Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

1085 documenten

Afsluiting Dorpsstraat Vaassen

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 18-04-2024 11:57

Al jaren zetten wij ons in voor de afsluiting van de Dorpsstraat in Vaassen voor gemotoriseerd verkeer. Vorig jaar is het dan ook gelukt om een deel van de Dorpsstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.

Vorig jaar is ons toegezegd dat er een onderzoek gaat komen naar de gehele afsluiting van de Dorpsstraat.

Tijdens de commissievergadering van 11 april 2024 heeft Albert Vos namens Nieuwe Lijn vragen gesteld over het onderzoek.

Het college geeft terug dat er een onderzoek komt naar meerdere straten rondom het dorp.

In de tussentijd is door het college een online vragenlijst opgesteld.

Wij, als Nieuwe Lijn, dringen erop aan dat de gehele Dorpsstraat wordt afgesloten voor de veiligheid van onze inwoners en toeristische bezoekers.

Gratis openbaar vervoer voor inwoners met een lager inkomen

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 15-04-2024 12:45

Wethouder Wisja Pannekoek (Gemeente Belang Krimpenerwaard): “Wij willen dat iedereen kan meedoen in de gemeente Krimpenerwaard. En dat begint bij de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Krimpenerwaard is een uitgestrekte gemeente. Hierdoor zijn voorzieningen soms lastig te bereiken, wat vervoer kostbaar maakt. De gratis OV-pas is voor veel inwoners met een laag inkomen dan ook echt een uitkomst.”

Annemarie Hoogeveen, regiodirecteur Arriva Zuid-Holland Noord: “Arriva vindt dat openbaar vervoer toegankelijk moet zijn voor iedereen, ongeacht hun portemonnee. Daarom zetten we ons in voor betaalbare ov-oplossingen, zoals de gratis OV-pas. We zijn blij dat nu alle inwoners van Krimpenerwaard met een kleine portemonnee de hele week voordelig kunnen reizen. Zo verkleinen we samen met de gemeente Krimpenerwaard de kansenongelijkheid en gaan we het sociaal isolement tegen.”

Klik hier voor het hele artikel.

Perspectief voor busvervoer van en naar de kernen van Bergeijk

Lokale Partij Bergeijk (LPB) Lokale Partij Bergeijk (LPB) Bergeijk 28-03-2024 14:59

Perspectief voor busvervoer van en naar de kernen van Bergeijk

De laatste jaren ontvangen we als LPB steeds meer signalen van verschraling van het openbaar busvervoer in onze gemeente. Wanneer we dit bespreekbaar willen maken, al snel aangegeven dat de gemeente daar geen invloed op heeft en dat we afhankelijk zijn van de Provincie.

Het Bidbook OV 2040 beschrijft een ambitieus plan voor de ontwikkeling van het openbaar vervoer (OV) in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland tegen 2040.

Onderstaand zijn de belangrijkste gevolgen voor het openbaar busvervoer in Brabant samengevat.

Er is sprake van toenemende druk op het huidige mobiliteitssysteem.  Prognoses geven aan dat het drukker wordt op de wegen, in treinen, bussen en op fietspaden, waarbij reizigers steeds langere afstanden afleggen. Dit betekent dat het huidige openbaar vervoer in Brabant onder druk staat en steeds meer onder druk komt te staan. Als gevolg is nu actie nodig om dit te verbeteren.

De nadruk wordt gelegd op ontwikkeling rond stedelijke gebieden. Er wordt ingezet op het verbeteren van de mobiliteit rond Eindhoven, Tilburg, Breda, en ‘s-Hertogenbosch. Dit omvat investeringen in nieuwe verbindingen en mobiliteitshubs ( overstapknooppunten ) om de groei op te vangen en de bereikbaarheid te verbeteren.

De noodzaak van investeringen in infrastructuur is onontbeerlijk.

Er wordt ingezet op transitie naar duurzame mobiliteit. In deze mobiliteitstransitie gaat het openbaar vervoer een centrale rol speelt als duurzaam alternatief voor autoverkeer. Dit omvat naast het openbaar vervoer ook het bevorderen van lopen, fietsen en slimme mobiliteitsoplossingen.

Samengevat betekent dit plan voor het openbaar busvervoer in Noord-Brabant een toename van investeringen en ontwikkelingen om de mobiliteit te verbeteren, met een nadruk op duurzaamheid en betere verbindingen rond stedelijke centra.

Voor kleinere kernen in Brabant kan het perspectief op openbaar busvervoer variëren. Dit is afhankelijk van verschillende factoren zoals de ligging van de kern, de bevolkingsdichtheid, de vraag naar openbaar vervoer en de beschikbare financiële middelen.

Het betekent ook dat in sommige kleinere kernen het openbaar busvervoer zal worden beperkt vanwege de hoge kosten in verhouding tot het aantal reizigers. Dit kan in de toekomst resulteren in steeds minder frequente busdiensten of zelfs het ontbreken van openbaar vervoer in bepaalde gebieden.

Aan de andere kant kan de overheid streven naar het behoud of zelfs uitbreiding van het openbaar vervoer in kleinere kernen om de mobiliteit van de inwoners te waarborgen. Dit geldt zeker voor maatschappelijk kwetsbare mensen, voor mensen die om wat voor reden dan ook geen eigen vervoer hebben. Dit kan worden bereikt door middel van subsidies, het stimuleren van samenwerkingen tussen vervoersbedrijven en gemeenten, en het aanpassen van dienstregelingen aan de behoeften van de lokale bevolking.

Over het algemeen is het perspectief op openbaar busvervoer in kleinere kernen in Brabant een kwestie van balanceren tussen de vraag vanuit de gemeenschap, de beschikbare financiële middelen en het streven naar een goede bereikbaarheid en mobiliteit voor alle inwoners.

De Lokale Partij Bergeijk denkt dat we zelf als gemeente het voortouw moeten nemen om goede lokale alternatieven aan te geven voor acceptabel busvervoer. Door de oplossing van dit probleem enkel bij de provincie en de grotere gemeenten te leggen, sta je bijna altijd achteraan in de rij.

Je mag dan als gemeente wel financieel bijdragen maar met de inwoners van Bergeijk wordt maar mondjesmaat rekening gehouden.

Een vergelijkbaar standpunt heeft ook burgemeester Dijsselbloem van Eindhoven die zelfs aangeeft dat het niet ondenkbaar is om bijvoorbeeld een regionale busmaatschappij op te richten die veel meer rekening kan houden met de regionale behoeftes van lokale bewoners.

De Lokale Partij Bergeijk zal blijven “hameren” op een grotere rol van de gemeente Bergeijk in het regionaal openbaar vervoersbeleid in het belang van onze inwoners. Dit mag de gemeente wat ons betreft ook wat kosten. “Wie betaalt, bepaalt”.

Jos Kirkels

Lokale Partij Bergeijk

Zebrapad Zoute Viever

Partij Souburg-Ritthem (PSR) Partij Souburg-Ritthem (PSR) Vlissingen 12-03-2024 14:09

Naar aanleiding van hieronder bijgevoegde mail heeft Partij Souburg-Ritthem een aantal vragen

Als vrijwilligsters van de Zoute Viever vroegen wij ons af of er een zebrapad komt voor de nieuwe Zoute Viever naar de overkant van het Oranjeplein. De situatie om over te steken is nu al vol risico en dat wordt dadelijk nog veel erger, als er 107 mensen gaan wonen. De mensen gaan echt niet eerst terug naar de Stemerdinglaan, de Lekstraat oversteken en dan aan de andere kant weer de Stemerdinglaan oversteken om naar de Jumbo te gaan. Dat doet uiteraard geen mens.

Vraag 1 Vrijwilligers uitten hun zorgen over de toekomstige verkeerssituatie rondom de nieuwe Zoute Viever en meer specifiek over het ontbreken van een veilige oversteekplaats voor voetgangers tussen de toekomstige vestiging van de Zoute Viever naar de overkant van het Oranjeplein. Erkent het college de zorgen van de vrijwilligers over deze situatie? Graag toelichting.

Ons antwoord

Het college erkent dat het voor bejaarde mensen een obstakel is om een weg met autoverkeer over te steken. We erkennen niet dat de oversteek vol risico zit of dat een zebrapad al het risico weg zal nemen. Zie onze toelichting bij vraag 2.

Vraag 2 Is het college bereid om naar deze situatie te kijken? En met behulp van een verkeersinformatie kaart, deze aan de vrijwilligers en aan de PSR verduidelijken/uitleggen? Graag toelichting.

Ons antwoord Op het Oranjeplein, tussen de Burgemeester Stemerdinglaan en Paspoortstraat, hebben vanaf 1 januari 2014 12 geregistreerde ongevallen plaatsgevonden. Het gaat hier in alle gevallen om ongevallen met botsingen met of tussen voertuigen (auto’s, (brom)fietsen of e-bikes). Er hebben geen geregistreerde ongevallen plaatsgevonden waarbij voetgangers betrokken zijn. De wens van het zorgpersoneel slaat dus voornamelijk terug op de subjectieve veiligheid (gevoel van veiligheid) en minder op de objectieve veiligheid (daadwerkelijke veiligheid).

Zebrapaden worden in beginsel nooit toegepast op erftoegangswegen. Dit komt ten eerste omdat het kan conflicteren met het principe rechts-gaat-voor. Een voetganger komend van links heeft immers voorrang en kan daardoor over het hoofd worden gezien. En ten tweede omdat het de focus legt op één specifiek punt in het wegbeeld. Dit is onwenselijk, omdat weggebruikers op erftoegangswegen altijd rekening moeten houden met plots overstekende mensen of spelende kinderen.

Zebrapaden op erftoegangswegen vergroten het gevoel van subjectieve veiligheid, maar verslechteren de objectieve veiligheid als deze niet zorgvuldig worden toegepast. Wij zijn bereid om naar een zorgvuldige toepassing van een zebrapad te kijken bij de reconstructie van de wegen rondom de Zoute Viever in 2024.

Vraag 3 Hoe kijkt het college aan tegen het idee om een zebrapad vanuit de nieuwe Zoute Viever naar de overkant van het Oranjeplein aan te leggen? Dit draagt bij aan de veiligheid van alle voetgangers en in het bijzonder aan die van de toekomstige bewoners van de Zoute Viever. Graag toelichting.

Ons antwoord

Wij zijn van mening dat objectieve veiligheid belangrijker is dan subjectieve veiligheid. Zie onze toelichting in het antwoord op vraag 2.

Metro 53 moet blijven: teken de petitie!

Ouderenpartij Diemen Ouderenpartij Diemen Diemen 07-03-2024 09:05

Veel ouderen en mensen met een beperking, die geen auto hebben of niet kunnen fietsen, zijn aangewezen op het openbaar vervoer: de trein, de bus, de tram en de metro. Maar dan moet dit wel goed zijn georganiseerd.

De Ouderenpartij heeft in de afgelopen jaren aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Het GVB heeft veel bezuinigingen doorgevoerd.  Deze weken speelt dat ook weer: de Vervoerregio Amsterdam heeft nu plannen gepresenteerd die nadelig zijn voor de Diemense reizigers, met name uit Diemen-Zuid, dat de laatste jaren fors gegroeid is.

Zo wordt opnieuw voorgesteld om metro 53 van Diemen-Zuid niet meer rechtstreeks naar het Centraal Station te laten rijden, maar een overstap in te voeren op station Van der Madeweg. Daar zou een andere metro klaar staan. Maar het komt regelmatig voor dat er een storing is. Dan heeft dat meteen gevolgen (lees: vertraging of uitval) voor andere metro’s. Voor alle reizigers, maar in het bijzonder reizigers die slecht ter been zijn, of in een rolstoel zitten, is dat geen prettig vooruitzicht.

Liften

In dit verband hebben we ook de liften en roltrappen op de trein- en metrostations, die vaak defect zijn, aan de orde gesteld. Die moeten meteen gerepareerd worden. Met rollator en kinderwagen kun je nog met moeite de trap nemen, voor mensen rolstoelers is dat geen optie.

Haltes

De Vervoerregio stelt ook voor de wandelafstand naar de haltes terug te brengen naar 400 meter. Het GVB heeft in de afgelopen jaren veel haltes opgeheven, zodat reizigers nu vaak 800 meter naar een halte moeten overbruggen. Dat is weer een probleem voor mensen die slecht ter been zijn. De opgeheven haltes zullen voorlopig niet terugkeren, zo schat de Ouderenpartij Diemen in.

Alexanderplein

En tenslotte is er nog de veel te smalle overstap op het Alexanderplein. Die moet breder worden gemaakt. Desnoods met tramsporen vlak naast  elkaar, zodat er maar één tram tegelijk kan passeren (zoals in de Leidsestraat).

Alle partijen uiten zorgen over nieuwe dienstregeling OV

Hart voor Medemblik Hart voor Medemblik Medemblik 06-02-2024 16:15

Geachte leden van de Provinciale Staten,

Met urgentie wenden wij, vertegenwoordigers van de politieke partijen in de gemeente Medemblik, ons tot u in verband met de recent doorgevoerde wijzigingen in de dienstregeling van Connexxion, welke aanzienlijke gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van onze dorpen. Deze veranderingen, die onder andere de opheffing van buslijn 655 en het verdwijnen van haltes omvatten, hebben geleid tot een verslechtering van de openbaar vervoersvoorzieningen binnen onze gemeente.

De aanpassingen in de dienstregeling resulteren in een bijna verdubbeling van de reistijd voor sommige scholieren van Medemblik naar Wieringerwerf, van circa 25 naar 45 minuten, met daarbij een noodzakelijke overstap in Abbekerk. Dit heeft niet alleen impact op de dagelijkse routine van onze inwoners maar vormt ook een aanzienlijke verslechtering van de toegankelijkheid en het gebruiksgemak van het openbaar vervoer.

Specifieke zorgen zijn geuit over de opheffing van lijn 655, een cruciale scholierenlijn die, ondanks beweringen over lage passagiersaantallen, bij slecht weer volledig bezet is. Dit illustreert een duidelijke behoefte aan deze dienst, met name tijdens de wintermaanden. Daarnaast is er onrust over het niet aansluiten van Zwaagdijk-West op een buslijn, het verdwijnen van bushaltes in Benningbroek, Sijbekarspel en Andijk.

Wij erkennen dat het nieuwe vervoerplan in samenwerking met de provincie Noord-Holland is ontwikkeld en dat er inspraakmogelijkheden zijn geweest. Gezien de grote negatieve impact die deze wijzigingen hebben op onze gemeente, dringen wij er bij u op aan het besluit te heroverwegen en de dialoog met ons en met Connexxion voort te zetten om tot een toegankelijke openbaar vervoer oplossing te komen.

Het is belangrijk dat wij samenwerken om de bereikbaarheid te waarborgen die tegemoetkomt aan de behoeften van alle inwoners van Medemblik, inclusief scholieren, ouderen, en anderen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer voor hun dagelijkse verplaatsingen.

Wij verzoeken u dringend om deze kwestie opnieuw te beoordelen en nodigen u uit voor een gesprek om gezamenlijk te zoeken naar oplossingen die de bereikbaarheid en leefbaarheid van onze gemeente waarborgen.

In afwachting van uw reactie en met de hoop op een constructieve dialoog,

Tjeu Berlijn, Hart voor Medemblik

Luiten Plekker, GemeenteBelangen

Vergrootglas op Busvervoer Lelystad: Mooi Lelystad roept op tot actie

Mooi Lelystad Mooi Lelystad Lelystad 02-02-2024 11:11

Het openbaar busvervoer in Lelystad staat momenteel centraal in zowel de media als binnen de gemeenteraad. Een kritische blik wordt geworpen op de prestaties sinds EBS (RRReis) verantwoordelijk is voor het busvervoer. Klachten over vertragingen, uitvallende ritten en wachttijden van meer dan een uur bij de bushalte zijn aan de orde van de dag.

EBS heeft aangegeven dat een ingeperkte dienstregeling tot het einde van 2024 noodzakelijk is vanwege onder andere een schrijnend tekort aan chauffeurs. Mooi Lelystad is het hier niet mee eens en heeft, samen met andere partijen, een motie ingediend om het college met de Gedeputeerde Staten van de Provincie Flevoland in gesprek te laten gaan.

In de motie roept Mooi Lelystad het college op om:

Uiting te geven aan de teleurstelling van de gemeenteraad van Lelystad over de uitvoering van het openbaar vervoer;

Duidelijk te maken welke problemen zich in Lelystad voordoen en de omvang van de problematiek;

Te pleiten voor een snelle en effectieve oplossing van de problemen op de kortst mogelijke termijn, en dat afschalen (minder ritten) van het busvervoer geen optie is;

Bij de provincie aan te dringen op de inzet van ad hoc vervoer op kosten van de in gebreke blijvende partij.

Mooi Lelystad hoopt met deze motie op een spoedige en duurzame oplossing voor de busvervoer problematiek, zodat de reizigers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer niet langer de dupe zijn.

De motie benadrukt de NOODZAAK van een betrouwbare en toegankelijke busverbinding

voor scholieren, studenten, werkenden en ouderen in Lelystad.

Twaalfjarigen kunnen in Den Haag voor een euro blijven reizen in OV

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 29-12-2023 13:25

De Haagse Stadspartij heeft succesvol een motie ingediend ter behoud van het kinderdagkaartje van één euro in het Openbaar Vervoer (OV) voor kinderen tot en met twaalf jaar.

De motie, die is aangenomen, komt als reactie op het voornemen van het college van burgemeester en wethouders van Den Haag om het OV voor kinderen tot en met elf jaar gratis te maken, waardoor twaalfjarigen het volle tarief zouden moeten gaan betalen.

Fractievoorzitter Fatima Faid: ”Twaalfjarigen dreigden de prijs te gaan betalen van het gratis openbaar vervoer voor kinderen tot en met elf jaar terwijl zij ook gewoon nog basisschoolscholieren zijn.”

Overigens is de Haagse Stadspartij groot voorstander van gratis OV. Onlangs dienden zij nog een motie in om scholieren tot en met zeventien jaar met een Ooievaarspas ook door de weeks gratis te laten reizen. Die motie kreeg geen meerderheid in de raad.

Praat mee over het OV!

SP SP Noord-Holland 11-12-2023 14:11

Wij zijn op zoek naar jouw mening over het OV op Texel! Wil jij ook meespreken over het Texelse openbaar vervoer of heb je verbeterpunten? Laat het ons weten via noordholland@sp.nl

Of reageer hieronder.

Samen zorgen we voor een goede verbinding op Texel!

Zie ook: Busvervoer

Requiem voor een bushalte

SP SP Zeist 02-12-2023 08:53

Op 10 december gaat de nieuwe dienstregeling in, gemeente Zeist en provincie Utrecht hebben hiermee ingestemd. Buslijn 74 gaat dan niet meer door de Griffensteijnselaan en de bushalte Koppelweg wordt opgeheven. De SP-Zeist vindt dit een verslechtering van het Openbaar Vervoer in Zeist. Vind jij dit normaal?

https://zeist.sp.nl/nieuws/2023/12/requiem-voor-een-bushalte
                      
https://zeist.sp.nl/nieuws/2023/12/requiem-voor-een-bushalte

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.