegen laagvliegen (SATL), waaronder HoogOverijssel, Red Weerribben-Wieden, LaagvliegroutesNEE (Fryslân) en Red de Veluwe roepen iedereen die nog geen zienswijze tegen Lelystad Airport heeft ingediend op om dat alsnog toe doen. Tot en met donderdag (21 februari) is hiervoor nog de tijd.

De laagvliegroutes boven Steenwijkerland

De actiegroepen hopen op een forse eindsprint, waarmee alle regio’s die zijn gelegen onder de laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport duidelijk kunnen maken dat de minister pas op de plaats moet maken met de opening van Lelystad Airport voor groot vliegverkeer. Voordat de luchthaven open kan, moet een herindeling van het luchtruim zorgen voor veel hogere en veel efficiëntere vliegroutes van en naar Lelystad Airport.

Speciaal Steenwijkerland, dat door de laagvliegroutes wel bijzonder zwaar getroffen wordt, dreigt stilte en rust in haar nationale parken maar ook daarbuiten, voorgoed te verliezen.

Niettemin hebben nog maar weinig mensen in onze gemeente daadwerkelijk gebruik gemaakt van hun democratisch recht.

In Gelderland en Midden Overijssel hebben al duizenden mensen bezwaar gemaakt, de Kop van Overijssel houdt zich tot nu toe erg rustig, terwijl wel bekend is dat veel mensen hier bezwaar hebben tegen de gevolgen van deze plannen.

Dit terwijl iedereen, met letterlijk één druk op de knop, een zienswijze kan indienen, door gebruik te maken van de module die op de website van SATL ter beschikking staat: https://satl-lelystad.nl/zienswijze-indienen/

De samenwerkende actiegroepen hopen dat zoveel mogelijk streekgenoten hun handtekening zetten tegen laagvliegen, en daarmee een duidelijk statement maken naar minister Cora van Nieuwenhuizen. Inmiddels hebben al duizenden mensen uit Overijssel, Gelderland, Friesland, Drenthe en Flevoland gebruik gemaakt van de module van SATL.

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Steenwijkerland 07-01-2019 14:15

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1236286/155984/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

D66 regio in gesprek met Jan Paternotte over Lelystad Airport

D66 D66 Steenwijkerland 02-12-2018 11:44

Lelystad Airport kan grote gevolgen hebben voor de leefbaarheid in Steenwijkerland Om die reden gaan wij een aantal keer per jaar in gesprek met Jan Paternotte (Tweede Kamerlid D66, woordvoerder Luchtvaart). Samen met de D66-afdelingen ...

D66 regio in gesprek met Jan Paternotte over Lelystad Airport

D66 D66 Steenwijkerland 02-12-2018 11:44

Lelystad Airport kan grote gevolgen hebben voor de leefbaarheid in Steenwijkerland Om die reden gaan wij een aantal keer per jaar in gesprek met Jan Paternotte (Tweede Kamerlid D66, woordvoerder Luchtvaart). Samen met de D66-afdelingen ...

Manifestatie luchtvaart in Zwolle

D66 D66 Steenwijkerland 24-06-2018 14:27

Afgelopen zaterdag was een bijzondere dag. Voor het eerst in Nederland was er een landelijk protest tegen de groei van de luchtvaart . In Zwolle was de manifestatie nagenoeg het best bezocht van alle zes ...

GroenLinks in actie tegen groei luchtvaart | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 24-06-2018 00:00

Stevige afvaardigingen uit Steenwijkerland en vooral van vele regionale GroenLinks-afdelingen bekritiseerden in Zwolle de opening van Lelystad Airport.

Een brede afvaardiging uit Steenwijkerland was zaterdag 23 juni aanwezig in Park de Wezenlanden, waar een indrukwekkend protest werd gehouden tegen de groei en overlast van de luchtvaart.  

Politici uit Steenwijkerland en bewoners uit De Bult samen op weg naar Zwolle.

De Bult Naast politici van BGL, PvdA, D66 en GroenLinks waren er ook veel individuele burgers, zoals Wim Liesker (Ossenzijl), prominent lid van actiegroep HoogOverijssel. Hij had tevens zijn ruim tachtigjarige moeder meegenomen, die voor het eerst aan een demonstratie deelnam. Opvallend was ook de in identieke rode sweaters gestoken afvaardiging uit De Bult, waar precies een laagvliegroute overheen komt.

Uit alle delen van Steenwijkerland waren politici en burgers actief in Zwolle.

Eén van de sprekers in Zwolle was Suzanne Kröger (Tweede Kamerlid GroenLinks), die in politiek Den Haag de meeste stennis maakt op dit gebied en ook dit keer even gepassioneerd en strijdbaar het publiek (ongeveer 500 m/v) toesprak. Ook veel indruk maakte Leon Adegeest, de man die bij HoogOverijssel de onderste steen weet boven te krijgen.

Belachelijk Ook nu hamerden de diverse sprekers op het belachelijke plan voor het laagvliegen boven oost, noord- en midden-Nederland. Duidelijk werd ook dat de herinrichting van het luchtruim door de luchtverkeersleiders nog helemaal geen gelopen zaak is. En als dat niet lukt, zou Lelystad helemaal geen groter vliegveld mogen openen. En wat moeten we geloven van de belofte dat er geen vrachtvliegtuigen gaan komen? Niemand die de luchtvaart nu nog op de blauwe ogen gelooft, zo werd gezegd.

GroenLinks was in Zwolle erg goed vertegenwoordigd (in de rood jurk Suzanne Kröger).

Wakker Natuurlijk werd de luchtvaart ook in een veel breder kader bekritiseerd. De vervuiling door fijnstof, kerosine en geluidsoverlast, en de bizar voordelige positie ten opzichte van het treinverkeer zijn duidelijke actiepunten die in het kader van de klimaatverandering schreeuwen om een snelle beleidswijziging. Worden de Europese politici nu eindelijk eens wakker en schoppen ze de lobbyisten van het grootkapitaal en de luchtvaart snel de deur uit?

Het protest in Zwolle maakte deel uit van een landelijke manifestatie in zes steden, die aangeeft dat een groot deel van het Nederlands publiek de luchtvaart een halt wil toeroepen.  Daarbij klinkt de stem van GroenLinks duidelijk het hardst.

Zie ook het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) en Stop Luchtvaartgroei.

Samen met Fred van der Ende vertegenwoordigde Ysbrand Visser (links) de afdeling van GroenLinks Steenwijkerland in Zwolle.
Politici uit Steenwijkerland en bewoners uit De Bult samen op weg naar Zwolle.

De Bult Naast politici van BGL, PvdA, D66 en GroenLinks waren er ook veel individuele burgers, zoals Wim Liesker (Ossenzijl), prominent lid van actiegroep HoogOverijssel. Hij had tevens zijn ruim tachtigjarige moeder meegenomen, die voor het eerst aan een demonstratie deelnam. Opvallend was ook de in identieke rode sweaters gestoken afvaardiging uit De Bult, waar precies een laagvliegroute overheen komt.

Uit alle delen van Steenwijkerland waren politici en burgers actief in Zwolle.

Eén van de sprekers in Zwolle was Suzanne Kröger (Tweede Kamerlid GroenLinks), die in politiek Den Haag de meeste stennis maakt op dit gebied en ook dit keer even gepassioneerd en strijdbaar het publiek (ongeveer 500 m/v) toesprak. Ook veel indruk maakte Leon Adegeest, de man die bij HoogOverijssel de onderste steen weet boven te krijgen.

Belachelijk Ook nu hamerden de diverse sprekers op het belachelijke plan voor het laagvliegen boven oost, noord- en midden-Nederland. Duidelijk werd ook dat de herinrichting van het luchtruim door de luchtverkeersleiders nog helemaal geen gelopen zaak is. En als dat niet lukt, zou Lelystad helemaal geen groter vliegveld mogen openen. En wat moeten we geloven van de belofte dat er geen vrachtvliegtuigen gaan komen? Niemand die de luchtvaart nu nog op de blauwe ogen gelooft, zo werd gezegd.

GroenLinks was in Zwolle erg goed vertegenwoordigd (in de rood jurk Suzanne Kröger).

Wakker Natuurlijk werd de luchtvaart ook in een veel breder kader bekritiseerd. De vervuiling door fijnstof, kerosine en geluidsoverlast, en de bizar voordelige positie ten opzichte van het treinverkeer zijn duidelijke actiepunten die in het kader van de klimaatverandering schreeuwen om een snelle beleidswijziging. Worden de Europese politici nu eindelijk eens wakker en schoppen ze de lobbyisten van het grootkapitaal en de luchtvaart snel de deur uit?

Het protest in Zwolle maakte deel uit van een landelijke manifestatie in zes steden, die aangeeft dat een groot deel van het Nederlands publiek de luchtvaart een halt wil toeroepen.  Daarbij klinkt de stem van GroenLinks duidelijk het hardst.

Zie ook het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) en Stop Luchtvaartgroei.

Samen met Fred van der Ende vertegenwoordigde Ysbrand Visser (links) de afdeling van GroenLinks Steenwijkerland in Zwolle.

Steenwijkerland in actie tegen laagvliegen!

BuitenGewoon Leefbaar (BGL) BuitenGewoon Leefbaar (BGL) GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 20-06-2018 17:58

Een afvaardiging van lokale politici en burgers uit Steenwijkerland zal zaterdag 23 juni in Zwolle aanwezig zijn bij de landelijke demonstratie tegen de groei van de luchtvaart. Initiatiefnemer André Bus (fractievoorzitter BGL): ‘Wij willen vooral onze stem laten horen omdat die groei alleen mogelijk is door laag te vliegen over lange afstanden en ook boven Steenwijkerland. Het protest is in lijn met de eerder door de gemeenteraad van Steenwijkerland aangenomen moties tegen het laagvliegen boven Steenwijkerland.’

Het initiatief van Bus wordt ondersteund door de lokale afdelingen van GroenLinks, de PvdA en D66. Inwoners van Steenwijkerland worden opgeroepen om zaterdag om 11.46 uur gezamenlijk de trein vanaf Station Steenwijk naar Zwolle te nemen. Van daaruit volgt een korte wandeling naar Park De Weezenlanden, waar oud-minister Jan Terlouw, Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) en onderzoeker Leon Adegeest (actiegroep HoogOverijssel) het publiek toespreken.

Bus vervolgt: ‘Met het oog op het beschermen van onze inwoners en de recreatiesector tegen geluid en fijnstof, en de agrarische sector en natuur tegen stikstof, is het belangrijk om als gemeente Steenwijkerland aansluiting te zoeken bij landelijke acties. Samen staan we sterker.

Als lokale politici en bewonersgroepen uit Steenwijkerland willen ook wij het signaal afgeven dat er grenzen zijn aan de groei van de luchtvaart boven Nederland. Dat betekent dat er zeker geen medewerking moet worden gegeven aan laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport.’

De landelijke protestactie wordt georganiseerd door het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart en Greenpeace. Naast de laagvliegroutes zit hen ook de uitzonderingspositie van de luchtvaart dwars. ‘Die leidt tot steeds meer vluchten, grotere vliegvelden en extreem lage ticketprijzen. Dat is niet langer houdbaar. Gezamenlijk roepen we de overheid op om de groei in de luchtvaart in te ruilen voor betere en duurzame alternatieven,’ aldus de organisatoren. Zij roepen iedereen op in rode kleding en met rode attributen naar Zwolle te komen.

Het podiumprogramma in Zwolle vindt plaats tussen 13.00 en 14.00 uur, waarna men in optocht vertrekt naar het Oude Gemeentehuis. Meer info: http://stopluchtvaartgroei.nl/zwolle