Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

14 documenten

Sharon Dijksma: “Ondanks crisis blijven bouwen aan de toekomst”

PvdA PvdA Amsterdam 10-04-2020 09:29

Amsterdam bevindt zich net als grote delen van de wereld in een ongekende gezondheidscrisis. En zoals we nu al zien zal het ook een grote sociale en economische impact hebben. Het is een moment waarbij het werkelijk alle hens aan dek is. Met zeer veel respect kijk ik dan ook naar al die Amsterdammers die opstaan om er juist op dit moment voor elkaar te zijn.

Voor mij wil het bijzondere toeval dat deze crisis ook samenvalt met mijn terugkomst na het einde van mijn zwangerschapsverlof. Ondanks de heftigheid waar we ons voor gesteld zien, wilde ik een moment nemen om alle PvdA’ers en andere Amsterdammers te bedanken voor alle goede wensen die ik mocht ontvangen na de geboorte van onze dochter. Hartverwarmend, waarvoor veel dank!

“Ik wil alle PvdA’ers te bedanken voor alle goede wensen die ik mocht ontvangen na de geboorte van onze dochter.”

Veel mensen hebben me de afgelopen weken gevraagd hoe is het is om juist op dit moment terug te komen. Natuurlijk is dat in eerste instantie onwerkelijk. Veel meer dan dat echter, is het nu essentieel om de juiste keuzes te maken voor onze stad en er te staan nu het er zo op aankomt. Daar wil ik mij als wethouder van Amsterdam maximaal voor inzetten.

Dat begint met kijken wat nu nodig is. Op mijn eigen terrein is dat bijvoorbeeld het aanbieden van een stadsbrede parkeervergunning voor eerstelijns zorgmedewerkers. Helemaal in deze tijd is het zeer belangrijk dat zij overal snel ter plekke kunnen zijn. Of het verruimen van de venstertijden voor het efficiënt bevoorraden van supermarkten en apotheken. Ook kijken we naar sectoren die onevenredig hard getroffen worden. De taxibranche bijvoorbeeld, waarvan het zeer terecht is dat zij nu ook aanspraak kunnen maken op de landelijke regeling voor getroffen sectoren.

“Helemaal in deze tijd is het zeer belangrijk dat zorgverleners overal snel ter plekke kunnen zijn.”

Een andere sector die zeer hard getroffen wordt is het openbaar vervoer. Het aantal reizigers is op het moment nog 150.000 per dag, terwijl dat er normaal haast een miljoen zijn. Dat zorgt enorme financiële verliezen die door de gemeente zelfstandig niet op te lossen zijn. Ik ben wekelijks met de minister in gesprek om te kijken hoe we met deze situatie om gaan. Eind april hopen Rijk, decentrale overheden en vervoerders samen met een samenhangend pakket aan maatregelen te komen.

Ook wil ik stilstaan bij iets waar ik erg van geschrokken ben. Dat zijn mensen die zich ernstig misdragen in het openbaar vervoer door bijvoorbeeld buschauffeurs in het gezicht te spugen of verbaal te intimideren. Dat gedrag is volstrekt onacceptabel. Het is dan ook zeer terecht dat dit zwaar bestraft wordt, want dit kan niet. Terwijl juist deze crisis nog eens het grote belang van openbaar vervoer onderstreept, alleen al om mensen in vitale beroepen naar hun werk te brengen.

“De huidige misdragingen in het openbaar vervoer zijn volstrekt onacceptabel.”

Naast kijken wat er nu nodig is, moeten we ons ook meteen buigen over hoe we hier als stad samen uitkomen. Het college kijkt daarom ook intensief naar wat nodig is in de herstelfase. Ook is het van groot belang dat het beleid en bijvoorbeeld (infra) projecten waar mogelijk doorgaan zodat we als stad niet helemaal stil komen te staan en we letterlijk blijven bouwen aan de toekomst. Daarmee kan de gemeente ook zelf een impuls blijven geven aan de lokale economie en werkgelegenheid.

Ik ben dan ook zeer onder de indruk van alle creativiteit die ik op het moment in de stad zie, juist om waar mogelijk de stad Amsterdam door te laten draaien. Wat is het bijzonder zo veel mensen te zien die helpen. Ook PvdA-leden bijvoorbeeld, die elkaar opbellen om te kijken of ze wat voor elkaar kunnen betekenen. Die saamhorigheid maakt Amsterdam heel bijzonder. Een stad om zeer trots op te zijn. Dat was voor deze crisis zo, dat is tijdens deze crisis zo en zal zeker weten ook na deze crisis zo zijn.

Blijf gezond en let een beetje op elkaar!

Sharon Dijksma

“Blijf gezond en let een beetje op elkaar!”

Het bericht Sharon Dijksma: “Ondanks crisis blijven bouwen aan de toekomst” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Betere ov-verbinding Oost-West

CDA CDA Amsterdam 13-11-2019 09:01

Het CDA heeft in oktober een voorstel gelanceerd voor sneller en beter openbaar vervoer op de Oost-Westlijn. In de commissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid van 3 oktober 2019 mocht ik dit voorstel verdedigen. En met succes, inmiddels hebben we een motie ingediend om ons voorstel te onderzoeken, en die is aangenomen. Een mooi succes én belangrijk voor onze stad. Het is mooi dat er nu een werkende Noord/Zuid lijn is, maar de Oost/West verbinding dreigt het nieuwe ov-infarct te worden. Trams op deze verbinding rijden nu al traag, en worden met alle drukte waarschijnlijk alleen nog maar langzamer. Ook kan de stad het niet meer aan. Als het nog drukker wordt moeten we met dubbele trams gaan rijden, en elk uur met twintig dubbele trams door de binnenstad gaan rijden is gewoon gevaarlijk. Een hele mooie oplossing hiervoor is in 2016 bedacht en doorgerekend in een grote metrostudie: de Oost/Westmetrolijn. Hoewel dit idee door veel ov-liefhebbers omarmd zal worden, hangt er wel een groot prijskaartje aan: 6,6 miljard euro, ofwel méér dan het dubbele van de Noord/Zuidlijn. Het CDA zou het CDA niet zijn wanneer we onze taak serieus nemen en nadenken over alternatieven. Drijvende kracht hierachter was Daniël Dekker, onze beleidsmedewerker met een passie voor openbaar vervoer en tomeloze inzet om een betere oplossing uit te werken. Het goede nieuws is dat die oplossing er ook lijkt te zijn. In plaats van de hele Oost-Westlijn aan te leggen, bouwen we een tramtunnel tussen het Surinameplein in West, en het Alexanderplein in Oost, zodat de trams daar ‘als metro’s’ kunnen rijden. Dat betekent dat we ons richten op dat gedeelte waar de snelheid laag is, en het aantal reizigers hoog. Zo investeren we waar de nood het hoogst is. Halverwege 2020 is het eerste onderzoek klaar, en zullen we ons plan verder verdedigen. Maar de eerste stap is gezet! Niek Wijmenga Duoraadslid CDA AmsterdamWoordvoerder Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid

GroenLinks en PvdA hebben een motie ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam 30-06-2019 12:18

GroenLinks en PvdA hebben een motie ingediend in de gemeenteraad om openbaar vervoer voor mensen die buiten de ring wonen goedkoper te maken. Motie is aangenomen! https://www.parool.nl/amsterdam/raad-goedkoper-ov-buiten-de-ring~b9c5daba/

Dennis Boutkan blogt: wat kan Amsterdam leren van Oslo?

PvdA PvdA Amsterdam 05-04-2019 15:36

Vorige week maakte ik een privé trip naar Scandinavië, mijn geliefde deel van Europa, om vrienden in Oslo te bezoeken. Natuurlijk was dit ook de kans om een officieus werkbezoek van een dag te arrangeren aan onze sociaal-democratische vrienden van de ArbeiderPartiet. Met 20 van de 59 raadszetels in het iconische rådhus van Oslo maken ze comfortabel deel uit van een linkse-progressieve coalitie.

Tijdens dit werkbezoek gidste mijn collega Raadslid in Oslo Andreas Halse mij op een e-bike door de stad. Ik was vooral benieuwd naar hoe ze in Oslo omgaan met verschillende mobiliteits- en daarmee samenhangende milieuvraagstukken. Het was een erg leerzame dag, waarop ik verschillende lessen voor Amsterdam rijker ben geworden.

Fietsbeleid Om met het fietsbeleid te beginnen: hierin is Nederland echt een gidsland. Op de fiets-infrastructuur zoals we die in Amsterdam hebben, zijn ze in Oslo jaloers. In Oslo zijn ze wel al enkele jaren bezig om de stad aantrekkelijk te maken voor forensen die de overstap maken van auto/OV naar de fiets. In een stad met indrukwekkende hoeveelheden sneeuw, waarbij fietsen vooral gezien wordt als iets voor kinderen of sportivo’s, is dit geen gemakkelijke opgave. Maar ze komen er wel. Het aantal kilomers fietspad neemt in rap tempo toe. En dat moet ook, want Oslo heeft een ambitieuze opgave om de stad snel autoluw te maken met een -bijna- autovrij centrum.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Een mooie illustratie van hoe Oslo fietsen aantrekkelijker maakt

Klimaatakkoord Het land Noorwegen en de stad Oslo maken werk van het klimaatakkoord van Parijs en aangezien men met 98% hydro-energie en een bescheiden industrie op die terreinen geen grote stappen kan maken, wordt volop ingezet op zero-emissie transport, zero-emissie haven(s) en wordt er samen met Amerikaanse vliegtuigbouwers onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van elektrisch vliegen voor op de korte afstand. Maatregelen die van links tot rechts gesteund worden ten behoeve van een beter milieu.

Elektrische auto’s Wat opvalt als je door de stad Oslo loopt, is het grote aantal elektrische auto’s. De Tesla’s, BMW I3’s en Nissan Leaf’s rijden af en aan. Mijn Noorse vrienden hebben ook recentelijk allebei hun verbrandingsauto’s ingeruild voor elektrische exemplaren. Met verschillende ‘bonussen’ worden bewoners hiertoe gemotiveerd. Bij aankoop is er geen belasting op de EV, wat in Noorwegen met zijn hoge belastingen al snel een substantieel deel van het aankoopbedrag scheelt. Een perfect voorbeeld van een succesvolle, sturende overheid. https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Elektrische auto’s zijn door overheidsbeleid populair in Oslo. Auto’s wassen niet ;-)

Parkeren en rekeningrijden Oslo wil autoluw worden met een nagenoeg auto-vrij centrum. Parkeren is in Oslo daarom enorm duur. Het werkt bovendien met een progressief tarief. Voor -maximaal- twee uur parkeren betaal je bijna € 15,00. Voor elektrische auto’s is het gratis. Dit is overigens een methodiek waarover ik niet heel enthousiast ben om in Amsterdam door te voeren. Het parkeerbeleid draagt dan wel bij aan schonere lucht, maar veel minder aan meer ruimte voor fietsers en voetgangers. En bovendien: als je een elektrische auto kan veroorloven, waarom zou je dan niet kunnen betalen voor gebruik van onze openbare ruimte?

In Oslo wordt er ook tol geheven als je de stad binnen rijdt. Afhankelijk van het tijdstip en het type auto, betaal je tussen de € 5 en € 6,50 per entree. In Den Haag is het onder rechtse partijen bijna een scheldwoord, maar in Oslo wordt deze vorm van ‘rekeningrijden’ gewoon uitgevoerd. En dat is slim. Nederlandse experts en belangenclubs zijn allemaal al overtuigd van noodzaak en nut van rekeningrijden, maar in Nederland durft men hier niet in voorop te lopen. Dat is een gemiste kans, en tegelijkertijd een beetje laf. Door het invoeren van rekeningrijden kun je heel goed sturen op mobiliteit en bovendien is het een zeer aantrekkelijk investeringsmodel voor beter OV binnen én tussen steden.

Het OV profiteert De Noren investeren de inkomsten uit het rekeningrijden terug in de stad. Oslo heeft hiermee bijvoorbeeld flinke stappen in het OV kunnen zetten. De frequentie is verhoogd, de prijzen zijn naar beneden gegaan en afgezet tegen het aantal inwoners heeft Oslo een van de grootste OV netwerken in Europa. Wie kijkt naar het metronetwerk van vijf lijnen kan daar alleen maar jaloers van worden. Op dit moment wordt er nog een extra metrolijn aangelegd en ligt een nieuwe uitbreiding op de politieke tekentafel.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Het OV-netwerk van Oslo

Verplaatsen met de auto onmogelijk? Nee! In Oslo is het op dit moment bijna onmogelijk om het centrum bovengronds te doorkruisen met de auto. Ze hebben echter naast het OV nog een ander alternatief en dat is een uitgebreid netwerk van tunnels waarmee men met de auto van west naar oost -en een beetje naar noord- kan rijden. Hierin loopt Oslo echt ver voor op Amsterdam. Oké, de bodem is daar een stuk steviger dan hier, dus het aanleggen van tunnels is relatief makkelijk. En de Noren hebben een vet ‘staatspensioenfonds’ dat gevuld wordt met Kronen uit de olie- en gasvelden.

De haven, cruise-industrie en touringcars Oslo ontvangt net als Amsterdam door heel het jaar heen cruiseschepen en heeft daarnaast een flink aantal ferry’s die andere havens in Scandinavië aandoen. Het Noorse rijk wil in 2030 de uitstoot voor scheepvaart op het niveau hebben van 1990. Daar bovenop heeft Oslo nog een steviger ambitie neergezet: in 2030 moet de emissie gehalveerd zijn. Om dit te bereiken wordt er geïnvesteerd in walstroom, ligt er een tien-puntenplan voor elektrische ferry’s in het Oslofjord en op de langere termijn is uitstoot verboden bij het afmeren en het uit- en in varen van de haven.

“Maar dan meren de vervuilende ferry’s toch in een andere stad aan?” Niks daarvan! Alle Noorse havens hebben een gezamenlijk convenant gesloten. Richting de cruise-industrie ligt er daarmee een landsbreed pakket met aansprekende bonus- en malus maatregelen. Dat moeten we in Nederland ook hebben!

Vanaf 2022 wil men bovendien alle toeristische bussen die cruise-gerelateerd zijn vervangen hebben door zero-emissie bussen. Dat zijn nog eens goede doelstellingen! Op die manier wordt er gewerkt aan duurzaam toerisme en wordt de industrie gestimuleerd om actief te investeren in plaats van af te wachten. Eén van de experts die ik sprak was daarover ook heel duidelijk: “als wij geen strenge voorwaarden stellen, gaat het niet snel genoeg en blijft alles hetzelfde.”

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Eén van de prachtige, schone wateren in Oslo

Terug naar de politiek In Amsterdam ben ik in 2016 gekomen met het voorstel voor dagbelasting voor cruisepassagiers (ingevoerd per 1 januari) en recentelijk heb ik het college tekst en uitleg gevraagd over de vervuiling van cruiseschepen die Amsterdam aandoen. De internationale cruise-industrie mag wat mij betreft extra aangejaagd worden, het liefst ook in Europees verband. Daarom ben ik ook blij dat deze ambitie uitgebreid aan bod komt in het programma van de PvdA voor de Europese verkiezingen op 23 mei 2019. Stemmen dus!

Kortom, het was een leerzaam en inspirerend werkbezoek en laat mij vooral zien dat werken aan een mooiere stad met beter OV, minder vervuilende mobiliteit en heldere klimaatdoelstellingen helemaal geen utopie is, maar gewoon gerealiseerd kan worden met goede, scherpe ideeën én keuzes.

En voor iedereen die denkt dat er geen draagvlak is voor deze maatregelen onder de 660.000 inwoners: dit najaar zijn er lokale verkiezingen en vooralsnog staat de huidige coalitie op winst in de peilingen. We gaan het zien!

Heb je een vraag of reactie op mijn ervaringen in Oslo en wil je met mij daarover in gesprek? Stuur dan een mailtje naar d.boutkan@amsterdam.nl

Het bericht Dennis Boutkan blogt: wat kan Amsterdam leren van Oslo? verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

De quotes voor en door vrouwen uit ...

PvdA PvdA Amsterdam 04-03-2019 11:21

De quotes voor en door vrouwen uit Oost stromen al aardig binnen. Heb jij ook een wijsheid die je mee wil geven aan andere vrouwen? Of wil je ons vertellen wat vrouwenkiesrecht voor jou betekent? Vul de vragenlijst op https://www.pvdapp.nl/vragenlijst/125/100-jaar-vrouwenkiesrecht#0 in of stuur ons een privé berichtje! 🌹💕

'We rijden nu enorm om'Taxi's worden ...

DENK DENK Amsterdam 02-03-2019 09:52

📍 AT5 blogt over de staking en heeft ...

DENK DENK PvdA Amsterdam 19-02-2019 14:38

📍 AT5 blogt over de staking en heeft ook geschreven over onze raadslid Numan Yilmaz: 👇 "Tussen de taxichauffeurs die naar Den Haag rijden om te protesteren tegen Uber, rijdt ook gemeenteraadslid Numan Yilmaz (DENK) mee. Zijn partij was een van de ‘kartrekkers’ van de actie, vertelt hij. ‘Wij hebben het vanaf het begin gesteund en er is ook een bijeenkomst geweest bij ons op het partijkantoor.’ DENK heeft de demonstranten faciliteiten aangeboden en voorzien van ‘tips and tricks’. De partij hielp met het maken van afspraken en werkgroepen. Nu is Yilmaz als Amsterdams gemeenteraadslid mee naar Den Haag op te demonstreren. Hoewel PvdA-fractievoorzitter Sofyan Mbarki zich ook inzet voor de belangen van taxichauffeurs, heeft Yilmaz hem ‘in het hele proces niet gezien’. ‘Ik hoop dat de chauffeurs bereiken wat zij willen bereiken’, zegt hij. Yilmaz verzet zich met name tegen de oneerlijke concurrentie. ‘Uber mag best concurreren, maar dan wel met een gelijk speelveld. Het is een ongelijke strijd nu en dat is een heel groot probleem.’ Ook de stijgende verzekeringspremies voor taxichauffeurs vormen een speerpunt. ‘Ze worden bijna onbetaalbaar. In sommige gevallen zijn ze 200 tot 300 procent gestegen.’" https://www.at5.nl/artikelen/191759/liveblog-taxiprotest-chauffeurs-verzamelen-zich

“Als Uber zich niet aanpast, gaan we hoe dan ook ingrijpen”

PvdA PvdA D66 Amsterdam 01-02-2019 09:53

Onze PvdA-wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit Sharon Dijksma was vorige week aanwezig bij het World Economic Forum in het Zwitserse Davos om daar met bedrijven, onderzoekers en wetenschappers te praten over de wereldwijde toekomst van mobiliteit. Ook sprak ze daar Uber-CEO Koshrowshahi aan over de problemen die in de stad ontstaan door deze taxi-app. De redactie van de PvdA Amsterdam blikte met Dijksma terug op deze waardevolle trip.

Sharon Dijksma, vorige week was u aanwezig bij het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. U sprak onder andere met Uber-CEO Koshrowshahi. Wat heeft u hem precies gezegd? “Dat de licence to operate van Uber gigantisch onder druk staat in Amsterdam. Dat het zo niet langer kan en dat er iets moet veranderen. Kijk, ik heb als wethouder niet de middelen in de kast om Uber te verbieden, zoals mensen vaak aan mij voorstellen. We hebben een Europese richtlijn dat vrij verkeer van diensten mogelijk maakt, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat in onze stad mensen zich aan regels moeten houden en dat dat – al dan niet met kleine stapjes – afgedwongen gaat worden. Als Uber zich niet aanpast, krijgen ze de gemeente Amsterdam vol tegenover zich, en dan gaan we hoe dan ook ingrijpen.”

U heeft al vaker gezegd: Uber moet bij zichzelf te rade gaan en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Wat moeten zij in uw ogen veranderen? “Het gaat niet alleen maar om de leeftijd van de chauffeurs en de vraag hoelang die chauffeurs achter elkaar voor die app kunnen rijden. Ik heb in Davos bij de Uber-CEO Koshrowshahi ook het verdienmodel op tafel gelegd. Als je als Uber ervoor zorgt dat chauffeurs heel weinig aan een ritje verdienen, dan lok je misschien ook wel roekeloos rijgedrag uit. En nu weten we gewoon niet wat mensen verdienen, ook al hebben we een vermoeden. Ik vind dat Uber dat openbaar moet maken. Pas dan kunnen we kijken of dat voldoet aan het wettelijk minimumloon. Dat zijn hele moeilijke discussies, maar ze moeten gevoerd worden. Inhoudelijk én scherp.”

“Als je als Uber ervoor zorgt dat chauffeurs heel weinig aan een ritje verdienen, dan lok je misschien ook wel roekeloos rijgedrag uit.”

Hoe reageerde Uber-CEO Koshrowshahi op uw pleidooi? Toonde hij bijvoorbeeld begrip? “Uiteindelijk wel. Kijk, het is voor hen natuurlijk ook lastig. Ze hebben jarenlang in een soort van ontkennings-fase gezeten. Het goede aan mijn gesprek met hem was dat hij dat ook gewoon toegaf dat ze dat fout hebben gedaan. Dat vind ik belangrijk, want verandering begint bij erkenning van het probleem. Het tweede is dat we ook hebben vastgesteld dat er vanuit hen meer stappen gezet moeten worden. De verhoging van de minimumleeftijd voor chauffeurs naar 21 jaar die zij recent aankondigden is wat mij betreft de eerste stap en zeker niet de laatste. De komende maanden gaan we door met het voeren van gesprekken op hoog niveau. Over meer veiligheid, goed werk en het creëren van een gelijk speelveld op de taximarkt tussen de reguliere taxi’s en Uber-taxi’s. Vooral voor dat laatste heb ik natuurlijk ook de staatssecretaris in Den Haag nodig.”

Volgende week gaat u naar staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) toe. Wat wordt uw belangrijkste boodschap aan haar? “Geef ons als stad de ruimte om regels te kunnen stellen aan de belmarkt, waar de taxi-app Uber onder valt. En haal daarmee het onderscheid weg tussen taxi’s op de opstapmarkt – die wij op dit moment als stad wel kunnen handhaven – en de Uber-taxi’s op de belmarkt.”

U was natuurlijk niet speciaal in Davos om de CEO van Uber te spreken. In welke hoedanigheid had u de eer om bij dit World Economic Forum aanwezig te zijn?   “Het is eigenlijk ongebruikelijk voor wethouders, zelfs van een grote stad als Amsterdam, om daar uitgenodigd te worden. Maar ik ben een tijd geleden benaderd door het World Economic Forum om één van de voorzitters te zijn van hun Global Future Council – zoals dat chique heet – op het gebied van mobiliteit. Dit is een soort denktank met bedrijven, onderzoekers en wetenschappers van over de hele wereld die een achtergrond hebben in de mobiliteit. In deze denktank wordt gepraat over vragen als: hoe gaan mobiliteitssystemen er in de toekomst uitzien? Wat doen we met verduurzamen? Hoe gaan we verder met het delen van auto’s, de veiligheid daarvan, enzovoort. Ik ben gevraagd om met deze denktank aan de slag te gaan om over de wereldwijde toekomst van mobiliteit na te denken.”

Hoe belangrijk is het voor de stad Amsterdam dat u daar in deze hoedanigheid aanwezig was? “Heel erg belangrijk. Het is voor Amsterdam een enorme kans. We zijn als stad al heel ver als het gaat om delen van auto’s en elektrisch rijden. We hebben bijvoorbeeld de grootste ‘laadpalen-dichtheid’ ter wereld. Wij willen daar leidend in blijven. Dus voor ons is het belangrijk om nieuwe ideeën op te doen, daar met onderzoekers en bedrijven over in gesprek te gaan en zaken te doen. Voor ons zitten er namelijk ook een paar lastige knopen in dit verduurzamings-vraagstuk, zoals: hoe zorgen we er voor dat als iedereen elektrisch gaat rijden, we voldoende capaciteit behouden om alle huizen te verwarmen? Oftewel: hoe ziet een smart-city er op het gebied van mobiliteit in de toekomst uit? Die vraag proberen we in deze denktank te beantwoorden.”

“We zijn als stad al heel ver als het gaat om delen van auto’s en elektrisch rijden. We hebben bijvoorbeeld de grootste ‘laadpalen-dichtheid’ ter wereld.”

U bent dus met ontzettend veel informatie en inspiratie teruggekomen waarmee u de komende tijd aan de slag gaat. Tot slot, hoe bevalt het als wethouder in Amsterdam? “Ja, ik vind het erg leuk. Ook omdat je met de fysieke portefeuille die ik heb, je dingen kunt doen waarmee je de stad echt ziet veranderen. De dossiers die ik heb zijn net zo groots en meeslepend als die ik in mijn vorige functies gewend was, maar de uitvoering daarvan zit heel dicht op het dagelijks leven van mensen. Als je door de stad fietst, zie je gewoon de verandering ontstaan. Je zit er veel dichter bovenop en daardoor wordt het heel concreet. Dat vind ik erg leuk.”

Het bericht “Als Uber zich niet aanpast, gaan we hoe dan ook ingrijpen” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Door een nieuwe fietsverbinding in ...

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 29-11-2018 14:47

Door een nieuwe fietsverbinding in de Haarlemmerbuurt komt er meer plek voor voetgangers en fietsers. Het openbaar vervoer kan makkelijker doorstromen. En er komt meer ruimte voor groen 🚲🌳 https://bit.ly/2zvqm5H Zo ziet dat eruit ⤵️

Terugblik huiskamerbijeenkomst OV en ...

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 18-11-2018 12:00

Terugblik huiskamerbijeenkomst OV en fietsen in Nieuw-West Donderdag 8 november organiseerden we een huiskamerbijeenkomst over OV en fietsen in Nieuw-West. Tijdens deze kleinschalige bijeenkomst zijn we met elkaar in gesprek gegaan over onder andere veiligheid, onderhoud en duidelijkheid van fietsroutes in ons stadsdeel. En keken we naar de verbeteringen en verslechteringen van het OV in Nieuw-West, als gevolg van de invoering van het nieuwe OV-netwerk in Amsterdam afgelopen juli. Het was een zinvolle bijeenkomst, waarbij onder meer de Fietsersbond en de stedelijke GroenLinks werkgroep Verkeer en Stedenbouw vertegenwoordigd waren. Sarah en Dick, portefeuillehouders van respectievelijk fietsen en OV voor GroenLinks in Nieuw-West, zijn blij met de opbrengsten en gaan enthousiast verder met de opgehaalde informatie. Heb je nog suggesties over fiets en OV voor Sarah en Dick? Zet die dan op de mail naar nieuw-west@groenlinks.nl. Samen strijden we voor een bereikbaar en duurzaam Nieuw-West!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.