Zienswijze over het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport Van de Lokale afdeling Milieudefensie Medemblik Gemachtigden: Siem Zeilemaker. Maria Weeber Aan de directie participatie Ovv Lelystad Airport Postbus 20901 2500 EX Den Haag 28-1-2019 Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen, Excellentie, Hierbij ontvangt u mijn reactie op het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage. De plannen voor Lelystad Airport komen erop neer dat vanaf 2020 boven grote delen van Nederland laag wordt gevlogen. Dit is onacceptabel. Voor onze regio West-Friesland betekent dit geluids- en milieuoverlast bij Andijk en Twisk. Naast deze geplande laagvliegroutes is er een aanmerkelijke toename van het Schiphol luchtverkeer in West-Friesland. Zonder dat hier ook maar is overlegd met besturen en inwoners alhier. Een gewijzigd luchthavenbesluit voorleggen aan ons, kan alleen als er een totaal schema bij zit van vluchtverkeersbewegingen alhier. Dit is selectieve en onrechtmatige besleidsvoering. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en dan onderzoeken of Lelystad nog nodig is. Mijn bezwaren tegen het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage zijn de volgende: 1. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens in de wereld wordt er over een dergelijk lange afstand laag gevlogen. Dat is niet voor niets; het is op alle fronten onverantwoord. 2. Laagvliegen gaat ten koste van waardevolle natuur-, stilte- en Natura 2000-gebieden. Dit is in strijd met het beleid in onze provincies; 3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in ernstige mate aan; 4. Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor honderdduizenden mensen; 5. Laagvliegen tast de toeristische sector aan. De toeristische economie van vele gebieden in het oosten is gebaseerd op natuur, rust en recreatie. Laagvliegen betekent een ernstige aantasting van deze kernwaarden. In het MER is deze economische gevolgschade niet in beeld gebracht. 6. Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2020 zijn onvoldoende aangetoond; 7. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht; 8. Laagvliegen en uitbreiding van de luchtvaart in zijn algemeenheid dragen negatief bij aan klimaatverandering terwijl onze regering juist maatregelen daartegen zou moeten nemen. 9. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu alleen een zienswijze kan indienen tegen de actualisatie van het MER. Als ik in 2014 had geweten van de laagvliegroutes, had ik zeker toen al een zienswijze ingediend over het MER 2014. Ik verzoek u nu de zienswijzeprocedure op te rekken inclusief het MER 2014. 10. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu al een zienswijze in moet dienen terwijl er nog geen akkoord is van de Europese Commissie. Men wil in Brussel pas in Mei 2019 antwoord geven op de uitspraak over de vakantievluchten. Hoe kan er nu een MER liggen, terwijl daar geen overeenstemming is? 11. Ik ben het er niet mee eens dat de informatiebijeenkomsten pas in februari zijn. Deze verkort de termijn van 6 weken voor het indienen van een zienswijze. Ik verzoek u de zienswijzeprocedure te verlengen tot eind maart. 12. Ik verzoek u dat u in het luchthavenbesluit zelf vastlegt dat vrachtverkeer op Lelystad Airport niet is toegestaan. 13. Ik verzoek u om in het MER alle milieueffecten van alle vliegroutes en varianten in beeld te brengen. Niet alleen van de B+ route. 14. Ik verzoek u de milieueffecten van boven de 3000 voet op te nemen in het MER. 15. Ik ben het er niet mee eens dat er wordt geëxperimenteerd met vliegroutes. Het verschuiven van de vliegroutes is nooit een verbetering omdat de overlast van (piek)geluid verplaatst wordt naar andere woonkernen zoals in NH bij Twisk, op de Noord-Veluwe: Elburg, Oldebroek, ‘t Harde, Epe, Heerde, Oene. Het experimenteren en verplaatsen van de vliegroutes na de formele inspraakprocedures kan echt niet. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en besluitvorming over openstelling nadat is gebleken dat laagvliegen boven Nederland nooit hoeft plaats te vinden. Namens Milieudefensie, afdeling Medemblik, Maria Weeber Siem Zeilemaker