“We hebben een list nodig”, zei luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen (VVD) in reactie op de vastgelopen plannen voor Lelystad Airport. Alsof er nog niet genoeg list en bedrog gebruikt is in het Nederlandse luchtvaartbeleid tot dusver. Als de koek op is, kun je niet blijven uitdelen. De Tweede Kamer nam recent een motie van de Partij voor de Dieren aan om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te brengen. Stevige krimp van de luchtvaart wordt daarmee onvermijdelijk. Daarvoor is steeds meer maatschappelijk draagvlak. In Eindhoven werd op verzoek van bewoners al een krimpscenario doorgerekend, dat zeer positieve effecten blijkt op te leveren voor de leefomgeving van mens en dier. In Rotterdam wordt op initiatief van het platform Bewoners tegen Vliegtuigoverlast serieus gesproken over volledige sluiting van de luchthaven. Inmiddels lijkt Lelystad Airport het definitief niet te gaan halen na opzichtig wensdenken over stikstof en rammelende rapporten over geluidsoverlast en botsingen met vogels. Bewonersgroepen wisten een serie fouten te onthullen die de plannen voor de luchthaven onhoudbaar maken. De toekomst van luchtvaart is de trein. De VVD lijkt die trein gemist te hebben. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelde op 12 juni j.l. dat Nederland “te veel natuurgebieden” zou hebben. Strijdtoneel was een debat over het door de Raad van State vernietigde Nederlandse stikstofbeleid, waar de VVD nota bene zelf de co-auteur van was. Nu de gate van Lelystad Airport daadwerkelijk gesloten lijkt te worden, zal de minister inzetten op de groei van andere Nederlandse luchthavens. Een uitgelekte toekomstverkenning van het ministerie sluit nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport niet langer uit. Voortaan zou er van 5 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts gevlogen mogen worden. Een grove aanslag op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nachtrust. Ronduit schadelijk voor de gezondheid. In delen van Limburg ligt men letterlijk wakker van de overlast van vliegveld Luik, dat 24 uur per dag open is en haar vluchten strategisch zo veel mogelijk richting het noorden duwt. Een Wob-verzoek dat boven tafel moest halen waarom hier niets aan wordt gedaan, werd gedwarsboomd door het ministerie omdat openbaarmaking de betrekkingen met België zou schaden. Kennelijk heeft de minister geheimen te verbergen over de wel zeer onevenwichtige deal met de Belgische overheid, waarin een deel van het Nederlandse luchtruim werd prijsgegeven aan vliegveld Luik. Nu de minister steeds verder verdwaalt in haar luchtkastelen dreigt een waterbedeffect. Het zou niet voor het eerst zijn dat omwonenden van verschillende luchthavens tegen elkaar worden uitgespeeld. Zorg dat de lucht geklaard wordt en laat minister Van Nieuwenhuizen niet wegkomen met het kapen van onze nachtrust! Lammert van Raan, Tweede Kamerlid Partij voor de Dieren