Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

33 documenten

Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend!

D66 D66 SGP CDA Rotterdam 24-04-2020 08:36

Tot voor kort zorgde Rotterdam The Hague Airport (RTHA) voor veel overlast voor bewoners en was daarnaast erg vervuilend. Door de coronacrisis is dit tijdelijk anders, maar dit zal na de crisis weer zo zijn.

D66 maakt zich al jaren hard om de overlast van de RTHA te verminderen, maar helaas blijft de overlast toch toenemen. Dit komt voornamelijk door de huidige tijdelijke regelgeving die er niet voor zorgt dat de overlast afneemt. Deze tijdelijke regelgeving had al jaren geleden vervangen moeten worden, maar dat is vooralsnog niet gebeurd.

De wethouder gaf onlangs aan dat de tijdelijke regelgeving ook in 2020 niet vervangen zou gaan worden. Dat is voor D66 een doorn in het oog. Chantal Zeegers en Ingrid van Wifferen stelde dit aan de kaak bij de wethouder en werden hierin gesteund door CU/SGP, CDA en PvdA. Chantal: “Zowel de gemeenteraad als het college van B&W heeft zich al meerdere malen uitgesproken tegen verdere groei van de luchthaven, voor betere handhaving en minder hinder. Voor D66 is het dan ook onverteerbaar dat de vervanging van de tijdelijke regelgeving, die voor betere handhaving moet zorgen, zo lang op zich laat wachten.” D66 roept de wethouder op om actief te gaan pleiten voor vervanging van de tijdelijke wetgeving bij het Rijk.

Het bericht Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend! verscheen eerst op Rotterdam.

Onbegrip bij Gelderse Staten: luchtverkeersleiders Lelystad Airport oefenen alvast op laagvliegen

VVD VVD GroenLinks SGP CDA ChristenUnie Berkelland 14-10-2019 08:13

Wat politiek Gelderland niet wilde, gaat nu toch alvast gebeuren: vanaf begin november gaan de laagvliegroutes gelden voor vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. En dat terwijl het vliegveld voorlopig nog niet open gaat. Maar, zo zegt de minister: er moet geoefend worden.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/36809/onbegrip-bij-gelderse-staten-luchtverkeersleiders-lelystad-airport-oefenen-alvast-op-laagvliegen

© Casper Schwarz Architecten

Hoewel de opening van Lelystad Airport is uitgesteld, onder meer door de stikstofuitspraak van de Raad van State, starten op 7 november wel luchtverkeersleiders om alvast te oefenen. Dat houdt ook in dat de huidige toestellen die gebruik maken van het vliegveld, vooral lesvliegtuigjes en zakenjets, met hoogtebeperkingen te maken krijgen.

Coalitie is ook tegen

En dat is tegen het zere been van de provincie Gelderland. De Gelderse Staten hebben altijd gezegd: het vliegveld kan pas in gebruik worden genomen als de laagvliegroutes, die onder meer over de Veluwe gaan, van tafel zijn. Een motie daartoe werd vorig jaar november met een grote meerderheid aangenomen, en het nieuwe Gelderse college nam er een passage over op in het coalitieakkoord: ‘Lelystad Airport kan pas opengaan als er een oplossing is gevonden voor laagvliegen boven Gelderland’.Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur lijkt die oproepen volledig in de wind te slaan. En dat wekt wrevel bij Gelderse politici, die opnieuw het college hebben gevraagd in Den Haag aan de bel te trekken. ,,Ik zie dit als het negeren van het geluid zoals wij dat hebben laten horen”, zegt Wouter Witteveen van GroenLinks, die samen met VVD, CDA, ChristenUnie en SGP de kwestie weer aanhangig heeft gemaakt op het provinciehuis. ,,We zijn erg verbaasd over het handelen van de minister. Waarom toch voorsorteren op laagvliegroutes als die er wat ons betreft sowieso niet zouden moeten komen?”

Nu geen verkeersleiding

Nu er geoefend gaat worden met laagvliegroutes, betekent dat dat organisaties die gebruikmaken van het vliegveld zich daar ook aan moeten houden. ,,Maar zij zeggen: we hebben het helemaal niet nodig en het beperkt ons”, stelt Witteveen. Saillant: op dit moment is er geen luchtverkeersleiding op Lelystad Airport voor de bestaande vluchten. ,,Ons bestuur moet echt bij het ministerie van zich laten horen”, zegt het GroenLinks-Statenlid. ,,Wij willen het signaal afgeven dat het erg vreemd is dat dit nu zo is besloten.”

SGP: geen groei aantal vluchten Schiphol

SGP SGP Nederland 11-09-2019 00:00

De minister wil het maximale aantal vluchten voor Schiphol verhogen van 500.000 naar 540.000 per jaar. SGP-Kamerlid Chris Stoffer is daar op tegen. “We hebben al veel te veel overlast en vervuiling.”

Het is de SGP al langere tijd een doorn in het oog dat het luchtverkeer bij alle maatregelen en belastingverhogingen steeds buiten schot is gebleven. Stoffer: “Ik zie liever een verdubbeling van de vliegbelasting, dan zo’n hoge stijging van het aantal vluchten op Schiphol.”

Stoffer heeft weinig fiducie in de eerdere beloften van de minister over stillere vliegtuigen en minder nachtvluchten. “In de praktijk zien we de overlast eerder verergeren dan afnemen. Daarnaast geven meerdere gemeenten in Zuid-Holland en Utrecht-West aan dat landende vliegtuigen al op grote afstand van Schiphol op een hoogte van 600 tot 900 meter gaan vliegen.”

Haagse raad: ‘Groei lucht­haven heeft grens bereikt’

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren CDA PvdA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 11-09-2019 00:00

Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken Een meerderheid van de politieke partijen in de Haagse gemeenteraad spreekt zich kritisch uit over groei van Rotterdam The Hague Airport. Tien partijen laten weten dat de geluidsruimte niet moet worden verhoogd in verband met de omwonenden en het effect op het klimaat. Ook stellen zij voor om de krimp van de luchthaven te onderzoeken. Grens bereikt De Partij voor de Dieren stelt samen met GroenLinks, D66, PvdA, Haagse Stadspartij, CDA, SP, ChristenUnie/SGP, 50PLUS en Islam Democraten vragen aan het stadsbestuur over mogelijke groei van Rotterdam The Hague Airport. De partijen stellen dat groei niet wenselijk is vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden en vragen daarbij om krimp van het vliegveld te onderzoeken. Deze roep sluit aan bij het nieuwe coalitieakkoord van Zuid Holland waarin is afgesproken dat de maximale geluidsruimte voor Rotterdam The Hague Airport niet wordt verhoogd. Ook de Rotterdamse gemeenteraad heeft zich onlangs uitgesproken tegen groei. Onlangs heeft Hart voor Den Haag/Groep de Mos in de Haagse gemeenteraad juist gepleit voor groei. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: ‘Om onze aarde leefbaar te houden moeten we drastisch minder CO2 uitstoten. Groei van vliegvelden past hier niet bij.’ Verplaatsen maatschappelijk vliegverkeer De luchthaven wordt ook gebruikt voor maatschappelijk vliegverkeer, zoals traumahelikopters en de helikopters van de politie. Het Haags stadsbestuur overweegt deze vluchten te verplaatsen om zo binnen de wettelijke regels ruimte te maken voor meer commerciële vluchten op het Rotterdamse vliegveld. Nieuw onderzoek van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport wijst echter uit dat het onhaalbaar is om een alternatieve locatie voor dit vliegverkeer te vinden. ‘. De tien Haagse partijen willen dat het stadsbestuur dit advies overneemt en uitdraagt dat het tegen verplaatsing is. Robert Barker, PvdD Den Haag: ‘Met het verplaatsen van traumahelikopters zorg je voor meer vluchten in Zuid-Holland en zorg je ervoor dat nog meer omwonenden last hebben van vliegtuigen. Dit terwijl we juist de geluidsoverlast en schade aan het milieu moeten beperken.’

‘Nee!’ tegen autonome groei Lelystad Airport

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Gelderland 19-05-2019 18:43

Lelystad Airport mag autonoom groeien. Dat staat in de verkeersverdeelregel die minister van I&W Cora van Nieuwenhuizen bij de EU heeft ingediend. Dit is in tegenspraak tot de afspraak dat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol gaat dienen. Dit kan, en gaat zeer waarschijnlijk, leiden tot een veel snellere groei van passagiers- en vrachtverkeer op Lelystad Airport. ‘Dat kan,’ zegt Maurits Gemmink (SP-statenlid), ‘absoluut niet op onze steun rekenen. Daar moeten we ons als Provinciale Staten nadrukkelijk tegen uitspreken in het belang van mens en natuur.’

In de originele plannen gaat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol functioneren. De extra vluchten op Lelystad zijn dus vluchten die nu op Schiphol vliegen. Lelystad mag geen luchthaven voor nieuwe aanbieders of vluchten worden. Onder druk van de Europese Unie moet vliegveld Lelystad nu ook autonoom kunnen groeien. Gemmink: ‘Hierdoor zal de druk op Lelystad extra groot worden. De aanbieders van goedkope vakantievluchten en vrachtvluchten staan immers te springen om uitbreidingsmogelijkheden. Gevolg: explosieve groei van vliegverkeer op Lelystad met alle gevolgen voor het milieu en de leefomgeving van de inwoners van Gelderland, Utrecht, Overijssel, Friesland en Flevoland.’

In de Tweede Kamer (TK) is in december 2018 een motie van SP, GroenLinks, PvdA en SGP, met steun van D66, ChristenUnie en CDA aangenomen die zich uitspreekt tegen autonome groei van Lelystad Airport. De SP vindt dat provincie Gelderland deze actie uit de TK met een vergelijkbare motie moet ondersteunen. De Provinciale Staten roepen daarin Gedeputeerde Staten op zich uit te spreken tegen autonome groei van Lelystad Airport én bij het ministerie van I&W protest aan te tekenen tegen de verkeersregel, zoals voorgesteld aan de EU.

 

Partijdag in Nieuwegein

SGP SGP Scherpenzeel 18-05-2019 00:00

 

Scherpenzelers op de jaarvergadering van de SGP

Vandaag 18 mei, tijdens de Partijdag van de SGP in het NBC Congrescentrum te Nieuwegein, zijn bestuursleden en fractieleden in gesprek met ex-europarlementarier Van der Waal.

Informatieavond Lelystad Airport op 4 maart

BuitenGewoon Leefbaar (BGL) BuitenGewoon Leefbaar (BGL) VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Steenwijkerland 03-03-2019 12:18

Op maandagavond 4 maart organiseert stichting HoogOverijssel in samenwerking met gemeente Steenwijkerland een informatieavond over Lelystad Airport in de Meenthe te Steenwijk. Vanaf 19.30 uur start de inloop en ontvangst, gastheer burgemeester Rob Bats opent het formele programma om 20.00 uur.

In het eerste deel van de avond praten diverse deskundigen het publiek bij over de actuele ontwikkelingen rond Lelystad Airport. Na de pauze is er een debat met vertegenwoordigers van provinciale partijen. Tijdens dat debat is er ook gelegenheid vanuit het publiek om vragen te stellen. De avond wordt georganiseerd om aan het publiek duidelijk te maken hoe de diverse partijen met oog op de provinciale verkiezingen op 20 maart 2019 tegenover Lelystad Airport staan.

Lelystad Airport is een veel besproken thema in de landelijke, regionale en lokale pers. Het Rijk wil het vliegveld zo snel mogelijk openen. Dat kan alleen door onder de vlieghoogtes van Schiphol te blijven. Het Rijk zet daarbij in op laagvliegroutes over grote delen van Nederland waaronder Overijssel en Steenwijkerland. Dit levert veel weerstand op bij de inwoners die onder die laagvliegroutes komen te liggen. Voor en tegenstanders laten flink van zich horen. Die discussies hebben er ook toe geleid dat er in korte tijd veel is gebeurd.

BuitenGewoon Leefbaar heeft als lokale partij de ontwikkelingen rond Lelyport Airport kritisch gevolgd en met andere partijen het initiatief genomen om zienswijzen tegen het laagvliegen vanaf Lelystad Airport in te dienen. Dit heeft er mede in geresulteerd dat een laag gelegen wachtruimte boven Steenwijkerland is verplaatst naar een regio waar hoger kan worden gevlogen. Tevens is samen met andere gemeenten en provincies uit Oost Nederland ingezet op het eerst herindelen van het luchtruim, alvorens Lelystad Airport open kan.

Een complicerende factor is dat het Rijk heeft aangegeven Lelystad Airport slechts als overloopfunctie in te willen zetten voor vakantievluchten vanaf Schiphol, maar dat Brussel hier een stokje voor heeft gestoken. Dat heeft het Rijk doen besluiten een nieuw voorstel in te dienen waarbij nu ook luchtvrachtvervoer mogelijk is evenals het vestigen van nieuwe vliegvaartmaatschappijen die nog niet op Schiphol vliegen. Daarmee worden de grenzen voor Lelystad Airport verruimt ten opzichte van het eerste voorstel waar al veel weerstand tegen was.

Alle redenen om nog een keer helder op een rijtje te zetten wat de consequenties kunnen zijn voor onze inwoners en ondernemers, als Lelystad Airport open gaat en in de toekomst mag doorgroeien. Graag nodigen wij u uit om deze voor de toekomst van Steenwijkerland belangrijke avond te bezoeken.

19.30 uur: Inloop in de Eleq Theaterzaal in Rabo Theater de Meenthe

20.00 uur: Aanvang met een welkom door burgemeester Rob Bats van gemeente Steenwijkerland

Sprekers:

Leon Adegeest – HoogOverijssel

Over de actuele stand Milieu Effect Rapportage en geluidstand.

Mijndert Ververs – Samenwerkende Actiecomités Tegen Laagvliegen

Over de actuele stand politieke situatie Lelystad Airport.

Gerben Klaren – Jurist gemeente Steenwijkerland

Over de ondernomen acties door de gemeente Steenwijkerland.

Wim Liesker – Luchtvaartdeskundige

Over de vliegroutes, vlieghoogtes en geluidsoverlast boven Steenwijkerland.

Over de betekenis van uw stem bij de provinciale verkiezingen.

Pauze

Vragenronde en debat:

Met vertegenwoordigers van de Provinciale politieke partijen:

VVD, CDA, SP, PvdA, D66, PVV, CU, SGP, GL, 50PLUS, PvdD, DENK en FD.

22.00 uur: Afsluiting van de avond

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Lansingerland 24-02-2019 16:35

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motieingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Zuid-Holland 22-02-2019 13:53

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. 

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motie ingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Lelystad Airport: “In the air.....”

SGP SGP Ermelo 02-01-2019 00:00

Wordt Lelystad slachtoffer van een politiek spel, of spint de stad garen bij de brede ontwikkeling van het vliegveld? 

Om een antwoord te krijgen op deze vraag heeft op woensdag 14 november een delegatie van de SGP Ermelo met een aantal SGP’ers uit Nunspeet, Putten en Harderwijk/Hierden een bezoek gebracht aan vliegveld Lelystad om uit de mond van luchthaven-directeur Hanne Buis de huidige status en de toekomstplannen te vernemen. Samen met de raadsleden, dhr. F.N. Snoek en Pieter Stam gevolgd door Bert van der Garde, Cornelis de Fluiter, dhr H. van Panhuis, dhr F. Doolaard en Peter Hoogendijk, werd de Ermelose SGP geinformeerd over de plannen van Lelystad Airport.

Flink wat passagiers

De praktijk zal uitwijzen wat er bij de verwezenlijking van die plannen volgt. Het is duidelijk dat het vliegveld bepaald geen tekort heeft aan ambitie. De wens is om in de komende jaren, via een staffel van vliegbewegingen per jaar te komen tot een flink aantal passagiers dat vanaf Vliegveld Lelystad (100% eigendom van de Schiphol Group) zal vertrekken of op het vliegveld zal landen (zie tabel 1). De vliegtuigtypen die waarschijnlijk veel gezien zullen worden op vliegveld Lelystad, zijn de populaire Boeing 737, de Airbus A310 en de Airbus A320. Al deze vliegtuigen vallen binnen de zogenaamde ‘Narrow-Body’ categorie. Dit zijn vliegtuigen met meer dan 100 passagiers, één gangpad en twee rijen stoelen van twee of drie stoelen per rij. Narrow-body’s die minder dan 100 passagiers kunnen vervoeren worden ‘regional jets’ genoemd. Als we de cijfert er eens bijpakken zullen er in 2023 per dag 27 vliegbewegingen (starts en landingen) plaatsvinden tussen 06:00 en 23:00 uur. In geval van vertragingen mag de openingstijd worden opgerekt tot 24:00 uur. Het vliegveld heeft één start- en landingsbaan, die in twee richtingen zal worden gebruikt. De te gebruiken richting is afhankelijk van de windrichting, er wordt altijd gestart en geland tegen de wind in.

Drieledige missie

De belangrijkste missie van Lelystad Airport is het bieden van een aantrekkelijke verbinding tussen Europa en het Middelandse Zeegebied. Daarnaast wil het vliegveld graag ruimte behouden voor de zogenaamde MRO (Maintenance, Report en Overhaul) ofwel vliegtuigonderhouds-bedrijven en voor de General Aviation, ofwel sportvliegerij. Voor de intercontinentale verbindingen (naar andere werelddelen) is Schiphol de eerst aangewezen plaats om te vertrekken. Daarnaast wordt er ook vertrokken uit Eindhoven.

Samen zijn de drie luchthavens goed voor 570.000 vluchtbewegingen per jaar. Echter, zoals u wellicht ook heeft vernomen vanuit het nieuws o.a. in het RD, kan in de toekomst het aantal vliegtuigbewegingen voor Schiphol aardig toenemen. Kort geleden meldde het RD nog een aantal vliegbewegingen van 540.000.

Aanleiding tot uitbreiding

De aanleiding voor de uitbreiding van het vliegveld is gelegen in het feit dat de luchtvaart wereldwijd blijft groeien. Het zo genoemde Aldersadvies heeft na gedegen onderzoek in 2008 aangegeven dat vliegveld Lelystad een geschikte locatie is voor het accommoderen van groei. De Europese chartervluchten zullen verdwijnen vanaf Amsterdam, waardoor uimte wordt gecreëerd voor meer intercontinentale vluchten van en naar Schiphol. Sinds 2015 is gefaseerd veel werk verricht op het vliegveld zodat de baanverlenging tijdig opgeleverd kon worden. Ook de nieuwe terminal is al in een vergevorderd stadium van bouw. Interessant is dat het vliegveld bij de aanbesteding veel ruimte bood voor innovatie en duurzaamheid. Zo is onder beheer van de RvB Groep bij de baanverlenging een dusdanige insteek gekozen dat door toepassing van bijzondere technieken de grond ter plaatse bewerkt kon worden wat duizenden ritten van CO2 uitstotende vrachtwagens overbodig maakte.

Tijdbestek

De eerste plannen voor de uitbreiding van het vliegveld dateren van voor de eeuwwisseling. Vanaf 2007 zijn vele onderzoeken gedaan, rapporten geschreven en plannen uitgewerkt. In April 2014 heeft Lelystad Airport/ Schiphol Group een aanvraag gedaan voor het luchthavenbesluit die bestond uit het ondernemingsplan van Lelystad Airport/ Schiphol Group en de Milieu Effect Rapportage. Nog in juni van hetzelfde jaar werd het ontwerp luchthavenbesluit door de Ministerraad goedgekeurd. Na de aanbesteding in 2015 is er vaart in de ontwikkeling gekomen, mede omdat bij de aanbesteding veel ruimte is gegeven aan de partijen die reageerden en de werkzaamheden uiteindelijk mochten invullen.

Fasering

De realisatie van de plannen bestaat uit vier fasen, waarbij fase 1 momenteel in vergevorderd stadium is. In deze situatie zijn er vier opstelposities voor vliegtuigen van het genoemde type, voor de passagiersterminal. Overigens is het niet de bedoeling dat er vracht vervoerd zal worden via vliegveld Lelystad. Elke fase houdt een uitbreiding in van het aantal opstelplaatsen voor de passagiersterminal. Uiteindelijk houdt fase 4 in dat er in totaal 16 opstelposities komen.

Veel onduidelijkheid

Het heeft letterlijk en figuurlijk heel wat voeten in de aarde gehad voordat duidelijk werd welke kant men op wilde en zou kunnen gaan! Met name de afstemming met de omgeving koste veel energie en ondanks de vele inspanningen om tekst en uitleg te geven bleef er veel onrust door onduidelijkheden over met name de milieueffecten, vliegroutes en de geluidsoverlast op korte en lange termijn. Ook half november verschenen er weer artikelen in landelijke dagbladen waarin melding werd gedaan van het feit dat er weer fouten zijn ontdekt in rapportages en meetgegevens. Of dit gevolgen zal hebben voor de geplande opening van het vliegveld in 2020 is momenteel onbekend.

Terminal

De bouw van de terminal heeft na een relatief korte aanbestedingsperiode een vliegende start gehad, welke tijdens de bouw in goede vlucht is omgezet. Dit is mede te danken aan de relatief eenvoudige bouw, welke er overigens ook op gericht is om in de volgende fasen verder uit te breiden. Innovatie en duurzaamheid zijn bij ontwerp en ontwikkeling van de terminal sleutelwoorden geweest. Zo beschikt het gebouw over een compacte klimaatinstallatie en is het energiezuinig. Tijdens een frisse nazomerdag zou dit in de aankomsthal te merken kunnen zijn omdat dit gedeelte niet wordt geconditioneerd. De gedachte hierachter is dat het dertig minuten mag duren van binnenkomst in de terminal tot en met plaatsnemen in het vliegtuig en passagiers dan toch vaak de jas aan houden.

De terminal in fase 1 heeft een capaciteit van 1,5 miljoen passagiers per jaar, in fase 2 wordt dat 3,7 miljoen per jaar en in fase 3 (de laatste voor de terminal) wordt dat 6,7 miljoen. De terminal meet ong. 12.000 m2, waarvan ong. 1.200 commercie, 3.000 voor bagage, 800 voor personeelsruimtes en 7.000 voor de passagiers.

Stakeholder management

De luchthaven heeft veel tijd besteed aan communicatie met stakeholders. Daarbij is het motto ‘scheiden van fictie en feiten’ geweest. Dit komt neer op steun geven aan voorstanders en verduidelijking aan tegenstanders. Hanne Buis, directeur van Lelystad Airport “120 klachtenmakers, hebben contracten gekregen voor ‘zaaien en maaien’ op de grote hoeveelheid grond op de luchthaven”.

Overlast in Ermelo

Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt verwacht dat de geluidsoverlast in Ermelo mee zal vallen. Ook uit de geactualiseerde milieueffectrapportage blijkt dat er goed is nagedacht over het beperken van geluidsoverlast. Zo zal er een geleidelijke opbouw plaatsvinden van het aantal vluchten per dag en vinden geen vrachtvluchten plaats.

Kansen

De kansen die door de uitbreiding van het vliegveld ontstaan bieden perspectief voor de regio. Dit betreft onder andere regionaal toerisme, kennisontwikkeling binnen opleidingsinstituten en het verder uitwerken van smart mobility. Verwacht wordt dat de uitbreiding van het vliegveld flink wat banen zal opleveren. Berekeningen gaan uit van 400 fulltime banen in 2023 en 2.500 fulltime banen in 2043. Werkgelegenheid kan gezocht worden in indirecte ondersteuning, zoals bijvoorbeeld de beveiliging, hulpdiensten en schoonmaaksters. Daarnaast is er ook de gelegenheid voor bedrijven die zich op vliegveld Lelystad zullen vestigen. Dit kan zijn voor het uitvoeren van onderhoudsacties aan vliegtuigen of de catering.

Meevaller?

Op basis van ons bezoek en de geraadpleegde informatie, is de verwachting dat Ermelo en Putten redelijk ongeschonden uit de geluidsstrijd zullen komen van Lelystad Airport. Bij verschillende weersomstandigheden bestaat de kans dat wij wel wat zullen horen, maar dat zal zeker niet in de mate zijn die in een aantal delen van Overijssel verwacht kan worden. Qua werkgelegenheid zal er zeker iets gebeuren op en rond het vliegveld. Al met al mag verwacht worden dat het voor onze regio geen slechte ontwikkeling is.

Als e.e.a. qua ontwikkeling goed overdacht wordt, kon het wel eens zijn dat Lelystad en de omgeving daarvan garen spinnen bij deze uitbreiding, daarmee is de vraag waarmee dit artikel werd begonnen positief beantwoord.

/r/22b23fafdf7504178b1d2e203d375555?url=http%3A%2F%2Fwww.ermelo.sgp.nl%2Factueel%2Flelystad-airport-in-the-air%2F10078&id=d07f7f7decc378db0646f4152a291b0c1c85d08c

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.