Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

8 documenten

Amhaouch: luchtvaartnota biedt oplossingen uit het midden

CDA CDA Zuid-Holland 15-05-2020 14:13

Het kabinet heeft de luchtvaartnota 2020-2050 gepresenteerd. In dit document geeft het kabinet de richting aan voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland in de periode 2020 tot 2050. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vindt het verstandig dat in de luchtvaartnota wordt gekozen voor oplossingen uit het midden, waarbij een goede balans wordt gecreëerd tussen concurrentie en duurzaamheid, met meer oog voor de omgeving. Hij is blij dat in de luchtvaartnota handvatten worden geboden om het vertrouwen in de luchtvaartsector, ook door de omgeving, te herstellen. Bijvoorbeeld doordat er naast oog voor economische waarde en werkgelegenheid ook controle in het beleid wordt ingebouwd op het gebied van groei, kwaliteit en hinderbeperking én er stevige ambitie wordt getoond als het gaat om duurzaamheid.ConcurrerendHet CDA is positief gestemd over het feit dat in de luchtvaartnota aandacht is voor de economische waarde en de werkgelegenheid die ontstaat door de luchtvaart. We zetten ons in voor meer samenwerking en betere positionering van de verschillende regionale vliegvelden van nationaal belang. Zij kunnen elkaars kracht beter benutten. In de nota wordt op uiteenlopende punten expliciet aandacht besteed aan de economische toegevoegde waarde van de hoogwaardige luchtvaartindustrie in Nederland. Op aandringen van het CDA komt er een innovatiestrategie.DuurzaamWe hechten eveneens veel waarde aan een duurzame luchtvaart. Het CDA vindt het belangrijk dat er op verstandige wijze, forse stappen worden gezet op het gebied van verduurzaming. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van bio en synthetische kerosine en zuinige vliegtuigen. Daarnaast is het belang van elektrisch taxiën en de elektrificatie van grondgebonden activiteiten rond luchthavens nadrukkelijk opgenomen. Tot slot juicht het CDA de potentie van elektrisch en hybride vliegen toe. Nederland heeft de ambitie om hierin leidend te zijn.Oog voor de omgevingHet is van groot belang dat de sector oog heeft voor de omgeving en de mensen achter de cijfers. Dat moet onder andere gebeuren door meer controle in het beleid aan te brengen als het gaat om groei, vermindering van het aantal nachtvluchten en minder hinder van uitstoot en vervuilende stoffen. Groei moet worden verdiend door negatieve effecten te verminderen en er zal meer sturing zijn op netwerkkwaliteit.

Amhaouch: maak trein aantrekkelijker als alternatief voor korte vluchten

CDA CDA Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Een supersnelle trein zou een zeer aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor een korte afstandsvlucht met een vliegtuig. Daar bestaat al een breed draagvlak voor, en er zijn meerdere innovatieve manieren te bedenken om dit mogelijk te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een moderne zweeftrein, die via internationale corridors wordt gescheiden van nationaal en regionaal vervoer. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vroeg hier tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aandacht voor. Hij riep de regering per motie op om via een quickscan alle innovatieve mogelijkheden en de potentiële maatschappelijke kosten en baten in kaart te brengen.Samenwerking luchthavensIn een tweede motie riep hij de regering op om te onderzoeken of er meer regie mogelijk is in de samenwerking tussen de Nederlandse luchthavens. “In een klein land als Nederland is het van belang dat Nederlandse luchthavens met elkaar samenwerken om zo elkaar te versterken en maatschappelijke waarde te creëren in plaats van elkaar onnodig op hetzelfde te beconcurreren. Wat aan die samenwerking kan bijdragen is een overkoepelende en integrale regie tussen de Nederlandse luchthavens.” Amhaouch opperde daarbij de suggestie om te gaan kijken of alle vliegvelden onder de Royal Schiphol Group zouden willen vallen.Eén miljoen voor snel internet in treinTijdens de begrotingsbehandeling bracht Amhaouch ook nog een ander speerpunt van het CDA in, namelijk snel internet in de trein. Amhaouch: “Om de trein echt een goed alternatief te maken voor de auto of het vliegtuig moet ook wat gedaan worden aan de prehistorische internetverbinding in de IC’s. Dit is een van de grote ergernissen van de treingebruikers die willen werken, appen en studeren in de trein. Reistijd = Werktijd! Op dit moment krijgen wij echter signalen dat de Wifi te traag is en 4G vaak niet te ontvangen is. Zelfs niet voor het gewone bellen!” Samen met de CU diende Amhaouch een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Dit voorstel kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Amhaouch riep de staatssecretaris ook op om in gesprek te gaan met telecomproviders voor meer en/of beter geplaatste masten in de buurt van het spoor.

CDA: Verstandig dat Nederland het luchtruim voor Boeing 737 MAX sluit

CDA CDA Zuid-Holland 13-03-2019 07:26

Het CDA vindt het verstandig dat Nederland het luchtruim sluit voor de Boeing 737 MAX, het type toestel dat afgelopen zondag neerstortte in Ethiopië. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Vorig jaar was er een Lion Air-crash met 189 doden waar ook de Boeing 737 MAX bij was betrokken. Mustafa Amhaouch: ‘De onzekerheden en risico’s op gebied van veiligheid in Nederland zijn veel te groot. Deze ingreep is heftig maar volgens ons wel te rechtvaardigen. Boeing had zelf veel eerder actie moeten ondernemen. Het is daarom goed dat de minister het zekere voor het onzekere neemt.’ Het CDA drong dinsdag al aan op één lijn voor de hele Europese Unie en verwelkomt dan ook het recente besluit van EASA om het type vliegtuig in de hele EU voorlopig aan de grond te houden. Esther De Lange: ‘Ten tijde van de MH17 ramp gingen landen en maatschappijen verschillend om met het vliegen door Oekraïens luchtruim. Nu dreigde er weer verschil in aanpak bij de Boeing 737 Max, maar gelukkig werd er nu wel snel voor één aanpak gekozen. Wel hopen we door vragen aan de Europese Commissie en EASA snel meer te weten te komen over de aanleiding van de problemen. Waarom is Boeing bijvoorbeeld niet met een software-update gekomen terwijl dit na de Lion Air ramp wel was aangekondigd?’ Klik hier voor de vragen aan de Europese Commissie en EASA Klik hier voor de vragen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat

CDA Hattem - Dossier Lelystad Airport

CDA CDA Hattem 25-09-2018 15:23

Brief van Harry Kremer aan de heer Mustafa Amhaouch, CDA Tweede kamerlid met portefeuille luchtvaart. Verzonden: Vrijdag 13 juli 2018 Beste Mustafa, Ondergetekende, Harry Kremer, is raadslid van het CDA in Hattem en namens de fractie woordvoerder op het dossier uitbreiding vliegveld Lelystad.Wij spraken elkaar al enkele keren in het kader van overleg over dit dossier. Ook via de mail en twitter hebben wij eerder op elkaar gereageerd.Hierbij ontvang je de link naar de documentairefilm “Lelystad Airport in nevelen gehuld”. Ondergetekende en enkele andere CDA leden uit Hattem waren woensdag 11 juli aanwezig bij de première van deze film. Wij waren onder de indruk van de heldere visies van de deskundigen in de documentaire. Ons verzoek aan je is om in ieder geval volledig kennis te nemen van deze documentairefilm.Ook stuur ik mee als bijlage het document “we vliegen de bocht uit van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie inzake vliegen”. Naar de mening van het CDA Hattem is dit een visie waar het CDA Hattem volledig achter kan staan.Wat ons als CDA in Hattem en andere gemeenten in de wijde omtrek bezighoudt is de vraag waar kunnen we elkaar plaatselijk, provinciaal en landelijk als CDA wel kunnen vinden. Het is mij bekend, dat je enkele moties (mede) hebt ingediend waaruit blijkt, dat je wel degelijk betrokken bent bij de toekomst van het vliegverkeer. Deze moties krijgen echter geen bekendheid bij burgers.De tweets van je zijn wel openbaar. De laatste tweets van je in dit dossier vind ik bijna “provocerend” naar alle burgers welke zich heel veel zorgen maken over de grote nadelen van de plannen voor Lelystad. Dit is geen goede zaak.Wij willen graag op korte termijn met je in gesprek, met als doel vooral ook te inventariseren waar we elkaar kunnen vinden en als er dan verschilpunten over blijven, dat we afspreken op welke wijze het CDA hierover communiceert. We stellen voor om dit gesprek te voeren met een enkele zeer betrokken CDA leden uit Hattem en ondergetekende.Ik hoor graag van je, Met vriendelijke groet, Harry Kremer Gemeenteraadslid Hattem Het resultaat van deze actie is: Mustafa Amhaouch heeft positief op deze brief gereageerd. Harry Kremer gaat in gezelschap van Hattem CDA-lid Ad Visser op woensdag 26 september naar Den Haag, voor een gesprek met Mustafa. Wordt vervolgd.Zie ookGelderse Natuur- en Milieufederatie We vliegen de bocht uit.

Schiphol-overlast moet gaan over mensen, niet over cijfers

CDA CDA Nieuwkoop 20-03-2018 06:03

De uitbreiding van Schiphol is al jaren onderwerp van de politieke agenda en aanleiding voor diverse lokale protestacties. Waar Schiphol vraagt om groei, vragen de omliggende gemeenten voor minder overlast. Verschillende CDA afdelingen uit de omgeving Schiphol slaan de handen ineen en bieden een manifest aan bij de Tweede Kamer in Den Haag waarin aandacht gevraagd wordt voor de mensen achter de cijfers. Initiatiefnemers Robbert-Jan van Duijn (CDA Aalsmeer) en Antoinette Ingwersen (CDA Nieuwkoop) missen in de vele initiatieven de stem van de mensen zelf gecombineerd met praktische haalbare oplossingen. Van Duijn: “Alle overlegtafels en adviescommissies gaan altijd maar over de cijfers en de gemiddelden uit onderzoeken, maar te weinig over waar de mensen echt zorgen over hebben”. Volgens Ingwersen is dat juist van belang: “We vullen makkelijk in wat mensen vinden, zonder hen precies te vragen naar het hoe en wanneer van de ervaren overlast en wat hen zou helpen”. Volgens initiatiefnemer van Duijn moet dit juist een gezamenlijke actie zijn: “Iedere gemeente heeft steeds haar eigen belang. Begrijpelijk, maar we kunnen veel beter samen één vuist maken in plaats van ieder voor zich. Dan krijgen we veel meer voor de inwoners voor elkaar”. Ingwersen geeft aan dat het bundelen van de lokale CDA krachten een positief en krachtig signaal is richting Den Haag. De minister wil voor de zomer het adviestraject over de groei van Schiphol afgerond hebben en dus belangrijk om nu eensgezind te reageren. Lokale versnippering en tegengestelde belangen werkt alleen maar in het voordeel van Schiphol. We volgen andere lokale initiatieven uiteraard serieus en we willen dat ook zeker aan elkaar verbinden als dat bijdraagt aan het concreet aanpakken van de ervaren overlast. Want om dat laatste is het ons te doen. Het manifest dat de CDA fracties aan de tweede kamer aanbiedt bevat initiatieven en maatregelen die bewoners genoemd hebben om onnodige overlast te verminderen, overlast beter voorspelbaar te maken en voor ruimhartige compensatie van de hinder te zorgen. Dat hoeven helemaal geen ingrijpende opties te zijn: “Een eerste stap is bijvoorbeeld het uitvoeren van permanente geluidsmetingen, een verbod op het draaien van een vliegtuig boven een woonwijk of ontwikkel een vlieg weerbericht zodat mensen weten wanneer er rustmomenten zijn. Dit kan voor de bewoners een wereld van verschil maken”. Op 5 maart hebben de verschillende CDA afdelingen hun voorstel in Den Haag overhandigd aan de fractievoorzitter van het CDA Sybrand Buma en Schiphol-woordvoerder Mustafa Amhaouch.

Schiphol-overlast moet gaan over mensen, niet over cijfers

CDA CDA Nieuwkoop 20-03-2018 06:03

De uitbreiding van Schiphol is al jaren onderwerp van de politieke agenda en aanleiding voor diverse lokale protestacties. Waar Schiphol vraagt om groei, vragen de omliggende gemeenten voor minder overlast. Verschillende CDA afdelingen uit de omgeving Schiphol slaan de handen ineen en bieden een manifest aan bij de Tweede Kamer in Den Haag waarin aandacht gevraagd wordt voor de mensen achter de cijfers. Initiatiefnemers Robbert-Jan van Duijn (CDA Aalsmeer) en Antoinette Ingwersen (CDA Nieuwkoop) missen in de vele initiatieven de stem van de mensen zelf gecombineerd met praktische haalbare oplossingen. Van Duijn: “Alle overlegtafels en adviescommissies gaan altijd maar over de cijfers en de gemiddelden uit onderzoeken, maar te weinig over waar de mensen echt zorgen over hebben”. Volgens Ingwersen is dat juist van belang: “We vullen makkelijk in wat mensen vinden, zonder hen precies te vragen naar het hoe en wanneer van de ervaren overlast en wat hen zou helpen”. Volgens initiatiefnemer van Duijn moet dit juist een gezamenlijke actie zijn: “Iedere gemeente heeft steeds haar eigen belang. Begrijpelijk, maar we kunnen veel beter samen één vuist maken in plaats van ieder voor zich. Dan krijgen we veel meer voor de inwoners voor elkaar”. Ingwersen geeft aan dat het bundelen van de lokale CDA krachten een positief en krachtig signaal is richting Den Haag. De minister wil voor de zomer het adviestraject over de groei van Schiphol afgerond hebben en dus belangrijk om nu eensgezind te reageren. Lokale versnippering en tegengestelde belangen werkt alleen maar in het voordeel van Schiphol. We volgen andere lokale initiatieven uiteraard serieus en we willen dat ook zeker aan elkaar verbinden als dat bijdraagt aan het concreet aanpakken van de ervaren overlast. Want om dat laatste is het ons te doen. Het manifest dat de CDA fracties aan de tweede kamer aanbiedt bevat initiatieven en maatregelen die bewoners genoemd hebben om onnodige overlast te verminderen, overlast beter voorspelbaar te maken en voor ruimhartige compensatie van de hinder te zorgen. Dat hoeven helemaal geen ingrijpende opties te zijn: “Een eerste stap is bijvoorbeeld het uitvoeren van permanente geluidsmetingen, een verbod op het draaien van een vliegtuig boven een woonwijk of ontwikkel een vlieg weerbericht zodat mensen weten wanneer er rustmomenten zijn. Dit kan voor de bewoners een wereld van verschil maken”. Op 5 maart hebben de verschillende CDA afdelingen hun voorstel in Den Haag overhandigd aan de fractievoorzitter van het CDA Sybrand Buma en Schiphol-woordvoerder Mustafa Amhaouch.

CDA: “Minister, luister naar de regio”

CDA CDA Lansingerland 16-03-2018 07:12

De CDA Tweede Kamerfractie is deze week vanuit Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Schiedam breed geïnformeerd over hun zorgen rond de plannen van de luchthaven. Rotterdam The Hague Airport wil de komende jaren het aantal vluchten stevig uitbreiden. De 3 CDA fracties bespraken deze dreiging met Kamerlid Mustafa Amhaouch, CDA woordvoerder luchtvaart. De CDA-ers vinden dat het regionaal advies, wat vorig jaar door een groot aantal gemeenteraden is opgesteld bepalend moet zijn voor het kabinetsbesluit. Dat besluit over de toekomst van de luchthaven wordt dit jaar verwacht. In het regionaal advies is vastgelegd, dat groei alleen mogelijk is binnen de huidige geluidsruimte. Alleen door uitplaatsing van de helikopters zou op termijn enige ruimte vrij kunnen komen, maar dan moeten eerst ook andere zaken beter worden geregeld. Zoals het aantal geluidmeetpunten langs de baan. Leefbaarheid en volksgezondheid staan in dit gebied nu al onder grote druk, vanwege de vele wegen, de HSL en de nabijheid van de Botlek. Het CDA vindt de concentratie fijnstof en geluidsoverlast in het gebied te hoog. Bijzonder verontrustend vond het kamerlid dat de nieuwe minister van Infrastructuur de bestuurders uit de regio nog steeds niet heeft ontvangen om hun zorgen te vernemen. Zij is blijkbaar nog druk met de perikelen rond de uitbreiding van Lelystad. Voor de CDA-ers een extra reden om bezorgd te zijn, nu daar uitbreiding voorlopig is uitgesteld. De druk op Rotterdam zou daardoor weleens toe kunnen nemen. Ook over de recente aankondiging dat er deze zomer veel extra vluchten komen om de winter “achterstand” in te halen maakt het CDA zich zorgen. Gezamenlijk sprak men dan ook af de komende tijd de lijntjes kort te houden.

Fracties CDA NO-Veluwe in gesprek met Amhaouch

CDA CDA Heerde 22-01-2018 21:56

Op maandag 22 januari 2018 was 2ekamerlid en woordvoerder voor het CDA inzake het dossier “vliegveld Lelystad”, de heer Mustafa Amhaouch te gast bij de lokale CDA fracties van Oldebroek, Hattem, Heerde en Epe. Vanuit Gemeente Heerde was kandidaat-raadslid en Wapenvelder Erik van Limburg aanwezig.Doel van het overleg was informatie te verschaffen aan- en informatie te verkrijgen van de lokale fracties inzake de situatie rondom vliegveld Lelystad.Belangrijk is om aan te geven dat het CDA Landelijk staat voor kwaliteit in besluitvorming en niet opportunistisch een standpunt zal verkondigen. De lokale fracties hebben er bij Mustafa Amhaouch op aangedrongen dat de hernieuwde indeling van het luchtruim cruciaal is. Laagvliegen over de Veluwe is niet uit te leggen en kan wat ons betreft niet aan de orde zijn.CDA Heerde en de andere lokale fracties zien dan ook graag dat er eerst duidelijkheid komt over deze nieuwe indeling en dan pas gekeken wordt naar een openingsdatum.Het vertrouwen in de rijksoverheid moet in dit dossier weer hersteld worden en de lokale CDA fracties staan dan ook volledig achter deze aanpak.Het CDA wacht op dit moment landelijk de uitkomst van het door de minister aangekondigde onderzoek af en zal op basis daarvan een gedegen en goed onderbouwd standpunt innemen.Als lokale fracties hebben wij het vertrouwen dat Mustafa Amhaouch onze belangen op een goede manier zal behartigen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.