Nieuws van politieke partijen in Teylingen inzichtelijk

4 documenten

Motie zienswijze ontwerp-luchtvaartnota

CDA CDA VVD Teylingen 25-07-2020 10:10

In de vergadering van de gemeenteraad van donderdag 9 juli 2020 kwam opnieuw de ontwerp-Luchtvaartnota aan de orde. De gemeente Teylingen maakt onderdeel uit van het cluster Zuidwest in de omgevingsraad Schiphol. Dit cluster heeft een zienswijze op de Luchtvaartnota opgesteld, waarin stevige kritiek wordt geuit op de ontwerp nota en de inhoud ervan. Samen met andere partijen heeft het CDA zich sterk gemaakt om voor Teylingen ook een eigen zienswijze in te dienen, om daarmee recht te doen aan de veelgehoorde klachten van inwoners over geluidsoverlast en fijnstof door het vliegverkeer van Schiphol. In deze zienswijze spreken wij ons sterk uit tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten, tegen aanleg van de extra parallelle Kaagbaan, voor het zo snel mogelijk terugbrengen van het aantal nachtvluchten en hiermee de geplande vertrek en aankomsten van vliegtuigen in de nacht onmogelijk te maken. In de Raad was een meerderheid voor het indienen van een eigen zienswijze (alleen VVD en Trilokaal waren tegen).

GroenLinks verzet zich samen met PvdA, fractie Piket en CDA tegen groei aantal vluchten Schiphol | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 30-06-2020 00:00

In het nieuwe plan voor de uitbreiding van Schiphol zou het aantal vluchten in 2050 ten opzichte van 2020 met 230000 toenemen. Op basis hiervan constateren de lokale partijen dat de geluidsoverlast, uitstoot van fijnstof en CO2 ook verder zullen verergeren. De bovenstaande lokale partijen pleiten daarom voor een nachtsluiting tussen 23:00-7:00 uur en proberen ook de groei van het aantal vluchten tegen te gaan. Ze hebben hierover een motie ingediend bij de gemeente Teylingen.

Stop de verder groei van Schiphol

PvdA PvdA VVD Teylingen 22-06-2020 14:01

Teylingen is een gemeente op 19 kilometer van Schiphol. Schiphol is voor ons een economische factor van belang. Elke dag en nacht horen we vliegtuigen over komen. Daar hebben we mee leren leven. De afgelopen jaren is de overlast toegenomen. Meer vliegbewegingen, meer klagers over overlast en meer meldingen van overlast.

De nieuwe luchtvaartnota moet een toekomst perspectief voor de luchtvaart in Nederland schetsen. Hierbij behoort ook het gebruik van Schiphol. In deze concept luchtvaartnota krijgt Schiphol de mogelijkheid om flink door te groeien. De hoop dat vliegtuigen de komende jaren stiller worden, wordt door experts al snel afgedaan als wishfull thinking.

Hoewel de minister heeft aangegeven dat hindervermindering centraal moet staan in het luchtvaartbeleid betekent dat met deze concept luchtvaartnota de hinder in de vorm van geluidsoverlast of fijnstof niet snel zal afnemen. Zelf als de hinder niet toe zal nemen is de kans groot dat de hinder in Teylingen wel flink gaat toenemen. Het kabinet onderzoekt nog steeds de mogelijkheid van een twee, parallelle Kaagbaan. Deze baan kan verlichting geven aan andere regio’s maar voor onze regio zal worden geconfronteerd met meer overlast van geluid en fijnstof.

Als Teylingen staan we hierin niet alleen. Zo waarschuwde Marina van der Velde-Menting, burgemeester van Kaag en Braassem, dat ’veel van de bedachte maatregelen leiden tot een verschuiving van vliegtuigbewegingen naar de Kaagbaan’. ,,Door dat waterbedeffect ontstaat extra hinder voor de vele bewoners in de Leidse regio, Duin- en Bollenstreek en Kaag en Braassem. Dit geeft zoveel vliegbewegingen dat er bijna geen rustmomenten meer zijn. Dit levert extra hinder en gezondheidseffecten op voor onze bewoners.” En ook in Oegstgeest laten ze van zich horen.

Naast het niet verder groeien en tegen de uitbreiding van het banenstelsel met een parallelle Kaagbanen willen we ook graag een halt toe roepen aan de nachtvluchten. In de concept luchtvaartnota wordt aangegeven dat het aantal nachtvluchten moet worden beperkt. Waarom kan bij veel grote Europesche luchthaven wel een verbod op nachtvluchten gelden en bij Schiphol niet. Nachtvluchten zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Je hebt slechts 1 vliegtuig nodig in de nacht om je wakker te maken.

In een motie hebben we het college opgeroepen zich uit te spreken:

tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten; voor een nachtsluiting; tegen de aanleg van een extra parallelle Kaagbaan.

Met uitzondering van de VVD, gaan alle partijen in Teylingen hierin mee. Het college zal een zienswijze op deze concept luchtvaartnota indienen met de genoemde punten.

 

Het bericht Stop de verder groei van Schiphol verscheen eerst op PvdA Teylingen.

Geef uw mening over Schiphol! | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 21-10-2018 00:00

De Omgevingsraad Schiphol geeft omwonenden de mogelijkheid om hun mening te geven over Schiphol. GroenLinks Teylingen vindt dat dit een goede gelegenheid is, om ook te laten weten dat Schiphol nu al meer dan genoeg milieuschade en overlast veroorzaakt.

Een grotere luchthaven is niet nodig, in tegenstelling tot wat de luchtvaartlobby ons wil doen geloven. Binnen Europa zijn er veel betere alternatieven denkbaar, waaronder bestaande en nieuwe spoorlijnen, waar mogelijk als HSL. Deze en andere maatregelen kunnen ervoor zorgen dat wij in het grote gebied rondom Schiphol minder, in plaat van meer, geluidsoverlast en luchtvervuiling over ons heen krijgen. Minder vliegen draagt ook bij aan een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot, wat bijdraagt aan het oplossen van het wereldwijde klimaatprobleem. Dus ga naar https://www.omgevingsraadschiphol.nl/geef-uw-mening/ en geef uw mening!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.