Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

12 documenten

Niet meer voor een tientje naar Thessaloniki vliegen

D66 D66 Nederland 17-06-2020 07:26

Niet meer voor een tientje naar Thessaloniki vliegen

D66 wil dat luchtvaartmaatschappijen geen vliegtickets gaan dumpen onder de kostprijs. Door Corona is er veel minder vraag naar vliegtickets. Die mogen dan niet tegen dumpprijzen worden verkocht. Vliegtickets zouden dan minstens de optelsom van verplichte luchthavengelden, belastingen en andere heffingen op tickets kosten. In de praktijk kost een ticket dan minimaal rond de 35 euro.

De minimumprijs voor vervuilende lawaaiige vliegtuigen ligt hoger.

Jan Paternotte: “Iedereen snapt dat het eigenlijk niet uit kan om voor een tientje naar Thessaloniki te vliegen. Zeker nu met de coronacrisis liggen zulke dumpprijzen wel op de loer. Met een eerlijke minimumprijs voor vliegen, krijgt ook de trein een eerlijke kans. In Oostenrijk is al een minimumprijs voor vliegtickets afgesproken. Het zou goed zijn als meer Europese landen dit doen.”

Eerlijke prijs in plaats van perverse prikkel

In de huidige Europese slotverordening staat de perverse prikkel dat luchtvaartmaatschappijen hun rechten om te starten en landen op bepaalde tijdstippen (slots) kunnen verliezen. Zij moeten 80% van de slots die ze toebedeeld hebben gekregen volvliegen in een jaar. Door de coronacrisis worden er nu veel minder tickets verkocht. De kans is daardoor groot dat luchtvaartmaatschappijen gaan stunten met ticketprijzen om deze start- en landingsrechten maar te behouden. En alhoewel deze slotverordening nu tijdelijk is aangepast, is de verwachting dat deze daarna wel weer zal gelden. Daarom moet er een minimumprijs worden ingesteld, zodat dat de bodem is van de eerlijke ticketprijs.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.

Geef Air France-KLM geen onvoorwaardelijke staatssteun

D66 D66 Nederland 22-04-2020 15:59

Geef Air France-KLM geen onvoorwaardelijke staatssteun

Lees hier het opiniestuk van Kamerlid Jan Paternotte en Europarlementariër voor La Republique En Marche Pascal Canfin over de staatssteun aan Air France-KLM. Het opiniestuk is vandaag te lezen in het Financieele Dagblad.

Een van de meest dramatische economische gevolgen van de coronacrisis is het krakend en piepend tot stilstand komen van het luchtverkeer. 90% van de reizigers zit thuis, vliegtuigen staan in lange rijen geparkeerd langs terminals en op landingsbanen. Niet voor niets vragen vrijwel alle nationale luchtvaartmaatschappijen nu om overheidssteun. Zonder die hulp is faillissement een kwestie van weken. Dat geldt ook voor onze Frans-Nederlandse groep, Air France-KLM.

Wat de luchtvaart bijzonder maakt, naast de unieke kracht de hele wereld binnen vierentwintig uur te verbinden, is de forse impact op het klimaat. De vraag is dus niet óf we onze luchtvaartmaatschappijen en de honderdduizenden banen die ermee gemoeid zijn moeten redden, maar hóe we dat moeten doen.

Publieke steun voor grote luchtvaartmaatschappijen in Europa moet niet gratis zijn en is alleen rechtvaardig als we de luchtvaart tegelijk laten bijdragen aan een oplossing voor de klimaatcrisis. Als we vanwege de coronacrisis zonder voorwaarden geld steken in een industrie die ons domweg sneller de volgende crisis in helpt, zijn we een kip zonder kop. Er is een klimaatcontract nodig tussen de belastingbetalers en de luchtvaartbedrijven die profiteren van steun.

De luchtvaart is internationaal en opereert in een vrije Europese markt, en vraagt dus om Europese aansturing. We moeten de kans van deze crisis aangrijpen om met elkaar te bepalen wat een luchtvaartsector is die past in het klimaatakkoord van Parijs. Hoe we het Europese luchtruim zo inrichten dat kerosine bespaard wordt, en hoe over deze brandstof eerlijke accijns geheven wordt. Hoe we een race to the bottom met steeds lagere ticketprijzen en bijbehorende onderbetaling van medewerkers kunnen voorkomen. Hoe we ervoor zorgen dat de luchtvaart past bij de waarden van de Europese Unie.

Zeggen dat elke steun voor de luchtvaart fout is omdat vliegtuigen vervuilend zijn, is kortzichtig. Zeggen dat de luchtvaart alle steun verdient en we als belastingbetalers daar niets voor terug moeten vragen is net zo contraproductief. Ondersteuning voor luchtvaartmaatschappijen moet met een plan gebeuren. Het goede nieuws: dat plan is er al, namelijk de Green Deal.

De Green Deal vraagt om Europese richtlijnen voor staatssteun – wat een staat moet eisen van een luchtvaartmaatschappij die steun krijgt, van het niet uitkeren van bonussen tot gewenste investeringen. Bijvoorbeeld wél de KLM-investeringen in biokerosine en het versneld vernieuwen van de vloot van Air France. En niet campagne voeren tegen het principe dat de luchtvaart óók belasting moet betalen, zoals KLM deed met de vliegtax.

Vóór de coronacrisis werkten we aan de opbouw van een Europese agenda voor een luchtvaart die past in het klimaatakkoord: geen gratis CO2-rechten, ruimte op luchthavens deels verdelen op basis van duurzaamheid, investeren in waterstof en belasting op kerosine. Allemaal maatregelen bedoeld om de kern van het probleem aan te pakken. Daar moeten we juist nu mee doorgaan. Vanuit de luchtvaart nam de CO2-uitstoot de laatste jaren het snelst toe, en op die voet kunnen we niet doorgaan.

De coronacrisis is niet alleen een test voor het virus, maar vraagt ook besluitvormers de grote vragen te stellen over de crises die we nu al kunnen zien aankomen. Door de redding van luchtvaartmaatschappijen hebben we de mogelijkheid om te bewijzen die test aan te kunnen, door de banen die gemoeid zijn met de luchtvaartsector te behouden en geloofwaardig te zijn in de strijd voor de bescherming van de planeet.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Geen vluchten meer boven gevaarlijke luchtruimen

D66 D66 Nederland 29-01-2020 09:00

Geen vluchten meer boven gevaarlijke luchtruimen

De Europese luchtvaartautoriteit EASA moet de bevoegdheid krijgen om luchtruimen boven conflictgebieden te sluiten voor Europese luchtvaartmaatschappijen.

Door dit Europees te regelen, wordt voorkomen dat vliegtuigen boven gevaarlijke conflictgebieden vliegen, zoals gebeurde met vlucht MH17 boven Oekraïne en afgelopen januari nog met vlucht PS752 boven Iran. D66 presenteert haar plan ‘Voor veilige vliegroutes: vliegen over conflictgebieden na MH17 en het Oekraïense toestel PS752’

D66-kamerleden Jan Paternotte en Sjoerd Sjoerdsma willen dat premier Rutte en minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur in Brussel pleiten voor een duidelijkere rol voor de EASA. “Europese luchtvaartmaatschappijen maken nu nog zelf de afweging of zij wel of niet boven conflictgebieden vliegen. Het maakt dus voor je eigen veiligheid uit met welke maatschappij je vliegt. Dat is onacceptabel”, stelt Paternotte.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA kan het luchtruim overal ter wereld voor alle Amerikaanse vliegmaatschappijen sluiten. Europa zou hier een voorbeeld aan moeten nemen en dezelfde werkwijze moeten hanteren bij de EASA. Ook zou deze organisatie dan meer inlichtingen van de verschillende Europese veiligheids- en inlichtingendiensten moeten krijgen. Sjoerdsma:  “Het is niet te verkroppen dat na MH17 weer een passagiersvliegtuig is neergeschoten. Hoe is het mogelijk dat de les blijkbaar nog steeds niet is geleerd. Rutte en Van Nieuwenhuizen moeten aan de slag.” D66 wil dat de veiligheidsdiensten van Europese landen verplicht worden om voor de veiligheid van de burgerluchtvaart relevante informatie te delen met de EASA. Hiermee kan de EASA vervolgens gedegen besluiten nemen over vliegen boven bijvoorbeeld conflictgebieden.

Nederland heeft deze eeuw de meeste slachtoffers te betreuren als gevolg van een vliegroute boven conflictgebieden. D66 doet daarom voorstellen gebaseerd op de lessen van de ramp met vlucht MH17, de OVV-aanbevelingen en recente gebeurtenissen boven Iran en Irak om de vliegveiligheid te verbeteren.

Klik hier voor het plan ‘Voor veilige vliegroutes: vliegen over conflictgebieden na MH17 en het Oekraïense toestel PS752’

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Maak Nederland koploper elektrisch vliegen

D66 D66 Nederland 11-09-2019 05:00

Maak Nederland koploper elektrisch vliegen

De toekomst van de luchtvaart is elektrisch. De luchtvaart is nu slecht voor het klimaat en stoot veel fijnstof uit. Vliegtuigen die op kerosine vliegen, maken bovendien veel lawaai.

Door in te zetten op elektrisch vliegen, kan de uitstoot fors worden teruggedrongen. Bovendien is elektrisch vliegen veel stiller, waardoor mensen minder overlast hebben van overvliegende vliegtuigen.

Daarom wil Tweede Kamerlid Jan Paternotte dat Nederland koploper wordt met elektrisch vliegen: ”Ook over 20 jaar willen mensen met het vliegtuig op vakantie. Dat kan ook, maar de luchtvaart heeft alleen toekomst als we echt schoner en stiller gaan vliegen. Net als elektrisch rijden kan elektrisch vliegen de luchtvaartwereld op zijn kop zetten. Laten we daar met Nederland in voorop lopen.”

Klimaatvriendelijkere luchtvaart

De innovatie op elektrisch vliegen vindt nu vooral buiten onze grenzen plaats. De Noorse overheid heeft zich tot doel gesteld in 2040 alle binnenlandse vluchten elektrisch te maken. Angela Merkel heeft in haar Leipzig Statement duidelijk gemaakt dat Duitsland leidend wil zijn op het gebied van klimaatvriendelijke luchtvaart, onder andere door met waterstofcellen aangedreven elektromotoren. Elektrisch vliegen heeft de potentie om voor een revolutie te zorgen in de luchtvaartwereld. Van oudsher heeft Nederland veel kennis in huis als het gaat om luchtvaarttechniek. Het is een positie waarop we trots op mogen zijn en verder mogen stimuleren. Alleen loopt Nederland het risico achterop te raken.

D66 zet in op vijf concrete punten:

Onthef elektrische vliegtuigen van slotbeperking

Creëer meer elektrische luchthavens

Introduceer elektrisch taxiën op Schiphol

Gratis parkeren voor elektrische vliegtuigen

Creëer een innovatiecluster Elektrisch en Hybride vliegen

Paternotte ziet de kansen: “Door te kiezen voor elektrisch vliegen kan Nederland voorop lopen, geld verdienen en klimaatverandering tegengaan. Van alle Schipholvluchten vliegt 35% naar een bestemming binnen een straal van 500 kilometer. Dat zijn afstanden die goed met elektrische vliegtuigen bereikbaar zijn. Daarom zet D66 naast internationale treinen ook in op elektrisch vliegen.”

Lees hier ons plan voor elektrisch vliegen.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Het politiek seizoen gaat weer ...

D66 D66 Uitgeest 31-08-2019 07:56

Het politiek seizoen gaat weer beginnen! Het zal het jaar worden waarbij het college van Uitgeest daadwerkelijk tot uitvoer van plannen gaat komen. Waar zal de broodnodige woningbouw komen? Hoe gaat het centrum van Uitgeest eruit zien? Hoe zal de jeugdzorg in Uitgeest zich verder ontwikkelen? Op landelijk niveau wordt de uitwerking verwacht van het luchtverkeersbesluit. Hoe gaat het hinderplan van Schiphol eruit zien? Deze is belangrijk voor Uitgeest omdat Schiphol, onder voorwaarde, mag groeien tot 540.000 vluchten. Afgelopen donderdag was Rene Oud, fractievoorzitter van D66 Uitgeest, uitgenodigd door tweede-kamer lid Jan Paternotte om het over de duurzame groei van Schiphol te hebben. We zullen jullie op de hoogte houden van deze voortgang! Morgen, 2 september 2019 om 20:00, is de steunfractievergadering van D66 Uitgeest. Wil je een keer aanwezig zijn stuur dan een berichtje via Facebook of via de mail: secretaris@d66uitgeest.nl Rene en Thijs hebben weer zin in het nieuwe politieke seizoen en zullen het college (inhoudelijk) kritisch volgen. We willen geen traditionele oppositiepartij zijn die ‘overal’ maar op ‘tegen’ zijn. We zullen trachten voorstellen bij te sturen waar nodig en goede plannen van dit college steunen wij! Foto: Het pamflet wat in de gang van D66-vleugel hangt in de 2e kamer.

Luchtvaart: Apeldoornse en Haagse fractie op één lijn

D66 D66 Apeldoorn 16-01-2019 15:51

Tijdens de bespreking over de ontwikkelingen van de luchtvaart heeft D66 Apeldoorn aangegeven dat wij nauw contact onderhouden met de fractie van D66 in de Tweede Kamer over dit onderwerp. In een brief aan hen hebben wij aangegeven dat wij ons grote zorgen maken over de ongebreidelde groei en alle nadelige gevolgen die deze groei heeft.

Onze zorgen hebben wij ook uitgesproken tijdens de vergadering op 10 januari jongstleden. Wij hebben gewezen op de nadelige gevolgen voor het milieu en leefomgeving, op de klimaatdoelstellingen en de CO2 uitstoot en niet in het minst de gevolgen voor werkgelegenheid en economie op de Veluwe.

Uit de bijgesloten brief die wij ontvangen hebben van Jan Paternotte blijkt dat de Apeldoornse en Haagse fractie op één lijn zitten. Het is tijd om nu in te zetten op een vergroening en verduurzaming van de luchtvaart, geen ongebreidelde groei en zoeken naar alternatieven. De verplaatsing van de luchthaven Schiphol naar de Noordzee wordt (weer) onderzocht en diverse andere maatregelen zullen ook getroffen gaan worden.

Wij blijven nauw contact houden met betrekking tot dit belangrijke dossier om zo die betrokkenheid die wij voelen en invloed die wij hebben uit te oefenen bij de ontwikkeling van de luchtvaart.

Lees hier de brief van Jan Paternotte, woordvoerder in de Tweede Kamer

D66 Overijssel en Lelystad Airport

D66 D66 Overijssel 19-12-2018 16:02

Alle fracties van D66 in Overijssel hebben op zowel gemeentelijk als provinciaal niveau de afgelopen tijd helder stelling genomen in het debat rond Lelystad Airport. Deze stelling is, kort gezegd: Eerst moet de visie op de luchtvaart in Nederland duidelijk zijn verwoord in de luchtvaartnota, waarbij veel aandacht wordt besteed aan veiligheid, gezondheid en duurzaamheid.

Zolang het luchtruim niet is herzien kan wat D66 betreft Lelystad Airport niet open. Op basis van de uitgangspunten veiligheid, gezondheid en duurzaamheid dient het luchtruim heringedeeld te worden. Dit vraagt een zeer nauwe samenwerking tussen de civiele en militaire luchtvaart en een goede afstemming met onze buurlanden.

Als de landelijke visie op de luchtvaart en de herindeling van het luchtruim klaar zijn moet het wat D66 Overijssel betreft ook klip en klaar zijn dat er geen laagvliegroutes meer boven Overijssel zijn. 

D66 in Overijssel hanteert als harde voorwaarde dat Lelystad Airport een overloop luchthaven van Schiphol is voor uitsluitend vakantievluchten. Vanaf Lelystad Airport mogen geen nieuwe vliegtuigmaatschappijen vliegen die niet van Schiphol afkomstig zijn. Kort samengevat: Lelystad Airport mag niet autonoom groeien. Dat is voor ons een keiharde randvoorwaarde voor opening van Lelystad Airport.

Een tweede harde voorwaarde is dat er op Lelystad Airport geen vrachtvluchten komen. Dat moet niet alleen fysiek uitgesloten zijn vanwege de lengte van de start- en landingsbaan, maar ook juridisch. Ons Tweede Kamerlid Jan Paternotte heeft de minister in een recent debat terecht gewezen op haar eerdere toezegging dat er geen vrachtverkeer op Lelystad Airport komt.

Onze gedeputeerde Annemieke Traag zet zich samen met gemeenten in Overijssel er volop in dat de minister aan deze harde randvoorwaarden voldoet. Vanuit het gezamenlijk gedragen standpunt: Eerst de luchtvaartnota, dan herindeling en geen laagvliegroutes boven Overijssel. Pas dan zien wij een mogelijkheid tot opening van Lelystad Airport. 

De ontwikkelingen op het vlak van de mondiale CO2-uitstoot zijn zorgelijk en dus zal ook de luchtvaart zijn steentje moeten bijdragen. Tweede Kamerlid Rob Jetten heeft onlangs dan ook terecht gepleit voor een CO2 heffing voor de luchtvaart in Nederland. D66 in Overijssel zal zich blijven inzetten om de luchtvaart te verduurzamen en tegelijkertijd de trein en de fiets blijven stimuleren als alternatieve reisvormen.

D66 regio in gesprek met Jan Paternotte over Lelystad Airport

D66 D66 Steenwijkerland 02-12-2018 11:44

Lelystad Airport kan grote gevolgen hebben voor de leefbaarheid in Steenwijkerland Om die reden gaan wij een aantal keer per jaar in gesprek met Jan Paternotte (Tweede Kamerlid D66, woordvoerder Luchtvaart). Samen met de D66-afdelingen ...

D66 regio in gesprek met Jan Paternotte over Lelystad Airport

D66 D66 Steenwijkerland 02-12-2018 11:44

Lelystad Airport kan grote gevolgen hebben voor de leefbaarheid in Steenwijkerland Om die reden gaan wij een aantal keer per jaar in gesprek met Jan Paternotte (Tweede Kamerlid D66, woordvoerder Luchtvaart). Samen met de D66-afdelingen ...

Tweede Kamerlid Jan Paternotte bezoekt D66 Lansingerland

D66 D66 Lansingerland 01-08-2018 13:04

Op dinsdag 17 juli jl. ging Tweede Kamerlid Jan Paternotte (D66) op uitnodiging van de D66 Lansingerland in gesprek met verschillende bewonersorganisaties die zich uitspreken over de overlast en mogelijke uitbreiding van het aantal vliegbewegingen rond Rotterdam The Hague Airport. Hij had daarna samen met partijgenoten een besloten onderhoud met de directie van de luchthaven. Betrokkenen reageren vervolgens op een gepubliceerd verslag van dat gesprek.

Redactie en fotografie door Freek J. Zijlstra van De Heraut.

De fractie van D66 gebruikt het zomerreces gedeeltelijk voor het maken van werkbezoeken, samen met partijgenoten. Op het lijstje stond ook het voornemen om Tweede Kamerlid Jan Paternotte bij te praten over luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Paternotte is sinds vorig jaar lid van de Tweede Kamerfractie voor D66 en heeft zich inmiddels het luchtvaartdossier eigen gemaakt. Hij maakt een rondje langs de regio’s waar problematiek rond (uitbreidings)overlast van luchthavens speelt. Ronald van der Stad van D66 Lansingerland wilde Paternotte zo breed mogelijk informeren, en plande een ontmoeting met lokale bewonersorganisaties. Ook stond een bezoek met rondleiding op RTHA en een gesprek met de directie gepland. Er was eerst sprake van een gezamenlijk overleg waarbij bewonersgroepen, directie en De Heraut aanwezig zouden zijn. Op het laatste moment zijn dat twee aparte bijeenkomsten met een verschillende focus geworden. Tijdens een bijeenkomst in het gemeentehuis van Lansingerland gingen de D66 fracties in gesprek met de bewonersgroepen; later op de middag gingen zij op locatie RTHA in gesprek met de directie, waarvan een kort verslag werd gemaakt.

Veel feitenuitwisseling Paternotte liet zich vergezellen door beleidsmedewerker Maarten van Gaans. Namens gebiedscommissie Hillegersberg-Schiebroek (HiS) was de initiatiefnemer van het (burger)meetnet Atze Boerstra afgevaardigd. Verder waren Richard Abbenhuis en Bé Bosman namens de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV), Marijke van Seventer uit de Rotterdamse wijk 110 Morgen, en Sandra van der Lubbe namens Leven in Schiebroek (LIS) aanwezig. Voorts schoven D66 fractieleden Robin de Roon uit Rotterdam en Anneke Wijbenga en Bastiaan Winkel van Provinciale Staten Zuid-Holland aan. De vereniging BTV heeft ongeveer 900 leden, waarvan 19 in Bleiswijk, 45 in Berkel en Rodenrijs en 145 in Bergschenhoek. In korte pitches werden de landelijke en regionale afvaardigingen op de hoogte van eigen activiteiten gebracht. Aan de orde kwamen onder andere afwijkingen van vliegpaden, verlate nachtvluchten en milieu- en gezondheidseffecten. https://lansingerland.d66.nl/tweede-kamerlid-jan-paternotte-bezoekt-d66-lansingerland/ De inzet van de heli (12% van het totaal aantal vliegbewegingen in 2017) blijkt maatschappelijk redelijk geaccepteerd te worden; dat ligt anders voor de grote luchtvaart (37%). Evenals in voorgaande jaren is dit jaar het aantal vluchten in de zomermaanden vrijwel verdubbeld ten opzichte van januari; die overlast wordt door inwoners ’s zomers extra zwaar ervaren (zie grafiek).

Routeafwijkingen De overlast door routeafwijkingen van de vastgestelde vliegpaden neemt volgens de bewonersorganisaties toe doordat vliegtuigen na het opstijgen op instructie van de luchtverkeersleiding moeten afwijken omdat het vliegverkeer van RTHA anders kruist met de vliegbewegingen naar en van Schiphol. Schiphol gaat áltijd voor! Als gevolg daarvan wordt op een hoogte tussen de 150 en 300 meter over woonwijken gevlogen, vaak buiten de vastgestelde Tolerantiegebieden. Op deze afwijkingen wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport niet gehandhaafd, omdat de reden voor het afwijken ‘veiligheid’ betreft. Hoe meer vliegbewegingen, des te vaker zal van de vastgestelde routes worden afgeweken! De DCMR Klachtenrapportage over 2017 meldt ook dat de routeafwijkingen blijven toenemen. De woordvoerders van de verschillende bewonersorganisaties gaven geen toegevoegde waarde te zien in de aanstelling van de omgevingsombudsman RTHA. Hij kan dan wel aandachtspunten op de agenda krijgen, maar hij heeft geen enkel mandaat!

Uitstel Luchtvaartnota Recent nieuws is dat minister drs. C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) op 22 juni jl. bij brief met de titel ‘Aanpak participatie Luchtvaart en reikwijdte Luchtvaartnota 2020-2050’ aan de Tweede Kamer heeft laten weten dat zij voornemens is om de Luchtvaartnota na de zomer 2019 aan te bieden. Daarna volgen stapsgewijs verschillende fases, die afzonderlijk tot een besluit leiden, waarover vervolgens de Tweede Kamer geïnformeerd zal worden. Dat betekent in concreto dat er begin 2019 een Startbesluit met oplossingsvarianten verschijnt; in de zogenaamde Verkenningsfase (2019-2020) oplossingsvarianten uitgewerkt worden en er een Vaststelling voorkeursvariant komt; tijdens de Planuitwerkingsfase (2020-2023) een nadere uitwerking van de voorkeursvariant komt met de Vaststelling definitieve variant; implementatie van de definitieve variant gerealiseerd wordt vanaf 2023. De fractie van D66 Lansingerland heeft naar aanleiding van deze brief en de second opinion in opdracht van de BTV (op de MKBA van Ecorys uit 2015 in opdracht van RTHA), schriftelijke vragen gesteld aan het college van b. en w. D66 is zich bewust dat deze second opinion het zoveelste onderzoek is in een reeks van MKBA’s.Voor D66 Lansingerland is de meerwaarde van al die verschillende onderzoeken dat het wel duidelijk maakt dat er meer feitelijk inzicht moet komen in de maatschappelijke toevoegde waarde van RTHA. Het gaat niet alleen om economische waarde van het vliegen of de winst van banen, maar ook om de impact op de gezondheid, de kwaliteit van de woonomgeving en het verlies van de waarde van de woning. Het college zal echter pas rond 11 september antwoorden. De fractie is vooral bezorgd over het feit dat de minister heeft aangegeven voorlopig geen besluit over uitbreiding van RTHA te gaan nemen, maar eventueel wél over ‘marginale groei’ tot die tijd.

Gesprek met directie RTHA Ronald van der Stad en Ineke den Heijer maakten een samenvatting van het gesprek dat lokale, regionale en landelijke politici van D66 met Steven van der Kleij (directeur Informatie, Capaciteit en Beleid) en Ron Louwerse (algemeen directeur RTHA) hadden. Uit dat goedgekeurde verslag blijkt het volgende: De directie wil de groeiende behoefte uit de regio om naar vakantie- en zakelijke bestemmingen te vliegen graag mogelijk maken. Daarom wordt gewerkt aan het laten vaststellen van een nieuw luchthavenbesluit. Een aanzienlijk en toenemend deel van de huidige geluidscapaciteit wordt gebruikt voor maatschappelijk verkeer, zoals de traumahelikopter. De minister staat alleen groei van RTHA toe als dit wordt vastgelegd in de nieuwe luchthavennota en als er regionaal draagvlak voor is. Dat draagvlak is er, gebaseerd op het verslag van Joost Schrijnen, nu niet. Een nieuw luchthavenbesluit wordt ook vertraagd omdat de bijbehorende milieueffectrapportage (MER) naar aanleiding van fouten in het onderzoek bij Lelystad zorgvuldig moet worden gecontroleerd.

Plannen van RTHA De directie van RTHA overweegt nog welk groeiscenario ze willen voorstellen. Gezien de reële weerstand in de regio voorziet de directie een lager groeiscenario. Ze verwachten weinig van het onderzoek naar uitplaatsing van de helikopters. In het luchthavenbesluit zou daarom iets vastgelegd moeten worden over de groei van het helikopterverkeer, dat daarvoor gebruik maakt van de commerciële geluidsruimte. De directie stelt twee gescheiden geluidsruimten voor: Eén voor commercieel en éen voor maatschappelijk vliegverkeer. De vrijgekomen geluidsruimte kan dan benut worden voor de groei van de commerciële luchtvaart. Dan zijn vliegtijden bespreekbaar, bijvoorbeeld een stop op vertrekkende commerciële vluchten na 22.00 uur. Ook een herverdeling tussen de landingsrechten in de zomer- en winterperiode is mogelijk. De luchthaven werkt aan maatregelen die bijdragen aan een betere relatie met de omgeving. Men wil op termijn minder oudere vliegtuigen op de luchthaven toelaten. De mogelijkheden van elektrisch vliegen wordt in samenwerking met TU Delft onderzocht. Ook spreekt de directie met andere mobiliteitspartijen, om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag naar internationale mobiliteit. De luchthaven is bezig met verduurzaming van het bedrijf. Er wordt gekeken naar een zonnepanelenpark tussen de Doenkade en de startbaan. Subsidie is hiervoor reeds ontvangen. Bewoners in de omgeving zouden kunnen meeprofiteren.

Maatschappelijke reacties op de RTHA plannen De BTV heeft namens de bewonersorganisaties op het gespreksverslag met de directie gereageerd: “Er wordt gewerkt aan een nieuw Luchthavenbesluit omdat dit aangewezen is vanuit de omgevingsregeling die nu geldt. De luchthaven grijpt dat moment aan om uitbreiding aan te vragen. De luchthaven heeft indertijd de trauma- en politiehelikopter van harte welkom geheten. Er was toen meer dan voldoende ruimte. Nu er krapte ontstaat door het groeien van zowel het vakantieverkeer als helikopterverkeer, ziet het vliegveld het helikopterverkeer als boosdoener. Wat omwonenden betreft is het maatschappelijk helikopterverkeer geaccepteerd. Er kwamen 174 klachten over helikopters tegenover 14.353 klachten over Boeings! Er is in de regio géén draagvlak voor groei, óók niet voor láge groei. Het helikopter uitplaatsingsonderzoek kwam destijds uit de hoge hoed van verkenner Joost Schrijnen. Dit plan is nooit voorgelegd aan omwonenden of het Traumacentrum en wordt nu misbruikt om groei van vakantieverkeer te faciliteren. Het vliegveld heeft een geluidsruimte, dit geldt voor ál het verkeer op het vliegveld. Deze ruimte behoort niet exclusief toe aan de commerciële luchtvaart. Volgens omwonenden komt er geen geluidsruimte vrij, maar komt er geluidsruimte bij. De helikopters blijven vliegen, en er komt extra commercieel verkeer bij. Het resultaat is méér overlast, méér routeafwijkingen, méér vervuiling. Dit is groei via de achterdeur, waar geen draagvlak voor is. Na 21.00 uur vertrekken er nauwelijks vliegtuigen, dit is een loos gebaar. Er komen alleen nog vliegtuigen binnen. Sturen op zomer- en winterlandingsrechten is wettelijk op basis van Europese regelgeving niet mogelijk. Tot slot, omwonenden zitten niet te wachten op gratis stroom; dit neemt de hinder niet weg.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.