Nieuws van politieke partijen in Westerveld inzichtelijk

3 documenten

De CDA-fractie heeft vragen aan ...

CDA CDA Westerveld 14-01-2019 10:44

De CDA-fractie heeft vragen aan Gedeputeerde Staten van Drenthe gesteld over het opstappen van twee commissarissen van Groningen Airport Eelde. De CDA-fractie maakt zich zorgen over.

Impact vliegroutes Lelystad voor Westerveld ?

CDA CDA Westerveld 26-01-2018 18:00

De CDA fractie laat zich regelmatig informeren over de ontwikkelingen rondom de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Hierbij proberen we de impact voor gemeente Westerveld in kaart te brengen. Vanwege de actuele communicatie in de pers lijkt het ons goed de huidige stand van zaken nader toe te lichten. Algemeen informatie vooraf: De Tweede Kamer heeft, na een lang meerjarig voorbereidend traject, besloten dat de groei van Schiphol door ontwikkeling van Airport Lelystad mogelijk moet zijn. Aan de “Alders-tafel” zijn alle belanghebbenden vertegenwoordigd. De Alders-tafel heeft zich niet bezig gehouden met de vraag. “Moeten we de uitbreiding doorzetten?” De Alders-tafel heeft de opdracht gekregen om zoveel mogelijk randvoorwaarden te onderzoeken om het best mogelijke scenario voor uitvoering uit te werken, waarbij ieders belang afgewogen wordt en risico & overlast te beperken. April 2019 moet vliegverkeer op Lelystad beschikbaar zijn. Tot voor kort waren er slechts lokale kaarten beschikbaar met de vliegroutes vlakbij Lelystad. Sinds juni 2017 is er een kaart beschikbaar met de landelijke aanvliegroutes. Op deze kaart wordt zichtbaar dat de noordelijke aanvliegroute op de lijn Haren-Blokzijl ons grondgebied van de gemeente Westerveld raakt op de westgrens. Daarnaast gaat de eventuele wachtkamer-route rondom Steenwijk over het zuidelijke puntje Holtingerveld/Frederiksoord. Gedurende 2017 heeft de CDA-fractie ons College opgeroepen om met Provincie en onze buurgemeenten in contact te treden en voeling met de ontwikkelingen te houden. Helaas is Westerveld niet actief bij het voortraject door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu betrokken, mede doordat de locatie van de aanvliegroutes tot dit zomer nog niet bekend was. Woensdagavond 20 september was er in De Meenthe te Steenwijk een ‘informatiebijeenkomst vliegroutes’. Wethouder Klaas Smidt stond op het podium als belanghebbende waarbij hij zijn zorgen over de impact op onze rust en op recreatie heeft verwoord. “… Ik heb het gevoel dat wij een deel van de film hebben gemist omdat de gemeente Westerveld niet aan de Alderstafel heeft gezeten. Ik ben benieuwd wat onze inspraakmogelijkheden nog zijn. ….” Goed dat het College van B&W Westerveld was vertegenwoordigd. De CDA-fractie heeft de volgende feiten verzameld op de informatieavond. Er wordt gevlogen tussen 6 en 23 uur. In de ochtend vooral vertrekkende vluchten, in de middag en avond retour, met eventueel een extra tussentijds vertrek. Verwachting is circa 20% via het Noorden , waarvan een deel vanaf Noordzee-Stavoren-Steenwijk. 80% is zuidelijk gericht (Overijssel –Gelderland)Verkeer richting Lelystad komt via de noordelijke route op 5km hoogte boven Haren binnen en daalt gelijkmatig tot ongeveer 1900m nabij Steenwijk. Vanaf Blokzijl start sterkere daling waarbij het vliegtuig bij Dronten op 900m moet zitten om in de juiste dalingshoek de landingsbaan te naderen.De wachtruimte op de nieuwe kaarten rondom Steenwijk heeft de Luchtverkeersleiding achter de hand bij noodgevallen zoals bijvoorbeeld voorrang door technische storing vliegtuig of een geblokkeerde landingsbaan. Uit feitelijke gegevens van Eelde en Eindhoven blijkt dat dit slechts eenmaal per kwartaal nodig blijkt te zijn. De Wachtruimte bestaat op de kaart omdat dit luchtruim hier altijd beschikbaar moet zijn dus vrijgehouden wordt voor ‘vreemd’ vliegverkeer. Een rondje in de wachtruimte duurt 4 minuten voor een vliegtuig. Geluidsoverlast is subjectief. De MER-rapportage heeft dit punt beschouwd en stelt dat wij op de aanvliegroutes (dus ook ter hoogte van Westerveld) geen nadelige effecten te verwachten zijn. Wat moeten of kunnen we doen? We (lokale politiek, omwonenden) kunnen de uitbreiding airport Lelystad niet tegenhouden; behalve door geen vliegvakanties te boeken. Geen verkochte stoelen- geen vliegtuig. De vliegroutes liggen nog niet vast. We moeten alert blijven op veranderingen en verschuivingen.Door de aanwezigheid van de bestaande vliegroutes opSchiphol en vlieggebied Defensie zijn er veel beperkingen op de hoogte. Hier ligt te zijner tijd nog de grootste beïnvloeding mogelijkheid. Ook de Luchtverkeersleiding NL wil graag meewerken aan een herziening van het luchtverkeerruim. De staatssecretaris Dijksma heeft aan Tweede Kamer geantwoord op vragen van onder andere CDA-ers Omtzigt en Helvert dat dit op zijn vroegst in 2023 te realiseren is. Daar zullen we op aandringen. Er komt vanuit Ministerie een mogelijkheid voor Digitale Bewonersconsultatie https://www.internetconsultatie.nl/lelystadairport . Lokaal houdt de CDA-Westerveld fractie contact met CDA-Steenwijkerland om elkaar te informeren over nieuwe ontwikkelingen. Wij houden een vinger aan de pols. Zie bijlage met Factsheet IenM De CDA fractie laat zich regelmatig informeren over de ontwikkelingen rondom de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Hierbij proberen we de impact voor gemeente Westerveld in kaart te brengen. Vanwege de actuele communicatie in de pers lijkt het ons goed de huidige stand van zaken nader toe te lichten. Algemeen informatie vooraf: De Tweede Kamer heeft, na een lang meerjarig voorbereidend traject, besloten dat de groei van Schiphol door ontwikkeling van Airport Lelystad mogelijk moet zijn. Aan de “Alders-tafel” zijn alle belanghebbenden vertegenwoordigd. De Alders-tafel heeft zich niet bezig gehouden met de vraag. “Moeten we de uitbreiding doorzetten?” De Alders-tafel heeft de opdracht gekregen om zoveel mogelijk randvoorwaarden te onderzoeken om het best mogelijke scenario voor uitvoering uit te werken, waarbij ieders belang afgewogen wordt en risico & overlast te beperken. April 2019 moet vliegverkeer op Lelystad beschikbaar zijn. Tot voor kort waren er slechts lokale kaarten beschikbaar met de vliegroutes vlakbij Lelystad. Sinds juni 2017 is er een kaart beschikbaar met de landelijke aanvliegroutes. Op deze kaart wordt zichtbaar dat de noordelijke aanvliegroute op de lijn Haren-Blokzijl ons grondgebied van de gemeente Westerveld raakt op de westgrens. Daarnaast gaat de eventuele wachtkamer-route rondom Steenwijk over het zuidelijke puntje Holtingerveld/Frederiksoord. Gedurende 2017 heeft de CDA-fractie ons College opgeroepen om met Provincie en onze buurgemeenten in contact te treden en voeling met de ontwikkelingen te houden. Helaas is Westerveld niet actief bij het voortraject door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu betrokken, mede doordat de locatie van de aanvliegroutes tot dit zomer nog niet bekend was. Woensdagavond 20 september was er in De Meenthe te Steenwijk een ‘informatiebijeenkomst vliegroutes’. Wethouder Klaas Smidt stond op het podium als belanghebbende waarbij hij zijn zorgen over de impact op onze rust en op recreatie heeft verwoord. “… Ik heb het gevoel dat wij een deel van de film hebben gemist omdat de gemeente Westerveld niet aan de Alderstafel heeft gezeten. Ik ben benieuwd wat onze inspraakmogelijkheden nog zijn. ….” Goed dat het College van B&W Westerveld was vertegenwoordigd. De CDA-fractie heeft de volgende feiten verzameld op de informatieavond. Er wordt gevlogen tussen 6 en 23 uur. In de ochtend vooral vertrekkende vluchten, in de middag en avond retour, met eventueel een extra tussentijds vertrek. Verwachting is circa 20% via het Noorden , waarvan een deel vanaf Noordzee-Stavoren-Steenwijk. 80% is zuidelijk gericht (Overijssel –Gelderland)Verkeer richting Lelystad komt via de noordelijke route op 5km hoogte boven Haren binnen en daalt gelijkmatig tot ongeveer 1900m nabij Steenwijk. Vanaf Blokzijl start sterkere daling waarbij het vliegtuig bij Dronten op 900m moet zitten om in de juiste dalingshoek de landingsbaan te naderen.De wachtruimte op de nieuwe kaarten rondom Steenwijk heeft de Luchtverkeersleiding achter de hand bij noodgevallen zoals bijvoorbeeld voorrang door technische storing vliegtuig of een geblokkeerde landingsbaan. Uit feitelijke gegevens van Eelde en Eindhoven blijkt dat dit slechts eenmaal per kwartaal nodig blijkt te zijn. De Wachtruimte bestaat op de kaart omdat dit luchtruim hier altijd beschikbaar moet zijn dus vrijgehouden wordt voor ‘vreemd’ vliegverkeer. Een rondje in de wachtruimte duurt 4 minuten voor een vliegtuig. Geluidsoverlast is subjectief. De MER-rapportage heeft dit punt beschouwd en stelt dat wij op de aanvliegroutes (dus ook ter hoogte van Westerveld) geen nadelige effecten te verwachten zijn. Wat moeten of kunnen we doen? We (lokale politiek, omwonenden) kunnen de uitbreiding airport Lelystad niet tegenhouden; behalve door geen vliegvakanties te boeken. Geen verkochte stoelen- geen vliegtuig. De vliegroutes liggen nog niet vast. We moeten alert blijven op veranderingen en verschuivingen.Door de aanwezigheid van de bestaande vliegroutes opSchiphol en vlieggebied Defensie zijn er veel beperkingen op de hoogte. Hier ligt te zijner tijd nog de grootste beïnvloeding mogelijkheid. Ook de Luchtverkeersleiding NL wil graag meewerken aan een herziening van het luchtverkeerruim. De staatssecretaris Dijksma heeft aan Tweede Kamer geantwoord op vragen van onder andere CDA-ers Omtzigt en Helvert dat dit op zijn vroegst in 2023 te realiseren is. Daar zullen we op aandringen. Er komt vanuit Ministerie een mogelijkheid voor Digitale Bewonersconsultatie https://www.internetconsultatie.nl/lelystadairport . Lokaal houdt de CDA-Westerveld fractie contact met CDA-Steenwijkerland om elkaar te informeren over nieuwe ontwikkelingen. Wij houden een vinger aan de pols. Zie bijlage met Factsheet IenM v

De Statenfractie heeft vragen aan ...

CDA CDA Westerveld 08-01-2018 13:49

De Statenfractie heeft vragen aan het college gesteld over de procedures rondom vliegveld Eelde.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.