Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3 documenten

'Stoel­riemen vast, de daling is ingezet'

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD Nederland 19-06-2019 00:00

“We hebben een list nodig”, zei luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen (VVD) in reactie op de vastgelopen plannen voor Lelystad Airport. Alsof er nog niet genoeg list en bedrog gebruikt is in het Nederlandse luchtvaartbeleid tot dusver. Als de koek op is, kun je niet blijven uitdelen. De Tweede Kamer nam recent een motie van de Partij voor de Dieren aan om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te brengen. Stevige krimp van de luchtvaart wordt daarmee onvermijdelijk. Daarvoor is steeds meer maatschappelijk draagvlak. In Eindhoven werd op verzoek van bewoners al een krimpscenario doorgerekend, dat zeer positieve effecten blijkt op te leveren voor de leefomgeving van mens en dier. In Rotterdam wordt op initiatief van het platform Bewoners tegen Vliegtuigoverlast serieus gesproken over volledige sluiting van de luchthaven. Inmiddels lijkt Lelystad Airport het definitief niet te gaan halen na opzichtig wensdenken over stikstof en rammelende rapporten over geluidsoverlast en botsingen met vogels. Bewonersgroepen wisten een serie fouten te onthullen die de plannen voor de luchthaven onhoudbaar maken. De toekomst van luchtvaart is de trein. De VVD lijkt die trein gemist te hebben. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelde op 12 juni j.l. dat Nederland “te veel natuurgebieden” zou hebben. Strijdtoneel was een debat over het door de Raad van State vernietigde Nederlandse stikstofbeleid, waar de VVD nota bene zelf de co-auteur van was. Nu de gate van Lelystad Airport daadwerkelijk gesloten lijkt te worden, zal de minister inzetten op de groei van andere Nederlandse luchthavens. Een uitgelekte toekomstverkenning van het ministerie sluit nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport niet langer uit. Voortaan zou er van 5 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts gevlogen mogen worden. Een grove aanslag op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nachtrust. Ronduit schadelijk voor de gezondheid. In delen van Limburg ligt men letterlijk wakker van de overlast van vliegveld Luik, dat 24 uur per dag open is en haar vluchten strategisch zo veel mogelijk richting het noorden duwt. Een Wob-verzoek dat boven tafel moest halen waarom hier niets aan wordt gedaan, werd gedwarsboomd door het ministerie omdat openbaarmaking de betrekkingen met België zou schaden. Kennelijk heeft de minister geheimen te verbergen over de wel zeer onevenwichtige deal met de Belgische overheid, waarin een deel van het Nederlandse luchtruim werd prijsgegeven aan vliegveld Luik. Nu de minister steeds verder verdwaalt in haar luchtkastelen dreigt een waterbedeffect. Het zou niet voor het eerst zijn dat omwonenden van verschillende luchthavens tegen elkaar worden uitgespeeld. Zorg dat de lucht geklaard wordt en laat minister Van Nieuwenhuizen niet wegkomen met het kapen van onze nachtrust! Lammert van Raan, Tweede Kamerlid Partij voor de Dieren

Het standpunt van de Tweede Kamer ...

VVD VVD Lansingerland 13-03-2019 13:20

Het standpunt van de Tweede Kamer over vliegveld Rotterdam The Hague Airport komt overeen met dat van VVD Lansingerland. In de raadscommissie Ruimte sprak Eric Kampinga zijn waardering uit over het voorlopige standpunt van de Tweede Kamer. De Kamer wil evenals de Lansingerlandse Raad voorlopig geen uitbreiding van het vliegverkeer,dus handhaving van de vergunde geluidsruimte. Van de geluiden over verwijdering van het vliegveld zoals die onlangs te horen waren bij de Provinciale Statenvergadering, wordt niet gerept. Eventuele verplaatsing van het vliegveld is hoe dan ook iets voor de langer termijn. Voorlopig is het vliegveld in Rotterdam een gegeven! Zoals de VVD Lansingerland bepleitte lijkt het verstandig om voor politie- en traumahelikopters tot afzonderlijke geluidsruimte te komen. In het door Tweede Kamerlid Remco Dijkstra georganiseerde rondetafelgesprek werd duidelijk dat politie en ziekenhuis dit graag willen. De Tweede kamer stelt evenals VVD Lansingerland dat ontwikkelingen waardoor vliegtuigen minder overlast veroorzaken – bijvoorbeeld door hoger te vliegen of door schonere en stillere motoren – kunnen leiden tot meer ruimte voor het vliegveld. Het college deelt onze conclusie dat de voorlopige stellingname van de Tweede Kamer kansen biedt voor Lansingerland.

Hoogeveen mogelijk proeftuin voor drones

VVD VVD Hoogeveen 07-02-2018 09:55

Het gebruik van vliegveld Hoogeveen zou de komende jaren wel eens kunnen verdubbelen. Dat stelt de VVD na een werkbezoek afgelopen vrijdag aan het vliegveld. Een delegatie bestaande uit Gedeputeerde Henk Brink, Directeur van Omni Drones Academy Egbert Swiers, Dronepiloot Berend Takens en leden van de VVD Statenfractie werden door een voltallige Vliegveld Bestuur, Havenmeester Freek Dijkstra en lokale VVD welkom geheten.

https://hoogeveen.vvd.nl/nieuws/27367/hoogeveen-mogelijk-proeftuin-voor-drones

Door ontwikkelingen op vliegvelden zoals Lelystad en Teuge, is er een kans om flink wat meer parachutespringers en toeristisch vliegverkeer naar Hoogeveen te halen. Vanwege toenemend commercieel vliegverkeer in Teuge en Lelystad, wordt het voor recreanten steeds ingewikkelder en duurder hun sport daar te beoefenen.

Hoogeveen wordt een steeds interessanter alternatief, ook neemt het aantal personen die parachutespringen en zelfs historische vliegtuigen stallen toe.  Momenteel is Hoogeveen goed voor 6.500 sprongen per jaar, maar dit kan de komende jaren flink toenemen.

Volgens VVD Fractievoorzitter Mark Strolenberg is Hoogeveen voor parachutisten zeer interessant. “Er geldt hier geen hoogte begrenzing. Waar in Teuge of Lelystad het maximum op 9.000 voet ligt in verband met de commerciële vluchten, kan in Hoogeveen tot wel 15.000 voet worden gesprongen. Dit is voor parachutisten fijn, die zijn daardoor langer in de lucht. Bij andere commerciëlere vliegvelden moet ruim van te voren gereserveerd worden en is de ruimte om te vliegen beperkter. Sport beoefenen biedt in Hoogeveen minder beperkingen en is daardoor relaxter. Als bijvoorbeeld een charter naar Lelystad aan het taxiën is in Malaga, dan mag er in Lelystad al geen vliegtuig met parachutisten meer de lucht in”. 

De VVD ziet economische kansen in de ontwikkeling van het vliegveld van Hoogeveen als knooppunt van transport met drones, dat steeds actueler gaat worden. Egbert Swiers schetste als bestuurslid van Drone Hub Groningen-Eelde dat op dit moment al op verschillende manieren succesvolle drone toepassingen zijn. “Denk maar aan de landbouw en de inspectie van windmolens. Op dit moment worden er ook proeven gedaan met de bezorging van medicijnen vanaf het vaste land naar de Waddeneilanden. Hoogeveen is als locatie zeer geschikt, dit komt omdat er minder commercieel vliegverkeer is. Op dit moment zoek ik zelf ook naar een locatie voor mijn droneschool, Hoogeveen zou zeer geschikt kunnen zijn om professionele piloten op te leiden. Het is allemaal momenteel qua wetgeving nog niet zo eenvoudig. We zijn pionier. Maar dit is het beroep van de toekomst” aldus Swiers.  

Een kleine drone-demonstratie gaf Berend Takens uit Pesse, heeft zich als voormalig melkveeboer tegenwoordig gespecialiseerd als drone piloot in de precisielandbouw. Tijdens een vlucht over een akker kan Takens met een drone die voorzien is van sensoren allerlei metingen doen. Bijvoorbeeld de stikstofbehoefte kan hij in kaart brengen.

Het vliegveld bestuur gaat onder leiding van voorzitter Jur Stavast bezig met een toekomstvisie en plan, hierin zal op basis van de afgegeven signalen ook ingespeeld worden op toekomstige ontwikkelingen. Gedeputeerde Henk Brink: “Ik ben benieuwd naar de plannen. Plannen die zorgen voor nieuwe economische en toeristische impulsen juich ik van harte toe. Meer reuring op en rondom het vliegveld is goed, het zal ook direct en indirect banen op kunnen leveren.”