Bij Grave Nostalgia mag een album over de KLM piloot Jan Hondong, geboren in Grave en opgegroeid in het in de jaren ’60 gesloopte huis de Valk Hoofschestraat 14 niet ontbreken! Jan Hondong werd beroemd toen hij als eerste KLM piloot met de Fokker FXVIII De Snip in 1934 de oceaan overvloog naar Curacao. Wanneer hij nog voor de oorlog terugkeerde van buitenlandse vluchten maakte hij vaak een vlucht over Grave als begroeting voor zijn ouders. Bij de vluchten over Grave maakte hij ook enkele foto’s van de stad vanuit de lucht. In Grave is een park naar hem genoemd.

Jacobus Johannes Hondong werd geboren in Grave op 10 juli 1893 en stierf in Ede / Bennekom op 14 juni 1968. De beroemde ‘kerstvlucht’ van het vliegtuig De Snip naar Nederlands West-Indië, die plaatsvond van 15 t/m 22 december 1934 maakte Hondong beroemd. Hiermee werd de basis gelegd voor het West-Indisch Bedrijf (WIB) van de KLM.

Hondong behaalde op 12 juli 1921 zijn militair vliegbrevet in Soesterberg en trad op 18 februari 1925 in dienst van de KLM. Zijn eerste vlucht naar Nederlands-Indië vond plaats in 1929. In 1934 rustte de KLM de Fokker F.XVIII PH-AIS Snip uit met zes extra brandstoftanks om zo de oversteek van de Atlantische Oceaan mogelijk te maken. Hondong vloog vervolgens samen met co-piloot Jan J. van Balkom, radiotelegrafist Simon van de Molen en boordwerktuigkundige Leonardus D. Stolk via Marseille, Alicante, Casablanca, Porto Praia binnen 17 uur naar Paramaribo. Op 22 december kwam hij via Venezuela (La Guaira) aan op vliegveld Hato op Curaçao. Voor deze prestatie verkregen alle bemanningsleden een Koninklijke onderscheiding. De onderneming werd overschaduwd door het ongeval met de befaamde Douglas DC-2 Uiver tijdens de Melbourne-race op 20 december 1934.

In 1935 raakte Hondong zelf betrokken bij een ongeval. Met de DC-2 PH-AKM Maraboe op de terugweg van Nederlands-Indië kwam Hondong te hard neer op de hobbelige landingsbaan van Bushehr. Het toestel maakte een schuiver en vloog in brand. Alle passagiers konden zich redden, maar de post ging voor 3/4 deel verloren. In 1936 was Hondong betrokken bij een wedstrijd tussen de Amerikaanse journalist Herbert Roslyn “Bud” Ekins enerzijds, en de eveneens Amerikaanse journalisten Leo Kieran en Dorothy Kilgallen anderzijds. Zij wilden rond de wereld reizen. Ekins reisde tussen Europa en Indonesië per KLM-vliegtuig, met als gezagvoerder Hondong die naar Batavia vloog. De andere twee maakten gebruik van Imperial Airways. Ekins kwam als eerste aan. Aan de vooravond van de Duitse aanval op Nederland in 1940 bereidde Hondong met zijn collega’s Willem van Veenendaal en Adriaan Viruly een vlucht naar Engeland voor met een KLM-vliegtuig, omdat zij niet in een bezet Nederland wilden blijven. Doordat KLM-directeur Albert Plesman ingreep, ging het plan niet door. In de jaren vijftig was Hondong belast met de verkeersleiding op Schiphol. In 1955 ging hij met pensioen (info Wikipedia).