Fractievoorzitter Johnas van Lammeren (Partij voor de Dieren) riep het Amsterdamse college vandaag op om in te zetten op krimp van het vliegverkeer op Schiphol. Amsterdam is voor 20% aandeelhouder en kan dit actief inzetten om aan te sturen op krimp. Wethouder Everhardt (D66) gaf aan dat krimp van Schiphol geen optie is. Ook GroenLinks steunde het voorstel niet. Op de dag dat het plan voor een autoluw Amsterdam werd aangenomen, schoten de coalitiepartijen een aanzet tot minder vliegverkeer af. Uit nieuw onderzoek van het RIVM blijkt dat kortdurende verhogingen van ultrafijstof afkomstig van vliegverkeer de luchtwegen en de long- en hartfunctie in negatieve zin beïnvloeden. Minder vliegverkeer voor klimaat en luchtkwaliteit Johnas van Lammeren (Partij voor de Dieren): “We spreken vandaag de hele dag over het verminderen van het autoverkeer in Amsterdam voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. Die plannen steunen we, want elke Amsterdammer heeft recht op gezonde lucht. Daarom vroeg ik aan het college om ook het aandeelhouderschap van Schiphol in te zetten voor het verbeteren van de luchtkwaliteit, aangezien het vliegverkeer tot gezondheidsschade bij Amsterdammers leidt en klimaatschade. Tot mijn grote verbazing is het verminderen van het luchtverkeer geen optie voor de meerderheid van de coalitie. Zelfbenoemde klimaatpartijen als GroenLinks en D66 stemden tegen mijn motie. GroenLinks Amsterdam demonstreerde in december nog mee met Extinction Rebellion op Schiphol, maar stemt nu tegen krimp van Schiphol. Voor het aanpakken van klimaatverandering tellen niet de woorden, maar de daden." Motie inzake onderzoek ultra fijnstof rondom Schiphol – actief aandeel­hou­der­schap zet in op krimp van Schiphol