Nieuws van politieke partijen in Gennep inzichtelijk

4 documenten

Mogelijk rechtstreekse verbinding tussen Gennep en Maas voor langzaam verkeer

CDA CDA Gennep 10-09-2019 17:52

De reconstructie van de N271 tussen Heijen en Gennep als 2 x 2baansweg is aanstaande. Door de provincie Limburg wordt gewerkt aan de noodzakelijke voorbereidingen. Bekend is dat de N271 een barrière vormt tussen het centrum van Gennep en de Maas. Ter versterking van haar toeristisch, recreatieve ambities heeft de gemeente Gennep de wens uitgesproken om meer met de Maas te willen doen. Een verbinding voor langzaam verkeer over of onder de N271 doorkan de toegankelijkheid en beleving van hetMaasdalverhogen. Tevens kan daarmee dehistorische, maar ook logische verbinding tussen het stadscentrum met de Maashersteld worden.Zo’nverbinding sluit ook aan op de toeristisch/recreatieve ambities van de provincie Limburg om extra te investeren in waterrecreatie. Mogelijk dat een dergelijke verbinding bij gelegenheid van de aanstaande reconstructie meegenomen en gerealiseerd kan worden. Om die reden heeft de (volledige) raad op initiatief van het CDA Gennep een motie aangenomen die daar op gericht.Burgemeester en wethouders hebben gezegd dat ze daar graag mee aan de slag gaan, zodat een dergelijke verbinding mogelijk meegenomen wordt bij de reconstructie van de N271.

OV in Limburg: "Systeem moet op de schop"

SP SP Gennep 09-03-2019 12:08

Het hele systeem van aanbesteding en marktwerking in het openbaar vervoer moet op de schop. Dat zeiden SP-Kamerlid Cem Lacin en Limburgs SP-lijsttrekker Marc van Caldenberg gisteren in Gennep.

Het tweetal was te gast in ‘t Hökske, waar de SP onder het motto ‘Klaar met volle bussen en treinen!’ een themabijeenkomst over het openbaar vervoer hield. Overvolle bussen, vertragingen op de Maaslijn, duurdere kaartjes, de onbegrijpelijke 'knip' in lijn 83 bij Milsbeek, etcetera: reizigers in de regio weten er alles van. En dat is nog maar de ene kant van het verhaal. Want de verhalen die buschauffeurs tijdens de bijeenkomst vertelden hakten er behoorlijk in. Agressie en bedreigingen lijken aan de orde van de dag. Een chauffeur zei zelfs te trainen om zo lang mogelijk het plassen uit te stellen, omdat er domweg geen tijd voor een plaspauze is.

Vragen en suggesties uit de zaal

 

Tal van oplossingen passeerden de revue. Dubbelspoor op de Maaslijn, stewards op de bus, strengere regie door de provincie, betere arbeidsvoorwaarden voor personeel. Uiteindelijk draait het allemaal om meer geld, andere keuzes. Marc van Caldenberg: "De provincie Limburg investeert 80 miljoen in Maastricht Aachen Airport, maar bezuinigt op bussen en treinen." Cem Lacin: "Het publieke belang is verdwenen. De aanbesteding begon in Brussel en Nederland heeft dat helaas geaccepteerd. Vanavond bespreken wij de gevolgen daarvan. Onze ambitie moet zijn dat we in Nederland ons eigen openbaar vervoer weer gaan regelen. Dus ook landelijk verantwoordelijkheid nemen voor datgene wat wij belangrijk vinden en wat van ons allemaal is."

 

Marc van Caldenberg en Cem Lacin

 

Vlnr: SP-wethouder Peter Lucassen, Marc van Caldenberg, Cem Lacin, Rob Janssen

Hoge nood in Gennep

D66 D66 VVD CDA PvdA Gennep 27-10-2018 12:44

Kent u het gevoel: u moet heel erg naar het toilet maar nergens in de buurt is er eentje. U heeft een klein kind aan de hand dat zegt: ik moet NU plassen. U loopt met een rollator en bent met de bus naar Venlo geweest. Daar staat u dan op het busstation in Gennep. Geen toilet te bekennen. Ook de chauffeurs klagen alweer jaren, dat er op lijn 83 tussen Venlo en Nijmegen, een kleine 2 uur, geen toilet bezocht kan worden.

D66 Gennep heeft in juni een motie ingediend met de vraag of er een openbaar toilet gerealiseerd kan worden op het busstation en een toilet in of bij ons historisch stadhuis. SP, VVD, CDA en PvdA hebben allemaal die motie verworpen. “Niet nodig”  zeggen ze. Een raadslid merkt lacherig op dat mensen met hoge nood bij hem thuis welkom zijn. Terwijl verschillende betrokken (patiënten) organisaties begin april een petitie hebben ingediend bij de Tweede Kamer om te bewerkstelligen dat er meer openbare toiletgelegenheden in Nederland gerealiseerd worden.

Eén van onze D66 leden heeft hierover contact gezocht met Arriva. Het antwoord per mail was: “Arriva is in overleg met gemeente Gennep over de pauzelocaties voor onze chauffeurs en toiletvoorziening. Of er ook een openbaar toilet voor reizigers komt, is een beslissing van de gemeente Gennep. We adviseren je om voor die vraag contact op te nemen met de gemeente Gennep.” Ze heeft deze vraag voorgelegd aan de wethouder maar die wist nergens van.

D66 Gennep vindt dat het voor elke stad of dorp die een aantrekkelijke en uitnodigende gemeente willen zijn voor inwoners en toeristen vanzelfsprekend zou moeten zijn om te voorzien in een openbaar toilet.

CDA Gennep vraagt aandacht voor openbaar vervoer richting Nijmegen

CDA CDA Gennep 08-03-2018 13:59

De CDA fracties uit de gemeente Bergen, Gennep en Mook & Middelaar hechten grote waarde aan een snelleen frequentebusverbindingtussen de kop van Noord-Limburg en Nijmegen. Dat heeft een positieve invloed op het vestigingsklimaat van mensenin de kop van Noord-Limburg. Arriva/Brengbuslijn 83 (Venlo-Nijmegen v.v.) iseendrukke en belangrijke busverbinding tussen beide steden in het noorden van de provincie Limburg. Vanuit de gemeenten Bergen, Gennep en Mook & Middelaar maken dagelijks velereizigers gebruikvan deze busverbindingomrichting Nijmegente komen.Buslijn 83 gaat bij Molenhoek de provinciegrens over richting Malden en Nijmegen. De wegen richting Nijmegen slibben vanwege toenemende verkeersdruktesteedsverderdicht. HetCDA constateert datdaardoor op de weg tussenmet nameMookenNijmegen (N271 – N844)een snelle en frequente openbaar vervoerverbindingniet (altijd) te garanderen is. Vandaar dat het CDA in Gennep wenst dat er gezocht gaat worden naar maatregelen om hierop te anticiperen.Hierover hebben de CDA afdelingen hun Statenleden Hennie Nilessen en Rudy Tegels aangesproken. Zij hebben hierover nu schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Mogelijk dat er combinaties gelegd kunnen worden met de treinstations in Boxmeer en/of Mook – Molenhoek. Beide gelegen aan de Maaslijn.Verder zou mogelijk op plekken de aanleg van een speciale busbaanc.q. –routeeen optie kunnen, zodat bussen niet in de file komen te staan.Als we in Limburggebruikmaking vanhet openbaar vervoer willen blijven stimulerenmoethet openbaar vervoereen beter alternatiefvormen voor het autoverkeer, aldus het CDA Gennep. De regionale CDA afdelingen hebben aandacht gevraagd voor het openbaar vervoer metals doel te komen tot een aantrekkelijkere openbaar vervoerverbindingrichting Nijmegenvoor de bewoners in de kop van Noord-Limburg.